Mikä mättää liikenteessä?

Kritz sanoi:
Jyväskylässä olen törmännyt tällaiseen. Ei se nyt mitään kansanhuvia sentään ole, suurin osa autoilijoista antaa kyllä pyörille tilaa. Joskus vaan osuu samalle kadunpätkälle jonkun ********n kanssa. No, onneksi pyöräteitä on kuitenkin ihan kohtuullisesti. :thumbs:

Jyväskylässä minäkin asun ja aika paljon pyöräilen. En mä kyllä oo mihinkään tollaseen törmännyt ja pyörällä ajelen päivittäin, tosin aika vakioreittiä ja keskustassa tulee pyöräiltyä todella harvoin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse fillarin myös paljon. Jos ajaa jalkakäytävällä niin varsinkin vanhukset näyttävät nyrkkiä ja huutelevat, ja kun menet ajokaistalle (jossa ei ole näin talvisin kiva ajaa) niin autoilijat hermostuvat. Saisivat autoilijat tajuta että jos toinen ajaa peilijäällä fillarilla niin ehkei kannata roikkua siinä metrin päässä, usein ollut kaatuminen lähellä ja jos olisi kaatunut niin olisi varmasti jäänyt perässä ajavan auton alle. Itse ratkaissut ongelman pyöräilemällä talvisin jalkakäytävällä ja kesäisin autojen seassa:)
 
Ironbutt sanoi:
Liikenneasiat ovat lähellä sydäntä sattuneesta syystä ja minua kiinnostaisi tietää mikä mättää liikenteessä Pakkislaisten mielestä?

Itsekkyys.
Välinpitämättömyys.
Tekemällä tehty kiire.
Päihteet.

Lisäksi vielä huonossa kunnossa olevat ajoneuvot - henkilöautojen keskimääräinen käyttöikä on täällä Suomessa 18,5 vuotta ja just äsken oli uutisissa raportti siitä miten ruostevaurioita on jopa uusissa alle 3 vuotta käytössä olleissa autoissa.

Kuinkahan moni "selittämätön" liikenneonnettomuus johtuu esimerkiksi siitä että jarrut tai eturenkaiden tukivarret pettivät vanhuuttaan? Minusta autoverotus pitäisi kääntää toisin päin ja valtion tulisi tukea uudempaa ajoneuvokantaa alentamalla näitten autoveroa tuollaiset 95 prosenttia vanhoihin paskoihin verrattuna.

:david:
 
Ainakin mulle on ihan itsestään selvää, ettei kännissä ajeta. Kaikille se ei vain ole, se ärsyttää. Liian pienet turvavälit on huono juttu myös. Joskus tekee mieli näyttää jarruvaloja jollekin, joka ajaa esim. 80km/h kuudenkympin alueella ja perseessä kiinni.

Eipä ole pahempaa kiihkoiltavaa, kun en ole taas pariin kuukauteen päässyt ratin taakse :)
 
protsku sanoi:
Itsekkyys.
Välinpitämättömyys.
Tekemällä tehty kiire.
Päihteet.

Lisäksi vielä huonossa kunnossa olevat ajoneuvot - henkilöautojen keskimääräinen käyttöikä on täällä Suomessa 18,5 vuotta ja just äsken oli uutisissa raportti siitä miten ruostevaurioita on jopa uusissa alle 3 vuotta käytössä olleissa autoissa.

Kuinkahan moni "selittämätön" liikenneonnettomuus johtuu esimerkiksi siitä että jarrut tai eturenkaiden tukivarret pettivät vanhuuttaan? Minusta autoverotus pitäisi kääntää toisin päin ja valtion tulisi tukea uudempaa ajoneuvokantaa alentamalla näitten autoveroa tuollaiset 95 prosenttia vanhoihin paskoihin verrattuna.



:david:


Kaikilla ei välttämättä ole rahaa ajaa jollain 2004 vm chryslerillä vaan sen takia että jarrut toimii.
 
carboniitti sanoi:
Kaikilla ei välttämättä ole rahaa ajaa jollain 2004 vm chryslerillä vaan sen takia että jarrut toimii.

Juuri siksi autoverotus pitäisi laittaa uusiksi.
 
protsku sanoi:
Kuinkahan moni "selittämätön" liikenneonnettomuus johtuu esimerkiksi siitä että jarrut tai eturenkaiden tukivarret pettivät vanhuuttaan?

Siksi meillä katsastetaan vanhat autot vuosittain..Toki sitä voi vuoden aikana jotain pettää vanhasta romusta..mutta samanlailla uusissa autoissa voi olla valmistusvirheitä jotka ilmenevät katsastusvapaina vuosia.
Luulen että vanha autokanta ei kovin paljoa selitä selittämättömiä onnettomuuksia, kuskin virheistä suurin osa johtuu.
Toki uudet autot ovat turvaalisuudeltaan jo eri luokkaa..
Mielummin ajaisin itsekkin uudemmalla jos verotus olisi kohtuullisempaa.
 
Miksi ei todellakaan voi opetella liittymään moottoritielle oikein? Ketuttaa niin vietävästi kun joku tulee eteen 60km/h:n vauhdilla satasen alueella.

Toinen asia, joka ei oikeastaan ärsytä, mutta ihmetyttää, on pitkien sammutaminen järjettömän aikaisin. Pimeällä tiellä vaihdetaan lyhyisiin heti kun vastaantulijan valot näkyvät. Tällöin jää jumalattoman pitkä pimeä pätkä autojen väliin josta se hirvi voi putkahtaa tielle. Jos kohtaamistilanteessa katse on suunnattuna oikein, eli ajoraidan reunaan, eivät pitkät häikäise niin aikaisin.

Mutta se ärsyttää, jos satut epähuomiossa unohtamaan pitkät päälle ja joku saatanan idiootti iskee koko lisävaloarsenaalinsa päälle kymmenen metrin päässä kostoksi. Miksi ei vain voi räpsäyttää niitä valoja?
 
Ois todellakin kiva tietää, että miten suuri prosentti on näitä jarrujen ja tukivarsien yms. pettämisiä, veikkaan ettei kovin merkittävä määrä ole. vaan se onnettomuuden aiheuttaja on siinä penkin ja ratin välissä.
 
Raejuusto sanoi:
Se on myös huomattu, että kotiopetuksessa ajokorttinsa lunastaneet tuntevat liikennesäännöt keskimääräistä reilusti heikommin kuin ammattilaisten opettamat. Esim. ei ole hajuakaan vilkkujen tai ajovalojen oikeasta käytöstä, tai rymittymisistä.

Tämä on totta. Itse ajan parhaillaan "kotiopetuksena" B-korttia, mutta voin ylpeänä sanoa että uskoakseni tunnen liikennemerkit ja muut paremmin kuin keskivertokuski autokoulun jälkeen. Osaksi ehkä siksi, että takana on nuoruuden mopokortti, ja viimeisin eli A1-kortti jonka ajoin ihan "ammattilaisten opettamana" - myöskin kilometrejä 16 000 kappaletta takana liikenteessä kahden pyörän päällä (A1, mopoaikoja nyt ei lasketa, lol.). A1-opetuksessahan teoriatunnit ovat samat kun autollakin + moottoripyörätunteja.

Luonnollisestikaan kotiopetuksessa ei tarpeen laiska oppilas opi noita, koska kukaan ei pakota! Opintomateriaalia saa vain ja ainoastaan jos riittää viitseliäisyyttä hankkia sitä. Tottakai kirjallisten läpäisy vaatii tietämystä, mutta käytännössä ei välttämättä sitten merkkejä ja niiden vaikutuksia tunneta liikenteessä jos ei ole pahemmin viitsitty opiskella. Inssejä ja etenkin inssireittejä on erilaisia nimittäin.

Järkevä ehto kenties olisi, että takana pitäisi olla kerran läpikäyty teoriakoulutus ammattilaisten huomassa, tai sitten tapa joka minusta olisi kaikkein järkevin:

Miksi ihmeessä kotiopetukseen ei vaadita edes joitakin perusteoriatunteja autokoululla? Kyllä se silti olisi vain 1/3 luokkaa hinnaltaan autokouluun verrattuna. Nyt korttini tulee maksamaan ~300EUR Vs. Autokoulun kautta 1100 EUR.
 
turre101 sanoi:
Järkevä ehto kenties olisi, että takana pitäisi olla kerran läpikäyty teoriakoulutus ammattilaisten huomassa

Suomessakin voitaisiin siirtyä ameriikan malliin ja ottaa ajokortti osaksi yleissivistävää kouluopetusta. Lisäksi olen kuorma-autokortin suorittaneena sitä mieltä että pelkän henkilöautokortin suorittajienkin pitäisi istua vähintään 2 ajotuntia rekan puikoissa niin tulisi parempi käsitys siitä miten tärkeä juttu on esimerkiksi turvaväli talviliikenteessä. Massan laki on aika armoton ja suuri massa tekee pienemmästä selvää jälkeä silmänräpäyksessä. Ei auta airbagit eikä mikään jos täräyttää rekan perään......

:arvi:
 
Nostetaas vanha ketju ylös.

Liikenteessä mättää:

Ihmiset joilla on ilmeisesti yltömäisen valoherkät silmät, koska pimeällä kohdattaessa jostain satojen metrien päästä aletaan räpsyttelemään omia pitkiä. Mikä v***u siinä on, että niihin vastaantulevan ajovaloihin on pakko tuijottaa, eikä sinne oikean reunaviivan tuntumaan minne kuuluisi??

Ja aivan taatusti ajan pitkät päällä niin pitkään kuin huvittaa -tod.näk. sillä valoherkälläkin on ne pitkät päällä tässä vaiheessa, joten ehkä se tässä vaiheessa tajuaa, mihin sen pitäsi katsoa.

Liikenne"poliisit"
-mikä ihme siinä on niiiin kovin ihmeellistä, että joku haluaa ajaa ohi? Okei, vaikka se ohittaja ajaisikin ylinopeutta, niin miten ihmeessä pitkien vilkuttelu, keskarin näyttäminen tai ohituksen vaikeuttaminen omaa nopeutta nostamalla edesauttaa liikenneturvallisuutta?

itsemurhajalankulkijat:
-varsinkin nyt talviliukkailla tämä on oikeasti ongelma: mikä on, että sinne suojatielle on pakko laput silmillä hypätä autojen eteen "pitämään oikeuksistaan kiinnni"??!! Kyllä mä annan tietä suojatielle astumassa oleville, mutta eikö niillä ole sen vertaa itsesuojeluvaistoa, että miettisivät sen järkevän etäisyyden ensiksi, ja ottaisivat myös tien liukkauden huomioon. Ja vaikka pitäisi, niin ei esim. räntäsadekeleillä ole mahdollista nähdä KAIKKEA.



nimim. 50-60tkm/v, ratin takaa nähnyt myös myös Berliinin, Kööpenhaminan (ym. Tanskaa), Tukholman, Hampurin ja näiden kaupunkien välit, sekä Miamin ja sen lähialueita.
 
ajappa vielä jollakin erikoisemmalla tai edes pikkasen ärhäkämmän näkösellä autolla niin joka vitun nipponin ja perheauton on aivan PAKKO ohittaa ja näyttää kuinka niiltäkin löytyy sitä tehoa :hyper:
 
Vituttaa kun esim jostai rampilta liitytään isommalle tielle (rajoitus 80-120), niin mikä vittu siinä on, että pitää ajaa se kiihdytyskaista loppuun 40km/h, sitten vaihtaa kaistaa ja sitten vasta ruvetaan painamaan kaasua joku nelonen silmässä.

Kyllä sen tarvittavan nopeuden pitäis saada kerättyä vaikka minkälaisella nuhapumpulla sen kiihdytyskaista loppuun mennessä, ja näin liittyminen autojonoonkin sujuu paljon paremmin ja sujuvammin.
 
Mä ajan pommilla. Auto on vanha, ja erittäin KEVYT. Tuntumaa tiehen ei siis saa sateella eikä kun tie on jäässä.

Kesäisin ajelen mielelläni vähän reippaampaa vauhtia, mutta talvisin ja monsuunisateiden tapaisilla keleillä kyllä ajan rajoitusten mukaan. Ja mikä ärsyttää siinä, on että muut autoilijat tuntuvat syyllistävän minua kun ajan rajoitusten mukaisesti... on se kumma. Suurilla teillä meno on retkeätä tietysti, kun ei ole mutkia mistä auto lentäisi ojaan, mutta sivuteillä näitä mutkia onkin jo vähän väliä. Niissä on tasan pakko hidastaa ellei halua auton menevän ojaan. Jos joku sitten tahallaan painaa aivan perseeseen kiinni, se ei todellakaan ole hyvä juttu, sillä jos yrittää mennä kovempaa, edessä on vähintäänkin käsijarrukäännös, ja jos takanaolijan jarrut eivät pelaa tarpeeksi nopeasti, on takana-ajajan ihan oma ongelma miten se sen autonsa sieltä ojasta tonkii.

Kyllä Suomi on keleiltään sellanen maa, että varsinkin jäisiin aikoihin voisi todellakin ottaa huomioon se, että kaikki autot eivät ole tasa-arvoisia. Joillakin saa otteen tiestä huomattavasti helpommin kuin toisilla.

Sitten ne prkl vilkut... Voiko se todellakin olla niin vaikeata käyttää niitä. Onneksi Suomessa ei ole niin paljon isoja liikenneympyröitä, joissa kävelijät ovat riippuvaisia siitä, laitetaanko sitä vilkkua poistuttaessa vai ei. Itse asun briteissä ja kävelen kaikkialle, jossa on joka käänteessä se liikenneympyrä... kertaakaan en ole nähnyt että vilkkua olisi käytetty niissä oikein. Joka kerta olen sen takia joutunut melkein auton jyrätyksi tai sitten olen joutunut odottamaan älyttömän kauan että pääsisin tien yli, myöhästyen kaikkialta. Miten autoilijat jotenkin kuvittelee, että HEILLÄ on kiireempi kuin kenelläkään kävelijällä, että he ovat kuninkaita ja maailman valtijoita, ja mikä tahansa mikä ei kulje neljällä pyörällä ja ole maksanut VÄHINTÄÄN yhtä paljon kuin heidän oma kärrynsä, on heitä ala-arvoisempi paska.

Turhia hidasteluita en todellakaan ymmärrä, mutta saa olla vaarantamatta sitä liikennettä ajattelemattomuudellaan.


E: no olipas vanha tredi mutta kylläpä helpotti. :D
 
Naene sanoi:
E: no olipas vanha tredi mutta kylläpä helpotti. :D

Joo kato, sen takia mä tän nostinkin, että voi purkaa patoutumia täällä, ettei tarvii niin kovin tuolla liikenteessä sitten. :)
 
Kyllä se ykkönen on vilkkujen säästely. tuossa jokin aika sitten paikallisliikenteen linkki lähti pysäkiltä vilkuttamatta kun olin itse kohdalla kaistalla. pikkasen laitto vituttamaan, onneksi kerkesin pois alta. kohta oli siis niin kapea, ettei sitä olisi voinut väistää sivusuunnassa. kenenhän syyksi olisi mennyt jos olisi rytissyt... varsinkin kun silminnäkijöitä on vilkuttomuudelle vaikea saada.

niin ja miksi liikennevaloihin pitää jäädä nukkumaan? miksei kaikki voi lähteä kun valot muuttuvat vihreiksi? odotetaan sen edellä ajavan liikahtavan, niin jokaisen auton kohdalla viive kasvaa parilla sekunnilla. viimenen ei kerkeä liikahtamaan ollenkaan kun valot on jälleen punaisena.

samoin mikä kiire on ajaa punasiin odottamaan. itse hiljennän normaalisti ennen punaisia, jotta voi lähteä "liikkeestä" niin ei tarvii jäädä sutimaan. eikö puolenkymmentä sankaria oo jo mennyt pilli pohjassa / centteri pystyssä ohi valoihin odottamaan. siitä sitten porukalla sutimaan kun ei se paikaltaan niin vaan lähdekään.
 
Naene sanoi:
-- jos yrittää mennä kovempaa, edessä on vähintäänkin käsijarrukäännös --

Mitä vikaa "käkkärikäännöksessä" on ? Eipäs dissata :D .

nevahood sanoi:
-- samoin mikä kiire on ajaa punasiin odottamaan. itse hiljennän normaalisti ennen punaisia, jotta voi lähteä "liikkeestä" niin ei tarvii jäädä sutimaan. eikö puolenkymmentä sankaria oo jo mennyt pilli pohjassa / centteri pystyssä ohi valoihin odottamaan. siitä sitten porukalla sutimaan kun ei se paikaltaan niin vaan lähdekään. --

Totuushan on, että autoilun/moottoripyöräilyn perimmäinen tarkoitus on ohittaa/kiilata/jyrätä mahdollisimman monta muuta ajoneuvoa mahdollisimman lyhyessä ajassa.


...ei kovin taloudellista, turvallista ja aika :david: touhua muutenkin, mutta niin se vain on :rolleyes:

edit. Asiaakin oli:

Liikenteessä mättää alinopeutta ajavat(lue: rajoituksen mukaan ajavat).
 
Ei taida olla mitään uutta lisättävää noihin edellisiin vastauksiin mut avaudutaanpa nyt tännekin, kun oon näitä liikennejuttuja paljon miettiny, kun tähän kaupunkiin muutin. Täällä liikenne tökkii vaikka pieni kaupunki onkin.

- Vihreet valot palaa yleensä pitkään ennen ku ensimmäinen auto lähtee liikkeelle
- Ryhmittäytymisestä ei hajuakaan
- Kapeat tiet ja porukka availee auton ovia selälleen yhtäkkiä katsomatta tuleeko autoa
- Jalankulkijat jotka pomppii tielle katsomatta ympärilleen (sillon se 40km/h:kin voi olla liian kova vauhti jo)
- Parkkeeraus kaikkine ongelmineen

Motareilla:

- ajetaan vasentakaistaa tössötellen, joskus kaks rekkaa ajelee vartin verran vierekkäin 80km/h...
- ei käytetä vilkkua kun vaihdetaan kaistaa
- ei katsota onko vieressä ketään kun vaihdetaan kaistaa (monta kertaa meinannu jäädä alle)
- turvaväliä mahdoton pitää, koska aina joku tunkee siihen "sopivaan väliin"

Jaa-a. Ois kai noita juttuja vaikka kuinka jos oikein alkais miettiä. Joihinkin syyllistyy varmaan itekin, mut hyvä lukea täältä, mikä kaikki ihmisiä nyppii niin ehkä jotain oppii varomaan :D

Niin joo: rattijuopot tietysti. Eräällä tutulla on taipumusta tähän eikä se usko sanaa. Seuraavan kerran ku nään, pitää vissiin soittaa poliisi jo :(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom