Mistä näitä sikiää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Hippa sanoi:
Esimerkiksi kumpi tietää kasvatuksesta enemmän? Henkilö, jolla on yksi puolivuotias lapsi vai lapseton opettaja, jolla on 30 vuoden työshistoria?
Se opettaja tietää kasvatuksesta yhden puolen. Voisi mennä sormi suuhun jos pistettäisiin vaippaikäisen kanssa kaksin.

On mielestäni harhakuvitelmaa että opettajat olisivat jotenkin parempia kasvattajina. (oletan sinun tarkoittaneen tätä sanomalla "tietää kasvatuksesta enemmän") Varmaan on kirjoja luettu ja luokkahuoneesta on myös kokemusta. Jostain syystä vaan muistan omasta lapsuudestani sen, että opettajien lapset oli niitä kauheimpia v*ttupäitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
D.Yates sanoi:
Se opettaja tietää kasvatuksesta yhden puolen. Voisi mennä sormi suuhun jos pistettäisiin vaippaikäisen kanssa kaksin.

On mielestäni harhakuvitelmaa että opettajat olisivat jotenkin parempia kasvattajina. (oletan sinun tarkoittaneen tätä sanomalla "tietää kasvatuksesta enemmän") Varmaan on kirjoja luettu ja luokkahuoneesta on myös kokemusta. Jostain syystä vaan muistan omasta lapsuudestani sen, että opettajien lapset oli niitä kauheimpia v*ttupäitä.

En missään nimessä tarkoita, että opettajat ovat automaattisesti parempia kasvattajia. Puhun ainoastaan kasvatuskokemuksesta perustellessani sitä, että ei tarvita omia lapsia omaakseen kokemusta kasvatuksesta.

D.Yates sanoi:
On se nyt selvä ettei kaupassa ruveta mitään mässyttämään, varsinkaan jos ei ole ostosta edes maksanut. Pitäisi olla kaikille selvä, mutta ei näemmä. Olen kerran kovasti ihmetellyt, kun joku lippispäinen ja panssariketjulla varustautunut heppu otti jäätelön pakastealtaasta ja alkoi mässyttämään muina miehinä. Tiedä sitten maksoiko edes koko ostosta. Olikohan tomba liikkeellä?

Pakko kait tähän jotain on vastata kun oikein porukalla hyökätään. Edelleen sanoin aikaisemmin, että JOS JOSKUS KOVASTI JANOTTAA, niin olen sen vissypullon siellä kaupassa juonut. Eli JOSKUS, ei todellakaan läheskään joka kerta. Ja tämä oli aikaisempaan vaan kommentti, että ei paras mahdollinen esimerkki, kun lapsista oli kysymys. Eli onko nyt ymmärryksessä jotain vikaa? Ja eipä ole kaupassa kukaan poikkipuolista sanaa sanonut.

Sanotaan nyt vielä, että en mässytä niitä jäätelöitä kaupassa, vaikka se vissiin sua kovasti nyt harmittaakin. ;)

Jissen sanoi:
Kieltämättä inhottavaa kun nyt meidänkin kaksivuotias on ollut sekä hoidossa, että äidin ja nuorimmaisen kanssa käyvät porukalla alueen perhekerhossa, niin oma poika tietää ettei toisia saa satuttaa tai leluja luvatta viedä, niin käy välillä ihan oikeasti sääliksi kun poika itkee kun on eräitä lapsia jotka lyövät (jopa esineillä) tai tönivät ihan koko ajan huvin vuoksi (ja niiden äidit vain nauravat kun tuo oma lapsensa on niin söpö ja vilkas) tai vie tavarat. Kerran yksi likka oli käynyt kolme kertaa tönäisemässä juoksuvauhdilla meidän pojan seinää päin niin että mustelmilla oltiin itketty joka kerta, eikä tyttö uskonut kieltoja millään. Siinä tyttö sitten otti lelun pojan kädestä väkisin ja ilmeisesti pojalta paloi pinna: poikamme tönäisi tytön nurin. Poika vähän säikähti ja tuli äkkiä äidin luokse. Ei viitsinyt äiti kovin pahasti sanoa, pisti vain pyytämään anteeksi, kun kuitenkin oli ymmärrettävää tuskastua kun ei saa millään leikkiä rauhassa. Tuntuu tosiaan ettei joidenkin lapsille nykyään opeteta mitään tapoja.

Tässä alkaa ihan huolestua itsekin, mihin sitä oman kersan sitten laittaa, kun se muutaman kuukauden päästä maailmaan putkahtaa ja äitiysloma lähenee loppuaan. No onneksi edes yksi isovanhemmista on eläkkeellä ja samalla paikkakunnalla, luusisi siis apuja olevan tulossa... ja niitä "vanha kansa kyllä tietää" -neuvoja... :jahas:

Tuollainen peli on kyllä aivan raivostuttavaa, että vanhemmat eivät reagoi oman lapsensa väärään käytökseen. Kyllä se oma kullannuppukin osaa pahaa tehdä, vaikka ei siltä näyttäisikään.
Ymmärtävätköhän jotkut vanhemmat, että laiminlyödessään oman lapsensa kasvatuksessa, aiheutuu siitä ongelmia myös muille lapsille ja heidän vanhemmilleen? Esim tarhassa ja myöhemmin koulussa tai missä vain.
Kyllä tästäkin viestiketjusta esimerkkejä löytyy, eikä pelkästään näistä kertomuksista/kokemuksista... :rolleyes:

Timba79 sanoi:
Yksi kauppakokemus tulee taas mieleen, itse en ollut tätä näkemässä, mutta äiti pari viikkoa asiasta kertoi. Eli joku 5-6 vuotias tenava oli ollut vanhempiensa kanssa kaupassa. No tämä tapaus sitten päätti, että ottaa kovan vauhdin ja vetää syöksyt kaupassa olleiden wc-paperien sekaan ja vanhemmat vain naureskelivat. Seuraavaksi se syöksyi säilykerpurkkien sekaan, niin että kolina kävi ja purkit oli pitkin maailmaa. Sitten äitä vaan oli sanonut, että eihän nyt tuo ollut kiva juttu ja jatkoivat menojaan. Eipä äitini jäänyt seuraamaan mitän senjälkeen tapahtui, mutta luulisi että tohon jo kauppias puuttuisi, eihän niitä ruttaantuneita säilykepurkkeja ees kukaan enää osta. Eli yksi ääritapaust tämäkin, olisi nyt edes loukannut itsensä, mutta ei vissiin naarmuakaan.

Perinteisten lähiö Virtasten elämää... :david: .... En olisi kyllä uskonut että tollasia on olemassa mutta kun tätä threadia selailee niin mikä vain on mahdollista.

Anna-Kristiina sanoi:
Tässä alkaa ihan huolestua itsekin, mihin sitä oman kersan sitten laittaa, kun se muutaman kuukauden päästä maailmaan putkahtaa ja äitiysloma lähenee loppuaan. No onneksi edes yksi isovanhemmista on eläkkeellä ja samalla paikkakunnalla, luusisi siis apuja olevan tulossa... ja niitä "vanha kansa kyllä tietää" -neuvoja... :jahas:

Tuollainen peli on kyllä aivan raivostuttavaa, että vanhemmat eivät reagoi oman lapsensa väärään käytökseen. Kyllä se oma kullannuppukin osaa pahaa tehdä, vaikka ei siltä näyttäisikään.
Ymmärtävätköhän jotkut vanhemmat, että laiminlyödessään oman lapsensa kasvatuksessa, aiheutuu siitä ongelmia myös muille lapsille ja heidän vanhemmilleen? Esim tarhassa ja myöhemmin koulussa tai missä vain.
Kyllä tästäkin viestiketjusta esimerkkejä löytyy, eikä pelkästään näistä kertomuksista/kokemuksista... :rolleyes:

No kyllä mä kuitenkin väitän, että sen lapsukaisen voi ihan rauhassa ja hyvällä mielellä päivähoitoon viedä. Onhan siellä niitä riiviö kakaroita, jotka kiusaavat.. mutta sitä varten siellä on niitä kasvatuksen ammattilaisia jotka asiaan puuttuvat. Oma tyttö on ollut suhkoht kiltti toisia lapsia kohtaan ja aina tullut itkemään että se teki mulle sitä ja se sitä.. On siinä vähän hankala toisten lapsia alkaa komentelemaan.. Niin ja siellä päivähoidossa ne lapset kasvaa, ei niitä voi suojella kaikelta kiusaamiselta ja tönimiseltä, sehän on vain elämää. ja mielestäni lapsella on parempi olla toisten lasten kanssa välillä, entä jos toinen vaihtoehto ois vanhemman kanssa kahdestaan kotona. Lapsella pitää olla myös muita lapsia ympärillä..

D.Yates sanoi:

Tätä juuri tarkoitin kun puhuin kasvatuksen ammattilaisesta ja vanhemmuuden erosta. Opettaa lapsia koulussa ja opettaa niille tapoja on täysin eri asia kuin opettaa omaa lasta elämään joten kuten kunnolla

fear sanoi:
Perinteisten lähiö Virtasten elämää... :david: .... En olisi kyllä uskonut että tollasia on olemassa mutta kun tätä threadia selailee niin mikä vain on mahdollista.

Uskomatonta oli kuulla koko tarina. Äitini sanoi, ettei sitä kauaa voinut seurata, kun alkoi naama näyttämään :curs: merkkejä. Mutta kuten täällä on todettu, aika turha näitä on mennä mitenkään neuvomaankaan.

Melissa sanoi:
No kyllä mä kuitenkin väitän, että sen lapsukaisen voi ihan rauhassa ja hyvällä mielellä päivähoitoon viedä. Onhan siellä niitä riiviö kakaroita, jotka kiusaavat.. mutta sitä varten siellä on niitä kasvatuksen ammattilaisia jotka asiaan puuttuvat. Oma tyttö on ollut suhkoht kiltti toisia lapsia kohtaan ja aina tullut itkemään että se teki mulle sitä ja se sitä.. On siinä vähän hankala toisten lapsia alkaa komentelemaan.. Niin ja siellä päivähoidossa ne lapset kasvaa, ei niitä voi suojella kaikelta kiusaamiselta ja tönimiseltä, sehän on vain elämää. ja mielestäni lapsella on parempi olla toisten lasten kanssa välillä, entä jos toinen vaihtoehto ois vanhemman kanssa kahdestaan kotona. Lapsella pitää olla myös muita lapsia ympärillä..

No ainakin päivähoidossa pyritään opettamaan lapsille (etenkin näille perheen hemmotelluille ainokaisille) tapakulttuuria, ryhmäkäyttäytymistä sekä toisen huomioon ottamista..jokaisella päiväkodilla on oma opetussuunnitelma tätä varten. Valitettavasti resurssi- ym. rahapulan vuoksi sekä suurien ryhmäkokojen vs. (pätevien) hoitajien puutteen vuoksi mm. viime aikojen mediassakin olleiden tapahtumien lisäksi en yhtään ihmettele vanhempien huolta ko. instanssista...Itse päiväkodissa joskus työtä tehneenä lisätyötä aiheuttivat ne lapset, joille ei kotona oltu opetettu mitään tapoja (esim. ruokapöydässä, ryhmätilanteessa jne.) Vaikeahan lapsen on ylläpitää opittuja toimintamalleja jos kotona ei niillä ollut mitään merkitystä...se on ristiriitainen tilanne pienelle lapselle, jolle ne rutiinit ovat kaikkein tärkeimpiä.

D.Yates sanoi:
On se nyt selvä ettei kaupassa ruveta mitään mässyttämään, varsinkaan jos ei ole ostosta edes maksanut. Pitäisi olla kaikille selvä, mutta ei näemmä.

Nimenomaan. On se nyt kumma, ettei jakseta sen kauppareissun ajan odottaa. Onneksi suurin osa tämän kuitenkin tajuaa. Alkaisi siinä muuten olla kaupan tädeilläkin ongelmia arpoa kuka maksaa ostoksena ja kuka ei.

Muistan kuinka minua lapsettomana vitutti ihan sairaasti pienten kakaroiden mellastaminen kaupoissa, julkisissa liikennevälineissä, erilaisissa tapahtumissa, ravintoloissa jne. Mikä vittu siinä oikein on, etteivät vanhemmat saa ääliökakaroitaan käyttäytymään edes jollain tavalla siedettävästi. Kun minulla joskus on omia lapsia, niin heidän kanssaan tulen toimimaan ihan toisin, kuin nuo perkeleen idioottivanhemmat.

Nyt kun olen elellyt pari vuotta oman pienokaiseni kanssa, on suhtautumiseni muuttunut aika toisenlaiseksi. Kauniit ejatukseni ylevistä kasvatusperiaatteista ovat menneet muruiksi jo kauan aikaa sitten.

Onneksi oma jälkeläinen on aika siedettävä otus, eikä yleensä käyttäydy kovin hirviömäisesti, mutta väsyneelle/nälkäiselle/sairaalle lapselle kyllä satunnaisesti kiukkukohtauksiakin välillä sattuu. En kyllä koskaan ole huomannut, että kanssaihmiset tuollaisissa tilanteissa reagoisivat mitenkään negatiivisesti. Kenties joku tiukkapipo saattaa mulkaista kiukkuisesti, mutta sellainen ei minun päivääni pilaa millään tavalla. Jos pentu kiukkuaa kaupassa, niin en todellakaan jätä kauppareissua siihen. Penska pysyy kärryssä ja ostokset hoidetaan normaalisti.

Pointtini on se, että lapsellisille ihmisille lasten kiukuttelut ja itkut ovat jokapäiväisiä juttuja, eikä niihin jaksa kiinnittää sen suurempaa huomiota. Lapsettomat (kuten itsekin ennen) saattavat ärsyyntyä helpommin ja kokevat vaikkapa metrossa väsymystään rääkyvän lapsen ihan kauheana juttuna.

Ja vielä kommentti puuttumisesta lasten oikeasti huonoon käytökseen. Puuttukaa ihmeessä sellaiseen jos on tarvetta. Jos lapsi heittelee sinua banaaneilla junassa, niin tietenkin kiellät häntä jos vanhemmat eivät sitä tajua. Jos ei muu auta, niin nappaat banskut pois. Jos vieras lapsi tönii tai vie väkisin jotain omalta lapselta, niin tietenkin siihen saa ja täytyykin puuttua. Pissaliisojen polkiessa naapurin mummojen kukkapenkkiä on heille syytä ärähtää tai kertoa asiasta heidän vanhemmilleen.

Ollessani itse kakara (aikamoinen hirviö ja pahantekijä) puuttuivat aikuiset hyvinkin herkästi lasten kolttosiin. Nykyäänkin jos aikuiset tuntisivat enemmän vastuuta kaikista lapsista, niin paljon ongelmia poistuisi.

Mikä siinä vissyn juomisessa kaupassa oikeen on niin iso ongelma? Oon mäkin joskus pentuna äipän luvalla vissiin kerran yhden trippimehun kaupassa juonut. Samalla tavallahan sen saa siellä tiskillä sitten maksettua?

Kaikesta "ei tarvi olla omia lapsia että osaa kasvattaa" todistelusta huolimatta sanon silti että tulkaa sit selittämään kun teillä on lapsia. lapsettomien käsitykset on aika ruusuisia sen suhteen miten lapsi muka tottelee ja vastaa kasvatukseen.

Kun sellainen henkilö jolla ei ole omia lapsia tulee mulle selittämään jotain lastenhoitoon tai kasvatukseen liittyvää asiaa, tulee vähän vastaava olo kuin joku 15v teini alkais opettamaan isäänsä nussimaan. Esimerkkinä kaveri joka alkoi ihan tosissaan selittämään mulle kuinka helppoa lasten kanssa on matkustaa ja miten kaikki syyt olla matkustamatta on vain tekosyitä. Kaverilla lapsia 0, meillä 3. Mikä asiantuntija.

Kuinka moni täällä on valmis ottamaan salilla vastaan neuvoja siltä 50 kg painavalta puuhelmi pojalta? Voihan sekin olla vaikka mikä asiantuntija.

Janne sanoi:
Mikä siinä vissyn juomisessa kaupassa oikeen on niin iso ongelma? Oon mäkin joskus pentuna äipän luvalla vissiin kerran yhden trippimehun kaupassa juonut. Samalla tavallahan sen saa siellä tiskillä sitten maksettua?

Pointti oli mun aiemmassa viestissä se, että toisinaan jää tuote maksamatta.
Eli niitä jäden jakarkkipussin papereita ei sitten ilmestykkään kassalle. ;)

susa sanoi:
Pointti oli mun aiemmassa viestissä se, että toisinaan jää tuote maksamatta.
Eli niitä jäden jakarkkipussin papereita ei sitten ilmestykkään kassalle. ;)
Jep, siinähän se syy tulikin. Joku hurjapää voisi koittaa tuota temppua Pakkis-kaupassa. :D

Tomi sanoi:
Jep, siinähän se syy tulikin. Joku hurjapää voisi koittaa tuota temppua Pakkis-kaupassa. :D

Haha! Tehty. Ja vielä olen kirjoittelemassa... :)

Ps. Jäin kyllä kiinni. :nolo:

jambo sanoi:
Kuinka moni täällä on valmis ottamaan salilla vastaan neuvoja siltä 50 kg painavalta puuhelmi pojalta? Voihan sekin olla vaikka mikä asiantuntija.

No kun tää nyt vaan on totaali virhepäätelmä.

Ei tarvitse olla tehnyt itse elokuvaa, osatakseen antaa hyvää elokuvakritiikkiä. Kynäniskan itseään vahvemmalle antama huomautus: "Perse kiinni penkkiin", on täysin validi.

Eräs lääkäri kieltäytyi katsomasta mummoni kurkkuun, kun väitti liman tulon olevan "vanhuutta". Mummo meni toiseen lääkäriin, ja sieltä paljastui kasvain. Mielestäni mulla on ei-lääkärinä täysi oikeus dumata sen ammattitaitoa.

Kritiikin validisuus on täysin eri asia, kuin kriitikon kyky tehdä itse asia täydellisesti.

Toi "tee ite perässä/tee ite paremmin/tuu sit puhumaan, kun oot ite tehny" on oikeesti ihan vitun lapsellinen tapa hahmottaa maailmaa. Jos ei sitä tajua, että argumentit arvioidaan niiden sisällön kannalta, ei niiden esittäjän kannalta, niin voi voi.

Edit: ton ajattelumallin johdonmukainen kääntöpuoli muuten on tää "mikä sä olet entisenä alkoholistina/nistinä kertomaan viinan/hepon vaaroista".

Tomi sanoi:

Joku urhoollinen, joka vetäisi 1kg heraa kuiviltaan? Tai no jos on tulossa justiin salilta, ja on ihan oikeasti pakko Palautua...

D.Yates sanoi:
On se nyt selvä ettei kaupassa ruveta mitään mässyttämään, varsinkaan jos ei ole ostosta edes maksanut. Pitäisi olla kaikille selvä, mutta ei näemmä. Olen kerran kovasti ihmetellyt, kun joku lippispäinen ja panssariketjulla varustautunut heppu otti jäätelön pakastealtaasta ja alkoi mässyttämään muina miehinä. Tiedä sitten maksoiko edes koko ostosta. Olikohan tomba liikkeellä?
Kyllä mä ainakin vedän sen vissyn(eipä ole muita tullut aukaistua kuin juomapulloja ennen maksua) samantien naamaan, jos on kova jano. En kylläkään muissa kaupoissa kuin vakikaupassa. Minun mielestä se on aivan oikeutettua, en näe siinä mitään väärää. Eikä ikinä kukaan ole sanonut mitään asiasta. Tietysti on eri asia lasten kohdalla, kasvatuksellisten näkökulmien ollessa läsnä.

ringside sanoi:
No kun tää nyt vaan on totaali virhepäätelmä.

Ei tarvitse olla tehnyt itse elokuvaa, osatakseen antaa hyvää elokuvakritiikkiä. Kynäniskan itseään vahvemmalle antama huomautus: "Perse kiinni penkkiin", on täysin validi.

Eräs lääkäri kieltäytyi katsomasta mummoni kurkkuun, kun väitti liman tulon olevan "vanhuutta". Mummo meni toiseen lääkäriin, ja sieltä paljastui kasvain. Mielestäni mulla on ei-lääkärinä täysi oikeus dumata sen ammattitaitoa.

Kritiikin validisuus on täysin eri asia, kuin kriitikon kyky tehdä itse asia täydellisesti.

Toi "tee ite perässä/tee ite paremmin/tuu sit puhumaan, kun oot ite tehny" on oikeesti ihan vitun lapsellinen tapa hahmottaa maailmaa. Jos ei sitä tajua, että argumentit arvioidaan niiden sisällön kannalta, ei niiden esittäjän kannalta, niin voi voi.

Edit: ton ajattelumallin johdonmukainen kääntöpuoli muuten on tää "mikä sä olet entisenä alkoholistina/nistinä kertomaan viinan/hepon vaaroista".

Tarkoittaako tämä että raiskaaja- ja pedofiilithreadeihin saa kirjoitella muutkin kuin raiskaajat ja pedofiilit? :eek:

Minäpä muuten toisinaan luen lehden jo kaupassa vaikken ole vielä maksanut sitä! Ja jos kassajonossa menee liian pitkään, laitan lehden pois enkä ostakaan sitä! Kostoksi!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom