Treeni-osion yleiset kysymykset

Ennen kuin teen maastaveto sarjan tykkään tehdä yhden lämmittely toiston hieman kevyemmällä painolla. Tämän lämmittely toiston jälkeen meinaa aina silmissä sumentua ja tuntuu että vois melkein taju lähteä. Varsinaisessa työsarjassa tätä tunnetta ei sitten koskaan tule. Mistäköhän johtuu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lämmittely..."toisto"...? Varmaan sarja? Millä painolla teet sen lämppäsarjan ja kuinka monta toistoa? Ja millä sen työsarjan?

Hei,

Hammaslääkäri totesi, että hampaani ovat hieman kuluneet narskuttelun vuoksi. En kuitenkaan kuulemma puolison mielestä narskuttele nukkuessa, niin sitten tulikin mieleen, että salilla kovien sarjojen yhteydessä puren hampaita voimakkaasti yhteen.
Olisiko teillä vinkkejä tähän ongelmaan? Onko treenaajille olemassa jotain purentakiskoja tai vastaavia treenin ajaksi?

Hei,

Hammaslääkäri totesi, että hampaani ovat hieman kuluneet narskuttelun vuoksi. En kuitenkaan kuulemma puolison mielestä narskuttele nukkuessa, niin sitten tulikin mieleen, että salilla kovien sarjojen yhteydessä puren hampaita voimakkaasti yhteen.
Olisiko teillä vinkkejä tähän ongelmaan? Onko treenaajille olemassa jotain purentakiskoja tai vastaavia treenin ajaksi?
Kai siihen mitkä vaan hammassuojat piisaa, mutta googlaa vaikka weightlifting mouthguard niin alkaa löytyä.

Tuli mieleen semmone tilanne ku salilt yks heppu kysy mua spottaamaan penkkipunnerrusta käsipainoilla ja mä sit kieltäydyin ja sanoin etten ole ikinä aikasemmin tehnyt sitä. Ajattelin et ois ollu vaarallista ku oli isot painot kuitenki käytössä kaverilla. Olinko mä töykeä?

Tuli mieleen semmone tilanne ku salilt yks heppu kysy mua spottaamaan penkkipunnerrusta käsipainoilla ja mä sit kieltäydyin ja sanoin etten ole ikinä aikasemmin tehnyt sitä. Ajattelin et ois ollu vaarallista ku oli isot painot kuitenki käytössä kaverilla. Olinko mä töykeä?
Ei käsipainoilla mitään varmistajia tarvi. Ottaisi pienemmät painot jos ei omin voimin saa niitä ylös.

Minä näkisin asian niin että siinä käsipainopenkissä varmistajan rooli on varmistaa se että ne käsipainot ei pääse kippaamaan taaksepäin (pään yli tavallaan)

Jos kippaa eteen tai paino jää rinnalle niin eiku vaan heittää painot pois käsistä, mutta taaksepäin kipatessa ei tarvitse tulla paljoakaan niin saattaa sattua olkapäihin/kiertäjiin.

Monilla videoilla näkee kun tehdään käsipainopenkkiä/vinopenkkiä, niin avustaja/varmistaja nostaa aina kyynärpäistä, tämä on toki hyvä jos halutaan tehdä pakkotoistoja mutta vain varmistaessa itse nostoa, pitäisin itse varmistajana käsiä valmiina siellä ranteiden seudulla.

Lämmittely..."toisto"...? Varmaan sarja? Millä painolla teet sen lämppäsarjan ja kuinka monta toistoa? Ja millä sen työsarjan?
Ei sarja kun vain yksi toisto. No ei tavallaan lämmittely vaan "tunnustelu" miltä rauta tuntuu tänään. 10kg kevyempi kuin työsarja ja työsarjan aikana ei sumene sitten yhtään. Varmaan lähtee veret kiertämään paikoissa tuon tunnustelu toiston jälkeen tai jotain

Minä näkisin asian niin että siinä käsipainopenkissä varmistajan rooli on varmistaa se että ne käsipainot ei pääse kippaamaan taaksepäin (pään yli tavallaan)

Jos kippaa eteen tai paino jää rinnalle niin eiku vaan heittää painot pois käsistä, mutta taaksepäin kipatessa ei tarvitse tulla paljoakaan niin saattaa sattua olkapäihin/kiertäjiin.
En mä nyt tiedä onko ihan tarkoituksellista hajoittaa niitä käsipainoja pudottelemalla.

Yleisintä lienee auttaa kyynärpäistä. Itse jos olen varmistajana niin autan suoraa painoista. Näitä on tietty hyvä vähän kysellä ennen ”ekaa” kertaa.
Kasipainopunnerrukset on muutenkin ainoa asia missä hyväksyn omissa nostoissa että varmistaja on tuntumalla jo ennen kuin nosto hyytyy. Näissä jos on myöhässä niin tulee pahoja vääntöjä.

Mulla on hankaluuksia rutistaa lapoja kunnolla yhteen, erityisesti juuri oikeaa puolta. Tuntuu että kinnaa vastaan hitosti. Voikohan olla rinnan puolella ongelma, esimerkiksi kireyttä? Tahtoo hakea kaikki selkäliikkeet latseille ja takaolkapäille, vaikka painotan nykyisin ylä/keskiselkää. Ihan hyvin on onneksi silti myös rhomboidien/mid trapsien aluekin kehittynyt, vaikka huippusupistus ei aivan paras olekaan tuon ongelman vuoksi.
Hyvä olis sitä lavanlähentäjien voimatasapainoa kartoittaa ja selkeesti sinne voimaa hankkia. Voi olla hermotusjuttuja, ettet saa pidettyä lapoja jumissa. Ja sitten se siirtää sitä ylirasitusta muualle ja oravanpyörä onkin valmis.
@jto Kysyin sulta jto tuolla toisessa ketjussa tällaista asiaa. Kävin tällä viikolla hierottamassa etureisiä ja kysyin ohimennen paikan omistajalta mitä mieltä hän on asiasta. Ukko tutkaili minun hartioita ja katsoi että oikea olkapää kippaa eteen, kuten olin itsekin jo pitkään havainnut. Sitten se mies väänsi minun käden kuvassa olevaan asentoon joka teki TODELLA KIPEÄÄ tuolla ranteen, forkun sisäsyrjän, brachialiksen sekä etuolkapään kohdalla. Tuo koko käsi siis tuntuu kireältä kuin viulun kieli tuossa asennossa. Hänen mielestään mulla kiristää kädessä neuraalikudos, joka aiheuttaa tuon olkapään sisäkierron ja eteenpäin kippaamisen. Samasta syystä en siis ilmeisestikään saa kunnollista lapatukea, koska oikea hartia vedättää eteen niin pahasti. Mitä mieltä sinä oot tästä asiasta, onko diagnoosissa järkeä ja kuinka tätä lähtisi purkamaan? Kiitän jo etukäteen jos pystyt jotenkin jeesaamaan.

neuraalikudoksen-mobilisointi-e1474212694786-1.jpg

@Iso-Allu Neuraalikudos tarkoittaen mitä?? Kyllä siellä hermo itessään voi pinteessä olla, ulnaari mahdollisesti tuossa tapauksessa. Hermoja ei saa venyttää, mutta pumppailla voi. Katos googlella arm nerve slides.

Sitä eteenpäin kippaamista aiheuttaa kyllä muut jutut, ku hermot.

Voi olla tuo plexus brachialis -hermoalue myös jumissa, missä ne käden hermot menee pienen rintalihaksen alta. Se olkapää pitäs saada taakse enempi. Tisseille ja latseille reilusti hierontaa ja venyttelyä. Lavanlähentäjien treeniä paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom