Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Siinä se onkin että sun housuissa mä näkisin tärkeäksi treenata sitä puristusvoimaakin jos selkäliikkeissä on forkut hapoilla. Niin se mullakin ennen oli enkä väittänyt siitä vaan vetelin niillä remmeillä. Nyt on mieli muuttunut ja koen että hyvä puristusvoima on aika yleishyödyllistä. Mikään älytön grippi mulla ei vieläkään ole, mutta kovalla tekemisellä on päästy siihen että selkäliikkeet menee oikein nätisti selällä eikä puristamiseen tarvitse edes keskittyä.

Mutta kyllä tämä aihe on melko objektiivinen ja mieli voi muuttuakin niin kuin näkyy.
Minulla on käytännössä pakko käyttää remmejä siitä syystä, että kyynärtaipeessa forkun tai hauiksen kiinnityskohta on sellainen että se kipeytyy mikäli joutuu tangosta puristamaan. Normileuanvedossa vetelen ilman remmejä 6 toiston sarjan 35kg lisäpainot vyöllä roikkuen, eli ei se puristusvoima ihan olematonta ole. Mutta ylätaljat, alataljat ja maastavedot on käytännössä pakko vetää remmeillä.

Viimeksi kun ilman remmejä yritin tuota puristusvoimaa parantaa, niin saaliina oli pitkittynyt kipu kyynärtaipeessa joka esti käytännössä hauisten treenaamisen pitkäksi aikaa. Remmeillä saan poistettua puristamisen tarpeen kokonaan, ja treenaan sitten forkkuja erikseen. Toki edelleen olisi haaveissa parempi puristusvoima, mutta minkäs teet. Vesipullon saan vielä sentään auki :D

Täälläpäs on eläväinen mave-keskustelu ja ihan nykyajan argumenteilla. Nuorempana miehenä käytin myös remmejä ja vyötä. Remmeistä luovuin, kun selainen katkesi kovassa sarjassa ja liki piti, ettei tullut ihan kunnolla kipeää. Vyöstä luovuin, kun tajusin, että kunnollinen korsetti ajaa saman asian.

Saatan jotenkin ymmärtää sen bodailuperusteen, että remmien kanssa voi keskittyä selällä tekemiseen. Tosin ei kai se mave ole bodauksessa mitenkään erityisen tärkeä liike, Sitä en tajua, että isolla romulla vetäessä hajotetaan ranteetkin, kun remmit vetävät niitä kovalla voimalla.

Ristiotteen haitallisuus on kyllä sellainen pt-legenda ettei pahemmasta väliä. Itse nyrkkeilin 30 vuotta oikeakätisessä asennossa ja seurauksena oli lievä skoljoosi ja kipeä selkä. Vaihdoin sitten vasenkätiseen asentoon ja neljässä vuodessa kivut hävisivät ja selkä on ihan tasapainossa. Tähän vaivaan tarvittiin siis tuhansia tunteja vasen käsi edellä ja paljon voimakkaampaa kiertoa toiseen suuntaan. Mavea tuskin kukaan tekee niin, että romut on käsissä vaikkapa 40 minuuttia kerrallaan. Jos otteen puolta vaihtaa joka sarjaan, saa varmasti riittävästi vaihtelua.

@Höömy nykyajan argumenteista puheen ollen, sun yksittäinen kokemus ei tarkota yhtään mitään muista ihmisistä puhuttaessa. Toisille tulee ongelmia, toisille ei. Mistään "pt-legendasta" ei todellakaan oo kyse.

Mä vedin salitouhujen alkuaikoina 2-3 vuotta ristiotteella vaihtelematta puolta ja mulla on edelleen puolieroja lantion lihaksistossa. Sarjoja tein keskimäärin 5 viikkoon toistoalueella 3-8. Kyllä tuolla vaan ittensä saa vinoon, jos ei osaa.

Ristiotteen haitallisuus on kyllä sellainen pt-legenda ettei pahemmasta väliä. Itse nyrkkeilin 30 vuotta oikeakätisessä asennossa ja seurauksena oli lievä skoljoosi ja kipeä selkä. Vaihdoin sitten vasenkätiseen asentoon ja neljässä vuodessa kivut hävisivät ja selkä on ihan tasapainossa. Tähän vaivaan tarvittiin siis tuhansia tunteja vasen käsi edellä ja paljon voimakkaampaa kiertoa toiseen suuntaan. Mavea tuskin kukaan tekee niin, että romut on käsissä vaikkapa 40 minuuttia kerrallaan. Jos otteen puolta vaihtaa joka sarjaan, saa varmasti riittävästi vaihtelua.

Jos sitä mavea vedetään kerrankin viikkoon ristiotteella 5 sarjaa, niin tekee se vuodessa 250 sarjaa. Jos sillä sarjamäärällä saa aikaan lihaskasvua, niin miten sillä ei olisi mahdollista saada aikaan myös toispuoleisuutta voimatasoissa yms?

Mä oon ollu fyysisessä työssä, missä joutui tekemään valtaosan ajasta vahvemmalla kädellä. Kun työn jäljessä tarkkuus oli millimetrejä ja yleensä kaiken lisäksi aina kiire, niin ei siinä oikein viittiny aloittaa harjoittelua vasemalla kädellä. Jotain "huonompia" hommia toki tein sitten silläkin. Sitten toimistotyössä, missä sitä hiirtä liikuteltiin yllätys yllätys, taas sillä "paremmalla" kädellä. Siihen kun lisää ristiotemaven, niin mulle se toispuoleisuus on juttu mistä kärsitään edelleen, vaikka varsinaiset sarjat on vedetty remmeillä pari vuotta.

Sitä otetta voi muuten vahvistaa ihan roikkumallakin. Samoin vetämällä kaikki lämmittelyt ilman remmejä ja pyrkimällä siinäkin nousujohteisuuteen. Maven lisäksi käytän remmejä kovimmissa souduissa, jos tuntuu että selkä jaksais enemmänkin. Suurimman osan ajasta mave pois lukien pärjää ilmankin.

@Höömy
Mä vedin salitouhujen alkuaikoina 2-3 vuotta ristiotteella vaihtelematta puolta ja mulla on edelleen puolieroja lantion lihaksistossa. Sarjoja tein keskimäärin 5 viikkoon toistoalueella 3-8. Kyllä tuolla vaan ittensä saa vinoon, jos ei osaa.

No jos vedit aina samalla otteella niin varmasti tuli puolieroja. Mä vaihdan otetta joka sarjaan tällä hetkellä ku romut niin pieniä.

Vyön käyttöä myös itsekin vähentänyt.

On kyllä äärimmäisen vaikeaa käsittää, miten ristiote tekee lantiosta toispuoleisen. Jos mave tehdään oikein, tanko nousee molempia sääriä pitkin polveen ja siitä molempia reisiä pitkin ylös. Eli tanko on koko ajan yhtä kaukana molemmilta puolilta. Jos menee peilin eteen ja vaihtaa käsien puolta kuten ristiotteessa. näkee, että rentona liike vaikuttaa olkapäiden asentoon. Kun ottaa kunnan lapatuen, kuten mavessa on välttämätöntä, olkapäiden liike pienenee lähinnä huomaamattomaksi. Mikä tässä yhtälössä välittää epätasaisen rasituksen lantioon? On se silti hyvä kaupunkitarina, koska se tarjoaa monelle haluamiaan selityksiä eri ilmiöihin.

Taas potutti salilla, että menin tekemään kyykky-treenin aamulla. Ei sitten sovi meikäläiselle jostain syystä mitenkään. Tuntui jo tyhjällä tangolla ensimmäisiä lämmittelyjä tehdessä, että tästä ei tule tänään yhtikäs mitää. Johtuneeko jotenkin siitä, että illalla jalat on jo jollain tavoin "esilämmitelty", kun on päivän ollut jalkeilla ja kävellyt vai onko vaan niin, ettei heti aamusta vireystila ole vaan tarpeeksi hyvä niin raskaalle liikkeelle, kuin kyykky? Polvetkin tuli jotenkin kipeiksi, kun siin rimpuilin. Lähin kesken kaiken helvettiin, ku alko niin ärsyttämään.:) Täytyy kait huomenna ottaa tuo treeni uusiksi illalla.

Mikä tässä yhtälössä välittää epätasaisen rasituksen lantioon? On se silti hyvä kaupunkitarina, koska se tarjoaa monelle haluamiaan selityksiä eri ilmiöihin.

En leikikään olevani fysiologian asiantuntija, mutta mitä joskus olen lukenut, niin toispuoleisuus ristiotteella aiheutuu kropan kiertymisestä niin, että vastaotekäden puoli pyrkii kiertymään nostaessa eteenpäin ja myötäotepuoli vastaavasti taaksepäin ja se kiertymä tapahtuu loppuviimeksi nimenomaan lantion alueella. Kiertymän ja olkapäiden asennon pitämiseen väkisin vakiona en paljoa laskisi siinä vaiheessa, kun puhutaan painoista, joiden käsittely ylipäätänsä on omille kokonaisvoimille haaste

Olet varma, että puolierot aiheutuvat tuosta eikä mitään muusta? Et myöskään vaihtanut otetta....

Jep. Tajusin vasta, ku olin liian myöhäistä. Myönnettäköön, että aloittelijan paska tekniikka edesauttoi tuota hommaa. Nykyään vetelen myötäotteella tai sormilukolla ja jos ei oo mankkua, niin remmeillä.

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
En leikikään olevani fysiologian asiantuntija, mutta mitä joskus olen lukenut, niin toispuoleisuus ristiotteella aiheutuu kropan kiertymisestä niin, että vastaotekäden puoli pyrkii kiertymään nostaessa eteenpäin ja myötäotepuoli vastaavasti taaksepäin ja se kiertymä tapahtuu loppuviimeksi nimenomaan lantion alueella. Kiertymän ja olkapäiden asennon pitämiseen väkisin vakiona en paljoa laskisi siinä vaiheessa, kun puhutaan painoista, joiden käsittely ylipäätänsä on omille kokonaisvoimille haaste
Jotenkin tuntuis että menis just päinvastoin?
Mun mielestä ihan selvää että ristiote on toispuoleinen liike. Höömystä en tiedä mutta mulla on koko yläkroppa ihan erinäköinen vähänkään raskaammassa ristiotemavessa. Vastaotepuolen latsi näkyy ja tissi on enemmän auki, myötäotepuolella toisinpäin.

Oma ratkaisu oli kanssa vuorottelu otteissa. Joskus piti jopa laskea että saa kovimpaan sarjaan paremman otteen. Välillä "väärä" ote tuntui jopa paremmalta kun siihen joutui enemmän jännittämään itseään. Sai paketin tiukemmaksi.

Mä vetelin ennen ristiotteella ja tosi usein oli niska, lapojen alue ja selän ojentajat Tosi jumissa, vaikka tein molemmin päin yhtä paljon. En siis oikeasti tiedä onko siinä mitään yhteyttä, mutta kun lopulta vaihdoin peukalolukkoon / remmeihin niin ne loppusivat eivätkä ole takaisin tulleet. Ristiotteeseen en aio palata kuitenkaan.

Käytän sormilukkoa ja silti magnesiumia, ja jos magnesiumia rapisee lavalle niin harjaan pois jotta ei tule liukkaaksi ja sen toivoisin muidenkin tekevän. Mutta siis muuten vaatteet on tietenkin ihan valkoiset treenin jälkeen ja niin kuuluu ollakin. Eniten alkoi siis vituttaa kun luin tätä keskustelua muutaman sivun taaksepäin, mutta sitten tajusin että onneksi en käy bodaussaleilla enkä tule käymään ja enää ei vituta ollenkaan. Eri salit eri ihmisille.

Paitsi että se vituttaa että olen jälleen paskana ja pitää tehdä jotain kusisia korvaavia bodausvemputuksia eikä pääse kunnolla treenaamaan liikkeitä joissa sitä paholaisen magnesiumiakin käytetään.

Käytän sormilukkoa ja silti magnesiumia, ja jos magnesiumia rapisee lavalle niin harjaan pois jotta ei tule liukkaaksi ja sen toivoisin muidenkin tekevän. Mutta siis muuten vaatteet on tietenkin ihan valkoiset treenin jälkeen ja niin kuuluu ollakin. Eniten alkoi siis vituttaa kun luin tätä keskustelua muutaman sivun taaksepäin, mutta sitten tajusin että onneksi en käy bodaussaleilla enkä tule käymään ja enää ei vituta ollenkaan. Eri salit eri ihmisille.

Paitsi että se vituttaa että olen jälleen paskana ja pitää tehdä jotain kusisia korvaavia bodausvemputuksia eikä pääse kunnolla treenaamaan liikkeitä joissa sitä paholaisen magnesiumiakin käytetään.

"Calm down, satan" vai miten se meni.

Hassua, mä en ikinä ole edes treenannut sellaisella salilla, jossa mankun käyttö olis ollut sallittua. Kaikissa on järestään kielletty säännöissä. No, joskus jonnena vuonna keppi kun pyörittiin farkut jalassa paikallisten voimanostajien salilla penkkiä "tekemässä" niin siellä oli mankkua. Itse en muuten remmejä käytä, mutta mavessa kun mennään tietyn rajan yli (120?) tms niin sarjojen lopussa alkaa huomaamaan miten tanko on ihan sormenpäillä. Sormilukkoa en osaa, mutta pitäähän sitä nyt alkaa sitten testaamaan.

Mankun käyttö ei kyllä mua haittaa enkä oikein ymmärrä valitusta siitä.

Hassua, mä en ikinä ole edes treenannut sellaisella salilla, jossa mankun käyttö olis ollut sallittua.

Suosittelen astumaan pimeälle puolelle. Täällä kaikki on paremmin.

Enpä tosin ole moneen vuoteen käynyt kuin kaupungin ja seurojen (ei suvi-) saleilla joten en minä itse kärsi, vaikka harmi muiden puolesta, jos on kielletty.

Viimeksi muokattu:
Suosittelen astumaan pimeälle puolelle. Täällä kaikki on paremmin.

Enpä tosin ole moneen vuoteen käynyt kuin kaupungin ja seurojen (ei suvi-) saleilla joten en minä itse kärsi, vaikka harmi muiden puolesta, jos on kielletty.
Näitä lukiessa oon aina niin iloinen, että käyn salilla, missä jauhemainen mankku on kielletty :D. Silti tuollakin sitä on välillä painoissa tms, eli joskus tarttuu valkoista jauhoa vaatteisiin. Saisivat kyllä sotkijat siivota jälkensä tuossakin mielessä, varsinkin kun valitsee käydä paikassa, missä säännöt tuon kieltävät.

Näitä lukiessa oon aina niin iloinen, että käyn salilla, missä jauhemainen mankku on kielletty :D. Silti tuollakin sitä on välillä painoissa tms, eli joskus tarttuu valkoista jauhoa vaatteisiin. Saisivat kyllä sotkijat siivota jälkensä tuossakin mielessä, varsinkin kun valitsee käydä paikassa, missä säännöt tuon kieltävät.

Kyllä se palanakin sotkee jos jää käsistä tankoon ja seuraava koskee ja sitten koskettelee itseään. Siinä on vaatteet lopullisesti pilalla.

Mutta totta se on että jos on kielletty, niin pitää se hyväksyä. Vapailla painoilla nostavat asiakkaat voivat sitten äänestää jaloillaan ja kävellä turvallisemmille saleille ja jättää siistit salit siisteille asiakkaille.

Kyllä se palanakin sotkee jos jää käsistä tankoon ja seuraava koskee ja sitten koskettelee itseään. Siinä on vaatteet lopullisesti pilalla.
Niin on juu. Vaatteet saa suoraan heittää roskiin tai polttaa roviolla. Uhrata bodausjumalille. Ei lähde pesussa eikä niitä vaatteita nyt treenin jälkeen kuulu pestäkään.

Mitä helvettiä nuo jotkut jaksaa itkeä siitä että vaatteet likastuu? Jos ne ei jostain muusta syystä salilla jo likastu niin kannattaa miettiä onko siellä järkeä edes käydä vai pitäiskö vaihtaa vaikka kanavatöihin tai neulomiseen.

Ns. normaali mankun käyttö pitäisi olla sallittu mielestäni jokaisella salilla, mutta ymmärrän miksi joillain saleilla kokonaan kielletty. Monta kertaa nähnyt miten on koko penkkipaikan selkäosa levitelty täyteen mankkua eikä tietenkään viitsitä pyyhkiä käytön jälkeen pois jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom