Tässä kun lukee näitä hikijuttuja, tulee funtsittua että onkohan itse yksi näistä haisuleista.. Toivottavasti en. Tietääkseni omaa hienhajua ei kovin helposti itse havaitse, kun on siihen hajuun niin tottunut? Itselläni on tapana pestä treenipaita ja -shortsit kahden treenin jälkeen. Sen ensimmäisen treenin jälkeen laitan toki kledjut roikkumaan johonkin. Onko tämä nyt ihan oksettava menettelytapa?
Sama tahti minullakin - luulen, että puuvillavaatteille tämä onkin hyvä rytmi, mutta teknisistä vaatteista ei taas tunnu haju lähtevän millään kun on kerran siihen tarttunut - kellään ideoita?
Vähän salaa toivoinkin, että joku mahdollisista haisuleista hieman havahtuisi
Ja sikäli miten paljon kommentteja tuo mun avautuminen kirvoitti, kyse ei nyt liene ihan siitä, että olisin itse vain niin herkkänenäinen. Mutta siis, kyllähän treenipaita pitää pestä joka käytön jälkeen; menee kuitenkin samaan kategoriaan kuin alusvaate. Ja sillä, että sen pesee joka käytön jälkeen, estää myös sitä hajun pinttymistä. Jos haju on tarttunut tiukkaan, niin kannattaa kokeilla etikkaa, mutta jos se ei auta, niin kyllä se vaate on aikalailla menetetty.
Sali on siinä mielessä mainio laji, että sinne ei edes tarvitse mitään niin teknistä vaatetta. Kuten sanottua, 100% puuvilla paras. Kestää parhaiten pesuakin. Ja noissa teknisissä vaatteissa on monasti elastaania, lycraa, yms. tekokuitua, jotka helposti nimenomaan imaisevat hajun. Ja hullua sinänsä, monet tekniset vaatteet eivät edes kunnolla korkeita pesulämpötiloja kestä, vaikka se on nimenomaan vähintään se 60 astetta, jossa pöpöt vasta lähtevät. Niitä vaatteita ei oikein pysty säästelemään silläkään, että pesee harvemmin ja tuulettaa välissä, koska hiki vaatteeseen jäädessään sitten taas syövyttää ja haurastuttaa tekokuituja, ja kun se haju vaatteisiin on jumahtanut, se myös tulee samantien voimakkaampana esiin, kun ne päällä uudestaan hikoilee.
Jos vaan luonne antaa periksi, niin mikäs siinä, että lähtee metsikköön yksin pimeään juoksentelemaan niissä hien piinnyttämissä Hi-Tec Anti-Sweat Pro-Tech -juoksureleissään. Mutta varsinkin pienellä kuntosalilla sitä kun ollaan suljetussa tilassa, paljon jengiä kerralla, salietikettiin kuuluu toisten huomioiminen myös tuolta osin. Ja vaikka nyt noista teknisistä releistä enemmän tässä avauduin, niin ei ollut kukaan Gaspit päällä, joka olisi eilen haissut, vaan haju lähti niistä kavereista, jotka muutenkin vähän vaikuttivat toimintansa osalta uudenvuodenlupaajilta, ja päällä oli ryppyistä salikassissa varmaan viime helmikuusta asti lillunutta vaatetta, ja olemus muutenkin sellainen, että suihkussa ei välttis joka päivä käydä.
Ja siis hienoa, että harrastus lähtenyt käyntiin. Mutta ensi kerralla vähintään se kainaloiden pesu ennen treeniä, ja vastapestyt vaatteet päälle. Salikassia pakatessaan voipi vielä käyttää ne kledjut kertaalleen nenun alla ja nuuhkaista, haisevatko. Jos tulee pienikin tuoksahdus, niin sen haistavat valitettavasti kyllä myös kanssatreenaajat kun siihen päälle iskee tuore treenihiki lisäksi.