Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Ja itsehän sitten taas ottaa kupoliin se, että jonkun randomien kisaprep -fitnessblogien perusteella on vallalla mielikuva, että fitness olisi pelkkää säkrifaissia. Toki tiettyjä valintoja joutuu tekemään, mutta kun se kuuluisa kokonaisuus hallussa, niin sitä suklaatahan nimenomaan saa ja voi syödä ja jopa hyvällä omallatunnolla <3
Mikäs tuo säkrifaissi juttu nyt oikein on? Vuojesta 2003 oon tuntumahomoillu ja egopenkannu salilla enkä mää tommosista mittää tajjuu. Ilmeisesti se on tullu salikuvioihin mukaan tuossa mun parin vuoden treenitauon aikana. Ja taitaa kuulua näihi fitnessjuttuihin enemmän ku voimasikailuihin (mie oon siellä pikkupossutasolla...). Ja miten parsat ja parsakaalit tuohon liitty, ne o herkkuu, nam.

Mikäs tuo säkrifaissi juttu nyt oikein on? Vuojesta 2003 oon tuntumahomoillu ja egopenkannu salilla enkä mää tommosista mittää tajjuu. Ilmeisesti se on tullu salikuvioihin mukaan tuossa mun parin vuoden treenitauon aikana. Ja taitaa kuulua näihi fitnessjuttuihin enemmän ku voimasikailuihin (mie oon siellä pikkupossutasolla...). Ja miten parsat ja parsakaalit tuohon liitty, ne o herkkuu, nam.
Ei kuulu voimasikailuihin eikä vaffapossuiluihin. Tai no, joissain piireissä sinnekin mut ne on sit enemmän sitä "No pain, no gain"-osastoo, jota vallallaan tietyissä bodaripiireissäkin... no, takaisin raiteelle. Eli fitnessblogeissa tullut nähtyy etenkin fitnessbuumin aikana noita kuvia mahdollisimman aneemisista vähäkalorisista aterioista (joissa aika ussein just parsaa ja eri kaaleja yms., josta joku Metallisydän blogissaan irvaillut että pitää keksii mahdollisimman ällö ja mauton ruoka että voi sit valittaa että se on suuri uhraus) varsinkin juhlapyhien mäyssyruoka-aikaan ja ohessa toi You gotta sacrifice for fitness and beaty -tyyppinen slöygäni. En tosiaan oo jumalattomasti fitnessblogeikaan lukenu etenkään viimevuosina, kun oma homma on muutenkin ollut jumppaamisen lisäksi enemmän voimailu kuin joku "katotaan linjoja ja jumpataan salil kisoi varten"-tyyppinen juttu. Eli en oo asiantuntija. Tuollaisii mielikuvii itelläkin. Ja joo, parsa on miustakin hyvvee ja herkkuu! Kaalista paha sannoo kö oon kaaleille allerginen.

Joku oikee fitnessityyppi vois sit enemmän selittää tähän fitnesslaiffista MissFitlessille... tulee varmaan heti piikkii ja puukkoo mun suuntaan. Tähän muuten todettakoon, että oikeesti arvostan fitnessurheilijoita ja miulla on itellä esim. Wiillä noita fitnesspelejä jotka paremminkin ovat virtuaalisia personal trainereita ja kyllä noita kun tosissaan tekee niin hyvät hiet ja jumpat saa. Ja eri lehdistä myös esim. viimekesänä tehnyt ihan fitnesskunto-ohjelmalla jumppia ja voimailuja ja ei se helppoo ja kevyttä oo kun sen tosissaan tekee. Muutenkin esim. omapainoharjoitteet ja liikkuvuusharjoitteet itelle rakkaita ja tärkeitä, ja noitahan ainakin lehdissä ja jumppapuolella fitnessasuisten immeisten näkkee tekevän. Ja noihan on kyl vaativia kun ne pieteetillä tekee. Ja tiiän ihmisii, jotka elää tai ovat eläneet sitä fitness-elämää (kisanneita peräti) ja ison hatun nostan. Ei se helppoo oo, etenkään kö sen tosissaan ja kunnolla tekkee. Että jos fiilis tullut miun teksteistä, että suhtaudun pilkalla fitnessurheilijoihin yms., niin pyyän anteeksi. En suhtaudu. Hatunnosto!!! Ei vaan oo kokonaisuutena oma juttu kö on syömishäiriötaustaa (anorektisten ajatusten kans saa painia varmaan jossain määrin aina), kroppa ei ideaali fitnesslavoille ja voimaurheilu on se mun juttu. Mutta silti rispektaan heitä, joille se on se thö thing!

Josp käy salilla ihmisten aikaan niin menee välillä supersarjat vähän vituiksi kun muut änkee niihin laitteisiin ja joutuu niitä sitten hätistelemään. Onneksi tykkään treenata vähän illemmalla niin on väljempää, siinä taas se huonopuoli ettei välttämäti löydy varmistajaa.
Välillä vituttaa muut ihmiset vaikkka ei niiden edesottamukset kuulu mulle palaneen puupennin vertaa, nää on yleensä sellaista salikomedia matskua. En mä tiedä mikä mua niissä ärsyttää kun ei tässä itsekkään mikään täydellinen ole.

Potuttaa se kun alotetaan treenaaminen ihme hifistelytekniikoilla. Raskaita maveja, kyykkyjä ja penkkiä kerpele, eikä mitään tuntumahomoilua vähintään eka vuos....ainii ja hauist ;)
Itse myös huomannut tämän. Kaveri 180cm ja 68kg ja alottaa treenaamisen ja heti ekana päivänä trapsit, forkut ja pohkeet. Tosin ei se mua ärsytä, lähinnä hymyilyttää :)

Sit myös nää nuoret ku kattoo fake nattyja utubesta ja sit keskustelee mind muscle connectionista treenin aikana. Painoa edelleen se 60-70kg. Yleensähän nuorilla menee se vuosi tajuta, että ei tuntumahomoilulla ja pienillä painoilla niitä tuloksia tuu.

Omaan makuun viisaampaa opetella löytämään ne lihakset ja käyttämään niitä eristetyillä liikkeillä kuin alkaa heti roiskimaan mavea ja kyykkyä egopainoilla ja loukata itsensä.
Jos noi on vaihtoehdot niin ihan totta. Mutta kyllä mä suosittelen että aloittelija tekee raskaita kyykkyjä ja maveja hyvällä tekniikalla ihan alusta asti. Niillä se pohja luodaan eikä millään tuntumahomoiluilla. Siihen päälle voi sitten etsiä niitä lihaksiaan jos vielä mielenkiintoa riittää.

Jos noi on vaihtoehdot niin ihan totta. Mutta kyllä mä suosittelen että aloittelija tekee raskaita kyykkyjä ja maveja hyvällä tekniikalla ihan alusta asti. Niillä se pohja luodaan eikä millään tuntumahomoiluilla. Siihen päälle voi sitten etsiä niitä lihaksiaan jos vielä mielenkiintoa riittää.
Samaa mieltä. Monesti vaan salilla näkee noita ääripäitä. Penkissä painot vapaapudotuksella alas ja munat kattoon pompulla ylös. Parhaat tekee tuon saman jalat penkillä, kun on olkapäät paskana edellä kuvatusta tyylistä :D Eli tehdään tasapenkillä käytännössä alaviistopenkkiä, niin ei tarvitse painoista tinkiä.

Olisi ihan hyvä olla perillä, että miksi mitäkin liikettä tekee ja mitä sillä hakee. Harvoin ne egolla treenaavat päätyvät muuta kuin valittelemaan jatkuvia vammojaan tulosten pysyessä samana. Tietyllä tavalla taisin itse asiassa kuvailla omankin treeniurani alkutaipaleen :D

^ Ehkä tämä on näitä vastaavia juttuja, kuin että kiharahiuksiset kadehtii suorahiuksisia ja toisinpäin. Erinäisten lukuisten urheiluvammojen takia olen itse melkolailla pakotettu siihen tuntumahomosteluun ja volyymin kautta voittoon treenityyliin. Ja ai että kun suorastaan kadehdin sitä, että siinä missä minä hinkutan, joku toinen pääsee maaliin yhdistelmällä suorat sarjat ja raskaat painot. Nykyisellään sentään on onneksi taas mm. mave sallittu, ja se on mun lempipäivä viikosta, kun pääsen sitä tekemään.

kaukana natufysiikkansa rajoista

Haha, tuli tästä mieleen. ku jatkuvasti saa lukea miten jengi luulee että on lähellä omaa natumaksimia ku tulee eka stoppi kehitykseen.

Joo,oikeassa olet. En mäkään sitä tarkoittanutkaan että niitä eristäviä pitäis hinkata ajasta ikuisuuteen.

Kehonhallinta ja lihaksen treenaaminen on kuitenkin toisille vaikeampaa kuin toisille. Kun ei voi muitten puolesta puhua niin omakohtaisen kokemuksen perusteella(molemmat tavat kokeiltu)alkuun pääsee helpommin vähän lihaa säästämällä ja laadusta tinkien. Eristävillä saa homman paremmin kontrolliin ja oppii vähemmällä loukkiriskillä hakemaan sitä treeniä niille lihaksille mihin se on tarkoitettu.

Ja kun oppii hallitsemaan liikkeensä paremmin ja saa lihastuntumaa on helpompi siirtyä niihin vähän enemmän ajatusta ja tekniikkaa vaativiin liikkeisiin kuten kyykky ja mave.

Tietty niistäkin voi aloittaa heti jos on osaava kaveri neuvomassa tai on tarpeeksi järkeä lähtee liikenteeseen pelkällä tangolla ja liikkeen hakemisella kohdalleen. Kaikilla ei näin kuitenkaan ole.

Eikä kaikki myöskään ole samanlaisia puupökkelöitä kuin minä,mutta harvempi taloakaan lähtee rakentamaan ennen kuin opettelee käyttämään työkaluja. Mut jos on syntyny vasara kädessä niin saahan siitä pientä etua tietty:D

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Ja kun oppii hallitsemaan liikkeensä paremmin ja saa lihastuntumaa on helpompi siirtyä niihin vähän enemmän ajatusta ja tekniikkaa vaativiin liikkeisiin kuten kyykky ja mave.
Mun mielestä sun lähtökohdat näiden liikkeiden tekemiseen on täysin väärät. Nää on raskaita moninivelliikkeitä, yleisliikkeitä missä ei ole tarkoituskaan eristää mitään lihasta. Ja kyykkäämään ja mavettaan ei opi kuin kyykkäämällä ja mavettamalla. Se on ihan sama mikä sun lähtötaso on ja miten hyvin osaat mitäkin lihasta käyttää. Ai mistäkö tiedän? Sanotaanko nyt niin että mua ei koko treeniuran ajalta vituta nykyään mikään niin paljon kuin se että ajattelin alkuun vähän samaan tapaan kuin sinä. Olis nykyään hiukan helpompaa kun olisi opetellut raskaat perusliikkeet heti alkuun ja hakenut niillä yleisvoimaa ja maassa niin paljon kuin irti lähtee silloin kun se oli vielä helppoa.

Mun mielestä sun lähtökohdat näiden liikkeiden tekemiseen on täysin väärät. Nää on raskaita moninivelliikkeitä, yleisliikkeitä missä ei ole tarkoituskaan eristää mitään lihasta. Ja kyykkäämään ja mavettaan ei opi kuin kyykkäämällä ja mavettamalla. Se on ihan sama mikä sun lähtötaso on ja miten hyvin osaat mitäkin lihasta käyttää. Ai mistäkö tiedän? Sanotaanko nyt niin että mua ei koko treeniuran ajalta vituta nykyään mikään niin paljon kuin se että ajattelin alkuun vähän samaan tapaan kuin sinä. Olis nykyään hiukan helpompaa kun olisi opetellut raskaat perusliikkeet heti alkuun ja hakenut niillä yleisvoimaa ja maassa niin paljon kuin irti lähtee silloin kun se oli vielä helppoa.[/QUOTE

Ite onnistuin paskomaan mm. alaselän melko pahasti aloittamalla raskaat moninivelliikkeet jo ekasta treenikerrasta ja tekemään niitä päin peetä olevalla tekniikalla niin kauan kun paikat kesti. Alkuun intoa oli enemmän kuin ajatusta. Testosteronia oli enemmän kuin järkeä. Nykyään ei taida olla paljoa kumpaakaan,mutta jälkimmäinen on kuitenkin hieman kehittynyt niistä ajoista.

Tosin silloin ei vielä ollut aloittelijalle kullanarvoisia nettivideoita joissa tekniikkaa neuvotaan ja voi tarkastella monesta eri kulmasta. Weiderin pahvia vähän vilkaistiin ja lähdettiin sätkimään sen kummemmin ajattelematta miten liikkeet pitäisi tehdä.

Koordinaatio varmasti kehittyy jopa paljon paremmin voimien lisäksi isoilla moninivelliikkeillä. Mutta turvallisempaa on ryskätä se alkuinto laitteilla kun vapaapainoilla kyykkäämällä tai mavettamalla jos ei ole asioista oikeasti tietävää treenikaveria tai varaa kunnon pt palveluun. Näin ainakin omalla kohdalla. Ja omaan tekemiseenhän ne mielipiteet perustuu. Ja toiset kantapäät pysyy kiinni kentässä ja selkä suorana,toisen taas ei.

Isoilla liikkeillä aloittaminen on toki se kehityksen kannalta paras vaihtoehto. Mutta jos on epävarma miten liikkeet tulisi tehdä väturvallisempaa on tehdä jotain muuta niin kauan kun sitä tietoa ja tuntumaa on tarpeeksi. Hyvää harrastusta ei kannata laittaa kiireellä pilalle. Tietty jos on tavoitteet heti korkealla niin sitten vähän eri juttu tietty. Mutta itse ainakin puhuin ihan tavan tallaajasta vaikka bodarifoorumilla ollaankin.

Mut mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmisiäkin. Ja tapoja tekemiseen on erilaisia. Mutta nyt karkasi jo senverran aiheesta että ill rest my face.

Tänään salillakäynnissä ottaa eniten päähän se että on välipäivä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom