Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
Haluaisitko kertoa oman näkemyksesi siitä miksi niin moni varusmies lyö hanskat naulaan kesken palveluksen ja siirtyy sivariin?

Voiko noita laittaa samaan kastiin kuin etukäteen jänistävät? Meillä komppanian päällikkö sanoi, että enempää ei voi tehdä kuin parhaansa. Jos ei jaksa, niin ei jaksa. Eli leikin jättävät kesken varmaan ne jotka eivät jaksa edes yrittää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt on pakko kysyä itseäni jo kauan askarruttanut asia. Moni tuntemani sivari on jotenkin kuitenkin sotilaallisuutta ihannoivia. Arvostavat yli katonrajan "neivisiillssejä" ja vastaavia. Aseet kiinnostavat ja niitä ihannoidaan. Varsinkin suurvaltojen sotakoneistoja ja soldaatseja pidetään arvossa ja niistä jopa kiihkoillaan. Kuitenkin mennään sivariin, miksi?

Toivon että kukaan ei tätä ihmetykseni aihetta ottaisi henkilökohtaisesti. Eivät kaikki näin ajattele, mutta moni tuntemani.

Ei se sivariin meno tarkoita, että olisi esimerkiksi pasifisti, syynä voi olla vaikkapa se että ei ole valmis tappamaan tai kuolemaan Suomen puolesta.

Tosin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo vakaumusilmoituspaperikäytännön voisi poistaa, eipähän tarvitsisi jossitella kun se sivari olisi paperillakin yhdenvertainen vaihtoehto armeijan kanssa.

Luulisin, että aika harva menee sivariksi, koska ajattelee armeijan olevan liian rankkaa, mutta se on vain minun mielipiteeni.

Luulisin, että suurin osa sivariin menijöistä menee sinne, koska ajattelee armeijan olevan liian rankkaa, mutta se on vain minun mielipiteeni.

Palvelen tällä hetkellä alikkina Kansainvälisissä valmiusjoukoissa, jossa paskaa tulee niskaan jatkuvalla syötöllä ja gineksiä sekä metsää riittää.

Keskustelin taannoin sivari-tuttavani kanssa asioista, ja hän alkoi tilittämään kuinka rankkaa hänellä on sivarin takia, joutuu suorittamaan "palvelusta" klo 0900-1600 5 päivää viikossa, menee illalla omaan, valtion maksamaan, kämppäänsä ottaa tyttöystävänsä kainaloon ja alkaa katsomaan illan elokuvaa juoden samalla kylmää olutta. --- jutakuinkin näillä vaiheilla poistuin rakennuksesta, etten olisi pahoinpidellyt tätä herraa.

Voi vittu luulin ennen, että sivarit edes ymmärtävät kuinka helvetisti helpommalla pääsevät, olin väärässä. :jahas:

Nimim. metsää koko komppanialle muutama vuorokausi jokaisesta huonosti särmätystä punkasta.

Ei se sivariin meno tarkoita, että olisi esimerkiksi pasifisti, syynä voi olla vaikkapa se että ei ole valmis tappamaan tai kuolemaan Suomen puolesta.

Tähän väliin lienee sopivaa lainata John Stuart Milliä, hän kun on tähän vastauksen muotoillut paremmin kuin minä:

War is an ugly thing, but not the ugliest of things: the decayed and degraded state of moral and patriotic feeling which thinks that nothing is worth a war, is much worse. -- A man who has nothing which he is willing to fight for, nothing which he cares more about than he does about his personal safety, is a miserable creature who has no chance of being free, unless made and kept so by the exertions of better men than himself.

Itse mietin aikanaan hyvinkin perusteellisesti kummalla tavalla asevelvollisuuden hoitaa, sivarin vai intin kautta. Menin sitten armeijaan, jossa sakkokierros Haminan kautta. Jokaisella on toki omat vaikuttimensa, enkä ymmärrä miksi a) siviilipalvelus on semmoinen kuin se nykyisin on (kirjastotäti- yms. paikat b) minkä ihmeen takia sen sivarin pitää kestää 5 kk enemmän kuin keskimääräisen palvelusajan armeijan käyneillä. 13 kuukauden kesto on aivan turhaa rankaisemista siitä, ettei tahdo käydä inttiä vaan hoitaa velvollisuutensa mieluummin toisella tapaa.

Palvelen tällä hetkellä alikkina Kansainvälisissä valmiusjoukoissa, jossa paskaa tulee niskaan jatkuvalla syötöllä ja gineksiä sekä metsää riittää.

Nimim. metsää koko komppanialle muutama vuorokausi jokaisesta huonosti särmätystä punkasta.

Huhujen (tosi puheiden) mukaan teillähän on ihan suffelia.

Ps. Meidän isä on kovempi.

Aiheeseen:

Olisi Suomenki aika jo siirtyä hieman valikoivampaan systeemiin mitä tulee kutsuntoihin. Ruotsin malliin.
Sivarissa voitaisiin vaikka tehdä jotain järkevämpää(?), kuin olla jossain teatterilla valomiehenä. No ei kait sekään paha ole, jos sellaiset hommat tulevaisuudessa kiinnostaa. Ajattelin vain, koska intti opettaa lapsia pääasiassa sotimaan, voisivat sivaritkin opetella jotain kriisiin liittyvää, mm. terveydenhuoltoa, pelastustoimintaa tjsp.?

Inttiin meneminen on helpompaa kaikin puolin, joten enemmän oma-aloitteisuutta osoittaa sivariksi vaivautuminen.
Luulisin, että aika harva menee sivariksi, koska ajattelee armeijan olevan liian rankkaa, mutta se on vain minun mielipiteeni. Harva on armeijatiellensä jäänyt.
Mä uskaltaisin väittää, että vähintään 80% kaikista siviilipalveluksen suorittaneista ovat valinneet sen, koska on vaikeampaa käydä intti. Joko on vaikempaa ryömiä ja kontata siellä, olla pois muijakaverin/äidin kainalosta tai vain totella jonkun käskyjä. On ehkä jollain tavalla hankalampi hakeutua siviilipalvelukseen, muttei sitä miksikään ansioksikaan voi lukea. Nyt tietenkin kaikki tämänkin ketjun sivarit voi aivan vapaasti juhlistaa kuuluvansa tuohon jäljelle jäävään 20%:in, mutta siitä sitten aika moni kuuluu tähän kategoriaan...
Mun ei tarvitse totella ketään ja äiti sanoi että saan aina jättää ikävimmät yhteisten asioiden hoitamiset muille kun olen tällainen ihanan kimaltava ja ainutlaatuinen lumihiutale.
Eikä siinä ole mitään pahaa jos elämäänsä helpottaakseen on sivariksi mennyt, ihan ymmärrettävä motiivi. Toisin kuin jonkun 18-vuotiaan lukiolaisen selitykset aatteistaan.

minkä ihmeen takia sen sivarin pitää kestää 5 kk enemmän kuin keskimääräisen palvelusajan armeijan käyneillä.

Voipi johtua laskutavasta. Yhden laskuopin mukaan siviilipalvelus on lyhempi kuin lyhin intti. Meinaan, intissä 5 päivän viikko on 120 tuntia. Sivarin 5 päivää 35 tuntia. Eli intissä tunteja on enemmän, mutta sivarissa viikkoja enemmän. Tämä on vain yksi mutuilu.

Mutta jos keskimääräisistä ajoista puhutaan, niin yhdellä laskuopilla (joka ei ole sen oikeampi eikä värempi kuin muutkaan laskutavat) keskimääräinen intin palvelusaika on 9 kuukautta eikä 6. Siis 6kk + 12kk / 2 = keskiarvo. Toissaalta, 10 ukosta 3 menee rukkiin tai aukkiin, niin saatais keskimääräiseksi palvelusajaksi 7*6kk + 3*12kk / 10 = noin 8kk.

Valinnoistahan se kuiten on kiinni. Toisaalta en ymmärrä sitä, että ei mennä inttiin koska ei olla valmiita kuolemaan isänmaan puolesta. Ei mua ainakaan siellä tappamassa oltu.

EDIT: Sivarin käynnin ja sivarit kyllä ymmärrän ja hyväksyn, jos kunnon syy löytyy. Syyksi käy vakaumukset ja aatteetkin.

C-mies, eli vapautus palveluksesta rauhan aikan, rikosrekisterin takia. Eli ei oikeastaan oma valinta. Tai itse olen hölmöillyt, mutta menneitä vaikea muuttaa...

:anssi: Tosin jokainen kokeet asiat tavallaan...

Aiheeseen. Mielestäni siviilipalveluksen suorittaville tulisi antaa siviilikriisinhallinta kolutusta. VPK, öljyntorjunta, ensiapukoulutus jne.

Mielestäni armeijasta vapautuksen perusteina tulisi olla:

3)Uskonto. Tämä nyt on vähän häilyvä, mielestäni armeijaan kuuluisi mennä uskontoon katsomatta. Nykyinen laki on ehkä liian paljon jehovia suosiva

Ottamatta kantaa tämän kommentin puolesta tai vastaan, niin fakta on kuitenkin se, että Jehovan todistajat istuivat rangaistusvankilassa tietääkseni 6-9kk 70-luvun puoliväliin asti.

Silloinen presidenttimme Kekkonen kävi vierailulla tällaisessa rangaistusvankilassa Karvialla, ja totesi sen keskitysleirimaisen olemuksen olevan häpeäksi suomelle. Tästä sai alkunsa lakimuutos Jehovan todistajien vapauttamiseksi asepalveluksesta rauhan aikana. Ennen tätä lakimuutosta todistajat istuivat tuomionsa ihan normaaleissa vankiloissa. Rauhan ajan vapautus ei siis ole Jehovan todistajien itse läpiajama juttu, vaan ihan Suomen valtion säätämä laki.

Eräs mielenkiintoinen fakta jää usein myös unholaan, nimittäin se, että jokaisessa maassa Jehovan todistajat kieltäytyvät kaikesta aseellisesta palveluksesta tai sitä tukevasta toiminnasta. Se tarkoittaa siis jo esim. itänaapurissamme Venäjällä yli 100 000 ihmistä, jotka eivät tue millään tavalla Venäjän sotilaallisia voimia. Noista varmaankin muutama kymmenen tuhatta ovat asevelvollisuusikäisiä / reservi-ikäisiä miehiä, jotka sodan syttyessä joutuisivat rintamalle, mikäli heillä ei olisi kyseistä vakaumusta. Eli siis nämä kymmenet tuhannet ihmiset Venäjällä mielummin ottavat kuulan omaan kalloonsa tai istuvat telkien takana, kuin tukevat mitään sotatoimia esim. Suomea vastaan. Mielestäni siinä on "puolustusta" suomeakin ajatellen jo ihan kohtuullisesti, koska suomessa ei aktiivisia Jehovan todistaja miehiä ole edes tuota määrää, puhumattakaan asevelvollisuusikäisistä :D

Monet valitettavasti vaan suhtautuvat Jehovan todistajiin samalla lailla kuin tällaisiin lintsareihin, jotka pyrkivät välttämään vastuuta, eikä oteta huomioon, että nykyinen laki ei ole edes heidän ansiota. Toki lintsareita löytyy kaikista uskonto/rotu/varallisuus jne. luokista, joten ei tämä ole mikään hehkuttelu, lähinnä vaan lisävaloa siihen miksi Jehovan todistajat ovat suomessa vapautettu asepalveluksesta rauhan aikana. Sodan syttyessä häkki heilahtaa tai kuula napsahtaa ihan yhtälailla kuin muillekin aseistakieltäytyjille.

Voipi johtua laskutavasta. Yhden laskuopin mukaan siviilipalvelus on lyhempi kuin lyhin intti. Meinaan, intissä 5 päivän viikko on 120 tuntia. Sivarin 5 päivää 35 tuntia. Eli intissä tunteja on enemmän, mutta sivarissa viikkoja enemmän. Tämä on vain yksi mutuilu.

Mutta jos keskimääräisistä ajoista puhutaan, niin yhdellä laskuopilla (joka ei ole sen oikeampi eikä värempi kuin muutkaan laskutavat) keskimääräinen intin palvelusaika on 9 kuukautta eikä 6. Siis 6kk + 12kk / 2 = keskiarvo. Toissaalta, 10 ukosta 3 menee rukkiin tai aukkiin, niin saatais keskimääräiseksi palvelusajaksi 7*6kk + 3*12kk / 10 = noin 8kk.

Valinnoistahan se kuiten on kiinni. Toisaalta en ymmärrä sitä, että ei mennä inttiin koska ei olla valmiita kuolemaan isänmaan puolesta. Ei mua ainakaan siellä tappamassa oltu.

EDIT: Sivarin käynnin ja sivarit kyllä ymmärrän ja hyväksyn, jos kunnon syy löytyy. Syyksi käy vakaumukset ja aatteetkin.

No joo. Osa käy 6kk, osa 9 ja osa 12kk. sitten on vissiin jotain special jannuja 330vrk (?)

Mutta jos keskiarvon noille laskee niin on se jotain 9kk suuntasta...

Mutta jos nyt tasa-arvoa oikeasti halutaan, niin miten olis sama aika kun varusmiehilläkin? Eli kolmasosa on 6kk, kolmasosa 9kk ja kolmasosa 12kk. Valinta voitaisiin suorittaa esimerkiksi vapaaehtoisuusperiaatteella ja jos johonkin ryhmään (esim. 12kk) ei olisi tarpeeksi halukkaita, niin niitä arvotaan muista ryhmistä. Toimisko? :whip:

Ite ainakin viihdyin vallan mainiosti enimmäkseen armeijassa. Sotilaspoliisin tehtävät oli kun mulle tehdyt, sai niputtaa ihmisiä, kunnon huthut-meininkiä ja sitte oli todella vapaat kädet ku oli vahdissa. Joten en voi ymmärtää miten jotkut ei kestä armeijaa, tulee niin hyvä mieli ku miettii noita muistoja :) Ainoo mikä vitutti oli se rahan ja unen (leireillä) puute...

Mutta jos nyt tasa-arvoa oikeasti halutaan, niin miten olis sama aika kun varusmiehilläkin? Eli kolmasosa on 6kk, kolmasosa 9kk ja kolmasosa 12kk. Valinta voitaisiin suorittaa esimerkiksi vapaaehtoisuusperiaatteella

Tossa muuten ois hitosti ideaa. Sielläkin vois olla eri tasoisia tehtäviä. Jonkinlainen johtajakoulutus sinnekkin, voisivat sitten esim. kriisitilanteissa johtaa siviilejä turvaan ja organisoida tarvikkeiden jakeluketjuja. Ja sen tasa-arvoa lisäisi se, että myös sivari voisi hakea duuniin johon vaaditaan auk/ruk eli johtajakoulutus.

Mutta siihen tasa-arvoon vois kuiten lisätä että päivien pituus ois sama kuin intissä. Itellä alkoi päivä mettäkeikoilla 5-6 aikoihin ja loppui illalla 23-24 aikoihin, jolloin sai torkahtaa kipinä- ja vartiovuorojen välissä. Kassupäivät taas alkoi 06:00 ja loppui 17:00. Sitten tulikin 4 tuntia vapaa-aikaa, jonka jälkeen palvelus jatkui. Mettäaamuja oli enemmän kuin kassuaamuja, mutta omapa oli vikani kun kutsunnoissa ruksin väärään ruutuun laitoin. Se nyt oli toisaalta ainoa vaihtoehto itselleni, mutta joskus "aatteistaan" joutuu kärsimään.

Vätystely.
Vätystelyn verhoaminen aatteeseen.
Naiivius.

Asia selvä.
Vätystely on siinä määrin hauska periaate, että sivareista osa tekee työtä josta on hyötyä konkreettisesti, esim. työtä vanhainkodeissa joissa hoidetaan myös sotaveteraaneja. Armeijan käyvät on taas taloudellinen taakka Suomelle, eikä sinänsä hyödytä veteraaneja muuten kun armeijan tärkeimpänä duunina eli keräyksinä. Niistäkin on varmasti merkittävä hyöty. :) Toki armeija on hyvä olla olemassa, sitä en sano! Tosin siitä taitaa vähän olla ristiriitaisia näkemyksiä, että kuinka hyvä tuo nykyinen systeemi on vanhentuneine varustuksineen jne.

Onko Suomella varaa ostaa moderneja kamoja koko armeijalle? Itse en muista, mutta muistaakseni tälle hommalle olis semmonen hintalappu että ei hetkeen.

Vätystelyssä on siinä määrin kaksi puolta, että otetaan Rane armeijasta joka sanoo kunnioittavansa veteraaneja ja käy keräilemässä rahaakin muutaman kerran heidän hyväkseen. Toinen esimerkki vois olla sitten Anders (tarpeeksi hintti sivariksi?) joka vanhainkodissa ihan konkreettisesti auttelee veteraaneja ja muita kansakuntamme vanhuksia n. 12kk.

Toki kyseessä oli ääripäät, mutta toivottavasti tajuut että nämä asiat eivät aivan yksiulotteisia ole.

Ja joillakin on oikeasti se aate, jota halua noudattaa. Tosin olet varmasti oikeassa että myös osa verhoaa vätystelyn aatteeseen.

Haluaisitko kertoa oman näkemyksesi siitä miksi niin moni varusmies lyö hanskat naulaan kesken palveluksen ja siirtyy sivariin?
Armeijasta on mahdollisuus vaihtaa sivariin, mutta sivarista ei armeijaan. Eli tässä suhteessa ei ole tasa-arvoa, jotta voitaisiin sanoa kummat niitä vätyksiä on.

Kaikille ei samat asiat sovi tai onnistu. Se että ei kestä armeijaa ei tarkota että se olis välttämättä sen takia että se on niin rankkaa ja kovaa. On monia asioita joita joku ei kestä, eikä se ole peruste että se on niin rankkaa tai kovaa.

Saattaa olla, että siinä ei henkilökohtaisesti näe mitään järkeä, jolloin motivaatiokin voi olla hieman alhaalla. Eikö ole hyvä, että armeijaan menee ne joilla on kova maanpuolustustahto?

Hyvä että sanoit tällä kertaa vittuilun sijaan ton suoraan, koska se vaatii selkärankaa.

Luulisin, että suurin osa sivariin menijöistä menee sinne, koska ajattelee armeijan olevan liian rankkaa, mutta se on vain minun mielipiteeni.

Aivan varmasti tuo on motiivina monissa tapauksissa. Osalla varmasti myös se että kokevat armeijan tyhmänä jne. Ite en tosin kuulu kumpaankaan joukkoon.
Pointti oli vaan se, että motiiveja on varmasti vaikka minkälaisia.

Keskustelin taannoin sivari-tuttavani kanssa asioista, ja hän alkoi tilittämään kuinka rankkaa hänellä on sivarin takia, joutuu suorittamaan "palvelusta" klo 0900-1600 5 päivää viikossa, menee illalla omaan, valtion maksamaan, kämppäänsä ottaa tyttöystävänsä kainaloon ja alkaa katsomaan illan elokuvaa juoden samalla kylmää olutta. --- jutakuinkin näillä vaiheilla poistuin rakennuksesta, etten olisi pahoinpidellyt tätä herraa.

Voi vittu luulin ennen, että sivarit edes ymmärtävät kuinka helvetisti helpommalla pääsevät, olin väärässä. :jahas:

Kyseessähän on sun sivari-tuttava, josta et voi tehdä yleistystä kaikkiin sivareihin. Täytyy myöntää, että mä ymmärrän kuinka vaikeaa sulla on ja otan osaa. Ettei menis liikaa vittuiluks, kato kuitenkin tuo. Siinä on hyvä opetus kahdeksankertaiselta Mr Olympialta:
http://www.youtube.com/watch?v=6aFQjXt05MA

:anssi: Tosin jokainen kokeet asiat tavallaan...

Aiheeseen. Mielestäni siviilipalveluksen suorittaville tulisi antaa siviilikriisinhallinta kolutusta. VPK, öljyntorjunta, ensiapukoulutus jne.
Totta. Itseasiassa se ei ole sivareiden itsensä syy että palvelusmahdollisuus on hoidettu päin persettä.

Kaverin tuttu oli kiivenyyt kuuseen ja huutanut sieltä että minä tapan teidät kaikki ja oli päässyt pois:D Itse en armeijaa käynyt koska olin juuri aloittanut seurustelemaan nykyisen kumppanini kanssa ja pelkäsin että suhteemme kärsisi Intistä. Kyllä kannatti koska yhdessä ollaan vieläkin ja kohta 5 vuotta tulee täyteen :love:

ei vittu:wall:

Armaijassakin voi päästä ihan järkeviin hommiin jos osaa sellaisiin hakeutua. Ei sitä ole pakko nurmiporana olla jos on älliä ja mielenkiintoa.

Armaijassakin voi päästä ihan järkeviin hommiin jos osaa sellaisiin hakeutua. Ei sitä ole pakko nurmiporana olla jos on älliä ja mielenkiintoa.

Jos meikäläisen viestiin viittasit, niin ilman muuta voi. Täällä kun on heitetty kärjistettyjä esimerkkejä toiseen suuntaan, niin heitin itse vastaavan vastarantaan.

Mulla sivariin menemisen syynä olis sellanen kaunis ajatus siitä, että jos kukaan ei menis armeijaan, ei olis armeijaa ja jos kellään maalla ei olis armeijaa, ei olis sotia.

Mutta meen silti armeijaan, koska oon luuseri...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom