Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Joo kyllä vanhat jutut toimii parhaiten, kirveeseen ei tarvii bensaakaan lisätä ja puut kaatuu samaan tahtiin kuin moottorisahalla...en kyllä mihinkään hiton vihkoon tai edes tekstitiedostoon nykypäivänä treenejä kirjaisi. Vai kirjaatteko ne vain talteen ihan vaan huvin vuoksi ilman mitään tarkempaa käyttötarkoitusta?

Mulla on kännyssä app mikä ei tarvii gps:ää tai bluetoothia. Treenit saa sitä varmuuskopioitua omaan pilvitiliin tietokantafiluna minkä voi käsitellä millä softalla haluaa ja lisäksi löytyy suoraan export csv:ksi myös jonka voi heittää exceliin pyöriteltäväksi. Tuossakin on vasta 3 vuoden treenit, mutta dataa on yli 6k riviä eikä tuota missään vihossa mitenkään järkevästi pysty hyödyntämään.

Potuttaa etukyykky. Vittu, et on vastenmielinen liike. Eikä ollenkaan hyvällä tavalla nyt, vaa erittäin huonolla. Aina saa nii helvetin kipeiks ranteet, ja muutenki ihan vitun liian hankalaa, ettei riitä enää motivaatio tohon.
MIKÄÄN liike ikinä vittuttanu millään tasolla aiemmin, mut ai, ai, ai, herra etukyykky, must tuntuu, et meiän suhde on nyt ohi. Aina on vähän rasittunu ranteet yms. tossa vähäsen, mut tänään oli viel kädenvääntö domssit jokapuolella käsissä, vitun huonosti nukuttu yöllä, ja muutenki ihan hakattu, lobotomia olo, tyyliin kuola valuu suusta. Mikään näistä ei tosiaan auttanu, vaan pahensi tätä vastenmielistä kokemusta 200%.

PS: Vittu.
Et oo ajatellu ristiotteella kokeilla? Ei ainakaan ranteisiin sattus niin paljoa.

Ootko apinaotteella kokeillu.
Mulla se auttaa kääntämään käden parempaan asentoon kun peukku ja sormet on samalla puolella.
Ite en viitsi käyttää kun rinnallevetoakin olis tarkoitus tehdä.

@Vaginaattori Ootko rannesiteitä käyttäny? Mun piti käyttää niitä aluksi, mutta nyt liikkuvuus parantunu sen verran, ettei ranteet enää ota itteensä. Entä lacrosse tms. pallolla olkavarsien jumien aukominen? Tästä löyty joku juutuupivideo, josta opin nuo tekniikat.

E. Hakusanoilla front squat mobility löytyy vaikka mitä.

Tajusin että nilkkojen liikkuvuus on huonompaa kuin luulin. Oli form checkiä ja ei riitä varat mennä alas ilman kovaa eteen kyyristymistä edes painonnosokengillä vaan pitää laittaa vielä koroketta kannan alle. Luulin että leveämpi jalkojen asento ja yläkropan eteenpäin kallistus korjaisi mutta ei kuulemma ole hyvä.

Tuntuu olevan näitä mielipiteitä joka lähtöön mutta hyvähän se on jos liikkuvuutta jotenkin sais treenattua lisää.

Rannesiteet kuulostaa huonolta idikselt, koska niittenhän on tarkotus tukea & pitää ranne suorana. Tossa on pakko antaa ranteitten taipua, jotta pääsee asentoon, ja rannesiteet varmaan myös vaikeuttaa liikkuvuutta entisestään, kun ovat jäykät?
Venyttely tähän pitäis olla aika spesifistä selkeesti, koska liikkuvuus kyl parantunu muuten, mut ranteet ei vaan kestä tollasta taipumista.

Pakkohan sun ei oo kokeilla. Nuo on vaan juttuja, joista itse oon saanut apua. Venyttelyä en minäkään oo jaksanut harrastaa, mutta jumipaikkojen hieromista siinä ennen etukyykkyjä ihan vaikka tankoa vasten. Rannesiteistä oli mulle apua parilla kerralla, sen jälkeen asentoon pääseminen on tuntunut helpottuvan.

Siitä ei pääse silti mihinkään, että etukyykky on harvinaisen vittumainen liike.

Tajusin että nilkkojen liikkuvuus on huonompaa kuin luulin. Oli form checkiä ja ei riitä varat mennä alas ilman kovaa eteen kyyristymistä edes painonnosokengillä vaan pitää laittaa vielä koroketta kannan alle. Luulin että leveämpi jalkojen asento ja yläkropan eteenpäin kallistus korjaisi mutta ei kuulemma ole hyvä.

Tuntuu olevan näitä mielipiteitä joka lähtöön mutta hyvähän se on jos liikkuvuutta jotenkin sais treenattua lisää.
Testaappa.

View: https://youtu.be/IDc3A3f6slw?t=109

Ei oo kyl käyny mieles. Ranteille saattais olla 1% hellempi, mut taipuu tolleen kenties vaikeemmin?
No mul on myös toi riven opettelu yms. tavotteissa, ni myös siks haluisin tehä ihan kokonaisel sormilukolla.
Mikään ei tosin estä tekemästä rivejä, ja etukyykkäillä erikseen. Aiemmin remmien käyttö metodi tossa, ei tän takii kuulostanu järkevältä.
Nyt tota kokeilleena voin tosin todeta, että kaikista paskin tapa :D. Ote kauempana tangosta noilla remmeillä, ni vielä vaikeempi pitää se tanko alkuperäsellä paikallaan.
Pitänee kokeilla uudemman kerran, ja paljo parempana päivänä, mut aika paska maku jäi suuhun. Ainoo toisto, mikä ikinä pudonnu kokonaan, oli noilla remmeillä.

Tossa ainoot videoidut etukyykyt. Ekoja kertoja, ku tehny tässä videol, mut enpä usko, et on historiallisesti paremman näkösiä nytkää.
Jos on, ni hyvin marginaalisesti. Lopussa näkee kyynärpäitten kulman parhaiten. Yläselkä pyöristyy tossa myös, mikä ei oo hyvä.

Mä oon ymmärtänyt ettei etukyykyssä edes kuulu pitää tuolleen tangosta kiinni. Tai mä ainakin pidän vaan sen tangon tossa etuolkapäiden päällä. Kädet sitten koukussa ja vaan lepäävät siinä tangon päällä. Ei mun ranteet varmana väänny tuollaiseen asentoon.

Jossei oo kivunsietoa, ni ottaisin kädet vähän leveemmälle ja tangon syvemmälle sinne kämmeneen. Vaatii tosin liikkuvutta olkapäistä ja saa olla vielä tarkempana ton yläselän kanssa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

No kyllä minä pääsen kyykkyyn syvälle jos jalat harottaa täysin sivuille mutta en ole kenenkään nähnyt kyykkävän silleen, ja polvet tahtoo ampua sisään. Sitten kun ottaa kapeampaa asentoa, pitää lantion edessä eikä työnnä sitä valmiiksi taakse ja jalat vähän suorempaan n. 45 asteen kulmaan niin en pääse below parallel ilman että kantapäät nousee ilmaan.

Niin mulle neuvottiin että lantio pitäis olla edessä, kroppa suorassa kun aletaan kyykkäämään ettei tule mäkihyppylähtö-asentoa. Minulla ei ole oikein tietotaitoa kyseenalaistaa mitään neuvoja mutta pari eri ohjaajaa on sanonut että asennon pitäisi olla kapeampi ja pystympi.

Ei oo kyl käyny mieles. Ranteille saattais olla 1% hellempi, mut taipuu tolleen kenties vaikeemmin?
järkevältä.
Kokeile? Ei se mitään maksa.
Jätät vaan peukun samanlailla tangon alle niinkuin muutkin sormet.

Itellä ainakin se asento muuttuu vaikeammaksi sarjan edetessä. Kovia rinnallevetoja ei kuitenkaan tehdä kuin yksi kerrallaan niin kyllä se asento sit sen yhdenkerran pysyy.

No mul on myös toi riven opettelu yms. tavotteissa, ni myös siks haluisin tehä ihan kokonaisel sormilukolla.
Mikään ei tosin estä tekemästä rivejä, ja etukyykkäillä erikseen. Aiemmin remmien käyttö metodi tossa, ei tän takii kuulostanu järkevältä.
Nyt tota kokeilleena voin tosin todeta, että kaikista paskin tapa :D. Ote kauempana tangosta noilla remmeillä, ni vielä vaikeempi pitää se tanko alkuperäsellä paikallaan.
Pitänee kokeilla uudemman kerran, ja paljo parempana päivänä, mut aika paska maku jäi suuhun. Ainoo toisto, mikä ikinä pudonnu kokonaan, oli noilla remmeillä.

Tossa ainoot videoidut etukyykyt. Ekoja kertoja, ku tehny tässä videol, mut enpä usko, et on historiallisesti paremman näkösiä nytkää.
Jos on, ni hyvin marginaalisesti. Lopussa näkee kyynärpäitten kulman parhaiten. Yläselkä pyöristyy tossa myös, mikä ei oo hyvä.

Mikset kokeilisi tehdä etarin body tyyliin, eli faarao-otteella? Itse kans olen säätänyt etarin kanssa, kaikki remmit- ja pn otteet on käyty läpi, ja ainoa tapa, mikä ei aiheuta järjetöntä kipua ranteisiin, kuten pn-tyyli, tai tunnu helvetin huteralta, kuten remmit, on faarao-ote. Ei ehkä ole "puhdasta", ja kyllä, tällä otteella ei ole pakko pysyä yhtä pystysuorassa sarjan aikana, koska ranteet eivät heti mene poikki, vaikka tulisi lievä etukeno. Ai niin, ei ole myöskään yhtä nättiä ja kaunista, kuin pn-ote. Mutta toisaalta, mitä väliä? Jos liikkeessä pystyy tällä tavalla kehittymään, eikä se aiheuta nivelkipua, niin miksi se olisi väärin? Kyllä ne etureidet silti rasittuvat ja kasvavat, ja voimaa tulee lisää, vaikka ei olisikaan "optimaalinen" tapa etukyykätä. Ainoa miinus on ehkä selänojentajalihasten pienempi aktiivisuus liikkeen aikana ja ryhdin kannalta tietty huonompi vaihtoehto, kuin pn-tyyli. Mutta selkää ja lapojen hallintaa voi treenata muillakin liikkeillä, ja ryhtiin vaikuttaa varmaan eniten päivittäiset rutiinit ja tapa "olla", eli seistä, istua ja liikkua.

Jos kivunsieto termi otetaan kirjaimellisesti, ni ei olis tosiaan ongelmana. Oon enemmänki masokisti. Sen sijaan ranteitten(ja kyynärpäitten, jos tanko alkaa kipata reippaasti) puutuminen on jo terveydelle paska juttu.
Joskus, ku tankopenkki aiheutti näit vittumaisia juttuja mun ranteissa, ni sillon katos mm. puristusvoimat päiviks, ellei viikoiks, kunnes pahimmat tulehdukset sun muut lähti veks. No penkkiin oon keksiny erilaisen tavan penkata nyt, jollon säästyy pahimmilta ranne oireiluilta.
Videolla paino oli enemmän ihan ranteidenki päällä, mut nyt viimeks tein tanko sormilla, ja puutuminen oli tyyliin pahempaa vaan :D. Vaikuttiko sen hetkiset muuttujat vai ei, ni kertoo silti jtn.

Pystytkö tekemään etukyykkyä kädet suoraan edessä? Se on hyvä testi löytää tangolle oikea paikka eli tangosta ei tarvi pitää edes kiinni jos se on oikeassa kohdassa. Sormet sitten vain työntävät tankoa niin ettei liiku eteenpäin.

Niin siis, tossa ylempänä oli puhetta tästä jo, mihin totesin, että toi on taas jotenki huojuva(sivuttais suunnassa) & epäsymmetrisen tuntunen ote. Tuntuu joku 40kgki hankalalta ottaa telineestä, tanko symmetrisesti.
Tolla otteella nyt on tietenki toinen käsi väkisin korkeemmalla, ni tuskin tosta täysin symmetristä saa mitenkään. Mulle aluks merkkas toi, et tekis riveä ajatellen kokonaisel sormilukol, mut hetken pohdittuani totesin, et sil ei oo juurikaa merkitystä, ku en osaa ees rivettää oikeeoppisesti vielä :D. Eli oisin ihan noilla remmeillä jopa ollu valmis tekeen välillä, mut oli kaikista paskin tapa viimekertasen perusteella.
Mun mielestä tolla otteella on helpompi ottaa tanko symmetrisesti telineestä kuin takakyykyssä. Kun tossa näkee hyvin tangon karhennukset ja sileät kohdat ja mallaa sen mukaan etuolkapäiden päälle. Ja meneehän ne tietty kädet ristiin ja päällekkäin epäsymmetrisesti. Mutta vaan se kyynärpäästä alaspäin oleva käsi. Eli nehän vaan tulee siinä mukana. Eikä mikään rasituksen alla oleva ole epäsymmetrisesti. Muutama treeni tota niin alkaa se huojumisen tunne helpottaa. Ja tietty jos alkuun olet jollain 40kg painolla tehnyt niin tottakai se huojuu herkemmin kuin vähän raskaampi paino

Dr.Faustus sen tuossa jo totesikin.
Eihän faarao-otteessa ole mitään epäsymmetriaa liittyen itse tangon nostoon telineestä, tai painon kannatteluun ylipäätään.
Tuossa olkapäillä se tanko lepää, ja ihan symmetrisesti. Kädet on epäsymmetrisesti, mutta nehän vaan painaa tankoa "kaulaan".
Etukyykky ja vielä tuolla otteella on varsin näppärä mallailtava. Liike tuntuu oikeastaan todella vankalta.

Sun ongelma ei todennäköisesti ole ranteissa, mutta varmasti kipeytyvät tuolla tekniikalla. Listaan muutaman korjattavan asian alle.

1) Rintaranka pyöristyy, niin kuin itse totesitkin. Etukyykky vaatii helvetin kovaa duunia yläselältä, serratukselta, keskivartalolta jne. Sulla on alussa ihan ok räkkiasento, mutta kyykyn aikana rinta putoaa alas, joilloin...
2) ...myös kyynärpäät putoavat. Sun pitää tosissaan keskittyä siihen, että yrität painaa kyynärpäitä ylös samalla kun laskeudut kyykkyyn. Ja samalla tietysti käännät rintaa rottingille.
3) Koko kyykyn yleinen groove on vähän kateissa. Näyttää siltä, että aloitat liikkeen taivuttamalla lantiosta, mikä on ihan okei esim. takakyykyssä, mutta etukyykyssä kaataa helposti koko paketin eteen. Etukyykky kannattaa aloittaa työntämällä samanaikaisesti polvia eteen ja ulos. Totta kai lantiokin siinä mukana taipuu, mutta on parempi ajatella pudottautuvansa jalkojen väliin eli suoraan alaspäin. Videolla näytti vähän siltä, että jalkaterät osoittavat kyllä ulos, mutta reidet eivät aukene riittävästi vaan jäävät noston tielle.
4) Tempo. Teet nyt aika kovalla vauhdilla, mikä on ihan hyvä tyyli tekniikan ollessa hyvä, mutta näin alkuun suosittelisin tekemään liikkeen ennemmin puristamalla kuin pudottautumalla.

Kokeile korjailla nuo ja laita vaikka uutta videota kehiin!

Katselepa vaikka painonnostajia, niin useimmilla ote aukeaa käännön yhteydessä, tanko otetaan montussa olkapäille sormien tai sormenpäiden varaan ja vasta etukyykyn lopussa tankoa pompautetaan rinnalta sen verran, että siinä saadaan kämmenet taas tangon alle ylöstyöntöä varten. Ammattilaisistakin aika harva pystyy siis luontevasti pitämään tangon nyrkeissä käännön ja allemenon ajan ja tulemaan montusta ylös kämmenet koko ajan tangon alla eli en ehkä sotkisi sitä riveen millään tavalla, että sen oppimiseksi pitäisi heti alkaa tekemään etaria vaikeimmalla mahdollisella tavalla.

Niin siis, tossa ylempänä oli puhetta tästä jo, mihin totesin, että toi on taas jotenki huojuva(sivuttais suunnassa) & epäsymmetrisen tuntunen ote. Tuntuu joku 40kgki hankalalta ottaa telineestä, tanko symmetrisesti.
Tolla otteella nyt on tietenki toinen käsi väkisin korkeemmalla, ni tuskin tosta täysin symmetristä saa mitenkään.

Ja vielä: jos pn-otteeseen ei taivu ja faarao-otteesta tai remmeistä ei tykkää, niin tässä yksi harvemmin nähty otevariaatio, joka on IMO yllättävän hyvä, aivan symmetrinen, ei vaadi liikkuvuutta ja jota itse käytän jos juuri esim. rannevamman takia tms. ei joskus pysty tekemään pn-otteella. Tässä variaatiossa peukalot siis osoittavat alaspäin tai jopa kiertyvät tangon alle jos se hyvältä tuntuu ja nyrkit ovat poikittain kaulan edessä, tangon päällä kuten kuvasta näkyy.
ote1.jpg

Olis kans hyvä muistaa, että vaikka ekalla kerralla ei tuntuis joku hyvältä, ni se ei tarkota, etteikö se olis parempi tapa tehdä sitä juttua. Btw ihan salin ulkopuolellaki

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom