Kaupunkien virkamiesjohto on puoluepoliittisesti valittu joten kaupungin rahankäyttö heijastelee varmasti kulloisia voimasuhteita. Yksittäisistä viranhaltijapäätöksistä pystyy kyllä kukatahansa kuntalainen valittamaan ja ne tulevat nähtäväksi kaupungintalolle.
Jos luottamushenkilöt nukkuvat ja ovat virkamiesten johdateltavia niin sitten pitää äänestää parempia luottamushenkilöitä.Jamille tsemppiä, luetun pohjalta hän kamppailee hyvän asian puolesta ja olisi hienoa jos kaikki suomalaiset olisivat noin valveutuneita.
Perusongelma on se että pienillä paikkakunnilla samat henkilöt ovat vuodesta toiseen sekä luottamushenkilöinä että virkamiesjohtona. Ei todellisia vaihtoehtoja ole. Ja ymmärrän kyllä ettei luottamushenkilöiksi ole turhaan tunkua. Toimen ammattimainen hoitaminen vaatii todella viitseliäisyyttä ja myös taloudellista osaamista. Ne joilla on taloudellista osaamista tuskin viitsivät vielä vapaa-ajallakin ilmatteeksi asioihin perehtyä. Kiitos tsempeistä, erä voitettiin helposti, kts alempaa.
Tuo budjetin valmistelu menee hyvin pitkälle edellä mainitun kaltaisesta. Mutta aika vähän taitaa enää olla ihan suoraa vedätystä ja korruptiota. Dokumentit ovat hyvin avoimia ja kaikesta jää jälki. Ainakin jo kaupunkilaiset ovat yhtään hereillä. Kunta on muutenkin niin kummallinen toimija, että sen budjetin laadintaa on hankala ymmärtää. Jamin mainitsema kyläkoulu case on ikävä, mutta väistämätön lopputulema nykytilanteessa. Tuskin on viimeinen. Suomen kunnista taitaa se 300 kpl olla elinkelvottomia.
En minäkään usko vedätykseen enkä varsinaiseen korruptioon. Noista kun jää helposti kiinni tilintarkastuksessa. Sen sijaan budjettien ohjailu haluamaansa suuntaan on helppoa ja vaaratonta. Ei virheellisestä budjetista voi saada kuitenkaan enimmillään kuin kenkää. Vaikka budjetin tekisi virheelliseksi tahallaan, ei minkäänlaista rikosoikeudellista vastuuta ole olemassa.
Lisäksi väitteet että kaupunkilaisten pitää olla hereillä ja kunnan budjetin laadintaa on vaikea perehtymättömän ymmärtää ovat pahasti ristiriidassa keskenään. Mitä auttaa olla hereillä jos kuitenkaan ei voi ymmärtää. Väitän että kunnan budjetin laadinnassa ei ole mitään epäselvää jos se selväksi tehdään. Sen verran on tullut bisnesmaailmassa pyörittyä että jos joku taloudellinen asia on liian monimutkainen laskea auki niin silloin sitä todennäköisesti ei edes haluta laskea auki.
Ymmärrän kyllä että kyläkoulu suljetaan mahdottomana mutta en silloin kun se on väkiluvultaan kasvavassa kylässä ja lopettamista perustetaan tekaistuilla budjettikustannuksilla.
Onkohan tuossa Jamin casessa kysymys valtionosuuksien kuppaamisesta? Hallintoon ja yleiskuluihin niitä ei taida saada, mutta kun kierrättää sisäisinä vuokrina voi tehdä tulonsiirrot. Asutko Jami muuten Kreikassa? Siltä ainakin kuulostaa
Siltä minustä näyttää. Kun sanotaan että oppilasta kohti on rahaa näin paljon käytettävissä ja nyt vaan rahat eivät riitä tuntikehykseen niin sitä jokainen tietenkin olettaa että näin on. Ei heti tule mieleen että hallinnon kustannuksien vyörytyksellä mm kiinteistöpalvelun kautta viedäänkin osa rahoista hallinnon käyttöön. Minäkin ymmärrän että opetustoimen on maksettava omasta hallinnostaan (mielellään mahdollisimman kevyestä) mutta en enää sitä että sen pitää maksaa muustakin paisuneesta hallinnosta.
Pahinta kustannusten holtittomassa vyörytyksestä on että todellisuus katoaa kaikilta. Jopa budjettien laatijoilta. Kun kustannuksia vyörytetään, pitää sen perehtyä todellisesti mitattaviin yksiköihin jotta vyörytys voidaan laskea auki milloin tahansa ja tarkistaa sen paikkansa pitävyys.
Ja ei. En asu Kreikassa. Ja väitän että ei meidän kaupunki ole mikään erikoistapaus. Varmaan samaa pelaamista löytyy joka paikasta. Itse asiassa uskon että isommissa kaupungeissa homma on paremmin hallinnassa koska virkamiesjohtoa on enemmän ja luottamushenkilöt ovat ammattitaitoisempia. Ja virkaan tulijoita riittää jos alkaa perseilemään.
Lopputulema. Sivistyslautakunta johtajansa suulla esitti tänään ettei koulua suljeta koska blaa blaa blaa aivan kuin olisi ollut alusta lähtien sitä mieltä. Eli päästiin lopputulokseen mihin haluttiin. Ehkä perustelut olivat uskottavat, ehkä vanhempainyhdistyksen voimakas reaktio säikäytti tai ehkä alettiin pelkäämään että sulkemisen jälkeen alkaa paskaa lentämään tuulettimeen. En tiedä. Pää-asia että saavutettiin lopputulos mikä haluttiin. Case closed. Sori, tästä(kään) kunnasta ei tulla lukemaan raflaavia uutisia. Ja totta puhuen, ylittäisikö tällainen budjetoinnissa tehtävät vyörytykset ja hihasta vedetyt kustannukset uutiskynnystä ainakaan valtakunnallisesti. Eiköhän tämä ole ihan maan tapa.
e: vielä pieni keissiin liittyvä hauska anekdootti. Kun kirjelmä oli laadittu, siihen otettu kaikkien vanhempainyhdistykseen kuuluvien nimi jne piti se saada kopioitua kaikille sivistyslautakunnan jäsenille. Vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja alkoi ihmettelemään miten kopiointi onnistuisi ja olisko jossain mahdollisuus jne. Kopioitiin sitten 4 sivuista kirjelmää toistakymmentä kappaletta sponsored by company. Kansalaisvaikuttamisen ongelmat ovat monesti pieniä mutta hyvin konkreettisia.