Mistä näitä sikiää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
D.Yates, juu, tarkkaan olen tätä keskustelua lueskellut, on niin kiinnostava. Mietin vaan, miten nykyään (ja kyllä ennen vanhaankin) vanhemmat tekevät noin. Antavat periksi lapselleen... Ehkä kun se on helpompaa kuin saada ne kiukut päälleen kun kieltää = aiheuttaa pettymyksen.

Toisaalta ehkä se on vaan jotain hukassa olemista, ja sen konfliktitilanteen pelkoa? Ei kai moni ajattele, että kasvatanpa tässä lapsestani pikkupirua. :rolleyes: On se välillä hankalaa olla sen nappulan raivon kohteena, meinaan kun pientä komentaa ja kieltää sen mitä just ENITEN haluaa, voi olla karkki, lelu, kotona videoiden katsominen tai mikä vaan. Eilenkin meillä lastenhuoneen ovi paukkui kun nelivuotias paineli sinne, kun kielsin ottamasta koko ajan veljeltä tavaroita ja sitten viskomasta niitä veljen päälle... Silloin sain kuulla, että äiti on maailman tyhmin! ja mie en enää koskaan ikinä tykkää siusta!!! . Lastenhuoneessa tämä raivotar sitten läjäsi leluja, nukensängyn, keinuhevosen ym. huoneen oven eteen, etten pääsisi sinne. Unohti vaan, että vessasta pääsee läpi, työhuoneesta lastenhuoneeseen. Kävin sitten enimmän raivon laannuttua halimassa pientä raivotarta ja kyllähän hän kuulemma vielä tykkäsi. Jos tuollainen kohtaus tulee jossain julkisella paikalla, ja kyseessä on vaikka karkin tahtominen, niin voihan se olla kätevintä ja noin ympäristö huomioonottaen helpointa antaa se karkki... Mutta sitten pitemmän päälle huonompi juttu.

Mutta kun millään kasvatuksella noita kohtauksia ei saa pois! Jollain lapsella voi mennä hyvin miedosti tuollaisetkin asiat, esim. veljeni (olin liki täysikäinen kun syntyi, joten on jäänyt mieleen lapsuusaikansa hyvin) ei koskaan saanut mitään kohtauksia, oli hyvin rauhallinen ja tyytyväinen. Ei mitään karkkikiukkuja tms. Kun taas tuo oma nelivuotias on neiti pippurinen, alati räjähdysvaarassa uhmaisena. Pienempi taitaa taas tulla enoonsa, ottaa rennosti kaikenlaiset tilanteet, tosin vasta hiukka alle 1,5v joten saa nähdä...

Eli sitten kun joku uhmaikäinen saa kaupassa hepulin, ympäristön on joskus hankala siihen suhtautua. Sitä katsoo, että pistäisi tuokin lapsensa kuriin. Mutta joskus se kuriin laittaminen vaatisi ihan äärimmäisiä tekoja, ja parempi on vaan keskustella rauhallisesti ja odottaa lapsen rauhoittumista. Ikävää muille.

Eri juttu on sitten tämmöinen kaupoissa ryntäily, junissa törmäily ym. Se pitää pistää kuriin, jo vaarallisuussyynsä takia. Tosin jotkut eivät ehkä niin halua tehdä, koska seurauksena oikein omatahtoisen lapsen kanssa voi olla sitten se huuto... Ojasta allikkoon? Mutta pidemmän päälle ne muutamien julkisten huutojen häpeämiset kuitenkin kannattaa, kun sitten ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa uhmakaudet vähenevät ja lapsella on jotain järkeä päässä. Ehkä. Ja sitten tulee teini-ikä.
:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä noi Estel kuulostaa ihan normaalilta uhmaikäisen lapsen toiminnalta...jaksamista :thumbs: kaikilla lapsilla on oma yksilöllinen temperamentti eikä lapsia voi verrata toisiinsa. Jos lapsi sanoo joskus suutuksissaan äidille vihaavansa tätä, se tarkoittaa yleensä vaan sitä, että kyseinen henkilö (eli yleensä äiti) on luotettava ja turvallinen ja hänelle uskaltaa näyttää eri tunteita. Monesti lapsi kokeilee näin myös äidin reaktiota, eli "rakastaako äiti silti minua, vaikka olenkin tuhma"... ja tosiaan kyllä tämän threadin tarkoitus oli siis haukkua niitä vanhempia jotka EIVÄT PUUTU lastensa tempauksiin...

Tytteli, näinhän meillä on ajateltu, tosiaan. Lapsi treenaa tunteita ja myös sitä kiukustumista - ja äidille ja isille on helppo kiukustua turvallisesti. Testata omia tunteita, niin hyviä ja huonoja.

Se, että latistaa lapsen tunteet, sanoo, että et saa suuttua tai aina yrittää, ettei lapsi pety ja pahastu, ei ole varmastikaan hyväksi. Tai ainakaan mä en vois kuvitella niin. Turvalliset pettymykset, siis ettei saa jotain tai että suuttuu vanhemmille on vaan kasvamista. Liian siloiteltu elämä ja kaikessa joustaminen tekisi varmaan turvattomamman olon, kuin että välillä lapsi suuttuisi ja silti aikuinen pysyy lujana - ja lapsi tietää suuttumisensa jälkeen, että aikuinen rakastaa häntä. Rakastaa ja siksi komentaa. :) Kyllä me äidit ollaan ilkeitä, aikuisena meidänkin tyttö varmaan muistelee, että hän kun sai vaan kaksi barbieta, äidin ja isin mielestä niissä oli tarpeeksi kun on vaan kaksi kättä joilla leikkiä, ja naapurin tytöllä oli kuusi. :D Ehkä se jollain tällaisella keskustelufoorumilla sitten tilittää miten surkeat vanhemmat hällä oli...

Janne sanoi:
Mikä siinä vissyn juomisessa kaupassa oikeen on niin iso ongelma?

Voi olla ainakin sataprosenttisen varma että koko myymälän valvontakapasiteetti on varattu sen kauppareissun keston ajan vain siihen että vartijat seuraavat ja zoomailevat kameroillaan tämän asiakkaan toimintaa ja jos epäselvässä kamerakuvassa tulee joko sellainen kuva että ehkä jätti tyhjän pakkauksen jonnekin hyllypiiloon, tai jos ei varmasti näy että kassahihnalle se pakkaus ilmaantuu, siihen tullaan tarkistamaan se paikan päälle. Eli suomenkielellä aiheuttaa aivan turhaa työtä ja kyttäilyä, pahimmillaan tarkastuksen joko paikalla käyden tai myyjälle soittaen (mikä jälleen hidastaa turhaan jonon etenemistä), vain siksi että joku on aikuisenakin kykenemätön ymmärtämään normaaleja tapoja tai kykenemätön pidättämään janohätäänsä kassalle asti. Eihän se toki sinun työtäsi rassaa, mutta ammatissa kuin ammatissa varmasti vituttaa jos jotkut ihmiset tahallaan aiheuttavat ylimääräistä - ja nimenomaan turhaa työtä, joka vie aikaa muulta toiminnalta.

Ja oliko tossa Jissenin vuodatuksessa oikein faktaakin mukana? Ainakin vaikutti niin mutulta kuin olla voi. Eiköhän siellä kaupoissa niiden aika kulu mannejen jahtaamiseen ja kyttäämiseen, niiden taskuihin kun ihan oikeasti häviää sitä tavaraa. Tuntuu nimittäin aika keksityltä tuo, että tosissaan kyttäisivät esim. sitä trippimehun tai vissynjuojaa. Ainakaan missään Primsan kokoisessa kaupassa. :jahas:

^Turha kieltää että mannelauman pursuaminen marketin ovista sisään aiheuttaa mielenkiintoisen reaktion valvomossa, mutta tosiasia on että suurimman osan päivästä ne mannet eivät siellä kaupassa ole. Tällöin kaikki muu "epäilyttävä" toiminta myös ihan valkoihoisissa aiheuttaa saman reaktion. Ihan jo perusvaatesovitus on sellainen juttu että kameralla yritetään katsella tuleeko suurinpiirtein sama määrä vaatteita takaisin hyllyille kuin mitä koppiin viedään. Kaikki tavallisuudesta poikkeava tapa kuljettaa tavaroita tai pakettien availu tms. kiinnittää saletisti huomion. Ainakin jos manneja ei ole samalla aikaa kaljaosastolla. Ja joissain marketeissa valvomossa ei tapahdu juuri mitään, koska vartijat on kaikki parkkipaikalla keräämässä kärryjä. :D

Timba79 sanoi:
Ja oliko tossa Jissenin vuodatuksessa oikein faktaakin mukana? Ainakin vaikutti niin mutulta kuin olla voi. Eiköhän siellä kaupoissa niiden aika kulu mannejen jahtaamiseen ja kyttäämiseen, niiden taskuihin kun ihan oikeasti häviää sitä tavaraa. Tuntuu nimittäin aika keksityltä tuo, että tosissaan kyttäisivät esim. sitä trippimehun tai vissynjuojaa. Ainakaan missään Primsan kokoisessa kaupassa. :jahas:

No vähän samaa mietin itekin: Kuvassa näkyy asiallisen oloinen mies, joka rauhallisesti nakkelee kärryyn eineksiä. Hop, ja kärryyn meni sikanautaa, hop, ja kärryyn meni vessapaperia. Siinä se sitten korkkaa vissyn, ja hörppii sitä siinä avoimesti valuessaan kohti kassaa. Matkalla kärryyn meni vielä koiran puruluita ja kahvia. Jos ne nyt oikeesti ne stevarit siellä istuu nenä monitorissa, mulkku pystyssä kelaten, että "nyt saatana on saumaa saada vissyvaras kiinni, katotaan perkele, että jättääkö se ton maksamatta, katotaan perkele, että sujahtaako se tyhjä pullo sinne hihaan", niin ei hyvin kyllä pyyhi myymäläetsivällä...

Nimimerkillä: "Olen aika vitun monta myymälävarkaan kiinniottoa nähnyt, ja ne eivät yllättävää kyllä juurikaan Timbaa muistuta".

Vai onko ne niin vitun tyhmiä, että niille ei kehity minkäänlaista ihmistuntemusta sen suhteen, että ketä nää varkaat yleensä on?

Varmasti kiinnittääkin, sitä nyt tuskin kukaan epäilee. Mutta aika kovalta kuulosti edellisessä postauksessasi tuo väite, että ihan kassalle asti soitellaan ja aiheuttaa kovasti turhaa työtä yms. Mutta ihan hyvä tietää jos asia oikeati näin on.

Pitäisi varmaan jo lopettaa tämä täysin offtopic-keskustelu tässä ketjussa. ;)

ringside sanoi:
No vähän samaa mietin itekin: Kuvassa näkyy asiallisen oloinen mies, joka rauhallisesti nakkelee kärryyn eineksiä.

Niin, mikä on asiallisen oloinen mies? Suuri osa näpistyksistä tapahtuu "asiallisen oloisten miesten/naisten" toimesta. Kaikki näppärit eivät ole manneja tai narkkideekuja. Jopa "rauhallisen näköisiä" mummoja on otettu kiinni näpistyksistä.

Timba79 sanoi:
Varmasti kiinnittääkin, sitä nyt tuskin kukaan epäilee. Mutta aika kovalta kuulosti edellisessä postauksessasi tuo väite, että ihan kassalle asti soitellaan ja aiheuttaa kovasti turhaa työtä yms. Mutta ihan hyvä tietää jos asia oikeati näin on.

Täytyy myöntää että ajattelin asiaa laajemminkin kuin vain sen esimerkki-wichypullon tapauksessa. Siitä nyt tuskin soitellaan, mutta jostain muusta tuotteesta saatetaan soittaakin.

Pitäisi varmaan jo lopettaa tämä täysin offtopic-keskustelu tässä ketjussa. ;)

Jees, kyllähän tämä etäästi liittyy siihen miksi on hyvä tapa opettaa lapselle ettei kaupassa availla tuotteita, ja onhan se aina hankala opettaa sitä lapselle kun sitten se kysyy "no miksi tuo setä saa syödä kaupassa". :kippis1:

Ymmärrän täysin, että vissynjuontini on 100% huono esimerkki lapselle joka sen saattaa nähdä. Mutta tämä nyt on paisunut täysin turhiin mittasuhteisiin, sillä olen tuon vissypullon ehkä noin 5 kertaa elämänä aikana siellä kaupassa juonut. Että ei todellakaan ole edelleenkään mikään tapa. :)

Timba79 sanoi:
sillä olen tuon vissypullon ehkä noin 5 kertaa elämänä aikana siellä kaupassa juonut. Että ei todellakaan ole edelleenkään mikään tapa. :)
Toistakaa perässä: minä lupaan ja vannon. Jos sanani syön, niin mörökölli minut vieköön.

Timba79 sanoi:
Mutta tämä nyt on paisunut täysin turhiin mittasuhteisiin, sillä olen tuon vissypullon ehkä noin 5 kertaa elämänä aikana siellä kaupassa juonut. Että ei todellakaan ole edelleenkään mikään tapa. :)

Joo joo seli seli sä olet nyt saanut pakkotoiston tämän vuoden virallisen "vissyvaras" -arvonimen ;)

Timba79 sanoi:
Ymmärrän täysin, että vissynjuontini on 100% huono esimerkki lapselle joka sen saattaa nähdä. Mutta tämä nyt on paisunut täysin turhiin mittasuhteisiin, sillä olen tuon vissypullon ehkä noin 5 kertaa elämänä aikana siellä kaupassa juonut. Että ei todellakaan ole edelleenkään mikään tapa. :)
Asiahan ei minua tippaakaan haittaa, mutta voiko jollain olla oikeasti niin kova jano ettei malta kassalle asti odottaa.
ps. monesta kaupasta saa mukin vettä kun vain pyytää esim. lihatiskiltä tai kahviosta.
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. nimim.senkin vissyvaras.

masantti sanoi:
Asiahan ei minua tippaakaan haittaa, mutta voiko jollain olla oikeasti niin kova jano ettei malta kassalle asti odottaa.
ps. monesta kaupasta saa mukin vettä kun vain pyytää esim. lihatiskiltä tai kahviosta.
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. nimim.senkin vissyvaras.

Voi olla. Jos vaikka menet treenin jälkeen kauppaan ja on paljon ostoksia ostettavana. Isoissa marketeissa käydään, porukkaa paljon jne jne. Kyllä rupeaa tosissaan janottamaan joskus. Ja minä en ole niin masokisti, että sitä janoa väkisin pidättelisin, vaan juon sen vissyn jos kova jano on.

Ja prkl, edelleenkään en ole niitä vissyjä varastanut, vain ollut huono esimerkki ja juonut kaupassa sitä vissyä. :hyper:

Hitto. Kerran kaupassa olin ostelemassa safkoja reppu selässä (sinne pakkaan ostokset ja kantelen kotiin, helpompaa ilman muovipusseja), ja repussa on aina vettä kun on jatkuvasti jano kuitenkin. Olin laittanut hanavettä tyhjään fanta-pulloon, kävelin ympäriinsä poimien ruokaa hyllyiltä kärryihin ja juoden hanavettä pullostani... Kassalle tullessani laskin tämän hanavesipullon kassalle jotta saisin kortin kaivettua lompakosta ja se typerä kassaämmä ei huomannut että pullossa ei ole fantaa vaan hanavettä ja veti sen viivakoodista läpi. Ei kai se muuten olisi niin haitannu että euron tulee lisää laskua mutta kun oli kuuma ja jano ja vesipullo uiskentelee nyt vähän kauempana. Piti sille ämmälle sitten sanoa että hei kai mä olisin laittanut sen pullon tohon hihnalle jos olisin halunnut ostaa fantapullon puoliksi täynnä hanavettä.

Mua myös joskus arveluttaa mitä kannattaa pitää kaupassa mukana ja mitä ei. yleensä ostan kaikki ruoat yhdestä kaupasta paitsi salamin ja alkoholit :D kaupat on vierekkäin niin pitää tehdä 2 reissua etteivät he katso että varastelen tuotteita kun en maksa kaikesta jos olen jo toisessa kaupassa käynyt samalla reissulla. Turhaa kikkailua.

Timba79 sanoi:
Voi olla. Jos vaikka menet treenin jälkeen kauppaan ja on paljon ostoksia ostettavana. Isoissa marketeissa käydään, porukkaa paljon jne jne. Kyllä rupeaa tosissaan janottamaan joskus. Ja minä en ole niin masokisti, että sitä janoa väkisin pidättelisin, vaan juon sen vissyn jos kova jano on.

Ja prkl, edelleenkään en ole niitä vissyjä varastanut, vain ollut huono esimerkki ja juonut kaupassa sitä vissyä. :hyper:

joo joo seli seli....turhaan päivittelet huonotapaisia ipanoita, kun et itsekään tiedä ettei ostos ole sinun, ennenkuin olet sen maksanut. Syöminen ja juominen eivät eroa tässä tapauksessa mitenkään....

jos sinulle on kerran lapsena opetettu tavat, ehkä olisi parempi että alkaisit käydä esim. mutsisi kanssa kaupassa ihan kertauksen vuoksi.
:D :D :D

Yhellä toisella foorumilla yksi sälli jokin aika just sitten parkui, että mitä tehdä, kun oli vetänyt kaupassa vissyn, jättänyt sen maksamatta ja kauppa oli tehnyt siitä poliisiasian. Kauppa oli vielä 50 euron laskun antanut asian käsittelemisestä, ja se siellä sitten ulisi, että pitääkö se maksaa.

On kyllä ikäviä noi tapaukset joissa näkee ettei lapset kunnioita tai pelkää vanhempiaan yhtään. Jos itse joskus mukulan hommaan niin katson kyllä että siihen laitetaan jumalanpelkoa:)

rocky6 sanoi:
On kyllä ikäviä noi tapaukset joissa näkee ettei lapset kunnioita tai pelkää vanhempiaan yhtään. Jos itse joskus mukulan hommaan niin katson kyllä että siihen laitetaan jumalanpelkoa:)

Jooh, todella fiksua pistää oma lapsi pelkäämään. :down:
Kunnioituksen ymmärrän. Se nyt vaan on vähän eri asia jos lapsi pelkää omia vanhempiaan, kuin että on auktoriteettiä siihen pentuun. Luultavasti et tätä edes tarkoittanut, mutta pakko oli oikaista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom