Mistä näitä sikiää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Estel sanoi:
Toisaalta ehkä se on vaan jotain hukassa olemista, ja sen konfliktitilanteen pelkoa? Ei kai moni ajattele, että kasvatanpa tässä lapsestani pikkupirua. :rolleyes: On se välillä hankalaa olla sen nappulan raivon kohteena, meinaan kun pientä komentaa ja kieltää sen mitä just ENITEN haluaa, voi olla karkki, lelu, kotona videoiden katsominen tai mikä vaan. Eilenkin meillä lastenhuoneen ovi paukkui kun nelivuotias paineli sinne, kun kielsin ottamasta koko ajan veljeltä tavaroita ja sitten viskomasta niitä veljen päälle... Silloin sain kuulla, että äiti on maailman tyhmin! ja mie en enää koskaan ikinä tykkää siusta!!! . Lastenhuoneessa tämä raivotar sitten läjäsi leluja, nukensängyn, keinuhevosen ym. huoneen oven eteen, etten pääsisi sinne. Unohti vaan, että vessasta pääsee läpi, työhuoneesta lastenhuoneeseen. Kävin sitten enimmän raivon laannuttua halimassa pientä raivotarta ja kyllähän hän kuulemma vielä tykkäsi. Jos tuollainen kohtaus tulee jossain julkisella paikalla, ja kyseessä on vaikka karkin tahtominen, niin voihan se olla kätevintä ja noin ympäristö huomioonottaen helpointa antaa se karkki... Mutta sitten pitemmän päälle huonompi juttu.

No vähän samantapaista meilläkin, kun isoveljenä joudun perheen pienimpiä vahtimaan. "Sä oot tyhmä!" jne. Hoidan tilanteet niin, että ensin kielto ja uhkaus ja heti perään jos jatkavat urputtamista, niin toteutan uhkauksen. Ei sen ipanan kuulu antaa urputtaa mistään asiasta. Mielensä saa ilmaista ja rauhallisesti puhua, mutta jos tavaroita nakkelee, niin se on jäähyn paikka. Paras jäähypaikka on kuisti, jossa joutuu muutaman minuutin olemaan; Talvella erityisen tehokas, kun on 5 astetta pakkasta.

Ja loppujen lopuksi pienikin lapsi osaa olla tosi nätisti, kun se on oppinut tavoille ja kunnioittaa auktoriteettia. Itkeä saa ja olla vihainenkin, muttei yrittää levittää sitä pahaa oloa muihinkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tseif sanoi:
Jooh, todella fiksua pistää oma lapsi pelkäämään. :down:
Kunnioituksen ymmärrän. Se nyt vaan on vähän eri asia jos lapsi pelkää omia vanhempiaan, kuin että on auktoriteettiä siihen pentuun. Luultavasti et tätä edes tarkoittanut, mutta pakko oli oikaista.
Kyllä se tietty terve pelo mun mielestä kuuluu asiaan. Sillon kun mä pentuna tein tuhmia en mä kyllä kiinnijäämistä odotellessa miettinyt että nyt mä tuotan pettymyksen ja pitäis kunnioittaa vanhempia tjsp. Mä vaan pelkäsin että nyt tulee turpaan ja huutoa. Ei kyllä koskaan tullut turpaan ;)

Olin syömässä opiskelijaruokalassa ja sinne tuli läheiseen pöytään äiti 3v lapsen kanssa. Lapsi siinä jotakin kyseli, mielestäni kiltisti kuten tuon ikäiselle sopiikin että miksi tossa on raitoja ja miksi/mitä/missä jada jada. Äiti oli vaan hiljaa ja jatkoi syömistä, lapsi selitteli ja höpötteli sitten yksikseen.

Yhtäkkiä se äiti nousi ylös ja huusi sille lapselle niin että kaikki varmaan kuuli: "Nyt jumalauta oot hiljaa tai ripustan sut tohon seinille korvista haarukoilla!!!1". Sitten se vaipui takasin istumaan ja lapsi oli hiljaa. Taisi kuitenkin huomata tehneensä jotain väärin, kun häipyi sitten lapsineen paikalta suht nopeasti. Aika säälittävää.

Sitten on näitä 7v kullannuppuja jotka juoksentelee vapaasti älytöntä meteliä pitäen kirjastossa samalla kun yrittää lukea tenttiin. AAARGGHH!!!

Janne sanoi:
Kyllä se tietty terve pelo mun mielestä kuuluu asiaan. Sillon kun mä pentuna tein tuhmia en mä kyllä kiinnijäämistä odotellessa miettinyt että nyt mä tuotan pettymyksen ja pitäis kunnioittaa vanhempia tjsp. Mä vaan pelkäsin että nyt tulee turpaan ja huutoa. Ei kyllä koskaan tullut turpaan ;)

En nyt tarkoittanut pelkäämisellä sitä, että tietää tyhmyyksistä tulevan mahdollisesti tukkapöllyä tms. :)

* Mä sain joskus 7-vuotiaana mun ekat murtomaasukset. En osannut hiihtää heti, joten hermostuin ja katkasin ne. Mä sain uudet sukset.

* Ala- ja yläasteella mä vittuilin kaikille opettajilleni ihan vaan siksi, koska se oli mun mielestä kivaa. Kerran yksi opettaja hermostui ja tarrasi mua käsivarresta. Kun kerroin kotona tästä, mun faija, joka on lakimies, laati kirjeen koulun rehtorille. Mä sain julkisen anteeksipyynnön.

* 12-vuotiaana mä haukuin mun mutsia huoraksi ja löin sitä, kun en saanut viikkorahan korotusta.

* Kiusasin yhtä jätkää parin vuoden ajan. Lopulta se löi mua päähän. Me haastettiin se oikeuteen. Mä sain 13 000 mk korvauksia.

*Löin pesismailalla meidän mökista ikkunan paskaksi. Isä osti uuden ikkunan.

* Varastin kaupasta karkkia. Myyjä juoksi kiinni. Mä rupesin parkumaan ja haukuin sitä raiskaajaksi. Poliisit soitettiin paikalle. Mä pääsin pälkähästä.

* Satutin muita sekä fyysisesti että henkisesti silkasta mielenkiinnosta.

* Mulle lause "älä tee pahaa" oli johonkin 15-vuotiaaksi asti pelkkä lause. Se ei tarkoittanut mitään. Mä en tiedostanut mitä se meinaa. Se oli vain lause. Mä toimin kuin joku robotti, joka ei tiedostanut omaa olemassaoloaan. Mua ohjasi pelkkä mielenkiinto.

Lapsuuden ajalta oikeastaan kaikkiin ihmisiin on mennyt välit poikki.

Eikä tossa kaikki ollut, ehei todellakaan...

Musta tuntuu, ettei näitä geenejä kannata laittaa eteenpäin.

tseif sanoi:
Jooh, todella fiksua pistää oma lapsi pelkäämään. :down:
Kunnioituksen ymmärrän. Se nyt vaan on vähän eri asia jos lapsi pelkää omia vanhempiaan, kuin että on auktoriteettiä siihen pentuun. Luultavasti et tätä edes tarkoittanut, mutta pakko oli oikaista.

Nojoo, en nyt täysin tätä tarkoittanut. Mutta kyllä mielestäni kunnioituksen ja terveen pelon ero on usein aika hiuksenhieno :rolleyes: Itse kyllä kannatan tiukkaa kasvatusta vaikkei sellaista minuun sovellettukaan

gnut: Juu parempi pistää pippeli solmuun ettei nuo geenit pääse eteenpäin ;)

gnut sanoi:
* Mä sain joskus 7-vuotiaana mun ekat murtomaasukset. En osannut hiihtää heti, joten hermostuin ja katkasin ne. Mä sain uudet sukset.

* Ala- ja yläasteella mä vittuilin kaikille opettajilleni ihan vaan siksi, koska se oli mun mielestä kivaa. Kerran yksi opettaja hermostui ja tarrasi mua käsivarresta. Kun kerroin kotona tästä, mun faija, joka on lakimies, laati kirjeen koulun rehtorille. Mä sain julkisen anteeksipyynnön.

* 12-vuotiaana mä haukuin mun mutsia huoraksi ja löin sitä, kun en saanut viikkorahan korotusta.

* Kiusasin yhtä jätkää parin vuoden ajan. Lopulta se löi mua päähän. Me haastettiin se oikeuteen. Mä sain 13 000 mk korvauksia.

* Varastin kaupasta karkkia. Myyjä juoksi kiinni. Mä rupesin parkumaan ja haukuin sitä raiskaajaksi. Poliisit soitettiin paikalle. Mä pääsin pälkähästä.

* Mulle lause "älä tee pahaa" oli johonkin 15-vuotiaaksi asti pelkkä lause. Se ei tarkoittanut mitään. Mä en tiedostanut mitä se meinaa. Se oli vain lause. Mä toimin kuin joku robotti, joka ei tiedostanut omaa olemassaoloaan. Mua ohjasi pelkkä mielenkiinto.

Oliko tuo trolli, vai oikeasti totta? Jos totta, niin voi s**tana, minkälainen olet ollut nuorena :down: . Musta tuntuu myös, ettei noita geenejä kannata laittaa eteenpäin :down:

gnut sanoi:

:curs: Rupes vitutttamaan sun teot. Mut ei se mitään, varmasti olet kasvanut suht. koht. normaaliksi. :D

Mutta isille pitäisi kyllä antaa noottia, aikuinen mies. Tsot tsot.

Ajattelin tuoda vähän väriä keskusteluun. Kaikki ovat nähneet kauhukakaroita, mutta kukaan ei itse ole ollut sellainen. Ja kyllä, nuo kaikki jutut on totta.

Arvasin kyllä, että heti ekaksi tulee pari "saunan taakse" -viestiä. Ehkä myöhemmin tulee jotain viisasta pohdiskeluakin... :rolleyes:

gnut sanoi:
Ajattelin tuoda vähän väriä keskusteluun. Kaikki ovat nähneet kauhukakaroita, mutta kukaan ei itse ole ollut sellainen. Ja kyllä, nuo kaikki jutut on totta.

Arvasin kyllä, että heti ekaksi tulee pari "saunan taakse" -viestiä. Ehkä myöhemmin tulee jotain viisasta pohdiskeluakin... :rolleyes:

Tuon tekstin perusteella sun isäs on juuri niitä ihmisiä mitä mä inhoan ylikaiken, ei pystytä näkemään siinä omassa lapsessa niitä vikoja. Vaan ne syyt löytyvät aina muista ja suljetaan silmät ja annetaan se hiljainen hyväksyntä tuollaiselle toiminnalle.

Siinä vaiheessa kun omaa äitiään huorittelee niin olisit kyllä ansainnut avarin päähän, vaikka en todellakaan kannata lasten lyömistä, mutta 13- vuotias on sen verran iso, että kyllä vanhemmat on siinä vaiheessa jo niin epäonnistuneita kasvatuksessa ja vielä tuonkin katsoo sormien läpi :eek:

gnut sanoi:

Eipä tässä olla mitään saunan taakse viemässä. Mitäpä se enää auttaa, mutta turhaa tuosta on viisasta pohdiskelua odottaa. :rolleyes:

gnut sanoi:

Menneet ovat menneitä. Uskon että olet tätä nykyä parempi ihminen, koska uskallat tunnustaa ja arvostella menneisyytesi hölmöyksiä. Tietysti sillä ehdolla että kadut tekojasi. ;)

gnut sanoi:
No miten on, oletko täysi kriminaaliv*ttupää? Vai kävikö niin, että ilmeisen löperöstä kasvatuksesta huolimatta sinusta tuli normaali vastuullinen aikuinen? Eli onko sillä mitään merkitystä miten muksuja kasvattelee? :)

Yksi lapsuudenkaveri oli vähän rasavilli. Aina kun se jotain pahoja teki, niin koivuniemen herrasta tuli. Tyyppi kasvoi sitten ihan kieroon, ei ryyppäillyt kuten muut yläasteiässä ja muutenkin oikea herranterttu. :rolleyes:

gnut sanoi:

Jos olisit pikkuveljeni tai se ala-asteen kusipää kiusaaja, niin saisit turpaasi ja kunnolla. :)

On kuitenkin loistavaa, että sinusta on kasvanut kelpo yhteiskunnan luotettava jäsen (näin oletan). Ja erityis :thumbs: rehellisyydestäsi (ellei ollut trolli).

Mitäs nuoruuden toilailut painaa, jos toimit nykyisin toisin?

D.Yates sanoi:
Eli onko sillä mitään merkitystä miten muksuja kasvattelee? :)
Kai sillä jotain merkitystä on. Mä olisin toivonut, että mua olisi patistettu pesemään vähän enemmän hampaita pienenä... No onneks nykyään saa nastahampaita helposti asennettua. En usko, että sillä paljoa on väliä miten kersoja kasvattaa. Esim. mun veljet ovat täysin erilaisia kuin mä: sosiaalisia, iloisia, eivät ole kiinnostuneita ruumiin ja mielen harjoittamisesta eivätkä halua alati valmistautua ydintalven varalta... Se on ihan siitä kiinni, miten niitä geenejä on tullu. Ainakin pääosin.

Luulen, että jos kakaroita lyö sen sijaan että perustelee, miksi on tuhma tuhma lapsi, niin niistä tulee Encelin kaltaisia pösilöitä, joilla on viidakkovaisto hyvän ja pahan suhteen. Ne olettaa, että kaikki tietää automaattisesti oikean ja väärän eron. Ja kattokaa nyt tota muijaa...

Mun mielestä motiivit, jotka on saanu mut muuttamaan käytöstäni on aika yhdentekeviä. Jos lopputuloksena on, että jonkun toiminta tuottaa enemmän hyvää kuin huonoa, ei kellään pitäisi olla valittamista sen suhteen, käyttäytyykö joku itsensä vai muiden takia hyvin.

Usein ihmisillä on erilaiset käsitykset rehellisyydestä, uskollisuudesta, toisten kunnioituksesta... Kaikki nämä opitaan jo pieninä kotona ja kaikki tavat on oikeastaan oikeassa. Esim. mua kuvottaa ihmiset jotka myöhästyy 1min tapaamisesta, juo maksamatonta Vissyä, eivät noudata aikatauluja, vaikka nämä seikat ovatkin oikeastaan vähäpätöisiä. Toisilla taas on erittäin tiukka suhtautuminen ihmissuhteissa, eivätkä he salli löysäilyä sen suhteen. Ei ole yhtä suurta totuutta.

Sinänsä aika huvittavaa, miten ihmiset "paljastavat korttinsa" ja provosoituvat kylmästä faktatekstistä. Teitähän lukee kuin avointa kirjaa (etenkin hauskaa tompsu pompsua.) Koittaisitte nyt edes vähän peitellä niitä alkukantasia tunteenpurkauksianne, vitun apinat. (Ei koske Yatesia).

Ekaksi sanotaan nätisti, seuravaksi perustellaan selvästi, sitten käsketään ja neljäs kerta onkin sitten jo pakote - näin minä omien lasteni ja koiran kanssa.

gnut sanoi:
Kai sillä jotain merkitystä on. Mä olisin toivonut, että mua olisi patistettu pesemään vähän enemmän hampaita pienenä... No onneks nykyään saa nastahampaita helposti asennettua. En usko, että sillä paljoa on väliä miten kersoja kasvattaa. Esim. mun veljet ovat täysin erilaisia kuin mä: sosiaalisia, iloisia, eivät ole kiinnostuneita ruumiin ja mielen harjoittamisesta eivätkä halua alati valmistautua ydintalven varalta... Se on ihan siitä kiinni, miten niitä geenejä on tullu. Ainakin pääosin.

Luulen, että jos kakaroita lyö sen sijaan että perustelee, miksi on tuhma tuhma lapsi, niin niistä tulee Encelin kaltaisia pösilöitä, joilla on viidakkovaisto hyvän ja pahan suhteen. Ne olettaa, että kaikki tietää automaattisesti oikean ja väärän eron. Ja kattokaa nyt tota muijaa...

Mun mielestä motiivit, jotka on saanu mut muuttamaan käytöstäni on aika yhdentekeviä. Jos lopputuloksena on, että jonkun toiminta tuottaa enemmän hyvää kuin huonoa, ei kellään pitäisi olla valittamista sen suhteen, käyttäytyykö joku itsensä vai muiden takia hyvin.

Usein ihmisillä on erilaiset käsitykset rehellisyydestä, uskollisuudesta, toisten kunnioituksesta... Kaikki nämä opitaan jo pieninä kotona ja kaikki tavat on oikeastaan oikeassa. Esim. mua kuvottaa ihmiset jotka myöhästyy 1min tapaamisesta, juo maksamatonta Vissyä, eivät noudata aikatauluja, vaikka nämä seikat ovatkin oikeastaan vähäpätöisiä. Toisilla taas on erittäin tiukka suhtautuminen ihmissuhteissa, eivätkä he salli löysäilyä sen suhteen. Ei ole yhtä suurta totuutta.

Sinänsä aika huvittavaa, miten ihmiset "paljastavat korttinsa" ja provosoituvat kylmästä faktatekstistä. Teitähän lukee kuin avointa kirjaa (etenkin hauskaa tompsu pompsua.) Koittaisitte nyt edes vähän peitellä niitä alkukantasia tunteenpurkauksianne, vitun apinat. (Ei koske Yatesia).

Pelkillä geeneillä on aika hankala lähteä selittämään luonteenkysymyksiä, koska persoonallisuuteen vaikuttaa vahvasti ympäristö ja kulttuuri.

Motiiveilla on sen verran merkitystä, että jos muuttaa käyttäytymistä jostain ulkoisesta syystä, onko muutos silloin pysyvä? Onko muutos aito?

Kyllä tuo sun pikakatsaus lapsuuteen selvittää jonkin verran sun tekstejäsi täällä. On tietty hyvin mahdollista, että todellinen gnut onkin jotain ihan muuta kuin mitä täällä kirjoittelet. Netin huonoja puolia on se, että näillä foorumeilla voi esittää olevansa ihan mitä tahansa eikä muut voi mitenkään tietää totuutta.

EDIT: poistin viestin, kun totesin ettei minun tarvitse alentua samalle tasolle gnutin kanssa

gnut sanoi:

Tunnistatko Gnut itsesi: http://www.sampo2002.oulu.fi/psykopatit/kehityspsykologia.htm#_NARSISTINEN_LUONNEHÄIRIÖ
http://www.behavenet.com/capsules/disorders/narcissisticpd.htm

Jos joku mun kiusaajista olisi vielä kaiken muun lisäksi haastanut mut oikeuteen niin joku olisi hyvin suurella todennäköisyydellä kuollut. Joko minä, kiusaaja tai vaikka sen isä. Ja ei, tämä ei ole mitään kiihkoilua vaan ihan analyyttisesti pitkään pohdittu asia. Ihan sama kuinka avoimesti joku mua nyt lukee, mutta alkoi vituttamaan vuosien takaiset asiat niin paljon, että vieläkin voisin hakata jokun kiusaajista, vaikka siitä kostamisenhalusta olenkin päässyt aika hyvin eroon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom