Mike Tyson

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
Mielestäni on koomista, että urheilijaa ei voisi esimerkiksi arvottaa 100 metrin juoksussa kaikkien aikojen parhaaksi jos hän olisi juossu ME:n ja sen jälkeen vaikkapa henk koht elämän ongelmien takia luisunut alamäkeen ja todellinen huippu olisi ollut vaikka vain yhden kauden. Näin perustellen @AndyS käytännössä päättä laskea Tysonin arvoa. Ei se kenestäkään parempaa urheilijaa / ihmistä kenties tee jos sekoilee vaikkapa huumeiden kanssa, mutta ei se myöskään pyyhi jo saavutettuja titteleitä, jotka mielestäni Tysonillakin on kiistattomat :)
Juu kyllä minä Uwe Hohniakin pidän yhtenä kaikkien aikojen parhaista keihäänheittäjistä vaikka saavutuksiksi jäi Euroopanmestaruus ja yksi maailmanennätys.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tämä on nyt mun viimeinen viesti tähän asiaan. Mä oon aika fanaattisesti ammattinyrkkeilyä seurannut 80-luvun alkupuolelta asti, niin kyllä mulla aika hyvä näkemys tähän asiaan on. En ehtinyt sitä listaa nyt vilkaisemaan, mutta ainakin Tysonin kohdalla kuulostaa järkevältä. Sinne 50 paikkeille sijoittaisin itsekin. Ja se on aivan eri asia kun että ei ole edes top 100.
Tysonin prime oli -86-89, niinkuin olen sanonut. Se ikä ei nyt sitä asiaa muuta miksikään. Katso niitä matseja ja muodosta käsitys sen perusteella.
Otinkin tuolle listalle prime ja hiukan sen jälkeen, että sain ne Tysonin 90-luvun tappiot mukaan. Eli laskin sen mukaan, että Tysonin primetime olisi ollut noin 15-vuotta, mikä on jo aika pitkä aika. Samalla kaavalla arvioin ne muutkin ottelijat sinne. En ottanut ihan viimeisiä tappioita Tysonilta enkä Aliltakaan. Foremanilta ne suluissa mainitsin, mutta lisäsin ettei ollut enää samassa kunnossa kun 70-luvulla. Ne olisin toki voinut jättää poiskin. Ei Klitckokaan enää primessään ollut Joshuaa vastaan, mutta sanoisin, että lähempänä kuitenkin, kun Tyson Holyfieldiä vastaan. Ei mikään kehäraakki kuitenkaan.
Douglasin meriitti on tietenkin sen yhden voiton arvoinen, jossa voitti huonokuntoisen Tysonin. Ei se silti huono saavutus ollut. Ei siihen sinäpäivänä moni muu olisi pystynyt. Larry Holmes ei ollut enää parhaillaan Tysonia vastaan, mutta ei kovin kaukanakaan. Ei ollut hävinnyt kuin kaksi tasaista matsia Michael Spinksille, ja moni näki niidenkin menneen Holmesille. Voitti myöhemmin vielä mm. Ray Mercerin ja eteni MM-otteluun Holyfieldiä vastaan.
No jos nämä saavutukset ei arvostusta herätä, niin en mä sille mitään voi. Parhaillaan Tyson oli yksi kovimmista mitä oon koskaan kehässä nähnyt. Ehkäpä jopa kaikkein kovin. Ura kokonaisuudessan ei valitettavasti täyttänyt niitä odotuksia, mitä monet toivoi. Ei se kuitenkaan poista Tysonin asemaa yhtenä suurista nyrkkeilyn historiassa, enkä usko että nykyisistä raskassarjalaisista kukaan pääsee samoihin meriitteihin.

Sen kuitenkin olen huomannut että meidän senioreiden ikäluokka joka on elänyt Tysonin kultakauden rankkaa Tysonin poikkeuksetta korkeammalle kuin nuoremmat. Samoin Sonny Liston rankataan aina yhdeksi kovimmista 60-luvulla nyrkkeilyä aktiivisesti seuranneiden keskuudessa.

No en tiedä. Itse kasarin lapsi ja jälkikäteen perehtynyt 70-80-90 luvun nyrkkeilyyn katsomalla youtubesta. Esim. Tysonin matsit löytyy lähes kaikki. Ja sitten tottakai katsottu highlight pätkiä, "greatest knockouts" jne.

Kyllähän noista tulee helposti se fiilis kun kattoo millä tyylillä dominoi heikompia vastuksia, että eihän tota kukaan ois voittanu. Tosin eihän hän 85-90 kaikkia tyrmännyt silloinkaan. Mutta sitten kun miettii järjellä niin eihä sitä tietää voi miten ois käyny vaikka prime tyson vs prime;

Holyfield
Riddick Bowe
Lennox Lewis
George Foreman
Klitcskot
Wilder
Andy Ruiz Jr.
Joshua
Tyson Fury

Harmi kun Bowe matsia ei nähty ysärin alussa.

Tyson ei jostain syystä halunnut kohdata Foremania. Ilmeisesti juonti juurensa siitä että Gus D'Amato oli sanonut Tysonille että hänen tyylillään ottelevat ottaa aina dunkkuun Foremanilta.

“You’ll never believe this but Tyson is scared s***less of Foreman and wants no part of him. I was there when Don was trying to make the fight. He was telling Tyson that Foreman represented huge money, plus he was old and slow and would be no problem. Tyson got up and screamed at King saying, ‘I’m not fightin’ that f****ng animal. If you love the motherf***er so much, you fight him!'”

Bobby Goodman on Mike Tyson being scared of George Foreman
It’s crazy to believe that Mike Tyson would be scared of anyone but it actually stems from his early days with his legendary trainer, Cus D’Amato. Tyson and D’Amato would constantly watch the George Foreman vs. Joe Frazier fights from the ’70s and D’Amato would tell his young pupil that a shorter fighter who likes to swarm and attack would always get destroyed by George Foreman. This was obviously Tyson’s style and he must have remembered D’Amato’s words at a time where it didn’t seem possible that Iron Mike would ever square off with George Foreman.

No en tiedä. Itse kasarin lapsi ja jälkikäteen perehtynyt 70-80-90 luvun nyrkkeilyyn katsomalla youtubesta. Esim. Tysonin matsit löytyy lähes kaikki. Ja sitten tottakai katsottu highlight pätkiä, "greatest knockouts" jne.

Kyllähän noista tulee helposti se fiilis kun kattoo millä tyylillä dominoi heikompia vastuksia, että eihän tota kukaan ois voittanu. Tosin eihän hän 85-90 kaikkia tyrmännyt silloinkaan. Mutta sitten kun miettii järjellä niin eihä sitä tietää voi miten ois käyny vaikka prime tyson vs prime;

Holyfield
Riddick Bowe
Lennox Lewis
George Foreman
Klitcskot
Wilder
Andy Ruiz Jr.
Joshua
Tyson Fury

Harmi kun Bowe matsia ei nähty ysärin alussa.

Tyson ei jostain syystä halunnut kohdata Foremania. Ilmeisesti juonti juurensa siitä että Gus D'Amato oli sanonut Tysonille että hänen tyylillään ottelevat ottaa aina dunkkuun Foremanilta.

“You’ll never believe this but Tyson is scared s***less of Foreman and wants no part of him. I was there when Don was trying to make the fight. He was telling Tyson that Foreman represented huge money, plus he was old and slow and would be no problem. Tyson got up and screamed at King saying, ‘I’m not fightin’ that f****ng animal. If you love the motherf***er so much, you fight him!'”

Bobby Goodman on Mike Tyson being scared of George Foreman
It’s crazy to believe that Mike Tyson would be scared of anyone but it actually stems from his early days with his legendary trainer, Cus D’Amato. Tyson and D’Amato would constantly watch the George Foreman vs. Joe Frazier fights from the ’70s and D’Amato would tell his young pupil that a shorter fighter who likes to swarm and attack would always get destroyed by George Foreman. This was obviously Tyson’s style and he must have remembered D’Amato’s words at a time where it didn’t seem possible that Iron Mike would ever square off with George Foreman.
Niin ei voi tietää miten noissa kuvitteellisissa matseissa olisi käynyt. Oma veikkaus että Tyson olisi pomminvarmasti voittanut ainakin Ruizin ja todennäköisesti muutkin. Pahimpina kantoina kaskessa ehkä Foreman, Lewis ja ehkä Vitali Klitschko. Toki kun ei miehiä voi vastakkain laittaa niin kuka vaan olisi voiton voinut viedä. (paitsi Ruiz Jr :) )

Tuo Foremanin kohtaamattomuus on kyllä mielenkiintoinen tarina. Jälkiviisaana olisi ilman muuta pitänyt matsi ottaa koska päätyi sitten paljon pienemmällä palkkiolla 'helppoa' Buster Douglasia vastaan.

No myönnetään, että ei ollut primessä enää. 10-1 suosikkina matsiin kuitenkin lähti.

No tämä on nyt mun viimeinen viesti tähän asiaan. Mä oon aika fanaattisesti ammattinyrkkeilyä seurannut 80-luvun alkupuolelta asti, niin kyllä mulla aika hyvä näkemys tähän asiaan on. En ehtinyt sitä listaa nyt vilkaisemaan, mutta ainakin Tysonin kohdalla kuulostaa järkevältä. Sinne 50 paikkeille sijoittaisin itsekin. Ja se on aivan eri asia kun että ei ole edes top 100.
Tysonin prime oli -86-89, niinkuin olen sanonut. Se ikä ei nyt sitä asiaa muuta miksikään. Katso niitä matseja ja muodosta käsitys sen perusteella.
Otinkin tuolle listalle prime ja hiukan sen jälkeen, että sain ne Tysonin 90-luvun tappiot mukaan. Eli laskin sen mukaan, että Tysonin primetime olisi ollut noin 15-vuotta, mikä on jo aika pitkä aika. Samalla kaavalla arvioin ne muutkin ottelijat sinne. En ottanut ihan viimeisiä tappioita Tysonilta enkä Aliltakaan. Foremanilta ne suluissa mainitsin, mutta lisäsin ettei ollut enää samassa kunnossa kun 70-luvulla. Ne olisin toki voinut jättää poiskin. Ei Klitckokaan enää primessään ollut Joshuaa vastaan, mutta sanoisin, että lähempänä kuitenkin, kun Tyson Holyfieldiä vastaan. Ei mikään kehäraakki kuitenkaan.
Douglasin meriitti on tietenkin sen yhden voiton arvoinen, jossa voitti huonokuntoisen Tysonin. Ei se silti huono saavutus ollut. Ei siihen sinäpäivänä moni muu olisi pystynyt. Larry Holmes ei ollut enää parhaillaan Tysonia vastaan, mutta ei kovin kaukanakaan. Ei ollut hävinnyt kuin kaksi tasaista matsia Michael Spinksille, ja moni näki niidenkin menneen Holmesille. Voitti myöhemmin vielä mm. Ray Mercerin ja eteni MM-otteluun Holyfieldiä vastaan.
No jos nämä saavutukset ei arvostusta herätä, niin en mä sille mitään voi. Parhaillaan Tyson oli yksi kovimmista mitä oon koskaan kehässä nähnyt. Ehkäpä jopa kaikkein kovin. Ura kokonaisuudessan ei valitettavasti täyttänyt niitä odotuksia, mitä monet toivoi. Ei se kuitenkaan poista Tysonin asemaa yhtenä suurista nyrkkeilyn historiassa, enkä usko että nykyisistä raskassarjalaisista kukaan pääsee samoihin meriitteihin.

Nyt on taas niin loputonta kaksoisstandardia. Mitkäs Miken kertoimet oli Douglasia vastaan? Miten Holmes oli tappioita kärsineenä pappana lähellä primea mutta Mike ei 1990 ollut? Klitchko ei millään ollut 2017 yhtä lähellä primeaan (voittoputki mestaruuspuolustuksia) kuin Tyson holyfieldia vastaan.

Ja kuten aiemmin kirjoitin, ei kenestäkään voi "nähdä" kuinka huippu on - vasta muiden huippujen kohtaaminen kertoo tämän. Kuten jo kirjoitin, moni piti Wilderia tappokoneena kunnes joutui Furyn räsynukeksi.

No jos arvostellaan sitten pelkästään saavutusten perusteella niin millä mittarilla @AndyS tuolla jossain viestissä rankkaat Vitali Klitschkon Tysonin edelle?

En mielestäni ole puhunut saavutuksista vaan tuloksista tai suorituksista. Saavutuksia pitäisi mitata silloin, jos keskusteltaisiin menestyneimmäistä nyrkkeilijästä eikä parhaasta. Toki Vitali ei 14 MM-tittelinpuolustuksellaan sijoitu tässäkään kategoriassa erityisen huonosti.

Mutta kun puhutaan Vitalin suorituskyvystä, niin hän hävisi kaksi ottelua: Lennox Lewisille haavaan (joka huom. tuli Lewisin lyönnistä) ja Chris Byrdille loukkaantumiseen. Molemmissa hän oli pistejohdossa. Muuten hän oli raskaan sarjan huipulla voittamaton 13 vuotta, joista tosin 2 vuotta eläkkeellä.

Vitalin ura on sikäli ainutlaatuinen, että hän oli huipulla yhtaikaa veljensä kanssa ja he eivät halunneet kohdata kehässä. Yleinen mielipide tuohon aikaan oli joka tapauksessa se, että Vitali oli kaksikosta parempi nyrkkeilijä ja olen itsekin tätä mieltä, vaikka saavutusten osalta Wladi menee edelle.

En mielellään mittaa suorituskykyä voitettujen vöiden määrällä tms. vaan voitettujen vastustajien kovuudella. Esimerkiksi Tyson Furyn voitto Deontay Wilderista oli aivan yhtä kova suoritus riippumatta siitä, minkä liittojen vöistä siinä oteltiin tai vaikka ei olisi ollut mitään titteliä panoksena.

Aika monella on samanlainen näkemys. Mystinen prime Tyson oli aivan eläin voittaessaan pääasiassa heikkotasoisempia vastuksia reilun kahden vuoden sisään ja se tekee hänestä kovimman ikinä. Sitten yhtäkkiä se prime olikin jo ohi, eikä sen jälkeen tulleita tappioita enää lasketa. Kovin ikinä! Mikäs siinä.

Itse arvostan oikeita saavutuksia enemmän. Esim. Foreman voitti ensin olympiakullan (Tyson ei päässyt edes olympiakisoihin), sitten ammattilaisena mestaruuksia useammalla vuosikymmenellä, veteli porukkaa levyksi vähintään yhtä tylysti kuin Tyson ja päätti uransa 76-5, 68 KO -lukuihin, mutta kyllä se Tyson vaan oli kaikista kovin ikinä. 😳

Missä mielessä heikkotasoinen? Ei niin "sähäkkää" ja "monipuolista"? Kun otetaan huomioon, että tuossa sarjassa melkein jokaista lyöntiä pitää varoa, tarvittava kykyprofiili on toki erilainen mutta rn nyt sanoisi heikkotasoisemmaksi

Maailmassa on ollut ja on valtavat määrät hyviä nyrkkeilijöitä jotenkinhan heidät pitäs arvioida.Ihan hyvä kriteeri on että jos 23 vuotiaana mestarina häviää itseään kuusi vuotta vanhemmalla kaverille ni ei häntä voi listalle kovin korkealle nostaa.

Koska niitä kavereita joilla lista on jatkunu vuosikausia tappiottomana on useita ni kyllähän Tyson heitä huonommin sijoittuu listalle

Tossa nyt Joe esimerkkinä
Tuota sun kriteeriä en ihan ymmärrä, ei kuusi vuotta tuossa kohtaa ole mitenkään merkityksellistä. Kumpikin alle kolmekymppisiä, iän puolesta kummallakaan ei selvää etulyöntiasemaa. Kolmenkympin jälkeen alkaa eroja tulla ja sekin on kovin yksilöllistä, mutta 23-29, niin ei mitään väliä vaikka Tyson nyt sattuikin olemaan kovapäisin -ja nyrkkisin poikkeuksellisen nuorena.

Aika monella on samanlainen näkemys. Mystinen prime Tyson oli aivan eläin voittaessaan pääasiassa heikkotasoisempia vastuksia reilun kahden vuoden sisään ja se tekee hänestä kovimman ikinä. Sitten yhtäkkiä se prime olikin jo ohi, eikä sen jälkeen tulleita tappioita enää lasketa. Kovin ikinä! Mikäs siinä.

Itse arvostan oikeita saavutuksia enemmän. Esim. Foreman voitti ensin olympiakullan (Tyson ei päässyt edes olympiakisoihin), sitten ammattilaisena mestaruuksia useammalla vuosikymmenellä, veteli porukkaa levyksi vähintään yhtä tylysti kuin Tyson ja päätti uransa 76-5, 68 KO -lukuihin, mutta kyllä se Tyson vaan oli kaikista kovin ikinä. 😳
En tiedä ymmärtääkö @aidan nyt tahallaan väärin, mutta väännetään nyt rautalangasta. Kukaan ei käsittääkseni tässä keskustelussa sano, että Tyson oli kaikkien aikojen paras. Ja tottakai kaikki tappiot lasketaan kun uraa arvioidaan kokonaisuudessaan. Foremanin paremmuuttakaan Tysoniin nähden ei kaiketi kiistetä. Puhe on nyt siitä, että ilman mystiikkaa se Tyson mikä nähtiin kehässä 1987-88 olisi saattanut voittaa kenet tahansa ottelijan parhaassa primessään miltä aikakaudelta hyvänsä. Ja vöiden ja mestaruuksien yhdistäminen nuorella iällä ja niiden menestyksellinen puolustaminen yleensä vakuuttavalla tavalla nostaa kyllä Miken helposti 100 PARHAAN nyrkkeilijän joukkoon.

Ja @AndyS vöistä ja niiden merkityksestä tänä päivänä olen samaa mieltä. Silti toivoisin että nykyäänkin saataisiin parhaat miehet vastakkain ja yksi kiistaton mestari taas pitkästä aikaa raskaaseen sarjaan. Miken jälkeen vain Lewis on kaikkien liittojen tunnustama mestari ollut. Ja ettet ymmärrä väärin niin pidän toki Klitschkon veljeksiä todella kovina ja varmasti jäävät historiaan parhaisiin kuuluvina. Kuitenkin se, että molemmat väistivät uransa kovimman vastustajan (toisensa) ei voi olla vaikuttamatta uran arviointiin. Oli syy siihen kuinka inhimillinen hyvänsä.

Missä mielessä heikkotasoinen? Ei niin "sähäkkää" ja "monipuolista"? Kun otetaan huomioon, että tuossa sarjassa melkein jokaista lyöntiä pitää varoa, tarvittava kykyprofiili on toki erilainen mutta rn nyt sanoisi heikkotasoisemmaksi
Lisätään vielä

Edit. Kai se lyöntivoimakin johonkin lasketaan? Ja iskunkestävyys. Pelkän "teknisen osaamisen" laskemista nyrkkeilytaitoon en niele.

Ja Tysonko ei kohdannut huippuja 80-luvulla? Riisti kuitenkin kolmen liiton maailmanmestaruudet.

Ei vaan että emme voi tietää miten olisi käynyt esimerkiksi noita edellämainitsemiani huippuja vastaan. Holyfield ja Lewis matsi toki toteutu, mutta prime...

Jolloin ei paremmuutta voi oikein muilla kuin uran saavutuksilla vertailla.

Ei vaan että emme voi tietää miten olisi käynyt esimerkiksi noita edellämainitsemiani huippuja vastaan. Jolloin ei paremmuutta voi oikein muilla kuin uran saavutuksilla vertailla.
No se on totta enkä ala kiistämään jos jonkun mielestä nuo edellä mainitut mestarit olisi prime Tysonin voittaneet. Täysin mahdollista. Kovia kaikki ehkä nyt Ruizia lukuunottamatta kuitenkin.

Joo ei Jimi Hendrix ole lähelläkään parhaan kitaristin titteliä. Jimi julkaisi vain rupiset neljä albumia ja aikansa kitaristit olivat ihan huonoja. Ei lähelläkäön top100:a. Ykkössija on varattu Bucketheadille reilulla kolmellasadalla albumillaan.

Mielestäni on koomista, että urheilijaa ei voisi esimerkiksi arvottaa 100 metrin juoksussa kaikkien aikojen parhaaksi jos hän olisi juossu ME:n ja sen jälkeen vaikkapa henk koht elämän ongelmien takia luisunut alamäkeen ja todellinen huippu olisi ollut vaikka vain yhden kauden.

Tässä vertailussa klikkaa nyt se, että Tyson ei ole tehnyt "nyrkkeilyn maailmanennätystä" muuten kuin nuorimpana maailmanmestarina. Nyrkkeilyssähän ei voida vertailla suorituksia suoraan niin kuin juoksussa, mutta Tysonin paras yksittäinen suoritus lienee kuitenkin Spinksin voittaminen. Vaikka Spinks oli kova ottelija, niin mielestäni moni muu raskassarjalainen on pystynyt parempiin suorituksiin.

Joo ei Jimi Hendrix ole lähelläkään parhaan kitaristin titteliä. Jimi julkaisi vain rupiset neljä albumia ja aikansa kitaristit olivat ihan huonoja. Ei lähelläkäön top100:a. Ykkössija on varattu Bucketheadille reilulla kolmellasadalla albumillaan.

Ei kai tässä nyt kukaan ole väittänytkään Len Wickwarin olevan kaikkien aikojen paras siksi, että tämä otti 470 ammattinyrkkeilymatsia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom