Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ei niiden fosfaatti- yms varastojen kokonaan täyttyä siellä treeneissä pidä aina ollenkaan, eikä se edes ole mahdollista. Se on hieman eri kautta lähestyttävä juttu tämä palautusaikojen suhde kehitettävään ominaisuuteen.

Lyhyesti: mitä lyhyempi palautus sitä enemmän vaikutukset menee kesto-ominaisuuksiin. Mitä pidempi sitä enemmän teholliseen toimintaan, räjähtävyyteen jne.

Ei niiden fosfaatti- yms varastojen kokonaan täyttyä siellä treeneissä pidä aina ollenkaan, eikä se edes ole mahdollista. Se on hieman eri kautta lähestyttävä juttu tämä palautusaikojen suhde kehitettävään ominaisuuteen.

Lyhyesti: mitä lyhyempi palautus sitä enemmän vaikutukset menee kesto-ominaisuuksiin. Mitä pidempi sitä enemmän teholliseen toimintaan, räjähtävyyteen jne.
Täyttyy ei ole sama kuin täydellisesti täynnä, mutta ehkä palautua olisi ollut parempi sana. Alkaa tai on jo mennyt ohi aiheen, niin ehkä näistä voi jatkaa jossain toisessa ketjussa.

Ja itse aiheeseen, niin lähinnä just nyt salilla käynnissä potuttaa se, että näillä hiihtokeleillä siellä pitää käydä :LOL:

Perketti ku pääsis edes salille :D On ollu koronan takia kiinni joulukuun alusta saakka eikä loppua näy. Kävin kerran toisella salilla, mutta rupes pelottaan telineiden kesto ja lattiaan kiinnittämättömyys + muutenkin kaikinpuolin paska mesta niin täs nyt sit menty tanko+painot autotallissa (ja selaan netistä half-räckejä ym. yhtenään :D) /kaupungin "ulkokuntosali" /purtsi/harjun rappuset-linjalla...

Eipä siinä, kaisse vaihtelu ja paleleminen virkistää.

Tai jos sillä kehittymisellä ei ole salimakelle tai -pirkolle väliä, niin joo silloin on ihan sama, mutta silloin voi myös yhtä hyvin sanoa, ettei tarvita mitään useita ohjelmointeja ja progressivisuuskin on turhaa. A
Nimenomaan tarkoitin ihmisiä jotka käyvät salilla hyvän mielen takia. Ja niitä on huomattavasti. Ei heillä ole ohjelmia, progressioita tai yhtään mitään. Heille on voitto että sai perseen ylös sohvalta. Menepä selittämään sellaisille fosfaatti varastoista, optimaalisesta sarjatauosta tai aminohapoista. Sinut nauretaan pihalle. Vastaavasti voit kysyä lenkillä käyviltä Pirkoilta onko lenkkeilysi ohjelmoitu oikein, ja onko syke oikeassa suhteessa koirasi kävelynopeuteen. Ei pidä sekoittaa hyvän olon liikkujia tuloksia hakeviin.

Se siitä, lienee aika kaukana topicista jo. Mikähän mua potuttais...? Vaikkapa se, että nahat ei siedä sitä grippitreenimäärää, mihin olis voimien puolesta mahdollisuus.
Sama vika, joskin kehonpainotreenin takia. Monesti lukenut, että känsien repeilyn kanssa saattaa jossain kohtaa tulla ongelmia esim. muscle up-treenissä mutta jotenkin oletin niiden vähän varoittavan itsestään/olevan vähän avonaisempaa mallia. Nyt vasurin pikkusormen juuressa on ihan yllättäen tullut känsän repeämä (tein setit normaalisti loppuun, enkä edes huomannut tuota samana päivänä), mutta se onkin pari, kolme milliä ihon alla, kuultaen ihon läpi punaisena. Ja on perkeleellisen kipeä, joten nyt tuli hetken treenitauko kyseisen liikkeen osalta.

Haluaisin juurikin noiden palautusaikojen takia kotisalin. Usein vituttaa istua yhtään ylimäärästä ruuhkaisella ketjusalilla, niin palautukset (ja lämpät) jää usein liian lyhyiksi. Varsinkin leuanvedossa tuntuu, et mitä pidempi paussi, sitä parempi.

Nyt alkaa olla jo valmista kauraa puhua suunsa puhtaaksi tästä aiheesta 😂 Jaan paljon salijuttujani someen ja sitä kautta tottakai tulee sitten kommenttia. Osa kannustavia, osa neuvovia, osa lyttääviä ja kaikkea siltä väliltä ja ympäriltä. Mutta ai että kun korpeaa kun selkeästi asiasta ja lajista tietämättömät lähtevät neuvomaan. Perus "tekisit enemmän vatsalihasliikkeitä niin saisit mahan pienemään" ja "miksi nostelet salilla puntteja kun sun pitäs ennemmin käyttää kuntopyörää" on suht yleisiä mutta sitten on näitä tekniikkaneuvojia. "Pelottaa kun sun selkä ei oo tikkusuorassa mavessa, hajotat vielä ittes" vaikka tekniikka on niin kondiksessa kuin tällä kropalla saa (ja tällä foorumillakin selästä ei enää huomautella joten kai se nyt alkaa olla ihan ok😂). Lajikohtaiset "neuvot" on myös tuttuja vaikkei tyypeillä ole hajuakaan mun tavoitteista, "sun olis parempi tehdä 15-20 toistoa pienillä painoilla kun 5-8 toistoa isoilla", "sun kannattas laihduttaa ennen kuin alat hommaamaan lihaksia", "kyllä pitäs riittää vaan pari kertaa viikossa salilla käynti kun ei itseään kannata liikaa rasittaa"... Tähän kun lisää vaikka ruokavaliosta ja laihdutusajatuksista puhumisen niin johan alkaa tulla vielä lisäksi "ketolla laihtuu!" "eiku paastoamalla laihtuu!" "eiku jätät sokerit niin laihtuu!" "eiku syöt vaan kerran päivässä niin laihtuu!" "eiku alat kasvissyöjäksi niin laihtuu!" jne.

Summa summarum, ihmisillä on lukemattomia mielipiteitä mutta harvalla on oikeasti hajua että miten ja miksi kannattaisi antaa neuvoja tai kannattaako ollenkaan. Toki näistä ärtysyksistä pääsisi eroon jos ei vaan postaisi videoita someen mutta kun sieltä somesta (ja varsinkin täältä) saa ne parhaat neuvot ja vinkit niin paremman lajiopastajan puutteessa vähän pakollista. Myös itse uskon siihen että on hyvä saada useampi mielipide tekemiseen kuin olla vaikka yksi ainut koutsi joka on saattanut juurtua omaan tekemiseensä ja mielipiteeseensä niin kovaa ettei hän edes hyväksy muita mielipiteitä kuin omiaan. Mutta samaan aikaan pitää osata myös itse suodattaa niistä mielipiteistä ja kommenteista ne jotka oikeasti ovat hyödyllisiä. Siitä olen kyllä ollut ihan kiitollinen että täällä Pakkotoistolla on tullut aina asiantuntevaa ja lajiin / tavoitteisiin nojaavaa opastusta. Joten älkää ottako niin että itken täältä tulevista kommenteista, kyllä nuo kaikki esimerkit on tulleet Facebookista ja Tiktokista 😅

Edit. Lisätään vielä että kaikkea mulle toki saa kommentoida ja neuvot ja opastukset on aina tervetulleita. Enemmän nyt tässä siis hiertää selkeät ajattelemattomat ja tiedonpuutteelliset heitot ja kommentit. Mielipiteitä saa olla jokaisella mutta pitäisi osata vähän katsoa että miten niitä laukoo. En minäkään lähtisi vaikka maratoonarille kommentoimaan että "tekisit siekin raskailla painoilla kyykkyjä niin jalat vahvistuu ja jaksat juosta enemmän" tms.

Viimeksi muokattu:
Sepä siinä kun neuvojat eivät ymmärrä että kaikilla ei ole samat tavoitteet. Kuten eri lajeissa treenataan eri tavoin. Pitäisi ekana kysyä mikä on lajisi ennenkuin arvostelee. Ei bodarin kannata neuvoa nyrkkeilijää miten puntteja nostellaan. Eikä voimanostajan hiihtäjää. Ei kestävyyslajien tyypitkään sekaannu voimailijoiden treeneihin. Vasta tuli yksi tuttu alakuloisena juttelemaan että tulokset tippuu ja treeni ei maistu. Lihaksetkin pienentyneet. Kysyin millä ohjelmalla teet ? Näytti ohjelmaa jonka kilpa voimanostaja antoi. Kysyin harrastatko sinä voimanostoa. Sanoi että en kun bodausta. Siihen loppui sen ohjelman teko.

Mulla on jengissä useita hyvinki kovia nostajia. Jännä juttu kuitenkin, että ne neuvojat on useimmiten niitä, joiden tulostaso on hyvä jos puolet siitä, mitä nää mun urheilijat nostelee.

Kyllä eri lajien nostajat ja urheilijat voi hyvinki arvioida toisten lajien tekemisiä, JOS on selkee taju siitä toisesta lajista. Ei se oman lajin harrastaminen ummikoksi tee.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Se on some ihan sama kun oikea elämä, ihan sama mitä teet, miten teet, jotain se ärsyttää. Somessa toki kommentointi helpompaa, jos / kun ei omalla nimellä / naamalla sitä tee.

Itellä on ainakin se periaate että elän omaa elämää just niin kun haluan, julkaisen someen mitä haluan ja jos joku mielensä pahoittaa, hänellä on siihen oikeus. En kuitenkaan ota siitä itse ressiä jos jotain alkaa ahdistaa.

Vasta tovi sitten miulle eräs tyyppi kommentoi että eikö minnuu hävetä olla niin huono kyykkääjä vs veto + penkki. Kaiken lisäksi kyykky on vielä kauhean näköistä. Ja miehän oon se jätkä joka on julkisella salilla paskonut housuun kesken kyykkysarjan, tehnyt sarjan loppuun, käynyt pesulla ja vaihtaa boxerit ja tullut tekemään reenin loppuun, joten eipä minnuu ossaa mikään oikein hävettää. Joillain ihmisillä on vaan tarve koittaa vetää toisia alaspäin. Johtuu todennäköisesti huonosta itsetunnosta, mulkkuudesta tai siitä että halutaan vaan päteä.

harmittaa kun ihmiset ei osaa turvallisesti varmistaa. meinas tänään käydä kyykyssä huonosti kun toiselta puolelta varmistettiin yhtäkkiä ylöspäin ilman mitään merkkiä. aikaisemmin tällä viikolla sanoin että auta penkissä nostaa räkistä ylös niin toinen työnsi tankoa aivan liian nopeasti eteenpäin... sain onneksi kuitenkin tangon ohjattua rintaan ja ei käynyt mitään mutta harmittaa.

Nyt alkanut vituttaa kaikki reenaamisessa. 25v tullu reenattua ja nyt viimeaikoina alkanut kyrsii reenailut. Salillakin mielessä vaan että mitä vittua mä täällä teen kun on niin tyhmää hommaa.
Varmasti syynsä tällä kun paikat vaivaa, olkapäät ja selkä niin ei pysty kunnolla reenaamaan.
Oisko se vaan oltava poissa salilta ja palaisi sit takaisin reenaamaan kun taas tulisi se fiilis että siistiä lähtee reenaamaan.?!
Voisi paikatkin parantua jos pysyisi salilta poissa .
Olkapäässä supraspinatuksen aktiivi insertiotulehdus mikä ei meinaa asettua...

Viimeksi muokattu:
Ne vaivat tietenki pitäs selvittää. Yli 30v oon voimaa valmentanut ja kyllähän se tärkein juttu ois pysyy ehjänä, jos kehittyä aikoo.

Olkapäässä supraspinatuksen aktiivi insertiotulehdus mikä ei meinaa asettua.
Kerro lisää? Mulla on ensimmäinen olkapäävaiva päällä koko 26 vuotisen uran aikana. Syksyllä alkoi olkapää kipuilla. Etuolkapään alue kipeä. Kiertäjänkalvosin liikkeet koskevat pahiten. Sekä rintaliikkeet jossa kyynärpäät aukeavat sivulle. Nyt alkoi myös kovat hermosäryt. Koko kättä koskee sormenpäitä myöten. Sormet menivät kömpelöiksi. Soitin lekuriin niin ohjasivat kyssin neurologian päivystykseen. Minulla on myös jalan hermovaurio "päällä", niin halusivat varmistaa liittyykö asiaan. Onneksi ei löytynyt mitään vakavampaa. Lieviä neurologisia ongelmia sormissa. Ottavat vielä enmg:n varuilta. Toivottavasti on vain kiertäjäkalvosimen tulehdus. Lääkkeillä, kylmällä ja levolla olen hoitanut. Rintaa en ole tehnyt kuukauteen. Kauankohan nämä paranevat🤔?

Kerro lisää? Mulla on ensimmäinen olkapäävaiva päällä koko 26 vuotisen uran aikana. Syksyllä alkoi olkapää kipuilla. Etuolkapään alue kipeä. Kiertäjänkalvosin liikkeet koskevat pahiten. Sekä rintaliikkeet jossa kyynärpäät aukeavat sivulle. Nyt alkoi myös kovat hermosäryt. Koko kättä koskee sormenpäitä myöten. Sormet menivät kömpelöiksi. Soitin lekuriin niin ohjasivat kyssin neurologian päivystykseen. Minulla on myös jalan hermovaurio "päällä", niin halusivat varmistaa liittyykö asiaan. Onneksi ei löytynyt mitään vakavampaa. Lieviä neurologisia ongelmia sormissa. Ottavat vielä enmg:n varuilta. Toivottavasti on vain kiertäjäkalvosimen tulehdus. Lääkkeillä, kylmällä ja levolla olen hoitanut. Rintaa en ole tehnyt kuukauteen. Kauankohan nämä paranevat🤔?
Kuulostaa samalta kuin minulla kun hauiksen pitkän pään jänne pomppii paikoiltaan, urheiluhieroja muljautellut paikoilleen.
Tosin alkuun tuntui siltä kuin lapa olisi ollut jumissa mutta ekan kerran jälkeen kun vaivan keksi niin oppinut tunnistamaan.
E: Salilla muuten vitutti taannoin yksi huusi puhelimeen kun piti puhua siinä naaman edessä.

Kuulostaa samalta kuin minulla kun hauiksen pitkän pään jänne pomppii paikoiltaan, urheiluhieroja muljautellut paikoilleen.
Tosin alkuun tuntui siltä kuin lapa olisi ollut jumissa mutta ekan kerran jälkeen kun vaivan keksi niin oppinut tunnistamaan.
E: Salilla muuten vitutti taannoin yksi huusi puhelimeen kun piti puhua siinä naaman edessä.
Jaaha, mulla on oikea epäkäs niin kireä ettei siitä saa irti omin sormin liikettä, etuolkapäästä koskee kuin väsymys, kyynärpäässä outo virheasento ja jatkuu ranteeseen, rintaan hankala saada jännitystä tai mitään eloa ja tiedetään että olkapää on kulkenut jonku 15v väärillä radoilla ton jänteen takia.
Oiskohan se sit taas sitä tälläkertaa ja turha sormin ärsyttää enää lihaksia... Kuka tän varmistaa ja miten jos ei hieroja huomenna tiedä?

Jaaha, mulla on oikea epäkäs niin kireä ettei siitä saa irti omin sormin liikettä, etuolkapäästä koskee kuin väsymys, kyynärpäässä outo virheasento ja jatkuu ranteeseen, rintaan hankala saada jännitystä tai mitään eloa ja tiedetään että olkapää on kulkenut jonku 15v väärillä radoilla ton jänteen takia.
Oiskohan se sit taas sitä tälläkertaa ja turha sormin ärsyttää enää lihaksia... Kuka tän varmistaa ja miten jos ei hieroja huomenna tiedä?
Mä kävin vaivasta ensin tavallisella hierojalla ja sitten kiropraktikolla, kummastakaan ei mitään apua.
Punttipenoihin erikoistunut urheiluhieroja ties just tasan samantien mistä homma kiikastaa, eli neuvoisin etsimään sellaisen.

Hitto kun ei tiedä edes mistä alkaisi etsiä, googlesta "hieroja" niin joo :D. Mutta pidetään kuulolla jos joku tuntisi jonkun...
Varsinkin kun itellä alkutilanne sen verta paha että on kieltäydyttykkin antamasta hoitoa "ennenkuin lääkäri kertoo mistä on kyse".
Sellasia outoja kokovartalokramppeja tässäkuussa vuoden ollut tohon lisäksi, esim. pohkeesta kun avaa jotain niin voi kuulua niskasta selkeää rutinaa yms. siirrännäisvaikutuksia. Toi on atm. se mikä estää "kaiken" ku ei oikein voi jännittää ylävartaloa ja kykkyssäkin painaa ikävästi tanko tota hartiaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom