Miksi suomalaiset lihovat?

Joo, ei tuo suola pitäisi olla kenelläkään nykypäivänä enään ongelma. Jos suolaa saa liikaa(?!?), niin se on varmastikkin ongelmista se pienin.
Ja tuollaiset "Suolaa ei tarvitse lisätä ruokiin" kommentit on jo vähän liian väljää ja perusteettomia.

Kyllä mulla makuaisti on ainakin sen verran hyvä, ettei suolan avulla tarvi maustaa. Joo kyllä ihminen tarvii suolaa muistaaksen teeluusikallisen verran, ja kyllä jos sä joka ruokaan pistät suolaa nii veren natriumtasot saattaa olla hyvin äkkiä korkeat. En ymmärrä mikä siinä suolassa on että sitä täytyy aina erikseen lisätä kyllä jos sä 2-3 litraa vettä juot nii suolaa on hyvä ottaa sellasenaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mulla makuaisti on ainakin sen verran hyvä, ettei suolan avulla tarvi maustaa. Joo kyllä ihminen tarvii suolaa muistaaksen teeluusikallisen verran, ja kyllä jos sä joka ruokaan pistät suolaa nii veren natriumtasot saattaa olla hyvin äkkiä korkeat. En ymmärrä mikä siinä suolassa on että sitä täytyy aina erikseen lisätä kyllä jos sä 2-3 litraa vettä juot nii suolaa on hyvä ottaa sellasenaan.

Miten sinä maustat suolattoman ruuan, niin ettei se tarvitse suolaa?

Et tarvitse mitään lisättyä suolaa jos juot ton verran vettä. Tuplaa määrä, niin aletaan olemaan siellä ehkä rajoilla.

Turhaa hössöttämistä tosta suolan käytöstä. Mä ainakin laitan sitä ruokiin ihan maun vuoksi. Ei tietenkään sitäkään pidä överisti käyttää niinkuin ei mitään muutakaan. Toi 2-3 litraa on ihan minimi mitä päivän aikana pitäis nestettä mennä. Treenipäivinä se on ihan helposti ainakin tuplat toi.

No käyttäkää mitä käytätte, itse jätän suolan ainakin pois ruuasta. Ite tykkään käyttää ihan muita mausteita ruuissa, jokaisen vapaus tietenkin päättää mitä käyttää mausteena, ei suolan maku mikään makuelämys kuitenkaan ole en itse tykkää ainakaan.

Liikunnalla on paljon etuja ja hyötyjä, mutta valitettavasti laihdutuksessa sen teho on marginaalinen.

Eriäviä mielipiteitä esitettiin jo, mutta lisätään vielä oma. Mittani 3 vuotta sitten olivat 176cm ja 115kg. Liikuntaa en harrastanut. Joitain vuosia aikaisemmin sentään fillarilla tai kävellen yliopistolle päivittäin, mutta tuossa vaiheessa autolla töihin. Yhtäkkiä liikuntakärpänen puri ja aloin rullaluistella muutamia tunteja viikossa ja jonkin ajan päästä käydä salilla. Ruokailutottumuksia en muuttanut. Vuosi sitten olin pelkällä liikunnan lisäämisellä menettänyt 20 kg lähtötilanteesta. Sen jälkeen vasta päätin muuttaa ruokailujani ja 10kg lisää vielä lähti sillä (parissa kuukaudessa btw).

En tiedä millaista lähtötilannetta mietit, kun sanot että teho olisi vain marginaalinen. Mulla ainakin liikunnalla oli suurempi vaikutus kun myöhemmin tehdyllä ruokaremontilla.

Vaikuttahan siihen tietysti se kun liikut niin kulutus nousee, eli kulutukseen nähden syöt vähemmän silloin kun harrastat liikuntaa. Jos siihen lisäisisit ruokaa jotta tulisi kaloreita enemmän kuin kulutat, niin paino nousee, jos syöt vähemmän kuin kulutat paino laskee. Jos syöt tasan sen minkä kulutat paino pysyy samana simple as that.

Vaikuttahan siihen tietysti se kun liikut niin kulutus nousee, eli kulutukseen nähden syöt vähemmän silloin kun harrastat liikuntaa. Jos siihen lisäisisit ruokaa jotta tulisi kaloreita enemmän kuin kulutat, niin paino nousee, jos syöt vähemmän kuin kulutat paino laskee. Jos syöt tasan sen minkä kulutat paino pysyy samana simple as that.

Oliko tämä minulle? Jos oli, niin tietenkin. Näinhän asia on.

Ettei ois lihominen vaan kiinni siitä, että tämä on pimeä, paska maa, ihmiset vittumaisia, ja kaikkia vituttaa kokoajan.

Voisin kuvitella, että epäsuorasti liikunnan lisääminen laihduttaa muutenkin kuin kulutusta kasvattamalla. Ainakin päivästä kuluu aikaa liikuntaan, sen suunnitteluun ja siitä palautumiseen, eikä mielessä näin ole syömingit (ainakin itse syön mm.tylsistyneenä). Ja olo paranee, kun hikoilemisesta saa mielihyvää sokerin sijaan. :)

Omakohtainen kokemukseni on, että laihduttaminen tapahtuu ruokavaliota muuttamalla. Liikunta tietysti edesauttaa sitä, mutta jos vain liikuntaa lisää ja jatkaa syömistä entiseen tapaan niin voi kilot kyllä tiukassa olla. Itse laihdutin ensimmäiset 40kg oikeastaan pelkästään ruokatottumuksia muuttamalla, tahti oli sellaiset 2,5 - 3,5kg/kk. Nyt kun aloitin aktiivisen salilla käynnin neljä kertaa viikossa niin laihtuminen nopeutui huomattavasti, yhdeksän viikon aikana meni 12kg. Tämä siitäkin huolimatta, että jouduin syömisiäni hieman lisäämään jotta jaksaisin treenit viedä kunnialla läpi.

Hyvinvointivaltio = aikaa mässätä yli tarpeen. Johon vielä yhdistettynä huono ravintotietämys.

Jos joutuis ruuanmurusten eteen painaan hommia, niin ei siinä ehtisi syödä ja illalla mussuttaa sipsiä leffaa vilkuillessa.

Hyvinvointivaltio = aikaa mässätä yli tarpeen. Johon vielä yhdistettynä huono ravintotietämys.

Jos joutuis ruuanmurusten eteen painaan hommia, niin ei siinä ehtisi syödä ja illalla mussuttaa sipsiä leffaa vilkuillessa.

Mielestäsi ruoka taitaa olla liian halpaa.....?

Tästäkin saa aina väännöt aikaan :D

Itsestään liikunnalla ja ruokavaliolla ei kummallakaan ole vaikutusta laihtumiseen, kaikilla on kaava sama. Energiantarve vs. imeytyvä energia. Se miksi sanotaan että liikunnalla ei ole niin isoa merkitystä, johtuu siitä, että saa liikkua aivan älyttömästi, jos saa vaikkapa 2000kcal energiaa yli energiatarpeen. Jos perus energiantarve on esim. 2000kcal ja syö koko ajan 4000kcal, pitäisi liikkua noin 2500kcal edestä vuorokaudessa että laihtuisi. 100 kiloisen henkilön pitäisi hölkätä melkein 3 tuntia päivässä että tuon ylimääräisen energian saisi poltettua, ei onnistu keneltäkään pitkässä juoksussa. Tuon 2500 kcal pudottaa taas ruokavaliota muuttamalla kohtalaisen helposti pois, ja ei mene paikat rikkikään.

Se miksi jotkut sitten laihtuu "helposti" liikkumalla, johtuu yleensä siitä että energian liikasaanti on vähäistä. Jos syöt esim. 300kcal yli kulutuksen, sinun ei tarvitse muuttaa ruokatottumuksia, vaan riittää että käyt esim. tunnin päivässä lenkillä tai salilla, jolloin energiamäärä on negatiivinen ja laihdut.

Summa Summarum, olette kaikki väärässä

Mielestäsi ruoka taitaa olla liian halpaa.....?

Jos itse tekee, ja tietää mitä tekee, niin ei ruoka kallistakaan ole. "Liian halpa" nyt on vähän erikoinen käsite, mutta voisihan sitä pohtia, mitä tapahtuisi, jos esim. kaikkea lisättyä sokeria ja rasvaa verotettaisiin ankaralla kädellä. Roskaruoka on liian halpaa, kun sitä niin paljon syödään.

Hyvinvointivaltio = aikaa mässätä yli tarpeen. Johon vielä yhdistettynä huono ravintotietämys..

Heikko ostovoima + kiire ja väsy -> einekset yms. halpa paska, täydennettynä ahdistavaan oloon "hemmottelu" ja "lohtu"herkuilla, tämän lisäksi liikunnan puute, niin eikö se enemmän ole ostovoiman ja koulutuksen asia, kuten on tainnut tutkimuksissakin viitteitä olla.. Että koulutetummat ja vauraammat liikkuu enemmän ja on terveempiä kuin vähemmän vauraat..?

Liian lyhyt kesä. Ei jaksa jengi panna itseään kesälkuntoon muutaman hassun hellepäivän takia.
Talvella ja kylmänä keväänä + syksynä suojaava rasvapeite on enemmän kuin tarpeen.

Heikko ostovoima + kiire ja väsy -> einekset yms. halpa paska, täydennettynä ahdistavaan oloon "hemmottelu" ja "lohtu"herkuilla, tämän lisäksi liikunnan puute, niin eikö se enemmän ole ostovoiman ja koulutuksen asia, kuten on tainnut tutkimuksissakin viitteitä olla.. Että koulutetummat ja vauraammat liikkuu enemmän ja on terveempiä kuin vähemmän vauraat..?
Noin on kyllä tainnut useammasaskin paikassa lukea. Koulutetuilla ja vauraammilla on keskimäärin paremmin rahaa laitta safkaan sekä rahaa harrastaa useampaa lajia vs. "köyhä". Suomessa nyt saa perus ruokatavarakaupasta hyvin kaiken moista "snäkkiä" halvalla joka on vielä terveellistä. Kioskeilla ym. myydään ihan hedelmiäkin suht halpaan hintaan. Jenkeissä kun pyörähti, huomasi että siellä se "paskaruoka" oli ainakin halvempaa kuin täällä, joten siihen ainakin hinnan puolesta murtuu varmasti helpommin.

Jos perus energiantarve on esim. 2000kcal ja syö koko ajan 4000kcal, pitäisi liikkua noin 2500kcal edestä vuorokaudessa että laihtuisi.

Tuolla matematiikalla esimerkkihenkilö olisi lihonut noin 100 kiloa vuodessa, ennen kuin olisi havahtunut tilanteeseen.

Tuskin sentään kenelläkään vuosikausia on kalorit 2000 plussalla. Muutama sata ylimääräistä varmaan yleisempää. Itse olen pudottanut paljon helpommin vain lisäämällä liikuntaa. Ruoan vähentämiseen tuntuu mun kroppa sopeutuvan todella nopeasti. 120kg massalla kun juoksee noita tunnin lenkkejä niin palaa ihan törkeästi kaloreja. Pelkästään sen lisäämällä menee suurin osa miinuksille. Ehkä noi väitteet, että liikunnalla ei ole merkitystä, tulee jostain sellaisista liian kevyistä liikuntasuoritteista. Esim aloittelijan läpsyttelyt salilla ei polta ehkä kuin 100-200. Ja jos aerobinen on jotain kävelyä niin ei siinäkään tunnissa paljoa kulu. Mutta jos oikeasti sykkeet nostetaan tunniksi peruskuntoalueelle 150 sykkeen tuntumaan, niin siellä isompi kaveri polttaa kaloreita reilusti

Ruisleipä on liian hyvää. Se yks ruispala täytteineen äkkiä sen 500 kcal eikä tunnu missään, sitten ottaa toisen perään ja sitten onkin jo ison lounaan kalorit kasassa ja puolet päivän kaloreista törsätty. Itsellä laihdutuksesta ei tule ikinä mitään jos on mitään leipää edes näkyvissä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom