Mistä näitä sikiää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän sitä kaikennäköistä käytöstä näkee kun kaupassa on töissä, tietysti on niitä hyvin kasvatettujakin. Vanhempiakin ehkä pitäisi kasvattaa. Meillä on kaupassa banaanitiskin päällä tekopalmu, jossa on joku pehmoapina. Eräänä päivänä joku tenava sai päähänsä alkaa heitellä sitä banaaneilla eikä vanhemmat sanoneet mitään. Henkilökunnan piti asiaan puuttua. Hetken päästä sama tenava on leluhyllyllä yrittämässä repiä pakettia auki kokeillakseen lelua eikä vanhemmat edelleenkään sano mitään. En mä usko, että olis liian vaikeeta kakaralle opettaa alkeellisempia asioita siitä mitä kaupassa saa tehdä. Tai edes kieltää selvästä pahanteosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Timba79 sanoi:
Mitä sää nyt lässytät? Ja työ hymiö perässä ei sitten miinnosta mua paskanvertaa. Eli selitä pointtisi, niin että minä yksinkertainenkin sen ymmärrän.

Eikö sulle sitten ole pentuna opetettu tarpeeksi selvästi, että kaupassa ei sitä vissyä lipitetä? Lapsethan sentään voivat vielä uskottavasti sanoa, etteivät tienneet, että niin ei saa tehdä. Vuonna -79 syntynyt menee kyllä auttamatta luiskaotsa-kategoriaan, jos yrittää moista esiintymisfrekvenssillä tai muulla höpöhöpöllä oikeuttaa. :arvi:

Trifixion sanoi:
Eikö sulle sitten ole pentuna opetettu tarpeeksi selvästi, että kaupassa ei sitä vissyä lipitetä? Lapsethan sentään voivat vielä uskottavasti sanoa, etteivät tienneet, että niin ei saa tehdä. Vuonna -79 syntynyt menee kyllä auttamatta luiskaotsa-kategoriaan, jos yrittää moista esiintymisfrekvenssillä tai muulla höpöhöpöllä oikeuttaa. :arvi:

Huhhuh. Jos voisin, niin antaisin sulle banaania... Aika uskomatonta säätöö taas.

Trifixion sanoi:

VISSYÄ KAUPASSA?!? OMG!!1 Mihin tää maailma on menossa!!1!1 :kukkahattu:

jopas on jutut menneet kärjistetyiksi.

Tietenkin lapsilla pitää olla kuri, eikä varsinkaan yleisillä paikoilla kuten kaupassa passaa ihan mitä vaan tehdä. Mutta huutava lapsi kaupassa... tällaiseen en ole edes kiinnittänyt huomiota.. ihan normaalia minusta.. Kyllä mun tyttö ainakin silloin tällöin saa kohtauksen, jos ei saa karkkipussia tai jotain kyseistä lelua, mutta en mä sen takia sitä lähde kaupasta ulos kantaan. Tottakai kiellän ja komennan olla hiljaa ja joskus vähän isommallakin äänellä ja vihaisesti.. siinä muut vahdatkoon ja miettiköön mitä haluaa!!! Mutta melkeinpä hän on joka kerta mulla kuitenkin mukana. Ei siinä minusta mitään järkeä olisi jos minun pitäisi aina kauppareissun ajaksi hommata joku häntä hoitamaan, ihan vaan sen takia ettei joku jaksa kuunnella kaupassa kiukuttelevaa lasta.

Lapsien ei tosiaan pidä antaa myöskään juoksennella junassa, bussissa tms. mut se on eri juttu se saadaanko niitä hiljaisiksi.. ja joku tuolla sanoi että metrossa pitäisi jäädä pysäkiltä sen takia pois ja vasta lapsen rauhoituttua jatkaa matkaa.. Tuohan nyt olisi jo ihan hulluutta!!

minustakin on kiva lukea lapsettomien kommentteja ja kyllä mielestäni kasvatuksesta voi tietää ilman, että on omia lapsia.. mut se vanhemmuus on asia erikseen..
En koe kuitenkaan olevani epäonnistunut kasvattaja sen takia että lapseni on todella vilkas ja kova ääninen ja pitää joskus kovaakin meteliä. Mutta eihän tässä nyt siitä metelistä pelkästään kyse ollutkaan, vaan myös lapsen käytöksestä.. Noh tälläista kuitenkin :)

Trifixion sanoi:

Oletko sä ihan oikeasti syntymästäsi asti ollut noin vitun tyhmä? Vai onko tuo opittu ominaisuus?

Mulle on pentuna opetettu että kaupassa ei saa syödä eikä juoda, mutta vittu jos mua kaupassa janottaa niin juon sen vissyni tasan jos mua huvittaa. Eikä ole kukaan koskaan mitään poikkipuolista siihen sanonut. Oli kaupan omaisuutta tai ei kunnes on maksettu, niin mitä väliä kun maksan sen kuitenkin.

Vai onko sulla taas vaan joku tarve aukoa päätä? Olenko joskus kussut muroihisi jotenkin?

Vittu että ärsyttää tollast tyypit. :curs:

Yksi kauppakokemus tulee taas mieleen, itse en ollut tätä näkemässä, mutta äiti pari viikkoa asiasta kertoi. Eli joku 5-6 vuotias tenava oli ollut vanhempiensa kanssa kaupassa. No tämä tapaus sitten päätti, että ottaa kovan vauhdin ja vetää syöksyt kaupassa olleiden wc-paperien sekaan ja vanhemmat vain naureskelivat. Seuraavaksi se syöksyi säilykerpurkkien sekaan, niin että kolina kävi ja purkit oli pitkin maailmaa. Sitten äitä vaan oli sanonut, että eihän nyt tuo ollut kiva juttu ja jatkoivat menojaan. Eipä äitini jäänyt seuraamaan mitän senjälkeen tapahtui, mutta luulisi että tohon jo kauppias puuttuisi, eihän niitä ruttaantuneita säilykepurkkeja ees kukaan enää osta. Eli yksi ääritapaust tämäkin, olisi nyt edes loukannut itsensä, mutta ei vissiin naarmuakaan.

Timba79 sanoi:
Nuo esim. Jissenin mainitsemat korvatulehdukset yms on pahoja juttuja, mutta onko se lapsi sitten ihan 100% pakko laahata sinne kauppaan mukaan jos se on todella kipeä? Eikö todellakaan mistään saa hoitajaa täksi aikaa?

Käytännön kokemuksesta voin kertoa, ettei sitä lasta tosiaankaan saa aina hoitoon, varsinkaan lyhyellä varoitusajalla (kaikille perheille tulee joskus yllättäviä tarpeita). Ja lapsen sairaudesta ei välttämättä ole heti tietoa, ei sitä aamulla heti saa raporttia jossa lukee mitä on vialla. Jossain vaiheessa huomaat ettei lapsen käytös ole normaalia (väsynyt, hermostuu kaikesta, kieltäytyy syömästä) ja sitten mittaat kuumeen, minkä jälkeen vasta tajuat että kiukkuamiselle on syy). Se kaupassa riehuminen saattaa olla yksi sellainen esivihje jonka takia äiti myöhemmin iltapäivällä mittaa sen kuumeen, vie lapsen lääkäriin (jälleen voi tarkoittaa kulkemista julkisesti, muita ihmisiä häiriten), jossa selviää missä vika ja tulee resepti jonka jälkeen matka suuntaa apteekkiin (jälleen voi tarkoittaa julkista muiden häiritsemistä) ja apteekista kotiin (jälleen häiritään muita), ja kun tässä vaiheessa tulee joku taas neuvomaan bussissa mitä on tehty väärin kun lasta ei saada olemaan hiljaa, voi kyseiset lapsettomat neuvojat painua muualle. Pahimmassa tapauksessa niitä neuvojia riittää jokaiselle noista matkoista ja kaikki kuvittelevat olevansa The Expert siinä paikalla. Kenellekään ei tule mieleen että se äiti on se joka on elänyt sen lapsen kanssa jo tuhat yötä ja päivää ja tuntee varmasti jo ne "kikat" ja "vinkit" joita näillä lapsettomilla sivullisilla on "tarjota". Lapsi ja äiti ovat kuitenkin toimineet yhteistyössä naapurin lapsiperheiden kanssa, neuvolan kanssa, lääkärin kanssa, lukeneet lastenkasvatusaiheisia lehtiä ja kirjoja ja kokeilleet kaikkea mahdollista ongelmatilanteissa jo kuukausien ja vuosien ajan. Ei se äiti ja lapsi missään kuplassa ole elänyt, jonne sivullisten ja kyseisestä lapsesta, saatika ylipäätään lasten kasvatuksesta mitään tietämättömien pitäisi se suuri Neuvo antaa. Puhumattakaan että lapsi saattaa todellakin olla kehitysvammainen, ADHD-häiriöinen tai muuta vastaavaa, eikä varmasti auta ketään tai tee äidin työtä helpommaksi mennä siihen valittamaan että "taitaa lapsessa tai äidissä olla jotain vikaa kun ei kuri pidä".

Ja :piis: kaikille, lopetan valittamisen tähän.

Hyvä teksti Jiseeniltä, pistää ajattelemaan asioita eri kantilta.

Mutta väitän silti, että erottaa kyllä selkeästi vanhempiaan dominiovan kauhukakaran kipeästä ja sentakia kitisevästä lapsesta. :piis:

Onhan se nyt perhana vieköön tosi, että lapsettomalta puuttuu jotakin tatsia siitä kasvatushommasta. Se käy itsetunnon päälle, kun niin sanotaan mutta kyllä se vain niin on. Mikä kiire teillä on parikymppisenä ymmärtämään lasten kasvatusta jos niitä ei itsellä ole?

Dean Kuntz sanoi:
Onhan se nyt perhana vieköön tosi, että lapsettomalta puuttuu jotakin tatsia siitä kasvatushommasta. Se käy itsetunnon päälle, kun niin sanotaan mutta kyllä se vain niin on. Mikä kiire teillä on parikymppisenä ymmärtämään lasten kasvatusta jos niitä ei itsellä ole?

eikös tässä ollut enemmänkin kyse ammattilaisista, jotka lapsien kasvatuksesta ymmärtää, eikä parikymppinen lapseton henkilö.

Kyllähän se näin on että asioita katsoo lapsiin nähden hiukan eri kannalta, kun on niitä omia. Onhan se eri asia olla esim. koulussa erityisopettajana ja tietää näin kasvatuksesta ja mennä sitten illalla rauhaisaan kotiin missä ei omia lapsia ole kuin se että on oikeasti koko ajan vastuussa lapsensa kasvatuksesta, tekemisistä jne. Jokainenhan tietenkin ottaa kantaa omien kokemusten perusteella, eikä siitä kenenkään tarvitse herneitä nenään vetää..

Timba79 sanoi:
Yksi kauppakokemus tulee taas mieleen, itse en ollut tätä näkemässä, mutta äiti pari viikkoa asiasta kertoi. Eli joku 5-6 vuotias tenava oli ollut vanhempiensa kanssa kaupassa. No tämä tapaus sitten päätti, että ottaa kovan vauhdin ja vetää syöksyt kaupassa olleiden wc-paperien sekaan ja vanhemmat vain naureskelivat.

Juu, aina on näitä oikeasi heikonpuoleisesti kasvatettuja / kasvattavia perheitä, siitä ei pääse mihinkään. Itseäni lähinnä sapettaa sellaiset ihmiset jotka eivät neuvoessaan osaa erottaa mitkä kuuluvat tähän kategoriaan ja mitkä siihen että lapsi vain joskus syystä tai toisesta käyttäytyy epäviihtyisästi (esim. raivoaa, itkee tai muuta sellaista). Kumpaankaan tapaukseen en silti lähtisi neuvoja sivusta jakelemaan lähinnä siksi että:

1. Jos vanhemmat ovat vatipäitä (kuten esimerkissäsi), ei heille sivullisten neuvot mitään auta.

2. Jos lapsen käytökselle on jokin perusteltava syy, ei siinäkään tapauksessa sivullisten huomautukset ja tuhahtelut auta mitään, yleensä vain saa aikaan sen että vanhemman pinna ja hermostuneisuus on entistä tiukemmalla.

Eli olen periaatteessa aina sivullisten huomautteluja vastaan. Eri asia toki on jos lapsi käyttäytyy totaalisten törkeästi (huorittelee sivullisia tai muuta vastaavaa), jolloin voi toki palautteen antaa siinä missä aikuisellekin antaisi.

radial sanoi:
Oikeastaan muistan vieläkin järkytyksen kun menin tarhaan ekan kerran. Se oli täynnä jotain ylivilkkaita (=lue huonosti kasvatettuja) kakaroita jotka ei kunnioittanu muita pätkääkään, toisin sanoen siellä oli kokoajan sellanen meininki, että vahvin ja nopein saa lelut muut pysykööt loitolla.

Kieltämättä inhottavaa kun nyt meidänkin kaksivuotias on ollut sekä hoidossa, että äidin ja nuorimmaisen kanssa käyvät porukalla alueen perhekerhossa, niin oma poika tietää ettei toisia saa satuttaa tai leluja luvatta viedä, niin käy välillä ihan oikeasti sääliksi kun poika itkee kun on eräitä lapsia jotka lyövät (jopa esineillä) tai tönivät ihan koko ajan huvin vuoksi (ja niiden äidit vain nauravat kun tuo oma lapsensa on niin söpö ja vilkas) tai vie tavarat. Kerran yksi likka oli käynyt kolme kertaa tönäisemässä juoksuvauhdilla meidän pojan seinää päin niin että mustelmilla oltiin itketty joka kerta, eikä tyttö uskonut kieltoja millään. Siinä tyttö sitten otti lelun pojan kädestä väkisin ja ilmeisesti pojalta paloi pinna: poikamme tönäisi tytön nurin. Poika vähän säikähti ja tuli äkkiä äidin luokse. Ei viitsinyt äiti kovin pahasti sanoa, pisti vain pyytämään anteeksi, kun kuitenkin oli ymmärrettävää tuskastua kun ei saa millään leikkiä rauhassa. Tuntuu tosiaan ettei joidenkin lapsille nykyään opeteta mitään tapoja.

Jissen sanoi:
Käytännön kokemuksesta voin kertoa, ettei sitä lasta tosiaankaan saa aina hoitoon, varsinkaan lyhyellä varoitusajalla (kaikille perheille tulee joskus yllättäviä tarpeita). Ja lapsen sairaudesta ei välttämättä ole heti tietoa, ei sitä aamulla heti saa raporttia jossa lukee mitä on vialla. Jossain vaiheessa huomaat ettei lapsen käytös ole normaalia (väsynyt, hermostuu kaikesta, kieltäytyy syömästä) ja sitten mittaat kuumeen, minkä jälkeen vasta tajuat että kiukkuamiselle on syy). Se kaupassa riehuminen saattaa olla yksi sellainen esivihje jonka takia äiti myöhemmin iltapäivällä mittaa sen kuumeen, vie lapsen lääkäriin (jälleen voi tarkoittaa kulkemista julkisesti, muita ihmisiä häiriten), jossa selviää missä vika ja tulee resepti jonka jälkeen matka suuntaa apteekkiin (jälleen voi tarkoittaa julkista muiden häiritsemistä) ja apteekista kotiin (jälleen häiritään muita), ja kun tässä vaiheessa tulee joku taas neuvomaan bussissa mitä on tehty väärin kun lasta ei saada olemaan hiljaa, voi kyseiset lapsettomat neuvojat painua muualle. Pahimmassa tapauksessa niitä neuvojia riittää jokaiselle noista matkoista ja kaikki kuvittelevat olevansa The Expert siinä paikalla. Kenellekään ei tule mieleen että se äiti on se joka on elänyt sen lapsen kanssa jo tuhat yötä ja päivää ja tuntee varmasti jo ne "kikat" ja "vinkit" joita näillä lapsettomilla sivullisilla on "tarjota". Lapsi ja äiti ovat kuitenkin toimineet yhteistyössä naapurin lapsiperheiden kanssa, neuvolan kanssa, lääkärin kanssa, lukeneet lastenkasvatusaiheisia lehtiä ja kirjoja ja kokeilleet kaikkea mahdollista ongelmatilanteissa jo kuukausien ja vuosien ajan. Ei se äiti ja lapsi missään kuplassa ole elänyt, jonne sivullisten ja kyseisestä lapsesta, saatika ylipäätään lasten kasvatuksesta mitään tietämättömien pitäisi se suuri Neuvo antaa. Puhumattakaan että lapsi saattaa todellakin olla kehitysvammainen, ADHD-häiriöinen tai muuta vastaavaa, eikä varmasti auta ketään tai tee äidin työtä helpommaksi mennä siihen valittamaan että "taitaa lapsessa tai äidissä olla jotain vikaa kun ei kuri pidä".

Ja :piis: kaikille, lopetan valittamisen tähän.

Tässä tuli paljon asiaa, ja useastihan tämä taitaa olla se päällimmäinen syy siihen kiukutteluun...Itselleni on sattunut lukuisia kiusallisia hetkiä julkisissa kulkuvälineissä, kun olen ollut asiakasperheeni lapsen kanssa liikenteessä..näissä tapauksissa siis ko. lapsi on ollut käytöshäiriöinen tai muuten laiminlyöty lapsi, joka hakee huomiota huonolla käytöksellään. Siinä on mm. lentänyt kengät metron seinään ja muuta vastaavaa :rolleyes: Tottakai ihmiset olettavat minun olevan lapsen äiti, ja katseetkin ovat olleet sen mukaisia.. :nolo: Eli näitä tilanteita on monenlaisia ja pointtini onkin, että ymmärrän miltä joistakin vanhemmista voi tuntua..(tietenkin itse puutun asiaan, enkä vain katsele vierestä.) Mutta joskus lapsen käytöshäiriöt (kuten AD/HD, Asperger jne.) ovat niin vaikeita, että välttämättä vika ei olekaan vanhempien kasvatusmetodeissa..(ellei käytöshäiriöt siis johdu laiminlyönnistä)

Timba79 sanoi:
Oletko sä ihan oikeasti syntymästäsi asti ollut noin vitun tyhmä? Vai onko tuo opittu ominaisuus?

Onko sulle opetettu pienenä, että kaupassa saa juoda vissyä vai ei? Ja onko sillä loppujen lopuksi väliä, mitä pienenä on opetettu ja onko joku opettanut syömään kaupassa vai onko se vain sinun päätelmäsi jonkun kertomasta tilanteesta? Ja yrittikö joku selventää sinulle toisen sanomaa, kun sitä isoon ääneen pyysit?

Kovia sanoja sulla, Timpe79.

Trifixion sanoi:
...Kovia sanoja sulla, Timpe79.

Tässä lisää kovia sanoja: mikäli tuo provoaminen ja tarkoituksellinen riidanhaastaminen ei lopu, niin lähdet palstalta!

PS. Kun kuitenkin kysyt että missä muka olet haastanut riitaa tai provonnut, niin lue tekstisi ajatuksella uudelleen.

protsku sanoi:
Asukaahan joskus kaupungin kerrostalossa pari vuotta niin tiedätte mitä on häiriintyneet lapset.

Niinpä, niinpä... Tosin itse en häiriintynyt.

Trifixion sanoi:
Onko sulle opetettu pienenä, että kaupassa saa juoda vissyä vai ei? Ja onko sillä loppujen lopuksi väliä, mitä pienenä on opetettu ja onko joku opettanut syömään kaupassa vai onko se vain sinun päätelmäsi jonkun kertomasta tilanteesta? Ja yrittikö joku selventää sinulle toisen sanomaa, kun sitä isoon ääneen pyysit?

Kovia sanoja sulla, Timpe79.

Lukutaidossa vissiin vikaan, vilaseppa mitä mä tuolla aikaisemmin kirjoitin tosta, mitä mulle on lapsena opetettu ja mitä ei. Ja mitä hittoa tuo toinen lause nyt taas sitten liittyi mihinkään? Ja yleensäkin ihmetyttää miten sua vaivaa esim. minun vissynjuonti kaupassa? Vastaa nyt edes yhteen kysymykseen suoraan äläkä kiertele.

Ja tää menee jo niin pahasti :offtopic: että itseäkin huimaa...

Oltiin PRIEST:n kanssa muistaakseni kinopalatsissa, kun eräs pikkuinen sisukas poika päätti saada äitinsä ostamaan karkkia. Meteli oli kova ja lattialla kieriskeltiin. Äiti ja vanhempi sisko lähtivät tyynesti kävelemään kohti ovea. Poika lähti hitaasti seuraamaan samalla itkien ja huutaen äitiä. Ovella äiti jäi odottamaan poikaa ja pojan eteneminen pysähtyikin sitten heti. Desibelit olivat korkealla usean minuutin ajan. Ihmisten päät pyörivät ja silmät mulkoilivat.
Sitten yksi nainen tuli lohduttamaan poikaa. Äiti piti poikaa kuitenkin silmällä muutaman kymmenen metrin päästä koko ajan. Vieras nainen katsoi äitiä paheksuvasti(!!!) ja huomasi, ettei hänestä ollut apua.
Muutaman minuutin päästä poika juoksi äitinsä syliin ja he jatkoivat matkaansa.

Hohoh! Perus esimerkki miten meidän perheessä on lapset kasvatettu. Joskus itsekkin snadina kaupassa on äiti tai isi yritetty saada ostamaan karkkia tj. sellaista.
Jos ei laakista ymmärretty, että et saa ja suu kiinni niin sitten roudattiin pihalle rattaisiin/tuoliin mikä siinä pyörän pakkarilla on.

Muutaman kerran jälkeen opittiin, että ei huudeta kaupassa ja karkkia saa jos vanhemmat sitä ostaa.
Jos lapsi ei usko niin sillon se kannattaa pistää ahtaalle.
Lapsi pystyy korottaa panoksia aika korkealle ja vanhemmat usein ei uskalla lähteä mukaan. Ne rajat täytyy opettaa ihan junnuna.

EDIT. Tosin luulen myös, että miksi meidän perheen lapset ovat kohtuu rauhallisia johtuu siitä, että harrastuksia on ollut ihan pikkusesta asti (minä futista 3vuotiaasta asti ja vanhempi broidi myös) ja kaikki riehumiset tuli riehuttua faijan kanssa siellä olohuoneen lattialla. Tulee oikein ikävä niitä painimatseja mitä sillon tehtiin <3

Timba79 sanoi:
Ja yleensäkin ihmetyttää miten sua vaivaa esim. minun vissynjuonti kaupassa?
Miten sua vaivaa huonosti käyttäytyvät kersat?
Timba79 sanoi:
mutta vittu jos mua kaupassa janottaa niin juon sen vissyni tasan jos mua huvittaa.
On se nyt selvä ettei kaupassa ruveta mitään mässyttämään, varsinkaan jos ei ole ostosta edes maksanut. Pitäisi olla kaikille selvä, mutta ei näemmä. Olen kerran kovasti ihmetellyt, kun joku lippispäinen ja panssariketjulla varustautunut heppu otti jäätelön pakastealtaasta ja alkoi mässyttämään muina miehinä. Tiedä sitten maksoiko edes koko ostosta. Olikohan tomba liikkeellä?

Melissa sanoi:
eikös tässä ollut enemmänkin kyse ammattilaisista, jotka lapsien kasvatuksesta ymmärtää, eikä parikymppinen lapseton henkilö.
Kyllähän tässä asiassa näyttää kaikki olevan asiantuntijoita ;)

Mutta asiaan, kyllä noita kasvatuskyvyttömiä vanhempia välillä leikkipuistoissa näkee. Vituttaa ihan ylikaiken, kun joku riiviö käy paukauttamassa omaa lasta ja minä joudun sitten itse pitämään nuhtelusaarnaa samalla kun sen natiaisen oma äityli vain seisoo hoomoilasena vieressä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom