• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 300
ite just 50v täyttelin ja voimaenkkoja tein viimeksi eilen. useimmiten kyse on ohjelmoinnin ja treenaajan yhtälöstä. kaikilla ei edes alussa toimi noin vain mikä tahansa. mulla on kuitenkin asiakkaina myös pitkän linjan nostajia, joilla pahastikin jumiintunut kehitys on saatu uudelleen etenemään. aina kuitenkin on poikkeuksia. onneksi minimaalisen vähän.
 

jjv

Liittynyt
30.11.2005
Viestejä
327
Jos on nuoresta asti oikein treenannut, niin ei viisikymppisenä enää pitäisi ennätyksiä tehdä. Se on ihan biologinen fakta. Tutkimusten mukaan voimatasot alkaa laskemaan 40 ikävuoden jälkeen. Siihen vaikuttaa monet asiat, esim testosteronin tuotannon lasku. Jos voimatasoja pystyisi nostamaan viisikymppiseksi asti, niin silloinhan maailman parhaat voimalajien urheilijat olisi viisikymppisiä.
Itse treenannut 14-vuotiaasta lähtien ja parhaimmillani olin joskus 25-30 vuotiaana, vaikken ymmärtänyt treenaamisesta oikein mitään. Tiedon lisääntyessä tuli sitten uusi kehityksen nousu noin nelikymppisenä, kun siirryin tiheämpi frekvenssiseen treeniin ja suurempaan kokonaisvoluumiin. Kuitenkin 45-ikävuoden jälkeen alkoi tulokset putoanaan. Joka vuosi tulokset on hieman alempana kun edellisenä vuonna. Eikä auta vaikka mihin suuntaan yrittää treeniä muuttaa. On muutettu voluumia, frekvenssiä ja intensiteettiä, mutta ei auta.
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 300
noinhan se yleensä menee. silti tuollaisia tapauksia mulle tulee useita vuodessa ja kehitystä saadaan aikaan silti. lempeällä itseluottamuksella jotakin näistä treenijutuista voin sanoo tietäväni. mä vaihdoin puntin 20v sitten kalliokiipeilyyn eli en nyt puhu salienkoista. toki tuokin enkka oli oheistreeneissä tehty grippivoimaenkka eli ei taitoriippuvaista touhua.
 
Liittynyt
26.2.2012
Viestejä
385
Aika varmasti uskallan veikata, että et kyseistä grippivoimaliikettä kuitenkaan 20-35 vuotiaana tosissasi treenannut. Eli kyllähän sitä vanhanakin voi hyvin kehittyä sellaisissa liikkeissä joita ei vielä ole vuosia hinkattu. Mutta jos viisikymppinen kaveri on esim. penkkiä tosissaan ja oikein treenannut parikymppisestä asti niin tuskin se enää viisikymppisenä ennätystä nostaa. Mutta jos vaikka kyykky on alkanut kiinnostaa vasta neljänkympin jälkeen niin hyvinkin voi vielä tuloskunto nousta.
 

Jonnyb

VIP
Liittynyt
24.9.2012
Viestejä
653
Jos on nuoresta asti oikein treenannut, niin ei viisikymppisenä enää pitäisi ennätyksiä tehdä. Se on ihan biologinen fakta. Tutkimusten mukaan voimatasot alkaa laskemaan 40 ikävuoden jälkeen. Siihen vaikuttaa monet asiat, esim testosteronin tuotannon lasku. Jos voimatasoja pystyisi nostamaan viisikymppiseksi asti, niin silloinhan maailman parhaat voimalajien urheilijat olisi viisikymppisiä.
Itse treenannut 14-vuotiaasta lähtien ja parhaimmillani olin joskus 25-30 vuotiaana, vaikken ymmärtänyt treenaamisesta oikein mitään. Tiedon lisääntyessä tuli sitten uusi kehityksen nousu noin nelikymppisenä, kun siirryin tiheämpi frekvenssiseen treeniin ja suurempaan kokonaisvoluumiin. Kuitenkin 45-ikävuoden jälkeen alkoi tulokset putoanaan. Joka vuosi tulokset on hieman alempana kun edellisenä vuonna. Eikä auta vaikka mihin suuntaan yrittää treeniä muuttaa. On muutettu voluumia, frekvenssiä ja intensiteettiä, mutta ei auta.
Itse treenannut 17 vuotiiasta lähtien ja ikää nyt 43... Voimatasot paremmat kuin koskaan, lihasmassa ei varmaankaan kasvanut enää kovin. Tuntuu että vasta muutaman viime vuoden aikana oppinut treenaa ”oikein”... Nuorempana veti jokaisen sarjan failureen ja sillä tavalla tulee nopeasti seinä vastaan. Nykyään osaa höllätä vähän välillä ja jättää toistoja varastoon. Oon myös siirtynyt tiheämpään frekvenssiin ja se on ainakin mulla toiminut. Mutta kyllähän sen huomaa kropasta et ikää ja treenivuosia takana, ei palaudu samalla tavalla ku nuorempana ja aina jotain pikku kolotusta... silti mä rakastan tätä touhua :LOL:
 

jjv

Liittynyt
30.11.2005
Viestejä
327
Itse treenannut 17 vuotiiasta lähtien ja ikää nyt 43... Voimatasot paremmat kuin koskaan, lihasmassa ei varmaankaan kasvanut enää kovin. Tuntuu että vasta muutaman viime vuoden aikana oppinut treenaa ”oikein”... Nuorempana veti jokaisen sarjan failureen ja sillä tavalla tulee nopeasti seinä vastaan. Nykyään osaa höllätä vähän välillä ja jättää toistoja varastoon. Oon myös siirtynyt tiheämpään frekvenssiin ja se on ainakin mulla toiminut. Mutta kyllähän sen huomaa kropasta et ikää ja treenivuosia takana, ei palaudu samalla tavalla ku nuorempana ja aina jotain pikku kolotusta... silti mä rakastan tätä touhua :LOL:
Joo mulla oli itse asiassa ihan sama juttu. Siinä nelikymppisenä tuli enemmän järkeä treeneihin, ja tulokset nousi uudestaan vuosien jälkeen. Nimenomaan tiheämpää frekvenssiä ja pienempi intensiteetti. Löysi sen itselleen toimivimman tavan treenata. Mutta 45-vuoden kohdalla mulla alkoi sitten ns. ikä painaa, ja tulokset lähti alaspäin. Jokaisellahan se tapahtuu jossain vaiheessa, mutta mulla se oli siinä neljävitosena. Toivotaan, että sulla jatkuu nousu pidempään.
 

Jonnyb

VIP
Liittynyt
24.9.2012
Viestejä
653
Joo mulla oli itse asiassa ihan sama juttu. Siinä nelikymppisenä tuli enemmän järkeä treeneihin, ja tulokset nousi uudestaan vuosien jälkeen. Nimenomaan tiheämpää frekvenssiä ja pienempi intensiteetti. Löysi sen itselleen toimivimman tavan treenata. Mutta 45-vuoden kohdalla mulla alkoi sitten ns. ikä painaa, ja tulokset lähti alaspäin. Jokaisellahan se tapahtuu jossain vaiheessa, mutta mulla se oli siinä neljävitosena. Toivotaan, että sulla jatkuu nousu pidempään.
Kyllähän se ikä tulee kaikille vastaan jossain vaiheessa... Luonnon kiertokululle ei oikein mahda mitään :sneaky: Tsemppiä treeneihin
 
  • Like
Reactions: jjv
Liittynyt
15.7.2002
Viestejä
3 732
Kaupunki
Helsinki
Jos on nuoresta asti oikein treenannut, niin ei viisikymppisenä enää pitäisi ennätyksiä tehdä. Se on ihan biologinen fakta.
Eipä niille nuoruusvuosien treeneille enää tässä vaiheessa mitään voi.
Parhaassa kunnossa 50vnä tuntuu olevan ne jotka on tosissaan aloittanut vasta kolmekymppisenä.
 
  • Like
Reactions: jjv

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 300
anve: itseasiassa 30-vuotiaasta asti varsin tosissani. kyse ei oo yhden liikkeen jutuista, vaan yleisestä kehittymisestä ja sen mahdollistamisesta. toki joku joka ei ole koskaan mitään treenannut kehittyy, vaikka aloittais 80-vuotiaana. se ei tietenkään oo tässä se pointti. vanhemmiten sen treenin kuitenki pitää olla fiksumpaa, jos kehittyä haluaa.
 
Liittynyt
24.6.2015
Viestejä
5 344
Ikä
47
Kaupunki
Helsinki
42v. kun alottaa, niin toivo elää kehittymisestä vielä 50-kymppisenä. Tarkkana täytyy tosiaan olla treenien suunnittelun kanssa, ei oo kiva saada mitään puolen vuoden vaivoja, jotka vie tuloksia kokonaisen vuoden taaksepäin. Tik-tak kello käy. :X3: Ja tietty tulostasoissa ei kuuta tavoitella, mutta katotaan ny päästäänkö sinne mitä itse itselle asetettu tavoitteeksi. Veikkaan että ei. :LOL:
 
Liittynyt
9.2.2016
Viestejä
2 111
Mikä potuttaa salilla käymisessä? Tällä hetkellä ei mikään, koska yhtään Mörkö-läppää ei osunut tänään korviin salilla. Ei perkele yhden yhtä Mörköä kajahtanut korvaan. Edellinen, "hauska" mörkövitsi tuli vastaan torstaina. Viina ja metronidatsoli on auttanut hiljalleen siihen kontaminaatioon. Katotaan, mitä ensi viikko tuo tullessaan.
 
Liittynyt
29.8.2018
Viestejä
346
Oman salin sysi paska ilmastointi, viime viikolla oli niin kuuma treenata, että grippi petti koko ajan hikoamisen takia. Hikoiluun saattoi vaikuttaa myös se, että treenaan kesälläkin "Uttimaisella" vaatetuksella. :D
 
Liittynyt
10.8.2014
Viestejä
433
Kyykkääminen potuttaa. Miten toi kyykkääminen voi tuntua noin p******a? Ihan sama kyykkääkö 1x, 2x vai 3x viikossa. (n)
 
Liittynyt
5.4.2018
Viestejä
2
Kyykkääminen potuttaa. Miten toi kyykkääminen voi tuntua noin p******a? Ihan sama kyykkääkö 1x, 2x vai 3x viikossa. (n)
Sama täällä. Kyykky ja mave ei saa aikaan muuta kuin helvetillisen hapotuksen. Prässi toimii ilman mitään ongelmia ja SJMV menee suunnilleen samoilla painoilla kun normaali mave.
 
Liittynyt
24.8.2018
Viestejä
1 513
Kaupunki
Kuopio
Sama täällä. Kyykky ja mave ei saa aikaan muuta kuin helvetillisen hapotuksen. Prässi toimii ilman mitään ongelmia ja SJMV menee suunnilleen samoilla painoilla kun normaali mave.
SJMV saa tehtyä hirmu kiloilla jos vetää väkisin selällä. Aivan eri juttu tehdä se niin että jännitys ja tuntuma säilyy niissä takareiskoissa. Mulla on muutama kaveri joilla myös normi ja sjmv samoissa kiloissa. Kun katsoo tekniikoita niin normi mave hyvin lähellä SJMV tyyliä. Perse ylhäällä rykästen, ei osata irrottaa reisillä.
 

kvlt

VIP
Liittynyt
23.1.2015
Viestejä
1 282
Potuttaa säryt ja vammat jotka ilmottelee taas itsestään enemmän. Joka treenissä joutuu poikkeamaan siitä varsinaisesta ohjelmasta ja miettimään mitä voi/uskaltaa/pystyy tekemään.
Muut painaa menemään ja kehittyy kun meikä hilavitkuttelee ja junnaa paikallaan. Tai siltä tää ainakin tuntuu.
 
Liittynyt
28.6.2019
Viestejä
6
Tietoisuus siitä, että pitkä bulkkijakso kääntyy väistämättä hiljalleen kohti sitäkin pidempää miinuskalorijaksoa...
 
Liittynyt
9.6.2014
Viestejä
2 403
Ei salilla, mutta se että jatkuvasti huomautellaan työpaikalla kun syö 90% samoja eväitä ruokatauolla ja naureskellaan asialle. Tätä jatkunut jo 2 vuotta. Alkaa pikkuhiljaa huumori loppua.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Mikä paras ohjelma sekä massan että voiman lisäämiseen tauon jälkeen Treeni 12
Mikä on kyykyssä vikana? Treeni 44
Kohtuuttomat treenimäärät; mikä on liikaa, mikä liian vähän? Treeni 16
Mikä määrittää treenin kokonaiskuormituksen? Treeni 9
Tietääkö mikä laite toi on? Aito HIIT-laite!!! Treeni 3
Mikä on sinun 6-24kk treenisuunnitelma? Treeni 15
Mikä on kohtuullinen hinta yhdestä kuntosalikäynnistä? Treeni 36
Mikä avuksi? Treeni 13
Mikä vikana, kun treeni ei tuota tulosta? Treeni 36
mikä tässä on vikana kun en laihdu? Treeni 174
Mikä treeniojelma paras? (salipäiviä 4 viikossa) Treeni 6
mikä tän laitteen suomenkieline "kutsumanimi" on ---> Treeni 11
Mikä jako paras natu treenaajalle? 1, 2 vai 3 -jakoinen? Treeni 71
3 on 1 off - mikä treenijako? Treeni 4
mikä laite? Treeni 1
Jerkku Mikä ilahdutti tänään salilla? Treeni 7048
Raudat eivät kasva, mikä neuvoksi? Treeni 14
Mikä järjestys? Treeni 1
mikä vika ? Treeni 2
Mikä ilahduttaa salilla? Treeni 27
Mikä pielessä kun ylimääräiset ei lähde? Treeni 25
Kyykyn eri vaiheet? Mikä rasittuu eniten ja milloin? Treeni 15
Näppivoimat ei riitä mavessa, mikä avuksi? Treeni 58
toisomaksimit - mikä on maksimi Treeni 6
Mikä on kun penkki laskee? Treeni 2
Mikä vikana? Treeni 10
Mikä jako salille, kun 3 aerobista ryhmätuntipäivää + 3 salipäivää? Treeni 3
Mikä vituttaa lisääntyneissä kiloissa? Treeni 114
Lihaskasvu - Mikä siellä oikeastaan kasvaa? Treeni 34
Mikä mättää Treeni 15
Mikä on paras 1-jakoinen ohjelma mielestäsi jota olet käyttänyt? Treeni 33
Mikä lie nimeltään Treeni 13
Mikä ohjelma Treeni 1
Mikä liike?? Treeni 1
Mikä mättää kun ei kulje? Treeni 13
Jalat saa paljon rasitusta, mikä treenijako? Treeni 10
Vaisut olkapäät ja ojentajat - mikä avuksi Treeni 14
Mikä ei-vatsaliike ottaa teillä eniten vatsaan Treeni 33
Viikon kireä aikataulu hidasteena. Mikä neuvoksi? Treeni 7
Mikä sai sinut aloittamaan salilla käynnin? Treeni 1
Mikä on menny vikaan? Treeni 4
Maksimikasvu pidemmillä sarjoilla(ko)? Treeni 5
kun mikään ei oikeen tunnu miltään? Treeni 20
Mikä mättää!? Miten muuttaa ohjelmaa?? Treeni 20
Mikäs liike tämä on? Treeni 12
mikä päiväkirja? Treeni 1
Mikä pielessä kun reenipainot ei nouse? Treeni 11
Treeni junnaa paikallaan, mikä avuksi Treeni 10
mikä on liikkeen virallinen nimi? Treeni 4
Mikä ärsyttää tavisten asenteissa salitreeniä kohtaan? Treeni 2
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös