Miksi työttömyyskorvauksen pitää olla vastikkeeton?

Niin, negatiivisessa tuloveromallissa perustulo laskee tulojen noustessa kunnes tietyn raja-arvon jälkeen on 0 ja tulovero kääntyy positiiviseksi. Ongelma säilyy kuitenkin edelleen. Tilanne on kuten esimerkissäni, jos tuloveron kulmakerroin on matala. Tällöin se johtaa selkeästi downshiftaamiseen eli kokoaikaisia siirtyy osa-aikaisiksi vaihtamalla työtunteja vapaa-aikaan. Jos taas kulmakerroin on korkea, niin silloin kannustinongelma säilyy matalapalkka-aloilla. Rahaa tulee kyllä enemmän jokaista tehtyä työtuntia kohti, mutta se ei välttämättä motivoi töihin. Esimerkiksi jos perustulo on se 500e ja palkan ollessa 1500e tulovero kääntyy positiiviseksi, niin kokoaikaisesta 160h kuukausityöstä saa lisätuloa vain 1000e. Hyvin moni tulee sanomaan "it's not worth it". Ihmisillä on olemassa niin sanottu "reservation utility", jonka palkkatulon pitää ylittää, jotta työn vastaanotto on järkevää suhteessa menetettyyn vapaa-aikaan.

Olet ymmärtänyt negatiivisen tuloveron mallin perustulon väärin. Jos ansaitset 1500 euroa, et saa euroakaan perustuloa ja jos haluat downshiftata tiputtamalla työaikaasi, jolloin palkaksesi jää 1000 euroa kuukaudessa, et edelleenkään saa perustuloa. Joten sinulla olisi valinta tiputtaa työaikaasi ja downshiftata mutta perustulo ei vaikuttaisi siihen millään tavalla, täsmälleen samoin kannustimin voisit downshiftata nykyjärjestelmässä. Perustulo astuu kuvioon vasta kun ihmisen tulot tippuvat tietyn rajan alapuolelle.


Sen lisäksi, että mallini parantaisi kannustimia työllistymiseen, niin se purkaisi myös työllistymisen esteitä sekä olisi osaratkaisu moneen yhteiskunnalliseen ongelmaan. Todella monet suomalaiset ongelmat nitoutuvat yhteen yhden yhteisen muuttujan, työttömyyden, kautta. Näihin ongelmiin pitää pystyä tulemaan väliin ja tietyissä tilanteissa intervention pitää olla hyvinkin voimakas. Pitkässä juoksussa työllisyyshuolto johtaisi erittäin matalaan työttömyyteen, parempiin elämäntapoihin, matalampiin tuloeroihin ja yleisesti ottaen paremmin voimaan Suomeen.

Mutta mallisi perustuu samalla tavalla virkamieskoneistoon, mitä nykymalli. Mallisi olisi parempi nykyjärjestelmään verrattuna mutta byrokratian ongelmaa se ei ratkaisisi.

Perustulomalli taas ei huomioisi niitä moninaisia ongelmia, jotka johtavat syrjäytymiseen. Lisäksi se olisi käytännössä erittäin vaikea sopeuttaa niin, ettei mitään muita tukimalleja tarvittaisi. 18-vuotias jannu saattaa vielä 500 eurolla pärjätä, mutta kolmen lapsen yksinhuoltajan tippuessa tuon suuruisen perustulon varaan on tilanne toinen. Jos ongelma ratkaistaan nostamalla perustuloa, niin aikaisemmin nostamani ongelma räjähtää yhä useampaan tuloluokkaan. Jos taas se ratkaistaan lisätuilla, niin silloin byrokratiasotku ei todellisuudessa katoa minnekään.

Perustulomallissa yleensä myös lapsille annetaan perustulo, tai sen osa, jolloin se korvaa myös lapsilisät. Alaikäisten lasten vanhempi siis saisi oman perustulonsa lisäksi lasten perustulon, joskin lasten perustulo ei välttämättä ole yhtä suuri kuin aikuisten. Tämä tietysti antaa kannustimen tehdä paljon lapsia mutta samoin tekee mikä tahansa lapsilisä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vastikkeellisuus johtaisi matalan palkan työhön, joka olisi pakko hyväksyä tai ei saa enää rahaa. Tätähän tapahtuu jo pienessä mittakaavassa, koska työtön ei voi kovin usein kieltäytyä tarjotusta työstä. Työnantajat myös hyväksikäyttävät tukijärjestelmää eli palkkaavat tuella ja potkivat sitten pois kun ei saa tukea. Työttömyysongelma ei ole yksipuolinen. Toinen osapuoli on koko se järjestelmä, jonka pitäisi mahdollistaa työpaikkojen luominen, mutta esimerkiksi globaali kilpailu siirtää suuren osan työpaikoista kaukoitään kun on halvempaa valmistaa siellä.

Kysymys on yksinkertaisesti siitä minkälainen järjestelmä halutaan. Sitähän voisi kokeilla, että mitä tapahtuu kun valtava määrä köyhiä jätettäisiin tukien ulkopuolelle kokonaan.
 
Jos ihminen saa toimeentulotukea tuon Ursus arctosin mainitseman 460e/kk, ei hänen ilmeisesti tarvitse siitä rahasta maksaa vuokraa, vaan se on ihan ns. käyttörahaa? Olenko ymmärtänyt oikein?
 
Kannattaa silti Suomen järjestelmaa kritisoidessakin aina suhteuttaa asioita muihin maihin. Kyllä tässä meidän yhteiskuntamallissa on sosiaaliturvankin osalta oltava aika paljon järkeä, kun katsoo miten ollaan pärjätty maailman mittakaavassa toistaiseksi. Kaikki merkittävät yhteiskunnalliset ongelmat syntyvät köyhyydestä. Sen hallitsematon lisääntyminen johtaa aina lopulta koko hyvinvointivaltion murenemiseen ja sen takia sitä kannattaa aina ehkäistä kaikin mahdollisin keinoin. Jos se tarkoittaa sitä, että jossain yhteiskunnallisessa tilanteessa otetaan hyvätuloisilta enemmän, niin sitten otetaan ja sillä sipuli. Mitä parempiosainen/tuloinen ihminen on, sitä enemmän sillä tulee olla yhteiskuntavastuuta. Ihan loogista ja järkevää niin politiikan kuin moraalinkin kannalta.

Tällä hetkellä Suomessa tilanne on oikeasti todella huolestuttava. Köyhien määrä on lisääntynyt jo pitkään ja sille on pakko tehdä jotain. Helpoin tapa on ottaa rahaa sieltä missä sitä on eli hyvätuloisilta. Jos 3000e/kk tienaavalta otetaan 100e pois, niin se kirpaisee sen hetken vitutuksen verran, mutta ei juuri heilauta sen kyseisen ihmisen yleistä elämänlaatua mihinkään. Kun taas sille köyhimmälle se 100e kuussa enemmän merkitsee todella paljon, monesti se voi olla koko elämänsuuntaan ratkaisevasti vaikuttava summa.

Ja kyllä, samaan aikaan kun köyhimpiä on tuettava rahallisesti tulee luonnollisesti suunnitella ja toimeenpanna niitä yhteiskunnallisia toimia millä köyhät, syrjäytyneet ja syrjäytymisvaarassa olevat saadaan parhaiten ohjattua paremmille ja yhteiskuntaakin hyödyttäville urille elämässään.

Mutta kun raha ei ole se mitä ne köyhät tarvitsee. On karhunpalvelus tarjota työttömälle sellainen elintaso mitä työssäkäyville. Työttömät tarvitsevät töitä ja tuloerojen tasaamisen sijaan pitäisi koettaa luoda niitä uusia työpaikkoja. Hyvinvointivaltio on mahdollinen vain jos on suuri joukko työssäkäyviä jotka kustantavat koko lystin.

Minusta pitäisi myös miettiä sitä, että minkälaisen elintason valtion pitäisi kustantaa työttömille. Minusta työttömillä ei esim. pitäisi olla asiaa Helsingin keskustaan. Ainakin minun oikeudentajuani loukkaa se, miten minulla ei ole varaa asua Helsingin keskustassa, mutta joku työtön voi asua siellä yhteiskunnan varoilla.

Minusta myöskään yhteisestä kassasta rahaa ottava ei saisi käyttää sitä rahaa alkoholiin. Sosiaalituet on minusta tarkoitettu elämiseen ja on väärin, että minä maksan toisen ryyppäyksen.
 
Jos 3000e/kk tienaavalta otetaan 100e pois, niin se kirpaisee sen hetken vitutuksen verran, mutta ei juuri heilauta sen kyseisen ihmisen yleistä elämänlaatua mihinkään. Kun taas sille köyhimmälle se 100e kuussa enemmän merkitsee todella paljon, monesti se voi olla koko elämänsuuntaan ratkaisevasti vaikuttava summa.
Tiettyyn rajaan asti ihan järkevä periaate, mutta Suomessa on menty jo kauan sitten progression kautta järjettömiin lukemiin. Miljoonan tienaavalla se 100 euroa onkin jo 38 tuhatta euroa / kuukausi. Se yksi kovatuloinen siis ilahdutti 380 kappaletta niitä sun suojelemia laitapuolen kulkijoita, joista vähintään puolet kilauttaa sitten ne rahat takaisin valtion kassaan Alkon kautta.
 
Syy ja seuraus. Jokainen valinta minkä ihminen tekee on vain seurausta sen hetkisestä vallitsevasta ympäristön tilasta. Jokainen "valinta" on väistämätön. Alkoholistiksi ajaudutaan, aivan samoin kuin lottovoittajaksi tai menestyväksi liikemieheksi. Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin ihmisen oma "ansio", minkä vuoksi voisi kokea ylemmyydentuntoa toisia ihmisiä kohtaan. Elämä on meidän ihmisten osalta vain arpapeliä missä toisille käy paremmin kuin toisille. Kaikki on vain pelkkää tapahtumasarjaa missä edeltänyt asia johtaa väistämättä seuraavaan..
.

Ihan hirveää skeidaa. :hyper:

Voihan se olla tietysti niinkin, että olosuhteilla on jotain merkitystä, mutta päinvastaisia esimerkkejä on niin hitosti, että on ihan turhaa väittää mitään tuollaista.
Laitan nyt tähän vain yhden esimerkin. Oprah Winfrey. Lähtökohdat on niin paskat kuin vain voi olla. Ensiksi olet tummaihoinen nainen. Köyhälistöä olevat äiti ja iskä on niin fiksuja, että kirjoittivat syntymätodistukseen nimenkin väärin. Jättivät tytön mummon huostaan eli hylkäsivät hänet. Tyttö sitten raiskattiin 9-vuotiaana ja sai ensimmäisen lapsensa 14-vuotiaana, joka kuoli keskosena.. jne.. Ja naisesta tuli sitten eräs Yhdysvaltain rikkaimmista ja vaikutusvaltaisimmista ihmisistä, kuten kaikki varmaan tietävät.

Voi kai sitä voi tuollaisella ajattelulla suojata itseään. Siitähän tuossa on kyse. Psyyke alkaa suojata itseään, että totuus ei vahingoittaisi. Kun sitä sitten ihan oikeasti alkaa miettimään ja on täysin rehellinen itseään kohtaan, niin sitä voi tunnustaa, että ei sitä nyt ehkä ihan kaikkea tullutkaan yritettyä. Ainakin itse harrastan tätä pohdiskelua aina vastoinkäymisten kohdalla. Usein se syyllinen olen itse. En vaan viitsinyt tehdä tarpeeksi hommia onnistuakseni. Tai sitten en ajatellut asiaa tarpeeksi ennen hommaan ryhtymistä. Sitten vaan korjaa virheet ja lähtee uuteen yritykseen.
 
En vaan viitsinyt tehdä tarpeeksi hommia onnistuakseni. Tai sitten en ajatellut asiaa tarpeeksi ennen hommaan ryhtymistä. Sitten vaan korjaa virheet ja lähtee uuteen yritykseen.
Suomessa vain valitettavasti tikkuukon kaltainen asenne on melko vahvoilla. Se ei ole laisinkaan kannustava, vaan luo juuri pohjaa muiden siivellä elämiselle. Yksilöstähän se muutos lähtee kuitenkin pohjimmiltaan, ei siitä, että sossusta annetaan 100 euroa enemmän kuussa. 100 euroa todellakin ilahduttaa jotain rutiköyhää kovasti, mutta ei hän sillä firmaa perusta tai osta matkalippua työkkäriin, hän menee kauppaan/Alkoon hakemaan ruokaa/juomaa ja on ihan vitun tyytyväinen siitä extrasta.
 
Että voitaisiin pohtia pitäisikö työttömyyskorvauksen olla vastikkeeton, pitää olla olettamus että olisi jotain sellaista työtä jota työtön voisi tehdä.
Jos sellaista tekemätöntä työtä ei siis ole, on pohdinta täysin turhaa. Itse uskon että sellaista kuitenkin on.

Miksi työtön siis alunperin ei ole tekemässä noita töitä? Siksi että niitä ei ole tarjolla. Ja niitä ei ole tarjolla sen takia kun työntekijän palkkaaminen on niin kallista ja helvetin iso riski työnantajalle.
 
Minusta myöskään yhteisestä kassasta rahaa ottava ei saisi käyttää sitä rahaa alkoholiin. Sosiaalituet on minusta tarkoitettu elämiseen ja on väärin, että minä maksan toisen ryyppäyksen.

Tuossa olisi muuten avain monen ongelman ratkaisemiseen. Miten estettäisiin yhteiskunnan rahoilla dokaaminen?
 
Että voitaisiin pohtia pitäisikö työttömyyskorvauksen olla vastikkeeton, pitää olla olettamus että olisi jotain sellaista työtä jota työtön voisi tehdä.
Jos sellaista tekemätöntä työtä ei siis ole, on pohdinta täysin turhaa. Itse uskon että sellaista kuitenkin on.

Miksi työtön siis alunperin ei ole tekemässä noita töitä? Siksi että niitä ei ole tarjolla. Ja niitä ei ole tarjolla sen takia kun työntekijän palkkaaminen on niin kallista ja helvetin iso riski työnantajalle.

Jos julkinen sektori allokoisi resursseja paremmin, niin työttömyys saataisiin kyllä matalammaksi. Lääkäreitä ja sairaanhoitajia tarvitaan lisää, mutta valtio kouluttaa niitä liian vähän. Pk-seudulla on valtava asuntopula, mutta kunta ei kaavoita tontteja tarpeeksi ja muutenkin pitää huolen siitä, että asuntoja ei rakenneta tarpeeksi. Ydinvoimalupia ei myönnetä niin montaa kuin olisi tarve.

Keksin nämä pari juttua ihan lonkalta ja noi kaikki toisivat paljon työpaikkoja. Työtä kyllä olisi, mutta ei ole poliittista tahtoa luoda niitä työpaikkoja.
 
Jos työtön saa lisää 100e/kk eli 1200e/vuosi niin laskekaas mitä se tekee yhteensä 250 000 työttömälle...
Kyllä 300 miljoonaa revitään helposti. Otetaan vain simppelisti sieltä mistä voi, eli yrityksiltä, samoin polttoaineen hintaa vois nostaa reippaasti. Siinä vaiheessa kun tämä "otetaan sieltä mistä voi", isketäänkin valtaväestöön, niin alkaa melkoinen meteli. Kaikille yli 1000 euroa kuussa tienaaville kun vipataan semmoinen vajaa 50% tulovero, niin johan tikkuukkokin on ihan käpynä. Varsinkin kun noi kiikutetaan suoraan sossuun.
 
Jos ihminen saa toimeentulotukea tuon Ursus arctosin mainitseman 460e/kk, ei hänen ilmeisesti tarvitse siitä rahasta maksaa vuokraa, vaan se on ihan ns. käyttörahaa? Olenko ymmärtänyt oikein?

Vuokra tulee siihen päälle, mutta tässäkin on tarkat säännöt, kuinka iso vuokra saa olla. Jos vuokra on liian iso niin toimeentulotuki kattaa vain sen kohtuullisen osan. Esimerkiksi Helsingissä muutama vuosi takaperin kohtuullinen vuokra 3 hengen perheelle oli noin 700e/kk ja jokainen voi mielessään laskea, kuinka helppoa Helsingistä on löytää asunto tohon rahaan.

Lisäksi perusosasta pitää maksaa kaikki eli ei sillä rahalla juhlita.

On sillä tavalla vastikkeellista, että jos ei suostu työvoimapoliittisiin toimiin (koulutus, työ yms) niin toimeentulotuki laskee.
 
Olet ymmärtänyt negatiivisen tuloveron mallin perustulon väärin. Jos ansaitset 1500 euroa, et saa euroakaan perustuloa ja jos haluat downshiftata tiputtamalla työaikaasi, jolloin palkaksesi jää 1000 euroa kuukaudessa, et edelleenkään saa perustuloa. Joten sinulla olisi valinta tiputtaa työaikaasi ja downshiftata mutta perustulo ei vaikuttaisi siihen millään tavalla, täsmälleen samoin kannustimin voisit downshiftata nykyjärjestelmässä. Perustulo astuu kuvioon vasta kun ihmisen tulot tippuvat tietyn rajan alapuolelle.
Erilaisia ratkaisuja on esitetty. Sinänsä on kuitenkin epäoleellista onko sinun ajamasi perustulon malli portaallinen vai portaaton. Samat ongelmat säilyvät (ja niitähän on toki paljon muitakin kuin mitä esitin). Jos perustulo on 500e ja henkilöllä on mahdollisuus ottaa vastaan kokopäiväinen työ, josta hän saa 1500e ja menettää perustulo-osuuden, niin 500e on tuon työn vastaanoton vaihtoehtoiskustannus. Tällöin henkilö joutuu miettimään vastaako 1000e tulojen lisäys 160h vapaa-ajan menetystä. Valitettavasti moni tulitsisi valitsemaan vapaa-ajan ja pienemmät tulot. Perustulomallissa työttömyys on hyväksytty vaihtoehto. Tietyiltä osin perustulomalli on askel parempaan suuntaan, mutta niin kauan kuin työttömyyden voi vapaaehtoisesti valita, niin on olemassa kannustinloukkuja.

Mutta mallisi perustuu samalla tavalla virkamieskoneistoon, mitä nykymalli. Mallisi olisi parempi nykyjärjestelmään verrattuna mutta byrokratian ongelmaa se ei ratkaisisi.
Byrokratiaa ei voi poistaa sataprosenttisesti. Olen kanssasi samoilla linjoilla, että sitä pitää ehdottomasti vähentää murto-osaan nykyisestä, mutta en pidä perustulomallia hyvänä ratkaisuna. Mallini perustuisi kuitenkin huomattavasti enemmän monipuoliseen palveluverkostoon, jolla nostetaan syrjäytyneitä ihmisiä suosta ylös ja parannetaan heidän työllistymismahdollisuuksiaan. Lähtökohtaisesti niin lyhytaikaisen työttömyyden tukimalli sekä työllisyyshuolto olisivat kuitenkin byrokratialtaan minimaalisia, sillä eihän virkamieskoneisto mitään lisäarvoa sinällään tuota vaan lisäarvo syntyy siitä, että saadaan ihmiset töihin. Työttömyys ja köyhyys ovat kuitenkin pitkälti seurausta siitä, että ihmiset ovat syrjäytyneet. Taustalla voi olla ihan vain asenneongelma tai sitten tragedioita (alkoholismi, huumeriippuvuus, pitkäaikainen masennus, jne), mutta perustulomalli kuten nykyinenkin järjestelmä hoitaa vain ja ainoastaan seurauksia, ei taustalla vaikuttavia syitä. Jos työttömyys on seurausta vaikeasta alkoholiongelmasta, niin se ei ratkea sillä, että annetaan ihmiselle seteli. Jos ihminen on alkoholisti, niin hän valitettavasti tulee hukuttamaan sen 500e perustulonsa viinaan ja me molemmat tiedämme sen hyvin. Minun mallissani tämä kehitys on mahdollista katkaista hyvin aikaisessa vaiheessa. Todellista hyvinvointia on se, että vaikutetaan taustalla oleviin ongelmiin eikä piiloteta niitä kaupunkien kerrostaloyksiöihin.

Oikeudenmukaiset tukijärjestelmät myös oikeasti kannustavat ihmisiä oikeanlaiseen toimintaan. Perustulo ei näin tekisi vaan sehän olisi palkkaa olemassaolosta. Se ei ohjaisi ihmistä yhteiskunnan tai itsensä kannalta oikeanlaiseen toimintaan eli työntekoon, vaikka tarkoitus onkin hyvä. Toinen hyvä esimerkki tällaisesta hyvän tarkoituksen ja huonon toteutuksen yhdistelmästä on nykymuotoinen opintotuki. Sen alkuperäisenä tarkoituksena on ollut ohjata opiskelijoita sosioekonomisesta taustasta riippumatta opiskelemaan ja mielellään mahdollisimman nopeasti. Ei ole toiminut näin vaan opiskelijat tuntuvat mieltävän sen niin, että se olisi palkkaa siitä, että he opiskelevat ja lisää pitäisi saada. Ongelma on vain ja ainoastaan siinä, että oikeudenmukaisuusperiaate ei toimi: "jos et mitään tee, et myöskään mitään saa; mitä enemmän teet, sitä enemmän saat". Nykyisessä opintotukijärjestelmässä opintotukea tulee saman verran riippumatta siitä paljon opiskelee (tosin opintopisterajoitukset ovat olleet askel oikeaan suuntaan) ja rangaistaan työnteosta. Oikeudenmukainen opintotuki olisi nimeltäänkin opintokannustin. Siinä opintopistettä kohti maksettaisiin tietty kannustinpalkkio, esimerkiksi 100e per opintopiste. Tällöin 60 opintopistettä vuodessa suorittava saisi 6000e vuodessa tukea, joka jaettaisiin tasaisesti opiskelukuukausia kohti. Vastaavasti jos opiskelisi nopeasti 100 opintopisteen vuositahtia, niin saisi 10000e ja täten järjestelmä kannustaisi nopeaan opiskeluun. Tutkintojen hinta yhteiskunnalle olisi kuitenkin aina sama. Opiskelija voisi itse valita paljon tekee työtä opintojen päälle eikä se vaikuttaisi kannustimeen, sillä yhteiskunnan kannaltahan on merkitystä vain ja ainoastaan sillä, että opiskelija valmistuu mahdollisimman nopeasti. Jos opintotuki korvattaisiin esim. perustulolla, niin kannustinvaikutusta ei olisi, vaikka yksi byrokratian osa katoaisikin.
 
Tuossa olisi muuten avain monen ongelman ratkaisemiseen. Miten estettäisiin yhteiskunnan rahoilla dokaaminen?

Siirtymällä suorasta rahan lahjoittamisesta henkilökohtaisiin ruokalappuihin. Tiedän monta tapausta missä nuoret käytännössä ryyppää taikka käyttää
sossun rahat johonkin muuhun typerään.
 
Jos nyt joka tapauksessa se raha annetaan, niin syökööt, juokoot, naikoot.

Ei sitä päivärahaa sen enempää tuu, ja tuskin sossutätitkään lämpenee lisäanomuksille.
 
Vuokra tulee siihen päälle, mutta tässäkin on tarkat säännöt, kuinka iso vuokra saa olla. Jos vuokra on liian iso niin toimeentulotuki kattaa vain sen kohtuullisen osan. Esimerkiksi Helsingissä muutama vuosi takaperin kohtuullinen vuokra 3 hengen perheelle oli noin 700e/kk ja jokainen voi mielessään laskea, kuinka helppoa Helsingistä on löytää asunto tohon rahaan.

Lisäksi perusosasta pitää maksaa kaikki eli ei sillä rahalla juhlita.

On sillä tavalla vastikkeellista, että jos ei suostu työvoimapoliittisiin toimiin (koulutus, työ yms) niin toimeentulotuki laskee.
Eli yksin elävälle maksetaan vuokra ja annetaan 460e ruoka- ja ryyppyrahaa kuussa. Just. Opiskelijalle jää käteen opintotuesta 470e josta pitää maksaa vuokra ym. kulut. Mun mielestä on vitun omituista minkä takia työttömälle pitää maksaa kotona makaamisesta ja perseenkaivamisesta noin paljon.
 
Siirtymällä suorasta rahan lahjoittamisesta henkilökohtaisiin ruokalappuihin. Tiedän monta tapausta missä nuoret käytännössä ryyppää taikka käyttää sossun rahat johonkin muuhun typerään.

Hei Sherlock, rahaa tuonkin kustantamiseen tarvitaan. Sosiaalituki eli sossun raha toimii jo nyt melko tiukasti eli rahankäyttöä seurataan kyllä. Työttömyyskorvaus on sitten erikseen, kukaan ei määrittele mihin voit käyttää sen.
 
Ymmärtääköhän moni täällä kuka haukkuu kaikkia työttömiä että pitäis laittaa pakkotöihin ilmaiseksi ja niinpoispäin että mitä siintä seuraisi, vittu et rikostilastot moninkertaistuisi. Esimerkki, itselläni on urheilusta tullut selkävamma, en saa eläkettä koska fyysisestä vammasta ei voi saada eläkettä ellei ole kaikki raajat poikki, eli jos en olisi vuokraisäntä ni olisin työtön tällä hetkellä ni en lähtisi mihinkään vitun risumetsään ilmaiseksi töihin, saisi tulla joku hakemaan sinne jos pystyisi. Toiseksi siinä vaiheessa kun rahat loppuisi ni kävisin tavalla tai toisella "nostamassa" rahaa, kaikki ketkä tulisi tielle olisi vain "collateral damage" siinä vaiheessa ja uskon että minunlaisia MIEHIÄ on myös muitakin Suomen maassa kenellä riittäisi cojones viedä hommat maaliin asti.
Jo toinen kerta kun olen sirmaxin kanssa samaa mieltä, en olisi ihan heti uskonut näin käyvän. Kyllä siinä vaiheessa kun oma selviäminen alkaa olemaan vaakalaudalla tuollaisia miehiä ja miksei naisiakin löytyy meistä jokaisesta. Moraali lentää siinä vaiheessa romukoppaan kun on omasta tai lasten selviytymisestä kysymys.

Tiettyyn rajaan asti ihan järkevä periaate, mutta Suomessa on menty jo kauan sitten progression kautta järjettömiin lukemiin. Miljoonan tienaavalla se 100 euroa onkin jo 38 tuhatta euroa / kuukausi. Se yksi kovatuloinen siis ilahdutti 380 kappaletta niitä sun suojelemia laitapuolen kulkijoita, joista vähintään puolet kilauttaa sitten ne rahat takaisin valtion kassaan Alkon kautta.
Mihin perustat sen näkemyksen että ne on laitapuolen kulkijoita? Tarkoitatko siis työttömiä vai mitä? Ja onko siis mielestäsi työttömistä vähintään puolet vain viinaa juovia?
Vituttaa se muakin näitä hampuuseja elättää, enkä minä nyt siis tarkoita kaikkia työttömiä. Mutta niin kauan kuin meillä ei ole sellaista systeemiä millä aukottomasti voidaan määritellä se kuka korvauksen on ansainnut ja on työtön vasten tahtoaan, on tikkuukon näkemys helppo jakaa.
Olen omakohtasesti nähny kuinka pelkkä lomautus saa jotku häpeän valtaan, voi vain kuvitella mitä irtisanominen ja täten työttömyys aiheuttaa.
Systeemi voisi toki olla toisenlainenkin. tästä päästään kätevästi Ominouksen esittämään malliin:
Jos itse olisin politiikassa mukana, niin heittäisin haaveilut perusturvasta ynnä muusta vastaavasta romukoppaan ja lähtisin aivan toisenlaisesta lähtökohdasta liikkeelle. Ensinnäkin mielestäni paras malli saataisiin aikaan kaksijakoisella työttömyysjärjestelmällä. Olisi ensinnäkin a) lyhytaikainen työttymyystuki ja b) työllisyyshuolto. Pitkäaikaista työttömyysturvaa ei olisi. Avaan tätä ideaa hiukan seuraavaksi:
(Lyhensin viestiäsi pirusti)

Tämä vois olla ihan hyvä systeemi. Tässä olisi paljon muutoksia yhteiskuntaan, aivan hemmetisti enemmän kuin edes nyt osaa ajatellakkaan. Työllisyyshuolto olisi kyllä varmaan siinäkin mielessä hyvä, et toi ruokailu puoli saataisiin kuntoon, tää kansa ei osaa syödä oikein ja se taas aiheuttaa lisää kuluja yhteiskunnalle.
Tästäkin kuluja aiheutuisi, asuntoloiden tekeminen ja kai siä joku valvomas pitäisi olla että sitä juopottelu kieltoa noudatettaisiin. Olisko sinne sitten pakko muuttaa, jos ei olisi varaa vuokraan ja olisi työtön? En nyt haluaisi pelata mitään natsi korttia, mutta kyllä tuosta jotenkin keskitysleiri meininki tulee mieleen:
. Ei, heille näytetään missä heidän tulee asua, he syövät sitä ruokaa mitä heille annetaan ja he pukeutuvat niihin vaatteisiin, mitä heille ostetaan. Sen lisäksi he saavat huoltajiltaan kasvatuksen, jonka tulisi antaa heille eväät elämää varten. Nyt seuraa erittäin karkea yleistys syrjäytymisen perussyystä: kasvatus on mennyt pieleen tai se on jonkin muun tekijän vaikutuksesta häiriintynyt. Jos ihminen ei omillaan tule vielä aikuisikään mennessä eikä työtä saa tai minkä tahansa muun asian seurauksesta ajautuu myöhemmin elämässään sellaiseen tilaan, ettei enää pysty huolehtimaan itsestään, niin silloin yhteiskunnan tehtäväksi tulee puuttua tuohon ongelmaan ja hoitaa kasvatus kuntoon.
Ei siis ollu mitenkään tarkoitus tyrmätä tätä.
kerro käytännön toteutuksesta lisää.


On paljon maita, jossa ei ole mahdollisuus edes niihin leipäjonoihin. Turha alkaa jeesustelemaan Suomen kurjuudesta. Kyllähän täällä on huikean hyvä sosiaaliturva. Kukaan ei kuole nälkään tai kylmään ellei väkisin sitä tahdo tehdä. Kaikille on ilmainen terveydenhuolto ja koulutus.

Pointtini oli että jos sinulla on mahdollisuus töihin ja toimeentuloon, niin on oikein että otat sen vastaan ja teet niin hyvin kuin pystyt. Se että täällä Suomessa on oikeasti mahdollisuus jäädä yhteiskunnan elätettäväksi ilman mitään sen kummempaa syytä on aivan poikkeuksellista ihmiskunnan historiassa. Se on oikeasti ihan käsittämättömän upea asia, kun sitä alkaa oikeasti miettimään.

Samaa mieltä tästä.
Tätä voisi viedä vielä pidemmällekin. Ennen muinoin oli pakko tehdä joka päivä töitä ruokansa eteen. Sittenmin se on vähentynyt kuusi ja viisi työpäiväiseksi viikoksi, sitten on vielä viikon työtunti määrää vähennetty. Nyt on jo mahdollista joidenkin mahdollista olla tekemättä mitään työtä. Onko tämä edes loppujen lopuksi huono asia? Edellyttäen tietenkin sitä että meno jatkuu samaan suuntaan.
Ennen maanviljelijä pystyi ruokkimaan juuri perheensä, nykyisin yksi maajussi pystyy tuottamaan ruuan, heitän lonkalta viidellekymmenelle. eikö se ole hyvä asia?
Ei työn teon pitäisi olla mikään rangaistus, vaan etuoikeus.
 
Siitä nyt ei tule yhtään mitään, että kaikki johonkin leirille. Kaikille perusjunttisuomalaiset kuteet, virallisterveellistä rasvatonta ja vähäproteiinista ruokaa päivästä toiseen ja työllisyyskursseilla käymistä josta ei ole mitään hyötyä kenellekään. Jos työnteko olisi oikeasti kannattavaa eikä vaan leikisti, niin jengi saattaisi jopa töihin mennäkin. Minustakin on ärsyttävää keinotella säälittävillä opintotuilla, kun tulotasoni nousisi heti 200%, jos eroaisin koulusta ja kävelisin luukulle. Sen pitäisi olla niin päin, että opiskelu on kannattavampaa kuin työttömyys. Opintopisteetkin ovat vähän ongelmallisia - jos pitäisi koko vuosi elää, mutta jää muutama piste uupumaan, sieltä tulee heti tonnin lasku, ja seuraava vuosi eletään sitten miten eletään, kun kolmena kuukautena ei pitäisi syödä mitään eikä maksaa mitään laskuja. Mulla on tosin siitä hyvä asema, että voin ansaita verovapaasti tuloja opintojen ohessa - jotka tietysti vaikuttavat opintotukiin - mutta monilla on kusi sukassa, jos töitä vaan ei ole ja tuet menee perintään.

Perusturvaa ei kuitenkaan voi poistaa, koska jokainen työttömäksi jäänyt olisi vaarassa kuolla nälkään ja kylmyyteen vuoden sisällä. Sen tilalle ehdotankin, että kaikki sosiaalitoiminta lakkautetaan ja tilalle isketään perustulo, vajaan tonnin kuussa, kaikille täysi-ikäisille, joka korvaisi kaikki tuet, kansaneläkkeet sun muut tuet ja se tulisi, vaikka olisi töissä eikä sitä verotettaisi. Tämä olisi suora ja täysin tasa-arvoinen tulonsiirto, ja se olisi mahdollista kattaa helposti muuttamatta nykyistä verokantaa, jota tietysti kannattaisi yksinkertaistaa esimerkiksi poistamalla useimmat veronmuodot ja tekemällä kokonaisansiovero, joka maksettaisiin saman prosentin mukaan kaikista tuloista.
 
Back
Ylös Bottom