Miksi takaraivoon koskee?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
itellä on pari kertaa menny niska aamul herätessä ihan vaan jumiin niin ettei oo voinu päätä kääntää viikkoon :itku: ...tästä hermostuneena meinasin sillon alkuaikona jo lopettaa bodailun ja alkaa juokseen mut onneks en sentään lopettanu...nyt varmaan painelisin salin ohi maratoonille harjoitellessa :D ...

Ponnistuspäänkipu...tai joku sellanen on toi vaiva tod.näk!!itellä ja treeni kaverilla ollu sama homma tasasin väliajoin ku unohtuu toi niskan venyttely!!muutaman kerran särkeny nii kovin et on kymä tullu!!! :thumbs: Prässis varsinki alkaa välillä sattuun nii perkeleesti.Nyt ku on välillä muistanu venytellä ja pyöritellä käsiä nii ei oo ollu moista vaivaa!Käsittääkseni kipu johtuu siitä ku veri,ja sitä kautta happi,ei pääse aivoihin kunnolla ku niska lihakset on nii jumis...joku viisaampi tarkentakoon,jos ei oo jo tarkentanu...en jaksanu koko ketjuu lukee..

Mulla käynyt sama juttu kaksi kertaa. Ekalla kerralla peck decissä kun painoi päätä tuoliin ja toisen kerran kävi vuoden alussa penkissä, jännitti jotenkin niskoja ja sitten vikassa toistossa meni silleen, että oli parisen päivää ihan jumissa, jumputti niin että pelkäs oliko sydän siirtynyt takaraivoon.. Tästä lähtien olen huomannut ettei vahingossa paina päätään selkänojaan kun tekee isoimmilla painoilla.

Tätä treadia lukiessani innostuin venyttelemään niskaani, koska niskani ja selkäni ovat TODELLA jäykät. Päätä eteenpäin(siis leuka rintakehään) venytettäessä keskiselästä, tai ehkä hieman ylempää tuntui kummaa, ööh, pakottavaa kipua. Sen verran inhottava kipu on, että tota venytystä ei voi tehdä.

Eli siis, onko tämä mainitsemani asia jotenkin liitoksissa samaan niskan ja selän seudun jäykkyyteen?

Tuohon et varmaan täsmävastausta keneltäkään muultakaan saa, niin sanonpa vaan, että todennäköisesti on. Hieroja tietäisi sanoa varmasti.

Olen joskus miettinyt hierojalla käyntiä, mutta kuinka paljon sellaiset maksaa? Ei tuskin paljoa, mutta minulla ei yksinkertasesti ole oikeastaan rahaa :) . Auttaako jo yksi kerta?

Oulussa yksi kerta niska-/hartiahierontaa 17 e / 25 min.

Jännitysniska paranee joskus yhdellä hieronnalla, joskus se on kivusta johtuen vaikeampi hoitaa ja vaatii useamman hieronnan. On yleinen vaiva, mutta kuulemma hyvin yksilö- ja tapauskohtainen luonteeltaan.

Pääkipua on ollut täälläkin kuukausikaupalla junnuna kun ei ole muistanut lihashuoltoa.. Ei riitä että venyttelee lihakset joita treenaa vaan kyllä se niska ja kallonpohjakin sen lihashuollon kaipaa!

Niskan jumppaaminen ja niska/hartiaseudun venyttely jo auttaa ainakin minulla kyseiseen vaivaan, mutta huomannut olen myöskin, että terveenä pysyy ja paremmin treeni luistaa kun muistaa kehoaan ammattitaitoisella hierojallakin palkita.

Teinpähän itselleni toissavuonna jopa lupauksen hierottaa kropan vähintään kerran/2kk. Pyrkimys kyllä on kerta/kuukausi. Lihashuoltooon painottamisen jälkeen en muuten ole edes flunssaa potenu ennenkuin nyt tänä keväänä että suosittelen!

Ps. Ennen tuli sairasteltua ainakin se 4 pöpöä/vuosi.

Viikko ollaan ny treenitaukoa pidetty, eikä kipu oo lievinny. Olen yrittäny vähän venytellä niskoja ja hartioita että verenkierto siellä toimis, mutta ei oo helpottanu. Lääkärille meen ens viikolla jossei tää tästä lähe ittestään. :curs:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Viime kesäloman lopulla tuli tuo niskakipu tutuksi Opossumillekin. Koitin sukellusennätystä Kotkan ulkoaltaassa, kaverit katsomassa/kiskomassa pintaan jos ei nousekaan omin voimin pintaan.
Edellinen ennätys noin 30-35m, mutta päätin sitten vetää "vielä seuraavalle rapulle". Loppu tuntui jo todella pahalta mutta nousin kuitenkin vasta rappujen kohdalla, kiskaisin päätä urakalla taaksepäin että nopeasti saisi happea. Aluksi tuntui aivan hyvältä, mutta kohta alkoi tuntua oudolta.
Vartti tuosta niin ei tullut enää uimisesta mitään. Eikä mistään muustakaan paitsi pyörällä kotiin menosta. Tuo kipu kesti vielä välillä voimistuen todella pitkään. Kuukaudenkin päästä saattoi vielä huomata tehdessä jotain raskasta.
Liekö samaa vaivaa?

Niin ja nykyisin se sukellusennätys on sen 43 metriä osapuilleen, tosin tuon niskasäryn jälkeen ei ole tullut sukelleltua yli kahtaviittä :rock:

Tässäpä lyhyt niskajumppa (kopipeistasin eräälle palstan vakkarille postatusta privaviestistä, ei jaksa montaa kertaa samoja kirjoitella :D ):

1) Pumppaa tyhjillä käsillä vuorotellen samaa liikettä, kuin pystypunnerruksessa, vuorotellen kuin penkkipunnerruksessa. Tee ylöspäin pumppaaminen siten, et ylöspäin todella punnerrat käsiä, alaspäin ikäänkuin vetäisit ylätaljaa tai leukoja. Sama homma vaakatasoon, työnnä, niinkuin penkkipunnertaisit ja vedä, niinkuin kulmasoutaisit. Tee noin 20-30 pumppausliikettä yhteensä.
2) Pyörittele ja ravistele käsiä.
3) Toista 1)
4) Toista 2) ja siinäpä oli alkulämmittely.
5) Käännä päätäsi rauhalliseen tahtiin siten, kuin yrittäisit koskettaa korvillasi olkapäitäsi. Älä nosta olkapäitäsi kumminkaan. Voit tehdä lyhyen (muutama sek) venytyksen puolelleen. Noin 20 käntöä yhteensä (10 per puoli).
6) Käännä päätäsi puolelta toiselle ikäänkuin koettaisit katsoa taaksesi vuoroin oikealle, vuoroin vasemmalle, käännä samalla silmiäsi myös, tehostaa liikettä. Noin 20 kääntöä yhteensä.
7) Nyökkää, eli vie leukaa rintaasi kohti, mutta ÄLÄ vie takaraivoa ns. normaalitasoa taaemmaksi, eli pää liikkuu "pää suorassa" asennon ja "leuka rinnassa" asennon välillä. Rauhallinen tahti edelleen, voit tehdä muutamilla nyökkäyksillä (sarjan loppupuolella mieluiten) lyhyen muutaman sek pituisen venytyksen painamalla kevyesti käsillä takaraivosta. Noin 20 nyökkäystä yhteensä.
8) Toista 5), 6) ja 7).
9) Toista 2).

Se oli siinä. Noiden 5)-7) järjestystä voi muuttaa, jos tuntuu paremmalta jossain muussa järjestyksessä. Aikaa menee muutama minuutti, voi helposti tehdä esim. töissä tai illalla telsun ääressä. Ite teen ton lähes joka aamu ja ilta, eikä ole niskaongelmia ollut.

Tarkkailkaapa vielä sitä, jäkitättekö niskaa/päätä ylöspäin prässissä ja penkkipunnerruksessa. Se on liian yleistä ja ko liikkeiden suorituksen kannalta 100% turhaa. Kumma juttu, että sitä näkee monesti monienkin bodauslehtien reeniartikkeleiden kuvissa kokeneiden reenareiden tekevän, en jummarra. :confused: Takaraivo kiinni penkkiin ja keskittyy ite nostoon! Sitä tankoa EI tarvitse väkisin tuijottaa penkkipunnerruksessa, eikä kelkkaa/jalkalevyä prässissä niskaa ylöspäin voimallisesti jäkittäen, senkun nostaa vain oikeilla lihaksilla nostot ja sillä selvä.

Ensimmäinen hierontakerta tähän vaivaan takana ja vaikea sanoa tehoaako (ennen seuraavaa treeniä).

Joka tapauksessa hierojan mukaan on koko vasen selän puolisko niin jumissa, että ei pahemmin voisi olla. Voi kuulemma digitaalikameralla ottaa kuvan siitä kuinka pahasti turvoksissa on muutama lihas yläselästä.

Lääkkeeksi lisää hierontaa...

Lisäksi ennen treeniä harjanvarren pyörittely joka kulmaan olkapäitä ja yläselkää lämmitelläkseen ja avatakseen.

Syyksi kaveri veikkaili yksipuolista treeniä (minähän en mitään pelejä tai aerobisia harrastele).

olen tämän jutskan pistänyt jo pariin kertaan, eli taitaa olla niskan lihakset niin jumissa/tulehtuneet, että pistävät tuota infernaalista kipua pitkin päätä. Kipu voi siis tuntua jopa ohimoilla saakka (lihasten kiinnityskohdat).

Eli lääkäriin mars.
Määrää sulle varmaan jotain tulehduskipulääkettä ja relaxantteja (sirdalud, dolan jne). Mulla siis ollut ko. vaiva muutaman kerran ja joka kerta kivut lähteneet ko. combolla.

Sama vaiva täällä. Maanantaina rist.taljassa "venähti" ja uskomaton kipu takaraivossa. Siitä lähtien pää ollu kipeenä. Jos tekee vähänkin jotain raskasta liikettä alkaa takaraivossa sattumaan. Kipu kestää n. 5-10min. En tiedä koska tässä uskaltais salille taas. :curs: Se kipu todella oli niin kova että pelkäs tajun lähtevän.

Täytyy tuota venyttelyä kokeilla. Ja mahd varata aika hierojalle ellei ala parantua.

ZweCCo sanoi:
Tässä nyt siis on semmonen vaiva ilmennyt että treenatessa alkaa koskemaan takaraivoon sanoinkuvailemattoman paljon. Tunne on lähinnä tämän hymiön kaltainen paitsi kipu tulee takaraivoon. :wall: Varsinkin kyykky saa aikaseks ihan jumalattoman säryn päähän. Kipu alkokin pari viikkoa sitten siitä kun tein kyykkyä ja sitten parissa toistossa en ajatellut hengitystä ja en liikkeen positiivisessa vaiheessa puhaltanu ilmaa ulos niinkun pitäs. Joskus nuorempana on ollut samanlaista kipua mutta kylläkin oikeella puolen takaraivoo muistaakseni. Muussakin toiminnassa kipua pikkusen tulee mutta se on kyllä oikeastaan ihan olematonta. Kipu siis on semmosta puristavaa mutta kuitenkin aika tavalliselta tuntuvaa päänsärkyä. Kipu tulee tonne takaraivon vasemmalle puolelle. Viimeks kun kävin kokeilemassa treenaamista niin oli pakko toiseen sarjaan lopettaa homma kun alko koskemaan niin kovasti. Kipu kyllä häviää oikeastaan heti mutta sitten vasen puoli niskasta ja vasemman epäkkään yläosa tuntuu olevan lievästi jumissa. Kädellä sitten tunnustelin päätä kun alko koskemaan niin siinä kipukohdassa tuntu jotenkin erityisen voimakkaasti verisuonen/suonien sykähtely kun muualla sitä ei taas tuntunut yhtään. Voikohan kyseessä olla joku armoton jumi siinä kohalla vai mikä on? Kaverilla nimittäin on joskus ennen ollut jumi ja sillä tuntu samanlaisissa tilanteissa kipua takaraivossa. Vika sitten siltä korjaantui ihan hieronnalla. Pieniä eroja kyllä kivussa on ainakin meidän kuvailujen pohjalta ja tuntuu kummalliselta miten tuolla kohtaa voisi olla joku jumi. Kunhan tässä lomat saa päätökseen niin olis syytä lienee hakeutua koululääkärin puheille. Ajattelin kuitenkin alottaa tämmösen keskustelun jos jollain muullakin ois sama juttu ollut joskus niin vois kertoa mistä voi johtua. :confused:

kyseessä taitaa olla ponnistuspäänsärky. kärsin itekkin siitä viime kesänä. alkoi penkatessa ja joka kerta kun teki mitä tahansa raskasta olin pyörtyä kivusta. pelästyttihän se mutta se kestää parista viikosta pariin kuukauteen. kannattaa iisisti ottaa vaan. varoa nostamasta verenpainetta. se muuten tulee helposti myös sillon kun paneskelee :(

Minulle taas lekuri sanoi, että minun tapauksessa ei ollut kyse verenpaineen noususta vaan siitä, että lihakset kiristävät hermoa. Hermot kulkevat tuonne ohimolle. Käsittääkseni minulla ei ole juuri lihasten kiinnityskohtia tuossa ohimon alueella.

Zombie|TJ| sanoi:
se muuten tulee helposti myös sillon kun paneskelee :(

Niin eihän sillä treenien poisjäämisellä mitään mutta kun tommonenki vaikutus on niin on kyllä paska "sairaus" toi ponnistuspäänsärky. :D

Ite oon nyt pikkasen vajaa kolme viikkoa pitäny taukoa ja tänään kävin treenaamassa. Kyykkyä ja maastavetoakin tuli tehtyä eikä tuntunu yhtään kipua päässä. Edelleen jatkan kuitenkin niskan venyttelyä ja hieromista. Oli se kyllä mukava päästä pitkästä aikaa treenailee. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom