mikä tässä on vikana kun en laihdu?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä mä ymmärrän/ allekirjoitan The Monkeykin pointin. Kerralla 2500:n nosto toki ehkä liikaa, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun mimmien puolella tullut nähtyä vastaavia keissejä, ja joissa siis yhdistelmällä järjetön liikuntamäärä, palautuminen ja lepopäivät unohtaen, sekä aivan liian alhaiset kalorit on kroppa saatu sellaiseen juntturaan, että paino ei laske. Ja sitten kun kaloreita on hilattu ylöspäin, ja treeniä rauhoitettu, onkin vasta toivottuja tuloksia alkanut tulemaan.
Itseäni fyysikkona kiinnostaisi tietää hieman lisää tästä, kun jatkuvasti pitkällä aikavälillä syödään vähemmän energiaa kuin kulutetaan, mutta paino ei silti putoa. Voisiko joku hieman avata näitä mekanismeja tässä taustalla? Esiintyykö tätä näennäisesti energian säilymislakia loukkaavaa ilmiötä ainoastaan länsimaissa? En ole nimittäin kuullut monestakaan kehitysmaassa asuvasta ihmisestä joka porskuttaa pulleassa kunnossa ruuan puutteesta huolimatta.
Voisiko tuollaista miinuskaloreilla elävää ihmistä käyttää ilmaiseen energian tuotantoon? Syötetään sille pari porkkanaa päivässä ja laitetaan polkemaan kuntopyörää. Energiaa pitäisi siis syntyä enemmän kuin mitä saataisiin porkkanat lämmöksi polttamalla.

Edit: ja siis selvennykseksi mainittakoon että en nyt missään nimessä tarkoita että tuollaisessa itsensä nälkiinnyttämisessä ja ilman lepoa treenaamisessa olisi mitään järkeä. Mutta kyllä silloin paino putoaa jos syö vähemmän kuin kuluttaa, koska se on luonnon laki.

ja en juo limuja enkä mehuja. eikä tosta oo jäänyt mielestäi mitää laskematta :/

herkkuja syön vähän kerran viikossa, jos edes sitäkään

Tuossa tilanteessa ollessani kokeilisin syödä vähemmän. Jos yhtään lohduttaa, olen mies, pidempi, painavampi ja treenaan yhtä usein kuin sinä. Siitä huolimatta en syö teikäläistä enempää. Kyllä vähemmilläkin kaloreilla voi pärjätä etenkin jos heivaa tuon aerobisen pois päiväjärjestyksestä :thumbs:

no oon käyttänyt samoja s kokosia paitoja ja m kokosia alaosia. lihasta on mun mielestä aika paljon, joten en tiedä kuinka suuri osatosta painosta on tosiaan sitä tiputettavaa. ainakin kädet sais olla kireemmät samaten kuin vatsa. en osaa sanoa paljonko haluan tästä laihtua, mut sen verran että näyttäis kireemmältä.

Sitten toinen vaihtoehto on jo ylempänä mainittu, eli sulla on vähemmän tiputettavaa kuin mitä itse luulet. Trust me, sekin on mahollista. Pitäis toki nähä :kuvia: että osais ottaa tuohon enempi kantaa.

Edit. Nyt kun vielä lukaisin tuon aivopierusi uudestaan niin ilmeisesti luulit että ehotin bulkkia. En todellakaan vaan tarkoitan kalorien nostolla sitä että laihtuminen sujuu paremmin.

Eli taas se säästöliekki / kroppa jumissa / mitälie. Ahmimalla "aineenvaihdunta liikkeelle". Näitä fysiologisia ihmeitä kyllä pakkiksella riittää. Ensin yksi sanoo "syö vähemmän" ja toinen sanoo "syö enemmän", kumpaa AP kokeilisi ensin? Etköhän yhtään yliarvioi liikunnan vaikutusta peruskulutukseen? No joo...tää on nyt ihan ristiin arvailua kun tilannekuvaus on mitä on. Selvitä nyt mitä se "kova" treeni tässäkin tapauksessa on.

edit: Mattih3 ehtikin jo asiaa kommentoida. Yliopistolle mars niin tulee uranuurtavaa tutkimusta tähänkin maahan. :D

Mä en itse ainakaan neuvoisi nostamaan kaloreita. Toki varmasti on mahdollista, että keho jotenkin reagoi oudosti (etenkin kun liikunnan määrä on AP:lla aika korkealla), mutta lainalaisuus yksinkertaisesti on, että miinuskaloreilla tulee laihtumaan. Näin todella kärjistetyllä esimerkillä: tuskinpa kukaan natsien keskityslerilläkään sporttaili 15% rasvoissa, koska "ei laihtunut syömällä liian vähän".

Eli mun mielestä pitäisi tätä ongelmaa lähteä ratkomaan tuon perusperiaatteen pohjalta. Ihan eka siis lähtisin merkkaamaan kaiken syödyn ylös (siis ihan kaiken, kuten juuri yllä mainitut paistirasvat jne.) ja katsoa sitä kautta, sniikkaako jostain ylimääräisiä kaloreita. Tämä on se kaikkein tärkein tieto. Jätä vaikka aeroobiset kokonaan pois tai vähintäänkin vähennä sen määrää, sillä se hankaloittaa päivittäisen kulutuksen laskentaa ja yritä löytää se kalorimäärä, jolla alat laihtua. Ite ehdottaisin jotain 1500-2000kcal väliltä (ilman aeroobista). Sitten vaan pari viikkoa niin ja seuraat painoa. Kyllä se sieltä tulee putoamaan, kun löydät sen maagisen arvon.

mETOIu

nE4jKR

siinä kuvaa jos yhtään auttaa

- - - Updated - - -

hei osaako joku kertoa miten saan noi kuvat näkyviin? :D

Itseäni fyysikkona kiinnostaisi tietää hieman lisää tästä, kun jatkuvasti pitkällä aikavälillä syödään vähemmän energiaa kuin kulutetaan, mutta paino ei silti putoa. Voisiko joku hieman avata näitä mekanismeja tässä taustalla?

Eli taas se säästöliekki / kroppa jumissa / mitälie. Ahmimalla "aineenvaihdunta liikkeelle". Näitä fysiologisia ihmeitä kyllä pakkiksella riittää. Ensin yksi sanoo "syö vähemmän" ja toinen sanoo "syö enemmän", kumpaa AP kokeilisi ensin?

Luulen ymmärtäväni teidän molempien pointin siinä mielessä täysin, koska imho se 'säästöliekki' on ihan liikaa viljelty käsite, ja monasti tekosyy. Jotain ideaa siinä taustalla kuitenkin lienee, perustuen tuohon mitä olen kanssasisarten kokemuksia täällä palstalla lukenut, plus omat ihmiskokeet. Ja ettei asia olisi niin yksinkertainen; muuttujiakin on paljon, kuten esimerkiksi aineenvaihdunnan kulloinenkin nopeus, rasvaprosentti, perusaktiivisuus ja lihasten määrä.

En ainakaan muulla tavalla pysty itselleni selittämään sitä, että omassa kulutuksessa on vuoden sisään tapahtunut aika huima muutos; syksyllä laihdutin siellä 1700-2200 paikkeilla liikunnan kanssa, ja nykyisellään (kun päinvastoin kiinnostaisi plussata, eikä kulutus ole lisääntynyt) piti mennä näköjään sinne 3000, mutta jopa 3500 paikkeille, että alkoi pikkaisen taas läskiäkin kertymään. Ja oli muuten hyvä asia että niin tapahtui, koska muuten olisin varannut ajan legurille. Alle 2500 (ja siis ilman liikuntaa) laihdun. Sister sciencea oleva pointti: Aineenvaihdunta sopeutuu/tottuu eri kalorimääriin, ottaen toki huomioon aiemmin mainitsemani muuttujat.

Eli mun mielestä pitäisi tätä ongelmaa lähteä ratkomaan tuon perusperiaatteen pohjalta. Ihan eka siis lähtisin merkkaamaan kaiken syödyn ylös (siis ihan kaiken, kuten juuri yllä mainitut paistirasvat jne.) ja katsoa sitä kautta, sniikkaako jostain ylimääräisiä kaloreita. Tämä on se kaikkein tärkein tieto. Jätä vaikka aeroobiset kokonaan pois tai vähintäänkin vähennä sen määrää, sillä se hankaloittaa päivittäisen kulutuksen laskentaa ja yritä löytää se kalorimäärä, jolla alat laihtua. Ite ehdottaisin jotain 1500-2000kcal väliltä (ilman aeroobista).

Ylläolevasta avautumisesta huolimatta, suosittelen tätä :)

siinä kuvaa jos yhtään auttaa

hei osaako joku kertoa miten saan noi kuvat näkyviin? :D

Kokeile ladata ne imguriin. Toimii ainakin itellä.

Vuorisaarna

Väittäisin että johtuu laajalti siitä, että korkeammilla kaloreilla jaksaa treenata kovempaa ja sitä myötä kuluttaa enemmän kaloreita. Mutta niin, tiedä sitten. Rikas olisin jos tohon osaisi täydellisesti vastata :D

Vaikka oonkin kohtalaisen aloittelija oon kuitenkin ymmärtänyt, että jos laihtumista ei tapahdu syödään liian paljon. Bosse esitti hyviä pointteja yllä. Laske kaikki syömiset ja juomiset vaa'an kautta, keskity treenin ympärillä olevaan ruokailuun, ja ainiin, mikäli kukaan ei vielä sanonut niin suosittelisin ennen aamulenkkiä vähintään aminohappojuomaa. Ylivoimaisesti tärkeintä dieetillä on ravinnon rajoittaminen, sitten treenaaminen ja muut. Älä kuitenkaan vedä niitä alikaloreita överiksi, vaan tarkastele vaa'an avulla kehitystä ja erityisesti peilin.

Tsemppiä vaan ja malttia niin onnistut! :)

Mä en itse ainakaan neuvoisi nostamaan kaloreita. Toki varmasti on mahdollista, että keho jotenkin reagoi oudosti (etenkin kun liikunnan määrä on AP:lla aika korkealla), mutta lainalaisuus yksinkertaisesti on, että miinuskaloreilla tulee laihtumaan. Näin todella kärjistetyllä esimerkillä: tuskinpa kukaan natsien keskityslerilläkään sporttaili 15% rasvoissa, koska "ei laihtunut syömällä liian vähän".

Eli mun mielestä pitäisi tätä ongelmaa lähteä ratkomaan tuon perusperiaatteen pohjalta. Ihan eka siis lähtisin merkkaamaan kaiken syödyn ylös (siis ihan kaiken, kuten juuri yllä mainitut paistirasvat jne.) ja katsoa sitä kautta, sniikkaako jostain ylimääräisiä kaloreita. Tämä on se kaikkein tärkein tieto. Jätä vaikka aeroobiset kokonaan pois tai vähintäänkin vähennä sen määrää, sillä se hankaloittaa päivittäisen kulutuksen laskentaa ja yritä löytää se kalorimäärä, jolla alat laihtua. Ite ehdottaisin jotain 1500-2000kcal väliltä (ilman aeroobista). Sitten vaan pari viikkoa niin ja seuraat painoa. Kyllä se sieltä tulee putoamaan, kun löydät sen maagisen arvon.

kai se on sitten vaan vähennettävä syömisiä :/ outoa kun sisko on laskenut ton ruokaohjelman mulle jollain laskurilla ja sen pitäis kyllä olla miinuskaloreilla. en oo kyllä noita paistinrasvoja tai leivänpäällisiä laskenu

Paistirasvoista ja leivänpäällisistä tulee aika helposti 200-300 kaloria lisää. Tässä syy miksi kaikki lasketaan, itse opin tämän tällä hetkellä olevan dieetin kautta.

Rasva 9kcal/gramma.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
en jaksais alkaa säätää :D miksei toi ajjaaan linkki näy? vai oonko kopioinu sen jotenki väärin sitte

Ei sillä itseasiassa ole edes niin väliä. Tärkeämpi on, että opettelet itsekin laskemaan ne kalorit sen sijaan, että sisko laskee ne sulle :)

edit: Kuvat nähtyäni, niin vau, sulla ei ole yhtään mitään hätää/ongelmaa. Jatka samalla linjalla, ja ehkä jopa kaloreita nostaen!

En ainakaan muulla tavalla pysty itselleni selittämään sitä, että omassa kulutuksessa on vuoden sisään tapahtunut aika huima muutos; syksyllä laihdutin siellä 1700-2200 paikkeilla liikunnan kanssa, ja nykyisellään (kun päinvastoin kiinnostaisi plussata, eikä kulutus ole lisääntynyt) piti mennä näköjään sinne 3000, mutta jopa 3500 paikkeille, että alkoi pikkaisen taas läskiäkin kertymään. Ja oli muuten hyvä asia että niin tapahtui, koska muuten olisin varannut ajan legurille. Alle 2500 (ja siis ilman liikuntaa) laihdun. Sister sciencea oleva pointti: Aineenvaihdunta sopeutuu/tottuu eri kalorimääriin, ottaen toki huomioon aiemmin mainitsemani muuttujat.

Tähän tosiaan mahtuu paljon muuttujia. Itse huomauttaisin vaan vielä kerran siitä, että avausviestissä nimim. merivalas kertoi treenien menneen perille hyvin. Jos hän olisi sanonut "olen aina voipunut, sarjapainot ovat laskussa, ihoni on kalpea" tms niin silloin voitaisiin kannustaa syömään lisää. Nyt kuitenkin ongelma on ulkonäöllinen, ja se johtuu liian suureksi koetusta rasvaprosentista. Jotkut hintelät ja pehmeät treenaajat, usein nuoret pojat, saattavat lähteä virheellisesti liikkeelle laihduttamalla silloin kun heille tuottaisi suurempaa hyötyä kunnolla treenaaminen pienillä plussakaloireilla, mutta tässä tapauksessa
1) treeni kulkee jo hyvin
2) painoindeksi on korkeahko
-> laihdutus on nähdäkseni parempi ratkaisu.

EDIT: Kirjoitettu ennen kuin näin nuo kuvat. Toivottavasti ei vesitä pointtia ihan täysin, sillä tuo fysiikka on niin paljon parempi kuin aluksi annettiin ymmärtää.

Öööö.. Lasket kalorit vaikka 1500 ja katot laihtuuko, kyllä pitäs ainaki. Mutta mä oon sitä mieltä ettei sun tarvis laihtuu yhtään, just hyvän kokoinen. Paljos painat?

E: sen verran vielä että kyllähän noissa kintuissa lihaa on että siitäkin tulee pari kiloa "ylimääräistä" painoa lähtö tilanteeseen verrattuna.

Ei kai siitä tosiasiasta pääse yli eikä ympäri, että ihminen laihtuu, kun kuluttaa enemmän kuin ottaa energaa ja päinvastoin. Se on minusta jo epäselvempää, paljonko ihminen missäkin tilanteesa oikeasti energiaa ruoasta saa irti. Voisin kuvitella, että siihen voi vaikuttaa suoliston pituus, suolen pinta-ala, suolistobakteerin määrä- ja laatu, yliherkkyydet, syödyn ruoan kypsentäminen ja lämpötila jne... Oman kehon koosytumuskin ihan varmasti vaikuttaa sekä energian kulutukseen, että siihen miten keho syödysyä ruoasta energian imaisee. Tuskin nämä valtavasti heittelevät, mutta jonkin verran kuitenkin.

Muuttujia yhtälössä on monta. Sekä yksilön energiankulutus että ruoka-aineista saatu energiamäärä ovat likimääräisiä arvioita. Jos ei laihdu, pitää syödä vähemmän tai ainakin toisenlaista ruokaa.

God damn girl. Eipä tossa näy vaatteiden läpi muuta ku sporttinen nainen. Ei tarvetta dieetille mikäli et kisalavoille pyri :)

+1

Vatsalihakset näkyy paidan läpi ja osa kiloista on selvästi mennyt etureisiin. En kyllä murehtisi kiloista yhtään! Ehkä ennemminkin nostaisin kaloreita pikkuisen niin treenikin kulkee paremmin...?

olen 18 vuotias tyttö, joka on treenannut nyt vuoden verran salilla. lähtökohtaisesti tavoitteeni on ollut kokoajan laihduttaa, vaikka haluan myös lihasmassaa. kuntoni on kohonnut hyvästä erinomaiseen, lihasvoimaa on tullut paljon. laihdutuksessani en kuitenkaan ole onnistunut, vaikka oon treenannut kuin hullu ja yrittänyt kaikkeni. oon treenannut kovempaa kuin ykskään nainen meiän salilla tai yli puolet miehistä. poikaystäväni ja siskoni ovat yrittäneet auttaa mua, molemmat kun ovat itsekkin treenattuja. mun kilot eivät kuitenkaan oo lähteneet minnekään. kaikkeni oon yrittänyt, parhaimmillaan oon käynyt salilla 5 krt viikossa +aamulenkit tyhjään mahaan. treenin määrää oon vuoroin vähentänyt uskoen että mulla olis ylikuntoa ja muuttanut saliohjelmia. oon myös koittanut erilaisia ruokaohjelmia, vähähiilarista ja perinteisellä tavalla. viimeset puoli vuotta oon kantanut omia eväitä joka paikkaan.

nyt oon siinä pisteessä, että menetän mielenterveyteni. mulla on paha olla, oon ollut henkisesti niin täysillä tässä ja motivoitunut että tuntuu pahalta kun en oo onnistunut. tunnen itteni luuseriksi, vihaan itseäni, tuntuu siltä et mun on pakko jotenki rangaista itseäni. en ymmärrä mitä mä kertakaikkiaan oon tehnyt väärin. syönkö liian vähän vai syönkö liian paljon. oon pikkuhiljaa päätymässä siihen, että lopetan syömisen. haluaisin laihduttaa terveellisesti, mutta oon menettänyt toivoni, ja nään tällä hetkellä raa-an nälkäkuurin ainoana mitä en oo tähä mennessä kokeillut. pelkään kuitenkin menettäväni lihakseni, mitä en missään nimessä haluasisi. en kuitenkaan pysty elämään tän kokoisena, tunnen ahdistusta ja alemmuutta jatkuvasti ja se vaikuttaa negatiivisesti mielenterveyteeni. kävin kilpirauhastesteissäkin, mutta arvot oli normaalit.

Sanos nyt ihan konkreettisesti mitä on tapahtunut koko vuoden aikana ja kuinka kauan on seurattu syömisiä? Onko paino tippunut yhtään ja kuinka kauan se on pysynyt paikallaan? Onko kaloreita tiputettu kertaakaan sen jalkeen, kun ne kerran laskettiin?

Perstuntumalla on aivan helvetin petollista mennä, varsinkin kun tiputettavaa ei ole mitenkään erityisen paljon. Kuitenkin suht hyviä laihtumisen merkkejä ovat oman kokemukseni pohjalta:
- harventunut suolen toiminta
- nälkä
- tulee herkemmin kylmä
- voimatasojen lasku (kokeneemmilla varmemmin, aloittelijoilla voi noustakin)

Jos nälkää ja mielitekoja ei tulisi, olisi suurempi osa ihmisistä hoikkia. Mutta kelaapa nyt vuosi tai edes puoli vuotta taaksepäin, niin saatat huomata, ettei toiminta ole ollut järjestelmällistä, tai vähintäänkin saat lisää kommentteja ja parannusehdotuksia.

edit. Jahas, kuvia laitettiin. Tiedä nyt sitten onko kyseessä trolli, mutta kun ei pyytämättä niitä tänne viskannut niin kai se on uskottava. Tuolla menolla kehität kyllä itsellesi syömishäiriön. Alat ihan oikeasti olla siinä kunnossa, että läski ei ihan helpolla lähde.

Näin vasta nyt nuo kuvat. Lässytin ihan täyttä soopaa. Sinulla on upeaksi treenattu erittäin sopusuhtainen vartalo. Reisi- ja vatsalihaksistasi näkee selvästi, että treeni on mennyt perille. Sinulla ei ole kyllä mitään syytä olla huolissasi painostasi.

Sanos nyt ihan konkreettisesti mitä on tapahtunut koko vuoden aikana ja kuinka kauan on seurattu syömisiä? Onko paino tippunut yhtään ja kuinka kauan se on pysynyt paikallaan? Onko kaloreita tiputettu kertaakaan sen jalkeen, kun ne kerran laskettiin?

Perstuntumalla on aivan helvetin petollista mennä, varsinkin kun tiputettavaa ei ole mitenkään erityisen paljon. Kuitenkin suht hyviä laihtumisen merkkejä ovat oman kokemukseni pohjalta:
- harventunut suolen toiminta
- nälkä
- tulee herkemmin kylmä
- voimatasojen lasku (kokeneemmilla varmemmin, aloittelijoilla voi noustakin)

Jos nälkää ja mielitekoja ei tulisi, olisi suurempi osa ihmisistä hoikkia. Mutta kelaapa nyt vuosi tai edes puoli vuotta taaksepäin, niin saatat huomata, ettei toiminta ole ollut järjestelmällistä, tai vähintäänkin saat lisää kommentteja ja parannusehdotuksia.

no nälkä on jatkuvasti, pyörryttää, kylmä, väsyttää. mun alotuspaino oli tarkalleen 63kg mut se on "laihdutuksen" aikana noussut 68kg ja seilannut kaikkea 64kg ja 68kg väliltä. toivon että tää 64kg olis laskussa, muttaku mun paino pomppii kiloa paria molempiin suuntiin jatkuvasti niin ei osaa sanoa mikä tässä nyt mättää. puol vuotta oon ollut tarkka syömisistä ja kantanut eväitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom