Miksi suomalaiset lihovat?

Eikö kukaan osannut vastata mun kysymyksiini? Eivät ne kai niin vaikeita olleet?

Tähtityttö, sanoit, että yritetään olla trendikkäitä, vaikkei halutakaan. Mitä yrität tarkoittaa tällä?

EDIT: Tähän täytyy mainita vielä, että tulen ylipainoisten ihmisten kanssa niin kauan hyvin toimeen, kunhan he vaan ymmärtävät ja hyväksyvät "sairaudestaan" (anteeksi huono ilmaisu, en keksinyt parempaakaan) johtuvat ongelmat. Ihmiset ovat erilaisia, ylipainoinen ei välttämättä kykene johonkin, mihin normaalipainoinen pystyy. Mun mielestä ylipaino on suuri rajoite. Miksi joku haluaa tieten tahtoen olla "rajoittunut" (taas huono ja törkeä ilmaisu, pahoitteluni)? Siksikö, että hän saisi tehdä mitä tahtoo ja jättää vastuun itsestään yhteiskunnalle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö kukaan osannut vastata mun kysymyksiini? Eivät ne kai niin vaikeita olleet?

Tähtityttö, sanoit, että yritetään olla trendikkäitä, vaikkei halutakaan. Mitä yrität tarkoittaa tällä?

EDIT: Tähän täytyy mainita vielä, että tulen ylipainoisten ihmisten kanssa niin kauan hyvin toimeen, kunhan he vaan ymmärtävät ja hyväksyvät "sairaudestaan" (anteeksi huono ilmaisu, en keksinyt parempaakaan) johtuvat ongelmat. Ihmiset ovat erilaisia, ylipainoinen ei välttämättä kykene johonkin, mihin normaalipainoinen pystyy. Mun mielestä ylipaino on suuri rajoite. Miksi joku haluaa tieten tahtoen olla "rajoittunut" (taas huono ja törkeä ilmaisu, pahoitteluni)? Siksikö, että hän saisi tehdä mitä tahtoo ja jättää vastuun itsestään yhteiskunnalle?

eiköhän kaikki jollain tasolla halua olla laihoja, nuoria ja nättejä. kyse on enemmänkin siitä millaisena hyväksyt itsesi. ei kukaan halua olla valtamerialus, mutta kuka viitsii asialle jotain tehdä ja kuka puolestaan syöttää puluja ystäviensä kanssa...

maailma ei ole niin mustavalkoinen hei, jos sulla on 5-10kg ylimäärästä perseessä niin ei se tee sinunsta rajoittunutta ja varmasti pystyt tekemään kaiken sen minkä se ihannepainossaan olevakin pystyy. asia erikseen ovat sitten nämä sairaalloisesti ylipainoiset jotka aiheuttavat turhia kuluja yhteiskunnalle, jotka taas lukevat näitä naistenlehtiä ja foorumeja joita mainonstetaan niin helvetisti.

langanlaiha bollywoodilainen valitaan idoliksi koska se on ajan trendi (mihin tähtityttökin mahdollisesti viittasi) muinoin historiassa ihannoitiin reheviä tyttöjä (lue: elintasomaha)

mailmassa on paljon pahaa ja sitä ylipainoista naista kiusataan työpaikalla ehkä juuri sinunkaltaisten ihmisten takia jotka ovat sitä mieltä että kunnossa olo on absoluuttinen totuus, ja kaikki jotka toisin väittää ovat laiskoja paskoja.

mailmassa on paljon pahaa ja sitä ylipainoista naista kiusataan työpaikalla ehkä juuri sinunkaltaisten ihmisten takia jotka ovat sitä mieltä että kunnossa olo on absoluuttinen totuus, ja kaikki jotka toisin väittää ovat laiskoja paskoja.

Tuota tässä itsekin olen miettinyt samaa ajatusta. Sitä vaan en ymmärrä kun jotkut suorastaan vihaa toisen ulkonäköä. Vähän avarakatseisuutta taas.:thumbs:

Ja niille jotka kemian kanssa pelaa saavuttaakseen jotain ulkonäköön liittyen ei ole mitään asiaa IMO kommentoida kenenkään painoa tai kuntoa. Näitäkin kun joskus täällä näkee...

eiköhän kaikki jollain tasolla halua olla laihoja, nuoria ja nättejä. kyse on enemmänkin siitä millaisena hyväksyt itsesi. ei kukaan halua olla valtamerialus, mutta kuka viitsii asialle jotain tehdä ja kuka puolestaan syöttää puluja ystäviensä kanssa...

maailma ei ole niin mustavalkoinen hei, jos sulla on 5-10kg ylimäärästä perseessä niin ei se tee sinunsta rajoittunutta ja varmasti pystyt tekemään kaiken sen minkä se ihannepainossaan olevakin pystyy. asia erikseen ovat sitten nämä sairaalloisesti ylipainoiset jotka aiheuttavat turhia kuluja yhteiskunnalle, jotka taas lukevat näitä naistenlehtiä ja foorumeja joita mainonstetaan niin helvetisti.

langanlaiha bollywoodilainen valitaan idoliksi koska se on ajan trendi (mihin tähtityttökin mahdollisesti viittasi) muinoin historiassa ihannoitiin reheviä tyttöjä (lue: elintasomaha)

Hyvä vastaus.

Olen näemmä muotoillut sanani hyvinkin väärin, jos annan vaikutelman siitä, että olen läskienvihaajanatsi, jolla on nollan rasvat yms.

Aloituksesi on tosi hyvä. Kyse on juuri siitä, millaisena hyväksyy itsensä. En hyväksynyt itseäni 20kg ylipainoisena, heikkona ja masentuneena pullamössöpoikana, vaan panin pisteen järjettömälle sipsien ym. paskan syömiselle, aloin liikkumaan ja tulin noin vuodessa normaaleihin mittoihin. Tietyn rajan kyllä pidän rasvan, kuntoilun ja muun intoilun määrässä, sillä on mun mielestä luonnotonta ja jopa hankalaa olla "alle kympin" rasvoissa, liikkua 24/7, laskea joka helvetin kalori ja ravinnemikrogramma ruostaan. Ei pidä mennä liiallisuuksiin, kumpaankaan suuntaan.

En myöskään maininnut lainkaan, mihin määrittelen rajoittuneisuuden rajan, mutta toki on selvää, että 5-10kg ylimääräistä ei haittaa yhtään. Enemmänkin viittasiin omiin kokemuksiini, kuinka vaikkapa n. 160 senttiä pitkä ja 100 kiloa painava tai 180 senttiä pitkä ja 130 kiloa painava tuttavani ja hengästyy jääkaapille kävellessään ja tarvitsee apua, mikäli kaatuu maahan, koska ei kykene nousemaan sieltä omin avuin. Näen myös kaupungilla, työelämässä ja monissa muissa yhteyksissä ylipainoisia ihmisiä, joiden on selvästi vaikea olla ja toimia normaalisti ja ongelmitta.

Trendeistä en ymmärrä mitään, ajattelen asiat mieluummin itse. Mikäli olen tietämättäni omaksunut kasvatukseni tai ympäristöni vaikutuksesta vallallaan olevia trendejä, niin voi voi. Jos ne on kerran oppinut, niin niitä pitää ominaan ja ne ovat osa arvomaailmaa ja ajattelua.

Enkä suinkaan miellä kunnossa oloa absoluuttiseksi totuudeksi. Ei sitä voi mitata, toisin kuin vaikkapa auton nopeutta. Enkä takuulla syrji ketään missään olosuhteissa minkään asteen ylipainon vuoksi, mutta se täytyy todeta, että ylipainoa ei voi noin vain "sysätä pois" tai kieltää, vaan se täytyy hyväksyä, kuten moni muukin asia elämässä.

Se mitä puhuin tuossa viimeisimmässä viestissäni, eli terveyteen liittyvästä vastuusta, tarkoitti siis sitä, että mun mielestä on vastuutonta olla sairaalloisesti ylipainoinen, ja sanoa, että "ei ole mun vika". Tietenkin hyvin järjestetyssä yhteiskunnassa me kaikki halutaan huolehtia toisistamme, mutta pitää myös osata huolehtia ja ottaa vastuu itsestään, sillä ylipaino on asia, josta muiden on hyvinkin vaikea huolehtia.

:piis:

Tuota tässä itsekin olen miettinyt samaa ajatusta. Sitä vaan en ymmärrä kun jotkut suorastaan vihaa toisen ulkonäköä. Vähän avarakatseisuutta taas.:thumbs:

Ja niille jotka kemian kanssa pelaa saavuttaakseen jotain ulkonäköön liittyen ei ole mitään asiaa IMO kommentoida kenenkään painoa tai kuntoa. Näitäkin kun joskus täällä näkee...

Kuka on pelannut kemian kanssa ja kommentoinut? Ei siinä paljoa ole varaa mitään kommentoida.

Miksi tässä maailmassa voi olla niin paljon pahaa, että ylipainoisia naisia sorretaan työpaikoilla, kuten tutkimukset osoittavat?

Se että ei ole onnistunut laihduttamaan kertoo siittä, että ihmisellä ei ole sisua ja itsekuria mitä myös moni homma työelämässä vaatii.

Muistakaa myös että kaikki lihavat/ylipainoiset eivät ole huonokuntoisia ja sairaita!

Tuttavani tekee päivittäin metsätöitä ym. ruumiillisesti raskasta ja on viimeksi käynyt lääkärissä 20 vuotta sitten. Kyllä on painoa hieman liikaa ja vatsanympärys n. metri... syö mitä huvittaa eikä kiinnosta pätkääkään muu kuin että ruoka maistuu hyvältä..

Toinen tuttuni on sairaalloisen lihava, en ole kehdannut kysyä, mutta taitaa painaa jotain yli 150kg (arvioiden)...Hoitaa kodin, perheen, käy töissä ja opiskelee...ei mielestäni ole itsekuriton tai laiska, mutta sairastaa syömishäiriötä...jonkinsortin ahmimista pahaan oloon ja masennukseen. Työskentelee itse terveydenhoitoalalla ja tietää nämä jutut...pää vain ei toimi niinku pitäis...

Itse olen myös kamala läskivalas (näin minut täällä tuomitiin kun kerroin olevani 157 cm ja 70 kg mitoiltani :rolleyes:). Kilpparin vajaatoiminta syynä. Karppaamalla paino jopa putoaa... ja yritys on kova...jälleen kerran... itsekurin puutetta mulla, sen myönnän, hiilarit koukuttaa. (normi hiilarinsyönnillä en ole onnistunut laihtumaan vaikka kalorit on ollut alle 1500 pvä).
( mieheni ei haluaisi että laihdun...hän pitää pyöreistä naisista ja olen hänen mielestään nytkin vielä aika hoikka hänen makuunsa...että niin meillä ihmisillä on eri käsitys lihavuudestakin...kuka on, kuka ei... Pakkiksella lienee aika tiukat raamit sille kuka on ns. normaali).

Hävettää oikein, itse tuomitsin kerran erään ylipainoisen lapsen äidin...että oli syöttänyt lapsensa lihavaksi...kuulin sitten että tälläkin pojalla on kilpirauhasen vajaatoiminta... silloin hävetti...

Yritän olla tuomitsematta.

Muistakaa myös että kaikki lihavat/ylipainoiset eivät ole huonokuntoisia ja sairaita!

Tuttavani tekee päivittäin metsätöitä ym. ruumiillisesti raskasta ja on viimeksi käynyt lääkärissä 20 vuotta sitten. Kyllä on painoa hieman liikaa ja vatsanympärys n. metri... syö mitä huvittaa eikä kiinnosta pätkääkään muu kuin että ruoka maistuu hyvältä..

Tokihan on niitäkin ylipainoisia, jotka tekevät ruumillisesti raskasta toimintaa, mutta lihovat silti. Useat ylipainoiset eivät kuitenkaan tee mitään fyysistä, mikäli kauppakassien kantamista autolle tai kyljen kääntämistä sohvalla lasketa.

Toinen tuttuni on sairaalloisen lihava, en ole kehdannut kysyä, mutta taitaa painaa jotain yli 150kg (arvioiden)...Hoitaa kodin, perheen, käy töissä ja opiskelee...ei mielestäni ole itsekuriton tai laiska, mutta sairastaa syömishäiriötä...jonkinsortin ahmimista pahaan oloon ja masennukseen. Työskentelee itse terveydenhoitoalalla ja tietää nämä jutut...pää vain ei toimi niinku pitäis...

En usko, että valtaosa ylipainoisista kärsii jostain vastaavan kaltaisesta psyykkisestä häiriöstä. Kyllähän se useilla on päästä kiinni, mutta ei kai sentään noin rajulla tavalla.

Tsemppiä sulle siitä, että haluat ja yrität taistella sairauttasi vastaan. :thumbs:

Yritän tarkoittaa sitä, että tiedetään laihdutuksen olevan trendikästä, ja siitä puhutaan, mutta lihava ihminen ei siltikään välttämättä HALUA laihtua. Hän kyllä puhuu siihen tyyliin, ja ehkä saattaa jopa tietää miten laihdutetaan, muttei kuitenkaan tee mitään.

Itsellä on ainakin tuttu, joka aina puhuu, kuinka pitäisi laihduttaa, mutta ei koskaan tee asialle mitään.

Yritän tarkoittaa sitä, että tiedetään laihdutuksen olevan trendikästä, ja siitä puhutaan, mutta lihava ihminen ei siltikään välttämättä HALUA laihtua. Hän kyllä puhuu siihen tyyliin, ja ehkä saattaa jopa tietää miten laihdutetaan, muttei kuitenkaan tee mitään.

Itsellä on ainakin tuttu, joka aina puhuu, kuinka pitäisi laihduttaa, mutta ei koskaan tee asialle mitään.
Kyllähän jengi nyt varmaan haluaa laihtua ja puhuu siitä niin että pitäisi ja pitäisi mutta lopultahan se on se itsekurin puute joka vie pohjan pois koko jutusta.

Kyllähän jengi nyt varmaan haluaa laihtua ja puhuu siitä niin että pitäisi ja pitäisi mutta lopultahan se on se itsekurin puute joka vie pohjan pois koko jutusta.

Itse ainakin myönnän tämän omalta kohdaltani. Asia vaivannut päivittäin useamman vuoden mutta silti ei saa mitään aikaiseksi.

omasta mielestä suurin tekijä paino ongelmissa on vastuuttomat ja tietämättömät vanhemmat. Monet vanhemmat ei välitä pätkänvertaa vaikka lapsi on 20kg yli(tai ali) painoinen, jos näin on ollut lapsen koko elämänajan, on lapsen itse vaikea ottaa niskastaan kiinni vahvan tottumuksen ja vanhempien piittaamattomuuden takia, tietenkin lapsi ei ole tyytyväinen vanhempiin, jotka antoivat sitä jäätelöä aina kun hän halusi ollessaan pieni.

Komppaan edellistä. Pikkusiskoni on sairaalloisen ylipainoinen, josta syytän vain ja ainoastaan vanhempiani. Hän saattaa syödä välipalaksi kulhollisen mustikoita, mikä kuulostaa siihen asti hyvältä, kunnes päälle kipataan niin paljon sokeria, että marjojen väristä ei saa enää selvää... Olen asiaan yrittänyt puuttua, mutta kun ei ravinto-oppi mene perille, niin se ei vaan mene. Itselläni on myös paljonkin kokemusta läskinä olosta. Jääkiekkoilun lopetettuani "bulkkasin" puolessatoista vuodessa sellaiset +30kg. :eek: Nyt, noin kolmen vuoden punttailun, ja aerobisten jälkeen, voin taas hyvillä mielin sanoa olevani kohtuullisessa kunnossa. Ja kyllä, tuollainen parinkymmenen kilon ylipaino tekee elämästä helvettiä. Tämän huomaa vasta sen jälkeen, kun on itsensä laittanut kuntoon ja verrannut olotilaansa siihen aikaisempaan manaattina oloon...

hiilarit pannaan

suomessa syödään aivan liikaa hiilihydraatteja. Meille terveellisenä mainostettu ruokapyramidi pohjautuu isoksi osaksi aikanaan Usan maatalousministeriössä kehitettyyn ruoka-aineympyrään. Näiden ohjeiden mukaan päivittäisestä kokonaisenergiasta tulisi jopa 60-70% saada hiilareista. Suomalaiset syövät kammottavan määrän perunaa, pastaa, riisiä, leipää, täysmehuja...ja nämä kaikki maistuvat myös erityisen hyvin "dieetillä", koska ne eivät sisällä rasvaa. Suomalaisille nämä myrkylliset herkut ovat terveysruokaa. Uusissa tutkimuksissa on havaittu sydän- ja verisuonisairauksien nuorilla yleistyvän diapeteksen johtuvat nimenomaan sairaalloisesta hiilihydraatin popsimisesta. Iso osa nuoria syö lähes päivittäin limsaa, karkkia, perunalastuja jne. Kotona sitten vanhoilliset vanhemmat vielä työntävät lautaselle perinteisiä suomalaisia epäterveellisiä peruna- ja pullamössöjä. Näinollen verensokeri sahaa ylösalas jatkuvasti, jopa alakouluikäiset lapset lihoavat ja kansa sairastuu yhä enemmän ja enemmän hengenvaarallisiin sairauksiin. Tältä kaikelta voitaisiin säästyä ainoastaan vaihtamalla perunat ja pastat kasveihin, lopettamalla vaaleiden viljatuotteiden syönti ja siirtymällä syömään KOHTUUDELLA ruista. Myös kaikenlainen mehujen litkiminen olisi syytä lopettaa (myös täysmehut !!). Hedelmäsokeri ei nimittäin ole merkittävästi terveellisempää kuin sakkaroosi. Sitä varastoi ainoastaan maksa (vain muutamia kymmeniä grammoja) ja sen jälkeen vyötärö. Ihmisillä kun on tapana litkiä näitä myrkkyjä 3-5 lasia päivässä (5x2dlx10g=200 GRAMMAA SOKERIA). Muutoksen toteuttaminen vaan on vaikeaa, koska vähärasvaisten "terveysruokien" valmistajat rahoittavat niitä tutkivien tahojen toiminnot ja vähähiilihydraattisten ruokailutottumusten tutkiminen pidetään kurissa ja siitä uutisointi kontrollissa. :wtf:

Hassua kun mä olen pitänyt tuoremehuja vielä aika terveellisinä, ja erittäin hyvänä vaihtoehtona juissille ja limulle, joita ennen litkin pitkin viikkoa.

jemppe87:n tekstin allekirjoitan kylläkin aika isoksi osaksi.

Täyttä asiaa. Minä en esim. laihdu kuin hiilareita rajoittamalla...

Joo onhan se siis aivan selvää, että hiilarit on se lihomisen suurin syy useimmilla. Rasvaa vältetään viimeiseen asti ja hiilari kaikki muodoissaan on sitten varmaan ok. Kiitos naistenlehdet ym. väärän tiedon levittäjät :thumbs:

Peruskoulussa edelleen pitäis opettaa paljon paremmin ravinto-oppia. Eipä siellä juuri nyt opi, kotitaloudessa (pakollista seiskalla oli ainakin mulla) opitaan lähinnä välttään huonoja rasvoja ja liikaa suolaa.

Mun mielestä taas itsekuri on aivan väärä työkalu painonhallinnassa. Itsekuri riittää ehkä yhteen määrätyn pituiseen dieettiin, mutta entäs sitten kun täytyisi pysyä siinä normaalipainossa lopun elämäänsä? Pysyvä painonhallinta edellyttää että ihminen jollain tapaa nauttii siitä olosta, jonka normaali syöminen aiheuttaa. Jos tarvitaan kovasti itsekuria, kaikki ei ole korvien välissä kohdallaan. Ruoalla ei oikeastaan pitäisi olla kovin suurta merkitystä, pitäisi oppia syömään niin ettei käytä ruokaa lääkkeenä, lohduttajana, palkintona tai minään muunakaan tunne-elämän korvikkeena.

Mun mielestä taas itsekuri on aivan väärä työkalu painonhallinnassa. Itsekuri riittää ehkä yhteen määrätyn pituiseen dieettiin, mutta entäs sitten kun täytyisi pysyä siinä normaalipainossa lopun elämäänsä? ... pitäisi oppia syömään niin ettei käytä ruokaa lääkkeenä, lohduttajana, palkintona tai minään muunakaan tunne-elämän korvikkeena.

Huomaatko ristiriidan? Eli vastaus on "itsekuri". Ihmiset kammoavat sanaa itsekuri, kuin myös kaikkea "tekemistä" jota terveys vaatii. Harva oikeasti tajuaa että on sen ensimmäisen viikon jälkeen(kun on oppinut mitä kannattaa syödä ja milloin sekä miten nukkua ja liikkua) se kaikki on osa samaa rutiinia kuin mitä tv ja sipsit olivat ennen, olo vain on huomattavasti parempi.

suomessa syödään aivan liikaa hiilihydraatteja. Meille terveellisenä mainostettu ruokapyramidi pohjautuu... :wtf:

Allekirjoitan yllämainitun täysin.

Nyt takana VHH-elämää yhdeksän kuukautta ja voin entisenä orastavan pömppämahan omanneena todeta, että ikinä en enää aio palata pullamössön pariin.

Hiilari lihottaa jopa itseni kaltaista aktiiviliikkujaa. Uusi elämä on hyvän olon ja salionnistumisten lisäksi opettanut todellakin nauttimaan hyvästä ja terveellisestä ruuasta. Suosittelen kaikille - erityisesti voimailijoille.

PS Kannattaa lukea Antti Heikkilän aiheeseen liittyviä kirjoja

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom