Miksi työttömyyskorvauksen pitää olla vastikkeeton?

Jostain syystä tykkäävät suomalaisista.
Viimeiset seitsemän vuotta olen tehnyt kauppaa noiden kanssa, ja on muutama selkeä syy, miksi pitävät meistä.

1. Suomalaiset osaavat olla hiljaa, jos ei ole sanottavaa
2. Suomalaiset juovat viinaa, jos sitä tarjotaan (kuulemma ongelma monen kansalaisuuden kanssa)
3. Muumit
4. Suomalaiset eivät kuvittele olevansa maailman valtiaita. (jenkit kuvittelevat, kiinalaiset ovat)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missähän utopiassa sä elät?

Työnteon tarkoitus on hankkia tuloja elämiseen. Jos se on etuoikeus, josta kaikki voivat kieltäytyä tulojen pienentymättä, niin yhteiskuntamme romahtaa. Vai kenen kuvittelet hoitavan opetuksen, maanviljelyn ja terveydenhuollon?

En nyt kyllä tajua miten tommosen johtopäätöksen teit, ehkä kirjoitin huonosti. En kyllä tarkoittanut mitenkään että työnteosta pitäisi pystyä kieltäytymään tulojen pienentymättä. Tottakai työstä voi kieltäytyä, mutta se aiheuttaa sitten tulojen menetyksen, niinkuin se työkkärissä karenssina meneekin.

Avaanpa vähän mitä tarkoitin lauseella:
Ei työn teon pitäisi olla mikään rangaistus, vaan etuoikeus.
Tämä oli lopussa lähinnä semmonen sutkautus, nyt työtön töihin, et säkin saat kärsiä - Noille jotka minä ainakin olen noin tulkinnut tarkoittavan.
Joo, ei se työnteko aina mitään herkkua ole ja jotkin työt kirjaimellisesti syö miestä, eli terveyttä. Mutta en mä sitä siltikään pidä niin pahana et ku mä nyt teen töitä, ni mä kärsin ja toiset vaan dokaa kotona. Eli se asenne olis korjattava tällä kotona olevalla elämän tapa pummilla, että myöskin näillä vittu ku työn teko on paskaa tyypeillä. Nyt tuolla näkyy Japanilaisten työmoraalista puhutun, ni se asenne remontti olis kyl täällä monella paikallaan. Onko se sitten samaa ku se luterilainen työmoraali, jos on niin kannatan sitä.

Ominous tuo sun mallis tarvitsee pidenmän ajan sulattelun. Kommentoin, jos keksin siittä jotain sanottavaa myöhemmin.


Sitten ihan kaikille, millä tavalla työntekijän palkkaamista pitäisi saada riskittömämmäksi? Mikä siinä on se pahin este?
 
Sitten ihan kaikille, millä tavalla työntekijän palkkaamista pitäisi saada riskittömämmäksi? Mikä siinä on se pahin este?
Irtisanominen ei olekaan ihan simppeliä. Samoin se palkkaaminen on täällä niin helvetin kallista, että siinä pitää olla aika varma ja vakaa tarve työntekijälle, että ne kulut voidaan hoitaa sitten.
 
Paitsi jos hommaa työntekijän välitysfirman kautta. Mäkin oon töissä Orionilla Clericalin kautta ja mua naidaan niin vitun kovaa perseeseen. Irtisanominen onnistuu ihan millon tahansa.
 
Paitsi jos hommaa työntekijän välitysfirman kautta. Mäkin oon töissä Orionilla Clericalin kautta ja mua naidaan niin vitun kovaa perseeseen. Irtisanominen onnistuu ihan millon tahansa.
Onnistuuko noissa haastattelut jne? Meinaan aika riskiä jos sieltä tulee ketä sattuu.
 
Ymmärtääköhän moni täällä kuka haukkuu kaikkia työttömiä että pitäis laittaa pakkotöihin ilmaiseksi ja niinpoispäin että mitä siintä seuraisi, vittu et rikostilastot moninkertaistuisi. Esimerkki, itselläni on urheilusta tullut selkävamma, en saa eläkettä koska fyysisestä vammasta ei voi saada eläkettä ellei ole kaikki raajat poikki, eli jos en olisi vuokraisäntä ni olisin työtön tällä hetkellä ni en lähtisi mihinkään vitun risumetsään ilmaiseksi töihin, saisi tulla joku hakemaan sinne jos pystyisi. Toiseksi siinä vaiheessa kun rahat loppuisi ni kävisin tavalla tai toisella "nostamassa" rahaa, kaikki ketkä tulisi tielle olisi vain "collateral damage" siinä vaiheessa ja uskon että minunlaisia MIEHIÄ on myös muitakin Suomen maassa kenellä riittäisi cojones viedä hommat maaliin asti.

Ihan älytöntä uhoamista.
 
Toiseksi siinä vaiheessa kun rahat loppuisi ni kävisin tavalla tai toisella "nostamassa" rahaa, kaikki ketkä tulisi tielle olisi vain "collateral damage" ...uskon että minunlaisia MIEHIÄ on myös muitakin Suomen maassa kenellä riittäisi cojones viedä hommat maaliin asti.

Levinneisyys tällä lajilla on suurimmaksi osaksi rajoittunut internetin keskustelupalstoille.
 
Paitsi jos hommaa työntekijän välitysfirman kautta. Mäkin oon töissä Orionilla Clericalin kautta ja mua naidaan niin vitun kovaa perseeseen. Irtisanominen onnistuu ihan millon tahansa.

Noi firmat on kylla myos yksi yhteiskunnan syopa. Pitaisi jollain tavalla myos antaa yrityksille kannustimia siihen, etta antavat aina yhdelle tyontekijalle mahdollisimman monta tuntia viikossa duunia, jotta olisi mahdollista olla kannattavassa tyossa. Vaihtoehtona tietysti muuttaa sosiaaliturvaa silla tavalla, etta jokainen tehty tunti kannattaa kuten taallakin on jo moneen kertaa todettu.

Oma kokemukseni vuokrafirmsta oli Extra, joskus teinina. Tyovuoron jalkeen pomo tulee sanomaan, etta vie meidan tuntilapyskat kirjattavaksi, koska oli toimistolle menossa. Yllattaen ei koskaan tullut perille ja kaikki kyseisen tyovuoron tyontekijat jaivat ilman palkkaa. Varmaan ainoa tapa todistaa, etta oli duunissa olisi ollut alkaa valvontakameran kuvia vaatimaan ja kukaan ei jaksanut alle 100mk takia hukata taisteluun niin paljoa aikaa. Pomo sai varmaan tempusta bonukset.
 
Irtisanominen ei olekaan ihan simppeliä. Samoin se palkkaaminen on täällä niin helvetin kallista, että siinä pitää olla aika varma ja vakaa tarve työntekijälle, että ne kulut voidaan hoitaa sitten.
No se on hyvä toisaalta, että on se varma tarve työntekijälle.

Metallin tessistä, en tiedä millain nuo irtisanomisajat muilla aloilla menee työnantajan irtisanoessa, mutta tuskin kovin suuria eroja on.

työsuhde jatkunut keskeytyksettä ----------- Irtisanomisaika
enintään vuoden...............................................2 viikkoa
yli vuoden mutta enintään 4 vuotta......................1 kuukaisi
yli 4 vuotta mutta enintään 8 vuotta....................2 kuukautta
yli 8 vuotta mutta enintään 12 votta....................4 kuukauuta
yli 12 vuotta....................................................6 kuukautta

Sitten myös on se 4 kuukauden koeaika, jolloin voi irtisanoa saman tien.

ymmärrän sen kyllä varsin hyvin varsinkin tuossa isoimmassa ajassa, että vaikea (ehkä täysin mahdoton) se on työllisyys tilannetta on noin pitkäksi ajaksi tietää. Mutta kova isku se irtisanominen on toistakymmentä vuotta talossa olleellekkin työntekijälle on.

Huomatkaa nyt että tuo irtisanomisaika ei ole mitään rahaa tyhjästä, tuolloin tehdään töitä normaalisti.

En näillä puheilla lähtisi muuttamaan tuota systeemiä.
 
Ihme dissausta nyt SirMax kohtaan. Sehän on nyt aivan selvä, jos ei olisi sosiaalihuoltoa ja töitä ei saisi millään ilveellä ja vaihtoehtona olis perhees nälkä kuolema. Ni kaikkihan sitä ruokaa kävis varastamas ja tuskin väkivallan käyttökään tarvittaessa jäisi siinä vaiheessa mistään moraalisesta ongelmasta kiinni.
 
Ihme dissausta nyt SirMax kohtaan. Sehän on nyt aivan selvä, jos ei olisi sosiaalihuoltoa ja töitä ei saisi millään ilveellä ja vaihtoehtona olis perhees nälkä kuolema. Ni kaikkihan sitä ruokaa kävis varastamas ja tuskin väkivallan käyttökään tarvittaessa jäisi siinä vaiheessa mistään moraalisesta ongelmasta kiinni.

Kyllä varmastikin Jotain työtä saa, mutta se on eri asia kelpaako se työ, kun saman rahan voi saada helpommalla. Kai nyt burgerinpaistajaa, siivoajaa, lehdenjakajaa jne jne jne. aina kaivataan, jos on asenne kohdallaan ja työt maistuu.
 
No se on hyvä toisaalta, että on se varma tarve työntekijälle.

Metallin tessistä, en tiedä millain nuo irtisanomisajat muilla aloilla menee työnantajan irtisanoessa, mutta tuskin kovin suuria eroja on.

työsuhde jatkunut keskeytyksettä ----------- Irtisanomisaika
enintään vuoden...............................................2 viikkoa
yli vuoden mutta enintään 4 vuotta......................1 kuukaisi
yli 4 vuotta mutta enintään 8 vuotta....................2 kuukautta
yli 8 vuotta mutta enintään 12 votta....................4 kuukauuta
yli 12 vuotta....................................................6 kuukautta

Sitten myös on se 4 kuukauden koeaika, jolloin voi irtisanoa saman tien.

ymmärrän sen kyllä varsin hyvin varsinkin tuossa isoimmassa ajassa, että vaikea (ehkä täysin mahdoton) se on työllisyys tilannetta on noin pitkäksi ajaksi tietää. Mutta kova isku se irtisanominen on toistakymmentä vuotta talossa olleellekkin työntekijälle on.

Huomatkaa nyt että tuo irtisanomisaika ei ole mitään rahaa tyhjästä, tuolloin tehdään töitä normaalisti.

En näillä puheilla lähtisi muuttamaan tuota systeemiä.

Ongelmahan ei ole tuo esiin nostamasi irtisanomisaika vaan irtisanomisen lailliset perusteet, jotka ovat kovin tiukat.
Käytännössä huonostakin ja osin tarpeettomasta työntekijästä on hyvin vaikeaa päästä eroon koeajan jälkeen ellei hän tee vakavia laiminlyöntejä ja virheitä jatkuvasti.
Sellaista sluibailijaa, jota saa jatkuvasti patistella ja joka tekee hommat ikäänkuin puoliteholla, ei voi oikein irtisanoa laillisesti.

Käytännössä siis, jos palkkaat uuden työntekijän, niin on oltava lähes selvännäkijä sen suhteen onko kyseinen henkilö ominaisuuksiltaan sopiva tehtävään ja ahkera. Koska kun se koeaika on ohitse, niin se työntekijä on ja pysyy, vaikka tekisi asiat puolet kollegoitaan hitaammin ja tehottomammin.

On irtisanomisajoissakin joitakin epäkohtia, kuten kunnallisen puolen viiden vuoden irtisanomisturva, joka on aika kohtuuton.
 
Ongelmahan ei ole tuo esiin nostamasi irtisanomisaika vaan irtisanomisen lailliset perusteet, jotka ovat kovin tiukat.
Käytännössä huonostakin ja osin tarpeettomasta työntekijästä on hyvin vaikeaa päästä eroon koeajan jälkeen ellei hän tee vakavia laiminlyöntejä ja virheitä jatkuvasti.
Sellaista sluibailijaa, jota saa jatkuvasti patistella ja joka tekee hommat ikäänkuin puoliteholla, ei voi oikein irtisanoa laillisesti.

Käytännössä siis, jos palkkaat uuden työntekijän, niin on oltava lähes selvännäkijä sen suhteen onko kyseinen henkilö ominaisuuksiltaan sopiva tehtävään ja ahkera. Koska kun se koeaika on ohitse, niin se työntekijä on ja pysyy, vaikka tekisi asiat puolet kollegoitaan hitaammin ja tehottomammin.

On irtisanomisajoissakin joitakin epäkohtia, kuten kunnallisen puolen viiden vuoden irtisanomisturva, joka on aika kohtuuton.

Kyllä tyypistä aina eroon pääsee, yksi konsti on "lomautetaan toistaiseksi tuotannollisista ja taloudellisista syistä" eikä siinä oo paljo nokan kopauttamista Toki yritys ei saisi ottaa tilalle uutta työntekijää mutta, mutta...milläpäs lomautettu sitä vahtaa.
 
Kyllä varmastikin Jotain työtä saa, mutta se on eri asia kelpaako se työ, kun saman rahan voi saada helpommalla. Kai nyt burgerinpaistajaa, siivoajaa, lehdenjakajaa jne jne jne. aina kaivataan, jos on asenne kohdallaan ja työt maistuu.
Jos jotain tosiaan saa, niin silloin asia onkin aivan eri. Jos tarjottu työ ei kelpaa ja rahat hommataan varastamalla, niin silloin kyllä vankila reissu täysin kohdillaan.

Ongelmahan ei ole tuo esiin nostamasi irtisanomisaika vaan irtisanomisen lailliset perusteet, jotka ovat kovin tiukat.
Käytännössä huonostakin ja osin tarpeettomasta työntekijästä on hyvin vaikeaa päästä eroon koeajan jälkeen ellei hän tee vakavia laiminlyöntejä ja virheitä jatkuvasti.
Sellaista sluibailijaa, jota saa jatkuvasti patistella ja joka tekee hommat ikäänkuin puoliteholla, ei voi oikein irtisanoa laillisesti.

Käytännössä siis, jos palkkaat uuden työntekijän, niin on oltava lähes selvännäkijä sen suhteen onko kyseinen henkilö ominaisuuksiltaan sopiva tehtävään ja ahkera. Koska kun se koeaika on ohitse, niin se työntekijä on ja pysyy, vaikka tekisi asiat puolet kollegoitaan hitaammin ja tehottomammin.

On irtisanomisajoissakin joitakin epäkohtia, kuten kunnallisen puolen viiden vuoden irtisanomisturva, joka on aika kohtuuton.

Selvennettäköön nyt, kun kirjoitin metallin tessi. Eli siis kyseessä on teknologia teollisuuden työehtosopimus, jota mm. metalli ja konepaja allalla noudatetaan.

Irtisanomisen perusteet.
Soveltamis ohje:
Asiallisena ja painavana syynä pidetään sellaisia työntekijästä itsestään riippuvia syitä, kuten töiden laimanlyömistä, työnantajan työnjohto-oikeutensa rajoissa antamien määräysten rikkomista, perusteetonta poissaoloa ja ilmeistä huolimattomuutta työssä.

En tiedä, sitten kuinka tuota käytännössä toteutetaan ja tulkitaan. Minulla ei ole siitä juurikaan kokemusta ja eikä minulla ole nyt käytettävissä myöskään työsopimuslaki kirjaa nyt.

Tuosta selvännäkijä hommasta mä olen vähän erimieltä. Tokihan hyviä filmaajia on, (tästä muuten joskus keksustelinkin jonkun kanssa aikaisemminkin.) mutta kyllä väitän että sen neljäs kuukaudessa näkee jo kenestä on työmieheksi ja kenestä ei. Ja kyllä, sielä voi jotain puutumista siihen työtahtiin tulla useammankin vuoden jälkeen. Silloin pitäis heti puuttua asiaan ja keskustelemalla selvittää missä ongelma on. Äkkiseltään sanois että eikö tuo töidenlaiminlyönti olisi silloin riittävä peruste irtisanoa(?) Mutta kun en tiedä, ni en tiedä.

Olishan se hienoa jos kaikilla olis hyvä tahto ja yritys tehdä ja panostaa firmaan, niin antaja, kuin tekijä puolella. Mutta kun ei ole, niin kait sitte kaikkia on rankaistu tällaisella hemmetin lakipykälä viidakolla.

Edit: Jos jollain alalla on viiden vuoden, siis viiden vuoden irtisanomisaika ni ohhoh! Olis kyllä hauska tietää millä moinen voi olla perusteltua.
 
Hei dammann, somali saa 2te netto kuukaudessa ja vielä tekee ryöstöjä ja kohde on aina porukalla ryöstetään joku vitun nuori henkilö, eriasia jos ei oo ruokaa ja rahaa ja ryöstää joltain vitun "nallelta" tai sitten jonkun pankkikonttorin tai jotain rahaa, victimless crime minun näkökulmasta. Kyllä täällä on monella harhakuvitelmia ihmisen moraalista ja käytöstavoista.
 
Hei dammann, somali saa 2te netto kuukaudessa ja vielä tekee ryöstöjä ja kohde on aina porukalla ryöstetään joku vitun nuori henkilö, eriasia jos ei oo ruokaa ja rahaa ja ryöstää joltain vitun "nallelta" tai sitten jonkun pankkikonttorin tai jotain rahaa, victimless crime minun näkökulmasta. Kyllä täällä on monella harhakuvitelmia ihmisen moraalista ja käytöstavoista.

2te nettona, tukina? Ei vitussa saa. Nyt vähän lähteitä kehiin.
 
Ne on salattua tietoa, tästä on kirjoitettu monta kertaa tossa maahanmuutto jutussa. Vuokra maksetaan ja toimeentulotuki maksetaan ja kotouttamistuki maksetaan ja urheilut maksetaan ja matkat maksetaan ja kanavat maksetaan ja harkinnanvaraisena tukena maksetaan kaikki melkein mitä niitten mieleen juolahtaa. Arvaahan puupekka kenellä on epävirallinen maailmanennätys ryöstössä? Vihje, tämä herra on otellut myös ufc:ssä.
 
Selvennettäköön nyt, kun kirjoitin metallin tessi. Eli siis kyseessä on teknologia teollisuuden työehtosopimus, jota mm. metalli ja konepaja allalla noudatetaan.

Nuo irtisanomisajat ovat lähes identtisiä alasta riippumatta.
Minulla on ylempien toimareiden tessi ja samanlaisia taisivat olla pääpiirteittäin.

Tuosta selvännäkijä hommasta mä olen vähän erimieltä. Tokihan hyviä filmaajia on, (tästä muuten joskus keksustelinkin jonkun kanssa aikaisemminkin.) mutta kyllä väitän että sen neljäs kuukaudessa näkee jo kenestä on työmieheksi ja kenestä ei. Ja kyllä, sielä voi jotain puutumista siihen työtahtiin tulla useammankin vuoden jälkeen. Silloin pitäis heti puuttua asiaan ja keskustelemalla selvittää missä ongelma on. Äkkiseltään sanois että eikö tuo töidenlaiminlyönti olisi silloin riittävä peruste irtisanoa(?) Mutta kun en tiedä, ni en tiedä.

Useimmitenhan nämä otetaan tottakai puheeksi työntekijän kanssa ja jaellaan huomautuksia. Työntekijä saattaa sitten ryhdistäytyä hetkeksi, mutta lopulta palaa samoihin vanhoihin kuvioihin.
Tällaista työntekijää vastaan on kuitenkin oltava todella raudanlujat todisteet vakavista laiminlyönneistä ja niitä on erittäin vaikea loppujenlopuksi hankkia, kun ensin pitäisi varoituksiakin jakaa. Useimmat pikkujutut tai työtehoon liittyvät seikat eivät yksinkertaisesti kestä oikeudessa riittävän painavina irtisanomisperusteina.

Jos nämä irtisanomiset olisivat helppoja asioita, niin näin moni työnantaja ei joutuisi turvautumaan muihin keinoihin. Yksi taktiikka on ollut esimerkiksi laittaa työntekijä niin tylsiin hommiin, että hän on lopulta itsekin kyllästynyt. Kärjistäen esimerkiksi teroittamaan kyniä tyhjään toimistohuoneeseen koko päiväksi.

Esimerkiksi raksalla olen tavannut sellaisia jo pitkälle keski-ikäisiä kavereita, jotka ovat työajan ulkopuolella alkoholisoituneita. Duunissa he eivät tee oma-alotteisesti elettäkään minkään eteen, jos heitä ei ole kokoajan vahtaamassa ja jatkuvasti määräämässä jokaista asiaa yksityiskohtaisesti. Se on kuin lapsenvahtina toimimista, koska vaikka tyypit tietävät tarkkaan mitä heidän tulisi tehdä, ei mitään tapahdu ilman erillistä käskyttämistä. Ja sitten kun silmä välttää, niin lähdetään autoon istumaan, kun ulkona on liian kuuma tai kylmä. Ja hyvin usein jää työpäiviä kokonaan väliin, kun ollaan mukamas sairaina (darrassa) eikä asiaa voi oikein kiistääkään mitenkään, kun saikun saa puhelimitse lääkäriltä päiväksi.
Siis periaatteessa kaverit kyllä tekevät, jotenkuten, kaiken mitä heidät määrätään tekemään, mutta mitenkään hyviksi työntekijöiksi heitä ei voi kutsua. Ja eroonkaan ei tosiaan pääse, koska jos irtisanoo taloudellisin perustein, ei voi palkata uusia tilalle joutumatta kuseen liittojen kanssa.

Jossain Ruotsissa muistaakseni keksittiin ihmeparannus merkittävään osaan sairaspoissaoloista.
Siellä nimittäin tehtiin ensimmäistä saikkupäivästä palkaton. Ja kas kummaa jengi rupesi yhtäkkiä kärsimään paljon vähemmän yllättävistä lyhyistä taudeista.
 
Back
Ylös Bottom