Mimmien vatsalihakset

Keran pari elämässäni olen pilatestunneilla käynyt ja saanut sen myötä seuraavana päivänä "jotain niillä on tehty" -tunteen vatsalihaksiini.
Tänään ois taas mahis mennä tunnille...
Vad tycks? Onko muiden mielestä tehokasta ja onko joku jopa kaivanut lihaksia esiin näillä keinoin, vai onko syvien vatsalihasten myötä kysymys vain ryhdin paranemisesta jne?

Tavoitteena jatkaa nyt syksyistä linjaa eli joka treenin yhteydessä, 4krt viikossa, treenaan myös vatsat..

tätä mä mietin että jos 4 kertaa viikkoon treenaa, missä välissä ne lepää? Samallalailla vatsalihaksetkin toimii kun muutkin lihakset eivätkä kehity ilman riittävää lepoa. Vai onko jossain jotain faktaa että toimisivat eritavalla kuin muu lihaksisto.

Mä perustelen sitä itselleni sillä et en vedä niissä missään vaiheessa piippuun, vaan joka kerta VAIN ja AINOASTAAN kevyesti.. Ja vatsojen lihaspalautuminen on kuulemma nopeinta luokkaa, menee n. vuorokausi.. Nämä on taas näitä tutkimuksia mistä on tuhat eri lopputulosta, mut mä meen näillä eteenpäin enkä väitä et se on ainut oikea tapa! Vatsat on niitä lihaksia joita treenataan varmaan yhtä monella tavalla kuin treenaajiakin on :)

Mut hei naiset rakkaat, kertokaa miten mä saan lisättyä niitä kuvia näihin viesteihin..?

Mä nyt vielä jankkaan mutta saatko sä kasvamaan ne lihakset jos niitä ei rasita tarpeeksi? Kestävyystreeni on taas jo sitten toisenlainen mutta sillä ei kasvateta lihasten kokoa eikä voimaa.
Itsellä pitää melkoisesti rasittaa, että tuntuu kunnolla, esim. voimapyörällä vartalo suoraksi ja vain hitusen irti maasta tai painopakkalaitteessa 65-70 kiloa. Pari kertaa viikossa treenaan ja silloinkin vatsalihasten eri osioita, esim. suorille lihaksille oma ja toinen kerta sitten kiertoliikkeitä.

Mutta olenpa minäkin nuorempana sortunut siihen että 100 vatsarutistusta illassa useamman vuoden ajan :rolleyes:sitä luuli että vain se on tehokasta.

Viimeksi muokattu:
Mä nyt vielä jankkaan mutta saatko sä kasvamaan ne lihakset jos niitä ei rasita tarpeeksi? Kestävyystreeni on taas jo sitten toisenlainen mutta sillä ei kasvateta lihasten kokoa eikä voimaa.
Itsellä pitää melkoisesti rasittaa, että tuntuu kunnolla, esim. voimapyörällä vartalo suoraksi ja vain hitusen irti maasta tai painopakkalaitteessa 65-70 kiloa. Pari kertaa viikossa treenaan ja silloinkin vatsalihasten eri osioita, esim. suorille lihaksille oma ja toinen kerta sitten kiertoliikkeitä.

Mutta olenpa minäkin nuorempana sortunut siihen että 100 vatsarutistusta illassa useamman vuoden ajan :rolleyes:sitä luuli että vain se on tehokasta.

Samaa mieltä. Ja samaan sortunut itsekkin ennen kuin käsitti että vatsat ovat samanlaisia lihaksia kuin kaikki muukin. Eli tulevat näkyvimmäksi lihasta kasvattamalla. Itse joskus nuorempana hinkkasin jopa 300 vatsista päivässä ja kyllähän sitä kestävyyttä oli ja vähän ne ehkä näkyikin kun rasvaprosenttia tarpeeksi pudotti. Joillakin hyvägeenisillä myös tämmönen hinkkaustreeni voi saada ne palat hienosti näkyviin, mutta useimmilla ei.

Ja toiseksi, vatsalihasten liian suurta kasvua ei kannata pelätä (esim isojen bodareiden mahat). Ei ne lihakset yhtäkkiä kasva ja miehet tuppaavat unohtamaan ne syvät vatsat, josta se pömpötys aiheutuu (vaikka muuten olis lihakset kunnossa).

Ja vatsojen lihaspalautuminen on kuulemma nopeinta luokkaa, menee n. vuorokausi..

Näin kai se on, siksi vatsoja VOI (ei ole pakko, kehittyvät vähemmälläkin) treenata kovaa useammin kuin monia muita lihaksia. Vatsaklippithredeissä oli jossain tästä juttua muistaakseni.

Mulla ei kylläkään vatsat palaudu yhdessä vuorokaudessa, jos on kovan treenin niille tehnyt. Tosin treenaan yksijakoisella isoilla perusliikkeillä ja vatsat on työssä jo ilman erillistäkin treeniä. Siihen sitten vatsasetit päälle. Mut kaikki tekee niin eri tavalla ja erilaisella teholla niitä juttuja, että ei ihme jos tuloksetkin poikkee toisistaan melkoisesti.

mullakin menee pari päivää ainakin jos oikeasti saan kaikki tehot irti vatsasta. tässäkin voi käyttää järkeä ja jättää ne pari viimeistä toistoa väliin, en ole huomannu että haittais kehittymistä. oon tehny melko pitkiä sarjoja ikäni, mutta lisäpainolla kyllä mm. abcoasterilla ja olen saanu palat näkyviin. nyt oon alkanu tekemään tosi isoilla painoilla lyhyitä sarjoja (2 viikon ajan jo) ja eilen ukko sanoi että "sulla on kasvanu tuo tosi paljon (näytti ylintä palaa), sulla menee kohta masu kaikkien muiden lihasten ohi tuota vauhtia". eli ilmeisesti ne isot painot auttaa :D

Jes huomasin eräs päivä että mulla erottuu jo alimmatkin vatsalihakset aikas hyvin. Keskivartalo alkaa olla timmissä kunnossa kesää kohden. Jännä ettei paino ole laskenut yhtään mutta tosiaan jotain on tapahtunut. :)
Vielä kun alakropallekin tapahtuisi jotain edistystä niin olisin tyytyväinen, mulla kun tuppaa kaikki ylimääräinen kerääntymään sinne ja lähtee valitettavasti viimeisenä pois... :jahas:

mullakin menee pari päivää ainakin jos oikeasti saan kaikki tehot irti vatsasta. tässäkin voi käyttää järkeä ja jättää ne pari viimeistä toistoa väliin, en ole huomannu että haittais kehittymistä. oon tehny melko pitkiä sarjoja ikäni, mutta lisäpainolla kyllä mm. abcoasterilla ja olen saanu palat näkyviin. nyt oon alkanu tekemään tosi isoilla painoilla lyhyitä sarjoja (2 viikon ajan jo) ja eilen ukko sanoi että "sulla on kasvanu tuo tosi paljon (näytti ylintä palaa), sulla menee kohta masu kaikkien muiden lihasten ohi tuota vauhtia". eli ilmeisesti ne isot painot auttaa :D

Minkä tyyppistä treeniä teet isoilla painoilla? Laitatko esimerkkiä? :)

Keran pari elämässäni olen pilatestunneilla käynyt ja saanut sen myötä seuraavana päivänä "jotain niillä on tehty" -tunteen vatsalihaksiini.
Tänään ois taas mahis mennä tunnille...
Vad tycks? Onko muiden mielestä tehokasta ja onko joku jopa kaivanut lihaksia esiin näillä keinoin, vai onko syvien vatsalihasten myötä kysymys vain ryhdin paranemisesta jne?

Itse en saanut pilateksesta mitään irti kun kävin kuntosalilla pariinkin otteeseen ja parilla eri ohjaajalla kokeilemassa. Tosin en kyllä antanut kunnolla mahdollisuuttakaan silloin, kävin vain kerran ja turhauduin koko hommaan.

Nyt fysioterapian opintojen myötä pilates kuuluu opintosuunnitelmaan ja voin sanoa, etten koskaan ole saanut niin pahaa poltetta vatsan seudulle ja toimi ihan ensimmäisestä päivästä lähtien. Varmaan siis riippuu siitä, että kuka pilatesta ohjaa ja kuinka hyvin osaa neuvoa liikkeiden oikean suoritustekniikan. En kyllä sanoisi, että pilates itsessään olisi minun vatsalihaksia "tehnyt", mutta tehoaahan se todella hyvin syviin vatsalihaksiin, lantiopohjanlihaksiin ja ylipäänsä koko korsetin kasassapitoon - mitkä taas on tärkeitä muita vatsalihas- ja ihan kaikkia muitakin treenejä tehdessä.

Jes huomasin eräs päivä että mulla erottuu jo alimmatkin vatsalihakset aikas hyvin. Keskivartalo alkaa olla timmissä kunnossa kesää kohden. Jännä ettei paino ole laskenut yhtään mutta tosiaan jotain on tapahtunut. :)
Vielä kun alakropallekin tapahtuisi jotain edistystä niin olisin tyytyväinen, mulla kun tuppaa kaikki ylimääräinen kerääntymään sinne ja lähtee valitettavasti viimeisenä pois... :jahas:

Minulla taas tarttuu kaikki ensimmäisenä ala vatsaan ja lähtee sieltä viimeisenä pois :jahas: jes :D

istumaannousuja paino niskan takana (käsipaino) niin että jaksan 6x 10 toistoa tehtyä. sitten pallon päällä perään kiertäviä rutistuksia ja jalkojen nostoja siitä telineestä missä nojataan käsiin. myös abcoasteria lisäpainoilla. periaate että jaksaisin max 15 tehdä, mut teen 10 ja minuutin tauoilla monta sarjaa. ihan perusjuttuja mutta kivan poltteen saa nopeammin :)

Mä itse tykkään voimapyörästä. Teen 2 x 10 rullausta ja ihan maata hipoen. Ottaa muuallekin kroppaan ja syviin lihaksiin. Toinen on sitten penkissä painopakalla 60-70 kiloa 3 x 10.

Selällään maton päällä jalat 90 asteen kulmaan ja siitä saksaamalla maata kohti antaa kans hyvän poltteen, tai sitten jalat suorana ylhäältä alas selinmakuulla.

Sivuille sitten erilaisia kiertoliikkeitä joko laitteilla tai perinteisempiä sivurutistuksia

mä en kykene voimapyörää käyttään ku alaselän nivel menee helposti jumiin :( hyvähän se olis.. meidän salin vatsapenkistä en tykkää ku tuntuu ottavan vain ylempiin paloihin, mutta saattaa olla vain tuo laite joka ei ole ihan niin "oikean" mallinen, jossain olen kokeillu semmoista josta tykkäsin kans :) tuo saksaus on kans hyvä, tykkään tehdä kans välillä. rutistuksia on hyvä tehdä apupainolla jos ei väsytä valmiiksi jotenki lihaksia, mutta kylkiä en treenais painoilla. Sen virheen tein aiemmin ja näyttää että vähäinenkin vyötärö kadonnu ku kyljet leviää :D
ne jotka kykenee niin voimapyörä on hyvä kyllä!

mä en kykene voimapyörää käyttään ku alaselän nivel menee helposti jumiin ....!

Sama vika rahikaisella. Johtuukohan toi joenkin siitä, et olen kokonaisuutena tosi pitkä, ja site selkä on muutenkin tosi pitkä, suhteessa esim. jalkoihin. Olen aika ihmeen mallinen, tarkemmin ku pohtii ;)

saahan niitä treenata, voimaa saa lisää hyvin muihinkin liikkeisiin :) mulla vain tuppaa noi lihakset kasvamaan liian nopeaa myös sieltä mistä en haluais kasvatta niitä. esim. vyötärö on leveähkö luonnostaan (rakenne) niin kylkien treenaus saa näyttään ku olis kylkimakkarat jos ei vedä sitten rasvoja niin alas että ei ole yhtään lihaksen päällä...:(

Ai eikö kylkiä kannata treenata lisäpainoilla?

Kyljet/ vinot vatsat saan parhaiten treenattua selän ojennuslaitteessa. Eli siihen sivuttain ja sitten rutistuksia. Voi ottaa myös lisäpainolla. Raskasta on ja hyvin saa lihaksiin kehitystä.

Kyljet/ vinot vatsat saan parhaiten treenattua selän ojennuslaitteessa. Eli siihen sivuttain ja sitten rutistuksia. Voi ottaa myös lisäpainolla. Raskasta on ja hyvin saa lihaksiin kehitystä.

Toi on pelottava liike.. taitolaji sanoisin. Tai no riippuu varmaan aika paljon myös siitä millanen selänojennuslaite on kyseessä. Itse en ainakaan tuota osaa/uskalla tehdä.. tuntuu, että meinaa horjahtaa siitä.

Mavettamalla saa kaikkein tehokkaimmin hyvännäköisen vyötärön :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom