Eikö tuo koske nyt ihan kaikkia jotain palvelua tarjoavia yrityksiä? Kumma kyllä että itse esimerkiksi olen töissä yrityksessä, joka tarjoaa palvelua x jonkin verrran kalliimmalla kuin kilpailija täysin vastaavaa. Silti kaikki työt eivät odotuksista huolimatta ole livahtaneet kilpailijalle. En tiedä noista konsulttihommista sitten, nehän tuntuu pääsääntöisesti olevan "tyhmältä rahat pois" - touhua.
Olen sitten vissiin sen verran kommari, että mielestäni yrityksen tulee kantaa riski bisneksen kannattamisesta, eli olen sitä ajattelua vastaan, että kilpailuetua varsinkaan sisämarkkinoilla tehtäisi sillä, että leikataan duunareiden palkkoja. Omalla alalla ainakin katteet on sitä luokkaa, että laskutusta tulee karkeasti 2 x meikäläisen palkka sivukuluineen / vuosi, kyllä siitä minun mielestä jää firmalle ihan tarpeeksi iso siivu. Toki ymmärrän ettei joka alalla olla näin onnellisessa asemassa, silti väitän että "suomalaisen työn kannattamattomuuden" ongelmat on ihan muualla kuin siinä, että duunari saa liikaa liksaa.
Konsulttihommilla meinaan mm. tuotekehitys, suunnittelu yms töitä. En siis pelkkää johdon konsultointia mikä pääsee a-mikäikinÄ ohjelmiin.
Ollaan samaa mieltä, että riski kuuluu yritykselle. Mutta jos yrityksellä menee huonosti niin miksi se ei saisi koittaa karsia kulujaan, työvoimakulut mukaanlukien?
Mihinkä se muuttuisi, että hyvät ukot saisi hyvää palkkaa jatkossakin?