Mitä kannattaa opiskella?

Ajoneuvoyhdistelmän kuljettajaksi. Työt ei lopu ikinä, jos kaikki muu on lamassa niin kumipyörät liikkuu. Jos lähtee reissuhommiin, niin näkee maailmaakin. Palkka nyt ei ehkä ole +2500, mutta kai silläkin elää. Se on sitten eri asia, kestääkö perse ja hermot. :)

Työt ei lopu mutta tekeekö niitä kalliit suomalaiset vai halvat virolaiset?

6000e ja 84h työviikko, jos tolla meinaa rahaa tehdä niin elämä menee kyllä täysin ohi.

Varmaan menee terveyskin. Jos mulla olis 84h työviikko niin kuukaudessa bruttona tulis n.11ke, kyllähän sitä vois vuoden tehdä jos olis mahdollista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka kannattaakin opiskella alaa, joka kiinnostaa, ei ole kuitenkaan mitään järkeä opiskella joksikin kitarannäppäilijäksi tai muulle alalle, jolta ei töitä saa. Tällä hetkellä insinöörinaloista ainakin LVI-, sähkö ja rakennuspuolella riittää töitä kohtuu hyvin. Toki ovat äärimmäisen suhdanneherkkiä aloja.

Tuosta putkimiehen palkkauksesta: lienee pääosin legendaa, että putkimiehillä olisi jotenkin erityisen hyvä palkka. Tuntemani putkimiehet tienaavat kaikki alle 15 euroa/h lukuun ottamatta pätevimpiä, joilla palkka lähentelee 20 euroa/h. Eli jos putkimiehenä haluaa hyville liksoille, kannatta olla niin hyvä, ettei työnantaja halua sinun vaihtavan työpaikkaasi.

Olisikohan tietokoneinsinöörillä töitä jos hakisi? Myös miettinyt palotarkastajan amk tutkintoa minkälaistahan työtä se sitten olisi käytännössä?

Olisikohan tietokoneinsinöörillä töitä jos hakisi? Myös miettinyt palotarkastajan amk tutkintoa minkälaistahan työtä se sitten olisi käytännössä?

Haettiin ICT-kesäharkkaria pk-seudun ulkopuolelle. Hakijoita oli 75 kpl ja jokainen haastatteluun otettu sanoi että markkinat on tyhjät, mielestäni kertoo aika paljon tilanteesta.

Tietysti pro-reiskoille löytyy aina duunia.

Haettiin ICT-kesäharkkaria pk-seudun ulkopuolelle. Hakijoita oli 75 kpl ja jokainen haastatteluun otettu sanoi että markkinat on tyhjät, mielestäni kertoo aika paljon tilanteesta.

Tietysti pro-reiskoille löytyy aina duunia.

Pakko sanoa tähän alaa opiskelevana, että jos osaat hommasi niin duunia kyllä löytyy. Tosin tunnit on aika kauheita ja kavereiden puheiden mukaan ylityölisiä ei kannata odottaa.
Omalta luokalta on vissiin kaikki oman alan hommissa kesällä. Mitä yleisesti palkkaukseen tulee ni taitaa pyöriä siellä 2300-2600e paikkeilla.

"Sisäpiirin" vinkkinä, notta jos on mahdollisuus tavalla tai toisella erikoistua smart grid -teknologiaan niin tulevaisuudessa löytyy hommia ja ihan helvetisti. Kova osaaja tällä sektorilla voi tulevaisuudessa hinnoitella itse itsensä aika vapaasti. Osittain jo tälläkin hetkellä.

Alalla kuin alalla kovimmalle huipulle on aina töitä. Snadi paradoksi on vaan siinä, että 99% ihmisistä, jotka kuvittelevat olevansa sitä kovinta huippua, eivät sitä oikeasti ole.

Eipäs ole minun kouluni tuo, ei vaikuta minuun.

pprunella mielipiteenä oli, että useampikin JAR-koulu voi murtua EASA-tarkastusten alla luovuttamaan sertifikaattinsa. Muista vielä, että never cash upfront! Ei koskaan varsinkaan kymmeniä tuhansia. Oon tavannut useamman rahansa osittain menettäneen - kyse ei ole harvinaisesta käänteestä.

The European Aircrew Regulation Part-FCL and the accompanying EASA inspection is going to come as a huge shock to many schools. Not all of them will pass it. Similarly I wouldn't be surprised if several of them decide that it's just too painful to go through the process of compliance and give up offering a European licence.

You need to research your American school VERY carefully before deciding to part with your cash.

Start by asking them when its inspection is due. If it's already had it then ask to see their ATO certificate.

Näistä kolmesta pitäisi opiskella yksi: DI, proviisori ja hammaslääkäri/suuhygienisti. Mikä kannattais tulevaisuuden työllisyyden kannalta :)?

"Sisäpiirin" vinkkinä, notta jos on mahdollisuus tavalla tai toisella erikoistua smart grid -teknologiaan niin tulevaisuudessa löytyy hommia ja ihan helvetisti. Kova osaaja tällä sektorilla voi tulevaisuudessa hinnoitella itse itsensä aika vapaasti. Osittain jo tälläkin hetkellä.

Pystytkö hieman tarkentamaan, että minkälaista osaamista tarkoitat? Ja mitä tarkoitat tulevaisuudella?

Itse olen varsin pessimistinen smart gridien suhteen, varsinkin sen suhteen, koska ne tulevat oikeasti yleistymään. Kuitenkin työn puolesta tulee oltua tekemissä teknologioiden kanssa, jotka tavallisesti liitetään myös smart grideihin, joten kuulisin mieluusti myös optimistisempia näkemyksiä.

pprunella mielipiteenä oli, että useampikin JAR-koulu voi murtua EASA-tarkastusten alla luovuttamaan sertifikaattinsa. Muista vielä, että never cash upfront! Ei koskaan varsinkaan kymmeniä tuhansia. Oon tavannut useamman rahansa osittain menettäneen - kyse ei ole harvinaisesta käänteestä.

Ei tuolla edes oteta cash upfront vaan kaikki on pay as you go. Tuolla on suomalainen tuttu lennonopettajanakin. I've done my homework.

Onko kukaan opiskellut liiketalouden tradenomiks? Opiskelen ite tällä hetkellä merkonomiks, mutta harkinnut vähäsen että vois jatko-opiskella tradenomiks... minkälaista se opiskelu on? Ja sisältääkö opinnot kauheasti matematiikkaa? nimim. jokaisesta matikan kurssista ykkönen (asteikolla 1-3)

Tuosta putkimiehen palkkauksesta: lienee pääosin legendaa, että putkimiehillä olisi jotenkin erityisen hyvä palkka. Tuntemani putkimiehet tienaavat kaikki alle 15 euroa/h lukuun ottamatta pätevimpiä, joilla palkka lähentelee 20 euroa/h. Eli jos putkimiehenä haluaa hyville liksoille, kannatta olla niin hyvä, ettei työnantaja halua sinun vaihtavan työpaikkaasi.

Rakennusalalla kovat palkat tulevat urakkatöistä. Tiedän useamman putkimiehen, joiden kta on vähintäänkin käväissyt yli 30e/h. Itse olen ollut sähköasentajana pelkästään urakkatyömailla, eikä ikinä tainnut palkka olla alle 20e/h. Oli siinä vähän ammattikoulun jälkeen tilinauhassa ihmettelemistä. Viikkotunnit normaali 40, mutta työtahti on kova, eikä raha todellakaan tule helpolla. Nykyisin opiskelemassa inssiksi, hieman pienemmillä tuloilla. :)

Onko kukaan opiskellut liiketalouden tradenomiks? Opiskelen ite tällä hetkellä merkonomiks, mutta harkinnut vähäsen että vois jatko-opiskella tradenomiks... minkälaista se opiskelu on? Ja sisältääkö opinnot kauheasti matematiikkaa? nimim. jokaisesta matikan kurssista ykkönen (asteikolla 1-3)

En ole tradenomi, mutta käsittääkseni matematiikka siellä on hyvin yksinkertaista. Työllistyminen tuommoisena liiketalouden tradenomina on aika kehnoa: muistaakseni kutakuinkin puolet työllistyvät oman alansa hommiin ja puolet ajelevat taksia ja istuvat kassalla.

Itse palkkaan koodinvääntäjiä Hesan keskustassa, eikä oikeasti pätevistä hakijoista ole todellakaan ylitarjontaa. Tosin tähtäimessä on ammattitaidollisesti kellokäyrän yläpää ja monelle peukalot-keskellä-kämmentä-hakijalle on tullut ikävänä yllätyksenä työnantaja, joka testaa ammatillisen pätevyyden hakuprosessin osana.

- - - Updated - - -

Näistä kolmesta pitäisi opiskella yksi: DI, proviisori ja hammaslääkäri/suuhygienisti. Mikä kannattais tulevaisuuden työllisyyden kannalta :)?
Minkä alan DI?

En ole tradenomi, mutta käsittääkseni matematiikka siellä on hyvin yksinkertaista. Työllistyminen tuommoisena liiketalouden tradenomina on aika kehnoa: muistaakseni kutakuinkin puolet työllistyvät oman alansa hommiin ja puolet ajelevat taksia ja istuvat kassalla.

Helppous on suhteellista, mutta huomattavasti vaikeampaa kuin lukion lyhyt matikka. Allekirjoittanut sai lyhyestä matematiikasta sluibailemalla ysejä ja kymppejä, ja samalla meiningillä jäi pian liiketalouden matikan kurssi kesken. Matikkaa on kuitenkin vain yksi kurssi ja toki taloushallinon kursseissa sitä matikkapäätä hieman tarvitsee.

Mulla on sellanen kutina, että työllisyyden kannalta hammaslääkäri olis noista varmin valinta. Myös palkka kohdillaan, mutta itse en kyllä haluais olla hammaslääkäri. Tää on varmaan kuitenkin harvoja ammatteja, joista aika monella on hyvä kuva siitä, mitä se työ oikeasti on eli jokainen aika hyvin tietää, että voisko se homma olla itelle sopiva. Suuhygienisti vaikuttaa tylsemmältä hommalta...hammaskiven rapsutusta päivästä toiseen huonolla palkalla, näin aavistuksen kärjistäen. :D

Mutta joka tapauksessa jokaisella noista valinnoista työllistyminen on sen verran hyvällä tasolla, etten sen antais vaikuttaa valintaani, vaan ottaisin sen, mikä vaikuttaa mielenkiintoisimmalta. Esim. jos fysiikka/matikka/tekniikka ei ole oma juttu, niin ei kannata väkisin DI:ksi lukea työllistymisen toivossa. Itse olen useinkin pohtinut, että olis pitänyt kouluttautua proviisoriksi aikoinaan. Työllisyystilanne ei nyt välttämättä mikään paras, mutta mielenkiintoisia töitä tarjolla.

Proviisoreilla ei ehkä apteekkisektorilla ole niin hyvä työllisyys kuin esim. lääketeollisuudessa, mutta hyväpalkkainen ja siisti sisätyö toki. Hammaslääkäreillä uskoisin olevan hyvä työllisyys ja palkka myöskin. Valitsisin jomman kumman.

Aloittajan kriteereihin tämä vastaus ei ehkä sovi, mutta itse hakisin opettajaksi alalle, josta tykkään. Mukava palkka, loistavat lomat ja luultavasti tuntisi tekevän edes joskus työtä, jolla on merkitystä. Miinuspuolia toki on melko paljon, mutta esim. lukion historian, liikunnan, yhteiskuntaopin tai maantieteen aineenopettajan ammatti kuulostaisi kohtalaisen hyvältä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom