Mistä näitä sikiää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Fat Rat sanoi:
Kyllä mä ainakin vedän sen vissyn(eipä ole muita tullut aukaistua kuin juomapulloja ennen maksua) samantien naamaan, jos on kova jano. En kylläkään muissa kaupoissa kuin vakikaupassa. Minun mielestä se on aivan oikeutettua, en näe siinä mitään väärää. Eikä ikinä kukaan ole sanonut mitään asiasta. Tietysti on eri asia lasten kohdalla, kasvatuksellisten näkökulmien ollessa läsnä.

Siinä pitää olla kyllä ihan kuoleman kielissä ja ryömiä kauppan limppariosastiolle, jos sitä ei kerkeä maksaa ensin...

( Samalla tavalla kuin siinä Golf mainoksessa, kun ukko vetää huiviin tuulilasipesuveden ! VW GOLF ...1100 km ilman tankkausta )

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hahaa, oon tulossa perjantaina Ruoholahteen. Taidanpa käydä pakkiskaupan tiskillä mussuttamassa hyllystä napatun prodepatukan. :lol2:

Onko mike nopee?

D.Yates sanoi:
Se opettaja tietää kasvatuksesta yhden puolen. Voisi mennä sormi suuhun jos pistettäisiin vaippaikäisen kanssa kaksin.

On mielestäni harhakuvitelmaa että opettajat olisivat jotenkin parempia kasvattajina.

Valitettavasti myös monet vanhemmat elävät sellaisen harhakuvitelman vallassa, että jos on kyse juuri heidän lapsestaan, ovat he parhaita asiantuntijoita myös tämän koulutuksessa. Näinollen opettajalle ryöpytetään todella paksuakin kritiikkiä asioista, joista vanhemmat eivät todellisuudessa tiedä yhtään mitään. Kasvatusalan ammattilaiset saavat siis osakseen sellaista paskaa, joka ei kovin monella muulla alalla olisi mahdollista.Tuskin se opettajakaan lähtee oppilaansa insinööri-isää työssään neuvomaan...
Usein nämä vanhemmat ovat juuri niitä samoja, jotka sivuuttavat lapsensa käytöshäiriöt tms. lausunnolla "ettei se kotonakaan koskaan..."
Vaikkei opettaja tietäsi tuon taivaallista pyllyn talkitsemisesta, täytyy muistaa, että hän on koulutettu ammattilainen lasten _koulutuksessa_. Fakta on kuitenkin se, että nykyisin opettaja on vuoroin myös kasvattaja, psykologi ja pahimmassa tapauksessa poliisi. Lähtötilanne koulussa on todella vaikea siinä vaiheessa kun vesselille ei ole kotona opetettu pienimpiäkään tapakulttuurin alkeita tai vaikkapa muiden ihmisten huomioimisen merkitystä. Opettaja usein siis ON parempi kasvattajana, vaikkei se hänen työtään näissä tilanteessa pahemmin helpota...

ringside sanoi:
No kun tää nyt vaan on totaali virhepäätelmä.

Ei tarvitse olla tehnyt itse elokuvaa, osatakseen antaa hyvää elokuvakritiikkiä. Kynäniskan itseään vahvemmalle antama huomautus: "Perse kiinni penkkiin", on täysin validi.

Eräs lääkäri kieltäytyi katsomasta mummoni kurkkuun, kun väitti liman tulon olevan "vanhuutta". Mummo meni toiseen lääkäriin, ja sieltä paljastui kasvain. Mielestäni mulla on ei-lääkärinä täysi oikeus dumata sen ammattitaitoa.

Kritiikin validisuus on täysin eri asia, kuin kriitikon kyky tehdä itse asia täydellisesti.

Toi "tee ite perässä/tee ite paremmin/tuu sit puhumaan, kun oot ite tehny" on oikeesti ihan vitun lapsellinen tapa hahmottaa maailmaa. Jos ei sitä tajua, että argumentit arvioidaan niiden sisällön kannalta, ei niiden esittäjän kannalta, niin voi voi.

Edit: ton ajattelumallin johdonmukainen kääntöpuoli muuten on tää "mikä sä olet entisenä alkoholistina/nistinä kertomaan viinan/hepon vaaroista".

Kukahan hei nyt yksinkertaistaa asioita, kuka, kerro. Jotain tasoo. Jos täällä tai oikeessa elämässä 16-23v (iät vedetty hatusta) lapseton jannu selittää jotain kasvatuksesta niin missä on kokemus?

Ja vaikka olet joskus "todistettavasti" tiennyt asian, yhden kerran, paremmin kuin lääkäri niin oletko silti lääkäri? Et taida olla. Väitän että elokuvankin tekeminen auttaa kritiikin antamisessa, nimenomaan oikeanlaisen ja oikeasta asiasta. Ja argumentin sisällön oikeellisuuteen vaikuttaa niiden esittäjä ja hänen tietonsa/kokemuksensa. Leikitäänkö vielä sanoilla?

Kritiikkiä kasvatuksesta voi ja saa antaa, mutta näyttää siltä että parhaimmat ohjeet tulee aina niiltä "asiantuntijoilta" joilla ei ole kokemusta.

Edit: Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta netissä kaikki ilmaistaan vähän kärkevästi.

Tomi sanoi:
Jep, siinähän se syy tulikin. Joku hurjapää voisi koittaa tuota temppua Pakkis-kaupassa. :D

Syy on selvä, varastamista se on siinä kun taskuun pistäminenkin jos ei sitä maksa, siitä ei varmaan pitäisi olla kenelläkään epäselvyyksiä?

Mutta pakkiskaupassakin tuo on tehty ja ostokset maksettu jälkikäteen. Taisin mä joskus reilut parit tuntia siellä lorvailla ja tuli siinä vähän prodepatukkaa maisteltua ja sekin sitten makseltiin lähtiessä kun tein monet ostokset. Eipä ollut ongelmia tässäkään asiassa. :D

EDIT: Lisätään nyt vielä, ennenkuin täällä vedetään taas jupiterit sieraimiin, että ihan Mikelta kysyin, että voinko tässä yhen patukan syödä ikäänkuin välipalana pikkunälkään. Eli en ominpäin mennyt noin pahaa tekoa tekemään...

Timba79 sanoi:
Mutta pakkiskaupassakin tuo on tehty ja ostokset maksettu jälkikäteen. Taisin mä joskus reilut parit tuntia siellä lorvailla ja tuli siinä vähän prodepatukkaa maisteltua ja sekin sitten makseltiin lähtiessä kun tein monet ostokset. Eipä ollut ongelmia tässäkään asiassa. :D
Joo joo, niin varmaan. Eräänä kauniina kesäpäivänä Mike avaa siivouskomeron oven, josta ryöppyää Miken niskaan asiakkaiden piilottamia protskupatukan papereita, tyhjiä protskutonkkia ja kerran nuolaistuja Fast Whey Satan -prototyyppipatukoita 15 minuutin ajan.

Tomi sanoi:
Joo joo, niin varmaan. Eräänä kauniina kesäpäivänä Mike avaa siivouskomeron oven, josta ryöppyää Miken niskaan asiakkaiden piilottamia protskupatukan papereita, tyhjiä protskutonkkia ja kerran nuolaistuja Fast Whey Satan -prototyyppipatukoita 15 minuutin ajan.

:lol2: :lol2:

Kuukauden ikäisen ukkelin isänä en voi vielä osata täydellisesti lapsen kasvattamista. Otan avosylin vastaan kokeneempien vanhempien tai muiden neuvoja siitä hermostumatta. On se kumma kun yleensä vanhemmat luulee olevansa valmiita kasvattajia heti kun lapsi syntyy. Samalla tavalla se lapsenhoitotaito kehittyy niin kuin muutkin taidot eikä pelkkä rakkaus lapseen riitä alussa. Mulla ainakin olisi tullut äitiä ikävä kun tultiin pojan kanssa kotiin ja kätilöt eivät olisi opettanut kädestä pitäen vauvanhoitoa sairaalassa.

Btw..mä sain kans joskus nassikkana syödä jätskiä kaupassa enkä saanut siitä kovin pahoja traumoja.

jambo sanoi:
Edit: Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta netissä kaikki ilmaistaan vähän kärkevästi.

Joo, :piis: man. Henkilöityi vähän aiheettomasti suhun toi mun yleinen argumentaatiokritiikkini. Useimmat muuten ovat sitä mieltä, että pelkkä oppilaana olo antaa pätevyyden erottaa paskat maikat hyvistä :D

jambo sanoi:
Kaikesta "ei tarvi olla omia lapsia että osaa kasvattaa" todistelusta huolimatta sanon silti että tulkaa sit selittämään kun teillä on lapsia. lapsettomien käsitykset on aika ruusuisia sen suhteen miten lapsi muka tottelee ja vastaa kasvatukseen.

Tuon asian voi ymmärtää ilman omia lapsiakin :) Itse olen ymmärtänyt sen jo aikapäivää sitten. Sen voi oppia parhaiten kokemuksen kautta, mutta kyllä esimerkiksi kasvatustiede, psykologia ja sosiologia ainakin tunnustavat kasvatuksen vaikeuden.

Itsellä meinasi joskus pää poksahtaa, kun eräs sittemmin bannattu pakkislainen sanoi kasvatuskeskustelussa, että riittää, että lapselle kertoo, ettei jotain saa tehdä niin se ei sitä myöskään tee.

Toisaalta sitä voi nauraa sisällepäin tuollaisen käsityksen omaavien ihmisten ajatuksia silloin, kun tulee vastaan se hetki, kun yrittää nätisti selittää lapselle, että noin ei saa tehdä ja lapsi mennä viipottaa ja tekee mitä lystää. *evil grin*

Tomi sanoi:

:lol2:

Mitäpä tähän enää keksii sanottavaa, ei mitään... ;)

Neuvostoliitto sanoi:
Btw..mä sain kans joskus nassikkana syödä jätskiä kaupassa enkä saanut siitä kovin pahoja traumoja.
Minäpä kerran 9-vuotiaana olin kaverini ja hänen äitinsä kanssa kaupassa ja kaverini äiti aukasi tyttärelleen siinä sitten jätskin, joka ei sitten ollutkaan sellainen minkä kaverini halusi, laittoi takas pakastimeen ja otti toisen, aukaisi sen ja antoi tytölle syötäväksi. :eek: Sain karmeat traumat. :( /me paheksuu syvästi

edit: en muista maksoiko äippänsä tuon ko. jätskin, en kiinnittänyt asiaan huomiota kun pienessä mielessäni kauhistelin tuota hävytöntä käytöstä. Kyllä ny kerpele pitäs jonkinlaisia käytöstapoja olla.

Missukka sanoi:
Minäpä kerran 9-vuotiaana olin kaverini ja hänen äitinsä kanssa kaupassa ja kaverini äiti aukasi tyttärelleen siinä sitten jätskin, joka ei sitten ollutkaan sellainen minkä kaverini halusi, laittoi takas pakastimeen ja otti toisen, aukaisi sen ja antoi tytölle syötäväksi. :eek: Sain karmeat traumat. :( /me paheksuu syvästi

edit: en muista maksoiko äippänsä tuon ko. jätskin, en kiinnittänyt asiaan huomiota kun pienessä mielessäni kauhistelin tuota hävytöntä käytöstä. Kyllä ny kerpele pitäs jonkinlaisia käytöstapoja olla.

Tämä menee jo niin yli kuin mennä voi. Ja yleensäkin, että lapsia opetetaan syömään esim. sitä jäätelöä kaupassa.

Minäkin lupaan olla juomatta kaupassa vissyä vaikka kuinka janottaa, sitten kun/jos mulla joskus lapsia on. ;)

Joo, luvassa lyhyt tilitys, mutta jos kerran niin hyvin tiedetään miten lasten kanssa toimia niin tulkaa vaikka kasvattamaan nuo meidän vekarat.

Taas vanne kiristää päätä kun lukee täällä ja muutenkin, lasten pitäisi olla sellaisia, että näkyy vaan ei kuulu. Juuei.

Eilen 4-vuotias tyttö oli taas edustanut perhettä hienosti musiikkikerhossa. Hänet oli pitänyt erottaa eräästä toisesta tytöstä, istumaan vähän matkan päähän toisistaan... Olivat juosseet vaan päättömästi, eivätkä jaksaneet soittaa tai jaksaneet laulaa, juosta jaksoivat. Huvittuneena ohjaaja tän kertoi, mutta mä sain taas kauhean angstin, että eikö nuo meidän kakarat osaa käyttäytyä. Sitten taas tämän lapsen äiti, jonka molemmin puolin tytöt oli laitettu, kun ko. lapsi on niin rauhallinen ja soitti niin hienosti, oli varmaan hyvällä tuulella kun meni kotiin. Hitto kun pitää tuollaisestakin mun ottaa stressiä, mutta otan.

Sama kun eilen käytiin kaupoilla ystäväni kanssa, ja lasten, mihinpä mä ne lykkäisin miehen työpäivän / treenien ajan. Jos odottaisin miestä töistä, en kävisi kuin yhdeksään auki olevissa ruokakaupoissa, kun muut olis jo kiinni. Tämä ihastuttava nelivuotias keksi vaatekaupassa katoilla meiltä, oli vaaterekkien takana piilossa ym. Mulla verisuonet pullistui jo ohimoilla, todella kypsää ja aikuista multa. En vaan saanut tyttöä rauhoittumaan ja kulkemaan sievästi sivulla... olisi pitänyt ehkä jo vauvana opettaa, että seuraa, sivulle jne. Joka kerta kun vierelle sain, niin kohta hipsi jonkun hyllyn taa hihittelemään ja me etsittiin. Tai mä huutelin keskellä kauppaa, että me lähdetään nyt heihei, jää sä tänne, ja muut asiakkaat kirjoittelee kohta tänne Pakkikselle, että näinpä kaupassa taas tapauksen kun...

Jos joku kasvatuksen ekspertti haluaa noita lainata, niin mä voin pariksi päiväksi - viikoksi luovuttaa harjoituskappaleiksi. Saan sitten toivottavasti takaisin sellaisina, kuin parhaimpina hetkinä ovat. Nelivuotias ähkyy kaupoilla ulko-ovia itse auki pitääkseen niitä auki muille asiakkaille, sanoo kiitos ja hypähtelee mun vieressä niitä näitä höpötellen, rinsessoista ja muista tärkeistä asioista. Eikä ikinä enää tule noita riiviöpäiviä.

Ja tänään pankkiin, voi hyvä luoja, mä olen jo valmiiksi väsynyt... :rolleyes: Mutta no, mä en osaakaan kasvattaa, kun en ole opiskellut, olen vaan ollut 5 vuotta kotiäitinä ja sen huomaa, välillä päässä kilahtelee... :jahas:

Miten se klisee menikään: "Kukaan vanhempi ei voi olla täydellinen. Riittää, että on tarpeeksi hyvä."

Siinä vaiheessa mennään pahasti metsään, kun keskitytään vaan hemmottelemaan ja miellyttämään lasta.
Uhmaiät ja kiukuttelut on sitä varten, että lapsi testaa mitä voi tehdä.
Ei ole helppoa rakentaa perusturvallisuutta, jos kasvattajat, joihin pitäisi turvautua, on niin heikkoja etteivät pysty edes sanomaan ei.

Kaikesta "ei tarvi olla omia lapsia että osaa kasvattaa" todistelusta huolimatta sanon silti että tulkaa sit selittämään kun teillä on lapsia. lapsettomien käsitykset on aika ruusuisia sen suhteen miten lapsi muka tottelee ja vastaa kasvatukseen.
-aamen

"Kukaan vanhempi ei voi olla täydellinen. Riittää, että on tarpeeksi hyvä."
-Hyvä! Juuri tähän meillä pyritään.

demoni sanoi:
Uhmaiät ja kiukuttelut on sitä varten, että lapsi testaa mitä voi tehdä.
Totta. Ja silloin joutuu joskus julkisella paikallakin sanomaan, että EI KÄY. Minkä jälkeen lapsi voi saada skitsot, itsellä on kauppakärry täynnä ruokaa (ei siitä oikein voi isossa marketissa vaan kävellä pois) ja tuijotus on aikamoista... No, onneksi on monta myötämielistäkin tuijottajaa, että "kyllä mie muistan kun meillä oli tuollaista, nyt ne on jo isoja...". Pahinta olisi hissuttaa lapsi periksiantamalla hiljaiseksi, jottei häiritsis muita. Kyllähän se on melko rasittavaa miettiä, mikä kauppojen kauhu on... Yhtä komentaa pois kuljeksimasta kärryjen viereen, yhtä estää kierähtämästä kauppakärryn istuinosasta lattialle (ei malta olla paikallaan tuo 1v epeli) ja sitten koko hässäkän keskellä yrittää rauhoittaa itseään, ettei supistele ja kolmas synny jo nyt... :D Ja kun itsellä ei aina ole ihan miljoonaa kiloa kärsivällisyyttäkin, niin joskus tulee tuskanhiki ja liki hermoromahdus itsellekin...

Mutta parhaansa sitä yrittää, kuten varmasti suurin osa vanhemmista. Harva varmaan lapselleen pahaa haluaa, ja ehdoin tahdoin kasvattaa "vinoon"? Silloin on kyllä vanhemmuus hukassa, eikä tarvitse miettiä miten lapsi on millainen on. Vähän kuin koiran kasvatus - jos on huonosti käyttäytyvä koira, moniko syyttää sitä koiraa siitä, ja moniko miettii, että olisi voinut viedä tuon vaikka tottelevaisuuskurssille. Hm. Onkohan lapsille sellaisia kursseja. Ilmoitan omani heti. ;)

Vaikka on nuo ihan ok kai, huolimatta siitä, että mä olen niiden äiti. Kerhossa pärjäävät hienosti, leikkivät kivasti muiden kanssa, tietävät (tai siis nelivuotias tietää) kun tekee jotain mitä ei saa, aina vaan ei malta tietämisestä huolimatta olla tekemättä ym. Pienen elämä on oppimista, kokemista ja kokeilua. Myös sen, mitä voi tehdä ja mistä äiti tai isi ärähtää, että nyt stop. Eikä pelkkää rajojen kokeilua ja vanhempien tiukkuutta, vaan myös huomiota ja halia... Huomasin, että kun mulla oli rankka raskauspahoinvointi tuossa joulu-tammikuussa, ja jaksoin tosi huonosti puuhata lasten kanssa, varsinkin isompi oirehti olemalla varsinainen riiviö. Joskus meni miehen työpäivä niin, että katsoivat muumivideota suuren osan aikaa, söivät voileivät joita tein jääkaappiin kykenevinä hetkinäni ja suurimman osan aikaa mä makasin vessassa pää pöntössä. Ympäri vuorokauden. Tyttö alkoi töniä veljeä, riehua kerhossa ym. Kun oloni parani, päivät alkoivat sujua tuttuun tapaan ja jaksoin olla läsnä lapsille, helpotti tilannekin. Eli sen rajojen koettelun lisäksi riiviömäisyys voi olla jotain huomion tavoitteluakin...

Tai siis tämä ajatus tulee noita lapsia seuratessa, kun mulla on kasvatusalalta vaan tämä reilun viiden vuoden kotiäitikokemus ilman teoriapohjaa. :D

Estel sanoi:
Mutta parhaansa sitä yrittää, kuten varmasti suurin osa vanhemmista. Harva varmaan lapselleen pahaa haluaa, ja ehdoin tahdoin kasvattaa "vinoon"?
Threadihan lähti liikkeelle siitä kun rinkku oli nähnyt lapsen itkettävän äitiään, sitten tuli puheeksi vanhemmat, jotka taipuvat heti kitinän alettua ja ostavat namun saadakseen lapsen hiljaiseksi josta päästiin vanhempiin jotka eivät yritä estää tai kieltää lastensa pahantekoa millään lailla.

En jaksa tarkistaa, missä vaiheessa tarinointi singahti lapasesta, mutta alunperin ei ollut tarkoitus dissata parhaansa yrittäviä vanhempia. Kai.

D.Yates sanoi:
En jaksa tarkistaa, missä vaiheessa tarinointi singahti lapasesta, mutta alunperin ei ollut tarkoitus dissata parhaansa yrittäviä vanhempia. Kai.

Ei ollut ei. Jokainen voi tosta ekasta postista tarkastaa, että tarkoituksena oli dissata vanhempia, jotka ovat luovuttaneet lauman johtajuuden kokonaisuudessaan kakaralle. Ja reagoivat itkulla ja mykkäkoululla lastensa tyrannisointiin. Tästä sitten päästiin Pakkikselle tyypillisellä "näkymättömällä johdatuksella" siihen, että lapsettomat Pakkislaiset ovat sitä mieltä, että perheelliset Pakkislaiset ovat paskoja vanhempia. Koska lapsettomat ei esmes snaijaa sellaista juttua kuin uhmaikä.

Hilpeää diskurssianalyysiä tulisi tästäkin threadista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom