Mitä murretta puhut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jcam
  • Aloitettu Aloitettu
Itse asuin ekat 19 vuotta elämästäni Pohjois-Karjalassa ja sen jälkeen asuinpaikat ovat menneet järjestyksessä Kymenlaakso--Etelä-Karjala--P-kaupunkiseutu. Joten voisi sanoa että nykyinen kieleni on Pohjois-Karjalan murretta sekoitettuna p-kaupunkiseudun yleiskieleen, mukanaan pieniä höysteitä Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson murteista. Kun pääkaupunkiseudulla asuu niin tulee puhuttua aikas normaalia "yleiskieltä", mutta esim. kun soittelee vanhemmille ja kavereille jotka asuu edelleen P-Karjalassa, tai sielläpäin kyläillessä, niin itselläkin puhe kääntyy kuin huomaamatta täysin P-Karjalan murteeksi. Puheen tempo hidastuu, murresanat valtaavat lauseet yms. Alla yksi esimerkki;

P-kaupunkiseudulla: Se on tänään nätti ilma tulossa

ja sama jos puhun esim. porukoitten luona P-Karjalassa ollessani; Tulloo nätti ilima tännään

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kunnon Kanta-Häme-murre Forssa-tyyliin on kyllä ruminta mitä ihmisen suusta voi tulla:
"Ketä se si oli siä kaupasa käymäsä ku oli ostamasa sitä vatserin sinistäsi si? :urjo:

Keski-Pohojammaan murretta tulee puhuttua:). Puhtaasti tätä puhuu tosi pieni prosentti suomalaisista koska murre on lähtösin muutaman pienen pitäjän alueelta ja sekotus montaa eri murretta. Esim. "ookko käyny kahtomasa Jaskan uuen auton vantehia?" :)

Jotain tämmöstä minäki, eli esim. "Ookko käyny kassomasa Jaskan uuen auton vantheita, minen oo vielä isse kerinny?" :)

Kunnon Kanta-Häme-murre Forssa-tyyliin on kyllä ruminta mitä ihmisen suusta voi tulla:
"Ketä se si oli siä kaupasa käymäsä ku oli ostamasa sitä vatserin sinistäsi si? :urjo:

Kannatetaan (nyt tulee kotona kyllä sanomista)... Ja vielä intonaatio mieluiten ylös-alas-ylös-alas koko ajan jopa yhden sanan aikana. Ja meidän talossa ei ole mikään helkutin PELLIKATTO vaan prkl PELTIKATTO!!! Tuohon kun sotketaan vielä joka neljäs sana ruotsista että savolainen ei enää edes ymmärrä, mistä puhutaan niin avot. :jahas:

Forssan seutukuntaan kuuluvat Forssan lisäksi Ypäjä, Humppila, Jokioinen ja Tammela. Vaihteleeko murre näiden välillä? Jonkun pakkotoistolaisen on pakko olla sieltäkin päin?

Forssan seutukuntaan kuuluvat Forssan lisäksi Ypäjä, Humppila, Jokioinen ja Tammela. Vaihteleeko murre näiden välillä? Jonkun pakkotoistolaisen on pakko olla sieltäkin päin?
Mun mielestäni em. paikkakunnilta kotoisin olevat puhuvat kaikki ihan yhtä rumasti. Ei muuta kun kaikki kielimatkalle Forssaan! :)

On varmasti, koska kävin taannoin vetämässä treenit Forssan Vesihelmessä ja kuulin sattumalta penkin ympärille kasaantuneiden lippispäiden keskustelevan Miken 2x6 ohjelmasta ja sierran imusarjoista leveällä paikallismurteella.

Mä huomaan puhuvani hieman leviää. Olen kotoisin Helsingistä ja siellä viettänyt 18 vuotta elämästäni. Sitten muutin Pohjanmaalle ja sieltä on tarttunut hiukan tota leveempää puhetta. Tosin tuolla rantaruotsissa ei niin vahvaa murretta olekaan... Ärsyttää länsirannikon "ketä" :EHelsingissä käydessäni, tuntemattomat kysyvät, että mistäs sä oot ja sama Vaasassa. Olen siis myös väliinputoaja.
"Pois alta ku isoot jalootteloo!"

Mun isän suku on lapista ja siellä käydessä tarttuu vahva mie-sie-piettää-murre :)

On varmasti, koska kävin taannoin vetämässä treenit Forssan Vesihelmessä ja kuulin sattumalta penkin ympärille kasaantuneiden lippispäiden keskustelevan Miken 2x6 ohjelmasta ja sierran imusarjoista leveällä paikallismurteella.

Toivottavasti pojat lukevat tätäkin ketjua ja paljastavat murre-erot!

Päijät-Hämeessä asunu ensimmäiset 20 vuotta elämästä eikä kyllä ole ainakaan mikään kovin vahva murre tarttunu. Taitaa olla hyvin lähellä "yleiskieltä"/kirjakieltä.

Kainuun murre tulee luonnostaan. Tampereen vuosina on hiukan haalistunut tuo murre, mutta esim. veljelle kun soittelen kotopuoleen, niin sieltähän se napsahtaa heti päälle. Emäntä (tamperelainen) vaan hekottelee kun kuuntelee vieressä.:lol2:

Toinen mummoni oli kotoisin Miehikkälästä, Virolahden läheltä. Mummo puhui aina lähes täydellistä kirjakieltä. Murrevivahteet olivat hyvin pieniä, esimekiksi hän sanoi "alas" -sanan muodossa ales. Outo juttu.

kainuun murre on niin juurtunu meikäläiseen että tuskin ikinä tulee siitä muuttumaan,eikä kyllä tarttekkaan muuttua.toisinaan saapi osakseen huvittuneita katseita varsinkin pääkaupunkiseudulla kun jossain kaupan kassalla tahi muualla yleisillä paikoilla alkaa vääntämään kunnon kainuuta.joskus on baarissa jopa jotkut naiset tokassu että pitäis opetella puhumaan suomea.vissiin se on niin juntin kuulosta monelle hienohelmalle.mutta sehän on niistä minun ongelmista niitä kaikkein pienimpiä jos jotain diibadaaba kermapersettä häirihtee minun puhetyyli:D

oudointa murretta oon kuullu porissa,siitä söhellyksestä ei kyllä ottanu selvää erkkikään.helevetin joutusaa höpötystä ja melkein jokainen sana jää kesken puolestavälistä kun uus sana jo tarjotaan lauseen jatkoksi..vai liekkösitä vain niin hidasälynen ettei tuommosesta pikapuheesta älyä juuri mitään..:david:

Ookkonää oulusta? Pelekääkkö nää polliisia?

Oulussa varmaan puhutaan sitten oulun murretta. :)
Lol sama. Meen tuossa stadissa käymään niin olen huomannut, että paikallisväestö katsoo meitä murteella puhuvia vinoon:david:

Mutta tiedoksi teille stadilaisillekin et kyl se näin syntyperäisen pohjois-suomalaisen korvaan kuulostaa stadin slangi perin omituiselta:lol2:

Tuohon törmää moni muukin. Ei haittaa, jos murretta kohdellaan huvittuneesti "sori, mä en nyt tajunnu oikein mitä sä sanoit" kuin hivenen vittumaiselle haiskahtavalla "voi saatana mikä bönde"-ylenkatseella. Murteet ovat arvostettavia, olivatpa mistä päin tahansa. :rock:

Tuanoini vähä niinku tälläi mää kai puhu tiäksää: http://www.youtube.com/watch?v=cBVNUlBA5Pk

Mut joku o sanonu et välil kuuluu hiuka Turguki ku siellä asusi niin kaua kummiski.

Tai emmää tiä.

Kaenuun möngerrystä tottakaet. Keitähä kolome kuppie kahvie. Hirveä näläkä, käyväänkö hakemassa jottaen syötäv(v)ää. Ei nyt sentään ihan perikainuulaista veäntämissä tuu veännettyö (ja vielä vähemmän kirjoitettaessa), mutta ulkopuolisen korviin varmasti ihan tarpeeksi.

Joskus tulee kaverien kanssa suureksi huviksi väännettyä muka stadilaisittain, josta seuraa se ettei lauseissa ole mitään järkeä. "Ku mä tsiigasin sitä fyrkkaa, ni mä päätin, et nyt kyl lähetää hakee dösät himasta" :confused: Voi mitä huvia. Ei vissiin oo täällä landella fiksumpaa tekemistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom