Nyt alkaa olla jo valmista kauraa puhua suunsa puhtaaksi tästä aiheesta
![Face with tears of joy :joy: 😂](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f602.png)
Jaan paljon salijuttujani someen ja sitä kautta tottakai tulee sitten kommenttia. Osa kannustavia, osa neuvovia, osa lyttääviä ja kaikkea siltä väliltä ja ympäriltä. Mutta ai että kun korpeaa kun selkeästi asiasta ja lajista tietämättömät lähtevät neuvomaan. Perus
"tekisit enemmän vatsalihasliikkeitä niin saisit mahan pienemään" ja
"miksi nostelet salilla puntteja kun sun pitäs ennemmin käyttää kuntopyörää" on suht yleisiä mutta sitten on näitä tekniikkaneuvojia.
"Pelottaa kun sun selkä ei oo tikkusuorassa mavessa, hajotat vielä ittes" vaikka tekniikka on niin kondiksessa kuin tällä kropalla saa (ja tällä foorumillakin selästä ei enää huomautella joten kai se nyt alkaa olla ihan ok
![Face with tears of joy :joy: 😂](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f602.png)
). Lajikohtaiset "neuvot" on myös tuttuja vaikkei tyypeillä ole hajuakaan mun tavoitteista,
"sun olis parempi tehdä 15-20 toistoa pienillä painoilla kun 5-8 toistoa isoilla",
"sun kannattas laihduttaa ennen kuin alat hommaamaan lihaksia",
"kyllä pitäs riittää vaan pari kertaa viikossa salilla käynti kun ei itseään kannata liikaa rasittaa"... Tähän kun lisää vaikka ruokavaliosta ja laihdutusajatuksista puhumisen niin johan alkaa tulla vielä lisäksi
"ketolla laihtuu!" "eiku paastoamalla laihtuu!" "eiku jätät sokerit niin laihtuu!" "eiku syöt vaan kerran päivässä niin laihtuu!" "eiku alat kasvissyöjäksi niin laihtuu!" jne.
Summa summarum, ihmisillä on lukemattomia mielipiteitä mutta harvalla on oikeasti hajua että miten ja miksi kannattaisi antaa neuvoja tai kannattaako ollenkaan. Toki näistä ärtysyksistä pääsisi eroon jos ei vaan postaisi videoita someen mutta kun sieltä somesta (ja varsinkin täältä) saa ne parhaat neuvot ja vinkit niin paremman lajiopastajan puutteessa vähän pakollista. Myös itse uskon siihen että on hyvä saada useampi mielipide tekemiseen kuin olla vaikka yksi ainut koutsi joka on saattanut juurtua omaan tekemiseensä ja mielipiteeseensä niin kovaa ettei hän edes hyväksy muita mielipiteitä kuin omiaan. Mutta samaan aikaan pitää osata myös itse suodattaa niistä mielipiteistä ja kommenteista ne jotka oikeasti ovat hyödyllisiä. Siitä olen kyllä ollut ihan kiitollinen että täällä Pakkotoistolla on tullut aina asiantuntevaa ja lajiin / tavoitteisiin nojaavaa opastusta. Joten älkää ottako niin että itken täältä tulevista kommenteista, kyllä nuo kaikki esimerkit on tulleet Facebookista ja Tiktokista
Edit. Lisätään vielä että kaikkea mulle toki saa kommentoida ja neuvot ja opastukset on aina tervetulleita. Enemmän nyt tässä siis hiertää selkeät ajattelemattomat ja tiedonpuutteelliset heitot ja kommentit. Mielipiteitä saa olla jokaisella mutta pitäisi osata vähän katsoa että miten niitä laukoo. En minäkään lähtisi vaikka maratoonarille kommentoimaan että "tekisit siekin raskailla painoilla kyykkyjä niin jalat vahvistuu ja jaksat juosta enemmän" tms.