Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tässä on kerrottu selvin luvuin se, millä taulukoissa näkyvä valtion työntekijöiden määrän väheneminen selittyy:
http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_vahiten_valtion_virkamiehia_eussa/7920697

Joskus tästäkin oli eriäviä mielipiteitä.

Tässä taasen Viron malli:
http://demokraatti.fi/viro-potkii-virkamiehia-kilometritehtaalle-tarpeellisten-ei-tarvitse-murehtia/

En tiedä, onko tällä kertaa kyse siitä, mutta monesti vertailut valtioiden välillä eivät onnistu erilaisen rakenteen takia. Esimerkiksi Suomessa kuntien työntekijöitä ei lasketa valtion työntekijöiksi, vaikka he sitä käytännössä ovat. Vastaavasti esimerkiksi Yhdysvalloissa osavaltioiden joitain lukuja ei huomioida liittovaltion luvuissa, jolloin on mahdollista saada aikaan hyvin mielenkiintoisia tuloksia. Vastaavasti valtion yritysten listoilla olevat henkilöt voidaan laskea tai olla laskematta. Joissain maissa työnantajan sivukulut lasketaan veroihin, joissain ei. jne.
 
Jatkampa tässä stooriani meidän pikku kaupungin veronmaksajien kusettamisesta. Ensinnäkin miksi tiedän näin paljon asiasta. Koska kovan luokan talousammattilainen, yrityksemme talousjohtaja ja mainio kaverini, on lupautunut konsultoimaan sivistyslautakunnassa istuvaa demari (!!!) naista jolla on hyvä tahto mutta vain pieni ymmärrys talousasioista. Tältä pohjalta kaverini on käynnyt kaupunkimme talouteen liittyvää budjetointia jne läpi 250 sivua viimeisen parin vuorokauden aikana.

Kaveriani lainatakseni, lehmänkauppoja tehdään niin läpinäkyvästi kaupungin budjetoinnissa että lanta haisee kuvaruudunkin läpi.

Vuosien 2010-2015 aikana kaupunkimme hallinnointi kulut ovat kasvaneet 80%. Toistan, 80% ! Tänä aikana kaikesta muusta ollaan supistettu ja koko terveyden huolto ollaan ulkoistettu, paitsi tuosta hallinnosta (yllättäen). Kuitenkin kun budjetteja katsoo kaikki muut sektorit ovat alijäämäisiä paitsi hallinto joka on pysynyt budjetissaan. Miten tämä on mahdollista. Koska hallinto vyöryttää kustannuksensa mielivaltaisia laskentakaavoja käyttäen eri osa-alueilla. Koulujen tapauksessa ihan koulukohtaisesti kustannukset vyörytetään eri kouluille mielivaltaisesti painottaen jolloin esimerkiksi tilapalveluiden välillä on satojen prosenttien kustannusheittoja. Osa kustannuksista tulee reaalielämästä esimerkiksi rakennuksien kuntona mutta iso osa tulee hallinnon vyörytyksestä. Tällä saadaan aikaan se että hallintoa ei tarvitse leikata koskaan mutta mielivaltaa käyttäen mikä tahansa kustannuspaikka saadaan näyttämään reilusti alijäämäiseltä. Ei ole ihme vaikka ihan silmämääräisestikin tuntuu että suorittava porras häviää julkiselta sektorilta ja hallinto paisuu.

Olen tässä parin päivän aikana suorastaan järkyttynyt. Olen tiennyt että suomalainen systeemi ei toimi mutta että se on näin läpimätä. Että valtion koulutukseen kohdistamat rahat voidaan kirjanpitokikkailuilla siirtää härskisti ja täysin läpinäkyvästi hallintoon. Vituttaa tällä hetkellä niin kovasti että kirjojen siirto Viroon on lähempänä kuin koskaan. Kämppäkin on siellä valmiina ja työt ollu jo vuosia mutta jotenkin sitä vaan on halunnut uskoa että tätä maata oikeasti halutaan muutta paremmaksi paikaksi ja tänne kaikesta huolimatta kannattaa veronsa maksaa jotta lapsillakin olisi tulevaisuus täällä.

Miettikääpä paljonko tätä tapahtuu koko valtiossa, niin valtion kuin kuntien puolella.

e: valtuutettujen pitäisi vahtia lautakuntien kautta tätä touhua mutta rehellisyyden nimissä eihän keskiverto valtuutettu ymmärrä jostain budjetoinnista hevon vittuakaan. Budjettiin annetut luvut otetaan jonain jumalan sanana aivan kuin ei olisi oleellista tietää mistä nuo luvut muodostuu. Sivistystoimen johtaja oli lähes suuttunut kun tämä meidän demari valtuutettu on nyt osanut kysyä kiusallisia kysymyksiä ja kyseinalastaa annettuja lukuja kun häntä taustalta supportoidaan.

e2: pikku kaupunkimme käy läpi vaikeaa rakennemuutosta josta syystä ensivuodelle on kaupungin eri osa-alueiden johtajille (yht 4 kpl)budjetoitu 50 000 euroa palkankorotuksiin. Perusteena lisääntynyt työkuorma. En nyt edes viitsi kirjoittaa tähän että vähänkö vituttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jami, eikö noista kannattaisi koostaa kaikki luvut sisältävä teksti, jonka vuotaisi lehdistölle ja vaikka Ylelle? Juuri tuommoista taloustutkimusta pitäisi tehdä jokaikisessä kaupungissa ja pienemmissäkin pitäjissä.
 
Jami, eikö noista kannattaisi koostaa kaikki luvut sisältävä teksti, jonka vuotaisi lehdistölle ja vaikka Ylelle? Juuri tuommoista taloustutkimusta pitäisi tehdä jokaikisessä kaupungissa ja pienemmissäkin pitäjissä.

Taistelemme ensisijaisesti kyläkoulun ja lapsien puolesta byrokraattisin keinoin. Torstaina on lautakunnan kokous jonne on laadittu kirjelmä vanhempainyhdistyksen nimissä jossa on käyty faktoja läpi pehmeällä kädellä ja demari edustaja yrittää saada kirjelmällä aikaan muutoksen. Eli että sivistyslautakunta ei edes esittäisi lakkautusta kaupungin hallitukselle.

Ongelma on se että jos nyt pannaan paska lentämään tuulettimeen oikein kunnolla niin sillä saadaan varmasti viimeinenkin naula koulun arkkuun. Koulutoimenjohtaja sanoi suoraan vanhempainyhdistyksen hätäkokouksessa että näistä asioista olisi parempi pitää suut supussa. Ainoastaan jos koulu päätetään muitta mutkitta sulkea niin vähintään maakuntalehti tasolle laaditaan kyllä lehdistötiedotteet faktojen kanssa. Jos koulu jää pystyyn niin sitten pitää harkita uskaltaako tehdä mitään vai ei. Kyllä nämä kunnallispuolen johtajat kuule sen verran pikkusieluisia on ;)
 
Mielestäni jos on jo nyt kasattu tietoa oikein numeroiden kera, niin kyllä ne olisi hyvä julkaista, pistää vaikka valtakunnan tason medioillekin. Eivät nämä asiat muuten mihinkään muutu ikinä, se korruptio ja kuona pitää saada kunnolla esille. Muuten leikataan aina vain sosiaalituista ja esitetään heikennyksiä työehtoihin ja palkkoihin, vaikka olisi ihan oikeitakin supistamisten ja leikkausten paikkoja yhteiskunnassa, semmoista, että toiminnan laatu ei heikkenisi, mutta silti verorahaa säästyisi.
 
Tiedot voi antaa medialle vasta, kun pöly on laskeutunut tapauksen jäljiltä. Ymmärrän kyllä Jaminkin pointin, että jos ensisijaisena tavoitteena on säilyttää kyläkoulu, niin sikariportaan suututtaminen ei sitä varmasti edistä. Tuollaiset tiedot voinee antaa myös jollekin poliittiselle taholle tietynlaiseksi lyömäaseeksi. Sellaista puoluetta ei taida tosin löytyä, joka olisi supistamassa hallintoa, jotta suorittavalle portaalle jäisi enemmän resursseja...
 
Tyyliin kuuluu hoitaa asiat ammattimaisesti vaikka sitten ihan frendipohjalta jeesattaisiin. Tämä tarkoittaa sitä ettei ole lopulta meidän käsissä mitä tulkitsemillamme tiedoilla tehdään. "Päämies" päättää mutta jos koulu menee alta niin sitten kyllä vahvasti suositellaan että juttu laitetaan julkisuuteen. Vanhempain yhdistyksessä on kuitenkin monta tuttua samoin kuin tuo demarinainen eikä tulisi pieneen mieleenkään toimia heidän tahtoaan vastaan.

e: on kyllä tullut mieleen että pitäisi perustaa kaikkia Suomen kuntalaisten ja kaupunkilaisten oikeutta ajava yhdistys jolta saisi lakimies ja talousasiantuntija palvelut tällaisiin keisseihin samalla tavoin ilmatteeksi kuin ammattiyhdistysliikkeeltä. En tiedä kyllä sitten mistä saataisiin rahoitus :D
 
Viimeksi muokattu:
Tyyliin kuuluu hoitaa asiat ammattimaisesti vaikka sitten ihan frendipohjalta jeesattaisiin. Tämä tarkoittaa sitä ettei ole lopulta meidän käsissä mitä tulkitsemillamme tiedoilla tehdään. "Päämies" päättää mutta jos koulu menee alta niin sitten kyllä vahvasti suositellaan että juttu laitetaan julkisuuteen. Vanhempain yhdistyksessä on kuitenkin monta tuttua samoin kuin tuo demarinainen eikä tulisi pieneen mieleenkään toimia heidän tahtoaan vastaan.

e: on kyllä tullut mieleen että pitäisi perustaa kaikkia Suomen kuntalaisten ja kaupunkilaisten oikeutta ajava yhdistys jolta saisi lakimies ja talous palvelut tällaisiin keisseihin samalla tavoin ilmatteeksi kuin ammattiyhdistysliikkeeltä. En tiedä kyllä sitten mistä saataisiin rahoitus :D

Uskon, että moiselle toiminnalle löytyisi sen verran tukijoita, että ihan puhtaasti lahjoituksilla homma saataisiin pyörimään. Esimerkkikin löytyy, eli Libera-säätiö, joka on vähän samalla asialla ja jonka toiminta perustuu lahjoituksiin.
 
Täytyy vielä sen verran lisätä mikä on tietysti itsestään selvyys mutten ole sitä aiemmin näin konkreettisesti tajunnut. Kunnille tehdään tilintarkastus ammattihenkilöiden toimesta aivan kuten yrityksillekkin. Mutta kukaan puolueeton talousalan ammattilainen ei tarkasta kuntien/kaupunkien tekemiä budjetteja. Ja kuitenkin päätökset joiden perusteella rahoja ohjaillaan tehdään budjettien perusteella valtuustossa ja hallituksessa. Budjetit eivät ole edes julkisia ennen niiden hyväksymistä. Budjetin laatijat (eli toimialojen johtajat) voivat viedä 6-0 asioitaan haluamaansa suuntaan ja demokraattisesti valittu valtuusto toimii kumileimasimena budjetille.

Ainut asia mistä toimialajohtajien tulee pitää huoli, on olla hyvää pataa keskenään sekä kaupungin johtajan kanssa. He ovat ainoita jotka voivat vaikuttaa siihen millaiseksi budjetti muodostuu.

Sellaista on demokratia Suomessa.
 
Täytyy vielä sen verran lisätä mikä on tietysti itsestään selvyys mutten ole sitä aiemmin näin konkreettisesti tajunnut. Kunnille tehdään tilintarkastus ammattihenkilöiden toimesta aivan kuten yrityksillekkin. Mutta kukaan puolueeton talousalan ammattilainen ei tarkasta kuntien/kaupunkien tekemiä budjetteja. Ja kuitenkin päätökset joiden perusteella rahoja ohjaillaan tehdään budjettien perusteella valtuustossa ja hallituksessa. Budjetit eivät ole edes julkisia ennen niiden hyväksymistä. Budjetin laatijat (eli toimialojen johtajat) voivat viedä 6-0 asioitaan haluamaansa suuntaan ja demokraattisesti valittu valtuusto toimii kumileimasimena budjetille.

Ainut asia mistä toimialajohtajien tulee pitää huoli, on olla hyvää pataa keskenään sekä kaupungin johtajan kanssa. He ovat ainoita jotka voivat vaikuttaa siihen millaiseksi budjetti muodostuu.

Sellaista on demokratia Suomessa.

Kaupunkien virkamiesjohto on puoluepoliittisesti valittu joten kaupungin rahankäyttö heijastelee varmasti kulloisia voimasuhteita. Yksittäisistä viranhaltijapäätöksistä pystyy kyllä kukatahansa kuntalainen valittamaan ja ne tulevat nähtäväksi kaupungintalolle.

Jos luottamushenkilöt nukkuvat ja ovat virkamiesten johdateltavia niin sitten pitää äänestää parempia luottamushenkilöitä.Jamille tsemppiä, luetun pohjalta hän kamppailee hyvän asian puolesta ja olisi hienoa jos kaikki suomalaiset olisivat noin valveutuneita.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo budjetin valmistelu menee hyvin pitkälle edellä mainitun kaltaisesta. Mutta aika vähän taitaa enää olla ihan suoraa vedätystä ja korruptiota. Dokumentit ovat hyvin avoimia ja kaikesta jää jälki. Ainakin jo kaupunkilaiset ovat yhtään hereillä. Kunta on muutenkin niin kummallinen toimija, että sen budjetin laadintaa on hankala ymmärtää. Jamin mainitsema kyläkoulu case on ikävä, mutta väistämätön lopputulema nykytilanteessa. Tuskin on viimeinen. Suomen kunnista taitaa se 300 kpl olla elinkelvottomia.
 
Onkohan tuossa Jamin casessa kysymys valtionosuuksien kuppaamisesta? Hallintoon ja yleiskuluihin niitä ei taida saada, mutta kun kierrättää sisäisinä vuokrina voi tehdä tulonsiirrot. Asutko Jami muuten Kreikassa? Siltä ainakin kuulostaa :)
 
Rahankäyttö tuntuu aina lähtevän käsistä kun käytettävät rahat ei ole suoraa omalta tililtä. Tämä heijastuu niin kuntien/valtion taloudessa kuin myös pikkujoulujen baarikuitissa. Kun viinat maksetaan jonkun muun kortilla niin katoppas kun mukaan eksyy vähän parempaa jallua kuin perus perjantaina...

Mä oon pari kertaa kyselly kaupungin rakenus-/puistoprojekteista kustannusarvioita ja niistä tuntuu aina löytyvän merkittävä määrä piirteitä joita kukaan normaalituloinen ei ikinä toteuttaisi omillaan. Merkittävä tässä yhteydessä n. 10% mikä vähintään tuntuu aina olevan..
 
Rahankäyttö tuntuu aina lähtevän käsistä kun käytettävät rahat ei ole suoraa omalta tililtä. Tämä heijastuu niin kuntien/valtion taloudessa kuin myös pikkujoulujen baarikuitissa. Kun viinat maksetaan jonkun muun kortilla niin katoppas kun mukaan eksyy vähän parempaa jallua kuin perus perjantaina...

Mä oon pari kertaa kyselly kaupungin rakenus-/puistoprojekteista kustannusarvioita ja niistä tuntuu aina löytyvän merkittävä määrä piirteitä joita kukaan normaalituloinen ei ikinä toteuttaisi omillaan. Merkittävä tässä yhteydessä n. 10% mikä vähintään tuntuu aina olevan..

Tämä tuli nähyä jo opiskeluaikoina ainejärjestöjen hallituksissa. Heti, jos alkoi edes tuhansia euroja liikkumaan vuodessa, niin mukaan alkoi tunkea porukkaa, joita ei erityisesti innostanut istua kokouksissa tai järjestää tapahtumia, mutta hallituksen virkistäytymisiltoja, joihin toki viinat yhdistyksen rahoista, olivat kyllä ehdottamassa ja usein. Mitä enemmän rahaa liikkuu, sitä enemmän noita riittää. Ylioppilaskunta oli omien (ja kavereitteni) kokemusten mukaan kaikkein pahin. Melko monilla poliitikoilla on muuten ylioppilaskuntatausta.

Sen verran vielä, että kyse ei ole mistään silkasta pahuudesta. Ihminen, ainakin suurin osa, toimii luontaisesti vähän tuohon tyyliin. Totta kai hyvästä työstä haluaa palkinnon ja jos työn hyvyyden ja palkinnon suuruuden määrittelee sama taho, niin ei menoa tarvitse erityisesti ihmetellä. Mutua, mutta väittäisin, että suurin osa tapauksista, joissa korvamerkattujarahoja koplataan hallinnolle, perustuu ajatuskulkuun, jossa: "Me ollaan tehty niin hyvää työtä, paljon parempaa kuin naapurikunnassa/edeltäjät. Vaikka tämä on periaatteessa hieman väärin, niin ollaan muut asiat hoidettu niin hyvin, että sillä kompensoi tämmösen pikkujutun monin kerroin". Jokseenkin tällä tavalla perusteltiin joka ikinen kerta aine- ja harrastejärjestöissä.
 
Olis tullut Ailuksen pito halvemmaksi, mutta kun hesari saa myllyn käyntiin niin eihän siinä mikään auta.
 
http://www.hs.fi/kotimaa/a1443494359578?ref=hs-art-uusimmat-#2

200 uutta maahanmuuttoviranomaista nimikkeellä ylitarkastaja. Varmaan halpaa kuin saippua.

Btw viranomaisten pelisilmää kuvaa että tässä kunnassa
viime viikolla avattiin uusi vastaanottokeskus jonne haetaan 8 henkilöä töihin aina johtajasta lähtien. Tällä viikolla suurimman kyläkoulun vanhemmat kutsuttiin hätäkokoukseen kun kunta meinaa lakkauttaa koulun kolme opettajan virkaa tämän lukuvuoden loppuun ja siirtää 50 lasta kouluun keskustaan 10 kilometrin päähän. Eihän näihin asioihin rahat tule samasta instanssista vaikka pohjinmainen kassa onkin sama. Eikä edes päättäjät ole samoja mutta näin sitä luodaan maahanmuuttovastaista ilmapiiriä viranomaisten taholta Suomeen. Herää kyllä kysymys mistä sitä maksaa oikein veroja Suomeen.

Kokonaan oma lukunsa on tuon kyläkoulun lopettamisperusteet. Sivistystoimen johtaja (palkka a 6500 eur/kk) esittelee sellaisia budjetteja johon luvut on revitty ihan mielivaltaisesti jostain. Ihan yksittäisenä esimerkkinä että sivistystoimelle (jossa työskentelee 1 henkilö) on lohkaistu kaupungintalon vuokrakuluista (joka on osakeyhtiö) 250 neliötä a hintaan 19,50 eur/neliö. Aika kalliita toimistoneliöitä ollakseen pikkukaupungin 20 vuotta vanhassa rakennuksessa imo. Samaan aikaan oy kaupungintalo ab tekee 600 teur voittoa vuodessa. Koska kaupungintalo on oy, ei pääse mitenkään käsiksi mikä on hinnan muodostumisen peruste. Molemmin puolin pöytää istuu samat henkilöt. Epäkohtia ja ammattitaidottomuutta olisi vaikka romaani tähän kirjoittaa mutta todetaan vaan että meitä kustaan silmään täysin mielivaltaisesti kunnan päättäjien taholta. Mielivaltaisilla laskutusperusteilla voidaan siirtää lasten oppimiseen budjetoidut rahat muihin kohteisiin ja käyttää niitä miten huvittaa. Esimerkkinä nyt vaikkapa 35 teur päättäjien ja kansalaisopistovaikuttajien musiikki/kulttuuri matkat (2 kpl:tta).

Paljonkohan tätä esiintyy valtiolla. Ihan haistapaska touhua koko julkisen sektorin ammattitaidoton omaan napaan tuijottava puuhastelu.

Olitkos sä pieneltä paikkakunnalta Keski-Suomesta, ainakin noi jutut täsmää erääseen paikkakuntaan ja muistelin kirjoitustesikin perusteella, että näin olisi? Vittu mitä paskaa sanon minä, noi luvut, mikäli sellaisia oikeasti on, pitäis ihan oikeasti täräyttää S***** ja muiden "paikallis"lehtien toimittajille siten, että on mustaa valkoisella. Ei toi muuten lopu ikinä.
 
Hieman OT:ta, mutta auttaa mielestäni selventämään niin maamme hallituksen kuin monien järjestöjen, virastojen, yms. hallitusten toimintaa. Liittyy myös silläkin tavalla asiaan, että etenkin HYY:stä tulee todella paljon tulevia ammattipoliitikkoja - niin kansanedustajia kuin heidän avustajiaan ynnä muita Puolueen jäseniä korkeassa virassa(Tm).
http://danielsazonov.puheenvuoro.uusisuomi.fi/202018-ylioppilaskunta-on-iloinen-leikki-–-muiden-rahoilla (ei kovin pitkä kirjoitus)

Oma toiminta koetaan yleensä todella tärkeäksi ja jos jäsenistö (tai kansa) ei tunnu sitä arvostavan, on tämä merkki huonosta tiedottamisesta eikä siitä, että kyseisiä asioita ei varsinaisesti haluta. Menoja on helppo kasvattaa, koska tuloja voidaan kasvattaa päätöksellä, eli veroja tai jäsenmaksuja ylös tai sitten syödään vain suoraan kuormasta. Kun pelataan muiden rahoilla, ei menoja tule aina niin mietittyä ja tuskin edes vannoutuneimmalla klassisella liberaalilla on vaikeuksia keksiä tärkeitä asioita, joita olisi mukava tukea.
 
Kaupunkien virkamiesjohto on puoluepoliittisesti valittu joten kaupungin rahankäyttö heijastelee varmasti kulloisia voimasuhteita. Yksittäisistä viranhaltijapäätöksistä pystyy kyllä kukatahansa kuntalainen valittamaan ja ne tulevat nähtäväksi kaupungintalolle.

Jos luottamushenkilöt nukkuvat ja ovat virkamiesten johdateltavia niin sitten pitää äänestää parempia luottamushenkilöitä.Jamille tsemppiä, luetun pohjalta hän kamppailee hyvän asian puolesta ja olisi hienoa jos kaikki suomalaiset olisivat noin valveutuneita.

Perusongelma on se että pienillä paikkakunnilla samat henkilöt ovat vuodesta toiseen sekä luottamushenkilöinä että virkamiesjohtona. Ei todellisia vaihtoehtoja ole. Ja ymmärrän kyllä ettei luottamushenkilöiksi ole turhaan tunkua. Toimen ammattimainen hoitaminen vaatii todella viitseliäisyyttä ja myös taloudellista osaamista. Ne joilla on taloudellista osaamista tuskin viitsivät vielä vapaa-ajallakin ilmatteeksi asioihin perehtyä. Kiitos tsempeistä, erä voitettiin helposti, kts alempaa.

Tuo budjetin valmistelu menee hyvin pitkälle edellä mainitun kaltaisesta. Mutta aika vähän taitaa enää olla ihan suoraa vedätystä ja korruptiota. Dokumentit ovat hyvin avoimia ja kaikesta jää jälki. Ainakin jo kaupunkilaiset ovat yhtään hereillä. Kunta on muutenkin niin kummallinen toimija, että sen budjetin laadintaa on hankala ymmärtää. Jamin mainitsema kyläkoulu case on ikävä, mutta väistämätön lopputulema nykytilanteessa. Tuskin on viimeinen. Suomen kunnista taitaa se 300 kpl olla elinkelvottomia.

En minäkään usko vedätykseen enkä varsinaiseen korruptioon. Noista kun jää helposti kiinni tilintarkastuksessa. Sen sijaan budjettien ohjailu haluamaansa suuntaan on helppoa ja vaaratonta. Ei virheellisestä budjetista voi saada kuitenkaan enimmillään kuin kenkää. Vaikka budjetin tekisi virheelliseksi tahallaan, ei minkäänlaista rikosoikeudellista vastuuta ole olemassa.

Lisäksi väitteet että kaupunkilaisten pitää olla hereillä ja kunnan budjetin laadintaa on vaikea perehtymättömän ymmärtää ovat pahasti ristiriidassa keskenään. Mitä auttaa olla hereillä jos kuitenkaan ei voi ymmärtää. Väitän että kunnan budjetin laadinnassa ei ole mitään epäselvää jos se selväksi tehdään. Sen verran on tullut bisnesmaailmassa pyörittyä että jos joku taloudellinen asia on liian monimutkainen laskea auki niin silloin sitä todennäköisesti ei edes haluta laskea auki.

Ymmärrän kyllä että kyläkoulu suljetaan mahdottomana mutta en silloin kun se on väkiluvultaan kasvavassa kylässä ja lopettamista perustetaan tekaistuilla budjettikustannuksilla.

Onkohan tuossa Jamin casessa kysymys valtionosuuksien kuppaamisesta? Hallintoon ja yleiskuluihin niitä ei taida saada, mutta kun kierrättää sisäisinä vuokrina voi tehdä tulonsiirrot. Asutko Jami muuten Kreikassa? Siltä ainakin kuulostaa :)

Siltä minustä näyttää. Kun sanotaan että oppilasta kohti on rahaa näin paljon käytettävissä ja nyt vaan rahat eivät riitä tuntikehykseen niin sitä jokainen tietenkin olettaa että näin on. Ei heti tule mieleen että hallinnon kustannuksien vyörytyksellä mm kiinteistöpalvelun kautta viedäänkin osa rahoista hallinnon käyttöön. Minäkin ymmärrän että opetustoimen on maksettava omasta hallinnostaan (mielellään mahdollisimman kevyestä) mutta en enää sitä että sen pitää maksaa muustakin paisuneesta hallinnosta.

Pahinta kustannusten holtittomassa vyörytyksestä on että todellisuus katoaa kaikilta. Jopa budjettien laatijoilta. Kun kustannuksia vyörytetään, pitää sen perehtyä todellisesti mitattaviin yksiköihin jotta vyörytys voidaan laskea auki milloin tahansa ja tarkistaa sen paikkansa pitävyys.

Ja ei. En asu Kreikassa. Ja väitän että ei meidän kaupunki ole mikään erikoistapaus. Varmaan samaa pelaamista löytyy joka paikasta. Itse asiassa uskon että isommissa kaupungeissa homma on paremmin hallinnassa koska virkamiesjohtoa on enemmän ja luottamushenkilöt ovat ammattitaitoisempia. Ja virkaan tulijoita riittää jos alkaa perseilemään.

Lopputulema. Sivistyslautakunta johtajansa suulla esitti tänään ettei koulua suljeta koska blaa blaa blaa aivan kuin olisi ollut alusta lähtien sitä mieltä. Eli päästiin lopputulokseen mihin haluttiin. Ehkä perustelut olivat uskottavat, ehkä vanhempainyhdistyksen voimakas reaktio säikäytti tai ehkä alettiin pelkäämään että sulkemisen jälkeen alkaa paskaa lentämään tuulettimeen. En tiedä. Pää-asia että saavutettiin lopputulos mikä haluttiin. Case closed. Sori, tästä(kään) kunnasta ei tulla lukemaan raflaavia uutisia. Ja totta puhuen, ylittäisikö tällainen budjetoinnissa tehtävät vyörytykset ja hihasta vedetyt kustannukset uutiskynnystä ainakaan valtakunnallisesti. Eiköhän tämä ole ihan maan tapa.

e: vielä pieni keissiin liittyvä hauska anekdootti. Kun kirjelmä oli laadittu, siihen otettu kaikkien vanhempainyhdistykseen kuuluvien nimi jne piti se saada kopioitua kaikille sivistyslautakunnan jäsenille. Vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja alkoi ihmettelemään miten kopiointi onnistuisi ja olisko jossain mahdollisuus jne. Kopioitiin sitten 4 sivuista kirjelmää toistakymmentä kappaletta sponsored by company. Kansalaisvaikuttamisen ongelmat ovat monesti pieniä mutta hyvin konkreettisia.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi väitteet että kaupunkilaisten pitää olla hereillä ja kunnan budjetin laadintaa on vaikea perehtymättömän ymmärtää ovat pahasti ristiriidassa keskenään. Mitä auttaa olla hereillä jos kuitenkaan ei voi ymmärtää. Väitän että kunnan budjetin laadinnassa ei ole mitään epäselvää jos se selväksi tehdään. Sen verran on tullut bisnesmaailmassa pyörittyä että jos joku taloudellinen asia on liian monimutkainen laskea auki niin silloin sitä todennäköisesti ei edes haluta laskea auki.

Meidän kaupungissa (ja olen vielä töissä kaupungilla) tuo budjetin laatiminen on kummallista. Suurin ihmetyksen aihe on, että asioiden kustannuksia tai vaikutuksia ei kovin hyvin tiedetä. Päätöksiä on siis saatettu tehdä täysin arvopohjalta, eli on haluttu rakentaa jotain sisältöä, ja se on sitten saanut maksaa melkein mitä vaan. Vasta viimeisten vuosien aikana on ryhdytty vaatimaan tarkempaa kustannustietoa. Ja monien kunnan toimintojen ja omaisuuserien kulua tai arvoa ei tiedetä. On yksi iso tase jossa on sisällä sitten tuhat asiaa. Tai yksi iso käyttötalousbudjetti jossa on sata kuluerää.

Tulee sellainen olo, että aikaisemmin ei ole haluttu tai ei ole ollut tarvetta miettiä julkisen rahan käyttöä. Sitä on tullut vakiona sisään ja koko summa on aina laitettu sileäksi. Sitten on panostettu koirapuistoihin tai jäähalleihin kulloisen fiiliksen mukaan.

Mutta nyt meillä ainakin on eri meno. Päätösten eurovaikutukset selvitetään ja pyritään tekemään mahdollisimman fiksua tulosta. Eli pieni toivon kipinä mulla tässä on.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom