Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
eddy sanoi:
Yleensä kaikki lähtee kapiaisista, vaikka näin ei pitäs olla. Jos kapiaiset huutaa mulle, niin en pura sitä alaisiini. Ns "paska valuu alas päin"-kulttuuri, joka kuitenkin intissä vallitsee, ei ole kovinkaan rakentava. Tietysti se paskan pudottelu voidaan lopettaa yläpäässä, mutta ei sitä valumista niin vaikea keskeltäkään ole katkaista.
.

Lisää älykkäitä ihmisiä! Missä te olitte silloin, kun minä opin vihaamaan inttiä :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pyranha sanoi:
Huomasin myös kuinka paljon saa aikaan kun ohjaa sen energian niihin tärkeisiin asioihin turhuuden sijaan. Mun tuvassani jätkien ei tarvinnut leikkiä "Huomio!" ja "kyykkyyn-ylös" leikkejä. Jos oli aikaa niin se käytettiin jonkun järkevän asian kertaukseen tai sitten se oli vapaa-aikaa.
Laiskottelusta/heikosta suorituksesta seurasi itse asian toistaminen tai jos kyse ei ollut osaamisen heikkoudesta niin vaikkapa yleishyödyllinen lenkki metsässä.

Hauskana yksityiskohtana, sikalistaan sain pelkkää miinusta koko komppanialta paitsi 11 kommenttia oli erittäin positiivisia. Oman ryhmäni jannut oli siis kuitenkin arvostanut mua :)
Oli todella kiva nähdä niitä jätkiä puol vuotta myöhemmin kun tulivat juttelemaan varsin rennosti ja kiittelemään kun olin ollut "reilu jätkä" silloin. :)

Meillä oli Dragsvikissä I/99 just sun kertomuksen mukainen alikessu, tiukka mutta reilu. Sanoi mikä meni väärin ja käski tekemään uudestaan... ei hypyttänyt meitä kertaakaan ja sakki tahtoi puhaltaa sen takia yhteen hiileen.
Ei huutanut kertaakaan, suuttui kyllä yhdelle pellelle pari kertaa mutta siinä se.

Ja terkkuja tietty Stuga Hästön jätkille... ;)

Armeijan johtajakoulutuksesta voi olla hyötyä, jos sen johtajakauden ottaa oikeasti ihmisten johtamisena, eikä käytä sitä kyykyttämiseen ja vallantunteesta nauttimiseen. Porukkaa voi intissa johtaa pelkästään muodollisella arvovallalla, tai sitten motivointiin ja omaan esimerkkiin perustuen ja pyrkien hankkimaan jopa alaistensa kunnioituksen/luottamuksen. Toimii ihan oikeasti muuallakin kuin Tuntemattomassa sotilaassa. Mielestäni jälkimmäisellä tavalla intissa hankittu ensimmäinen kokemus johtamisesta antaa valmiuksia myös työelämään.

lej sanoi:
Useilta 19-vuotiailta puuttuu vielä se kyky/halu ymmärtää, että ihmiset ovat toisistaan poikkeavia yksilöitä, jotka reagoivat asioihin eri tavoin, sekä oppivat asiat eri tahtiin.
Veit sanat suustani, hyvää tekstiä.

Sitten, otanpa hieman kantaa tuohon "yksi mokaa, kaikki kärsii" -mentaliteettiin. Rehellisesti myönnettäköön, että muutaman kerran tuli itse valittua tuo kyseinen vaihtoehto, mutta omasta mielestäni oikein perusteltuna kuitenkin suvaittava ratkaisu. Otettakoon esimerkkinä tilanne, jossa yksi henkilö - täysin normaali, aivokapasiteettia omaava, ei siis mikään hitaalla käyvä yksilö - jarruttaa koko ryhmän/joukkueen menoa kaivamalla tarkoituksella verta nenästään. Jatkuva viivyttely, käskyjen ainainen kyseenalaistaminen, kiukuttelu jne. Suullinen huomautus ei tunnu riittävän, yksilön kurmuttaminen olisi simputtamista. Aika vaikea pala varusmiesjohtajalle, koska auktoriteettia ei tietenkään ole siinä missä kantahenkilökuntaan kuuluvalla, kädet on muutenkin sidottu kiristetyn linjan takia.

-> Ratkaisuna pieni näpäytys koko ryhmälle/joukkueelle (tietysti rajansa kaikella) ja lopuksi kertoo ketä voi kiittää. Yleensä muun ryhmän/joukkueen paine kyseistä henkilöä kohtaan oli suhteellisen suuri, joten "ongelmatapauksen" käyttäyminen muuttui ja tilanne rauhoittui. Peliälyä piti tosin olla, koska mikäli tapauksessa oli henkilö - kuten yhdessä esimerkissä mainittiin - jonka toiminta ei välttämättä ollut takoituksenmukaista, saattoi seuraukset olla valitettavan suuria.

Tiedän, että osa tulee tuomitsemaan kyseisen toiminnan, mutta toiminnan tarkoitus palveli kuitenkin huomattavasti suurinta osaa ryhmästä/joukkueesta. Perustelut: jos jatkuvasti myöhästytään esim. ruokailusta (jää vähemmän aikaa ruokailuun), lomille lähdöstä (osa myöhästyy kyydistään) jne. yhden henkilön takia, on toiminta mielestäni täten perusteltua. Muut kärsii yhden takia.

Jos homma toimi, olin reilu, jos ei, olin vittumainen. Ainakaan varusmiehet eivät johtamistapaani kovinkaan suuresti tuominneet, koska palaute oli positiivista sekä varusmiehiltä itseltään, että henkilökunnalta. Tästä kiitoksena vuoden pesti ylikessuna.

rocky6 sanoi:
Sain C-paperit kantapäävaivani takia, keksin kyllä parempaakin tekemistä vuodeksi (opiskelu) kuin intin. Eniten v*tuttaa se kun joku pässi tulee aukomaan tuosta päätään että on laiskan valinta tjsp, enköhän kävisi vaikka 2v armeijan tuon vaivan kärsimisen sijaan.

Perjaatteessa sama homma, polvi sökönä ja ainahan joku siitä avautumaan tulee..

blasta sanoi:
Perjaatteessa sama homma, polvi sökönä ja ainahan joku siitä avautumaan tulee..

Monissa tapauksissa kyseessä on puhdas kateus. Eihän nyt voi olla mitenkään oikein, että joku pääsee helpommalla jos kerran valittaja itse on käynyt intin!

fätpipe sanoi:
Sekä rankaisemalla myös muita toisten virheistä.

Tuohan on se vanha tuttu "yksi mokaa kaikki kärsii" mitä meilläkin jotkut lahjakkaat toitottivat. Perimmäinen ideahan tuossa on siirtää vastuu johtajalta muulle ryhmälle. Eli ts. johtaja on auktoriteetiön tai muuten kyvytön saamaan kontrollia aikaiseksi, ja täten yrittää hivuttaa onnistumisen vastuun muiden niskaan. Tuo toimii aika vaihtelevasti. Heikommalle mokaajalle tuolla tehdään uskomattomat paineet ja varmistetaan epäonnistuminen jatkossakin. Jos taas mokailija on Kingi Rane niin ryhmä ei voi "kostaa" sillä Rane hallitsee ja sille ei vittuille. Eli sitten vain punnerretaan ja kyykitään hammasta purren, jos jotain sanot niin pesutuvassa Rane vetää turpaan. Parhaassa tapauksessa tuo "yksi mokaa kaikki kärsii" saa aikaan ryhmähengen, jossa ryhmä tiivistyy jatkuvat paineen ja toiston alla. Ryhmälle syntyy yhteinen viha johtajaansa kohtaan. Ryhmä toimii hyvin paraateissa, mutta johtajan on turha odottaa mitään apua ryhmältään tiukassa paikassa.

Tässä tämmöisiä 2 sentin filosofiointeja filttiketjun näkökulmasta :D

Kyse on yksinkertaisesti KOSTOSTA. Tämä säkenöivä syväjohtaminen ajattelee näin: "Minuun kohdistunut vittuilu pitää pistää eteenpäin. Näin täällä on aina menty. Väärä plus väärä tekee yhden oikean!" Se on orjan ja lampaan moraalia. Silloin, kun ihminen on liian spede jaksaakseen muuta kuin mallioppimisen.

Joo...näinhän se menee.

Ja :thumbs: eddylle.
Meillä näihin "paskaketjujen" katkaisijoihin tuntui kohdistuvan paine nimenomaan muiden alikersanttien/kokelaiden toimesta.

Yleensähän se on niin että vanhetessa viisastuu, kertauksissa olikin jo toinen meininki...tosin eri johtajat.

fätpipe sanoi:
Meillä näihin "paskaketjujen" katkaisijoihin tuntui kohdistuvan paine nimenomaan muiden alikersanttien/kokelaiden toimesta.

Tämä on valitettavasti totta. Itse sain omasta johtamistavastani kuulla useinkin vittuilua eräältä kollegalta. Silloin ei näet oltu kuultukaan mistään syväjohtamisesta. Onneksi en antanut sen haitata, kun kyse oli vain tästä yhdestä, jolla itsellä oli jatkuvasti vaikeuksia kurinpidon kanssa ja jolle tykkimiehet nauroivat selän takana. Intin jälkeen on ollut ihan mukavaa kun entiset alaiset on joskus tulleet juttusille ravintolassa, eikä mitään ole jäänyt hampaankoloon.

Tuli mieleen tässä kun intti on edessä tammikuussa, että minulla on polvi-, nilkka- ja selkävaivoja, jotka saattavat estää intin käymisen jossain vaiheessa. Kutsunnoista pääsin A-papereilla, esitarkastuksessakin keskustelin lääkärin kanssa ja hän pisti kumminkin merkinnät vaivoistani papereihin, jos jotain ongelmia tulee ettei kukaan luule että esitän muka sairasta. B mieheksi olisin kuulemma päässyt ilman ihmeellisyyksiä, mutta en halunnut. Halu on tietenkin käydä armeija, mutta mitäs jos polveni tai nilkkani hajoaa kesken? En halua toimittaa mitään helvetin paskahommaa kirjurina tms.

En voi sanoa olleeni intissä aina niin fiksu, vasta sen jälkeen on enemmän tullut vielä mietittyä ja opittua mikä toimisi paremmin ja miten pitäisi johtaa. Ehä olin välillä liian epäkypsä, jos täysin kypsä nytkään olen. Jos mä nyt pääsen sinne Mpkk:lle niin sitten voin idealistina ajatella muuttavani koko systeeemin.

Yksi suuri ongelmahan varusmiesten kohdalla on se, että varusmiesjohtajilla ei juuri välineitä ole heidän motivoimiseksi ja tuskin kovin monessa paikassa se motivointi muutenkaan on yhtä vaikeaa. Hyvin iso osahan siellä kuitenkin on enemmän tai vähemmän pakosta, riippuen ihan siitäkin minä päivänä kysyy. Omista rahoista voi tietty ostaa kahvilipun, mutta ei se mun mielestä ole varusmiesjohtajan tehtävä.

Se, että johtaja ryhmää rangasitessa siirtäisi vastuun ryhmälle sopii enemmän mielestäni siihen, jos joku kapiainen tekee niin. Silloin voidaan paeta vastuuta ja vältellä hankalampaa tilannetta Varusmiesjohtajilla tuo auktoriteetti on usein täysin asemaan perustuvaa ainakin alussa ja ikävä kyllä moni joutuu joskus esim. tuohon joukkorangaistukseen turvautumaan. Onko siitä apua niin siitä voi kiistellä lisää, itse en jaksa sanoa muuta kuin, että joskus on joskus ei, ei silti tavoiteltava toimintatapa.

lej sanoi:
Jos mä nyt pääsen sinne Mpkk:lle niin sitten voin idealistina ajatella muuttavani koko systeeemin.
Hieman :offtopic: , kysymys sulle lej. Kunhan nyt valmistut sieltä Kauppakorkeasta ja pyrit sinne Mpkk:hon, ootko saanut mitään infoa/käsitystä siitä, tuletko saamaan paljonkin anteeksi opintoviikkojen suhteen, mikäli haet esim. kandin/maisterin linjalle?

Olis itsellä samat aikeet, kunhan saan noi AMK:n inssin paperit takataskuun.

Nick sanoi:
Hieman :offtopic: , kysymys sulle lej. Kunhan nyt valmistut sieltä Kauppakorkeasta ja pyrit sinne Mpkk:hon, ootko saanut mitään infoa/käsitystä siitä, tuletko saamaan paljonkin anteeksi opintoviikkojen suhteen, mikäli haet esim. kandin/maisterin linjalle?

Olis itsellä samat aikeet, kunhan saan noi AMK:n inssin paperit takataskuun.
Tuskin saa paljon korvattua. En tosin ole suoraan kysynyt. Murehdin sitten, jos pääsen sisään. Kieliä tietysti ehkä voisi saada korvattua ja jotain tutkielmanteon perusohjausta.

En tiedä onko sillä niin väliäkään. Mitä hieman netistä katselin opinto-oppaita niin lähes joka kurssin kuvauksessa puhutaan myös sotilaallisesta puolesta, eli voi olla niin, että se estää koravaamisen vaikka muuten olisi lähes samanlaisen kurssin suorittanutkin. Löytyy esim. 1 ov:n strateginen johtaminen, jonka alalta teen graduakin, mutta tuskin se kovin vaikea sitten on läpäistäkään. Läsnäolopakkohan siinä varmaan se rasittavin on, jos ei pysty tuollaisia korvaamaan.

Kummalla tavalla tämäkin threadi on mennyt armeijamuistojen kertaamiseksi, tornihuhuiksi ja ties miksi.

Eli takaisin aiheeseen: en suorittanut varusmiespalvelusta, koska väkivallan eli tulisi olla valtioiden välisten suhteiden hoitokeino. Olen melko läheltä nähnyt, mitä sota tekee ihmiselle. Siinä ei ole mitään ylvästä. Lisäksi strategisen iskun kohdistuminen Suomeen on äärimmäisen epätodennäköistä. Kuka tänne haluaisi hyökätä ja miksi?
Ruotsalaiset eivät todennäköisesti lähde laajamittaiseen mobilisointiin, eikä esimerkiksi Tanskan suunnalta ole käsittääkseni tällaisia signaaleja vastaanotettu. Venäjällä tuskin on tarvetta tulehduttaa kauppa -ja diplomaattisuhteita hyökkäämällä eu-valtioon, ja Hollantikin tuntuu äkkiseltään kovin epätodennäköiseltä valloittajalta. Ehtymättömiä öljyvaroja maaperästä tuskin löydetään.

Puolustusjärjestelmää ylläpidetään vanhentuneilla uhkakuvilla, ja siinä missä muut euroopan maat ovat pyrkineet kylmän sodan jälkeen vähentämään puolustusmenojaan, eivät suomalaiset jäärät anna tuumaakaan periksi. Puolustustilanteessa kannatan ensisijaisesti kansalaistottelemattomuutta.

Tähän on turha tulla lässyttämään "mitä jos venäläinen tulee ja raiskaa sun muijan"-osastoa. Yksityinen ja yleinen ovat eri asioita, eikä pasifismini ole aivan absoluuttista.

Anna-Kristiina sanoi:
En ymmärrä, miksi ei voi velvollisuuttaan täyttää esim aseettomalla? Jos siihen pyssyyn ei kerran halua itse tarttua. Tulee sellainen fiilis, että halutaan pakoilla velvollisuuttaan. :rolleyes:

Aseettomana velvollisuuden suorittaminen olisi kuitenkin järjestelmän konkreettista tukemista. Kyllä aseettomatkin tekevät armeijan kannalta suht merkityksellistä työtä. On myös ihmisiä, jotka eivät halua työskennellä esimerkiksi pommitehtaassa.

Juu. Näillä ihmisillä täyttyy Ruotsiin menevät lautat heti kun joku rajan tuntumassa aloittaa uuden vuoden juhlinnan viikon aikaisessa. Jos ihminen ei halua tukea järjestelmää niin miksi helvetissä järjestelmän pitäisi tukea ihmistä?

ToughGrip sanoi:
Juu. Näillä ihmisillä täyttyy Ruotsiin menevät lautat heti kun joku rajan tuntumassa aloittaa uuden vuoden juhlinnan viikon aikaisessa. Jos ihminen ei halua tukea järjestelmää niin miksi helvetissä järjestelmän pitäisi tukea ihmistä?

Haa, perjantaifilosofiointia töiden jälkeen ennen saunaa ja olutta!

Miksi erottelet järjestelmän ja ihmisen? Järjestelmähän on vain joukko ihmisiä. Järjestelmää voidaan kaiketi tässä tapauksessa kutsua valtioksi. Josta voidaan jatkaa siihen, että tokihan ihmisillä on muutakin käyttöä valtion kannalta, kuin sotilaallisen voiman tuottaminen. Miksi siis hylkiä heitä? Vai onko kaiken takana kuitenkin se, että jos et ole niin kuin me muut, niin me ei leikitä sun kanssa?

Mikä on syynä siihen, että nämä "järjestelmän ulkoistamat" yksilöt sitten lähtisivät Ruotsiin?

Jeesus mitä :david: juttua täältä tippuu...Pitää varmaan ottaa pieni tauko :)

p.s. kuten jo aikaisemmin sanoin, koko tämä keskustelu on aika pointless. Sama natina on käyty jo moneen kertaan, ja 10 veikkaa ettei kukaan täällä tule heittämään mitään uutta pöytään. Ihmettelen ettei natsikorttita ole vielä näkynyt...;)

ToughGrip sanoi:

Kuka ihme sen aloittaisi ja miksi? Syyhyääkö liipaisinsormea niin julmetusti, ettei ole aikaa pohtia, millaista voisi olla ennaltaehkäisevä ulko -ja talouspolitiikka? Jos valtio on jokin ylhäältä annettu luonnon elementti, onko meidät siitetty yhteiskunnan siemennesteellä?

Emmietiiä.

Lauri Perkele sanoi:
Kuka ihme sen aloittaisi ja miksi?

Ryssä, Venäjä on hajoamaisillaan ja Venäjän talous on päin persettä. Venäläiset kaipaavat Neuvostoliittoa ja sitä kuinka heitä pelättiin ja kunnioitettiin.
Mikä on valtion johdon tehokkain keino pitää tyytymättömät kansalaiset kurissa? No, tietenkin syyttää ongelmista ulkomaita.
Venäjän duuma on hyväksynyt ennalta ehkäisevät sotatoimet Venäjän ulkopuolella, kuulostaa lupaavalta.

Syyhyääkö liipaisinsormea niin julmetusti, ettei ole aikaa pohtia, millaista voisi olla ennaltaehkäisevä ulko -ja talouspolitiikka?

Tuollaista ei ole, jos vastapuolella on voimaa ja tahtoa käyttää sitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom