Trifixion sanoi:
Kai sen nyt sitten yleistiedolla tai ihan puhtaalla järjellä kukainenkin tajuaa, että mikä ero on konsultilla ja konsultin asiakkaalla. Sitä minä nyt tässä tarkoitin.
Kasvatus on kasvatusta, eikä se kasvattajan vaihtuessa vanhemmasta opettajaan tai sosiaalityöntekijään mihinkään muutu. Minä en tarkkaan ottaen tiedä mitä konsultit tekee, joten en ole varma vertauksestasi. Meikkikonsultti esittelee meikkejä ja meikkaa asiakkaita, hän on parempi meikkaamaan kuin se asiakas. Eli vertaatko konsulttia vanhempiin?
Jotain tähän suuntaan kyllä arvelinkin asioiden olevan.
En ole koskaan muuta väittänytkään. Mielestäni lapsista ja kasvatuksesta voi tietää ilman, että on omia lapsia. Tottakai siihen tarvitaan henkilökohtaista kokemustakin, mutta sitä voi saada monella muulla tavalla kuin kasvattamalla omia lapsiaan.
Esimerkiksi kumpi tietää kasvatuksesta enemmän? Henkilö, jolla on yksi puolivuotias lapsi vai lapseton opettaja, jolla on 30 vuoden työshistoria?
Kyse on edelleen vain siitä väitteestä, minkä esitit. BTW, tuohon kysymykseen olet vastannut jo itse tässä threadissa aikaisemmin.
Miten vastaukseni ei liity väitteeseeni? Pyysit tarkennusta siihen, kun sanoin osan tietouttani olevan peräisin vanhemmiltani. Sanoin, etten jaksa selittää perheemme kasvatushistoriaa, mutta lyhyesti selvitin samasta kasvatuksesta seuranneen neljä täysin erilaista yksilöä. Kysyin sinulta, millä muulla voit selittää lopputuloksen kuin yksilön omalla persoonallisuudella. Kysyin kysymykseni sinulta, en itseltäni. EDIT: toki siis ympäristö vaikuttaa hyvin oleellisesti lopputulokseen ja sitä ympäristöä on vanhempien ja kotiolojen lisäksi yksilön elämässä hyvin paljon.
Jospa nyt kuitenkin väitteen esittäjä esittäisi ne perusteensa ensin.
Pyysit viitteitä kasvatustieteellisestä kirjallisuudesta ja tutkimustiedosta, annoin viitteitä. Kerroin myös, etten kaiken lukemani lähteitä muista. Minä perustan väitteeni sillä, mitä olen lukenut tieteellisestä kirjallisuudesta.
Satunnaista tai ei, niin tietoudesta on ilmeisesti lipsahtanut ohi aistireseptorien jonkinnäköinen eksaktisuuden käsite.
Selvitätkö aistireseptorien eksaktisuuden käsitteen? Se ei ole mulle tuttu.
Minusta ringside on Pakkiksella jo aikaisemmin vihjannut juuri tästä kasvatustieteilijöiden parissa vallitsevasta vitsauksesta tuottaa paljon tekstiä tarkoittamatta sillä yhtään mitään. Yksi tunnusmerkki tuolle käytökselle on mielestäni ns. järkevä ihminen-kortin käyttö.
Minä voin perustella jokaisen sanani tarkoituksen, jos sitä haluat. Sun tarvitsee vain kysyä. Ikävää, jos et löydä sanoistani mitään tarkoitusta.
Järkevä ihminen -kortti ei ole mikään tieteellisesti pätevä asia.
Ja kysyn itse nyt sinulta, mitä todisteita sulla on väitettäni vastaan? Väitehän oli seuraavanlainen:
"Toisin kuin monet luulee, lapsia ei voi kasvattaa sellaiseksi kuin haluaa. Se on mahdotonta."