eikä eikä eikä!!!!!!!!
no ei sentään :D
hauskaa juttelua ja paljon asiaakin vaihteeksi.
luin aikanaan tuon lainatun siirtovaikuttamattomuus-tutkimuksen oisko ollu vuoden sisällä sen ilmestymisestä ja kuten 98% tapauksista, suhtauduin siihenkin mielenkiinnolla. (ne 2% koskee bodaus-lehtiä yms). tuohon aikaa vietin sen verran aikaa mm. meilahden sairaalan kellarissa lukemassa julkaisuja, että nyk. vaimo kyseli joskus, että kukas sä oot ja miks sulla on meille avaimet
siihen aikaan olin myös mielestäni liian tiukkaselkäinen tutkijatyyppi (en tutkija) ja liian paljon perustin asioita kirjoitettuun sanaan. aikaa myöten kun on tullut huomattua, että se ihmiskroppa ei aina mee niiden teorioiden mukaan. senpäs vuoksi olen tietoisesti pyrkinyt eroon liiallisesta "kirjaviisaudesta" vaikka runsaasti asian tiimoilta tulee lueskeltuakin. kuten moni on huomannut, kielenkäyttönikin on aika epävirallista
oisittepas kuulleet juttujani 10v sitten :D oikeanlaiseen paskanpyyhkimiseenkin löyty lähdetiedot...
valmennan voimaa nykyään myös yleisurheilijoille ja edelleen mun ohjelmissa on räj.voiman ja pikavoiman osalle treenejä sekä kimmoisuus-jne jne juttuja. mä en yleensä teetä mitään, ellei se toimi. menee aikaa hukkaan. eli noilla harjoitteilla on ollu selkeetä hyötyä suoritukseen, joten hyvä niin. aika paljon ihmiskropasta oppii käytännön treenaamisen ja valmentamisen kautta. selkeät tulosparannukset ei ole mutua. yks suuri virhe tavoitteellisissa punttitreeneissä monilla onkin, että vaan tehdään, eikä funtsita ollenkaan.
suurin osa punttitreeneistä munkin "navetassa" (muilla on talli :D ) tehdään kyllä ihan "normaalinopeudella" perustuen täälläkin paljon kirjottamiini treenijuttuihin. voimanosto-ohjelmissa nopeustreenit on ihan lajinomaisuutensakin vuoksi useimmiten mukana. niissähän siirtovaikutus on aika suora.
prässi-kyykky -siirto: tästä oon aiemmin kirjottanutkin. joskus joku porukka tutki siirtovaikutusta prässi-->kyykky ja kyykky-->prässi -ryhmillä. eli toinen treenas vaan kyykkyä ja testas prässillä ja päinvastoin. ellen pahasti väärin muista, prässistä ei ollut kauheesti apua kyykkyyn, mutta päinvastoin siirto oli parempi aika selkeestikin.
noi on tosiaan niin erilaiset liikkeet lihasten työn takia, ettei niitä juuri voi verrata. toinen on alavartaloliike ja toinen kokovartaloliike. ennemminkin ois voinu verrata etu- ja takakyykkyä tai rinnallevetoa ja maastavetoa.