Miksi työttömyyskorvauksen pitää olla vastikkeeton?

Mielipiteitä on moneen junaan, mutta tämä keskustelu alkaa vetää kehää. Mitä tulee näihin sosialisointeihin ja pelkoon siitä, että ihmiset passivoituisivat, mikäli jättiperintöjen jättö estettäisiin, niin olen kyllä kommentoinut niihin jo ja mielestäni tarjonnut ihan kivan ja oikeistolaista sydäntä hivelevän vaihtoehdon kovempaa perintöverotusta hyvittämään. Jos olette eri mieltä, niin olkaa hyvä ja lukekaa mitä olen kirjoittanut ja argumentoikaa vastaan. Kyllä minä niihin sitten otan kantaa, mutta nyt esitettyihin väitteisiin voisin vetää copy-pastella aikaisempia juttujani eikä siinä ole mitään järkeä.

Muutenkin keskustelu on karannut jo aika paljon alkuperäisestä aiheesta ja ehdotan, että leikataan se omaksi kokonaisuudekseen. Viestistä #258 alkaen iso osa ketjusta on keskittynyt aivan muuhun kuin työttömyyskorvaukseen. Saataisiin ehkä muitakin ääniä mukaan, jos ketjun nimi olisi aiheen mukaisesti "suuri perintökeskustelu" tjsp.

Disabled, jos jaksat vääntää kirjallisuuskatsauksen asiaan liittyen, niin kiitän ja nostan hattua. Jään innolla odottamaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän Ominous on tässä(kin) asiassa oikeassa. Rahansiirtyminen vastikkeettomasti sukupolvelta toiselle on vääristymä siinä missä muutkin tulonsiirrot. Miksi jollain pitäisi olla kesämökki, kartano ja Nokiaa (paremminkin Applea) salkussa, sen takia, että jotkut menneisyydessä eläneet ihmiset sellaiset on työnteollaan onnistuneet hankkimaan? Jätetään noi tunteet näissä asioissa humanisteille ja koitetaan edes ajatella asioista rationaalisesti. Kyllähän tämän ongelman nyt ovat ekonomistit Friedmanista ihan kotimaiseen Matti Virenin asti tunnistaneet.

Mitäs Friedman aiheesta sanoikaan ;)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jostain syystä tämä lahjoitustapahtuma on vääristynyt niin, että ihmiset lahjoittavat omaisuuden kuollessaan useimmiten genetiikan perusteella.
Jokin outo markkina-anomalia ilmeisesti, mikä ei varmastikaan ole tehokkain tapa allokoida pääomaa.

Kyse on ihmisen evoluutiopsykologisesta tarpeesta suosia lähimmäisiään. Emme me elä "pääomien tehokkainta allokointia" varten vaan itseämme, läheisiämme ja kuka mitäkin. Vaikka tokihan sinä voit kokea, että elämäntehtäväsi on palkita tehokkaita ihmisiä jakamalla omaisuuttasi koko maailman kesken, mutta ei se useimmille kyllä natsaa.

Ihmisille palkka tuottavuuden perusteella. Kuulostaapa tosiaan kommunismilta.

Ei yksityisomaisuus ole mikään palkka jaettavaksi kaikkien kesken. Palkan maksetaan työstä työnantajan tai palvelun ostajan toimesta.

Penn ja Teller tässä demonstroi aika hyvin:

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
SIC, kiitos videosta, I stand corrected. Muistin ekonomistien debatista Friedmanin olleen juuri päinvastaista mieltä ja vastaväittelijän olleen toista mieltä. On jo aikaa siitä, kun asiaan tuli enemmän perehdyttyä. Yritän tehdä kirjallisuuskatsauksen nykytutkimuksesta kunhan työkiireiltä ehdin. Tuo kannustinmotiivi on tietysti empiirisesti testattava väite, joten jos tutkimus viittaa siihen suuntaan, että perintövero tuhoaa yrittämisen kannustimia enemmän kuin synnyttää niitä (verrattuna vaihtoehtoisiin veroihin), niin myönnän olleeni väärässä.
 
Mielettömän upeat housut nuorella herralla! Hän ei ainakaan tarvitse heijastinta liikkuessaan pimeässä. Itse argumentit, jotka Friedman esitti eivät kuitenkaan järisyttävästi eroa argumenteista, joita minä esitin. Oleellinen ero on siinä, että minä näen meidän elävän yhä enemmän individuaaliyhteiskunnassa ja Friedmanin mielestä elämme perheyhteiskunnassa (video ilmeisesti noin 20-30v vanha). Se onko asia näin, niin siihen tarvittaisiin kyllä jokin vahvempi sosiologinen näkemys ja tämä onkin oikeastaan koko keskustelun oleellinen kysymys. Toisaalta herra punahousu esitti tässä pitkälti 100% perintöveroa, mikä minusta olisi ihanteellinen, mutta epärealistinen vaihtoehto. 100% veroa voi tulla kyseeseen tietyn rajan jälkeen, mutta muutoin äärimmäisyydet kaatuvat yleensä omaan mahdottomuuteensa. Realistisestihan se raja kulkee siinä, että kuinka tärkeäksi perhe tosiasiassa keskimäärin koetaan. Itse epäilen vahvasti, että vaikutus kannustimiin olisi merkittävä, mikäli vanhemmille jätetään mahdollisuus jättää lapsilleen kohtuullinen perintö. Suurrikkaiden taipumus säätiöidä omaisuutensa ja jättää vain pieni osa vauraudesta lapsille mielestäni jopa kertoo siitä, että olemme siirtymässä yhteiskunnalliseen taitekohtaan, jossa jopa toivomme lastemme luovan itse oman vaurautensa.
 
Töitähän on aina. Ja pakottaa vaikka niin, että ilmoittautuneet ja työnjälkeisessä iltahuudossa olleet saa sen palkan(työttämyyskorvauksen) ja muut ei, ellei lääkärintodistusta. Helppoa ja yksinkertaista. Ärsyttää tämä hoivayhteiskunta, kun aallon pohjalle voi vaan heittäytyä ja silti löytyy leipä.

Mitä sitten? Jokainen voi heittäytyä aallon pohjalle. Mikset sinä tee niin jos on niin helppoa? No?
 
Jos työttömät määrätään tekemään yleishyödyllisiä töitä työttömyyskorvauksen eteen, niin eiväthän ne enää ole sen jälkeen työttömiä ja niille kuuluisi maksaa työehtosopimuksen mukainen palkka ja lomat jne. Mihin vedetään raja kenen työpanos julkisella sektorilla oikeuttaa palkkaan ja kenen "työttömyyskorvaukseen"?
Vaadin, että kaikki julkisen sektorin työntekijät irtisanotaan ja sen jälkeen määrätään tekemään entisiä töitää työttömyyskorvauksella. Saataisiin valtion ja kuntien budjettivajettakin korjattua.

Niinpä. Jos ihmisille oikean palkan maksaminen oikeasta työstä sattuu päähän niin ei muuta kun jonnekin Afrikan savannille juoksemaan neekerien kanssa, siellä ei mitään turhia oikeuksia ole kellään.
 
Veljeäni olen yrittänyt avitella työnhaussa...

Tuli todella yllättyksenä, että työvoimapoliittisia koulutuksia järjestetään ainakin pääkaupunkiseudulla todella vähän ja harvoin, verrattuna siihen mikä olisi tarve.
En puhu nyt mistään tarpeettomista höpöhöpö kursseista, vaan osatutkintoon/tutkintoon valmistavista koulutuksista.

Näihin osatutkintoon/tutkintoon valmistaviin kursseihin on 8 kertaa enemmän hakijoita, kuin mitä sinne otetaan sisälle.
 
Back
Ylös Bottom