Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
S0874 sanoi:
Mutta ei tuolla sivarikeskuksessa mitään erityisen tiukkaa ollut sääntöjen noudattamisen suhteen, vähän sellainen "leirikoulu" meininki oli. Noita lomia nyt muutamilta tyypeiltä peruutettiin, ei sen vakavampaa. Se varsinainen palveluspaikka sitten sanelee omat sääntönsä ja toimintatapansa, mutta siis äärimmäisenä kurinpitotoimena siviilipalvelusmiehille on vankilatuomio.

Sama meillä. Lärvejä tuli vedeltyä, mutta mitäpä siitä rankaisemaan, jos täysi-ikäiset ihmiset käyvät ravintolassa. Meillä oli muutenkin melko täysipäinen saapumiserä, muistaakseni ns. legioonaan (eli haravoimaan sivarikeskuksen pihaa) ei jäänyt montaakaan tyyppiä. Yhdestä on tullut steissin vakiokamaa, jäkikäteen tapaamillani tuntuu pyyhkivän hyvin. Omassa porukassani oli perinteisiä 69 eyes-rokkareita, kulttuurialan ihmisiä, (näyttelijää, muusikkoa), pari vastavalmistunutta lääkäriä, sekakäyttäjä, olvi-lippiksellä varustettu amisviiksi, biologi ja mitä lie. Sekalaista sakkia.

Liikunnan järjestäminen oli muistaakseni kyllä melko epätoivoista. Yhtenä päivänä oli ohjelmassa lapinjärven ympärikävely tai muuta yhtä kiinnostavaa, ja joku 80% porukasta otti hösseliä tuolle päivälle. Ketään vaan ei napannut.

kodari76 sanoi:
Miten et muka onnistunut siinä?! Kyllä meilläkin Niksulassa eräät onnistuivat vetämään lärvejä ihan kasarmialueella. Tietenkään mitään tyhiä bissepulloja ei kannata jättää tupapöydälle :D

:offtopic:

Asiaan voi vaikuttaa seikka, että pullo oli kädessäni ilmoittautuessani komppanian päivystäjälle palanneeksi sotkusta. :nolo: Luulin että ykkönen laskettaisiin limukaksi. Yhtenä viikonloppuna mulla oli oikein yhden miehen bileet kassulla. Komppania oli tosin tyhjä sinä viikonloppuna... Ja muistuipa mieleeni seikka, kun tupatarkastuksessa luti löysi kaverini kaapista auringonhattu-uutetta. Pullo lähti samantien. :D Onhan siinä toisaalta melkeen 60 prossaa, mutta harva semmosella lärvejä vetää. Iltavapailla sai juoda jos pystyi itse ilmoittautumaan takaisin komppaniaan. Yhdeltä paikalliselta virtuoosilta mitattiin vielä päivällä ennen ammuntoja yli 2 promillea ja sälli toimitettiin putkaan loppupäiväksi.

Saunakaljat saa juoda... :D . Palveluskeskuksesa ei myöskään ole kukaan illalla vahtimassa :D . Ihmisiä on kaiken näköisiä ja voinen sanoa sen, että armeijasta löytyy samanlaisia keijuikaisia kuin sivaristakin.

Kävin armeijan Sodankylässä 1997

Yleisesti, eikä pelkästään S0874:n postiin liittyen:

No on noi kaverukset munkin mielestäni heiveröisen ja neitimäisen näköisiä. Kuitenkaan ei varmaankaan voida yleistää, että kaikki sivarit näyttäisivät tuolta. Oon ollut tuolla koulutuskeskuksessa, joten uskoisin että tiedän intinkävijöitä paremmin minkänäköistä porukkaa siellä oli.

Oon edelleen sitä mieltä että yksittäisten ihmisten ulkonäön kommentointi on tässä yhteydessä (siis tässä keskustelussa) täysin lapsellista, mautonta ja asiaan kuulumatonta.

Oon samaa mieltä. Monennäköstä sinne mahtu ainaki sillo ku ite olin. Rokkareita, naisellisia kundeja, kehoilijoita oli muutama, urheilijoita oli kanssa, painijoita ja juoksijoita.

En tiiä sattuko sit epätavallinen erä, mut liikuntajutut onnistu iha hyvi ja meno oli porukan puolesta ihan mukavaa. Oli siellä muutama huumeveikko, mutta niitä ei tosiaa nähny ku kerran tai kaks.

Ja edellisessä erässä joku kundi oli hakannu kaks skiniä jotka oli tullu sinne aukomaan. :lol2:

Vielä ei oo tullu kukaan meikäläistä neidiks sanomaan, mutta totta kai voi tulla jos siitä olo paranee.

munalukko.jpg

Mun ei tarvitse totella ketään ja äiti sanoi että saan aina jättää ikävimmät yhteisten asioiden hoitamiset muille kun olen tällainen ihanan kimaltava ja ainutlaatuinen lumihiutale.

Inttiin meneminen on helpompaa kaikin puolin, joten enemmän oma-aloitteisuutta osoittaa sivariksi vaivautuminen.
Kaikkein oma-aloitteisimpia ja arvostettavimpia ovat mielestäni ne ainutlaatuiset lumihiutaleet, jotka leijailevat ulkomaille (tai kotimaan metsiin piiloon) vain palvelusta paetakseen.

Mun ei tarvitse totella ketään ja äiti sanoi että saan aina jättää ikävimmät yhteisten asioiden hoitamiset muille kun olen tällainen ihanan kimaltava ja ainutlaatuinen lumihiutale.
Juu, varmasti sivareina on sunkaltaisiakin tyyppejä.
Vai ootko totaali?

Kaikkein oma-aloitteisimpia ja arvostettavimpia ovat mielestäni ne ainutlaatuiset lumihiutaleet, jotka leijailevat ulkomaille (tai kotimaan metsiin piiloon) vain palvelusta paetakseen.
Mikä siinä on että tarvii ruveta vittuilemaan? Tuleeko parempi olo?
Voi sanoa ihan suoraan mikä siinä risoo.

Mitä vaatii armeijaan meneminen? Menet kutsuntoihin, vastaat 10-kertaa kyllä ja menet vuoden päästä palveluspaikkaan, mihin on kuljetuskin sopivasti maksettu. Koko homma menee itsestään. En ole sivari, niin en tiedä täytyykö tämä valinta nykyään perustella jotenkin kutsunnoissa. Ainakin täytyy kantaa mahdollinen sosiaalinen paine armeijan käymättä jättämisestä, mitä ei tule inttijannuille.

Vertauksen osapuolina ovat jamppa1, joka haluaa sivariin, mutta menee kuitenkin inttiin, jamppa2, joka menee sivariin, koska sinne haluaa.

Jamppa1 vastaa kei-miestä joka elää elämänsä kaapissa. Jamppa2 vastaa rohkeasti omaa tietään kulkevaa kei-miestä, jota ei muiden mielipiteet kiinnosta.

Got my point?

En ole sivari, niin en tiedä täytyykö tämä valinta nykyään perustella jotenkin kutsunnoissa. Ainakin täytyy kantaa mahdollinen sosiaalinen paine armeijan käymättä jättämisestä, mitä ei tule inttijannuille.

Lain mukaan ei täydy perustella, mutta kyllä ne sitä kuulemma useasti kysyy.
Ittelle rupes veteraani jaarittelemaan siitä, että en taida tajuta että ilman armeijaa nämä virkapaperit mihin allekirjotat olis venäjänkielellä.
Nyökytin siinä kunnioituksesta kuitenkin päätä herralle, koska olihan hän sodan kokenut.

Kutsuntatilaisuus alkoi näillä sanoilla tuolloin:
"Pojat! Älkää menkö sivariin, menkää armeijaan. Siellä teistä tehdään miehiä". Tuo oli ainoa mitä sivarista sitten sanottiin.
Täytyy myöntää, että ei ollu tuolloin todella keskenkasvuisena koltiaisena helppo tilanne. Koko ajan mietin, että pitäiskö sittenkin valita armeija. Kenellekää en kehannu sanoa, että sivariin aion mennä ku kundit kyseli.
Että joo, olihan se sosiaalinen paine kova ja omalla tavallaan se on kyllä vieläkin.

Se olisi mielenkiintoinen tilanne jos sivari olisi esim puolet lyhyempi kuin nykyinen minimipalvelusaika. Silloin vasta inttiin saataisiin ne keitä se oikeasti kiinnostaa.

Nyt on pakko kysyä itseäni jo kauan askarruttanut asia. Moni tuntemani sivari on jotenkin kuitenkin sotilaallisuutta ihannoivia. Arvostavat yli katonrajan "neivisiillssejä" ja vastaavia. Aseet kiinnostavat ja niitä ihannoidaan. Varsinkin suurvaltojen sotakoneistoja ja soldaatseja pidetään arvossa ja niistä jopa kiihkoillaan. Kuitenkin mennään sivariin, miksi?

Toivon että kukaan ei tätä ihmetykseni aihetta ottaisi henkilökohtaisesti. Eivät kaikki näin ajattele, mutta moni tuntemani.

Nyt on pakko kysyä itseäni jo kauan askarruttanut asia. Moni tuntemani sivari on jotenkin kuitenkin sotilaallisuutta ihannoivia. Arvostavat yli katonrajan "neivisiillssejä" ja vastaavia. Aseet kiinnostavat ja niitä ihannoidaan. Varsinkin suurvaltojen sotakoneistoja ja soldaatseja pidetään arvossa ja niistä jopa kiihkoillaan. Kuitenkin mennään sivariin, miksi?

Toivon että kukaan ei tätä ihmetykseni aihetta ottaisi henkilökohtaisesti. Eivät kaikki näin ajattele, mutta moni tuntemani.

Olen huomannut saman ja ihmetellyt myös. Jotenkin toi kiinnostus aseisiin, taisteluihin, erikoisjoukkoihin ym. on miehille luontaista, vaikka olisi millainen pasifisti.

Mitä vaatii armeijaan meneminen? Menet kutsuntoihin, vastaat 10-kertaa kyllä ja menet vuoden päästä palveluspaikkaan, mihin on kuljetuskin sopivasti maksettu. Koko homma menee itsestään. En ole sivari, niin en tiedä täytyykö tämä valinta nykyään perustella jotenkin kutsunnoissa. Ainakin täytyy kantaa mahdollinen sosiaalinen paine armeijan käymättä jättämisestä, mitä ei tule inttijannuille.

Vertauksen osapuolina ovat jamppa1, joka haluaa sivariin, mutta menee kuitenkin inttiin, jamppa2, joka menee sivariin, koska sinne haluaa.

Jamppa1 vastaa kei-miestä joka elää elämänsä kaapissa. Jamppa2 vastaa rohkeasti omaa tietään kulkevaa kei-miestä, jota ei muiden mielipiteet kiinnosta.

Got my point?
Toki.

Asepalveluksen valitseminen voi olla helpompaa kuin siviilipalveluksen, mutta suorittaminen pääsääntöisesti ei.
Siitä kertoo osaltaan asepalveluksen kesken sivariin hakeutuvien määrä. Ei siinä ole kyse mistään vakaumuksen iskemisestä, vaan siitä että pyritään sinne missä pääsee fyysisesti/henkisesti helpommalla kun ei sisu/pääppä kestä.

Aseeton palvelushan ei "vakaumuksellisia pasifisteja" kiinnosta koska silloin joutuisi kuitenkin olemaan vittumaisissa olosuhteissa - ja niitähän nimenomaan pääosa sivareista pyrkii välttämään.

Sosiaalista painetta saa tuta myös paljastunut lampaannussija - ja mielestäni ihan syystäkin.
Got my point?

Toki.

Asepalveluksen valitseminen voi olla helpompaa kuin siviilipalveluksen, mutta suorittaminen pääsääntöisesti ei.
Siitä kertoo osaltaan asepalveluksen kesken sivariin hakeutuminen. Ei siinä ole kyse mistään vakaumuksen iskemisestä, vaan siitä että pyritään sinne missä pääsee fyysisesti/henkisesti helpommalla kun ei sisu/pääppä kestä.

Aseeton palvelushan ei "vakaumuksellisia pasifisteja" kiinnosta koska silloin joutuisi kuitenkin olemaan vittumaisissa olosuhteissa - ja niitähän nimenomaan pääosa sivareista pyrkii välttämään.

Sosiaalista painetta saa tuta myös paljastunut lampaannussija - ja mielestäni ihan syystäkin.
Got my point?

Luulisin, että aika harva menee sivariksi, koska ajattelee armeijan olevan liian rankkaa, mutta se on vain minun mielipiteeni. Harva on armeijatiellensä jäänyt.

Luulisin, että aika harva menee sivariksi, koska ajattelee armeijan olevan liian rankkaa, mutta se on vain minun mielipiteeni. Harva on armeijatiellensä jäänyt.

Haluaisitko kertoa oman näkemyksesi siitä miksi niin moni varusmies lyö hanskat naulaan kesken palveluksen ja siirtyy sivariin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom