Miksi takaraivoon koskee?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
37
Tässä nyt siis on semmonen vaiva ilmennyt että treenatessa alkaa koskemaan takaraivoon sanoinkuvailemattoman paljon. Tunne on lähinnä tämän hymiön kaltainen paitsi kipu tulee takaraivoon. :wall: Varsinkin kyykky saa aikaseks ihan jumalattoman säryn päähän. Kipu alkokin pari viikkoa sitten siitä kun tein kyykkyä ja sitten parissa toistossa en ajatellut hengitystä ja en liikkeen positiivisessa vaiheessa puhaltanu ilmaa ulos niinkun pitäs. Joskus nuorempana on ollut samanlaista kipua mutta kylläkin oikeella puolen takaraivoo muistaakseni. Muussakin toiminnassa kipua pikkusen tulee mutta se on kyllä oikeastaan ihan olematonta. Kipu siis on semmosta puristavaa mutta kuitenkin aika tavalliselta tuntuvaa päänsärkyä. Kipu tulee tonne takaraivon vasemmalle puolelle. Viimeks kun kävin kokeilemassa treenaamista niin oli pakko toiseen sarjaan lopettaa homma kun alko koskemaan niin kovasti. Kipu kyllä häviää oikeastaan heti mutta sitten vasen puoli niskasta ja vasemman epäkkään yläosa tuntuu olevan lievästi jumissa. Kädellä sitten tunnustelin päätä kun alko koskemaan niin siinä kipukohdassa tuntu jotenkin erityisen voimakkaasti verisuonen/suonien sykähtely kun muualla sitä ei taas tuntunut yhtään. Voikohan kyseessä olla joku armoton jumi siinä kohalla vai mikä on? Kaverilla nimittäin on joskus ennen ollut jumi ja sillä tuntu samanlaisissa tilanteissa kipua takaraivossa. Vika sitten siltä korjaantui ihan hieronnalla. Pieniä eroja kyllä kivussa on ainakin meidän kuvailujen pohjalta ja tuntuu kummalliselta miten tuolla kohtaa voisi olla joku jumi. Kunhan tässä lomat saa päätökseen niin olis syytä lienee hakeutua koululääkärin puheille. Ajattelin kuitenkin alottaa tämmösen keskustelun jos jollain muullakin ois sama juttu ollut joskus niin vois kertoa mistä voi johtua. :confused:

Joo, et oo ainoa jolla noita ongelmia on. Mulla oli noita ehkä kuukausi sitten, nyt on onneksi loppunut. Mä huomasin et mulle tulee tota kipua kun jännitän niskaa liikaa. Tuntuuko sulla minkäänlaisia ylimääräisiä patteja niskassa tai takaraivossa. Mulla oli, ne oli kuulemma jotain tulehtuneita rauhasia tjsp. Hieronta autto.
Ps. niitä tulehduksia tulee kuulemma flunssan yhteydessä joskus.

mulla oli samaa kipua,päänsärkyä, kun olin ollut flunssassa.

otin yhen kevyen treenin alle ja sit seuraavassa kovassa treenissä
tein siin sit prässiä,niin meinas taju lähteä :(

oli kyllä pitkä sarjakin, 20 toistoa :)

mutta nyt ei oo enää tuntunut :)

joku verisuoni juttu kenties se on... ja sit täytyy olla tarkkana sen hengityksen kanssa.

Uskoisin että tuo vaiva on melko yleinen punttaajilla.
Itselläni tuli myös takaraivo ja niska kipeäksi jokin aika sitten ja taisi olla juuri kyykky mikä sen laukaisi. Seuraavasta treenikerrasta ei tullut mitään, leukoja kun yritti niin alkoi puristamaan sen verran kovasti takaraivosta, että ei pystynyt jatkamaan.

Kaverille sitten juttelin, koska hänellä oli aikoinaan ollut sama vaiva. Sanoi, että pidä pari viikkoa taukoa. En kuitenkaan pitänyt kahta viikkoa taukoa, ainoastaan viikon ja kokeilin mennä treenaaman. Oli edelleen yhtä kipeä, joten lepäsin suosiolla sen pari viikkoa.

Eli ohjeeni on, että pidät nyt ainakin viikon taukoa. Voit kokeilla viikon päästä jos pystyt tekemään jotain, mutta jos tuntuu ettei onnistu, niin jätä suosiolla. Tuo vaiva paranee kaikkein parhaiten levolla.

Minulla on sama vaiva päällä juuri nyt... minulla tämä päänsärky tulee yleensä jumista jomman kumman lavan alla, nyt on vasemman lavan alla selvästikin jumi, josta se sitten vetää/säteilee/kiristää niskaan. Joka tapauksessa ikävä päänsärky tuolla takaraivossa. Kyykkääminen sen taas viime tiistaina laukaisi. Viikon tauolla se on yleensä mennyt ohi.

Olen myös kärsinyt treenatessa päänsärystä. Muutaman kerran on niskat jämähtänyt niin että lääkärin kautta relaxaanit ja särkylääkkeet naamaan ja huilia. Välillä on jaksoja kun joutuu syömään särkylääkkeitä päänsärkyyn, jotta pystyy treenaamaan. Jos lähtee salille pienen säryn kanssa niin se yleensä kasvaa sietämättömäksi.

Noi nystyrät takaraivossa on ainakin mulla lihasten kiinnityspisteitä, jotka ovat juntturassa. Näin ainakin hierojat ovat sanoneet ja hieronta on niihin auttanut.

Kieltämättä kyllä tuntuu niinkun ois tuo takaraivon alalaita vähän turvonnu. Tuosta kohtaa mistä kallo loppuu ja siinä kai on ne lihasten kiinnityskohdat. Positiivista tässä jutussa on se että en ole yksin tän kivun kans vaan on muitakin. Lääkäriinkään en ehkä vaivaudu kun kerta levolla tämä menee ohi. Viikon koitin levätä siitä hetkestä kun tää ekan kerran iski. Sitten tosiaan heti ekan sarjan jälkeen piti treeni lopettaa kun tuntu että koskee ja nyt en oo sitten treenannu. Viikko varmaan jos vielä on taukoa niin pitäis rueta riittämään.

ZweCCo sanoi:
Kieltämättä kyllä tuntuu niinkun ois tuo takaraivon alalaita vähän turvonnu. Tuosta kohtaa mistä kallo loppuu ja siinä kai on ne lihasten kiinnityskohdat. Positiivista tässä jutussa on se että en ole yksin tän kivun kans vaan on muitakin. Lääkäriinkään en ehkä vaivaudu kun kerta levolla tämä menee ohi. Viikon koitin levätä siitä hetkestä kun tää ekan kerran iski. Sitten tosiaan heti ekan sarjan jälkeen piti treeni lopettaa kun tuntu että koskee ja nyt en oo sitten treenannu. Viikko varmaan jos vielä on taukoa niin pitäis rueta riittämään.

Olisi hyvä jos saisit jonkun hieromaan niskaasi ja varsinkin takaraivoa. Hyvä asento on sellainen missä makaat naama ylöspäin ja pää lepää jonkun sylissä/käden päällä. Hieroja vetelee vetelee niskalihaksia pituussuuntaan ja hieroo noita kiinnitysnystyröitä. Saattaa aiheuttaa särkyä, mutta ainakin mulla nopeuttaa huomattavasti paranemista.

Muistattehan poijjat venytellä niitä niskojakin? Ja nakittakaa tyttökaveri hieromaan takaraivosta. Noi paikat jumii todella helposti, ei tosin minulla, kun venyttelen ja hierotutan.

Mulla on ollut tuo aivan sama vaiva (Tuli prässätessä). Se päänsärky on todellakin aivan helvetillinen, ja taju meinaa lähteä. Eikä treenaamisesta tule mitään :itku:

Ensimmäistä kertaa kun vaiva ilmeni, menin lääkäriin. Säikähdin ihan tosissani, että nytkö mulla katkes joku suoni päästä tms. Lääkäri mutisi jotain niskan ja selän lihaksista ja suositteli lepoa sekä venyttelyä. Eli lääkärin mukaan vaiva johtui nimenomaan niskan ja selän lihaksista, eikä siitä että päässä olisi mitään vikaa. No, pidin taukoo viikon. Ei auttanut. Aloin kuitenkin treenaamaan pikkupainoilla sen mitä pystyin ja oisko siinä pari viikkoa menny että pystyi taas täysillä vetämään.

Tuosta tapauksesta lähtien olen venytellyt niskaa & selän ojentajia huolellisesti ennen jokaista treeniä, eikä vaivaa ole enää ilmennyt.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mene ihmeessä hierontaan. Ei se jumi sieltä pelkällä levolla lähde. Yleensäkin jengi alkaa panostaa lihashuoltoon liian myöhään eli vasta sitten, kun ongelmia jo on. Ei se liikaa maksa, jos esim. joka toinen viikko käy ottaa 45 min selkä-niska-olkapää -hieronnan. Ja venyttelyt treenien loppuun, niin ei tarvi ottaa "turhia" väliviikkoja. Tietenkin kannattaa syklittää sitä treeniä esim. kolme kovaa ja kevyt viikko; pääsee palautumaankin kunnolla.

itellä on ollu sama kun tein jonkun näköstä super sarjaa prässilä. Otat vähän aikaa kevyemmin ja vältä liikeitä mis joudut jännittää niskaa kuten pystypunnerus, hauiskääntö tangolla. Sillon se luultavasti menee ohi parissa viikossa itellä se ainakin meni.

Ota se tanko pois sieltä niskasta ja laita takahartioille. Itselläni oli sama vaiva. Meni pois parissa viikossa kun vaihdoin kyykkytyyliä.

Joo no ittelläkin just kyykys tuli tollaanen, hengitystä pidättelin vähän turhanki paljon (raskaat painot), ja vielä sitte ku menin nukkumaan niin oli uus tyyny käytös niin tuli vielä niskatkin kipeeksi. Tänään tein ojentajat ja olkapäät, ei menny oikeen treeni hyvin ku sellaanen kipu takaraivos on. Vois pitää pienen paussin ja vetää vaikka aerobista täs sitte reilummin.

Eli on siis syytä pitää lepoa jos aikoo päästä vaivasta eroon? Harmittaa kyllä kun ei treenaamaan pääse. Pitää koittaa jostain hommata hieroja.

Mulla riitti 1,5vkon totaalilepo.

Että muillakin on tämä ongelma. Oon pikkusen saanut hillittyä tuota kunnon niskavenyttelyllä tehtynä muutaman kerran päivässä.. vaan tahtoo unohtua helposti. Taidanpa varata hierojalle 10 kerran paketin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom