Mistä löydän hyväpalkkaista duunia?

Mulla on kiikarissa hyväpalkkainen duuni. Terveyssektorin johtajan paikka, 4500 e/kk ja säännöllinen työaika, ei ylitöitä=elämä. Ainoo vaan on että ne KUSIPÄÄT ei palkkaa minua vaan 50 v. ihmisen joka kärkkyy eläkettä ja kuuluu valtakunnan vittumaisimpaan porukkaan eli suuriin ikäluokkiin.:itku:

Pitäkää tunkkinne, perkele!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lIhaa sanoi:
Putkitutkinnon suorittanut kilipää ilmoittautuu. Voisikohan sitä kielitaitoa ylläpitää ja maailmankuvaansa laajentaa myös kilipäisen opiskelun ohella? Homma, johon valmistuu, määräytyy jossain määrin jo opiskelualaa valittaessa. Jos siis tietää opiskelupaikkaansa valitessa, millaisia hommia haluaa tehdä, ei kieli vyön alla opiskelussa ole ongelmaa.

En tarkoittanut hermostuttaa sua, kommentti oli sanasta-sanaan ihan mun rakkaan isosiskon joka toimii henkilöstöjohtajana kohtuuisossa firmassa . Ja tuo kommentti koski nimenomaan korkeakoulutuksen saaneita henkilöitä. Eritoten ko. firman henkilöstopuolella kuulemma taivastellaan näitä lukion jälkeen sellaiseen ylisuorittamismoodiin jääneitä henkilöitä, jotka suoritettuaan tutkinnon 2,5-3 vuodessa tulevat firmaan töihin. Kuulemma se, siirtyminen koulumaailmasta työelämään on näillä ihmisille todella vaikeaa kun tuloksia ei saavutetakkaan enää luentoja prujaamalla ja hyviä numeroita saamalla . Sen takia ajattelen, että tuollainen opiskelu/työharjoittelu ulkomailla olisi suotavaa. Ethän sä nyt suuttunu mulle?

Tohon mä en suostu uskomaan/esitän vahvan vastaväitteen, että sen kielitaidon saa todella sujuvaksi opiskelemalla kieltä ainoastaan Suomessa. Kielialueella oleskelu on avain sen kunnollisen kielitaidon omaksumiseen (ja englantia ei lueta mukaan, koska sen nyt oppii kattomalla leffoja etc.).

Tottakai tuleva homma määräytyy opiskelualaa valittaessa, mutta se tarkka määritelmä mitä haluaa tehdä varmaan muotoutuu opiskelun edistyessä. Mulla oli käsitys lähtiessäni opiskelemaan mitä mä tulen opiskelemaan, mutta tulevasta työpaikasta ei ollut harmainta aavistustakaan. Sitten menin vaihtoon, jossa koulu tarjosi vuoden aikana kursseja/harjoitustöitä/harjoittelumahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin alalta ja mä olin myyty. Noita kursseja/mahdollisuuksia ei löydy omasta koulusta Suomesta. Ton kokemuksen kautta mä teenkin nyt lopputyötä just urheilumarkkinoinnin saralta ja mahdollisuudet saada vastaavaa duunia on hyvät.

Markku sanoi:
Mistä ulkomailta saa tilattua 0.26 eurolla leffoja? Kun Stu tuolla ylempänä mainitsi että Suomessa saa 6 leffaa päiväpalkalla ja ulkomailla 300...

Eipä se mistään leffoista puhunut vaan dvd-levyistä. :)
Siksi laitoin sinne myös hymiön, kun vähän arvelin hänen leffoja tarkoittavan.

Apsu sanoi:
En tarkoittanut hermostuttaa sua, kommentti oli sanasta-sanaan ihan mun rakkaan isosiskon joka toimii henkilöstöjohtajana kohtuuisossa firmassa . Ja tuo kommentti koski nimenomaan korkeakoulutuksen saaneita henkilöitä. Eritoten ko. firman henkilöstopuolella kuulemma taivastellaan näitä lukion jälkeen sellaiseen ylisuorittamismoodiin jääneitä henkilöitä, jotka suoritettuaan tutkinnon 2,5-3 vuodessa tulevat firmaan töihin. Kuulemma se, siirtyminen koulumaailmasta työelämään on näillä ihmisille todella vaikeaa kun tuloksia ei saavutetakkaan enää luentoja prujaamalla ja hyviä numeroita saamalla . Sen takia ajattelen, että tuollainen opiskelu/työharjoittelu ulkomailla olisi suotavaa. Ethän sä nyt suuttunu mulle?

Mä taas sanoisin, että ihan sama missä maassa olet ollut töissä, kunhan olet ollut töissä. Nyt 3,5 vuoden opiskelujen jälkeen on aika helvetin vaikea saada töitä, kun alan työkokemusta ei ole. (Vaikka se "alan kokemus" monilla muillakin on kahvinkeittoa ym. kehittävää naamioituna hienoihin tehtävänimikkeisiin.)

Paras esimerkki oli yksi äijä jolle soitin ja se sanoi, että Suomi on kumma maa, kun valmistuvilta odotetaan aina hirveää kokemusta, että monissa muissa maissa kyllä saisin varmaan töitä. Ja sen jälkeen se valitteli, että mulla ei ole kokemusta niin ei ole kovin hyvät tsäänssit kyseisen työn haussa.:jahas:

Niin, ja mulla ei todellakaan ole ollut ylisuorittamisoodi koskaan päällä. Eli sinänsä töitä olisi ehtinyt edes vähän tekemään, mutta laiska mikä laiska.

Edit: konsulttifirmoihin voisi päästä, mutta en tiedä haluanko.

Apsu sanoi:
Tohon mä en suostu uskomaan/esitän vahvan vastaväitteen, että sen kielitaidon saa todella sujuvaksi opiskelemalla kieltä ainoastaan Suomessa. Kielialueella oleskelu on avain sen kunnollisen kielitaidon omaksumiseen (ja englantia ei lueta mukaan, koska sen nyt oppii kattomalla leffoja etc.).
Tuokin on varmaan ihan itsestä kiinni. Vaihdossa olleisiin olen törmännyt, joilla se englanti taittuu kuitenkin heikommin kuin mulla. Mutta toki eri asia voi olla esim. saksan kanssa.

Eli turha valmistua nopeasti. Siitä ei ole vitun vertaa hyötyä, ellet sitten ole ennen opiskeluja ollut jo useamman vuoden alan töissä.

lej sanoi:
Mä taas sanoisin, että ihan sama missä maassa olet ollut töissä, kunhan olet ollut töissä. Nyt 3,5 vuoden opiskelujen jälkeen on aika helvetin vaikea saada töitä, kun alan työkokemusta ei ole. (Vaikka se "alan kokemus" monilla muillakin on kahvinkeittoa ym. kehittävää naamioituna hienoihin tehtävänimikkeisiin.)

Paras esimerkki oli yksi äijä jolle soitin ja se sanoi, että Suomi on kumma maa, kun valmistuvilta odotetaan aina hirveää kokemusta, että monissa muissa maissa kyllä saisin varmaan töitä. Ja sen jälkeen se valitteli, että mulla ei ole kokemusta niin ei ole kovin hyvät tsäänssit kyseisen työn haussa.:jahas:

Eli turha valmistua nopeasti. Siitä ei ole vitun vertaa hyötyä, ellet sitten ole ennen opiskeluja ollut jo useamman vuoden alan töissä.

Saman homman olen huomioinut töitä hakiessani, aina valitetaan sitä ettei sulla ole kokemusta muuten paperit näyttää hyvältä. Joskus tehnyt mieli sanoa päin naamaa että "miten helvetissä sitä kokemusta saa, jos ei kukaan anna mahdollisuutta kerätä sitä". Varsinkin näin keväisin tuo vitutus tuosta asiasta hiipii aina tuonne takaraivoon. Itella menossa viides vuosi opiskeluista joista puoltoista olen viettänyt ulkomailla. Yhden kesän sain olla sellaisissa töissä jotka edes vähän sivusivat omia opintoja, mutta firman hoitaessa asiat muuten päin persettä sinne en mennyt takaisin.

Ainut konsti tuntuu oman alan hommien työkokemuksen keräämisessä olevan tuo kummin-kaiman-sedälle soittaminen ja töiden kinuaminen. Tai sit voi aina tehdä harjoittelua palkattomasti luonasedulla (V...u mä vihaan näitä ihmisiä, koska ne vaikeuttaa kaikkien opiskelijoiden PALKALLISTA työnsaantia. Kaikilla ei ole varaa olla töissä luonasedulla, koska kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessään. Firmat vaan alkaa olettaa, että tottakai tuollainen homma kannattaa. Ps. Jos opinto-ohjelmassasi on pakollisena palkaton työharjoittelu, edellinen ei koske sinua).

Ja tuolla kielitaidon karttumisella tarkoitin nimenomaan saksaa, espanjan, kiinan (eritoten tämän), etc. opiskelemista ko. kielialueella.

lej sanoi:

Saman homman olen huomioinut töitä hakiessani, aina valitetaan sitä ettei sulla ole kokemusta muuten paperit näyttää hyvältä. Joskus tehnyt mieli sanoa päin naamaa että "miten helvetissä sitä kokemusta saa, jos ei kukaan anna mahdollisuutta kerätä sitä". Varsinkin näin keväisin tuo vitutus tuosta asiasta hiipii aina tuonne takaraivoon. Itella menossa viides vuosi opiskeluista joista puoltoista olen viettänyt ulkomailla. Yhden kesän sain olla sellaisissa töissä jotka edes vähän sivusivat omia opintoja, mutta firman hoitaessa asiat muuten päin persettä sinne en mennyt takaisin.

Ainut konsti tuntuu oman alan hommien työkokemuksen keräämisessä olevan tuo kummin-kaiman-sedälle soittaminen ja töiden kinuaminen.

Tai sit voi aina tehdä harjoittelua palkattomasti luonasedulla.V...u mä vihaan näitä ihmisiä, koska ne vaikeuttaa kaikkien opiskelijoiden/vastavalmistuvien PALKALLISTA työnsaantia. Kaikilla ei ole varaa olla töissä luonasedulla, koska kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessään. Firmat vaan alkaa olettaa, että tottakai tuollainen homma kannattaa kun kerran ilmaisia tulijoita riittää. Nämä ilmaista työtä tekevät kun eivät tajua kusevansa myös omille sukillensa eivätkä ainoastaan toisten. Ps. Jos opinto-ohjelmassasi on pakollisena palkaton työharjoittelu, edellinen ei koske sinua.

Ja tuolla kielitaidon karttumisella tarkoitin nimenomaan saksaa, espanjan, kiinan (eritoten tämän), etc. opiskelemista ko. kielialueella.

Apsu sanoi:
Eritoten ko. firman henkilöstopuolella kuulemma taivastellaan näitä lukion jälkeen sellaiseen ylisuorittamismoodiin jääneitä henkilöitä, jotka suoritettuaan tutkinnon 2,5-3 vuodessa tulevat firmaan töihin. Kuulemma se, siirtyminen koulumaailmasta työelämään on näillä ihmisille todella vaikeaa kun tuloksia ei saavutetakkaan enää luentoja prujaamalla ja hyviä numeroita saamalla . Sen takia ajattelen, että tuollainen opiskelu/työharjoittelu ulkomailla olisi suotavaa. Ethän sä nyt suuttunu mulle?
Olen osittain samaa mieltä kanssasi, mutta toisaalta tiedän myös henkilöitä, jotka ovat nopeasta valmistumisestaan huolimatta täysipäisiä ja työntekokin onnistuu vähintään yhtä hyvin kuin muilta vastavalmistuneilta. Pahalaiset näyttivät vielä työllistyvänkin nopeasti. Onko mulla toivo jo mennyttä hyväpalkkaiseen duuniin, kun en ollut vaihdossa ja kesätöissäkin vain Suomessa?

Mä en vois koskaan suuttua sulle. :haart:

Apsu sanoi:
Sujuvan verbaalisen kielitaidon saa tosiaan ainoastaan kieltä jatkuvasti puhumalla. Työhaastattelussa voinee värittää totuutta sen verran, että kelvollisesta saksasta tuleekin sujuvaa.

Jos haluaa hyvää liksaa, niin täytyisi päästä tulosperustaiseen palkkaukseen. Pelkät bonukset eivät usein hirveästi lohduta.

Jos on ulospäinsuuntautunut ja muutenkin hyvä tyyppi, niin myyntitykeistä on aina pulaa. Sellaisena voi hyvänä vuonna ansaita vaikka 100 000€.

Taitaa nuo myyntitykin hommat (tuotteesta riippuen toki) olla aikalailla suhdannesidottujankin. Eli kun taloudella menee hyvin, riittää töitä ja palkka juoksee ja taas kun menee huonosti niin äkkiä vähennetään väkeä ja/tai kauppa ei muuten kummosesti käy.

Itseä kiinnostaisi kyllä myyntihommatkin. Tosin joku järkevä peruspalkka on ehdottomasti oltava. Pelkällä provikalla kun on käytännössä freelancer eikä se ainakaan mun elämäntilanteeseen nyt kovin hyvin sopisi.

Firmat vaan alkaa olettaa, että tottakai tuollainen homma kannattaa kun kerran ilmaisia tulijoita riittää. Nämä ilmaista työtä tekevät kun eivät tajua kusevansa myös omille sukillensa eivätkä ainoastaan toisten. Ps. Jos opinto-ohjelmassasi on pakollisena palkaton työharjoittelu, edellinen ei koske sinua.

Ammattikorkeakouluthan ovat oikein mestareita tällaisessa halpa- ja ilmaistyövoiman tuottamisessa. Koulutus on ulkoistettu yrityksille, jotka tietävät varsin hyvin ettei AMK-opiskelijoille tarvitse maksaa penniäkään, koska ne tulevat töihin ilmaiseksikin - pakkohan niiden on jos mielivät joskus valmistua. Tilanne vääristää työmarkkinoita ja polkee kaikkien työnhakijoiden oikeuksia. Ainoa joka hyötyy tilanteesta on työnantaja.

Myyntihommiin! Jos on ainesta niin alasta riippuen pääsee kohtuuhelposti 35000-40000 vuosiansioihin ja monessa firmassa päätät itse milloin olet töissä, mikäli kauppa käy. Koulutusta alallekkaan ei välttämättä tarvita. Riippuu kun erottuu porukassa edukseen ja todellakin saa myyntiä aikaiseksi.

Varmaan ala kuin ala niin palkka on hyvä, kun olet tarpeeksi korkeassa asemassa. Harvassa työpaikassa alkuun palkka taivaita hipoo. Tosin ihmisillä on kovinkin eri käsitys siitä, mikä on hyvä palkka...myyntihommat varmaan täyttää kriteerit parhaiten.

Täältä löytyy tutkimukseen pohjautuvaa tietoa: Vastavalmistuneiden työllistyminen edelleen hyvällä tasolla. DI:n alkupalkkasuositus on tällä hetkellä 2925e, todellinen keskiarvo on hieman päälle 2600e/kk. Mielestäni ihan kohtuullinen palkka vastavalmistuneelle. Jos tekniikka kiinnostaa, niin suosittelen :)

Muita yleisesti hyvin tienaavia taitavat olla lääkärit, ekonomit, juristit - ja tietysti ne, jotka on päässeet esimerkiksi paperitehtaalle suhteilla painelemaan nappuloita :D

Tuttuni on ekonomi. Meni suoraan duuniin suht. isoon lafkaan. Palkka 2200e! Siis ei mitään, kun ottaa huomioon kuinka monta opintovuotta on takana. Kolmasosa elämästä hukkaan vain siksi, että saa yhden kolmasosan elämästä nauttia 2200e palkasta? Ja se kolmas kolmasosa elämästä meneekin eläkepäiviä vietellessä. Ja toi 2200e on siis brutto. Nettona se taitaa olla jotain 1800:eek:

Tuttuni on ekonomi. Meni suoraan duuniin suht. isoon lafkaan. Palkka 2200e! Siis ei mitään, kun ottaa huomioon kuinka monta opintovuotta on takana. Kolmasosa elämästä hukkaan vain siksi, että saa yhden kolmasosan elämästä nauttia 2200e palkasta? Ja se kolmas kolmasosa elämästä meneekin eläkepäiviä vietellessä. Ja toi 2200e on siis brutto. Nettona se taitaa olla jotain 1800:eek:

Juu sinne katosi nuoruus :(. Ainoa asia mikä merkitsee on €urot. Missään nimessä ei kannata heittää elämästään kolmasosaa hukkaan koulunpenkillä. Siitä mistä itse pitää ja minkä kokee mielekkääksi ei kannata välittää.

Kyllä se on aika paska urakehitys, jos ekonomina loppuelämän painaa tuolla palkalla.

Alkupalkka voi olla 2200, mutta jos kaverilla on KTM:n paperit ja normaalit sosiaaliset taidot, niin kyllä varmasti sen saa muutamassa vuodessa nostettua ihan toisiin lukemiin.

Monissa isoissa taloissa joutuu kuulemma aloittamaan hyvinkin vaatimattomalla palkalla, mutta nostomahdollisuuksia riittää myöhemmin. Kuulin legendan isosta konsulttiyrityksestä, jossa alkupalkka on 2300e/kk, ensimmäisen vuoden jälkeen 1/3 rekrytoiduista ei saa palkankorotusta ja kehotetaan häipymään, 1/3 saa pienen palkankorotuksen ja saa jäädä, ja 1/3 saa tuntuvan korotuksen ja toivotaan jäävän.

Harva ekonomi tai muu yksityisen sektorin korkeakoulutettu siis elää koko työuransa tuollaisella palkalla, lastentarhanopettajat on sitten erikseen...

Aloituspalkka nyt on aloituspalkka. Ja suomessa koulutus palkitaankin enemmän työtehtävien mielekkyydellä kuin ruhtinaallisella palkalla.

Juu sinne katosi nuoruus :(. Ainoa asia mikä merkitsee on €urot. Missään nimessä ei kannata heittää elämästään kolmasosaa hukkaan koulunpenkillä. Siitä mistä itse pitää ja minkä kokee mielekkääksi ei kannata välittää.

Juuri näin.
Ei se elämä koulunpenkillä mene hukkaan. Monella se elämän mukavin aika taitaa jäädä sinne opiskeluvuosiin. Uraputken aukeamisen jälkeen systeemi kuohii €uroilla mahtisonnit vetomulleiksi ja elämä jatkuu seuraavat 20 vuotta yhteiskunnan kaleeriorjana työelämän, asuntolainan ja kirkuvien kakaroiden kanssa kamppaillessa.

Kyllä se on aika paska urakehitys, jos ekonomina loppuelämän painaa tuolla palkalla.

Kuinka kauan/pitkään mielestäsi on järkevää opiskella ?

Kuinka kauan/pitkään mielestäsi on järkevää opiskella ?

Niin kauan, että löytää työn jossa tykkää olla. Siihen ei välttämättä tarvita kouluja ollenkaan. Enkä mä nyt tarkoita sitä, että duuniin pitäisi jokainen aamu mennä tanssahdellen vaan sitä, että pääosin viihtyy tekemässään työssä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom