Mitä murretta puhut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jcam
  • Aloitettu Aloitettu
Kevyttä savvoo tää mun kieleni taitaa olla, Jyväskylän vaikutuksesta venytän ajoittain myös vokaaleita. En ossaa vääntää, mutta eräiden mielestä on hauskaa, kun esim. aamuisin kaavan teeveen mukkiin ja muutenkin skippaan kaikki d-kirjaimet parhaani mukkaan. Lounais-Suomesta olevan mieheni kanssa kielenkäyttö aiheuttaa keskustelua edelleen lähes päivittäin.

Kieli kuitenkin vaihtelee, kotona puhun ehkä levveemmin ja esim. töissä puhtaampaa kirjakieltä, mutta silloinkin jään kiinni sanoista kuten "pitkilleen" (pitkään aikaan) tai juurikin d-kirjaimen takia. Lounasta syyään, ikinä en sanoisi "syödä".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kevyttä savvoo tää mun kieleni taitaa olla, Jyväskylän vaikutuksesta venytän ajoittain myös vokaaleita. En ossaa vääntää, mutta eräiden mielestä on hauskaa, kun esim. aamuisin kaavan teeveen mukkiin ja muutenkin skippaan kaikki d-kirjaimet parhaani mukkaan. Lounais-Suomesta olevan mieheni kanssa kielenkäyttö aiheuttaa keskustelua edelleen lähes päivittäin.

Savon murteiden hc-vääntäjät paljastuvat yksinkertaisen testin avulla. Koelauseena on "puolivaaleat kaalikääryleet ovat jääkaapin päällä."

Savolaisetkin saattavat joutua ongelmaan tuon kanssa! Itse kykenin siihen vain harjoittelun jälkeen, enkä ole silti varma, sanonko sen oikein. Puolvualliit kualkiärylleet ojjiäkuapim peällä.

Hykerryttäviä poimintoja Pohjois-Savon alueelta on ihmisten tapa sanoa "vuosi". Se on vues. Toinen, mille aina nauran sielussani, on "eläke" - josta tulee elake.

Savon murteiden hc-vääntäjät paljastuvat yksinkertaisen testin avulla. Koelauseena on "puolivaaleat kaalikääryleet ovat jääkaapin päällä."

Savolaisetkin saattavat joutua ongelmaan tuon kanssa! Itse kykenin siihen vain harjoittelun jälkeen, enkä ole silti varma, sanonko sen oikein. Puolvualliit kualkiärylleet ojjiäkuapim peällä.

Hykerryttäviä poimintoja Pohjois-Savon alueelta on ihmisten tapa sanoa "vuosi". Se on vues. Toinen, mille aina nauran sielussani, on "eläke" - josta tulee elake.

Ei helvetti "vaaleat" kyllä väänny "vualliiksi" vaikka mitä tekis, kuulostaa ihan sille "savolle" jota rakkaani yrittää puhua matkiessaan minua. :rolleyes: Mun ehdotus olisi "Puolvualeet kualkiärylleet oj jiäkuapin piällä". Tai "peällä" kelvannee myös, ehkä enemmän maalaisversio. Oikeesti en tosin oo ikinä tehnyt noita vokaaliväännöksiä, ei silleen kukkaan mun ikänen kaupunkilainen ennää puhu.

Pohjois-Savo on julmetun iso alue, iisalmelaiset puhhuu jo niin paljon levveemmin ku myö kuopiolaiset nykynuoret. Samoin maalla puhutaan levveemmin. Epäilen myös, sanooko kukaan muka "vues"??? Taivutettuna kyllä, esim. vuodessa -> vuuessa, mutta vuosi on ihan vaan vuos. Enkä oo ikinä kuullut, että savolaiset jättäisivät ään pilkut ääntämättä... Epäilen, että sä et oo savolainen.

Ei helvetti "vaaleat" kyllä väänny "vualliiksi" vaikka mitä tekis, kuulostaa ihan sille "savolle" jota rakkaani yrittää puhua matkiessaan minua. :rolleyes: Mun ehdotus olisi "Puolvualeet kualkiärylleet oj jiäkuapin piällä". Tai "peällä" kelvannee myös, ehkä enemmän maalaisversio. Oikeesti en tosin oo ikinä tehnyt noita vokaaliväännöksiä, ei silleen kukkaan mun ikänen kaupunkilainen ennää puhu.

Pohjois-Savo on julmetun iso alue, iisalmelaiset puhhuu jo niin paljon levveemmin ku myö kuopiolaiset nykynuoret. Samoin maalla puhutaan levveemmin. Epäilen myös, sanooko kukaan muka "vues"??? Taivutettuna kyllä, esim. vuodessa -> vuuessa, mutta vuosi on ihan vaan vuos. Enkä oo ikinä kuullut, että savolaiset jättäisivät ään pilkut ääntämättä... Epäilen, että sä et oo savolainen.

Vielä Pohjois-Savoa laajempi on koko savon murre kaikkine alamurteineen! Tiettyjen lähteiden mukaan savolaismurteet ulottuvat Kainuusta Päijät-Hämeeseen pohjois-etelä -akselilla, idästä länteen taas Pohjois-Karjalasta Etelä-Pohjanmaan Järviseutuun. Siinä on lääniä kerrakseen! En epäile, ettetkö olisi oikeassa omalla murrealueellasi. Puhutun lähteet esimerkeissäni tulivat seuraavista paikoista: kaalikääryleistä opetti muuan mummo Kaavilta, "vues" ja "elake" tulivat vastaan Sonkajärvellä useammastakin suusta. Niitä käyttävien henkilöiden ikä oli jo tosin yli 50 vuotta, voi hyvinkin olla mahdollista, että nuorempien kieli on jo muuttunut muuksi. Niin murteille usein käy, ne elävät.

Osut epäilyssäsi oikeaan, savolainen en ole. Olen kotoisin Joensuusta eli pääosin puhun itäsavoksi.

Murteet voivat raja-alueilla levitä ja vaikuttaa toisiinsa. Ehkä 20-30-luvuilla, joista Päätalo kirjoitti, ainoastaan kuusamolaiset sanoivat "van". Myöhemmin tilanne on voinut muuttua

Ei ykskään mun isovanhempi käyttäny koskaan sanaa van. Sekä mulle että avokilleni aivan vieras,koskaan kuullu sielläpäin käytettävän..

Sillä ne lauseet alkaa Kainuussakin. Tiedä sitten onko tuo pelkkää sattumaa, vai johtuuko siitä, että Kainuu on sopivasti Savon ja Pohjois-Pohjanmaan/Lapin välissä ja imaissut kenties vaikutteita molemmista suunnista. Tosin enpä kyllä näin äkkiseltään keksi Kainuun kielestä mitään isompia yhtäläisyyksiä pohjoisen murteisiin, mutta savolaismurteisiin sitäkin enemmän. Ehkä joku ammattimainen murretieteilijä osais selventää asiaa :D

Kyllä Kuusamossa puhutaan näköjään enemmän kainuulaisittain,kuin pohjosen murteita..

Rovaniemen murretta tulee puhuttua, ehkä johtuen siitä, että 20 vuotta Roissa asustellut;)
Eli mie ja sie kuuluu mun puheeseen. Välillä kaverit eivät ymmärrä sanoja mitä käytän, jokaiselle saa selitellä erikseen.

Lahest mäki. Ja vaikutteita sitten aika paljon Karjalan ja Pohjanmaan suunnalta, mutta se näkyy lähinnä vaan sanastossa ja siinä että ymmärrän sujuvasti eri murteita. :) Lahtelaisuus kuuluu mun mielestä aika paljon ihan vaan siinä puheen rytmityksessä ja soinnissa. Ja mesessä puhetyylisesti kirjotellessa sen sanojen katkomisen näkee aika selkeesti. Välillä häiritsee itseäkin. Nykyään kai on puhetyyli hieman helsinkiläistynyt, mutta dösät ja sporat ei kylläkään mun suuhun sovi yhtään.

Tein puhelintyötä muutaman vuoden ja siinä kyllä tuli koko Suomen murteiden kirjo tutuksi. Ja se oli ehkä myös kivin asia siinä työssä.

Mut lähen nyt vähä mettää pykäilee. Jos en rypäse siel ni voitas nähä linkkuasemal viidelt.

Oulua puhun ja kiitos isovanhemmille vanhan kansan puhekieli on myös tarttunut ja sekun on sekoitus vähän joka murteesta ja jopa ruotsinkielestä (tuuki, kartiini, kihiveli jne....) hieman muokattuna, niin aika sekalaista kieltä tulee puhuttua...kiva joskus puhella "vanhoilla" termeillä kun porukka ei tajua puoltakaan sanoista, esim. häätyy pestä nuo kartiinit ettei ne kovin paksussa paskassa oo....paa ny reippaasti löökiä sinne sämpylöitten välliin...anteeks mitä?
:D

Laetettaan nyt vähä toho turkuulaesen perrää vähä letkeempää jenkkoo tulloo. En kyl ikinä puhu tällee kun männöö liikaa aekoo ja muutennii o vähä sekavoo, mutta savvoo vieännetää siitäki huolimatta vähä tae vähä viel lissee =)

En puhu murteita. Puhekielessä on toki mukana "mä, sä, mulla, sulla" jne, mutta millekään alueelle tyypillistä murretta en koe puhuvani. Lukuun ottamatta noita edellä mainittuja ns slangisanoja, puhun aika kirjakieltä. Tai no, jos sanoo "tuuksä", niin sanotaanko niin kaikkialla Suomessa vai onko tuo joku alueellinen murre-sanayhdistelmä?

Mulla oli kersana oululainen kaveri, tuntui ihan helvetin typerältä, kun se soitti ja sanoi jotain tyyliin (jos oikein muistan): "alakko nää mua?".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom