Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Mave myötäotteella vaatii kyllä jo erityisen vahvaa grippiä. En kyllä tiedä onko ristiotteessa varsinaisesti mitään vikaa, kunhan vetää joka toisen sarjan eripäin. Sormilukko on sitten yksi vaihtoehto ja siinä(kin) magnesiumin käyttö helpottaa hommaa huomattavasti. Mutta kyllä nyt ihmisen gripin pitäisi olla siinä kunnossa, että leuat, kulmasoudut ja taljat hoituu ilman remmejä ja niin ettei forkut ole hirveässä pumpissa.
Kai se on mielipideasia, olen sen verran vastarannan kiiski että kyseenalaistan tuota otevoiman tarvetta perus salitreenaajalla jos häntä ei itseään haittaa käyttää grippejä. Ristiote on epätasainen kuorma ja sormilukko ei onnistu, pienet kädet enkä koe tarpeelliseksi äijäillä siinä että kestäisi kipua tuon osalta. Mietityttää myös onko se tervettä pidemmän päälle rasittaa peukaloita niin kovaa, esim kun ikää on siellä 50 paremmalla puolen. Toimiiko sormilukottajien peukalot vielä hyvin? Voin olla väärässäkin.

Isoimpana syynä grippien käyttöön on että nykysen salin kahvat on liukkaampia kuin edellisen, ihan luistaa kädessä kun hikoaa vähänkin. Voisihan sitä magnesiumia hieroa joka sarjan välissä mutta koen gripit helpommaksi.

Gripperit on hyvät, kun käyttää niitä vain kovimmissa sarjoissa tai silloin jos vaan yksinkertaisesti loppuu pito/otevoima kesken tai on kämmenet niin känsillä, että pahaa tekee. Pitäähän sitä otevoimaakin olla ja harjoittaa sitä, mutta kyllä ois monet selkätreenit jäänyt henk koht puoli tiehen, jos ei grippereitä olisi. Tuossa joku aika sitten salilla lainasin testiin yhdelle jampalle, joka teki mavea 180kg, helposti nousi, mutta ote ei kestänyt kuin 1-2 toistoa, grippereillä veteli sitten heti kevyen kutosen.
Makuasioita sanoi koira, kun muniansa nuoli...

Juuri näin ja naulan kantaan. Harjoitus tekee mestarin ja siihen "vääränpuoleiseenkin" otteeseen kyllä tottuu.
Miksi sitä pitäisi edes vaihtaa?? Aika huuhaalta kuullostaa tuo selän vinoon meneminen...... Tiedän monta ketkä vetävät samalla ristiotteella ja ihan normaali sekä heillä on.

Miksi sitä pitäisi edes vaihtaa?? Aika huuhaalta kuullostaa tuo selän vinoon meneminen...... Tiedän monta ketkä vetävät samalla ristiotteella ja ihan normaali sekä heillä on.
Mä luulen, että saat tähän aika paljon vastauksia, miksi se ei ole huuhaata. Se nimittäin on ihan oikea potentiaalinen ongelmien aiheuttaja. Ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikille tulee niitä ongelmia, mutta vaara siihen on kyllä ihan todellinen.

Tietty grippi vaatii ihan omat treenit ja voin kuvitella, että ne on harvinaisen tylsiä, jossei homma kiinnosta. Ei se loputtomiin riitä, että tekee vaan kaikki treenit ilman remmejä ja totta kai on järkevä käyttää remmejä, et saa tehtyä esimerkiksi maastavedot kunnolla. Lähinnä noita muita selkäliikkeitä ajatellen mun mielestä otevoiman pitäis olla sillä tasolla, ettei remmejä tarvita, koska ne käytetyt kuormatkin on suhteellisen pieniä. Taljoissa ynnä muissa laitteissa kahvat ei pyöri toisin ku laakeroidut tangot, joten niissä nyt ei ainakaan pitäis olla ongelmaa. Varsinki naisten tulis kiinnittää huomioo tähän, ku se puristusvoima tuppaa ole surkee luonnostaan ja sen harjaantumattomuus johtaa erinäisiin vaivoihin jo työikäisenä. Huom. nyt sit puhutaan harrastelijoista, ei ahdetuista tai edistyneistä.

Peukalon kämmennivelen nivelrikon riskiä lisää toistuva käsiä rasittava työ, mutta vaikee uskoa, että se 1-2 kertaa viikossa vedetty maastavetosarja olis ratkaiseva tekijä, ku sairastumiseen nyt ylipäätään vaikuttaa paljolti perimä ja ikääntyminen. edit: niin ohan niitä muitaki vammamekanismeja tosiaan ku artroosi, mut taitaa olla aika harvinaisia ylipäätään peukalossa

Summa summarum; kukin tyylillään!

Ristiotteella olen vetänyt ~15 vuotta vasen underhandina, aloittanut nostelut silloin kun treeniin liittyvät tiedot tuli jostain random kirjoista missä sanottiin vaan että käytä ristiotetta niin vahvempi ote eikä puhuttu mitään ristiotteen haitoista ja netissäkään ei silloin ollut nykypäivän infosisältöä. Selän ojentajissa magneettikuvista mitattuna 20% poikkipinta-alan ero, overhand puoli selkeästi paksumpi. Kyykkyyn aiheuttaa lantion kiertymää, olkapäät ei ole symmetriset ja vaikuttaa penkkiin. Ei silloin nuorena tullut edes mieleen että kovien vetojen "windmill-efekti" haittaisi mitenkään, rautaa vaan lisää tankoon josta sitten vuosien mittaan koko kroppa adaptoituu siihen. Jos voisin itselle nuoruuteen lähettää viestin niin laittaisin että opettele sormilukko ja käytä remmejä pidempiin sarjoihin...

Itse grippiin helpoin tie on tehdä vedon lämpät myötäotteella ja/tai thumbless gripillä, kun lämmittelyt sujuu sinne 70-80% asti ykkösestä niin alkaa olla hyvällä tasolla. Grippi on näin toimittuna myös kohtuu hyvä hermoston mittari, jos veto alkaa lyödä jumia niin lämmittely nostoista jo saa vihiä ja voi säätää treeniä.

Ristiotteella olen vetänyt ~15 vuotta vasen underhandina, aloittanut nostelut silloin kun treeniin liittyvät tiedot tuli jostain random kirjoista missä sanottiin vaan että käytä ristiotetta niin vahvempi ote eikä puhuttu mitään ristiotteen haitoista ja netissäkään ei silloin ollut nykypäivän infosisältöä. Selän ojentajissa magneettikuvista mitattuna 20% poikkipinta-alan ero, overhand puoli selkeästi paksumpi. Kyykkyyn aiheuttaa lantion kiertymää, olkapäät ei ole symmetriset ja vaikuttaa penkkiin. Ei silloin nuorena tullut edes mieleen että kovien vetojen "windmill-efekti" haittaisi mitenkään, rautaa vaan lisää tankoon josta sitten vuosien mittaan koko kroppa adaptoituu siihen. Jos voisin itselle nuoruuteen lähettää viestin niin laittaisin että opettele sormilukko ja käytä remmejä pidempiin sarjoihin...

Itse grippiin helpoin tie on tehdä vedon lämpät myötäotteella ja/tai thumbless gripillä, kun lämmittelyt sujuu sinne 70-80% asti ykkösestä niin alkaa olla hyvällä tasolla. Grippi on näin toimittuna myös kohtuu hyvä hermoston mittari, jos veto alkaa lyödä jumia niin lämmittely nostoista jo saa vihiä ja voi säätää treeniä.
Eikö sormilukon ja remmien lisäksi yksi neuvo olisi ristiote, jossa vaan tehdään joka toinen sarja käsien asentoa vaihtaen? Silleen mä oon aina ristiotteilut tehnyt.

Eikö sormilukon ja remmien lisäksi yksi neuvo olisi ristiote, jossa vaan tehdään joka toinen sarja käsien asentoa vaihtaen? Silleen mä oon aina ristiotteilut tehnyt.
On se tavallaan kompromissina ihan ok, mutta nyt kun sormilukon opetellut niin teknisesti se tuntuu kyllä paremmalta kun silloin remmien kanssa tehdyt sarjat menee teknisesti enemmän samankaltaisina. Helvettiähän tuo sormilukko oli aluksi ~puoli vuotta mutta kaikkeen turtuu.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ite en oikein ymmärrä tuota sormilukon käyttöä, jos ei kisaile. Melkein sama se on sitten käyttää remmejä.

SJMV ja kulmasoutu on liikkeitä, missä eniten remmejä ainakin itse tarvitsen. Kuitenkin niissä tulee tehtyä kohtuullisen pitkiä sarjoja raskailla painoilla. Lisäpaino leuanvedoissa taas ei jostain syystä tarvitse eikä grippi ole koskaan ollut ongelma.

Kisaamiseen muita vasten ei ole kiinnostusta herännyt, mutta verran asennejäykkä että nosto ei kelpaa itselle ennätykseksi jos vedossa on remmit tai penkissä puuttuu stoppi/perse nousee yms.

Miten sen ottaa. Mä nään ton niin, et sormilukko on rehellisempi tapa nostaa, ku remmit. Lukolla myös kyl kehittyy tietyllä tapaa kuitenki sormivoimat, mun kokemuksella.
En vaan pidä välineurheilusta ollenkaan+sormilukkoa voi käyttää ihan millon vaan, ihan missä vaan. Kukaan ei kuljeta remmejä mukanaan. Samaan kategoriaan, ku penkkipaidat sun muut. Tämä vaan mun näkemys asiasta.
Grippitreeni on mielestäni myös erittäin hauskaa, koska tohon liittyy niin monenlaisia variaatioita. Mitä ikinä ite treenaankaan, ni ajattelen treenaavani ''taitoa'' tavallaan. En mä ajattele mitään, ''joojoo nyt supistan latissimuksia maksimaalisesti, ni tuntuu seksikkäältä.'' Oonki tosin yleis-voimailija/urheilija, joka ei tuu ikinä ymmärtään esim. bodauksen viehätystä.

Ja tää on vika kerta, ku sanon, et ''kukin tyylillään'', mut kukin tyylillään ;D. Sanomattakin selvää.
Ei ne remmit ja penkkipaidat nyt kuitenkaan ihan sama asia ole. :D Mites vyön käyttö?

Kenties. Kusetusta silti mielestäni. Täähän tiivistyy vaan juurikin siihen, että koska joku laji on olemassa, ni se ei muka vois olla typerää.
Mun mielest voi, ja on myös. Täysin. Seiväshypyssä se seiväs on koko jutun idea. Penkkipaita on vaan joku turha keksintö, millä voidaan nostaa painoja, mihin ei todellisuudessa kyettäs läheskään.
Ja kyllä, tiedostan, et voit vängätä, et toi paitapenkkaus & seiväshyppy ei eroo teorias toisistaan mitenkään, mut ei lähetä siihen =). Joku pv järjestetään viel jtn mavekisoja nosturilla :Dd. Siihenki pätee se sillon, et nosturi mavetus, & painottomas tilas mavetus onki 2 eri asiaa.

Joo ei ehkä kannata lähteä tähän, samalla ajatusmallilla iso osa noista kehonpainoiluista on kusetusta kun niissä ei oikeasti nosteta mitään vaan limboillaan venytysrefleksillä ja painopisteen taitavalla siirtelyllä... :)

Remmit ja remmit. Näistä väännetään tasaisin väliajoin. Itse käytän lähinnä tempausotemavessa ja joskus todella harvoin kulmasoudussa, jos hölmöilen AMRAP-sarjoja.

Kyllä minä siitä lähtisin, että treenit tavoitteiden mukaan. Jos on kiinnostunut pelkästä ruumiinrakentelusta, niin samahan se on vetää vaikka palkkarikin versat kädessä jos ei grippivoima kiinnosta ja kokee, että apuvälineet eliminoi forkkujen työn kun treeniä on tarkoitus kohdistaa muualle.

Tosielämän puolella, useimmista suorituskykylajeista puhumattakaan, vahva ote ei oo koskaan heikkous ja siitä syystä itse jätän remmit treenikassiin 95% ajasta.

No siis, ihan täysin hyväksyttävä mielipide tuokin. Enemmän taitolajehan noi todellaki on, ku perus voimailu, koska harva juurikaan mieltää tasapainon, koordinaation yms. ''voimaks''.
Nää on ikuisuusväittelyitä käytännössä, mut sen ei tarvii olla negatiivinen asia ollenkaan, vaikka mä dissaisin penkkipaidat maan rakoon, ja sä dissaisit voimistelun samaan rakoon :D.
Kuhan pysyy mielipide-painotteisena keskustelu, eikä ruveta universaaleja totuuksia julistaan.

Vagis, et uskalla mennä yökerhoon penkkipaita päällä. Vielä sellanen oikeen mahdollisimman tiukka paita, et kädet sojottaa eteenpäin. Laitat 50setelin roikkumaan kämmenpohjasta ja eturaaja sojoon portsarin eteen..pääset jonosta humauksessa ohi. Jututtajia riittää..Naiset tuijottaa. Kun joku kysyy, et paljon penkki, huudat vaen, ettei mitään tietoa, oot kehonpainojätkä, kalisteniikkaa nääs.

Tuosta käynnistä puhuttas vielä ensi torstainakin.

bench-press-shirt-9-metal-jack-bench-shirt-588-x-588.jpg

Ei täysin sama asia, mut hieman sama periaate. Penkkipaita on täyttä turhuutta, & kusetusta, mut remmit ymmärrän minimaalisesti.
Vyö ei tuo kenellekkään jtn pahimmillaan lähes 100kg lisää tulokseen, joten ei voi dissata liikaa. Rannetukia käytän myös itse, koska ranteiden kaa ollut ongelmia joskus(ei muuta tulosta, ainoastaan ergonomiaa).
Nää on mun omia periaatteita, jotka ei perustu mihkään jumalan lakiin, tai edes tieteellisiin argumentteihin. Oon pelannu myös biljardia n. 12 vuotta, ja pidän sitä pidennettyä apukeppiä(jonka nimeä en edes muista, ku en käytä :D) 100% kusetuksena, vaikka onki sallittua pelissä. Aina yltää lyömään, jos osaa ;). Vaikka joku asia olis yleisesti hyväksyttävää, ni se ei merkkaa mulle yhtikäs mitään. Itseasias, jos jonkun asian suuri joukko hyväksyy kyseenalastamatta, ni kyseenalastan sen asian vaikka vittuillakseni :D.
Kyseenalastan siis remmit, koska gripin treenaamattomuus on vaan sieltä menemistä, mistä aita on matalin.

Vihaan välineurheilua, kaikissa sen muodoissa. Piste. :D
Tässä viestissähän ei ole mitään järkeä.
Vihaat välineurheilua, pidät remmejä turhina jne. mutta käytät itse rannetukia? Eikö kannattaisi treenata ranteen hermostoa ja lihaksia jotka rannetta tukee? Sama homma vyön kanssa (ei tullut esiin käytätkö sitä), eikö mielummin kannata treenata keskivartaloa että jaksaa nostaa ilman vyötä?

Kyllä minä siitä lähtisin, että treenit tavoitteiden mukaan.

100-prosenttisesti samaa mieltä lainauksen kanssa. Miksi joidenkin on niin helvetin vaikeaa käsittää tätä? Itse ainakin käytän kaikkia edellä mainittuja grippitekniikoita: myötäotetta, ristiotetta, sormilukkoa ja remmejä. Eikä mua myöskään kiinnostaa kertoa muille, mitä heidän pitäisi käyttää tai olla käyttämättä.

Eikä se sormilukkokaan ole mikään autuaaksi tekevä asia. Oikeastaan kukaan ei suosittele pitkiä sarjoja sormilukolla, koska se tosiaan sattuu eikä ole mitenkään riskitöntä puuhaa. Suurin osa eliittipainonnostajistakin käyttää remmejä lähes koko treenikauden, ja lukko säästetään kisoihin ja niihin valmistaviin koviin nostoihin. Ja nyt puhutaan kuitenkin eliittinostajista, jotka varmaankin osaavat ottaa sen lukon ja ovat valmiita riskeeraamaan sormiensa hyvinvoinnin uransa takia. Jos taas esimerkiksi voimailua harrastava kaveri on ammatiltaan kelloseppä tai konserttiviulisti, niin remmien käyttämiseen on jo mielestäni aika hyvät perusteet. Tai ihan vain jos sormien hermoston kunto sattuu kiinnostamaan enemmän kuin se, kuinka paljon rispektiä saa joiltain ahdasmielisiltä voimailupuritaaneilta.

Jep. Muutama vuosi sitten vinguttiin joka paikassa, et "toi ei funktionaalista toi treeni...aivan hyödyntöntä hommaa!" Piti olla funktionaalista, muuten oli funkti-anaalista. Kaiken maailman ihme viritystä piti olla reeniin, normi reenajat luokiteltiin pohjasakaksi, jotka ei osaa tehdä mitään oikeen.

Samat jätkät ja naakat, jotka vinku tota, ei pysty ite enää treenaan, kun bosupallon tai muun liikkuvan alustan alla on tehty kahvakuulilla Cossack-kyykkyjä vetokumit kaulan ympärille sidottuna, kun se on niin helvetin funktionaalista...No, hei, noinhan ihmiset tosiaan oikeassakin elämä liikkuu eli funktio on vahvasti läsnä :)

Siinä on nilkat romuna nyt mutta voi juma et oli funktionaalista niin kauan ku sitä riitti. Näyttäkää tilanne, jossa normielämässä ihmiset notkuu bosun päällä kyykkäämässä.

Suositut

Back
Ylös Bottom