Mistä näitä sikiää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Powerhousu sanoi:
Voiskohan asia olla niin että aloitin kirjottaan tota enen kuin saitte asian lopullisesti päätökseen? Toinen syy on se, että mua ihan oikeesti ärsytti suunnattomasti ne turhat herneet tosta asiasta kun tätä threadia luin, että oli pakko avautua.

Edit: Lisätään nyt vielä, että liian moni threadi menee tappeluksi kun joku ottaa jonkun kommentin itseensä vaikka ei olisi mitään syytä. Eli toisin sanoen asia on ymmärretty väärin ja siitä suututaan. Se ärsyttää.

Ok ! Sori !

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anna-Kristiina sanoi:
Oli jo niin hyvä otsikkokin, että on pakko kommentoida yks sattuma :lol2:

Oltiin PRIEST:n kanssa muistaakseni kinopalatsissa, kun eräs pikkuinen sisukas poika päätti saada äitinsä ostamaan karkkia. Meteli oli kova ja lattialla kieriskeltiin. Äiti ja vanhempi sisko lähtivät tyynesti kävelemään kohti ovea. Poika lähti hitaasti seuraamaan samalla itkien ja huutaen äitiä. Ovella äiti jäi odottamaan poikaa ja pojan eteneminen pysähtyikin sitten heti. Desibelit olivat korkealla usean minuutin ajan. Ihmisten päät pyörivät ja silmät mulkoilivat.
Sitten yksi nainen tuli lohduttamaan poikaa. Äiti piti poikaa kuitenkin silmällä muutaman kymmenen metrin päästä koko ajan. Vieras nainen katsoi äitiä paheksuvasti(!!!) ja huomasi, ettei hänestä ollut apua.
Muutaman minuutin päästä poika juoksi äitinsä syliin ja he jatkoivat matkaansa.

Kaikilla äideillä ei ole pokkaa kouluttaa lastaan näin. Mutta minusta se oli oikein toimittu. Ihmiset kyllä katselivat paheksuvasti äitiä, mikä oli mielestäni kyllä aiheetonta. Lellimistä pidetään yleisesti hyväksyttävämpänä kuin kuria. Ei kai?
Vanhemmat sortuvat lellittelyyn myös sen helppouden vuoksi. On helpompaa ostaa se karkki, kuin kohdata ihmisjoukon paheksuvat katseet ja kuunnella riipivää huutoa.

Kasvatusta pitäisi mielestäni ajatella pitkän tähtäimen juttuna, jossa pikkujutuillakin on suuri merkitys, kuten tässä. Poika oli ilmeisesti tottunut aina pyytäessään saamaan karkkia ja varmasti oli saanut sitä joskus myös huutokonsertin jälkeen, kun jompi kumpi vanhemmista oli antanut periksi aivan väärällä hetkellä.

Pointsit tälle mamille! :thumbs:

Tämä on aivan totta. Nykyään jos vanhemmat sanovat edes "ei" tai jopa käskyttävät lastaa, heitä katsellaan todellakin paheksuvasti. "Huonoja vanhempia", ajatellaan... en tiedä mistä tämä ajattelutapa on peräisin. Tottakai lapselle täytyy opettaa mikä on oikein ja mikä väärin. Suomessa pitäisi olla joku "nanny" joka tulee kotona käymässä jos on ongelmia, vähän niinkuin siinä pariosaisessa englantilaisessa sarjassa joka tuli vähän aikaa sitten :) Olisi todella hyvä juttu, koska mitä olen nähnyt, liian moni pelkää kurittaa lastaan.

BettyBlu sanoi:
Mun pääni raksuttaa ja yrittää miettiä missäpäin te asioitte ja millaisia ihmisiä te tunnette. Olen itse päivittäin tekemisissä lasten kanssa, eikä koskaan ole tullut vastaan tollasta hirveää käytöstä. Käyn kaupassa niinkuin muutkin ihmiset, mutten kiinnitä suuremmin huomiota itkeviin lapsiin. Se vaan nyt kuuluu elämään.

Se, ettei sinulle ole sellaista vastaan tullut, ei tarkoita, etteikö sellaista voisi lainkaan olla olemassa. :)

Otetaanpa nyt vielä kerran avuksi tuo paljon puhetta ja porua aiheuttanut junaesimerkki. Joskus viime syksynä matkustin Helsingistä pohjoiseen päin junalla, ja jossain matkan varrella kyytiin nousi pariskunta(?) lastensa kanssa. Ja valehtematta, lähestulkoon koko sen ajan, mitä he kyydissä olivat (muutamia tunteja) kaksi leikki-ikäistä muksua juoksi edestakaisin junan käytävällä, häiriten tietenkin muiden ihmisten liikkumista, ja huusi ja kiljui täyttä kurkkua mennessään. Eivätkä vanhemmat tehneet elettäkään hillitäkseen lapsiaan - tai ainakaan eivät siinä onnistuneet. Arvioin noiden lasten olleen 4-6 -vuotiaita, joten mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että sen ikäinen jaksaisi olla muutaman tunnin suhtkoht kiltisti ja rauhallisesti... tai ehkä meidän perheessä on sitten vain ollut kamala "natsikasvatus", mutta ainakin muutaman vuoden minua nuorempi veljeni siihen jo tuon ikäisenä pystyi... :rolleyes:

BettyBlu sanoi:
Saatte kyllä olla kiitollisia siitä että elämässänne ei ole isompaa draamaa ja murhen aihetta kuin huonokäytöksiset lapset.

On se vaan kumma, että oli aihe mikä tahansa, niin jossain vaiheessa joku vetää esiin tuon "kyllä saatte olla kiitollisia, jos teidän elämässänne ei sen suurempi ongelmia ole kuin..." Muistuttaisin samasta kuin joku jo aikaisemmin: tämä on KESKUSTELUpalsta, nimenomaan mielipiteiden, joskus kärkevienkin, vaihtoon tarkoitettu. Ja jos joku aihe ei kiinnosta tai tuntuu jotenkin hankalalta, niin sen voi silloin jättää kokonaan lukematta. :piis:

Ärsytän taas kaikkia vapaan kasvatuksen puolestapuhujia ja muita kasvatustieteitä lukeneita, mutta kakarat saa ja pitää tarvittaessa laittaa kuriin käyttäen niitä keinoja jotka toimii. Ihan sama mitä muut ajattelee, naistenlehdet kirjottaa tai sossutädit ja lakikirja sanoo. Lapset tekee mitä vanhemmat käskee, eikä tosiaankaan päinvastoin. Tottelet nyt heti suosiolla tai otan niskasta kiinni ja tottelet. Vanhanaikaista mutta toimivaa. Näin siis täällä, jokainen saa mun puolesta kasvattaa lapsensa ihan miten itse haluaa. Mutta periksiantaminen ja hyyssäys on perseestä. Maailma on paska paikka ja vanhemman tehtävä on koulia lapsesta siellä toimeentuleva aikuinen. Sen pitunen se :piis:

123jippo sanoi:
Ärsytän taas kaikkia vapaan kasvatuksen puolestapuhujia ja muita kasvatustieteitä lukeneita, mutta kakarat saa ja pitää tarvittaessa laittaa kuriin käyttäen niitä keinoja jotka toimii. Ihan sama mitä muut ajattelee, naistenlehdet kirjottaa tai sossutädit ja lakikirja sanoo. Lapset tekee mitä vanhemmat käskee, eikä tosiaankaan päinvastoin. Tottelet nyt heti suosiolla tai otan niskasta kiinni ja tottelet. Vanhanaikaista mutta toimivaa. Näin siis täällä, jokainen saa mun puolesta kasvattaa lapsensa ihan miten itse haluaa. Mutta periksiantaminen ja hyyssäys on perseestä. Maailma on paska paikka ja vanhemman tehtävä on koulia lapsesta siellä toimeentuleva aikuinen. Sen pitunen se :piis:

Tietenkin voi joskus vähän korvasta vetää tai pikkuisen tukistaa. Siitä ei kukaan traumoja saa. Kunhan sitä ei ole tehnyt vihan vallassa.

Mutta jatkuva säännöllinen fyysinen kuritus aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää. Lyöminen varsinkin on ele, joka on aina aggressiivinen ja vihamielinen.

Hippa sanoi:
Miten lapsettomalla ei voi olla omia kokemuksia?

Kai sen nyt sitten yleistiedolla tai ihan puhtaalla järjellä kukainenkin tajuaa, että mikä ero on konsultilla ja konsultin asiakkaalla. Sitä minä nyt tässä tarkoitin.

Mulla ei ole noin pitkää työhistoriaa, mutta olen kuitenkin kokenut oman kasvatukseni sekä sisarusteni kasvatuksen. Varsin hyvät näkymät koskee 10 vuotta nuorempaa pikkuveljeä, jonka kasvatusta olen seurannut hyvinkin tarkkaan. Olen myös seurannut tuttujen lapsien kasvatusta sekä seurannut koulumaailmaa jonkun vuoden ajan.

Jotain tähän suuntaan kyllä arvelinkin asioiden olevan.

En jaksa selvittää koko perheeni historiaa, mutta meitä on 4 lasta ja sama kasvatus. Olemme kaikki täysin erilaisia ihmisiä kaikin puolin. Millä muulla selität sen kuin sillä, että lapsen oma persoonallisuus vaikuttaa oleellisesti siihen, mitä hänestä tulee?

Kyse on edelleen vain siitä väitteestä, minkä esitit. BTW, tuohon kysymykseen olet vastannut jo itse tässä threadissa aikaisemmin.

Kokeile vaikkapa Johdatus kriminologiaan ja poikkeavuuden sosiologiaan (Matti Laine, 1991) Siinä on pari mielenkiintoista näkemysta asiaan.

Valitettavasti en muista kaikkea lukemaani, että mistä ne löytyy. Pari muuta kiintoisaa kirjaa on Lahjakkaiden kasvatus (Uusikylä Kari) ja Tutkiva oppiminen - Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjänä (Hakkarainen, Lonka ja Lipponen).

Jospa nyt kuitenkin väitteen esittäjä esittäisi ne perusteensa ensin.

Satunnainen tietous eri tieteistä (mm. kasvatustiede, psykologia, genetiikka, sosiologia).

Satunnaista tai ei, niin tietoudesta on ilmeisesti lipsahtanut ohi aistireseptorien jonkinnäköinen eksaktisuuden käsite.

Järkevä ihminen tietää....blaablaa...paljon tekstiä, yhdentekevää jaarittelua... Jokaisessa ihmisessä on jotain omaa, mitä ei voi selittää perimällä tai kasvatuksella.

Minusta ringside on Pakkiksella jo aikaisemmin vihjannut juuri tästä kasvatustieteilijöiden parissa vallitsevasta vitsauksesta tuottaa paljon tekstiä tarkoittamatta sillä yhtään mitään. Yksi tunnusmerkki tuolle käytökselle on mielestäni ns. järkevä ihminen-kortin käyttö.

Kertaus on opintojen kasvatustieteilijä:

Toisin kuin monet luulee, lapsia ei voi kasvattaa sellaiseksi kuin haluaa. Se on mahdotonta.

Edit. Näkyy tulevan lisää samaa sarjaa, lisätään ne tähän samaan.

Tietenkin voi joskus vähän korvasta vetää tai pikkuisen tukistaa. Siitä ei kukaan traumoja saa. Kunhan sitä ei ole tehnyt vihan vallassa.

Mutta jatkuva säännöllinen fyysinen kuritus aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää. Lyöminen varsinkin on ele, joka on aina aggressiivinen ja vihamielinen.

Odotan. Miksi karkuun juokset niin varoen. Älä vaivaudu en(emp)ää. Ei edes kiinnosta.

:5: :piis:

susa sanoi:
Unohdin mainita erään asian josta vereni melkein kiehuu ja suonet katkeilevat :curs: :curs:
Eli lapsen annetaan syödä kaupassa.. Olen ilmeisesti vanhanaikainen tai muuten vain ahdasmielinen :jahas: , mutta en vaan voi ymmärtää.

Ehkä harrastan hieman nus nus, mutta mielestäni tuote on niin kauan kaupan omaisuutta ennen kuin se on maksettu.

Kerrankin isä kierteli poikansa kanssa pitkin kauppaa (sen ikänen että istui ostoskärryssä) ja muksuun uppos puolet patongista sekä karkkipussi. Kumma kyllä karkkipussin papereita ei kassahihnalle ilmestynyt :curs:

Kohtapa nään muitten mielipiteen kyseisestä asiasta :)

joo, samaan oon kiinnittänyt huomiota....mutta pahempaa se on kun läski nelikymppinen naarasvirtahepo vetää suklaapatukkaa hyllyjen välissä (enkä tarkoita patukalla lihapatukkaa)... :hyper:

Hippa sanoi:

Jep. Ei silti niin hymyssäsuinkaan...

Hippa sanoi:

Lapsen tai kenen tahansa lyöminen on pahoinpitelyä. Selkään antaminen on eri asia. Sekin aggressiivinen ja usein jopa vihamielinen ele ja nykyään laissa kielletty. Ei hyvä mutta toimii pelotteenakin mainiosti.

Timba79 sanoi:
Ehdottomasti samaa mieltä olen kanssasi.

Tulee sitä itsekin harvoin sorruttua siihen, että jos törkeesti kaupassa janottaa, niin se pieni vissy tulee siinä ostostenteon aikana juotua. En ole sitä kovin pahana pitänyt kun ei jatkuvaa ole ja pistää sen tyhjän pullon kärryyn ja maksaa sitten kassalla.

Mutta en todellakaan ymmärrä, että pienille lapsille opetetaan, että kaupassa saa syödä.

ja miten se muka eroaa juomisesta tai yleensäkään muuttaa asiaa....taidat olla hiukan naivi ja yksinkertainen? :D

Gillyanne sanoi:
Eivätkä vanhemmat tehneet elettäkään hillitäkseen lapsiaan - tai ainakaan eivät siinä onnistuneet. Arvioin noiden lasten olleen 4-6 -vuotiaita, joten mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että sen ikäinen jaksaisi olla muutaman tunnin suhtkoht kiltisti ja rauhallisesti...

Kyllä se on liikaa vaadittu juuri tuon ikäiseltä lapselta. 4-6-vuotiaan kuljettaminen junassa ilman tekemistä, pelejä, lukemista ja eväitä (?) on kidutusta. Leikki-ikäinen ei kertakaikkiaan pärjää ilman jotain tekemistä, ja turhautunut lapsi alkaa kiljua ja riehua. Se on ihan normaalia eikä kerro kasvatuksesta mitään. Eri asia sitten jos mikään ei lapsiin tehonnut, mutta sitä tarina ei kerro. Vanhempien vika jos lapset häiritsivät muita, mutta lapselta ihan odotettavaa käytöstä.

"Muutama" kerta on ajettu Lappiin tai lennetty mannertenvälisiä lapsen kanssa, ja aina on toukalle ollut puuhakassi mukana. Onneksi se nyt kuuden vanhana malttaa jo istua katselemassa piirrettyjä, vaikka kaksi kertaa saman leffan lennon aikana.

Lapsettomien kommentteja on ihan mukava seurailla, itselläkään kun ei riitä kärsivällisyys ja pinna VIERAIDEN kauhukakaroiden kanssa. Mutta omiensa suhteen sitä tulee jotenkin turraksi, ei niiden kiljumista edes huomaa aina. Ei tarvitse olla äiti tai isä tajutakseen jotain lapsista, mutta silti vanhemmuus tuo elämään jotain sellaista mitä on turha edes yrittää selittää lapsettomille. Sittenhän näette! -> :thumbs: ja :wall: ja :itku: ja :curs: , sitä se on. Useimmiten sentään :rock:

Koipireisi sanoi:
Kyllä se on liikaa vaadittu juuri tuon ikäiseltä lapselta. 4-6-vuotiaan kuljettaminen junassa ilman tekemistä, pelejä, lukemista ja eväitä (?) on kidutusta. Leikki-ikäinen ei kertakaikkiaan pärjää ilman jotain tekemistä, ja turhautunut lapsi alkaa kiljua ja riehua. Se on ihan normaalia eikä kerro kasvatuksesta mitään. Eri asia sitten jos mikään ei lapsiin tehonnut, mutta sitä tarina ei kerro. Vanhempien vika jos lapset häiritsivät muita, mutta lapselta ihan odotettavaa käytöstä.

Istuin sen verran kaukana tuota pariskunnasta(?) ja käytin myös osan matkasta korvatulppia, joten en valitettavasti tiedä, mitä keinoja vanhemmat käyttivät lastensa hillitsemiseen (vai käyttivätkö mitään). Tarkoitin muuten tuolla "ei ole liikaa vaadittua tuon ikäiseltä lapselta" jnejne. kommentilla juurikin sitä, että sen ikäinenkin pystyy käyttäytymään kiltisti ja esim. lukemaan (jos osaa, jos ei osaa, niin vanhempi voi lukea hänelle), pelaamaan tms., ilmaisin vain itseni (moneskohan kerta lienee...) hieman huonosti. :piis: Itse asiassa kritiikkini tuossa junaesimerkissä oli tarkoitus kohdistua nimenomaan vanhempiin - tilanne kun on ollut joko se, että he eivät tosiaankaan ole varanneet lapsilleen mitään virikkeitä, tai sitten se, että leluja, pelejä yms. kyllä oli, mutta vanhemmat eivät vain saaneet lapsiaan tottelemaan.

RautaKeisari sanoi:
joo, samaan oon kiinnittänyt huomiota....mutta pahempaa se on kun läski nelikymppinen naarasvirtahepo vetää suklaapatukkaa hyllyjen välissä (enkä tarkoita patukalla lihapatukkaa)... :hyper:

Jospa sekin on lapsena oppinut :hyper: :hyper:

Trifixion sanoi:
Minusta ringside on Pakkiksella jo aikaisemmin vihjannut juuri tästä kasvatustieteilijöiden parissa vallitsevasta vitsauksesta tuottaa paljon tekstiä tarkoittamatta sillä yhtään mitään. Yksi tunnusmerkki tuolle käytökselle on mielestäni ns. järkevä ihminen-kortin käyttö.

:5: :piis:

:jahas: Niin mikä oli tämän purkauksen idea?
Oliko sulla nyt joku välttämätön tarkoitus lesottaa huomaamiasi pointteja?
Ok, ei mulla sinänsä mitään ongelmaa sen kanssa ole mutta onko sulla oikeasti varaa tuollaiseen ylimielisyyteen? Vai oliko se kompa kun itsekin syyllistyit ns. yleistieto/puhdas järki- kommenttiin? Älä käsitä väärin, olen myös samaa mieltä siitä, että "kyllähän nyt kaikki sen tietää"- perustelu on joskus vähän kyseenalainen juttu. Mutta en kyllä tuontyylistä kommentointiakaan minään pidä...

RautaKeisari sanoi:
ja miten se muka eroaa juomisesta tai yleensäkään muuttaa asiaa....taidat olla hiukan naivi ja yksinkertainen? :D

Nyt alkaa meneen liian pitkälle. Timba taisi tarkoittaa sitä, että jos lapselle opettaa heti pienestä asti että niin saa tehdä, se on aika perseestä. Mikä siinä luetun ymmärtämisessä on oikeesti niin vaikeeta?

Big Evil sanoi:
:jahas: Niin mikä oli tämän purkauksen idea?

Jaahans. Se oli siis purkaus.

Oliko sulla nyt joku välttämätön tarkoitus lesottaa huomaamiasi pointteja?

Ei ollut.

Vai oliko se kompa kun itsekin syyllistyit ns. yleistieto/puhdas järki- kommenttiin?

Oli se vähän niinq. Mutta ihan vähän vaan. Ei paljo. Kannattaa lukee se konsulttiosa ajatuksella, niin ei tule syyllisiä.

Thanks for the feedback. :thumbs: :piis:

Trifixion sanoi:
Päläpälä... Napunapu...
Enpä oo taas provoilevampaa käytöstä nähny vähään aikaan. Oikeesti voisit vähän miettiä mitä kirjotat. Toi sun touhu lähti ihan tyhmästä jutusta, eli tästä Hipan kommentista: Toisin kuin monet luulee, lapsia ei voi kasvattaa sellaiseksi kuin haluaa. Se on mahdotonta. Ja sä tosiaan ihan iloisin mielin kyseinalaistat tämän väitteen esittämättä mitään tukea väitteellesi. Siis onko sulla kokemusta että lapset voi kasvattaa juuri sellaiseksi kun haluaa? Tuskinpa on. Vähän kun omalla järjellä ajattelee, niin on aika selvää että lapseen vaikuttaa aika moni muukin asia kuin kasvatus kotona. Sitä et voi kieltää.

Ai niin. Anteeksi, enhän mä voi mitään tietää koska mulla ei oo lapsia. :wall:

Trifixion sanoi:
Kai sen nyt sitten yleistiedolla tai ihan puhtaalla järjellä kukainenkin tajuaa, että mikä ero on konsultilla ja konsultin asiakkaalla. Sitä minä nyt tässä tarkoitin.

Kasvatus on kasvatusta, eikä se kasvattajan vaihtuessa vanhemmasta opettajaan tai sosiaalityöntekijään mihinkään muutu. Minä en tarkkaan ottaen tiedä mitä konsultit tekee, joten en ole varma vertauksestasi. Meikkikonsultti esittelee meikkejä ja meikkaa asiakkaita, hän on parempi meikkaamaan kuin se asiakas. Eli vertaatko konsulttia vanhempiin?

Jotain tähän suuntaan kyllä arvelinkin asioiden olevan.

En ole koskaan muuta väittänytkään. Mielestäni lapsista ja kasvatuksesta voi tietää ilman, että on omia lapsia. Tottakai siihen tarvitaan henkilökohtaista kokemustakin, mutta sitä voi saada monella muulla tavalla kuin kasvattamalla omia lapsiaan.

Esimerkiksi kumpi tietää kasvatuksesta enemmän? Henkilö, jolla on yksi puolivuotias lapsi vai lapseton opettaja, jolla on 30 vuoden työshistoria?

Kyse on edelleen vain siitä väitteestä, minkä esitit. BTW, tuohon kysymykseen olet vastannut jo itse tässä threadissa aikaisemmin.

Miten vastaukseni ei liity väitteeseeni? Pyysit tarkennusta siihen, kun sanoin osan tietouttani olevan peräisin vanhemmiltani. Sanoin, etten jaksa selittää perheemme kasvatushistoriaa, mutta lyhyesti selvitin samasta kasvatuksesta seuranneen neljä täysin erilaista yksilöä. Kysyin sinulta, millä muulla voit selittää lopputuloksen kuin yksilön omalla persoonallisuudella. Kysyin kysymykseni sinulta, en itseltäni. EDIT: toki siis ympäristö vaikuttaa hyvin oleellisesti lopputulokseen ja sitä ympäristöä on vanhempien ja kotiolojen lisäksi yksilön elämässä hyvin paljon.

Jospa nyt kuitenkin väitteen esittäjä esittäisi ne perusteensa ensin.

Pyysit viitteitä kasvatustieteellisestä kirjallisuudesta ja tutkimustiedosta, annoin viitteitä. Kerroin myös, etten kaiken lukemani lähteitä muista. Minä perustan väitteeni sillä, mitä olen lukenut tieteellisestä kirjallisuudesta.

Satunnaista tai ei, niin tietoudesta on ilmeisesti lipsahtanut ohi aistireseptorien jonkinnäköinen eksaktisuuden käsite.

Selvitätkö aistireseptorien eksaktisuuden käsitteen? Se ei ole mulle tuttu.

Minä voin perustella jokaisen sanani tarkoituksen, jos sitä haluat. Sun tarvitsee vain kysyä. Ikävää, jos et löydä sanoistani mitään tarkoitusta.

Järkevä ihminen -kortti ei ole mikään tieteellisesti pätevä asia.

Ja kysyn itse nyt sinulta, mitä todisteita sulla on väitettäni vastaan? Väitehän oli seuraavanlainen: "Toisin kuin monet luulee, lapsia ei voi kasvattaa sellaiseksi kuin haluaa. Se on mahdotonta."

Tässähän joku aika sitten oli siitä jonkinsortin "tutkimuskin", että kaveripiiri vaikuttaa enemmän lapseen kuin vanhemmat. Mieti siinä sitten miten kasvatat lapsesta kunnollisen, jos kaverit ei omasta mielestä ole sopivia, mutta ei ihan viisasta ole kieltää kaikkia kavereita jotka ei itseä miellytä.

Eipä siinä, toiset tekee parhaansa, toiset minkä huvittaa, ja kolmannet joilla on lapset tuurilla hyvin tottelevaisia tai ajattelevaisia, kuvittelevat että lopputulos on pelkästään oman kasvatuksen ansiota, ja julistavat saman toimivan kaikille muillekkin ihmisille.

Hipan teksteistä olen täysin samaa mieltä!

"Toisin kuin monet luulee, lapsia ei voi kasvattaa sellaiseksi kuin haluaa. Se on mahdotonta"

Niin on. Lapset imee vaikutteita jokapuolta. Saahan lapset kyllä toimimaan kuten haluaa mutta on niillä silti oma tahto. Sitten aikusena ne on kuitenkin lopulta semmosia kun itse haluavat.

RautaKeisari sanoi:

Mitä sää nyt lässytät? Ja työ hymiö perässä ei sitten miinnosta mua paskanvertaa. Eli selitä pointtisi, niin että minä yksinkertainenkin sen ymmärrän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom