Miksi suomalaiset lihovat?

Yksi helppo syyttelyn kohde on omat vanhemmat. "No kun porukat on opettanu syömään joka päivä jotain pyttipannua/ranskiksia niin ei tästä eroon pääsee" Jos syödään niin se on sitä pelkkää hiilaria ja huonoa rasvaa. Yleensä myös saattaa kalorit jäädä melko vähäisiksi per päivä niin kroppahan siitä vasta innostuu ja pitää kaikesta kiinni. Joskus jos syödään yli kulutuksen niin se tuleekin sitten jostain sipsi/karkkipussista ja limukoista. Ei sitä tuolle varmaan mitään voikkaan vielä kun on lapsi, mutta sitten kun ikää karttuu, on se omasta tekemisestä kiinni joko pysyä ruokailutottumuksissa tai vaihtaa terveellisempään.

Vanhempien nurkista vuosia sitten pois muutettuani olen ainaki itse joutunut käytännössä tekemään täydellisen remontin siihen mitä normaalisti syön. Siihen aikaan varmaan harvalla on hirveästi valinnanvaraa, jos kaapeissa ei käytännössä ole kun kasottain eineksiä. Sen kerran jos vanhempani usein tekivät ruokaa sekin oli pitsaa tai vastaavaa. Ei siis mikään ihme että molemmat ovat 120kg+. Omastakokemuksesta voin sanoa että oli yllättävän vaikeaa aikanaan opetalla syömään ns oikein varsinkin kun olet 10vuotta putkeen laittanu ruuan mikroon ja nyt senkin tekemiseen menee aikaa jne, mutta kuten sanoit täysin samaa mieltä siitä että se on kyllä jokaisen omasta halusta kiinni mitä sen jälkeen kun saa täysin vapaasti itse valita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi helppo syyttelyn kohde on omat vanhemmat. "No kun porukat on opettanu syömään joka päivä jotain pyttipannua/ranskiksia niin ei tästä eroon pääsee" Jos syödään niin se on sitä pelkkää hiilaria ja huonoa rasvaa. Yleensä myös saattaa kalorit jäädä melko vähäisiksi per päivä niin kroppahan siitä vasta innostuu ja pitää kaikesta kiinni. Joskus jos syödään yli kulutuksen niin se tuleekin sitten jostain sipsi/karkkipussista ja limukoista. Ei sitä tuolle varmaan mitään voikkaan vielä kun on lapsi, mutta sitten kun ikää karttuu, on se omasta tekemisestä kiinni joko pysyä ruokailutottumuksissa tai vaihtaa terveellisempään.

Niin no perheen ruokailu tottumukset ja tavat siirtyvät lapselle jne, kyllähän se on iso ja merkittävä osa sen lapsen tulevaisuuttakin ja ei mitenkään yllättävää että se lapsi todennäköisesti pysyy samalla linjalla vielä aikuisenakin, eriasia perheissä jossa on erikseen karkkipäivät, säännölliset ruokailutottumukset, syödään kotiruoka jne on tilanne eri lapsikin oppii sen linjan sitten aikuisena ja todennäköisesti opettaa samalla tavalla omatkin lapsensa.

Totta, olet oikeassa tulevaisuudessa voit vain katsoa peiliin ja itse päättää mitä teet ruokailus suhteen, mutta se miten siihen ollaan päädytty johtuu yleensä perheen ruokailutottumuksista.

Mielestäni olisi hyvä kannustaa syömään kotiruokaa ja säännöllisesti ja opetella syömään terveellisesti koko perheen voimin, se on jo myös lapsista välittämistä että lapsille tarjotaan sitä kunnon ruokaa ja opetetaan syömään kasviksia ja muutenkin terveellisesti. Ja on myös hyvä opettaa että ei ole väärin herkutella, mutta herkkupäivä on harvoin esim. aika usein kerran viikossa tai kuukaudessa.

Ihan järkyttävän iso merkityshän sillä kotikasvatuksella on näihin asioihin. Kyllä se on hyvin yleistä, että näkee että koko perhe monessa sukupolvessa on vähän pulskempaa sakkia, ja ei, se ei ole ne geenit, mistä se johtuu... Samallailla, kun on huomattavasti todennäköisempää että uskovaisten lapsista tulee uskovaisia jne, vaikka kuinka aikuisiällä ymmärtäisi kuinka irrationaalista on toimia samoin kuin vanhemmat.

Omakohtainen kokemustakin on, kun tälleen aikuisiällä tahtoisin syödä silleen, että ei olisi yhtään suolaa missään, niin eipähän se oikein tunnu itsekuri siihen riittävän kun pienestä pitäen totutettu syömään se keskiverto määrä suolaa, mitä nyt (jalostetuissa) elintarvikkeissa tuppaa olemaan. Vaikka siis tiedän, että varmasti jollain kuukauden totuttelu jaksolla oppisi sietämään suolattoman ruuan "mauttomuutta"

Ärsyttää kanssa kun itse olisin halunnut totuttaa mun pojan sellaseen ruokavalioon, jossa ei ole suolaa, eikä lisättyä sokeria (sokeri ainoastaan luonnollisessa muodossa, tuoreista kasviksista/hedelmistä) mutta pojan äiti ei ihan jaa tätä samaa näkemystä, niin yritä siinä sitten enää saada poikaa syömään "terveellisesti", ja puhutaan siis 2 vuotiaasta, jolla ei varmasti ole itsekuria...

Ärsyttää kanssa kun itse olisin halunnut totuttaa mun pojan sellaseen ruokavalioon, jossa ei ole suolaa, eikä lisättyä sokeria (sokeri ainoastaan luonnollisessa muodossa, tuoreista kasviksista/hedelmistä) mutta pojan äiti ei ihan jaa tätä samaa näkemystä, niin yritä siinä sitten enää saada poikaa syömään "terveellisesti", ja puhutaan siis 2 vuotiaasta, jolla ei varmasti ole itsekuria...

Sama tilanne. Haluaisin lapsen syövän "puhtaasti". Eli hyvistä raaka-aineista tehtyä ruokaa ja pitää sokeri minimissään. Hyvin vähän viljaa, koska se vetää kakaran mahan sekaisin. Vähän sellainen fiilis kun seinälle välillä puhuisi. Mehua joka päivä ja spagettia. Eli sokeria ja ravinneköyhää jauhoa. Vituttaa välillä niin, että ei veri kierrä. No teen parhaani aina kun itse teen ruoan ja käyn kaupassa. Silloin homma pysyy hanskassa, mutta jos antaa siimaa löytyy kaapista aina jotain paskaa.

Vähän sellainen fiilis kun seinälle välillä puhuisi. Mehua joka päivä ja spagettia. Eli sokeria ja ravinneköyhää jauhoa. Vituttaa välillä niin, että ei veri kierrä.
Niin tää.. Ai että ärsyttää toi mehukin justiin, olis ees vaa joku lasi sillon tällön jotakin täys-hedelmä tuoremehua, mut ei vaan just näitä "vesi, sokeri, E4456, aromi"-tyyppisiä... -.- Kiva sit antaa periks, et lapsi syö sellasta mitä ei ite syö yhtään, koska epäterveellistä ja on sentään sen 6-7 kertaa isompi kooltaan ite... :face:

Ei muuten niin väliä, mutta mitä enemmän poika tottuu näihin "herkkuihin" niin sitä enemmän se nyrpistelee nenäänsä kun koittaa tarjota jotain järkevää ruokaa.
Ja yritä siinä sitten 2 vuotiaalle selittää mikroista, makroista, aminohapoista ja fruktoosin ja glukoosin täysin poikkeavasta metaboliasta jne... :D

Niin no eikai sitä nyt tarvitsekaan ymmärtää sentään mikroista, ja makroista sentään vielä pitkään aikaa tarvi "stressata" tommosista, nuorellekin on vielä hyvä kun vaan syö normi kotiruokaa joka sis. aamupalan, välipalat, lämpimän aterian ja iltapalan. :)

En itse ainakaan lähtisi mitenkään bodybuilder safkaakaan tyrkyttää lapselle enkä mieluusti sellaiseen johdattele, liikuntakin pitää olla mielekästä ja kivaa koska mielestäni sekin johdattelee lasta innostumaan myös siitä liikunnasta ite oisin ainakin vältellyt koko sali harrastusta jos suuhun ois tuotu maitorahkaa jossa 25 g proteiinia ja sen jälkeen vietty kyykkytelineen ääreen ja huudettu täysillä "do you even squat!"

Okei ehkä vähän liioitteluks meni, mutta kuitenkin toivottavasti pointti meni perille :D Mehu ei oo paheista ensimmäinen pahempaa on mikro ruuat, karkit, sipsit makeat ja limppari. Se että mehua nyt juo aina välillä ei nyt oo niin kauheaa tietenkin pitää myös suuhygieniasta huolenpito opettaa lapselle, kun sisältää paljon sokeria yms.. Lapselle ois silti hyvä opettaa että vesi on janojuoma ja maitotuotteita on hyvä käyttää, ei pelkkää mehua tietenkään.

Ja liikunnassa tukea lasta, tykkäs mistä tykkäs. Tietenkin joskus liikunta harrastukissakin seurataan vanhempia ei tietenkään niin usein mitä ruuan suhteen, mutta voi vaikuttaa.

Niin no eikai sitä nyt tarvitsekaan ymmärtää sentään mikroista, ja makroista sentään vielä pitkään aikaa tarvi "stressata" tommosista, nuorellekin on vielä hyvä kun vaan syö normi kotiruokaa joka sis. aamupalan, välipalat, lämpimän aterian ja iltapalan. :)
No en mä ihan tarkoittanutkaan, että mun 2-v poika rupeis stressaa niistä, kun se tarkoitus olisi että se niistä "stressaaminen" jäisi minulle... Mutta se vähän vaikeutuu kun toinen ei suostu syömään niitä mikroja ja makroja, kun "keinotekoiset" maukkaat ruuat maistuu ihan kuin toiselta planeetalta, niin eihän ne fiksut ruuat enää kelpaa. Aikuinen voi halutessaan syödä väkisin terveellisesti. Tietty tää poikkelikin söisi sitä terveellistä lopulta kun tarpeeksi nälkä, mutta eipä kannata sille tielle lähteä, kun ei pojan äiti ole samoilla linjoilla, niin ei tätä uudelleen totuttelua voi joka kerta uusiksi tehdä, menee vaan hampaiden kiristelyksi kaikilla.. ;) Vihaan muuten tuota käsitettä "normi kotiruoka" koska se ei tarkoita mitään. Sehän voi olla ihan mitä vain kotona (kokonaan tai osittain) tehtyä. Yleensä keskiverto perheessä tämä normaali kotiruoka on vähintäänkin suolamäärältä kaukana terveellisestä... Ellei satu asumaan sellaisessa perheessä, jossa kaikki tehdään alusta alkaen itse eikä suolaa käytetä lainkaan.

Aamupalasta, välipaloista, lounaista, iltapaloista stressaaminen on taas aivan turhaa, mikä tahansa ateria määrä ja rytmitys käy, kunhan ruuan laatu ja määrä on oikein. En itse ainakaan tunnista omasta syömisestä ollenkaan mitään tuollaisia, syön kun kerkeän, ja niin monessa ateriassa kun tarvitsee, että saa kaiken tarvittavan, sama soveltuu kenelle vain oikeastaan.

Pidät lapsen äidin kanssa pienen perhe palaverin, että alatte yhdessä kattoo vähän että mitä siellä jääkaapista löytyy mitkä menee veke ja mitä tulee tilalle. Ymmärrän kyllä ettet halua antaa lapsellesi keinotekoista safkaa, en itsekään ruokkisi lastani noin vaan nimenomaan sitä puhdasta oikeaa ruokaa, puhtaista ja terveellisistä raaka-aineista, d-vitamiinin kohdalla varmaan antaisin lisä d-vitamiinia, lapset kuitenkin tarvii sitä siinä missä muutkin ihmiset ja kasvulle ja kehitykselle välttämätöntä, tietenkin jos nyt puuttuu ruoka pöydästä kalaruuat ainahan se oikeesta ruuasta saatu parempaa.

Ja kotiruuan määrittelen, että se on normaalia itsetehtyä ruokaa jossa on käytetty hyviä ja terveellisiä raaka-aineita, mielummin kotimaisista vieläpä koska sisältävät kaikista vähiten säilöntä-aineita. Normaali kotiruoka nimenomaan on sitä itsetehtyä ruokaa, ei sitä äitien saarioisilla duunaamaa lihaperunalaatikkoa.

Aikuiselle, saattaa toimia tuo harvemmin syöminen, kasvava nuori/lapsi tarvitsee kuitenkin ravintoa, niin ainakin itse pitäisin kiinni että pidetään huolta myös siitä että lapsi syö aamupalan, välipalat, lämpimän aterian ja iltapalan, monipuolinen ja terveellinen ruokavalio kuitenkin aina kaiken a ja ö. :)

En nyt jaksanut alkaa lukea 11 sivua vastauksia, mutta omasta mielestä ihan vaan siksi koska ihmiset ovat yleensä ihan vaan niin tyhmiä, etteivät ymmärrä ravinnosta mitään perus asioitakaan. Ainakin sivusta kuunnelleena omat perheenjäsenet ovat aivan pihalla kaikesta, ja luultavasti en itsekään muinoin mistään enempää tiennyt.

Esim. jos menee ravintolaan, niin sisko välttelee pihvien tilaamista koska ne lihottavat niin paljon, ja että ne raskalaiset olisi kuitenkin ihan ok. Muutenkin turhauttavaa puhua kenenkään "normaalin" ihmisen kanssa ravinnosta, varsinkin jos he kyselevät jotain vinkkejä, kun tuntuu ettei niitä vinkkejä oikeesti kuunnella, kunhan huvikseen kysyvät tai jotain. En nää muuta syytä siihen, että miksi samoja kysymyksiä pitää aina kysyä kuukauden välein. Jos vinkeistä ei ota kiinni, niin turha niitä on viisaammilta lisää kysellä.

Itseäni ei niin kauheesti edes kiinnosta lähteä hifistelyynkään mukaan, vaan musta on just OK/parasta kun mahd moni ymmärtäisi edes ne perusteet. Kyllä niillä pitkälle pääsee, ja se pitäisi kyllä opettaa porukalle että mistä sitä tietoa sitten saa, jos sitä ei itsellä ole. Vastaus on toki netistä mielummin kuin kaverilta, mutta mistä sieltä? Tuntuu että ainakin semmoisille ihmisille on muutenkin vaikeampi selittää mitään, jotka eivät ole netin kanssa pahemmin tekemisissä, ja eivät näin osaa tehdä omaa tutkimustaan ja päätöksiään lukemansa perusteella. Noh, tuohon on kyllä vaikeeta vaikuttaa.

Ja pakkiksellakin tosiaan vittuillaan / vinoillaan veljestieteestä todella paljon, mutta tuntuu ettei se kuitenkaan tätä hommaa täysin perselleen vedä; jos joku sanoo että on PAKKO syödä tasan 7x päivässä pieniä aterioita että laihtuu, niin vaikka se ei totuus olekaan, niin ei se myöskään ole huonoin mahdollisuus. Yhtä hyvin se niin luultavasti toimii, ja turha siitä sen enempää vittuilla jos kuitenkin pääpiirteittäin ollaan oikeassa suunnassa. Samoin vaikka joku juttu että palkkari pitää juoda 15,6 s jälkeen treenin lopusta, niin vaikka se ei totta olekaan, niin silti se on ihan ok.

Keskityttäisiin vaan mieluummin noihin suurempiin peruskysymyksiin, kuin joidenkin pienten myyttien purkamiseen.

Pah, perus kotiruokaa vaan, ja reipas kävely on parasta liikuntaa, siinä läskit lähtee. Ja metsätyöt on ainoo tapa saada oikeita lihaksia.

Viimeksi eilen sain palautetta, että lienee korkealla kolesteroli, kun oli jäänyt kaupasta ostetut kaksi munakennoa pöydälle näkyville. Totesin vain että tuskimpa. :piis:

Viimeksi eilen sain palautetta, että lienee korkealla kolesteroli, kun oli jäänyt kaupasta ostetut kaksi munakennoa pöydälle näkyville. Totesin vain että tuskimpa. :piis:

Emma Morano (euroopan vanhin ihminen) 116 vuotias sanoi syövänsä joka päivä 3 kananmunaa, hänen mukaan pitkän iän salaisuus. :D

paitsi eipä tuo 3 paljoa ole, mutta tuli vain mieleen.

Tässä on muutaman kerran mainittu, että liikaa suolaa syötäisiin ja se on ongelma. Olen itse siitä ihan toista mieltä. Suola ei todellakaan ole mikään ongelma, vaan sokeri. Meille on näinä ravitsemussuositusten aikana jankattu, että suola ja kova rasva on pahaa. Täysjyvävilja jne. sensijaan on jumalaista ruokaa ja kaikkien pitää syödä ruisleipää, koska ne kuidut jne. Olen itse välttänyt viljaa jo vuosia ja se oli yksi parhaita päätöksiä ikinä. Ilman viljaa maha pelaa ja on muutenkin energisempi olo. Olen ns. karppaaja ja siihen siirtyminen on ollut yksi parhaita päätöksiä. Suola ei todellakaan ole mikään ongelma, jos syöt itse tekemääsi ruokaa jonka olet itse maustanut. Sensijaan jos tulee vedettyä valmisruokaa ja puolivalmisteita, niin ei tarvitse kuin katsoa tuoteseloste ja näkee kyllä mikä siinä safkassa mättää. Mielestäni hyvä tapa tehdä ruokaa on puhtaista raaka-aineista. Ruokasi jota suuhun mätät ei pidä sisältää tuoteselostetta, vaan raaka-aineiden nimiä. Paljon kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia, marjoja, hyviä rasvoja(ei todellakaan margariinia), voita ruoanlaitossa, oliiviöljyä, kookosöljyä jne. Ei tietenkään kaikkien tarvitse syödä samalla tavalla, mutta tunnen itsekkin monta ikilaihduttajaa joilla se paino ei pysy pois. Paras tapa laihtua on se mitä siihen lautaselle laitetaan, ei liikunta. Suuri pudottaja tyylisessä touhussa jossa ihmiset lähes tapetaan liikunnalla on mielestä aivan sairasta touhua ja siinä ei ole mitään järkeä. Liikunnalla on paljon etuja ja hyötyjä, mutta valitettavasti laihdutuksessa sen teho on marginaalinen. Ruoka on se joka tiellä pitää. Mitä tulee herkkuihin, niin tämän ruokavalion myötä mitä itse noudatan, on mieliteot hävinneet. Enää ei tee mieli niitä sipsejä, karkkeja jne. Samoin alkoholin käyttö on minimaalinen. Punaviiniä silloin tällöin. Ennen meni koppa kaljaa helposti viikonloppuna, viljojen pois jätön jälkeen ei vaan tipu enää, mikä on ihan positiivista.

Liikunnalla on paljon etuja ja hyötyjä, mutta valitettavasti laihdutuksessa sen teho on marginaalinen.

Väittäisin että aktiivisemman elämäntavan omaksumisella, oli se sitten hyötyliikuntaa tai liikuntaharrastus, vaikutus on huomattavasti suurempi kuin marginaalinen.

Tässä on muutaman kerran mainittu, että liikaa suolaa syötäisiin ja se on ongelma.

Suola ja sokeri on yhdessä kyllä ihan ongelma. Suolaa ei mielestäni tarvitse lisätä ruokiin, ellei juo sitten paljon vettä. Mutta monessa ruuassa on jo pelkiltään sitä suolaa, ei sitä tarvitse siihen lisätä erikseen.

Suola ja sokeri on yhdessä kyllä ihan ongelma. Suolaa ei mielestäni tarvitse lisätä ruokiin, ellei juo sitten paljon vettä. Mutta monessa ruuassa on jo pelkiltään sitä suolaa, ei sitä tarvitse siihen lisätä erikseen.
No itsellä ei ainakaan hirveästi suolaa ole raaka-aineissa eikä mitään muitakaan mausteita, joten on niitä lisättävä jos ei halua syödä mautonta ruokaa. Lihaakaan en osta juurikaan marketeista, vaan ostan lihani ihan lihakaupasta.

Joo, ei tuo suola pitäisi olla kenelläkään nykypäivänä enään ongelma. Jos suolaa saa liikaa(?!?), niin se on varmastikkin ongelmista se pienin.
Ja tuollaiset "Suolaa ei tarvitse lisätä ruokiin" kommentit on jo vähän liian väljää ja perusteettomia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom