Mitä murretta puhut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jcam
  • Aloitettu Aloitettu
Joskus tulee kaverien kanssa suureksi huviksi väännettyä muka stadilaisittain, josta seuraa se ettei lauseissa ole mitään järkeä. "Ku mä tsiigasin sitä fyrkkaa, ni mä päätin, et nyt kyl lähetää hakee dösät himasta" :confused: Voi mitä huvia. Ei vissiin oo täällä landella fiksumpaa tekemistä.

Meikäläinen vastine tuolle on "aina tarttee tsiigaa mitä jengi bonjaa duunaa." On siinä ainakin näennäisesti järkeä. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ällistyttävän vähän satakuntalaisia täällä. Mun täytyy sitten kai tunnustautua lounaissuomalaiseksi, ja sen kyllä huomaa jos pääsee jonkun muun lähialueilta kotoisin olevan kanssa juttusille. Sanat lyhenevät ja alkavat painottua laiskasti alle sekunnin murto-osassa. Etenkin porilaisella aksentilla osaan sokeltaa hyvin, vaikken sieltä olekaan, on vain turhan tuttua. :rolleyes: Sittemmin olen kuitenkin asunut Tampereella ja Jyväskylässä, joista on tarttunut puhetapoja ja muutenkaan harva täällä kommentoi tuota puheen alkuperää.

Alkuperäissanastoon kuulumattomia ilmaisuja on hauska bongata omasta puheestaan. Minulla näitä ovat mm. vuoden muuttuminen muotoon "vuaen", lienee Jyväskylän ja kaikenmaailman pohjoisten ja savolaisten ystävien ansiota. Toinen on sitä- ja tätä-pronomien lyheneminen (päijät-)hämäläisittäin, esim. "En tajuu tät juttuu." Eipä olisi tullut samoin muksuna mieleenkään sanoa, että "löyti" jotain "löysi"-muodon sijasta..

Jyväääskylän ja Kinnulan murretta tulloo veännettyä, ainakin sillon ku käy kinnulassa tai puhhuu äitin kans puhelimessa:) männöö, tulloo, tekkee...

Ihan ehdotonta kermaa: öylön=eilen :D en oo koskaan kyllä itse käyttänyt, mutta tuotakin kuulee!

Lyhyttä ja voimakasta lounaismurretta, vaikutuksia ties mistä tosin nykyään.
"Eks sää ny nää, siin ihan framil se on. Eiks silmä ota?"
"Lähretäk(s) me ny jo sin laittama niit?
"En mä ol häne jutus ollu, mut kuulemma jota vaja tekke, katota ny mitä tule."
"Ne helsinkiläise ovak kyl iha hassu porukka."
"Mahtaks ruveta satama, mul on kaik ikkuna auk, eilä jo sato kuistil sis(s)ä.
Tähä malli.

Hienoja esimerkkejä funcilla! Tämä "En mä ol häne jutus ollu, mut kuulemma jota vaja tekke, katota ny mitä tule" oli ainut, mitä en ymmärtänyt.

En ole hänen kanssa puhunut, mutta kuulemma jotain vajaa tekee, katsotaan nyt mitä siitä tulee.
Aika vaikkia on kirjotta kun välil on sellast puolentoist kirjaime ääntämist ja muit ongelmi kirjotusasus. :)
Ny(½y) mennä syämä-->

En ole hänen kanssa puhunut, mutta kuulemma jotain vajaa tekee, katsotaan nyt mitä siitä tulee.
Aika vaikkia on kirjotta kun välil on sellast puolentoist kirjaime ääntämist ja muit ongelmi kirjotusasus. :)
Ny(½y) mennä syämä-->

Saanen arvata: Uusikaupunki-Laitila -akseli, tai sitten Rauman ympäristö? :rolleyes:

Vääri meni, aika likel kuitenki, sata kilometrii vaa heittää. :D
Paska keli ja vettäki piän kropaus tuli, oon kovaste miettiny näitä murrejuttui, mut eipä mitää järkevää osaa tähä laittaa.:lol2:

Kymenlaakson murretta, eli sitä samaa mitä Kotkassa, Kouvostoliitossa, Haminassa, pyhtäällä ja muilla lähialuella.

Minä=Miä
Sinä=Siä
Minun=Mun

Onhan näitä murreraiskaajia kuten Antero Kekkonen Kotkasta ja Pirkka-Pekka Petelius Kuusankoskelta (nyk. Kouvola) jotka vääntävät Itä-Suomen mie/sie murretta, mitään selitystä en tähän kyllä tiedä.

Rauman ja turun murretta sekaisin ja myös jotain oulun vaikutteita siskon mieheltä. Eli aika kaamea sekamelska :D

Kaenuun möngerrystä tottakaet. Keitähä kolome kuppie kahvie. Hirveä näläkä, käyväänkö hakemassa jottaen syötäv(v)ää. Ei nyt sentään ihan perikainuulaista veäntämissä tuu veännettyö (ja vielä vähemmän kirjoitettaessa), mutta ulkopuolisen korviin varmasti ihan tarpeeksi.

Joskus tulee kaverien kanssa suureksi huviksi väännettyä muka stadilaisittain, josta seuraa se ettei lauseissa ole mitään järkeä. "Ku mä tsiigasin sitä fyrkkaa, ni mä päätin, et nyt kyl lähetää hakee dösät himasta" :confused: Voi mitä huvia. Ei vissiin oo täällä landella fiksumpaa tekemistä.

Sama on huvit meillä kaennuusta tulevilla nimim. Mun fatsin rotsi on stadis duunis

Ossaan puhua oulua:
"ookko nää ajellu kylymällä ilimalla vanahalla Volovolla Tuiran silloilla?":)
Alkuperäsesti en täältä oo, ihan kupeessa kuitenkin asunu yli 15 vuotta. Muutin Oulun lähelle 6-vuotiaana, ja sillon meinas kyllä mennä yli ymmärryksen ku naapurin tyttö tuli ovelle ja tokas että "Alakko nää?"
Isä on Keski-Pohjanmaalta ja se tarttu pienenä aina mummolareissuilla. Näyte n.3-vuotiaalta serkkupojalta: "Mee ihte navettahan!"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom