Miksi isot pojat eivät penkkaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Titaani
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Niin, mutta onhan se huomattavasti tukevampi alaselälle jos se perse on tukevasti kiinni penkissä.
Kyllä se paino pääasiassa on yläselällä/hartioilla ja jaloilla, vaikka se perse penkissä olisikin.
ei kaikki isot runkkupenkkaajat tee hommaa päin persettä. osa on vaan yleisurheilijoita, joita ei kiinnosta voimanosto vaan oman lajin tulokset.
Juuri näin.

Runkkupenkkaaminen on huvittavaa ja ihan täydellistä itsensä kusettamista. On ihan sama mitkä raudat sillä tavalla nousee sillä sitä ei lasketa. Kannattaa varmaan opetella ne liikkeet ensin.

Runkkupenkkaaminen on huvittavaa ja ihan täydellistä itsensä kusettamista. On ihan sama mitkä raudat sillä tavalla nousee sillä sitä ei lasketa. Kannattaa varmaan opetella ne liikkeet ensin.
:david: Myös lankkupenkki, puolikyykky, pukeiltaveto yms. ovat varmaan sinusta itsensä kusettamista ja niiden tulokset ei merkkaa mitään.

Näitä kommentteja tulee lähes aina näiltä aloittelevilta kavereilta, jotka tekee kaiken oikein ja tuntuma on hirmuinen.

Ja miten se runkkupenkki sinusta määritellään? Jos perse nousee 2 cm ja tanko ei pysähdy rinnassa niin se on sitten runkkupenkki, niinkö? Tämä ei nyt kuitenkaan ole ihan noin mustavalkoista. Itseäni ei ainakaan suuremmin huvita jos tangossa alkaa jollain olla rautaa lähemmäs 200 kiloa, vaikka se perse ei nyt siinä penkissä täysin pysyisikään.

:david: Myös lankkupenkki, puolikyykky, pukeiltaveto yms. ovat varmaan sinusta itsensä kusettamista ja niiden tulokset ei merkkaa mitään.

Näitä kommentteja tulee lähes aina näiltä aloittelevilta kavereilta, jotka tekee kaiken oikein ja tuntuma on hirmuinen.

Ja miten se runkkupenkki sinusta määritellään? Jos perse nousee 2 cm ja tanko ei pysähdy rinnassa niin se on sitten runkkupenkki, niinkö? Tämä ei nyt kuitenkaan ole ihan noin mustavalkoista. Itseäni ei ainakaan suuremmin huvita jos tangossa alkaa jollain olla rautaa lähemmäs 200 kiloa, vaikka se perse ei nyt siinä penkissä täysin pysyisikään.

Lankkupenkki, ym ovat puolittaisia liikkeitä ja käsittääkseni esimerkiksi tuo lankkupenkki on tarkoitettu ns apuliikkeeksi rinnalta lähtöön vaiko ojentajille? Samoin pukeilta veto... Puolikyykky taas on turvallisempi vaihtoehto mitä tulee syväkyykkyyn joten se on perusteltavissa. Mielestäni esim lankkupenkin tai pukeiltavedon tulokset eivät todellakaan merkkaa mitään vaan voima mitataan täyspitkällä liikeradalla. (IMO)

Tuntumasta sen verran, että itse en ainakaan sitä tuntumaan ihan hirveästi tavoittele vaan pyrin sarjapainoissa ylös, mutta kyllä se tekniikka sentään pitää olla kunnossa.

Runkkupenkin määritys?? Hmmm... Sanotaan nyt vaikka niin, että kun kämmen mahtuu suorana kaverin alle niin puhutaan jo huvittavasta tavasta penkata. Eikä se kyllä selälle kovin terveellistä ole todellakaan. :lol2:

Mun mielestä sitten taas se 200 kilon penkkaaja voi ottaa puolet niistä painoista pois ja kokeilla paremmalla tekniikalla jos ei kerran pysty teknisesti oikeaan suoritukseen. Mitään tuollaisia perse ylös pomppu rinnalta 200 kilon penkkauksia ei todellakaan lasketa miksikään tuloksiksi. Tiedän yhdenkin kaverin joka saa penkistä 90 kiloa ylös kun pitää perseen penkissä eikä pomputa rinnalta, mutta runkkupenkillä se tuuppaakin 140kg. :rolleyes:

En nyt kuitenkaan lähtisi kenellekkään huomauttelemaan salilla mistään tekniikoista vaan ne ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita.

Lankkupenkki, ym ovat puolittaisia liikkeitä ja käsittääkseni esimerkiksi tuo lankkupenkki on tarkoitettu ns apuliikkeeksi rinnalta lähtöön vaiko ojentajille? Samoin pukeilta veto... Puolikyykky taas on turvallisempi vaihtoehto mitä tulee syväkyykkyyn joten se on perusteltavissa. Mielestäni esim lankkupenkin tai pukeiltavedon tulokset eivät todellakaan merkkaa mitään vaan voima mitataan täyspitkällä liikeradalla. (IMO)
Oikein tehty syväkyykky ei nyt ole juuri yhtään vaarallisempi kuin yleensä paljon kovemmilla painoilla tehty puolikyykky. Ja voima on kyllä huomattavasti laajempi käsite kuin yhden tietyn liikkeen suorituskyky, varsinkin niinkin rajoittuneen liikkeen kuin penkki.

Mun mielestä sitten taas se 200 kilon penkkaaja voi ottaa puolet niistä painoista pois ja kokeilla paremmalla tekniikalla jos ei kerran pysty teknisesti oikeaan suoritukseen. Mitään tuollaisia perse ylös pomppu rinnalta 200 kilon penkkauksia ei todellakaan lasketa miksikään tuloksiksi.)
Ei lasketa kilpailukelpoiseksi penkkitulokseksi. Mutta kyseinen suoritus vaatii voimaa ihan perkeleesti. Jo tuon rautamäärän pitäminen käsillä on kova suoritus.

Tiedän yhdenkin kaverin joka saa penkistä 90 kiloa ylös kun pitää perseen penkissä eikä pomputa rinnalta, mutta runkkupenkillä se tuuppaakin 140kg. :rolleyes:
Tuota nyt ei usko kukaan.

Minusta on lähinnä naurettavaa se, kuinka paljon täällä aina ruvetaan dissaamaan koviakin penkkauksia joissa on vähän fuskua mukana, vaikka omat tulokset on valovuosia jäljessä.

Oikein tehty syväkyykky ei nyt ole juuri yhtään vaarallisempi kuin yleensä paljon kovemmilla painoilla tehty puolikyykky. Ja voima on kyllä huomattavasti laajempi käsite kuin yhden tietyn liikkeen suorituskyky, varsinkin niinkin rajoittuneen liikkeen kuin penkki.

Ei lasketa kilpailukelpoiseksi penkkitulokseksi. Mutta kyseinen suoritus vaatii voimaa ihan perkeleesti. Jo tuon rautamäärän pitäminen käsillä on kova suoritus.

Tuota nyt ei usko kukaan.

Minusta on lähinnä naurettavaa se, kuinka paljon täällä aina ruvetaan dissaamaan koviakin penkkauksia joissa on vähän fuskua mukana, vaikka omat tulokset on valovuosia jäljessä.

Nyt on kuules ihan sama mitä sinä uskot ja mitä et. Paska tekniikka + isot raudat= itsensä kusettamista IMO. Syväkyykky paha liike polville IMO. Onhan se toki hienoa kun pystyy pitämään jotain tiettyä rautamäärää käsillään. (Suoritus sekin).

En nyt jaksa lähteä tästä asiasta enempää vääntämään kun on mielipiteistä kysymys ja sillee... :haart:

Jatketaan jossain toisessa threadissa jookos? :thumbs:

Mielestäni esim lankkupenkin tai pukeiltavedon tulokset eivät todellakaan merkkaa mitään vaan voima mitataan täyspitkällä liikeradalla. (IMO)
Niin, toki voima mitataan hyväksytyllä suorituksella, mutta tämä kuitenkin on tärkeää ainoastaan niille nostajille, jotka kisaavat. Pitää kuitenkin muistaa, että kehonrakentajat ja voimanostajat harjoittelevat eri tavoin.

Tuntumasta sen verran, että itse en ainakaan sitä tuntumaan ihan hirveästitavoittele vaan pyrin sarjapainoissa ylös, mutta kyllä se tekniikka sentään pitää olla kunnossa.
Tämäkin on kaksipiippuinen juttu. Kehonrakentajana tulisi keskittyä nimenomaan siihen tuntumaan, painottavat monet huiput. Tekniikka tosin pitää olla kunnossa siinä määrin, ettei sitä liikettä huijaa. Tosin on kaikenmaailman erityistekiinkoita. Isoihin painoihin totuttaminen, esim negatiiveilla tai nimenomaan runkkupenkillä.

Mun mielestä sitten taas se 200 kilon penkkaaja voi ottaa puolet niistä painoista pois ja kokeilla paremmalla tekniikalla jos ei kerran pysty teknisesti oikeaan suoritukseen. Mitään tuollaisia perse ylös pomppu rinnalta 200 kilon penkkauksia ei todellakaan lasketa miksikään tuloksiksi. Tiedän yhdenkin kaverin joka saa penkistä 90 kiloa ylös kun pitää perseen penkissä eikä pomputa rinnalta, mutta runkkupenkillä se tuuppaakin 140kg. :rolleyes:
Niitä ei tosiaan lasketa tuloksiksi - kisoissa. Äläkä ymmärrä nyt väärin, itse pyrin tekemään mahdollisimman puhtaalla tekniikalla, mutta sitä ei koskaan tiedä millainen reeni jollakin on menossa.

En nyt kuitenkaan lähtisi kenellekkään huomauttelemaan salilla mistään tekniikoista vaan ne ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita.

Voipi olla ettei kannatakaan mennä 200kg:n nostajalle mennä huomauttelemaan, koska sellaiseen tulokseen ei aivan tietämätön voi päästä.

Niin, toki voima mitataan hyväksytyllä suorituksella, mutta tämä kuitenkin on tärkeää ainoastaan niille nostajille, jotka kisaavat. Pitää kuitenkin muistaa, että kehonrakentajat ja voimanostajat harjoittelevat eri tavoin.

Tämäkin on kaksipiippuinen juttu. Kehonrakentajana tulisi keskittyä nimenomaan siihen tuntumaan, painottavat monet huiput. Tekniikka tosin pitää olla kunnossa siinä määrin, ettei sitä liikettä huijaa. Tosin on kaikenmaailman erityistekiinkoita. Isoihin painoihin totuttaminen, esim negatiiveilla tai nimenomaan runkkupenkillä.

Niitä ei tosiaan lasketa tuloksiksi - kisoissa. Äläkä ymmärrä nyt väärin, itse pyrin tekemään mahdollisimman puhtaalla tekniikalla, mutta sitä ei koskaan tiedä millainen reeni jollakin on menossa.

Voipi olla ettei kannatakaan mennä 200kg:n nostajalle mennä huomauttelemaan, koska sellaiseen tulokseen ei aivan tietämätön voi päästä.

Tottakai. Tuon asian olen aina tiedostanut. Siltikin on mielestäni typerää harjoitella epäturvallisilla tekniikoilla.

Huipulla olevilla on hieman erilaiset "lisäravinteet" käytössä ja tästä syystä ei pidä kopioida huippujen ohjelmia tai tapoja ihan tuosta vain, mutta tämänhän jo tiesitkin. Mielestäni jonkinlainen tuntuma toki pitää olla, mutta vain isompiin rautoihin pyrkiminen tekee kasvua lihaksessa. Erikoistekniikat ovat asia erikseen sillä ne ovat tarkoitettu sellaisiksi mitä ovat eivätkä ole loukkaantumisen kannalta niin riskinalttiita kuin runkkupenkki.

Totta. Ei lasketa tuloksiksi kisoissa eikä missään muuallakaan IMO. Vai eikö ole hienompaa, että joku nostaa 200 kiloa puhtaalla tekniikalla kuin runkkupenkillä?

Tiedän,taidon ja tuurin lisäksi tarvitaan myös oikeanlainen kehonrakenne,perintötekijät sekä mahdollisesti lääkkeitä ja monta muuta asiaa. Silti en pidä sitä 200 kilon runkkupenkkausta 200 kilon penkkipunnerruksena vaan se on jotain ihan muuta. ;)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tottakai. Tuon asian olen aina tiedostanut. Siltikin on mielestäni typerää harjoitella epäturvallisilla tekniikoilla.
Totta, allekirjoitan tämän täysin. Runkkupenkin vaaroista en osaa sanoa, koska minulla ei ole siitä tietopohjaa, enkä ole sillä tavalla ikinä punnertanut.

Mielestäni jonkinlainen tuntuma toki pitää olla, mutta vain isompiin rautoihin pyrkiminen tekee kasvua lihaksessa. Erikoistekniikat ovat asia erikseen sillä ne ovat tarkoitettu sellaisiksi mitä ovat eivätkä ole loukkaantumisen kannalta niin riskinalttiita kuin runkkupenkki.
Tämä varmasti pitää osaltaan paikkansa, varsinkin loppua kohden. Tuota isoihin rautoihin pyrkimistä ei voi varmasti pitää absoluuttisena totuutena. Ja tuskin myöskään sinä teet. Lee Haney ja hänen harjoittelufilosofiansa hieman sotivat nimittäin tuota vastaan. Tosin mainitsemillasi "lisäravinteilla" on varmasti osansa tässäkin asiassa.

Totta. Ei lasketa tuloksiksi kisoissa eikä missään muuallakaan IMO. Vai eikö ole hienompaa, että joku nostaa 200 kiloa puhtaalla tekniikalla kuin runkkupenkillä?
On paljon hienompaa. Henkilökohtaisesti jaan kanssasi tämän mielipiteen, mutta pitää kuitenkin pitää mielessä että monet taas eivät ajattele näin.

Tiedän,taidon ja tuurin lisäksi tarvitaan myös oikeanlainen kehonrakenne,perintötekijät sekä mahdollisesti lääkkeitä ja monta muuta asiaa. Silti en pidä sitä 200 kilon runkkupenkkausta 200 kilon penkkipunnerruksena vaan se on jotain ihan muuta. ;)
Olen myös tässä samaa mieltä, mutta joku voi pitää sitä henkilökohtaisella tasolla hyvänä saavutuksena itselleen vaikka se ei olisi vertailukelpoinen muiden suorittamien puhtaiden tulosten kanssa. Raja menee minun mielestäni siinä, kun joku alkaa lesota isolla tuloksella, joka on tehty tekniikalla jota ei voi katsoa hyväksytyksi.

Ei ne tekniikat taida sitten sinullakaan ihan hallussa olla.

Öö. Itse oon ainakin kuvitellu, että syväkyykky ei olisi niin turvallinen polville?

Ja onhan niitä muitakin liikkeitä, jotka jopa puhtaasti tehtynä eivät ole niin turvallisia esim. dippi, niskantakaa punnerrus...eikö vain?

Öö. Itse oon ainakin kuvitellu, että syväkyykky ei olisi niin turvallinen polville?

Ja onhan niitä muitakin liikkeitä, jotka jopa puhtaasti tehtynä eivät ole niin turvallisia esim. dippi, niskantakaa punnerrus...eikö vain?

Juuri näin. Pitää kuitenkin huomioida, että erilaiset kropan rakenteet ihmisillä määrittelevät sen mitkä liikkeet kellekkin sopivat.

Itse olen todennut juurikin syväkyykyn, dipin ja niskantakaapunnerruksen pahoiksi liikkeiksi joilla ei saa kun vauriota aikaiseksi. Tähän listaan lukeutuu myös pystysoutu ja ylätalja niskantaakse.

E: eikä ole tekniikasta kiinni todellakaan sillä se on ammattilaisen kanssa varmennettu.

Se vaarallisuus tulee nimenomaan polvikulman kasvaessa ja polven työntyessä varvaslinjan yli. Oikein tehtynä tätä ongelmaa ei juuri tule. Polvikulma jää maltilliseksi ja alas pääsee vaikka polvet ei käy lähelläkään varvaslinjaa. Huomattavasti vaarallisempina pidän näitä puolikyykkyjä, jotka tehdään kyykkäämällä suoraan alaspäin, jolloin polvet vaeltaa todella eteen.

Se vaarallisuus tulee nimenomaan polvikulman kasvaessa ja polven työntyessä varvaslinjan yli. Oikein tehtynä tätä ongelmaa ei juuri tule. Polvikulma jää maltilliseksi ja alas pääsee vaikka polvet ei käy lähelläkään varvaslinjaa. Huomattavasti vaarallisempina pidän näitä puolikyykkyjä, jotka tehkään kyykkäämällä suoraan alaspäin, jolloin polvet vaeltaa todella eteen.

En epäile etteikö se voisi olla noinkin, mutta itselläni ainakin tuo syväkyykky tuntuu olevan paha vaihtoehto, mutta treenaankin jalat koneilla ja hyvin ovat kasvaneet. :eek:

En epäile etteikö se voisi olla noinkin, mutta itselläni ainakin tuo syväkyykky tuntuu olevan paha vaihtoehto, mutta treenaankin jalat koneilla ja hyvin ovat kasvaneet. :eek:
No itselläni tuo kasvaminen ei ole pääasia. Lisäksi kun kyykky kulkee, niin se on parasta mitä salilla voi tehdä housut jalassa. Vahvistaapa tuo muutenkin kroppaa pirun monipuolisesti. Perusliikkeistä se tärkein. IMO

No itselläni tuo kasvaminen ei ole pääasia. Lisäksi kun kyykky kulkee, niin se on parasta mitä salilla voi tehdä housut jalassa. Vahvistaapa tuo muutenkin kroppaa pirun monipuolisesti. Perusliikkeistä se tärkein. IMO

Nyt heräsi mielenkiinto, että mitä harjoituksia teet salilla ilman housuja? ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom