Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Entisellä salilla yksi oman elämänsä sankari veti kauheat pultit kun nuori naispuolinen henkilö ei totellut hänen neuvojaan. Siinäkin kyykky kyseessä. Kauheaan äänen rupesi paasaamaan kuinka hän on 70-luvulla valmentanut ties kuinka monessa lajissa ja itsekin kilpaillut. Tuli sen jälkeen vielä minulle avautumaan pitkät pätkät kun nuoret ei älyä kuunnella hänen neuvojaan ja kuinka hän varmasti tietää kyllä miten liikkeet pitää tehdä.

Minultakin spottasi penkissä vasemman käden tulevan aavistuksen jäljessä (olin loukannut käden eikä ollut vielä täysin kunnossa). Neuvona oli että kannattaisi ottaa epäsymmetrinen ote tangosta. Jätin tämän neuvon kuitenkin käyttämättä. Siinä kun poristiin hieman ja mainitsin että pitäisi työkaverin sotilaspenkkiennätys rikkoa ja tavoitteena 25 toistoa, niin kehuskeli nuorempana tehneensä sotilaspenkissä yli kuusikymmentä toistoa. Hieman skeptinen sen tarinoihin, mutta kyllähän ennen miehet oli rautaa...Ainakin patujen kahvipöytämuisteloissa.
Näitä on varmaan joka salilla. Sit ne ite saattaa riuhtoo jäätäviä painoja lyhyellä liikeradalla niin että ihan hirvittää koska joku paikka hajoo.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka olen kuntosalilla töissä jossa treenaan, en silti mene hirveän innolla vapaa ajalla pyytämättä neuvomaan. Joskus olen mennyt kun nähnyt pari selkeästi eka kertoja salilla olevien miettivän kuinka jotain liikettä tehdään. Silloinkin kysyn ensin tarvitsetteko apua ja saako neuvoa. Yli isoilla ego painoilla ryskäviä en neuvo jos ei kysytä. Heillä on harvoin edes halua vähentää painoja ja muuttaa tekniikkaa.

Itse asiakkaana kuntosalilla harvoin mitään sanon kenellekkään punttitreenien tekniikasta. Muutaman kerran "pakko" ollut jotain sanoa, kun esimerkiksi joku aloittelija on tehnyt jalkaprässiä aivan liian suurilla painoilla suhteessa voimiinsa ja päästänyt polvet vielä lukittumaan yläasennossa. En toki silloin siitä painomäärästä ole mitään sanonut vaan siitä, että polvet voi mennä pahasti rikki jos ne päästää siinä lukkoon saakka.

Tokihan toinen vaihtoehto voisi olla seurailla vain hiljaa jostain sivusta ja katsoa milloin polvet mahdollisesti pettää ja taittuu vielä yli näin.

Knee.jpg

Tutut, jotka tulevat vaihtamaan kuulumisia kesken sarjan. Joo, ei olla nähty pitkään aikaan, mutta saisinko tehdä tämän sarjan tässä loppuun rauhassa ennen höpinöitä?

Vaikka olen kuntosalilla töissä jossa treenaan, en silti mene hirveän innolla vapaa ajalla pyytämättä neuvomaan. Joskus olen mennyt kun nähnyt pari selkeästi eka kertoja salilla olevien miettivän kuinka jotain liikettä tehdään. Silloinkin kysyn ensin tarvitsetteko apua ja saako neuvoa. Yli isoilla ego painoilla ryskäviä en neuvo jos ei kysytä. Heillä on harvoin edes halua vähentää painoja ja muuttaa tekniikkaa.
Meidän salilla on kaksi ärsyttävän ahkeraa neuvojaa. Häiritsevät kaikkien, siis ihan kaikkien treenejä, teinitytöistä mummeleihin.

Kaikista pahin oli mielestäni tilanne kun jollain asiakkaalla oli PT:n ohjattu treeni menossa niin iski siihen kolmanneksi pyöräksi ja alkoi neuvomaan jalkojen asentoa ja TUT:a ja häsmäsi monta minuuttia siinä ympärillä ennenkuin PT pyysi palaamaan asiaan sen jälkeen kun asiakkaan maksettu ohjaus on saatu suoritettua.

Oma onneton kehitys toisaalta ärsyttää, mutta toisaalta sen on hyväksynyt, että nykyään yli nelikymppisenä treeni on taantumisen hidastamista.

Treenaamiseen motia tuovat onneksi lihaskuntotreenin muut hyvät vaikutukset kuin massa ja voima.

Entisellä salilla yksi oman elämänsä sankari veti kauheat pultit kun nuori naispuolinen henkilö ei totellut hänen neuvojaan. Siinäkin kyykky kyseessä. Kauheaan äänen rupesi paasaamaan kuinka hän on 70-luvulla valmentanut ties kuinka monessa lajissa ja itsekin kilpaillut. Tuli sen jälkeen vielä minulle avautumaan pitkät pätkät kun nuoret ei älyä kuunnella hänen neuvojaan ja kuinka hän varmasti tietää kyllä miten liikkeet pitää tehdä.

Minultakin spottasi penkissä vasemman käden tulevan aavistuksen jäljessä (olin loukannut käden eikä ollut vielä täysin kunnossa). Neuvona oli että kannattaisi ottaa epäsymmetrinen ote tangosta. Jätin tämän neuvon kuitenkin käyttämättä. Siinä kun poristiin hieman ja mainitsin että pitäisi työkaverin sotilaspenkkiennätys rikkoa ja tavoitteena 25 toistoa, niin kehuskeli nuorempana tehneensä sotilaspenkissä yli kuusikymmentä toistoa. Hieman skeptinen sen tarinoihin, mutta kyllähän ennen miehet oli rautaa...Ainakin patujen kahvipöytämuisteloissa.
Nää vanhat ''tekijät'', jotka on rikkonu 54656654 maailmanennätystä sillon joskus 400 eKr ennen ku polvet räjähti helikopteri onnettomuudessa on lähes poikkeuksetta sietämättömiä turhakkeita. Henk. koht moni asia ei vituta enempää ku tämmöset puhujat, jotka on lähi-räkälän kunkkuja. Jotkut on toki jtn joskus tehnykki, mut sit liiotellaan tuloksia tähtitieteellisesti, vaikka todisteet on koko kansan tiedossa. Ärsyttävää kusetusta, ja todiste siitä et vanheneminen on tragedia 😣. Valehtelu ylipäätänsä vituttaa.

Nää vanhat ''tekijät'', jotka on rikkonu 54656654 maailmanennätystä sillon joskus 400 eKr ennen ku polvet räjähti helikopteri onnettomuudessa on lähes poikkeuksetta sietämättömiä turhakkeita. Henk. koht moni asia ei vituta enempää ku tämmöset puhujat, jotka on lähi-räkälän kunkkuja. Jotkut on toki jtn joskus tehnykki, mut sit liiotellaan tuloksia tähtitieteellisesti, vaikka todisteet on koko kansan tiedossa. Ärsyttävää kusetusta, ja todiste siitä et vanheneminen on tragedia 😣. Valehtelu ylipäätänsä vituttaa.

Hyvin avattu sanallinen arkku, näin juuri :D Parasta on kuitenkin se, että eka ne on kyykänny 220 kg ja ens viikolla suu vaahdoasa samaa asiaa selittäessä se onki jo 240 kg. Ja sit just näki ku x otti 300 kg toissapäivänä, että kyllä sunkin pitäis siihe pystyä.

Hyvin avattu sanallinen arkku, näin juuri :D Parasta on kuitenkin se, että eka ne on kyykänny 220 kg ja ens viikolla suu vaahdoasa samaa asiaa selittäessä se onki jo 240 kg. Ja sit just näki ku x otti 300 kg toissapäivänä, että kyllä sunkin pitäis siihe pystyä.
Näit vanhojen setien legendoja kuunnellessa useesti tulee ihan oikeesti semmonen ''voi vittu elämä on paskaa'' :LOL: fiilis. Selvin päin lähinnä ''kärrätkää mut ruumishuoneelle'' fiilis. Tullaan ikään X eikä pystytä/jakseta jtn tehä(jos ikinä jaksettiinkaan). Mä ainaki pyrin siihen et oon kondiksessa vanhempana, ja luotan täysin siihen kykeneväni. Ei motivoi yhtään tommonen kultavuosien haikailu, ja lihominen. Ihan sama mitä joku teki, tai ois ehkä, kenties, joskus voinu potentiaalisesti tehdä. Tehään se NYT, tai tehään tilaa niille tekijöille. Teot>puheet.

On aina vituttanu infernaalisesti ihmiset, jotka ei kykene väitteleen oikeeoppisesti. Erityisesti netissä näiltä ei voi välttyä. Ihan sama mikä aihe, ni aina löytyy yksinkertasia vajakkeja 13 tusinasta, jotka ei kykene edes alkeellisesti perustelemaan omaa copypastettua näkemystään. Toinen mihin nää troglodyytit harvoin kykenee, on eritteleen faktat mielipiteistä. Mulle on täysin ok jos esitetään mielipiteitä, oli ne kuinka tahansa typeriä, yksulotteisia tjs. Mut ei Saatana... sit ku ne yritetään viel naamioida totuuksina, ni nään verenpunasta. Ja netissä näitä vaan on ''pakko'' kestää, ku ei osaa lähtee pois tilanteesta. Oon yrittäny opetella, mut ratkeen yhä liikaa. Netin ulkopuolella väittely on nii paljo rehdimpää. Joku änkyttää jtn muka-totuuksia, ni se on niin iisiä debatoida vastaan, ja tarvittaessa verbaalisesti teurastaa tämä filistealainen ilmaston saastuttaja välittömästi. Kolmas mikä on näille ylivoimanen asia: olla eri mieltä. Henk. koht kiinnostaa jtn 0.15745% onko kukaan ikinä mun kaa samaa mieltä. En menetä siin yhtää mitään. Monille se on selkeesti joku loukkaus, mikä kirvelee syvästi. Eli eivät usko itekkään selkeesti omaan sanomaansa tarpeeks 🤦‍♂️. Tätäki paskaa kirjottaessa ei oo yhtikäs mitään odotuksia. Joku tänki lukee, ja on eri mieltä tai ei. Totuus menee kaiken edelle, ja siin ei oo kenenkään tunteilla, tai mutusteluilla mitään merkitystä. Kouluihin semmonen argument clinic pakolliseks, ni maailma on heti huomattavasti parempi paikka. Ja ketju on oikea, koska uskonnon, politiikan yms. ohella treenaus on niitä asioita, joista saa pirullisia väittelyitä aikaan. Come at me.

Yksi omakohtainen hieman verenpainetta nostattanut kokemus liittyen noihin tyyppeihin, jotka hallitsee pätemisen taidon ja omaavat ylivertaisen "tietotaidon" höystettynä nuoruuden tulosmuisteluilla, joissa on aina enemmän ja enemmän lapinlisää. Niin olin kapeaa penkkiä tekemässä salilla ja noin 75-vuotias kovapuheinen huru-ukko, jonka harrastukset on olleet pitkien matkojen kestävyysurheilua mm. kestävyysjuoksua, alkoi tulla neuvomaan miten minun kannattaisi penkkiä treenata, kun teen kuulemma ihan päin helvettiä. Olin kuitenkin kilpaillut lajissa ja perehtynyt asiaan, toisinkuin tämä guru. Siinä en keksinyt mitään järkevää sanottavaa, muutakuin nyökytellä ja sanoa, että teen asiat omalla tavallani, mutta kiitos opastuksesta. Hänen olin nähnyt penkkiä tekevän 60 kilolla enimmillään.

Saatoin vinkua jo aiemmin tästä, mutta... vähän jotenki tottunu liikaa treenaan porukalla/kaverin kaa, ni apeeta ku treenaa nyt yksin. Korona selkeesti myös tyhjensi vakkarisalia, tutut kasvot ja populaatio väheni selkeesti. Tuo sali on kyl jossain vaihees alkanu tuntuu itelle samalta, miltä Moen baari tuntunee Homer Simpsonille 😁. Jos paikka joskus sulkee, ni sydän särkyy :d.

Tämä nyt ei maailmaa kaatava potutus ole vaan enemmänkin hieman ärsyttävä. Nimittäin jos teen jotain sellaista liikettä punttisalilla, jossa ajoittain vilkaisen peilistä, että liike sujuu oikein, niin harva se viikko joku toinen tulee tekemään siihen minun ja peilin väliin jos matkaa on siihen peilin ja minun väliin jätetty esimerkiksi vajaa 10 metriä.

Tilaa olisi kyllä siinä muuallakin mennä tekemään satoja neliömetrejä, jolloin ei tarvisi tulla minun ja peilin väliin. Ehkä vielä kiusallisempaa on jos joku nainen tulee siihen peilin suuntaan aavistuksen sivulle tekemään jotain kyykkyä tai muuta takamusliikettä, jolloin ei viitsi itse sinne peiliin edes katsoa kun se näyttäisi varmaan siltä että sen edessä kuntoilevan naisen istumalihaksia tms. kyttäisin.

Ongelma varmaan katoaisi jos viitsisin itse kävellä painojen kanssa vaikka niin lähelle peiliä ettei siihen kukaan ainakaan väliin vahingossa tule.

Enkä peiliä todellakaan salille kaipaa siksi, että voisi vaikka omaa kroppaa tai vaikka tukkaa peilistä ihailla vaan se on pelkkä apuväline josta näkee suoraan miten joku liike sujuu ja olisiko syytä korjata jotain siinä.

En nyt tiedä mihin tämän tekstin tunkisin (varsinkin pienissä vodkissa) mutta kai tämä lähimmäksi liippaa.

Vituttaa että allekirjoittaneen kyykkytulokset tuntuvat vaan heikentyvän viimeisen pari kuukautta. Puoli vuotta sitten nostin 210kg suht helposti (kts. alta) ja sen jälkeen isoja ykkösiä ei ole nostettu ellei lasketa ensimmäisen voimanostokisojen 6 viikon piikkausohjelman 190kg ykköstä (helppo), 200kg ykköstä (suht helppo), ja 190kg kakkosta (yllättävän helppo) (alla taas videoita aiheesta). Kisoissa kun koitin nostaa 190kg aloituksena tulikin joku ihme lukko vastaan ja eka nosto meni 1-2 vihkoon, oletan että tuli nostossa tuli pieni liike alaspäin (ja taas video alhaalla). Toisella yrittämällä sain 190kg ylös vaikka sekin vaikutti yllättävän vaikealta treenituloksiin nähden. Kisojen jälkeen pidin viikon vähän vapaampaa ja nyt kahden viikon aikana tehnyt vaan fiiliksen mukaan niin tuntuu että kyykky on vaan notkahtanut enempi ja enempi. Viikko sitten 195kg nousi grindaten (alhaalla jälleen kerran video) ja 205kg yrittäessä meni jalat ihan nuudeleiksi sillä tavalla että kun otin tangon selkään ja yritin mennä vähänkin kyykkyyn niin heti tunsi ettei kannata. Ja tänään kun koitin tehdä 170kg kyykyllä edes kakkosia niin tuntui ekalla sarjalla että keho oli ihan löysä ja joutui taistelemaan "helpot" toistot ylös. Toinen yritys (viimeinen video alla) näytti jo paremmalta mutta kaikki itseluottamus kyykkäämiseen tuntuu kadonneen. (Edit. Helpoltahan nuo toistot tosiaan vikassa videossa näytti mutta kuvaamattomassa sarjassa jo ekan toiston joutui taistelemaan ylös formin kustannuksella)

Olen nyt miettinyt että johtuuko tämä siitä että aloin tuon piikkausohjelman alkupuolella venyttelemään enempi ja nykyään omat aivot ja kroppa sanoo että pitäisi mennä syvemmälle mikä sitten syö voimia. Kisoissa olin todella varmistamassa että tarvittava syvyys tulee tehtyä ja jo siellä tuo onnistunut 190kg kyykky tuntui kisatilanteessa että se jäi jotenkin kesken. Olenko siis kussut omat tulokseni sillä että yritän liikaa syvyyttä? Alaselkä voi miljoona kertaa paremmin nykyään kyykätessä mutta voima vaan tuntuu hävinneen... Ehkä se on se maksu siitä että tekee jotain ennemmin oikein kun tekisi jotain tulosten takia. Tai en tiedä, vodka tässä puhuu yhtä paljon kuin aivot mutta kumminkin 😅

View: https://www.instagram.com/p/COv_zESHP27/?utm_source=ig_web_copy_link

View: https://www.instagram.com/p/CU-cFKoKM12/?utm_source=ig_web_copy_link

View: https://www.instagram.com/p/CVW6cCrqKIy/?utm_source=ig_web_copy_link

View: https://www.tiktok.com/@rikupajari87/video/7025465759413423366?lang=en&is_copy_url=0&is_from_webapp=v1&sender_device=pc&sender_web_id=6895762325078148613

View: https://www.instagram.com/p/CVp6FArqYF8/?utm_source=ig_web_copy_link

View: https://www.instagram.com/p/CWBa4bTKG2h/?utm_source=ig_web_copy_link

View: https://www.instagram.com/p/CWTcj1VKyTi/?utm_source=ig_web_copy_link

Viimeksi muokattu:
Vituttaa että allekirjoittaneen kyykkytulokset tuntuvat vaan heikentyvän viimeisen pari kuukautta. ...
Piikkasit ja kävit kisassa, yllärikö että alkaa kroppa olla loppu. Olet takonut noita yli 90% kuormia jo hyvän tovin niin nyt vaikka viikko täyslepoa, sitten 4-8vk ilman että edes kosket suoraan tankoon, missään liikkeessä. Tilalle mitä tahansa muuta ja toistot pysyy yli 10. Sitten uutta putkeen. Jos välttämättä haluat tammikuussa uudestaan niin vaatii vähän suunnittelua, noin raskaita treenejä ei pysty kovin pitkään tekemään yhtä soittoa. Ja mites ruokapuoli? Muistanko väärin vai oliko ainakin jossain vaiheessa vajekin?

....apuväline josta näkee suoraan miten joku liike sujuu ja olisiko syytä korjata jotain siinä.
Sitten se kannattaa suosiolla videoida, johan siinä heti on eri asennossa jos pitää päätä kääntää ja katsella muualle. Tästedes kutsun pakaraliikkeitä takamusliikkeiksi.

Piikkasit ja kävit kisassa, yllärikö että alkaa kroppa olla loppu. Olet takonut noita yli 90% kuormia jo hyvän tovin niin nyt vaikka viikko täyslepoa, sitten 4-8vk ilman että edes kosket suoraan tankoon, missään liikkeessä. Tilalle mitä tahansa muuta ja toistot pysyy yli 10. Sitten uutta putkeen. Jos välttämättä haluat tammikuussa uudestaan niin vaatii vähän suunnittelua, noin raskaita treenejä ei pysty kovin pitkään tekemään yhtä soittoa. Ja mites ruokapuoli? Muistanko väärin vai oliko ainakin jossain vaiheessa vajekin?
No kisojen jälkeen käytännössä mitä olen tähän mennessä tehnyt on enemmän lepoa kuin tekemistä. Salilla käynyt 2 tai 3 kertaa viikossa ja vaikkakin ne on tuntuneet aika perseeltä voimanoston puolesta niin yritän saada sen lisäksi jonkin verran bodaustreeniä sisään. Joku kuukauden tai kahden täystauko tuntuu ihan mahdottomalta joten en usko että sillä lähdetään vaan katson vielä pari viikkoa vapaampaa treeniä ja lähden hakemaan sitä vastusta alempaa kun nyt tiedän miltä tää tekeminen on tuntunut. Laskin että kuudes joulukuuta voin aloittaa saman ohjelman kuin aikaisemmin jolla voin piikata 15.1.2022 kisoihin joten siihen nyt tähdätään mutta koitetaan ottaa kisoissa sitten se eka kyykky varovaisemmin jos kyse onkin jännityksestä. Mutta samaan aikaan myös pyritään rakentamaan tuo ohjelma niin että saisi vähän bodata olkapäitä, käsiä ja selkää mikä ei vaadi muuta kuin paria liikettä lisää per treeni.

Edit. Ruokapuoli on ollut aika paskaa kyllä, ennen kisoja pyrin vaan mahtumaan -125kg sarjaan ja se onnistui, tosin ehkä sen takia että painoa olisi ollut vähempi jo aloittaessa....

Edit edit. Mutta nyt ehkä ymmärsin tästä palautteesta että olen lähtenyt siltikin liian äkkiä tekemään liian kovaa piikkausohjelman jälkeen. Ja se käy kyllä järkeen kun asiaa miettii. Ehkä nyt kannattaa tehdä vaan tosi kevyesti ja lähteä taas siitä etenemään.

Kyllähän se harjoittelun ohjelmointi isossa osassa tekemistä on. Se voidaan tehdä pääliikkeellä ympäri vuoden ilman mitään eksoottista, mutta se kuormituksen annostelu on täysin yksilökamaa ja se pitäs pitää mielessä. Jos mitään vammaa tms estettä kehitykselle ei ole, ei pitäis olla ongelmaakaan.

No kisojen jälkeen käytännössä mitä olen tähän mennessä tehnyt on enemmän lepoa kuin tekemistä. Salilla käynyt 2 tai 3 kertaa viikossa ja vaikkakin ne on tuntuneet aika perseeltä voimanoston puolesta niin yritän saada sen lisäksi jonkin verran bodaustreeniä sisään.
Kakkoset on aika kaukana levosta vaikka tekisi vaan kerran viikkoon eikä mitään muuta. 210 kilosta 90% on ~190kg ja niin korkealla intensiteetillä ei voi loputtomiin samaa liikettä treenata, muuten homma alkaa vaan menemään takaperin. Kuten taisit jo huomatakin.
Joku kuukauden tai kahden täystauko tuntuu ihan mahdottomalta joten en usko että sillä lähdetään vaan katson vielä pari viikkoa vapaampaa treeniä ja lähden hakemaan sitä vastusta alempaa kun nyt tiedän miltä tää tekeminen on tuntunut. Laskin että kuudes joulukuuta voin aloittaa saman ohjelman kuin aikaisemmin jolla voin piikata 15.1.2022 kisoihin joten siihen nyt tähdätään mutta koitetaan ottaa kisoissa sitten se eka kyykky varovaisemmin jos kyse onkin jännityksestä. Mutta samaan aikaan myös pyritään rakentamaan tuo ohjelma niin että saisi vähän bodata olkapäitä, käsiä ja selkää mikä ei vaadi muuta kuin paria liikettä lisää per treeni.
Totaalilepoa riittää viikkokin, tai ainakin itse ottaisin vaikka salille tekisikin mieli mennä. Osin myös ihan psyykkisistä syistä että saa välillä sen salin pois mielestä. Sitten voi hetken muuten treenata kyllä niin kovaa kun huvittaa(käytännössä siis bodailua) mutta vähän lepoa ja vieroitusta pääliikkeistä, saa olkapäätkin yms. samalla taukoa. Eli siis reilusti ne pari askelta taakse ja kolme eteen.
Edit. Ruokapuoli on ollut aika paskaa kyllä...
Tuskin tarvii selittää sen enempää. Valitse selkeä tavoite, nythän olisi hyvä aika vaikka tiputtaa painoa jos se oli alkuperäinen tavoitekin.

Onneksi olkoon, tämähän tarkoittaa vaan sitä että et ole enää ihan amatööri ja edistys ei ole itsestäänselvää. Eli eikun perehtymään periodisoinnin saloihin.

@headspin on normaalia ettei enkka tulokset pysy jatkuvasti päällä. Kaikilla käy tulokset välillä alempana. Lievää aaltoliikettähän se aina on. Ei taida huiputkaan pystyä ottamaan huippukuntoa irti kuin pari kertaa vuoteen. Sinä olet paukuttanut nyt enkkoja niin kauan että oli aikakin taantumiselle 🙂 Siinä se taito punnitaan kun treenivuosia kertyy ja pitäisi saada uusia kuntohuippuja. Uran alussa pari vuotta kaikki enkat nousee kokoajan treenasi miten tahansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom