Miten kofeiini vaikuttaa SINUUN?

Kofeiinia olen nauttinut vain kahvin, teen ja energiajuoman muodossa. Vatsa kestää teen mutta kahvi ja energiajuoma saa aikaan 10 min jälkeen jalat ristissä posliinille ilmiön. Ei oo mulle.

Pillereihin en oo koskenu, en tunne tarvetta ja jos väsyttää niin nukun enemmän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua kofeeini piristää tosi hyvin, tosin mun unenlahjoja se ei blokkaa :)

Mutta treeniin se vaikuttaa erittäin paljon. On vaan kierroksii ja äksönii koneessa aivan eri malliin. Varsinkin jos ottaa sillon kun on muutenkin huippufiilis... jos on väsypäivä niin siihen en oikeestaan useimmiten edes ota, siirrän mielummin koko treenin toiselle päivälle.

Ja kahvi, energiajuomat, ja kofutabut vaikuttaa muhun aivan eri tavalla, kahvi ei juuri mitenkään, tablettina otettuna vahvasti, ja energiajuomat siitä väliltä.

Kannattaa kokeilla ottaa piristävä sillon kun on muutenkin se huippupäivä...sillon se antaa ainakin itsellä vielä oikein sellasen kertoimen oloihin.

Kofeiinia ei tällä hetkellä tule nautittua missään muussa kuin kahvin muodossa. Sitä menee 1-3 mukia päivässä. En erityisesti huomaa mitään piristävää vaikutusta kahvin juonnin jälkeen, mutta päänsärky on ainakin hyvin todennäköinen, jos ei kahvia päivän aikana saa. Energiajuomia tuli kesällä juotua, kun työt alkoi kolmelta aamuyöllä ja piti ratissa pysyä hereillä. Ehkä ne vähän piristi, mutta loppukesästä alkoi närästää niin paljon, että energiajuomien käyttö oli lopetettava. Kofeiinitabletin oon ottanu kerran intissä yhellä marssilla ja saattoi silläkin piristävä vaikutus olla, varmaks ei pysty sanomaan.

Kofeiinia tuli muutaman kuukauden ajan ryypiskeltyä Edin mukana yleensä 0,5l päivässä. Kahvia en oo koskaan juonu. Tällä hetkellä ei tuu juotua Ediäkään ollenkaan paitsi joskus radalle lähtiessä että jaksaa riehua pilkkuun asti.

+ Piristää kummasti kun kiskasee yhden 0,5l pullon Ediä aamusta, jaksaa painaa hyvin iltaan asti.
Esim. Jos huonosti nukutun yön jälkeen ei tuu juotua mitään kofeiinipitoista niin loppupäivästä viimestään alkaa pilkkiminen ja jos ei duunin jälkeen kerkee ottaa päikkäreitä niin kiekkotreenitkin on väsyneenä yhtä vitun huutamista ja mailan paiskomista.

- Kusella saa ravata kokoajan. Rieskallakin pitää käydä pari kertaa päivässä ja lopputuote ei ole kovin kiinteää. Joskus reppu menee sekasin oikeen kunnolla.
- Liian myöhään nautittuna yöunet menee varmasti.
- Joskus tulee tärinää, vapinaa, hermostuneisuutta yms.
Kerran erehdyin vetämään tölkin batterya ennen jäälle menoa. Fiilis oli vähän sama kun olis parin päivän rännin jälkeen krapulassa pelannut. Mailaa joutu puristamaan että pysy lapasessa ja jokaista kontaktia tuli säikyttyä. Ei pystyny rentoutumaan edes vaihtopenkillä.

Nyt olis kuukauden vaihtuessa tarkotus pudottaa kalorit miinukselle ja jatkaa salilla treenamista. Täytyy kokeilla kuinka paljon tosta kofeiinista saa hyötyä painon pudottamiseen, treenaamiseen ja yleiseen jaksamiseen.

en saa unta ja huomaa kyllä eron aina kun lopetan/vähennän kaffen käyttöä että unenkin laatu paranee.. itsekkin luulin että kofeiini ei vaikuta minuun mutta ylläripylläri sainkin sitä liikaa joten se tuntui että eihän se tehoa ollenkaan sitten vasta kun vähensi määriä alkoi huomata sen piristävänkin vaikutuksen:)

Jos kofeiinia käyttää jatkuvasti, ainoastaan sen puutteen huomaan päänsärkynä ja väsymyksenä.. Harvemmin nautittuna tulee kupista kahvia huomattavia vaikutuksia, kuten mieletön ja jatkuva kusihätä, hyvän olon tunne , melko lyhyt (n. 30-60min kestävä) ylipirteystila. Välillä ennen treeniä kuitenkin hyvä boosteri! :)

Addiktoitunut olen, eipä juuri mitään muuta enää ole, siis hyötyjä. Tarvii vaan sen päivän annoksen. :D Reeneihin se autto, kun nappas 200-300mg ennen reeniä, mut ei enää, joten pidän taukoa ainaki tableteista. Toleranssi jo kasvanut aika paljon.

soijalatte silloin tällöin on ok - ei mitään vaikutuksia. pari kupillista kahvia ilman kaura-/soijamaitoa saa mut ihan oudoks. tärisen ja oon rauhaton. kahvi mausteena on ok.

Tulipa tehtyä (taas kerran) se virhe että pitkään juonut vähintään kupillisen kahvia päivässä ja eilen ei sitten tippaakaan. Salilla rimpuillessa hikeä tuntui pukkaavan kuin pieneltä sialta ja päänsärkykin tuli vielä kaupan päälle. On se kahvi vaan hieno keksintö :urjo:

itsellä ei kofeiini aiheuta ainakaan mitään "oireita".
Lähes poikkeuksetta tulee vedettyä joka aamu se 500-700mg kofeiinia, mutta niinä aamuina kun se jää välistä (napit loppu, ei ehdi, ei muista...) niin ei siitä ainakaan itselle tule hikoilua, päänsärkyä eikä muutakaan ihmeellistä. Tällainen ns. normaali olo on vain. Ei sellainen superskarppi kuten aina kofeiinin jälkeen.

Mulle kahvi on aivan ehdoton aamulla. Myöhemmin päivällä ei aina niin väliä, vaihtelee päivän mukaan. Määrät säätelen sen mukaan, että jos on veto pois niin lisää kahvia koneeseen; jos taas homma toimii ilman, niin sitten ei tarvii. Aamukahvi on varmaan osin psykologinenki juttu, pääkoppa sanoo että jos et ota niin nukahat viimestään ekalla luennolla.

Ja sitten siitä, miten kahvi vaikuttaa muhun. Kyllä sen huomaa, saa lisää virtaa sitä kautta kun alkaa tuo pumppu lyömään vähän nopeemmin. Itellä kun lepopulssi on alimmillaan jopa vain 40, niin on syytäkin vähän kiihdytellä sitä. Vähän liian lepposa ja löysä olisin ilman kahvia ;)

Vaikka itse olen nyt parin kk ajan lähes poikkeuksetta joka päivä kahvia juonut, ei siihen ole mitään fyysistä riippuvuutta syntynyt, ehkä pieni psykologinen.

Aamuisin kahvin juotua 5 minuutin sisällä vessa kutsuu poikkeuksetta suolistoa tyhjentämään, vaikka siellä ei paljon mitään olisikaan. Itse piristävä vaikutus on ehkä hieman vähentynyt, mutta ennen treeniä joskus otan pari kofeiinipilleriä ja kyllä niistä selvää piristystä on. Lisäksi hikeä puskee paljon enemmän treenatessa.

Parin kolmen päivän päästä alkaa päänsärky, ellen oo saanu nautittua kaffeeta. Ilman aamukahvia ei lähe päivä käyntiin. Liian isot annokset aiheuttaa hermostuneisuutta ja tärinää.

Aina ennen treeniä tulee otettua 0,5l-1l vihreetä tai valkosta teetä, sen jälkee pari kauhallista NO-Xplodea. Pumppi, vireystilat ja yleinen jaksaminen treeneissä on aivan järjettömästi parempi, ku ilman noita. Parin tunnin treenit jaksaa puskee läpi älyttömäl intensiteetil aika kevyesti ja hien määrä on ihan tajuton. Välipäivinä en käytä kofeiinia tai muita piristeitä ollenkaan.

Sen jälkeen kun 6 vuotta sitten hirveessä krapulassa join kaks isoa mukia kahvia en ole enää pystynyt juomaan kuin yhen pienen kupin aamuisin. Silloin löi meinaan päälle sellanen ahdistus/paniikkihäiriökohtaus et luulin lopun tulleen. Ei muuta kun terkkariin ottamaan sydänfilmiä kun ei ymmärtänyt mistä oli kysymys. Silloin tällöin olen yrittänyt juoda kupillisen päivälläkin mut pistää kyllä spasmat vieläkin aivan sekasin. Tärissyttä, ahistaa, huimaa, oksettaa ja tulee sellanen fiilis et vois vaikka mennä triatlonin ja maratonin putkeen. Kyllä vituttaa, koska kahvi on kuitenkin hyvää. Kofeiini ei näköjään vain sovi mulle.

Sen jälkeen kun 6 vuotta sitten hirveessä krapulassa join kaks isoa mukia kahvia en ole enää pystynyt juomaan kuin yhen pienen kupin aamuisin. Silloin löi meinaan päälle sellanen ahdistus/paniikkihäiriökohtaus et luulin lopun tulleen. Ei muuta kun terkkariin ottamaan sydänfilmiä kun ei ymmärtänyt mistä oli kysymys. Silloin tällöin olen yrittänyt juoda kupillisen päivälläkin mut pistää kyllä spasmat vieläkin aivan sekasin. Tärissyttä, ahistaa, huimaa, oksettaa ja tulee sellanen fiilis et vois vaikka mennä triatlonin ja maratonin putkeen. Kyllä vituttaa, koska kahvi on kuitenkin hyvää. Kofeiini ei näköjään vain sovi mulle.

Tutun kuulosta, ite en kanssa juonu kahvia pitkään aikaan koska se fiilis oli jotain aika karua jos sattu meneen paniikkihäiriön puolelle. Dokaaminenki jäi aika pitkäks aikaa koska siitä toi itseasiassa alkokin, kahvin huomasin aiheuttavan tota sitten myöhemmin ja tuli aika häiriintyny olo.. Sairaalareissuks meni itelläki, nykyään ei enään onneks vaivaa vaikka joisin kahvia vähän reilumminki..

Eilen illalla join poikkeuksellisesti kahvia ennen 17km juoksulenkkiä ja unta sain vasta aamulla joskus klo 5.30... Vielä puoli vuotta sitten, kun kahvia tuli litkittyä joskus jopa kahdeksan kuppia päivässä kuvittelin, ettei kofeiinilla ole muhun mitään vaikutusta. Nykyään juon kahvia vain aamuisin, koska se toimii ummmm ... "luontaisena laksatiivina". :rolleyes:

Itellä menee kahvia oikeestaan yövuorossa 1-3 kuppia 21-07 välillä..muuten ei tule oikein kahvia juotua. Välillä otan ennen aamulenkkiä tai salia 2kpl kofeiinitabl. ja toimii ihan kivasti. Tosin joskus on menny ylikin... 3 kofitabl. nii treeni tehot nousee liikaa ja hiki lentää, suu vaahdossa saa treenata.....treenin jälkeen kotona 3m kävely puuskuttaa/hengästyttää, vapinaa, hikoilua,tykytyksiä jne. :D Hyötyä on, mut kohtuus kaikessa ja pullo päivässä.

- Hikoiluttaa aina salilla/töissä/missä tahansa paljon enemmän kun juo kahvia.
- Aamulla alkaa välittömästi paskattaa kun juo pari kupillista.
- Kusella saa ravata tiheämmin.

Ilmeisesti lisää ja vauhdittaa kehon eritystoimintoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom