Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
m80 sanoi:
Tässä threadissä ei käsittääkseni päätetä itsenäisen Suomen "uskottavan" maanpuolustuksen lakkauttamisesta / jatkamisesta :jahas:

Eiköhän se "uskottavuus" riipu meistä Suomen kansalaisista joilla on mahdollisuus tämä valinta tehdä ... ja pahalta näyttää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
m80 sanoi:
Uskomattoman typerää tekstiä tuon ikäiseltä kaverilta. Eikö ukki kertonut sulle koskaan sotajuttuja? Etkö ihmetellyt, miksi 80v vanha mies saa kyyneleet silmiin vielä monen kymmenen vuoden jälkeen muistellessaan sota-aikoja? Sotilas = Tappaja, näinhän siellä intissä opetettiin. Opitko 6 - 12 kk suunnilleen sen hommasi hyvin itse? Vai minkä luulit tehtäväsi olevan sodassa? Montako tapoit varusmiesaikanasi? Nyt puhutaan teorian ja käytännön erotuksesta. Intissä opetetaan teoria, mutta siitä mitä tapahtuu, kun torvi soi ja lähdetään sotaan, ei ole kenelläkään sellaisella joka ei ole ollut sodassa, mitään käsitystä. Samalla tavalla valahtaa siinä vaiheessa paskat housuun kaikilta.
Jos kenelläkään 'ei sotineella' ei ole käsitystä mitä sodassa tapahtuu, mitä sinä siitä horiset? Ai olet nyt päätellyt papan kyyneleistä että on typerää jos sanoo että viestimies oppii viestittelyn ja pioneeri miinoittelun intissä? Eiköhän siinä tule juuri niin ammattilaiseksi kuin tarviikin. Loput on psyykettä ja kokemusta jota ei kukaan muukaan huippuammattilainen saavuta kuin sotimalla... Vai onko paljonkin Suomen sota-ajalta tarinoita että miehet ei 12kk varusmiesajan jälkeen osanneet ampua, miinoittaa tai viestittää? (siis edes perustasolla)

Minä olen kesätyökseni puhtaaksikirjoitellut veteraanien juttuja ja tiedän sieltäkin monenlaista eri ihmistyyppiä. Tämän asian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Edellisestä tulikin mieleen, että jos kerran intissä ei opita tappamaan, kun kerran käytäntö puuttuu, niin silloinhan 'en tahdo oppia tappamaan' -selitys mitätöityy.

Nick sanoi:
Ei armeijaan, ei sivariin......kenties totaalina vankilaan? Ai niin, rahatilanne huononisi, eihän sekään käy. Mitenhän oikein ajattelit asian hoitaa alta pois?
Vapautus. Pitäis olla pala kakkua.

Ja tuolla aiemmin tarkoitin tietysti että 50% nykyisistä asevelvollisista enkä koko väestöstä.

Tuli mieleen että armeijan käymistä pidetään työnhaussa jotenkin positiivisena asiana (vaikka ei kai saisi nykyisten asetusten perusteella). Niin miksi helvetissä? Ainakin mitä kavereilta olen juttua kuullut, niin siellähän juuri yritetään vältellä kaikkea mahdollista. Lisäksi vastuu kuuluu aina jollekin ylemmälle. Miten tuollainen muka valmentaa työntekoon.

Olen kyllä rehellisesti sitä mieltä että monelle armeija tekee ihan hyvää. Jos ei ole sänkyään oppinut petaamaan ja muutenkaan selviytymään ilman isiä ja äitiä, niin sittenpähän oppii.

kodari76 sanoi:
Ihan mielenkiinnosta on pakko kysyä, että mitä käytännön hyötyä siitä on elämässi nykyisessä vaiheessa? Itse en saanut kovin mullistavia fiboja, tosin voi johtua siitä etten käynyt edes AUKkia ;)

-itseluottamus ja esiintymisvalmius kasvoi RUK:ssa hirvittävästi
-kahdesti intin jälkeen sain töitä nimenomaan siksi, että olin RUK:n suorittanut.
-res.upseerien vapaaehtoisissa harjoituksissa ja kursseilla olen saanut maksutta runsaasti hyvää koulutusta mm. johtamiseen liittyen

ois sitä muutakin mut nää nyt kiirreemmiltäni...

Sain C-paperit kantapäävaivani takia, keksin kyllä parempaakin tekemistä vuodeksi (opiskelu) kuin intin. Eniten v*tuttaa se kun joku pässi tulee aukomaan tuosta päätään että on laiskan valinta tjsp, enköhän kävisi vaikka 2v armeijan tuon vaivan kärsimisen sijaan.

Jepsistä, tuo kouhkaus että jotkut totaalit on poliittisia vankeja on jo soopaa. Olen mäkin yhtälailla vasemmistopoliitikkojen vanki. Saa valita, intti tai sivari. Voi myös valita ettei käy kumpaakaan. Voi myös valita jättää maksamatta veroja, jos ei nappaa eikä ne kuulu sun ideologiaan, mutta kyllä siitä häkkiin pääsee. On myös muita asioita yhteiskunnassa jotka on säädetty meille jo aikoja sitten joita noudattamatta jättäminen aiheuttaa ongelmia.

Intissä ei a) opi tappamaan sen enempää kuin muuallakaan b) siellä ei hakata ihmisiä tai alenneta niiden ihmisarvoa, ellei niiden itsetunto ole jo nollissa jolloin vitsikin tuntuu loukkaukselta, jolloin voi katsoa peiliin eikä syyttää yhteiskuntaa c) suunnitella sotakoneistoa jolla vallataan toisten maita d) opeteta syömään ja solmimaan kengännauhoja JOS NE JO OSAAT TEHDÄ e) anneta turhia käskyjä, koska jokainen käsky perustuu johonkin ja jos se tuntuu ikävältä eikä stimuloivalta, siihen syy löytyy todennäköisimmin kun katsoo peiliin f) jnejne.

Kaikki on itsestä kiinni. Sieltä saa just niin paljon ku sieltä hakee. JOS on asenne että kaikki on perseestä, alikessu on natsisikapelle ja bokserit hiertää peppuvakoa, eikä mitään viitsi tehdä, niin onhan se ajanhukkaa. Se on niin itsestä kiinni. Kertoo hyvin paljon ihmisestä myös armeijan ulkopuolella, jos on velliperselöysäpaska :).

Jos ei halua käydä koska se on vakaumusta vastaan niin ihan sama mulle. Se on ihan jees, ei se paikka kaikille sovi joten turha työntää väkisin varsinkin jos on hyviäkin pointteja jotka sotii omaa ajatusmaailmaa vastaan.

Mutta jos se ajatusmaailma on sitä että kun ei huvita, tää on mun vapautta vastaan, niin passiin saa katsoa, olet todnäk Suomen kansalainen ja se on velvollisuus. Jos ei huvita, vaihda sopparia vaikka Belgian kanssa, koska selvästikin et enää hyväksy sitä sopimusta.

Aiemmin luulin, että armeijassa harjoitellaan sotimista. Tämän threadin perusteella asiahan on aivan päinvastoin, hirveää tuubaa "kasvamisesta", "johtamistaidoista" ja "maanpuolustuksesta". Äijät ovat 6-12 kk haistelemassa kukkasia ja joogaamassa, ja sitten itketään että voi voi, ukilla on kyynel silmässä ja sivari ei halua puolustaa suomea.

Valitettavasti kaikenmaailman paraateilla ja muilla juonilla yritetään peittää armeijan perimmäinen tehtävä, joka käsittääkseni on tappaminen. Muistaakseni käytöksen kultainen kirja ei käsittele ihmisen tappamista, mutta on se nyt melko moukkamaista toimintaa. Ylipäätään väkivalta hyväksyttävänä konfliktien ratkaisukeinona on melko kuvottava ajatus.

Avautuminen.

Reservin Alik. vuodesta 2002.

Kuvittelin ennen armeijaan menoani jääväni töihin kyseiseen puljuun. Ennen armeijaan menoa tankattu sotakirjallisuus\elokuvat\historia oli luonut 19 vuotiaalle räkänokalle aika erilaisen kuvan suomen vittumaisimmasta paikasta, ja en vain halunnut\jaksanut uskoa intin käyneiden kaverien juttuja.

Asiat voisi aina hoitaa asiallisesti ilman mielisairaita purkauksia joita intin kapiasilta sekä varusmiesjohtajilta pääsi ja pääsee edelleen (seura tekee kaltaisekseen, eli syyllistyin myös itsekin tähän) eipä meillä tuota erinomaista SYVÄLTÄjohtamista noudatettu pahemmin.

Työmaailmaa ei suoraan voi verrata armeijan kuvioihin eroa on kuitenkin kuin päivällä ja yöllä, toisen perustuessa "velvollisuuteen". Vittumaisia ihmisiä löytyy maailmasta aina, mutta työelämässä ei tarvitse sietää aivan kaikkea.
Työpaikan saannista armeijan jälkeen: CV:stä löytyy, Armeija suoritettu 2002, nykyinen sotilasarvo res. Alik. Naurattaa oikein armeijan kapiaisilta kuullut jankutukset kuinka armeija vaikuttaisi työn saantiin ja passin pitäisi olla A luokkaa, passia kun en ole näyttänyt yhdessäkään haastattelussa.

Sinänsä armeija on erittäin tarpeellinen vaikkakin maailman uhkakuvien muuttuessa palkka-armeija voisi olla mahdollisesti järkevämpi ratkaisu Suomelle. Taisteluita kun ei välttämättä käytäisi itarajan tuntumassa miljoona armeijalla (itänaapurin jyrätessä jokatapauksessa Suomen huonosti varustetun ja koulutetun asevelvollisista kootun armeijan), vaan vastustajan suorittaen esim. "taktisen" nopean iskun Helsinkiin ym. strategisiin kohteisiin.

Vaikka intti vituttikin olisin ensimmäisien joukossa puolustamassa Suomea hyökkääjää vastaan.

Lauri Perkele sanoi:
Aiemmin luulin, että armeijassa harjoitellaan sotimista. Tämän threadin perusteella asiahan on aivan päinvastoin, hirveää tuubaa "kasvamisesta", "johtamistaidoista" ja "maanpuolustuksesta". Äijät ovat 6-12 kk haistelemassa kukkasia ja joogaamassa, ja sitten itketään että voi voi, ukilla on kyynel silmässä ja sivari ei halua puolustaa suomea.

Valitettavasti kaikenmaailman paraateilla ja muilla juonilla yritetään peittää armeijan perimmäinen tehtävä, joka käsittääkseni on tappaminen. Muistaakseni käytöksen kultainen kirja ei käsittele ihmisen tappamista, mutta on se nyt melko moukkamaista toimintaa. Ylipäätään väkivalta hyväksyttävänä konfliktien ratkaisukeinona on melko kuvottava ajatus.
Voi helveta, luulit...
Liekö olet edes käynyt armeijaa, vai oletko? LUULEN niin...

Paraati = perinne, "pakko", "vitutus", yms...
Ei Suomen tarvitse peittää mitään, kaikkihan tietävät mitä meille on. Siitä pitää huolen media ja Puolustusministeriö julkisilla tiedotteillaan.

Lauri Perkele sanoi:
Ylipäätään väkivalta hyväksyttävänä konfliktien ratkaisukeinona on melko kuvottava ajatus.

Tässä hyvä esimerkki ihmisestä joka puhuu kaikenlaista vaikka ei tiedä mitään... on siis kuvottavaa että suomi "alentuisi" puolustamaan itseään aseilla? Millä tavalla tämä on meidän päätettävissä jos vieras maa hyökkää suomeen?

Mitä sivareita ja armeijaa vieruksivia ihmisiä tunnen, niin kyllä useilla on aika anarkistiset näkemykset kaikesta. Hyvä tuloset on sikaporvareita, jotka nylkee työläisten selkänahkaa. Jos sulla on puku päällä olet pukupelle. Mannerheim oli lahtari ja porvari. "Kyllä ne suomalaisetkin raiskas sodassa ihan samalla tavalla, kyl mä tiedän". "Jos sota tulee, ei me mahdeta mitään". "Ammattiarmeija vaan niille sotahulluille, ei sinne tarvii kaikkia pakottaa".

Pari sivarituttuani on ihan helvetin masentuvaan taipuvaisia ja inhoavat yli kaiken auktoriteettejä. Olivat teini-iässä vihaa täynnä kaikkea kohtaan, vanhemmiten viha on kyllä vähentynyt ja ajatusmaailma laajentunut. Työelämässä ei tahdo löytyä omaa paikkaa, ellei se ole juuri sellainen missä ei ole mitään rajoja. Pitävät kaikesta valtavirtakulttuurin lievegenreistä, koska "se on sitä oikeeta juttua, eikä mitään aivopesupaskaa". Toki tajuan itsekin olevan kuuliainen oravanpyöräläinen, mutta mulla ei ole hirveä angsti päällä jatkuvasti "systeemiä ja herroja vastaan". Tyypit asuu vielä Suomessa ja kaikilla on äänestusoikeus muuttaa asioita. "Niimutkun äänestäminen ei vaikuta mihinkään." "Tarkoitatko vallankaappausta ja diktatuuria?" "Ei mutkun ne kato mitä jenkeissä tapahtu kun Bush valittiin eka vuonna". Ja sama laulu jatkuu koko ajan tyyliin mä olen oikeassa ja mä tiedän kaiken. Niinhän me kaikki, mutta mä ainakin tiedän etten ole viisain yhteiskunnan asioita järkkäämään.

Mitä pitempään olen tämän porukan tuntenut, niin sitä enemmän olen ajatellut, että ne ei löydä paikkaansa edes suomalaisessa globaalisesti vasemmistolaisyhteiskunnassa. Hauskinta on bongailla niissä sitten kapitalistisia piirteitä, vaikka ovatkin niin against the system anarkistejä. Kommuunielosta ei tullut mitään, kun joku alkoi laatimaan sääntöjä ja joku veti vegaaniherneen heti nenään. Osasta on tullut yrittäjiä ja kiroilevat sitten korkeita veroja. Ostavat isompaa asuntoa jne. Mä tietysti pääsen kuittailemaan, että te olette itse ihan samanlaisia kuin mitä te niin vihaatte.

Onko kukaan tehnyt sivareista tutkielmaa?

XXL sanoi:
Muistutan myös että armeijassa harjoitellaan sotimisen ammattilaisiksi 6-12 kk. Sinä aikana oppii suunnilleen sen oman homman hyvin.

XXL sanoi:
Jos kenelläkään 'ei sotineella' ei ole käsitystä mitä sodassa tapahtuu, mitä sinä siitä horiset?

XXL sanoi:
Vai onko paljonkin Suomen sota-ajalta tarinoita että miehet ei 12kk varusmiesajan jälkeen osanneet ampua, miinoittaa tai viestittää? (siis edes perustasolla)

Koeta nyt päättää mitä mieltä olet asiasta. Ensin olet sitä mieltä, että intistä lähdetään reserviin sotimisen ammattilaisina, mutta jo seuraavassa postissa oletkin sitä mieltä, että siellä opitaankin vain perusasiat. Itse olen sitä mieltä, että perusasioiden hallitseminen ei tee "sotilaasta" sotimisen ammattilaista. Ja olen myös sitä mieltä, että kenelläkään ei sotineella ei ole käsitystä siitä, mitä on olla sodassa. Niin ja anteeksi ne ukin kyyneleet juttu, väritin tarinaa hieman. Se oli naapurin ukki se. Oma isoisä kun ei sotajuttuja kertaakaan kertonut. :piis:

m80 sanoi:
Koeta nyt päättää mitä mieltä olet asiasta. Ensin olet sitä mieltä, että intistä lähdetään reserviin sotimisen ammattilaisina, mutta jo seuraavassa postissa oletkin sitä mieltä, että siellä opitaankin vain perusasiat. Itse olen sitä mieltä, että perusasioiden hallitseminen ei tee "sotilaasta" sotimisen ammattilaista.
Jos opiskelet kokiksi ja valmistut, olet varmaan kokkaamisen ammattilainen. Et kuitenkaan ole maailman paras kokki, koska osaat ainoastaan perusasiat. Jos opiskelet parturiksi, olet parturoinnin ammattilainen. Et kuitenkaan ole mikään huippuparturi, vaan osaat ainoastaan perusasiat.
Perustaito riittää kuitenkin kokkaamisen ja parturin työhön ihan ammattilaisena. Kokemus tekee varmaan paremmaksi ja sotilaskin muuttuu ramboksi mutta se on eri asia.

Kuinka vaikea se on tajuta vai etkö tiedä mitä ammattilainen tarkoittaa?

Carbon sanoi:
Tässä hyvä esimerkki ihmisestä joka puhuu kaikenlaista vaikka ei tiedä mitään... on siis kuvottavaa että suomi "alentuisi" puolustamaan itseään aseilla? Millä tavalla tämä on meidän päätettävissä jos vieras maa hyökkää suomeen?

Tässä hyvä esimerkki ihmisestä, joka on kyvykäs näkemään ainoastaan yhden aseellisen konfliktin ja arvoasetelman sen takana. Tässä fantasiassa joku maantierosvo hyökkää viattomaan ja neitseelliseen Suomeen (vihollinen kuvitellaan suunnilleen yhtä moniulotteiseksi kuin yhdysvaltain lanseeraama pahan akseli, lähimpiä vertailukohtia lienevät karhukopla, mustakaapu tai Darth Vader). Ajattelu lähtee siitä, että sieltäpä jo rosmojoukko kolkuttelee rajalta minun tupaa kohden, nyt pyssy esiin. Monimutkaisia syy-seuraussuhteita ei ole edessä tai takana, kun suostutaan näkemään ainoastaan tilanne. SIELTÄPÄ-JO-ROSMO-JOUKKO-KOLKUTTELEE-MINUN-TUPAA-KOHDEN-MUUTA EI-TÄSSÄ-TODELLISUUDESSA-OLE.

Päätös aseistakieltäytymisestä on mahdollista tehdä. Se on toki vaivalloinen prosessi, onhan se tehtävä ihan itse. Sota-aikana siitä sai kuulan otsaan (esim. Arndt Pekurinen), mutta kaikesta hyvästähän pitää maksaa joku hinta.

Nick sanoi:
Voi helveta, luulit...
Liekö olet edes käynyt armeijaa, vai oletko? LUULEN niin...

No en. Sinne on pasifistina pikkuisen hankala mennä. Olen tähän asti todellakin luullut, että siellä edes tehtäisiin minunkin veroeuroillani jotain tarkoituksenmukaista, mutta ei. Äijät on poikaleirillä ja sitten pakkotoistolla horistaan jostakin ryhmähengestä ja johtajakoulutuksesta ja ties mistä. Minä haluan armeijan joka perkele sotii eikä "kasva ihmisenä" tai sen sellaista.

Ymmärtäisin siviilipalveluksen esim. lääkärillä, jonka toimiminen ammatissaan toisi yhteiskunnalle samaa hyötyä niin rauhan kuin sodan aikana.

Vituttaa kuitenkin katella noita sivareita sitten tuolla kirjastoissa duunissa. Tulisi vaikka armeijaan soppaa keittämään vai onko ne niin kädettömiä, ettei niistä siihenkään ole? Palvelus voisi olla heillekin pakollista, vaikkakin aseettomana ja vieläpä niin, että opituista taidoista voisi olla hyötyä yhteiskunnalle poikkeusoloissa.

Kun sota tulee, lähtee veljet rintamalle. Toivottavasti reservin upseerina uskallan itsekkin lähteä. Pelottava ajatus kuitenkin kun sitä loppuun asti miettii.

Eugen sanoi:
Mitä sivareita ja armeijaa vieruksivia ihmisiä tunnen, niin kyllä useilla on aika anarkistiset näkemykset kaikesta. Hyvä tuloset on sikaporvareita, jotka nylkee työläisten selkänahkaa. Jos sulla on puku päällä olet pukupelle. Mannerheim oli lahtari ja porvari.

Toisaalta noita samoja sanoja tippuu intti-intoilijoidenkin suusta. Hyvätuloiset on paskoja, tosimies tekee reilua duunia, pukumies on aina pukupelle ja Mannerheim oli suuri vapahtaja. Eli ne ääripäät niin kaukana ole toisistaan. Oikeastaan me muodostetaan ympyrä. Keskivertojampat on ympyrän ylhäällä ja vasemmisto/oikeisto ympyrän alakiekurassa matkalla toistensa ohi.

Mitä tähän threadiin enää lisäämään? Kaikki mitä nyt on sanottu, on sanottu 1000 kertaa aikaisemmin. Avatkaa se newssiselain ja käykää tsekkaamassa sfnet.keskustelu.maanpuolustus. Siellä sitä itkee sivarihomot ja natsisiat uudestaan ja uudestaan ja uudestaan samoja argumenttejä toistellen. Käsittääkseni jotkut aktiiviset keskustelijat ovat jo haastaneet toisiaan oikeuteen (muistaakseni toinen väitti toisen olevan sukurutsaaja, ja toinen väitti sen toisen syövän omaa kakkaansa jne. :lol2: Koska Pakkiksella päästään samalle tasolle? )

Lauri Perkele sanoi:
No en. Sinne on pasifistina pikkuisen hankala mennä. Olen tähän asti todellakin luullut, että siellä edes tehtäisiin minunkin veroeuroillani jotain tarkoituksenmukaista, mutta ei. Äijät on poikaleirillä ja sitten pakkotoistolla horistaan jostakin ryhmähengestä ja johtajakoulutuksesta ja ties mistä. Minä haluan armeijan joka perkele sotii eikä "kasva ihmisenä" tai sen sellaista.
Jahas, vaikka sitä poikina oltiinkin poikaleirillä, kyllä se kasvatti ryhmähenkeä varsin mukavasti. Mitä johtajakoulutukseen tulee, parempi oli sekin kokea kuin olla kokematta. Armeijassa myös opetettiin tietämään, ei luulemaan...

Niin, semmosta vielä piti kysyä, mitenkäs tuo siviilipalvelus?

Eugen sanoi:
Mitä sivareita ja armeijaa vieruksivia ihmisiä tunnen, niin kyllä useilla on aika anarkistiset näkemykset kaikesta. Hyvä tuloset on sikaporvareita, jotka nylkee työläisten selkänahkaa. Jos sulla on puku päällä olet pukupelle. Mannerheim oli lahtari ja porvari. "Kyllä ne suomalaisetkin raiskas sodassa ihan samalla tavalla, kyl mä tiedän". "Jos sota tulee, ei me mahdeta mitään". "Ammattiarmeija vaan niille sotahulluille, ei sinne tarvii kaikkia pakottaa"...

Eugen, vaikka kaikkea en quottanut, niin silti niin asiaa kirjoiti jutussasi että :kippis1: :t tarjoon kun nähdään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom