Mitä kannattaa opiskella?

Aloittajan kriteereihin tämä vastaus ei ehkä sovi, mutta itse hakisin opettajaksi alalle, josta tykkään. Mukava palkka, loistavat lomat ja luultavasti tuntisi tekevän edes joskus työtä, jolla on merkitystä. Miinuspuolia toki on melko paljon, mutta esim. lukion historian, liikunnan, yhteiskuntaopin tai maantieteen aineenopettajan ammatti kuulostaisi kohtalaisen hyvältä.

Kolme syytä opiskella opettajaksi: kesäkuu, heinäkuu ja elokuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä tahansa opiskelettekin, niin opiskelkaa kunnolla. Ihan perusteista lähtien. Nykyään riittää sitä yli(korkea)koulutettua porukkaa, joka ei oikeasti osaa mitään.

Aloittajan kriteereihin tämä vastaus ei ehkä sovi, mutta itse hakisin opettajaksi alalle, josta tykkään. Mukava palkka, loistavat lomat ja luultavasti tuntisi tekevän edes joskus työtä, jolla on merkitystä. Miinuspuolia toki on melko paljon, mutta esim. lukion historian, liikunnan, yhteiskuntaopin tai maantieteen aineenopettajan ammatti kuulostaisi kohtalaisen hyvältä.

Joka neljäs opettaja harkinnut alanvaihtoa. PK-seudulla joka viides opettaja, joka on ollut alalla maksimissaan 5 vuotta, vaihtaa alaa. Työolot selittävät paljon ja se, että palkka on yksinkertaisesti paska, ei "mukava".

Missä työssä olisi hyvät etenemismahdollisuudet? Olen autoalan käynyt ja rupeaa noi hommat kyllästyttää. Alanvahtoa oppisopimuksella miettinyt, mutta sopiva ala pitäisi vielä löytää. Mieluiten jonkinlaista sisätyötä. Merkonomi? Tärkeintä tuo etenemismahdollisuus, kun ei viitsisi montaa vuotta tehdä samaa hommaa vaan hyvällä työpanoksella edetä urallaan.

Missä työssä olisi hyvät etenemismahdollisuudet? Olen autoalan käynyt ja rupeaa noi hommat kyllästyttää. Alanvahtoa oppisopimuksella miettinyt, mutta sopiva ala pitäisi vielä löytää. Mieluiten jonkinlaista sisätyötä. Merkonomi? Tärkeintä tuo etenemismahdollisuus, kun ei viitsisi montaa vuotta tehdä samaa hommaa vaan hyvällä työpanoksella edetä urallaan.

Eiköhän kaikissa hommissa joudu tekemään paljon töitä, jos haluaa edetä urallaan. Pienissä firmoissa liene helpompi edetä, kun joutuu heti alusta asti tekemään monipuolisesti hommia.

Merkonomina saat olla kyllä supliikki ja ahkera tyyppi, jos haluat edetä kaupan kassaa tai laskuttajaa pidemmälle.

Eiköhän kaikissa hommissa joudu tekemään paljon töitä, jos haluaa edetä urallaan. Pienissä firmoissa liene helpompi edetä, kun joutuu heti alusta asti tekemään monipuolisesti hommia.

Merkonomina saat olla kyllä supliikki ja ahkera tyyppi, jos haluat edetä kaupan kassaa tai laskuttajaa pidemmälle.

Olisko jotain esimerkkiammatteja mitä kannattaisi harkita?

Lisäksi kannattais harkita jotain korkeempaa koulutusta. Vähissä lienee ne toisen asteen koulutukset, jotka tarjoais merkittävät etenemismahdollisuudet muulle kuin ihan marginaaliselle porukalle. Kiinnostaisko esim. auto- tai konepuolen amk-opinnot? Noihin lienee hyvä pohja ja varmaan onnistuu jollain tahdilla töiden lomassakin opiskelu. Toki rajalliset ne on insseilläkin etenemismahdollisuudet ylöspäin, mutta sivusuunnassa varmaan vaihtelua on tarjolla. Ja eroaahan ne tehtävät oleelllisesti duunarihommista toki. Paljon tulee varmasti kokoajan uutta oppia..

EDIT: ei ole kyllä mitään käsitystä autopuolen inssien työllistymisestä...ei varmaan mikään ihan paras ottaen huomioon, ettei tää Suomi mikään autoteollisuusmaa ole. Jotain varaosamyyjiä tai korjaamopäälliköitä lienee aika suuri osa..

Lisäksi kannattais harkita jotain korkeempaa koulutusta. Vähissä lienee ne toisen asteen koulutukset, jotka tarjoais merkittävät etenemismahdollisuudet muulle kuin ihan marginaaliselle porukalle. Kiinnostaisko esim. auto- tai konepuolen amk-opinnot? Noihin lienee hyvä pohja ja varmaan onnistuu jollain tahdilla töiden lomassakin opiskelu. Toki rajalliset ne on insseilläkin etenemismahdollisuudet ylöspäin, mutta sivusuunnassa varmaan vaihtelua on tarjolla. Ja eroaahan ne tehtävät oleelllisesti duunarihommista toki. Paljon tulee varmasti kokoajan uutta oppia..

EDIT: ei ole kyllä mitään käsitystä autopuolen inssien työllistymisestä...ei varmaan mikään ihan paras ottaen huomioon, ettei tää Suomi mikään autoteollisuusmaa ole. Jotain varaosamyyjiä tai korjaamopäälliköitä lienee aika suuri osa..

Konetekniikan opiskelua olen harkinnut ja jollen muuta keksi niin luultavasti tammikuulle yritän päästä. Kiitoksia vastauksesta ja saa lisääkin infoa ja mielipiteitä laittaa.

jos haluat työn joka ei ainakaan lopu kesken ryhdy lukkosepäksi

99% firmoista ottaa sinut varmasti oppisopimus koulutukseen ja aikojen saatossa kun saat työkokemusta, olet haluttu ihan mihin liikkeeseen vain.
Tälläkin hetkellä meille kaikille sepillä tarjotaan jopa rekrytointi palkkiota jos onnistumme saamaan ammattitaitoisen lukkosepän firmaan töihin joten todella haluttuja kavereita vähäisen koulutuksen vuoksi lukkosepät ovat.
Missäs päin suomea tuollainen tilanne on?
Itse asustelen Turun seudulla ja toi lukkosepän ammatti kiinnostaisi todella paljon. Mulla on alla kone ja metallialan perustutkinto, tosin siitä on jo "hieman" aikaa... :) Miten muuten jos opiskelee oppisopimuksella lukkosepäksi ni paljon se opiskeluaikainen palkka on normi palkasta? Kävin myös vähän tsekkailemassa mm. turun, raision ja naantalin lukkoliikkeiden sivuja ni ei sielä ainakaan haettu uusia työntekijöitä...

Missäs päin suomea tuollainen tilanne on?
Itse asustelen Turun seudulla ja toi lukkosepän ammatti kiinnostaisi todella paljon. Mulla on alla kone ja metallialan perustutkinto, tosin siitä on jo "hieman" aikaa... :) Miten muuten jos opiskelee oppisopimuksella lukkosepäksi ni paljon se opiskeluaikainen palkka on normi palkasta? Kävin myös vähän tsekkailemassa mm. turun, raision ja naantalin lukkoliikkeiden sivuja ni ei sielä ainakaan haettu uusia työntekijöitä...

Eiköhän toi palkka riipu ihan työantajasta, mutta TES:n pienin palkka pitää ilmeisesti vähintään maksaa eli harjoittelijan palkka.

- - - Updated - - -

Minkä alan DI?

En itsekkään vielä kunnolla tiedä mutta ei ainakaan tuotantotalous. Oon miettinyt energian-, kemian-, rakennus- tai materiaalitekniikkaa. Mikä noista ois se vähiten stressaavin kun pääsee töihin, eli työ olisi niin helppoa ettei mokais lainkaan? Myös hammaslääkärin ja provisoorin ammatti kiinnostais ja pitäisi päättää ennen seuraavaa yhteishakua. Hyviä vastauksia on tullut btw.. Tietääkö kukaan miten ensi vuoden korkeakouluhaut toimivat, eli moneen DI-alaan voi koittaa hakea maksimissaan jne? Voin tietysti kysyä nää myös opolta myöhemmin

Oon miettinyt energian-, kemian-, rakennus- tai materiaalitekniikkaa. Mikä noista ois se vähiten stressaavin kun pääsee töihin, eli työ olisi niin helppoa ettei mokais lainkaan? Myös hammaslääkärin ja provisoorin ammatti kiinnostais ja pitäisi päättää ennen seuraavaa yhteishakua. Hyviä vastauksia on tullut btw..

Ei noi ole mitään ammattinimikkeitä, ihan mahdoton sanoa minkä alan tutkinnon omaavat stressaavat vähiten. Ja alan x DI tutkinto nyt ei tarkoita että tulet työskentelemään edes lähellä alaa x.

Kyllä se valitettavasti vähän menee niin, että mitä korkeempi koulutus, sitä stressaavammat hommat. Eli yliopistotutkinto ja helppo työ on aika vaikea sovittaa yhteen.

Se miten stressiä kokee ja minkälaisista asioista, riippuu toki ihan henkilöstä itsestään. Tuo epäonnistumisen pelko, mitä sulla ilmeisesti vähän on, ei ole oikein hyväksi ei-rutiinihommissa ja rutiinihommia ei tavallisesti ylemmän korkeakoulututkinnon käyneet tee.

Stressitöntä hommaa hakevan kannattaa hakeutua duunariksi ja sovittaa elämä sitten tulojen mukaiseksi.

Sepä onkin stressitöntä elämää kun kalliista suomesta vähenee jatkuvasti duunarityö. Hankala sopeuttaa elämä tulojen mukaiseksi jos tulot on duunarina 0.

Kyllä se valitettavasti vähän menee niin, että mitä korkeempi koulutus, sitä stressaavammat hommat. Eli yliopistotutkinto ja helppo työ on aika vaikea sovittaa yhteen.

Se miten stressiä kokee ja minkälaisista asioista, riippuu toki ihan henkilöstä itsestään. Tuo epäonnistumisen pelko, mitä sulla ilmeisesti vähän on, ei ole oikein hyväksi ei-rutiinihommissa ja rutiinihommia ei tavallisesti ylemmän korkeakoulututkinnon käyneet tee.

Mä oon erimieltä. Hommaat Brett Lee sen DI-tutkinnon (katsot mikä ala kiinnostaa eniten) ja haet johonkin valtion tai kaupungin hommiin pikkasen ylikouluttautuneena. Alussahan kaikki työ on vähän stressavaa ja haastavaa, mutta aika pian sitä oppii "ulkoistamaan" hankalat työt ja hoitaa itse vain ne perus rutiinit. Pian käy niin, että haastavat hommat annetaan/ajautuu innokkaille ja taitaville. Sit voit elellä ihan rauhassa siinä omassa pienessä kuplassa.
Tai sit käy niin, että tutkinnon ja työkokemuksen myötä tykkäätkin tekemästäs työstä ja haasteet onkin vain hyvä juttu.

Mulla on muutama tuttu julkisella sektorilla duunissa ja korkeakoulututkinto siis taskussa, eikä se homma taida mitään stressaavinta olla. Yksityisellä puolella on varmasti pikkaisen tuulisempaa, mutta taitaa se näkyä usein palkassakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom