lej sanoi:
Useilta 19-vuotiailta puuttuu vielä se kyky/halu ymmärtää, että ihmiset ovat toisistaan poikkeavia yksilöitä, jotka reagoivat asioihin eri tavoin, sekä oppivat asiat eri tahtiin.
Veit sanat suustani, hyvää tekstiä.
Sitten, otanpa hieman kantaa tuohon "yksi mokaa, kaikki kärsii" -mentaliteettiin. Rehellisesti myönnettäköön, että muutaman kerran tuli itse valittua tuo kyseinen vaihtoehto, mutta omasta mielestäni oikein perusteltuna kuitenkin suvaittava ratkaisu. Otettakoon esimerkkinä tilanne, jossa yksi henkilö - täysin normaali, aivokapasiteettia omaava, ei siis mikään hitaalla käyvä yksilö - jarruttaa koko ryhmän/joukkueen menoa kaivamalla tarkoituksella verta nenästään. Jatkuva viivyttely, käskyjen ainainen kyseenalaistaminen, kiukuttelu jne. Suullinen huomautus ei tunnu riittävän, yksilön kurmuttaminen olisi simputtamista. Aika vaikea pala varusmiesjohtajalle, koska auktoriteettia ei tietenkään ole siinä missä kantahenkilökuntaan kuuluvalla, kädet on muutenkin sidottu kiristetyn linjan takia.
-> Ratkaisuna pieni näpäytys koko ryhmälle/joukkueelle (tietysti rajansa kaikella) ja lopuksi kertoo ketä voi kiittää. Yleensä muun ryhmän/joukkueen paine kyseistä henkilöä kohtaan oli suhteellisen suuri, joten "ongelmatapauksen" käyttäyminen muuttui ja tilanne rauhoittui. Peliälyä piti tosin olla, koska mikäli tapauksessa oli henkilö - kuten yhdessä esimerkissä mainittiin - jonka toiminta ei välttämättä ollut takoituksenmukaista, saattoi seuraukset olla valitettavan suuria.
Tiedän, että osa tulee tuomitsemaan kyseisen toiminnan, mutta toiminnan tarkoitus palveli kuitenkin huomattavasti suurinta osaa ryhmästä/joukkueesta. Perustelut: jos jatkuvasti myöhästytään esim. ruokailusta (jää vähemmän aikaa ruokailuun), lomille lähdöstä (osa myöhästyy kyydistään) jne. yhden henkilön takia, on toiminta mielestäni täten perusteltua. Muut kärsii yhden takia.
Jos homma toimi, olin reilu, jos ei, olin vittumainen. Ainakaan varusmiehet eivät johtamistapaani kovinkaan suuresti tuominneet, koska palaute oli positiivista sekä varusmiehiltä itseltään, että henkilökunnalta. Tästä kiitoksena vuoden pesti ylikessuna.