Mikset käynyt/tule käymään armeijaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tromm
  • Aloitettu Aloitettu
lepex sanoi:
Ehkä se, että joku pakoilee mitä nyt sitten pakoileekin siviilipalveluksella, loukkaa niitä jotka ovat joutuneet uhraamaan nuoruutensa sodalle 40-luvulla.

Loukkaa ketä loukkaa. Itse en ole tähän päivään mennessä tavannut veteraania/vanhusta jolle sivariuteni olisi ollut jonkinlainen loukkaus. Ennemminkin on tullut kiitosta rauhanaatteesta ja siitä että sivarit tekevät useinkin (eivät toki aina) yleishyödyllistä työtä mm. vanhusten ja lasten parissa. Sen sijaan nuoremmille tämä asia on toisinaan tuntunut olevan jonkinlainen vihamielisyyttä herättävä ongelma, etenkin täällä virtuaalimaailmassa :jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
S0874 sanoi:
Loukkaa ketä loukkaa. Itse en ole tähän päivään mennessä tavannut veteraania/vanhusta jolle sivariuteni olisi ollut jonkinlainen loukkaus. Sen sijaan nuoremmille tämä asia on toisinaan tuntunut olevan jonkinlainen vihamielisyyttä herättävä ongelma, etenkin täällä virtuaalimaailmassa :jahas:

Oletko mainostanut heille, että :"BTW, olen muuten sivari. En koe että minun tarvitsee suorittaa kansalaisvelvollisuuttani armeijassa. Mitäs olet siitä mieltä? Entä rintamalla kaatuneet toverisi?"

Ja mitein niin "etenkin virtuaalimaailmassa"?
Voin vakuuttaa, että se on vihamielisyyttä herättävä ongelma myös ihan oikeassa maailmassa. Vai oletko sinäkin ylpeä sivaruudestasi etenkin virtuaalimaailmassa?

lej sanoi:
Armeijan käynyt mies ja uskoo noin sinisilmäisesti tornihuhuihin. Ei ainakaan hirveän uskottavalla pohjalla mun mielestä

Aika tarkkaan asioista tehdään selvitykset ja raportit ym. Niistä tosin ei useimmiten erikseen tulla kertomaan jokaiselle varusmiehelle erikseen. Ja ne viralliset tiedot kyllä on ymmärtääkseni aika julkisia. Jos huhu leviää lähes varusmiesten niskaan tippuneesta kranaatista niin ei kauna kestä, kun Ilta-Lehden toimittaja on vaahto suussa innoissaan asiaa selvittämässä.
Jaa-a ei tässä voi muuta sanoa kuin että sinä olet ollut hyvin erilaisessa armeijassa kuin minä :D. Jos tässä rupeisin selittää ne kaikki möhläilyt mitä sattu sinä aikana niin kyllä kukaan vois muuta ku nauraa. Mukaan kuului mm. joukkueen eksyminen keskelle korpea ilman kouluttajaa. Joukkue harhaili about pari tuntia ja lähti sit ylittämään jäätä joka sattui olemaan hapero muutamasta kohtaa. Alikersantti upposi sinne sukset jalassa. Ei tietoakaan kenestäkään joka olisi toiminut nopeasti. Oli yö ei nähnyt käytännössä mitään. Alikessun kiskomiseen meni melkonen tovi ja pakkasta semmoset 20 joten jäätyyhän se jätkä nopeesti . Näin ollen on paras vaihtoehto mennä "vihollisalueelle" ja sytyttää kunnon kokko korkeimmalle nyppylälle mitä löyty kaikesta palokelpoisesta ja huutaa niin maan perkuleesti apua, että joku ees kuulis ja tulis jelppimään. Kyllähän sitä pelastajat sit tulikin tovin päästä - vihollisalueen kouluttajat ihmettelemään mitä täällä melskataan :D. Tuokin oli aika lievää siihen nähden mitä kaikkee siellä sattu. Noh Olihan se ainakin hetkittäin hauskaa vaikka sillon ei hirveesti naurattanutkaan.

ErzoMaker sanoi:
Mulla oli kaksi pää syytä olla menemättä armeijaan. Ensimmäinen syy oli se, että vaimolleni ja minulle oli syntynyt lapsi juuri pari viikkoa aikaisemmin, jote halusin olla kotona, toinen syy oli se, että "kapinoin" ainaisia rooleja vastaan :rock: .
Jälkikäteen olen kyllä miettinyt, että olisi sittenkin pitänyt :wall:

Miten on isän rooli sujunut?

lepex sanoi:
Olisit nyt vain kirjoittanut mitä sydämelläsi on, turha ujostella. Ihan mielenkiinnolla lukisin, mikä mieltä painaa.

Yritin vain olla järkevä ja jättää pahimmat henkilökohtaisuudet pois varsinkin tässä keskustelussa, vaikkei kaikki muut niin teekän. Ei tässä ujoudesta ole kyse. No ei sitä vielä tiedä, alentuuko tässä vittuilemaan oikein kunnolla :D

lepex sanoi:
Jehovan todistajista on vaikea sanoa, moniko menisi. Armeijaan tuskin monikaan mutta ehkä muihin hommin? Juurikin ammustehtaalle, asetehtaalle, väestönsuojeluun, korttelipoliisiksi tms? Moniko kieltäytyisi tästä ja miksi?

Asetehtaalle tuskin menisivät. Natsit yritti sitäkin. Kristillisyyshän on pasifistinen uskonto, joka tuomitsee väkivallan ja kannustaa lähimmäisestä välittämiseen noin pintapuolisesti sanottuna. Heidän omatuntonsa ei sallisi asetehtaassa työskentelyä, koska se tukisi sotaa ja välillisesti vahingoittasi muita. Siitä saisi uuden keskustelun aikaan kuinka pasifistinen Raamattu on ja miten luterilaiset sitä tulkitsevat, mutta se ei kuulu tähän.

Väestönsuojeluun voisivat ehkä mennä. Korttelipoliisiksi? Tuskin edes päästettäisiin ilman koulutusta. Poliisit luonnollisesti toimivat myös sodan aikana ja huolehtivat maan sisäisestä turvallisuudesta.

Käytännössä heillä tuskin olisi vaihtoehtoa, koska Jehovan todistajat ja sivarit ovat vapautettuja armeijasta vain rauhan aikana. Ne, jotka eivät sodankaan aikana suostu armeijaan tullaan todennäköisesti tuomitsemaan vankilaan ja jokunen ammutaan.

lepex sanoi:
Eli jos haluaa vältellä suvussaan olevien, sodan kokeineiden vanhusten paheksuntaa, on kykenemätön irtautumaan äidin tissistä.
Vittu mikä vertaus.
Olen vain huomannut että niin omassani kuin muissakin tuntemissa suvuissa vanhempi sukupolvi ei ymmärrä eikä hyväksy nuorten sivari/totaalitouhuja.

Sanoisin, että vanhemmat ihmiset osaavat kyllä suhtautua sivareihin asiallisesti. Heillä alkaa olla laajempaa näkemystä, elämänkokemusta ja tietoa sen verran, että turhuudet jää pois. Keskenkasvuiset ovat yleensä kovimpia vikisijöitä, vaikken reaalielämässä mitään avautumisia ole kokenutkaan. Veteraaneista minulla on kyllä toisenalainen mielikuva. Heihin varmasti mahtuu kuvailemiasi tyyppejä, jotkut taas voivat kannustaa menemään sivariin, koska tietävät sodan järjettömyyden. Tälläistäkin olen kuullut.

Sen kummempia puuttumatta kenenkään aikaisempiin mielipiteisiin ja niiden räikeisiin eroihin, muistutan niitä jotka sen tuntuvat unohtavan, että maanpuolustus rauhan aikana on aivan jotain muuta kuin maanpuolustus aktiivisen "uhan" aikana. Se jos rauhan aikana uskaltautuu suorittamaan armeijan, ei todellakaan kerro minkään asteisesta urheudesta. On paljon suhteellisesti "urheampaa" suorittaa halveksittu siviilipalvelus ja vastata tuosta "tulilinjalla" sitten rauhanaikaisessa yhteiskunnassa.

Moni armeijaan pyrkivä ei uskaltaisi painostuksessa kääntyä petoksen tielle, sillä pelkäävät silloin saavansa synnin josta vastaavat lopun elämäänsä.
Henkilökohtaisesti minusta on aivan sama kumman tien jokainen valitsee, sillä vaikka armeijan on hyvä olla olemassa, tekee moni siviilipalvelusmies näin rauhanaikana suuremman palveluksen yhteiskunnalle arvokkaalla vapaaehtoistyöllään.

Se minusta näin lopuksi on kuitenkin naurettavaa, että tietyn yhteiskunnallisen statuksen ja koulutuksen omaavat uskaltavat syyllistää sen kummempaa tietoa asiasta, tuhannet nuoret niin sanotuiksi maanpettureiksi.
Se jos mikä kertoo tämän katraan kannattajista parhaiten; jos joku heistä tätäkin guottaa, on vastauksen kirjavassa verbaliikassa satavarmasti kirosanoja ja selkosuomea from ala-aste. :rolleyes:

JMzz sanoi:
vuosi oli 2003 kuukautta en muista joskus talvella... mutta sepä upposinkin siinä vieressä olleeseen lampeen joten ei siitä varmaan ois mitään sirpaleita paljon lentänytkään en ollut itse kranaattimies niin ei oo tietoo oliko mikään sirpale mutta tuskin. Kranaatinheittimestä se kuitenkin lähti. Mutta luuletko tosiaan että siellä metikössä oli joitain lehtimiehiä meillä mukana keskellä ei mitään. Ja varmaan armeija nyt rupeis semmosta kertomaan millekkään lehdistölle. Hiljaa siitä oltiin. Kouluttaja totesi vaan siinä hiljaa että " Heh... siinä tuli reikä järveen" tai jotain sen tapasta. Se oli ilmeisesti joku viallinen tai vastaavaa mut KUKAAN kouluttaja tai vastava ei puhunut asiasta sen jälkeen. Kuulin kaverilta joka oli sit siinä kranukomppaniassa että he eivät olleet sit tienneet mitään muuta kun että niiden kouluttaja oli saanut pikasen puhelun siinä tulituksen jälkeen...

Hehheh...ei kai siinä lehdistöä pidä olla paikalla jotta tieto lehdistölle menee...

Jos kyseessä oli hakri tai savu, saattaa ollakin että kranu/toinenkin saattaa eksyä vaikkapa virheellisen panostuksen vuoksi "radaltaan"

Näitä puheluja tulee tuliasemaan paljonkin, pienikin poikkeama niin pärähtää.

Krh:n tuliasemaupseerina tiedän varotoimenpiteet, jotka kovapanosammunnoissa tehdään... paikotellen mm. heittimen suuntaaminen varosektorin ulkopuolelle on sulkulevyjen vuoksi täysin mahdollista. Ja rauhanajan ammunnoissahan tulenjohdon/jv:n takaa eli yli ei ammuta ollenkaan, vaan ainoastaan sivusta. Eli jos kranu jää vajaaksi, ei se niskaan tule.

Ei sääntöä kuitenkaan ilman poikkeusta, muistan RUKissa ampumaleirillä miten toimme käsipelillä hinaten raskaan heittimen 13 kilometrin matkan takaisin leirikeskukseen, 100piirua virhettä suuntauksessa kun oli syynä.

Suurimpana uhkana rauhanajan ammunnoissa näen jonkun marjastajamummon tai metsäeläimen eksymisen maalialueelle /läheisyyteen. Näitä on sattunut.

jarre55 sanoi:
.

Krh:n tuliasemaupseerina tiedän varotoimenpiteet, jotka kovapanosammunnoissa tehdään... paikotellen mm. heittimen suuntaaminen varosektorin ulkopuolelle on sulkulevyjen vuoksi täysin mahdollista...

Jos palaisin töihin kun vituiksi menee kirjoittelukin...

tarkoitin "paikotellen täysin MAHDOTONTA"

takas sorvin ääreen... :nolo:

En jaksanut lukea väittelyitä (vielä) paria sivua enempää, mutta kantani on ollut ja tulee olemaan, että jos on Ihan Oikeasti pasifisti, niin ei missään nimessä inttiin. Jos ei ole maanpuolustuksellista asennetta (mikä on eri asia, kuin pasifismi, ei ole asia vielä päässään selkiytynyt), niin asiaa tulee pohtia kaikessa rauhassa ja ottaa lykkäystä (niinkuin itse tein muutaman vuoden ajan). Kun asia selkiytyy, niinkuin sen on Suomessa vähän pakko, niin valitsee sitten joko intin (huomaa, että päässään majailee maanpuolustuksellinen asenne ja ajatusmaailma) tai sivarin (huomaa, että on pasifisti).

Jos taas menee inttiin syystä "Noku pakkoha sinne o ja ku KAIKKI muutki kerta, ni emmää ny uskalla sivarixi rueta...", niin pieleen menee, sori vaan. Sama homma, jos ryhtyy sivariksi syystä "Noku siello nii kauhiaa, ku huudetaa ja joutuu metässä kälysessä teltasa asuun, o märkää ja kylmää...", niin en voi moista arvostaa. Muutama vanha kaverini/ystäväni on sivari, koska pollassaan asuu vankka pasifistinen asenne. Pärjäisivät takuulla intissä hienosti, koska eivät ole sipisteleviä hienohelmoja, vaan fiksuja, sisukkaita ja myös fyysisesti kunnossa olevia miehiä. En halveksi heitä yhtään, vaan kunnioitan sitä, että ovat selvittäneet itselleen kantansa asiaan kunnolla, eivätkä tehneet aivottomina zombeina sitä, sitä minkä kaikki muutkin ja mikä oletetaan jokaisen suomalaisen Miehen tekevän. :jahas:

Koska mua ei ikinä kasvatettu pasifistiksi eikä maanpuolustukselliseksi, piti asia selvittää hyvin. Tulin maanpuolustukselliseen lopputulokseen, siksi kävin korohorossa aikoinaan 12kk (lääkAU) ja olin viime viikon rajasissien mukana kertausharjoituksessa (vissiin mut on sitten Rajavartiostoon siirretty pois PV:n joukko-osastosta, aivan sama mulle, osallistun silti täysillä kertauksiin, jos vielä sinne määrätään). Siltikään en tuomitse sivareita, enkä oikein nykyään totaalejakaan yksilöinä, mutta ymmärrän tietyllä lailla sen, miksi totaalit joutuvat vankilaan. Sen voi ymmärtää, jos ajattelee asiaa nimenomaan Suomen valtion kannalta, EI yksilön kannalta. Jos pysyy tiukan individualistilla maaperällä, ei maanpuolustuksellinenkaan voi puolustaa totaalien vankilatuomiota, mutta ilmeisesti muuten oikeistolaisesti ja/tai liberalistisesti ajattelevilla ja yksilön vapautta ja oikeuksia peräävillä jossain vaiheessa (minkä muun aiheen kohdalla, kuin maanpuolustus?) kumminkin tulee valtionkin etu mukaan kuvioon, koska niin moni kumminkin pitää totaalien vankilatuomioita oikeutettuna. En ota kantaa totaalien kantaan (koska mulla ei sitä vielä ole), mutta pyörittelen vain asiaa akselilla yksilö/valtio (vai pitäisiköhän sen olla kansalainen/valtio ennemmin?).

Yleensäkin tämä asia pitäisi ajatella mielestäni akselilla yksilö/kansalainen/valtio. Mitä Suomi valtiona sinulle merkitsee ja mitä olet sen puolesta valmis tekemään? Mulle Suomi on koti. En osaa ajatella mitään taloa tai pitäjää kotina, vaan kodin muodostaa mahdollisuus käyttää äidinkieltäni vapaasti niin kirjoittaen kuin puhuenkin sekä mahdollisuus ja oikeus elää Suomen ja suomalaisten määrittelemien tapojen, kulttuurin ja lakien mukaisesti. Kaikkeen em. tarvitsen suomalaisia, yksinäni en voi noita asioita tehdä. Minulle on sietämätön ajatus, että em. olisi uhattuna aseellisesti, väkivalloin. Siksi olen valmis osallistumaan kotini (Suomen valtio, tavat, kieli, lait ja kaikki suomalaiset) puolustukseen aseellisestikin. Em. kirkastui minulle asuttuani noin 1,5 vuotta ulkomailla. Pystyisin kielitaidollisesti helposti asumaan missä tahansa englanninkielisessä valtiossa (enkku on mulla lähes äidinkielen tasolla puhuttuna ja kirjoitettuna paljon vahvempi, kuin monella äidinkielenään sitä puhuvalla) ja muissa pohjoismaissa (osaan ruotsia sujuvasti), mutta se ei silti olisi ikinä sama, kuin Suomi. Silti en voisi ilmaista itteäni äidinkielelläni ja minun olisi pakko sopeutua elämään jonkun muun, kuin kotini kulttuurin mukaan (pystyisin siihen toki ja tottuisinkin ajan mittaan, mutta silti se ei olisi sama, kuin Suomi).

iivili sanoi:
Mitä Suomi valtiona sinulle merkitsee ja mitä olet sen puolesta valmis tekemään? Mulle Suomi on koti. En osaa ajatella mitään taloa tai pitäjää kotina, vaan kodin muodostaa mahdollisuus käyttää äidinkieltäni vapaasti niin kirjoittaen kuin puhuenkin sekä mahdollisuus ja oikeus elää Suomen ja suomalaisten määrittelemien tapojen, kulttuurin ja lakien mukaisesti. Kaikkeen em. tarvitsen suomalaisia, yksinäni en voi noita asioita tehdä. Minulle on sietämätön ajatus, että em. olisi uhattuna aseellisesti, väkivalloin. Siksi olen valmis osallistumaan kotini (Suomen valtio, tavat, kieli, lait ja kaikki suomalaiset) puolustukseen aseellisestikin.

Tässä on kyllä hienosti kiteytetty se että mistä maanpuolustuksessa on kysymys. Ja harvassa taitaa olla ne hipit jotka avaisivat kotinsa oven ventovieraalle sanoen: "ota kaikki ja raiskaa muija".

lepex sanoi:
Oletko mainostanut heille, että :"BTW, olen muuten sivari. En koe että minun tarvitsee suorittaa kansalaisvelvollisuuttani armeijassa. Mitäs olet siitä mieltä? Entä rintamalla kaatuneet toverisi?"

Voin vakuuttaa, että se on vihamielisyyttä herättävä ongelma myös ihan oikeassa maailmassa. Vai oletko sinäkin ylpeä sivaruudestasi etenkin virtuaalimaailmassa?

Ei, en ole noilla sanoilla sivariuttani "mainostanut" kenellekään. Sen sijaan olen kyllä sanonut että olen suorittanut kansalaisvelvollisuuteni siviilipalveluksessa. Siitä ovat vanhemmat ihmiset pääosin olleet sitä mieltä mitä aiemmin jo sanoin, eli että ihan ok kun on rauhanaate ja että sivarit tekevät hyvää työtä mm. lasten ja vanhusten parissa.

Niin... tämä virtuaalimaailma on siitä mielenkiintoinen paikka että täällä ihmiset monesti käyttäytyvät hieman aggressiivisemmin kuin normaalielämässä. Sitä tuossa vain tarkoitin. Mulla ei sinänsä ole tarvetta julistaa sivariuttani oikeastaan missään, paitsi tietenkin tällaisissa threadeissa joissa asiaa erikseen kysytään, mikä btw on tämän threadin aihe. Sinulle sen sijaan tämä asia ilmeisesti ON todellinen ongelma, koska jostakin käsittämättömästä syystä koet tarvetta riidellä netissä vakaumuksellisten siviilipalvelusmiesten kanssa heidän edesottamuksistaan. Mihin pyrit? Siihenkö että kun kapeakatseisesti vänkäät ja intät asioita, ne sivarit lopulta sanovat: "Ok, olet oikeassa, olis pitänyt mennä inttiin..." No tietenkään niin ei tule tapahtumaan, koska näiden asioiden taustalla ovat aika vahvat mielipiteet. Ei mun mielenrauhaani ainakaan häiritse yhtään jotkut netissä, tai tosielämässäkään, tapahtuvat epäasialliset mielipiteenilmaukset. Tosin en vain ole koskaan ollut tilanteessa, jossa joku olisi kasvotusten käyttänyt samanlaisia ilmauksia ja sanamuotoja mitä sitä olet tässä keskustelussa käyttänyt.

Muistuttaisin vielä siitä, että valtaosalle ihmisistä ei ole paskankaan väliä miten/missä joku yksittäinen jamppa kansalaisvelvollisuutensa suorittaa. Nuo sinun kirjoituksesi pistävätkin hieman ihmettelemään, että miksi sinun täytyy stressata tästä asiasta niin kovasti :rolleyes:

jarhu sanoi:
En halua toimittaa mitään helvetin paskahommaa kirjurina tms.
Ite olin kirjurina ja pidän niitä hommia fiksuimpina mitä intissä voi tehdä. Siinä tehään mun mielestä sellasta fiksua hommaa josta on hyötyä työelämässä (riippuu tietysti hommista, ojankaivajana hyötyä ei ole). Siinä hommassa porukka myöskin luottaa suhun ja sulle ei vittuilla juurikaan. Kaikki hommat mitä mäki tein, oli selvästiki tarpeellisia. Mitään turhaa paskaa ei tullu tehtyä. Hommat on myöskin aika vastuullisia, koska pienestä kämmäyksestä tai unohduksesta johtuen voi olla että muut eivät saa marssin aikana ruokaa ollenkaan.

Kerään nopeasti plussat mitkä tulee mieleen omalta kohdaltani. (miinuksia ei mun mielestä olekaan)
+Vapaampaa toimitaa, sain tehdä hommat omaan tahtiin ja liikkua hieman vapaammin
+Hyvät välit ja luottamus skappareiden kanssa
+Edut muuhun miehistöön verrattuna (esim. sodessakäynti, ei leirejä paljoa, lomat pelasi hyvin ;) )
+Alikessut ja koksut suhtautu asiallisesti, ei juurikaan vittuilua
+Mukavat ja tärkeät hommat (tulos näkyi ihan konkreettisesti)
-Välillä oli stressaavaa kun oli parikymmentä hommaa jotka piti hoitaa nopeasti,
ja piti muistaa mitkä oli kiireisiä jne.

Muistuttaisin vielä siitä, että valtaosalle ihmisistä ei ole paskankaan väliä miten/missä joku yksittäinen jamppa kansalaisvelvollisuutensa suorittaa. Nuo sinun kirjoituksesi pistävätkin hieman ihmettelemään, että miksi sinun täytyy stressata tästä asiasta niin kovasti

Niin kovin totta.

Itsekään en muuten koskaan elämässäni ole kohdannut kasvotusten ketään joka vauhkoaisi intin pakkosuorittamisen puolesta. Virtuaalimaailmassa asia onkin jo toinen, niskalaukausta tarjotaan sieltä sun täältä jos on eri mieltä... :jahas:

Jopa isäni hyväksyy vaihtoehdot jotka maamme tarjoaa.

Kai tuohon intin käymiseen liittyy hieman ylpeyttä ja katkeruutta, jotka sopivana sekoituksena aiheuttavat reserviläisen silmissä hieman karsaita katseita sivareiden suuntaan. Sitä tulee pohdittua asioita sellaisella "ei saa päästää liian helpolla" asenteella, joka aiheuttaa sitten vain itselleen mielipahaa, joka silloin tällöin purkautuu sivareihin millä tavalla milloinkin. Joskus pahan olon tullen tapaan rentouttaa mieltäni juoksuttamalla ja käskyttämällä oman lähikirjastoni sivarityöntekijöitä ja täytyy myöntää, että kyllä se sitä mielihyvää tuokin ;)

Suomalaiseen sielunmaisemaan on syntynyt viimeisten vuosien saatossa tarve ruikuttaa yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuudesta ja yksilön oikeuksien polkemisesta. Näihin kuuluu mielestäni myös tämä varusmiespalvelusaihe. Miehenalut, jotka ylpeänä toitottavat palvelleensa isänmaata kunnialla Santiksessa tai Vekaralla ovatkin todellisuudessa palvelleet isänmaata ruikuttaen ja itkien koko ajan siitä miten hirveää se on ja miten intissä hajottaa.

Pikkaisen hävetti kun serkkupoikani valitti puuropöydässä (pappamme läsnäollessa), miten hirveää siellä vekaralla on ja kuinka he joutuvat kädet jäässä syömään metsässä (kirjuri 6kk, Vekaranjärvi). Pappa siihen sitten totesi, että kyllä se hänestäkin kurjalta tuntui välillä kun luodit napsahtelivat viereen mättäässä, eikä koskaan tiennyt, koska osuu uudestaan. Vittu että hävetti taas...

Nonih. Päivän avautuminen suoritettu ja eikun kirjaston kautta salille :)

Pääasia on, ettei sivarit luule ,että mahdollisen rytinän tullen heillä tulisi olemaan mahdollisuus sivarissa opittuun mummonpesuun, kirjastopäivystykseen tai vammaishoitoon samalla aikaa, kun suomen nuorukaisia kannetaan sinkkiarkuissa kotiin oikein urakalla.

Kahden viikon pikakoulutus ja tussari kädessä joukkoihin. Vaihtoehtona se, mikä aseistakieltäytyjää kohtaa.

Sodan syttyessä astuu voimaan sodanajan lait.

Rauhanaikana leikkikää laiskuuttanne pasifistia, mutta vain rauhanaikana.

jarre55 sanoi:
Pääasia on, ettei sivarit luule ,että mahdollisen rytinän tullen heillä tulisi olemaan mahdollisuus sivarissa opittuun mummonpesuun, kirjastopäivystykseen tai vammaishoitoon samalla aikaa, kun suomen nuorukaisia kannetaan sinkkiarkuissa kotiin oikein urakalla.

Kahden viikon pikakoulutus ja tussari kädessä joukkoihin. Vaihtoehtona se, mikä aseistakieltäytyjää kohtaa.

Pääasia? Missä ja milloin tuo on pääasia? Jos puhutaan sivareista, intistä ja sodasta, niin mun mielestäni pääasia on se että kukaan meistä ei joudu kohtaamaan tuota viimeksi mainittua. Sivareiden ja intinkäyneiden kohtaamiset sen sijaan sujuvat yleensä mallikkaasti kunhan kumpikin osapuoli tietää mitä suvaitsevaisuudella tarkoitetaan.

Mielelläni ottaisin vastaan ohjeistuksen siitä, miten pasifistia leikitään.

Itse tiedän sodanajan laista ja siitä mitä sivareille voi tapahtua jos sota syttyy, mutta ei se sodan syttyminen musta yhtään vähemmän pasifistia tekisi. En osaa sanoa mitä itse siinä tilanteessa käytännössä tekisin.

Go jarre go! Tuo on se asian ydin. Ja ne Affenanmaalaisetkin luulee, että saavat lukea vain lehdestä mitä tapahtuu, jos joku pohjoismaista on sotimassa...

Edit.
Ps. Ja jos joku tänne meinaa tulla uhkaamaan jotain, mikä meille kuuluu, tulee meidän muistuttaa häntä tästä suvaitsevaisuudesta :jahas: .

lepex sanoi:

No joopa joo. Asepalveluksen suorittaminen ei ole sen enempää kansalaisvelvollisuus kuin kehonrakennus, karjakkoajelu tai salatieteiden harjoittaminenkaan. Mitä luulet, kuinka moni 80 vuoden elämänkokemuksella varustettu arvostaa kauheasti sitä, että käytät heidän oletettuja tunteitaan lyömäaseena jossakin internetin keskustelupalstalla?

Yhteisön paheksunta ei ole mikään ongelma, jos ihminen on normaalilla itsetunnolla varustettu. Ja miten moniarvoisuudensietokyky paranee, mikäli aseistakieltätyjät alkavat vielä kaiken päälle hävetä valintojaan? Mie en nyt ihan ymmärrä.

Ja loppuun pieni paluu todellisuuteen: Itse suoritin siviilipalveluksen uimahallissa. Kerran pukuhuonetarkastuskierroksella eräs sotaveteraani meni suoraan asiaan. Kieltämättä mietin hetken, mitä vastaan, kun pappa kysyi, olenko käynyt armeijaa. Vastasin totuudenmukaisesti että olen suorittamassa siviilipalvelusta, enkä ajatellut mennä. Vaari totesi, että se on oikein, kyllä sotakolloja riittää. End of discussion.

Tuli muuten vielä myöhemmin juttelemaan tiskillä asiasta, ja poristiin pitkät pätkät aseistakieltäytymisestä. Mielenkiintoinen kohtaaminen.

jarre55 sanoi:

Ei nyt millään pahalla, mutta kohta alkaa tuntumaat siltä että Jarre55 on pelottavampi vaihtoehto mitä itänaapurin valloittajat :D

Monesti kyllä näkee tällaisia harhakäsityksiä, joissa sodan syttyessä olemassaoleva infrastruktuuri vain äkkiä katoaa. Edelleen sairaanhoito pyörii, vanhustenhoito, koulut ovat auki ja palokunnatkin palvelevat. Vai onko ideana sodan syttyessä polttaa talo, ampua lehmät ja muuttaa metsään?

kodari76 sanoi:
Ei nyt millään pahalla, mutta kohta alkaa tuntumaat siltä että Jarre55 on pelottavampi vaihtoehto mitä itänaapurin valloittajat :D

Monesti kyllä näkee tällaisia harhakäsityksiä, joissa sodan syttyessä olemassaoleva infrastruktuuri vain äkkiä katoaa. Edelleen sairaanhoito pyörii, vanhustenhoito, koulut ovat auki ja palokunnatkin palvelevat. Vai onko ideana sodan syttyessä polttaa talo, ampua lehmät ja muuttaa metsään?

Olisi hauska tietää faktana miten asia oikeasti on. Epäilen kyllä vahvasti että taistelukykyisiä miehiä hirveästi tuhlattaisiin tollaisiin hommiin, luulisi naisia riittävän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom