Selvennettäköön nyt, kun kirjoitin metallin tessi. Eli siis kyseessä on teknologia teollisuuden työehtosopimus, jota mm. metalli ja konepaja allalla noudatetaan.
Nuo irtisanomisajat ovat lähes identtisiä alasta riippumatta.
Minulla on ylempien toimareiden tessi ja samanlaisia taisivat olla pääpiirteittäin.
Tuosta selvännäkijä hommasta mä olen vähän erimieltä. Tokihan hyviä filmaajia on, (tästä muuten joskus keksustelinkin jonkun kanssa aikaisemminkin.) mutta kyllä väitän että sen neljäs kuukaudessa näkee jo kenestä on työmieheksi ja kenestä ei. Ja kyllä, sielä voi jotain puutumista siihen työtahtiin tulla useammankin vuoden jälkeen. Silloin pitäis heti puuttua asiaan ja keskustelemalla selvittää missä ongelma on. Äkkiseltään sanois että eikö tuo töidenlaiminlyönti olisi silloin riittävä peruste irtisanoa(?) Mutta kun en tiedä, ni en tiedä.
Useimmitenhan nämä otetaan tottakai puheeksi työntekijän kanssa ja jaellaan huomautuksia. Työntekijä saattaa sitten ryhdistäytyä hetkeksi, mutta lopulta palaa samoihin vanhoihin kuvioihin.
Tällaista työntekijää vastaan on kuitenkin oltava todella raudanlujat todisteet vakavista laiminlyönneistä ja niitä on erittäin vaikea loppujenlopuksi hankkia, kun ensin pitäisi varoituksiakin jakaa. Useimmat pikkujutut tai työtehoon liittyvät seikat eivät yksinkertaisesti kestä oikeudessa riittävän painavina irtisanomisperusteina.
Jos nämä irtisanomiset olisivat helppoja asioita, niin näin moni työnantaja ei joutuisi turvautumaan muihin keinoihin. Yksi taktiikka on ollut esimerkiksi laittaa työntekijä niin tylsiin hommiin, että hän on lopulta itsekin kyllästynyt. Kärjistäen esimerkiksi teroittamaan kyniä tyhjään toimistohuoneeseen koko päiväksi.
Esimerkiksi raksalla olen tavannut sellaisia jo pitkälle keski-ikäisiä kavereita, jotka ovat työajan ulkopuolella alkoholisoituneita. Duunissa he eivät tee oma-alotteisesti elettäkään minkään eteen, jos heitä ei ole kokoajan vahtaamassa ja jatkuvasti määräämässä jokaista asiaa yksityiskohtaisesti. Se on kuin lapsenvahtina toimimista, koska vaikka tyypit tietävät tarkkaan mitä heidän tulisi tehdä, ei mitään tapahdu ilman erillistä käskyttämistä. Ja sitten kun silmä välttää, niin lähdetään autoon istumaan, kun ulkona on liian kuuma tai kylmä. Ja hyvin usein jää työpäiviä kokonaan väliin, kun ollaan mukamas sairaina (darrassa) eikä asiaa voi oikein kiistääkään mitenkään, kun saikun saa puhelimitse lääkäriltä päiväksi.
Siis periaatteessa kaverit kyllä tekevät, jotenkuten, kaiken mitä heidät määrätään tekemään, mutta mitenkään hyviksi työntekijöiksi heitä ei voi kutsua. Ja eroonkaan ei tosiaan pääse, koska jos irtisanoo taloudellisin perustein, ei voi palkata uusia tilalle joutumatta kuseen liittojen kanssa.
Jossain Ruotsissa muistaakseni keksittiin ihmeparannus merkittävään osaan sairaspoissaoloista.
Siellä nimittäin tehtiin ensimmäistä saikkupäivästä palkaton. Ja kas kummaa jengi rupesi yhtäkkiä kärsimään paljon vähemmän yllättävistä lyhyistä taudeista.