• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

mikä tässä on vikana kun en laihdu?

olen 18 vuotias tyttö, joka on treenannut nyt vuoden verran salilla. lähtökohtaisesti tavoitteeni on ollut kokoajan laihduttaa, vaikka haluan myös lihasmassaa. kuntoni on kohonnut hyvästä erinomaiseen, lihasvoimaa on tullut paljon. laihdutuksessani en kuitenkaan ole onnistunut, vaikka oon treenannut kuin hullu ja yrittänyt kaikkeni. oon treenannut kovempaa kuin ykskään nainen meiän salilla tai yli puolet miehistä. poikaystäväni ja siskoni ovat yrittäneet auttaa mua, molemmat kun ovat itsekkin treenattuja. mun kilot eivät kuitenkaan oo lähteneet minnekään. kaikkeni oon yrittänyt, parhaimmillaan oon käynyt salilla 5 krt viikossa +aamulenkit tyhjään mahaan. treenin määrää oon vuoroin vähentänyt uskoen että mulla olis ylikuntoa ja muuttanut saliohjelmia. oon myös koittanut erilaisia ruokaohjelmia, vähähiilarista ja perinteisellä tavalla. viimeset puoli vuotta oon kantanut omia eväitä joka paikkaan.

nyt oon siinä pisteessä, että menetän mielenterveyteni. mulla on paha olla, oon ollut henkisesti niin täysillä tässä ja motivoitunut että tuntuu pahalta kun en oo onnistunut. tunnen itteni luuseriksi, vihaan itseäni, tuntuu siltä et mun on pakko jotenki rangaista itseäni. en ymmärrä mitä mä kertakaikkiaan oon tehnyt väärin. syönkö liian vähän vai syönkö liian paljon. oon pikkuhiljaa päätymässä siihen, että lopetan syömisen. haluaisin laihduttaa terveellisesti, mutta oon menettänyt toivoni, ja nään tällä hetkellä raa-an nälkäkuurin ainoana mitä en oo tähä mennessä kokeillut. pelkään kuitenkin menettäväni lihakseni, mitä en missään nimessä haluasisi. en kuitenkaan pysty elämään tän kokoisena, tunnen ahdistusta ja alemmuutta jatkuvasti ja se vaikuttaa negatiivisesti mielenterveyteeni. kävin kilpirauhastesteissäkin, mutta arvot oli normaalit.

Ikä
43
olen 18 vuotias tyttö, joka on treenannut nyt vuoden verran salilla. lähtökohtaisesti tavoitteeni on ollut kokoajan laihduttaa, vaikka haluan myös lihasmassaa. kuntoni on kohonnut hyvästä erinomaiseen, lihasvoimaa on tullut paljon. laihdutuksessani en kuitenkaan ole onnistunut, vaikka oon treenannut kuin hullu ja yrittänyt kaikkeni. oon treenannut kovempaa kuin ykskään nainen meiän salilla tai yli puolet miehistä. poikaystäväni ja siskoni ovat yrittäneet auttaa mua, molemmat kun ovat itsekkin treenattuja. mun kilot eivät kuitenkaan oo lähteneet minnekään. kaikkeni oon yrittänyt, parhaimmillaan oon käynyt salilla 5 krt viikossa +aamulenkit tyhjään mahaan. treenin määrää oon vuoroin vähentänyt uskoen että mulla olis ylikuntoa ja muuttanut saliohjelmia. oon myös koittanut erilaisia ruokaohjelmia, vähähiilarista ja perinteisellä tavalla. viimeset puoli vuotta oon kantanut omia eväitä joka paikkaan.

nyt oon siinä pisteessä, että menetän mielenterveyteni. mulla on paha olla, oon ollut henkisesti niin täysillä tässä ja motivoitunut että tuntuu pahalta kun en oo onnistunut. tunnen itteni luuseriksi, vihaan itseäni, tuntuu siltä et mun on pakko jotenki rangaista itseäni. en ymmärrä mitä mä kertakaikkiaan oon tehnyt väärin. syönkö liian vähän vai syönkö liian paljon. oon pikkuhiljaa päätymässä siihen, että lopetan syömisen. haluaisin laihduttaa terveellisesti, mutta oon menettänyt toivoni, ja nään tällä hetkellä raa-an nälkäkuurin ainoana mitä en oo tähä mennessä kokeillut. pelkään kuitenkin menettäväni lihakseni, mitä en missään nimessä haluasisi. en kuitenkaan pysty elämään tän kokoisena, tunnen ahdistusta ja alemmuutta jatkuvasti ja se vaikuttaa negatiivisesti mielenterveyteeni. kävin kilpirauhastesteissäkin, mutta arvot oli normaalit.
Paljonko painat? Paljonko syöt?

Edit: Täältä voi toki jonkin verran apua saada, mutta harkitse PT:n palkkaamista.

Kaupunki
Vantaa
tais olla ruokavalio sen 80% painonhallinnasta, urheilu loput 20%.. myös urheillessa ruokahalu varmasti nousee, joten onko nyt sitten syöty hiukka enemmän kuin normaalisti kun treenattu "hullunlailla"?

Ilman tarkempia tietoja ei pysty edes lähteä arvailemaan..

mitat 162cm/64kg

esimerkki ruokailuista:

aamupala:
1dl kaurahiutale, 1rl vehnälese, 100g raejuusto, 2dl marjoja

lounas:
100-110g jonkin näköstä lihaa/kalaa, salaattia runsaasti, 1tl öljyä, jotain siemeniä sekaan, kanamuna

välipala:
skyr, kanamuna, 2 riisikakkua päälle maapähkinävoi

päivällinen:
salaattia runsaasti, 100-110g jonkinnäköstä lihaa/kalaa, 1tl öljyä, 2 täysjyväruisleipää +päälliset

iltapala:
100g raejuustoa ja 1/2 avokaado

treenipäivinä heraprotskua 3/4 dl ja banaani

Syötä säännöllisesti kaikki syömäsi ruokapäiväkirjaan esimeriksi kalorilaskuri.fi-osoitteessa. Näin saat selville ylläpitokalorisi ja osaat harkita paljonko pitäisi vähentää syömistä. Tuo kuvailemasi vaikuttaa sinänsä hyvältä ja tervelliseltä, mutta kaloreita piiloutuu vähän kaikkialle...sokeria & rasvaa on monessa tuotteessa yllättävän runsaasti ja silmämääräisesti tehdyt arviot voivat olla huonoja. Ihmiset tutkitusti alireportoivat syömistään.

vaikka oon treenannut kuin hullu ja yrittänyt kaikkeni. oon treenannut kovempaa kuin ykskään nainen meiän salilla tai yli puolet miehistä.
Täysin epäoleellinen seikka. Tuo kovuus on korvien välissä ja liikunta yksin ei riitä painonpudotukseen, ruokavalio on avain.

kuntoni on kohonnut hyvästä erinomaiseen, lihasvoimaa on tullut paljon
Sinulla on siis syytä olla tyytyväinen itseesi. Et sanonut missään, että painosi olisi noussut? Olet varmasti myös parantanut lihaserottuvuuttasi. Lihas painaa enemmän kuin rasva, peili on parempi mittari kuin vaaka.

nyt oon siinä pisteessä, että menetän mielenterveyteni. mulla on paha olla, oon ollut henkisesti niin täysillä tässä ja motivoitunut että tuntuu pahalta kun en oo onnistunut. tunnen itteni luuseriksi, vihaan itseäni, tuntuu siltä et mun on pakko jotenki rangaista itseäni. en ymmärrä mitä mä kertakaikkiaan oon tehnyt väärin.
Sulla on vääriä ja epärealistisia odotuksia. Kehosi on täysin terve ja normaali, olet kehittynyt ja sun pitäisi olla ylpeä siitä. Suosittelen jollekin puhumista, siis jollekin muulle kuin viestissäsi mainitsimillesi ihmisille.

Lyhyesti mitä itse tekisin: Tiputtaisin sinun n.90 grammasta rasvoista n.50-60grammaan. Nostaisin myös hiilaria ~90grammasta 120-140grammaan. Pitäisin viikon täys lepoa urheilusta ja salista. Pari kävelylenkkiä voi tehdä, jos meinaa tehdä kuolemaa ilman. Tuon viikon aikana pitäisin muutaman hiilaritankkauspäivän. Sen jälkeen salia 3-4x vko ja aerobista 2-3x. Viikkoon VÄHINTÄÄN yksi täysi lepopäivä mielellään kaksi.

Kuullostaa samalta tilanteelta, jossa valmennettavani oli vielä 2 kk sitten :) Hänellä oli paino junnannut puolisen vuotta samoissa lukemissa ja nyt hän on päässyt jo yli 5kiloa kahden kk aikana alaspäin. Tapana oli myös treenata aivan liikaa ja liian kovaa.

Tompsupa hyvin kiteytti olennaisen. Laskin karkeasti tuon esimerkin mukaan laskurissa ja sain kaloreiksi n. 1700 kcal ilman noita lisukkeita. Suosittelen keittiövaa'an käyttöä ja kaloreiden laskemista niin saadaan nuo omat "arviot" pois. :)
Ja vielä tuohon aamulenkit tyhjään mahaan, Hulkilta tuli Q&A video (mikä löytyy tuolta etusivulta), jossa tuosta juttua 10:30 kohdasta alkaen. Kannattaa katsoa.

Kirssi

Ihmissuhteiden Chaplin
Ikä
43
Juu ja sitten, unohda peili ja vaaka: OTA VALOKUVIA. Ei niitä tarvitse tänne laittaa, eikä edes näyttää muille näyttää kuin itsellesi. Minusta valokuvista näkee parhaiten mitä on tapahtunut ja miltä näyttää.
Mittasi 162/64 ei todellakaan kuulosta pahalta/läskiltä/merinorsulta. Varsinkin jos itsekin sanot, että salilla on tullut kehitystä ja lihasta, niin luulenpa, että läskisi ovat hiljalleen muuttuneet lihakseksi.
Näytätkö muiden mielestä lihavalta, vai onko tämä vain oma mielipiteesi? Mitä vaatteillesi on tapahtunut viimeisen vuoden aikana? Miksi haluat laihduttaa, mihin kohtaan et ole tyytyväinen? Paljonko laihdutusta olisi mielestäsi sopiva? Miten mittaisit sen; peilillä, mitalla, vaa'alla?
Tsemppiä kaikkeen ja älä pingota, vaan mieti ihan ajan kanssa mitä ja miksi tältä projektilta haluat. Tuntuisi, että panostat täysillä tekemisiisi, mutta henkinen hyvinvointi laahaa syystä tai toisesta jäljessä.

Laihduttaminen tapahtuu niin, että lasket kalorit joka päivä ja seuraat vaakaa. Jos ei paino viikkotasolla lähde lievään laskuun niin vähennät kaloreita. Sun kannattaa lähteä ainakin yli 2500 kilokalorista liikkeelle ja sitten jos ei reilussa viikossa ole muutosta painossa niin tiputat pari sataa. Ja aamulenkit tyhjään mahaan on typeriä. Syö jotain ennen kuin menet lenkille.

Ylempänä sanottu että ruokavalio on 80% painonhallinnasta ja loput 20% treenistä. Ruokavalio on 100% painonhallinnasta. Se on sitten eri asia mitä varsinaisella treenillä saa aikaseks. Sillon voidaan alkaa jakamaan prosentteja treenin, levon ja ravinnon välille.

Jos on rasvaa jota tiputtaa eikä saa sitä tiputettua, syö liikaa. Simple as that. Siihen en sitten ota kantaa onko AP:lla rasvaa jota tiputtaa. Mitä dieettaamiseen de facto kuitenkin tulee, asia on näin.

Ylempänä sanottu että ruokavalio on 80% painonhallinnasta ja loput 20% treenistä. Ruokavalio on 100% painonhallinnasta. Se on sitten eri asia mitä varsinaisella treenillä saa aikaseks. Sillon voidaan alkaa jakamaan prosentteja treenin, levon ja ravinnon välille.

Jos on rasvaa jota tiputtaa eikä saa sitä tiputettua, syö liikaa. Simple as that. Siihen en sitten ota kantaa onko AP:lla rasvaa jota tiputtaa. Mitä dieettaamiseen de facto kuitenkin tulee, asia on näin.
Kuulostaa nyt enemmänkin siltä että syödään liian vähän...

Mistä sä tällasta päättelet? Treeni kulkee jo, mutta AP haluaa laihtua. Painoindeksi joku 24 eli ei kamalasti, mutta pieni pudotus ei myöskään haittaisi. Neuvotko sä ihan lonkalta lukematta näitä juttuja kuvitellen että kaikki on nuoria miehiä jotka haluu kasvaa? Ihan päätön tuo "aloita yli 2500 kalorista"-vinkkisi myöskin.

Itellekin tuli ekana mieleen, että mitä jos oot vaan vaihtanut läskit lihakseen, ei se aloittelevan saliharrastajan kohdalla mahdotonta olis. Mittanauha, valokuvat, kehonkoostumusmittaus, niistä saatat saada paremmin viitettä edistymiselle kuin vaa'an lukemista.

Seuraavaksi tuli mieleen, että jos laihdutusurakasta on tullut noin paha mieli ja ahdistus, niin silloin sen saattaa joutaa kyllä hetkeksi laittaa nurkkaan odottamaan, koska asiasta stressaaminen ei auta yhtään, todennäköisemmin kortisoliöverit vain haittaa projektia. Itseltä kilo tai kaksi tipahtaa huomaamatta silloin, kun syön ja liikun sen kummemmin asiaa miettimättä, mutta auta armias jos oikein ajatuksella koitan kiloja tiputtaa, niin ei muuten tapahdu mitään.

Olet huomannut, että kunto on kohonnut - sehän on upeeta -saa hehkuttaa! Parempi kovakuntonen merivalas, kuin vedoton luusäkki. Olet melkolailla nuori, eikä noissa lukemissa ole edes ylipainoa. Itsehän olin sellainen late-bloomer, että 18-vuotiaana meikäläisessä oli vielä sitä vauvarasvaakin. Se nousi myöhemmin tisseihin, joten win-win. Pointtina siis, että ota lunkisti: vaikka olet nuori niin elämä on liian lyhyt parista kilosta murehtimiseen!

Ei toi mun silmään kyllä näytä yhtään liian vähältä. En laittanu alla olevaan taulukkoon AP:n mainitsemia lisukkeita, salaatteja, mahdollisia paistoöljyjä ja vedin muutenkin mutkat suoriks.

Edellä mainitut kun tuohon lisäis, sanoisin AP:n päivän safkojen olevan siinä 2000 kcal paikkeilla; vertailuksi syön ite saman verran dieetillä mitoilla 186/79 M, rasvat 11. Treenejä 7x 75-90 min viikkoon. Kovilla miinuksilla olen toki, mutta ei mulla kyllä mikään ruuansulatus ole tukossa siitä huolimatta.

Mikäli mä ite alkaisin saamieni tietojen perusteella rakentamaan dieettiä AP:lle, niin jättäisin aerobisen pois, vetäisin 4-5 x kovasykkeistä salitreeniä viikkoon. Näillä statistiikoilla kulutus olis about 2200 kcal päivässä, jolloin voisi syödä treenipäivinä esim. 1900-2000 kcal ja lepopäivinä vuorostaan 1500-1600 kcal. Tää tarkoittais noin 200-300 kcal miinuksia per päivä.

safka.png

Itellekin tuli ekana mieleen, että mitä jos oot vaan vaihtanut läskit lihakseen, ei se aloittelevan saliharrastajan kohdalla mahdotonta olis. Mittanauha, valokuvat, kehonkoostumusmittaus, niistä saatat saada paremmin viitettä edistymiselle kuin vaa'an lukemista.
Vaa'an lukemien seuraaminen ei suinkaan koko totuutta kerro, saati ole se mihin vain kannattaa tuijottaa. Eli juurikin mittanauha, vanhat vaatteet yms. ovat paljon parempia tapoja mitata edistystä.
Samalla kuitenkin hyvä huomioida, että naisilla lihaksen hankkimiskapasiteetti on siellä parin kilon per vuosi paikkeilla, ja silloinkin afaik elementit kohdillaan. Eli joo, varmasti on osa läskistä vaihtunut lihakseksi, mutta tuskin siinä määrin, joka selittäisi sen, että paino ei laske yhtään.

Mistä sä tällasta päättelet? Treeni kulkee jo, mutta AP haluaa laihtua. Painoindeksi joku 24 eli ei kamalasti, mutta pieni pudotus ei myöskään haittaisi. Neuvotko sä ihan lonkalta lukematta näitä juttuja kuvitellen että kaikki on nuoria miehiä jotka haluu kasvaa? Ihan päätön tuo "aloita yli 2500 kalorista"-vinkkisi myöskin.
Kyllä mä ymmärrän/ allekirjoitan The Monkeykin pointin. Kerralla 2500:n nosto toki ehkä liikaa, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun mimmien puolella tullut nähtyä vastaavia keissejä, ja joissa siis yhdistelmällä järjetön liikuntamäärä, palautuminen ja lepopäivät unohtaen, sekä aivan liian alhaiset kalorit on kroppa saatu sellaiseen juntturaan, että paino ei laske. Ja sitten kun kaloreita on hilattu ylöspäin, ja treeniä rauhoitettu, onkin vasta toivottuja tuloksia alkanut tulemaan.

Välimuoto kenties nyt ensin paras eli:

Mikäli mä ite alkaisin saamieni tietojen perusteella rakentamaan dieettiä AP:lle, niin jättäisin aerobisen pois, vetäisin 4-5 x kovasykkeistä salitreeniä viikkoon. Näillä statistiikoilla kulutus olis about 2200 kcal päivässä, jolloin voisi syödä treenipäivinä esim. 1900-2000 kcal ja lepopäivinä vuorostaan 1500-1600 kcal. Tää tarkoittais noin 200-300 kcal miinuksia per päivä.
Toinen vaihtoehto toki on, että kaloreita tulee liikaa/ ne arvioidaan alakanttiin. Tässäkin listatuissa syömisissä oli mukana vain syömiset. Esim. brekkarin kalorimääränhän saa helposti vaikka tuplattua, jos siinä aamupalan yhteydessä juo pari isoa lasillista tuoremehua.

Toinen vaihtoehto toki on, että kaloreita tulee liikaa/ ne arvioidaan alakanttiin. Tässäkin listatuissa syömisissä oli mukana vain syömiset. Esim. brekkarin kalorimääränhän saa helposti vaikka tuplattua, jos siinä aamupalan yhteydessä juo pari isoa lasillista tuoremehua.
Tämä, tai esim. paistoöjly, jonka oman dieettini alkuvaiheessa unohdin laskea mukaan. Esim. kun paistaa 500 g pannulla kananrintaa (noin 500-550 kcal), niin huolimattomalla öljyn käytöllä lopputulos saattaa olla jotain aivan toista, esim niin että 500 kcal tulee kananrinnasta ja siinä sivussa sitten 300 kcal paistoöljystä. Mikäli ei tarkkaan seuraa, tulee helposti 50 kcal paistoöljystä per 100 g lihaa/kalaa.

Tämäkin on kuitenkin vain esimerkki, kuten toi mainitsemas täysmehu. Pointtina on varmaankin molemmilla se, että pitää laskea yhtälöön mukaan aivan kaikki mitä suuhunsa laittaa, ne epäsuoratkin asiat, koska niistä kertyy niin valitettavan helposti niitä liikakaloreita.

No tostahan katot tuon kalorilaskurin kuvan. Siinä kahen tonnin pintaan syödään mutta lenkkejä tulee x määrä ja salitreenejä 5 viikossa. 2500 ihan päätön? WTF?! Ei ole muuten todellakaan liikaa. Mitä todennäköisimmin ollaan alle kulutuksen tolla. Siitä sitten pystytään paremmin päättelemään todellinen kulutus kun seurataan vaakaa ja peilikuvaa.

Edit. Nyt kun vielä lukaisin tuon aivopierusi uudestaan niin ilmeisesti luulit että ehotin bulkkia. En todellakaan vaan tarkoitan kalorien nostolla sitä että laihtuminen sujuu paremmin.

Jep, Penelope ja Vulgrim ovat kadonneen energian lähteillä. Aika usein tahtoo unohtua jotain pientä päivittäisistä syömisistä ja sitten vielä tahtoo unohtua ne viikottaiset vähän isommat repsahdukset. Usein ne jo riittävät siihen, että paino ei laske.

Siis viittaan nyt itseeni, AP:stä en tiedä. Yleensä ihmiset pakkaavat olemaan fiksumpia kuin minä. Minulla tahtoi aluksi dieteeillä unohtua helposti laskea juuri paistorasvat, salaattien öljyt ja kastikkeet, maidot ja muut juomat sekä leipien levitteet. Puhumattakaan nyt tietenkään siitä, että karamellien ja leivonnaisten määrä tuli arvioitua usein alakanttiin. Niin muuten tuli usein normiruokienkin, ennen kuin aloin punnitsemaan mitä syön.

Aika moni meistä tuskailee olevansa luonnonoikku, kun "paino ei tipu vaikka en syö mitään". Luulenpa, että fysiikan lait loppupeleissä koskevat meitä kaikkia. Aineenvaihdunta toki on yksilöllistä, mutta pitkässä juoksussa ihminen laihtuu, kun kuluttaa enemmän kuin syö.

Viimeksi muokattu:
Juu ja sitten, unohda peili ja vaaka: OTA VALOKUVIA. Ei niitä tarvitse tänne laittaa, eikä edes näyttää muille näyttää kuin itsellesi. Minusta valokuvista näkee parhaiten mitä on tapahtunut ja miltä näyttää.
Mittasi 162/64 ei todellakaan kuulosta pahalta/läskiltä/merinorsulta. Varsinkin jos itsekin sanot, että salilla on tullut kehitystä ja lihasta, niin luulenpa, että läskisi ovat hiljalleen muuttuneet lihakseksi.
Näytätkö muiden mielestä lihavalta, vai onko tämä vain oma mielipiteesi? Mitä vaatteillesi on tapahtunut viimeisen vuoden aikana? Miksi haluat laihduttaa, mihin kohtaan et ole tyytyväinen? Paljonko laihdutusta olisi mielestäsi sopiva? Miten mittaisit sen; peilillä, mitalla, vaa'alla?
Tsemppiä kaikkeen ja älä pingota, vaan mieti ihan ajan kanssa mitä ja miksi tältä projektilta haluat. Tuntuisi, että panostat täysillä tekemisiisi, mutta henkinen hyvinvointi laahaa syystä tai toisesta jäljessä.
no oon käyttänyt samoja s kokosia paitoja ja m kokosia alaosia. lihasta on mun mielestä aika paljon, joten en tiedä kuinka suuri osatosta painosta on tosiaan sitä tiputettavaa. ainakin kädet sais olla kireemmät samaten kuin vatsa. en osaa sanoa paljonko haluan tästä laihtua, mut sen verran että näyttäis kireemmältä.

- - - Updated - - -

ja en juo limuja enkä mehuja. eikä tosta oo jäänyt mielestäi mitää laskematta :/

- - - Updated - - -

ja en juo limuja enkä mehuja. eikä tosta oo jäänyt mielestäi mitää laskematta :/

herkkuja syön vähän kerran viikossa, jos edes sitäkään

Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Mikä paras ohjelma sekä massan että voiman lisäämiseen tauon jälkeen Treeni 12
Mikä on kyykyssä vikana? Treeni 44
Kohtuuttomat treenimäärät; mikä on liikaa, mikä liian vähän? Treeni 16
Mikä määrittää treenin kokonaiskuormituksen? Treeni 9
Tietääkö mikä laite toi on? Aito HIIT-laite!!! Treeni 3
Mikä on sinun 6-24kk treenisuunnitelma? Treeni 15
Mikä on kohtuullinen hinta yhdestä kuntosalikäynnistä? Treeni 36
Mikä avuksi? Treeni 13
Mikä vikana, kun treeni ei tuota tulosta? Treeni 36
Mikä treeniojelma paras? (salipäiviä 4 viikossa) Treeni 6