Itsehän tein juurikin noin vittumaisesti. Olin juuri lukemassa pääsykokeisiin, kun tuli irtisanomisvaroitus. Hain uuden duunin tietäen, että jään siitä opintovapaalle jos pääsen opiskelemaan. Itse en tosin näe tässä mitään vittumaista vaan markkinatalouden vääjäämättömän logiikan. Firma potkaisee minut pihalle heti, kun ei minua tarvitse ja minä työskentelen firmalle tasan niin kauan, kuin se sopii minun suunnitelmiini. Lähimmälle pomolle, joka on ihminen olen selittänyt mitä teen ja kaveri tuntuu lähinnä peukuttavan isosti, kun käyttää itsekin lomansa pääsykokeisiin lukemalla. :D
Olen samoilla linjoilla siinä, ettei välttämättä kannata miettiä liikaa todennäköisintä työllistäjää. Oma alani ei ole tässä suhteessa mikään huippuvalinta, mutta uskon olevani hyvä siinä mitä teen, koska se kiinnostaa minua ja pääsen hyödyntämään sitä missä olen lahjakas. En myöskään usko, että koskaan enää tienaan vanhoja hommia vastaavaa kuukausipalkkaa, mutta fiilis on kahden opintovuoden jälkeen katossa. Opintoraha loppuu kesällä ja sitten mennään vielä vuosi säästöillä. Kesäksi sain uudelta alalta hommia, joissa palkka on puolet siitä mitä aikoinaan tienasin ja positio on kaukana kotoa. Tästä se työllistyminen kuitenkin lähtee eikä siinä pidä laskea rahaa tai vaivoja.
Alussa oli noita samoja pelkoja, joita tässä on tullut esiin. Riittääkö älli ja miten sitä pärjää pienemmillä tuloilla. Ennenkaikkea pelotti olenko menettänyt kykyni tehdä vaativia juttuja, kuten läpäistä tenttejä. Kymmenen vuoden leppoisat toimistohommat veti pään semmoiseen koomaan, että hirvitti herääkö siitä ikinä. Kaikki on kuitenkin mennyt pirun hyvin sen jälkeen, kun tein päätöksen ja sitouduin siihen. Loppu on pelkkää suorittamista, josta itseasiassa saan melkoisia kiksejä. Olen yllättynyt miten mielekästä opiskelu on, kun aihe kiinnostaa. Edellisessä tutkinnossa kiinnosti lähinnä saada se tehtyä ja homma oli siksi melkoisen tahmeaa. Nyt naputan opintopisteitä nelosen tahtia tatti tanassa, kun aikoinaan tuli binäärikoodia tuskanhiki otsalla. Tietty vanhuuskin auttaa asiaan, kun ei enää tarvitse dokata ja kilpaurheilla opiskelun ohella. Yksi mun parhaita opiskelukavereita on muuten 50v raksaäijä, joka loukkaantui töissä pahasti ja hakee nyt itselleen vakuutusrahoilla uutta ammattia. Pahimmat esteet opiskeluun on omassa päässä. Menkää ja tehkää niin yllätätte itsenne.