Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Joo yhdyn kyllä tähän, muutaman kerran itelle käyny kans noin :D hyvä vielä sitten kun omivat useita laitteita.. treenaa toisessa ja jättää kaikki tavarat toiselle paikalle + painot paikoilleen

Olen pohtinut tätä juttua syvällisesti ja tullut siihen johtopäätökseen, että ihmiset, jotka raivostuvat pyynnöstä vuorotella laitteella, ovat joko a) mielisairaita tai b) totaalisen tietämättömiä normaalista "salietiketistä".

Jos kyseessä on vaihtoehto b), niin siihen voitaisiin puuttua paremmalla opastuksella. Jos henkilö on juuri aloittanut salilla käymisen, niin se voi tuntua jotenkin loukkaavalta tai uhkaavalta, jos muut salillakävijät pyytävät vuorottelemaan laitteella. Ehkä tälläiset henkilöt kokevat, että heillä on oikeus omia laite oman treeninsä ajaksi, ja kuka tahansa joka tulee siihen urputtamaan, on automaattisesti kusipää-steroidi-bodari-moukka. Olenkin ihmetellyt, miksi niin harvoin suomalaisilla saleilla näkee ohjeita seinillä. Ulkomaisilla saleilla on hyvin usein jonkinlainen kyltti salin seinällä, jossa selitetään salin säännöt (mm. pyydetään viemään painot paikoilleen, kehotetaan vuorottelemaan sarjojen välillä, jne.). Suomessa kai jotenkin odotetaan, että jokainen salillakävijä ikään, sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta on omaksunut nämä säännöt äidinmaidosta.

Tietenkään opastuksella ei saada kitkettyä kaikkea sekoilua, mutta veikkaisin, että siitä olisi hyötyä (esim. aloittelijoille).

Tosi monella salilla ei juurikaan ole tilaa venyttelylle. Joku pieni nurkkaus voi olla mutta sielläkin on aina jotain actionia jos huvittaisi vähän venytellä. Onneksi monella salilla on myös jumppastudio joka on vapaassa käytössä ellei ole tuntia meneillään.

Yleensä jos kysyn "voisinko tehdä välissä?" niin toki onnistuu, jos joku vakkari kyseessä. Mutta jos ei, niin

-nuorilta kun kysyy, niin pelästyvät ja lähtevät sarjansa jälkeen pois

-usein satu(nnais)jumppaajat : "Ei ku mul ei oo sarjataukoi ollenkaan" tai "Ei ku täs on 12 sarjaa ja kuun asento..." tai "Ei ku tähän on tulos yks kaveri" (joka tulee puolen tunnin päästä ja vaan kattoo)

Sit jos kysyy "meneekö vielä kauan siinä?", niin vastaukset

-"joo menee"
-"täs on viel 12 sarjaa 5 minuutin palautuksilla"
-"kaveri tulee tänne sen jälkeen tähän"

En tiedä olenko ylikohtelias, mutta itellä tapana sanoo montako sarja jäljellä ja sit "mutta tuu tekemään tässä välissä". Kyllä sitä helposti pari muuta mahtuu mukavasti tekeen mitä vaan ilman että treenit häiriintyy, ja saa just varmistajaa jne.

Ja tilannetajun käyttö toki sallittu, jos vaikka pn-lavalla joku nostaa, niin siitä ei jumalauta kävellä edestä kesken suoritusten. Eikä tungeta virittelemään tankoa viereen kun toiset tekee. Sarjatauolla kysytään, että "mahtuisko tohon vielä?" -> kukaan ei oo ikinä sanonu "ei mahu", vaan sopu sijaa antaa.

Henkilökohtaisesti mua *ituttaa niiden puolesta, jonka edestä tai takaa joku pässi aina kävelee hipoen, kun toinen tekee kyykkyä tms.

Vaan eipä lue seinällä "käytä järkees, äläkä mee toisten eteen tai alle, mikäli arvostat henkeäsi".Tuskin sitä kukaan tajuais lukea, vaikka lukiskin... Kerran oli hyvä kun eräs takavuosien pn-maalimanmestari sano nuorelle eteen kävelijälle "älä kävele siinä, jos yhtään arvostat henkees" kun toinen tukki metrin päähän kesken työnnön. No kuinka ollakaan tää nuori veti herneen nenään ja rupes käveleen siitä koko ajan eestaas vähän väliä. Kävely loppu ku yks toinen nostaja heitti suorilta käsiltä siihen käytävälle 120 kg, vissiin otti sen verran kovasti kaaliin. Melko pamaus, mutta viesti meni perille.

Just tänään kieltäydyin yhden oman elämänsä supersankarin "tehdä vähän välissä".

Tein haukkareita mutkatangolla, joita oli samaan aikaan kaksi muuta vapaana siinä metrin päässä. Olin just menossa nappaamaan tangosta kiinni sarjatauon jälkeen kun tämä setä kysäs että voiko hän tehdä välissä ranskalaista, laittais vaan painolukot päihin. Sanoin hälle sitten, että jos viittisit ottaa oman kun alan just tekemään ja tuossa noita tankoja on vapaana. Siitä sitten jotain jupisten lähti hakemaan painoja ja laittoi vielä puolet enemmän painoa kun mun tangossa oli. Joku raja se on solidaarisuudellakin. Perkele!

Just tänään kieltäydyin yhden oman elämänsä supersankarin "tehdä vähän välissä".

Tein haukkareita mutkatangolla, joita oli samaan aikaan kaksi muuta vapaana siinä metrin päässä. Olin just menossa nappaamaan tangosta kiinni sarjatauon jälkeen kun tämä setä kysäs että voiko hän tehdä välissä ranskalaista, laittais vaan painolukot päihin. Sanoin hälle sitten, että jos viittisit ottaa oman kun alan just tekemään ja tuossa noita tankoja on vapaana. Siitä sitten jotain jupisten lähti hakemaan painoja ja laittoi vielä puolet enemmän painoa kun mun tangossa oli. Joku raja se on solidaarisuudellakin. Perkele!
Perkele!

En muista edes millon joku ois kysyny, että voiko tehdä välissä. Ihan piruuttaan en antais tehä ja pitäisin 5min taukoja, koska yolo.

Treenaan pienellä ja ahtaalla salilla, jossa on lähes sääntönä, että laitteita jaetaan. Ei mitenkään tavatonta, että 3-4 ukkoa käyttää samaa penkkiä tai kyykkyhäkkiä. Ja sarjapainoissakin voi olla suuria eroja. Onhan siinä aika häslinki lastata ja purkaa painoja sarjojen välillä, mutta toistaiseksi kenenkään gainssit eivät ole kärsineet kiekkojen nostelusta (tietääkseni).

Oikeastaan ainoa tilanne, jossa en mene pyytämään lupaa tehdä välissä, on jos jollakulla on meneillään kauhea psyykkaus maksimisuoritusta varten. Se on niin herkkä hetki, ettei siihen raaski mennä häiritsemään...

En mitenkään romantisoi pienten salien menoa, mutta pointti oli se, että pienemmälläkin salilla mahtuu jumppaamaan, jos vain porukalla on oikeanlainen asenne.

Salilla on kaksi kyykkytelinettä ja kaksi penkkiä. Toki nämä olivat joidenkin herrasmiesten mielestä parhaat paikat tehdä rannekääntöä (penkki) sekä hauiskääntöä (kyykkyteline). Ei perkele.

Mua vituttaa se, että uudella salilla jonne vaihdoin, on LIIKAA hyviä perseitä! Miten siellä namupersemeressä voi rautaa nostella kun pitää heijaria piilotella? Pitää varmaan ostaa silmäläpät, samallaiset mitä hevosille. :D

kolme vuotta tullut rautoja nosteltua ja aina uskollisesti ostanut 1kk kortin kerrallaan ja nyt kun tein 2v sopparin elokuussa niin eilen soitti kaupungin uudelta salilta että olen voittanut kuukausikortin sinne...

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%

Varmaan oli joku pera pervo joka halusi vaan tekosyyn jäädä vierelle kuolaamaan/nuuhkimaan.

• Harvemmin mikään potuttaa, mutta nyt meinasi kiehahtaa. Tyyppi teki kyykkyräkissä askelkyykkyä KÄSIpainoilla, eikä kysyttäessä suostunu siirtymään kun kyykkäämään olisin ollu tulossa. Outtelin sitten ja nielin kiukkuni. Teki muuten kolme sarjaa ja viimesen ilman käsipainojaan siinä varmistusraudat turvanaan...

Ei potuta mikään. Ainoastaan ,että pitää työttömänä käyttää ilmaista kunnan kyläsalia. On vain pakkalaitteet.
No ilmainen. Perustreenin saa tehtyä.
Ostin jopa bunddi pöksyt ja hupparin. Nyt kelpaa pullistella rautaaa

Onks ne kaupungin salit oikeesti huonoja monissa kaupungeis? Ainaki tääl hyvinkäällä on niin kattava sali(ainaki omaan treeniin), että vaikka olisin miljonääri, ni kävisin silti täällä. Sula ihme, ettei täst oo viel tajuttu tehä maksullista.

Omalla paikkakunnalla löytyy vastaava sali, joka on mielestäni lähes identtinen, Laitteet eivät ole uusia, ei liian vanhojakaan eli perus Davideja, jotka hyvässä kunnossa. Kaikki perus vermeet löytyvät, jotka ovat jokaisella salilla. Ainut huono puoli noissa on tosiaan tuo hinta, kun on lähes ilmainen joten salilla tungosta yhdistettynä paskaan ilmastointiin. Em syystä itse ainakin mieluummin maksan hitusen enempi paremmasta salista.

Sama vanha aihe taas, painot. Mikä siinä on niin vaikeeta laittaa ne painot takaisin telineisiin käytön jälkeen.. Tänään menin salille ja huomasin kuinka melkein jokasessa tangossa oli painot jätettynä. Itseni lisäksi salilla oli kaksi n.15v poikaa jotka lähtiessään jättivät painot vielä jalkaprässiin. Tangoissa olleiden painojen perusteella syyllisiä olivan kyseiset pojat. Tähän mennessä ei ole häirinneet mitenkään satunnaiset painot siellä täällä jätettynä, mutta nytten kun oli jokaisessa paikassa ne painot ja kun vielä syylliset tuli selville niin kyllä alkoi vituttamaan. :mad:

Se että huonoinakin päivinä etenkin dieetillä saa välillä huomiota muilta salilla olijoilta, joka ei siis ole millään tavalla negatiivista, mutta pinnan ollessa kireällä suhtautuu kaikkeen negatiivisesti ja sitten saattaa käyttäytyä myös sen vuoksi oudosti. Vähän vaikea selittää, mutta jotenkin se liittyy siihen että huomaa molemmin puolista kiinnostusta sosialisoitua treenin ohessa, mutta asialle ei voi silloin mitään, koska vaikuttaisin luultavasti vain vittumaiselta kusipäältä vaikka en kanssakäymisessä sitä haluaisi vaan päin vastoin. Ja tällöin lähinnä toivoisi saavansa treenata tyhjällä salilla että väärinkäsityksiltä vältyttäisiin.

Sama vanha aihe taas, painot. Mikä siinä on niin vaikeeta laittaa ne painot takaisin telineisiin käytön jälkeen.. Tänään menin salille ja huomasin kuinka melkein jokasessa tangossa oli painot jätettynä. Itseni lisäksi salilla oli kaksi n.15v poikaa jotka lähtiessään jättivät painot vielä jalkaprässiin. Tangoissa olleiden painojen perusteella syyllisiä olivan kyseiset pojat. Tähän mennessä ei ole häirinneet mitenkään satunnaiset painot siellä täällä jätettynä, mutta nytten kun oli jokaisessa paikassa ne painot ja kun vielä syylliset tuli selville niin kyllä alkoi vituttamaan. :mad:

Itse olen selittänyt tämän niin, että painoja tankoon jättävät henkilöt ovat joko a) luonnevammaisia yksilöitä, joita kiinnostaa vain oma napa, 2) ihmiset, ehkä aloittelijat, jotka ovat autuaan tietämättömiä siitä, että tangot pitäisi viedä takaisin telineisiin (tai jotka luulevat, että "teline" tarkoittaa esim. penkkiä) tai c) todella hajamieliset henkilöt, joilta jää painot vahingossa tankoon (kännykän räpläämisellä voi olla osuutta asiaan).

Tämä on kyllä niin vakava ja yleismaailmallinen ongelma, että asiasta pitäisi tehdä joku kunnon tutkimus. Sopisi esim. liikunta- ja terveysalan tutkinnon päättötyöksi. Metodeina mm. tarkkailutoiminta saleilla, salillakävijöiden haastattelu sekä anonyymi internet-kysely. Näiden pohjalta voidaan sitten identifioida "ongelmaryhmät" sekä pohtia keinoja, joilla tätä käytöstä voitaisiin kitkeä. Apurahaa tutkimusta varten voisi saada esim. kickstarterista. Olen aika varma että pari tonnia irtoaisi helposti, jos laatii hyvän tutkimusehdotelman englanniksi ja promoaa sitä oikeilla foorumeilla.

Saa suorittaa.

Lievä flunssa ja ohjelmassa olis seuraavat ykkösmaksimit alle kahden viikon päästä. :mad: Ehtiiköhän tästä toipua tapreeks hyvin ajoissa siihen? Treeneihin ainakin tuli pahaan kohtaan katkos...

Tykkäisin itse enemmän räminärokki tyyppisestä musiikista, salitreenin aikana. Satsilla tuntuu olevan vaan jotain edm-discopoppista. Muuten hyvä sali (Kamppi), ja kiva käydä siellä treenaamassa.

Ei ehkä ihan suoraan saliin liity. Mutta sillä tavalla kuitenkin kun salitreenin ohella tulee massaa ja se johtaa tiettyyn asiaan. Siihen kun huomautellaan mun painosta. Kun oon 170/85kg niin leimataan läskiksi ja ylipainoiseksi. En mä missään tiukassa kunnossa ole, mutta omaan silmään ihan miellyttävässä noin 15% rasvoissa ja näkyy vaikka ylimmät vatsapalikat. Mutta kun oot ylipainoinen ja sun pitäisi painaa alle 70kg noilla mitoilla! Siis mikä hitto ihmisiä vaivaa kun tuijotetaan sokeana painoindeksiä! Näin entistä kihlattua taas pitkästä aikaa jonka kanssa suhdetta lämmitelty ja kun oon tässä yksijakoisella treenannut tosi kovia treenejä pari kuukautta kun tarkoitus saada lisää voimaa. Ja kesäkuusta painoa noussut noin kaksi kiloa niin ensimmäinen huomautus "sä oot lihonnut" ja sitten vahdataan mun syömisiä. Sitten katsotaan joitain mun vanhoja kuvia missä oon noin 70kg ja sanotaan, että olitpa hyvässä kunnossa tuolloin. Ja paskat olin! Nyky minä olen niin paljon kovemmassa kunnossa ja nostaa sellaisia rautoja mistä silloin en edes haaveillut eikä se rasva % juuri sen kummoisempi silloin ollut. Mutta kun olit niin hoikka silloin niin tarkoittaa automaattisesti, että on jotenkin kovemmassa kunnossa. Ärsyttää vaan kun ihmiset jotka ei tiedä lajista yhtään mitään leimaa ylipainoiseksi pelkästään laskemalla jotakin saamarin painoindeksiä!

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom