Mikä mättää liikenteessä?

B.O.S.S. sanoi:
itsemurhajalankulkijat:
-varsinkin nyt talviliukkailla tämä on oikeasti ongelma: mikä on, että sinne suojatielle on pakko laput silmillä hypätä autojen eteen "pitämään oikeuksistaan kiinnni"??!!

Täällä ilmoittautuu yksi itsemurhajalankulkija. Liikun kävellen pääasiassa Hgin keskustassa ja voin kertoa, että kyllä v_ttaa tämä autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen. Mun mielestä suojatiet on suojateitä, kuten joku tuolla jo mainitsikin. Sen tähden olen aloittanut yhden ihmisen kampanjan, joka tosin saattaa viedä hengen, mutta onpahan elämälläni missio... :jahas: :rolleyes:

Keskustassakin asuu paljon ihmisiä, jotka ovat "huonoja" liikkumaan, etupäässä tietysti vanhuksia ja pieniä lapsia. Mun kampanja alkoi kun alkoi ärsyttämään se, että autoilijat eivät kunnioita edes näiden ihmisten turvallisuutta, vaan ajavat suojateistä piittaamatta. Niinpä mä sitten otan autojen kanssa matsia suojateillä, kävelen tahallani eteen - liikennesääntöjä noudattaen, tietysti. :)

Pari kertaa on ollut läheltä piti -tilanne, mutta toivon että autoilijat ovat oppineet niistä jotain. Koska olen aika pieni, toivon että autoilijat luulevat melkein ajaneensa lapsen yli... jotain hyötyä tästä pituudestakin. :D Minä pärjään, mutta entäs ne pienet lapset joiden kyky käsittää liikennettä ja sääntöjä ja etäisyyksiä on ihan toinen?

Että jos teidän eteenne suojatiellä keskustassa hyppii joku pieni ja vihaisennäköinen ihminen, voitte laittaa tänne ystävälliset kiitokset siitä, että yritän opettaa teitä kunnioittamaan liikennesääntöjä. :jahas:

nimim. " mulla on valta, mä koulutan muita" :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
dear_a sanoi:
Täällä ilmoittautuu yksi itsemurhajalankulkija. Liikun kävellen pääasiassa Hgin keskustassa ja voin kertoa, että kyllä v_ttaa tämä autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen. Mun mielestä suojatiet on suojateitä, kuten joku tuolla jo mainitsikin. Sen tähden olen aloittanut yhden ihmisen kampanjan, joka tosin saattaa viedä hengen, mutta onpahan elämälläni missio... :jahas: :rolleyes:

Keskustassakin asuu paljon ihmisiä, jotka ovat "huonoja" liikkumaan, etupäässä tietysti vanhuksia ja pieniä lapsia. Mun kampanja alkoi kun alkoi ärsyttämään se, että autoilijat eivät kunnioita edes näiden ihmisten turvallisuutta, vaan ajavat suojateistä piittaamatta. Niinpä mä sitten otan autojen kanssa matsia suojateillä, kävelen tahallani eteen - liikennesääntöjä noudattaen, tietysti. :)

Pari kertaa on ollut läheltä piti -tilanne, mutta toivon että autoilijat ovat oppineet niistä jotain. Koska olen aika pieni, toivon että autoilijat luulevat melkein ajaneensa lapsen yli... jotain hyötyä tästä pituudestakin. :D Minä pärjään, mutta entäs ne pienet lapset joiden kyky käsittää liikennettä ja sääntöjä ja etäisyyksiä on ihan toinen?

Että jos teidän eteenne suojatiellä keskustassa hyppii joku pieni ja vihaisennäköinen ihminen, voitte laittaa tänne ystävälliset kiitokset siitä, että yritän opettaa teitä kunnioittamaan liikennesääntöjä. :jahas:

nimim. " mulla on valta, mä koulutan muita" :david:

Vastaavaan toimintaan olen itsekin pyrkinyt ja vasta kerran olen jäänyt suojatiellä auton alle. Kuljettaja kiihdytti ylitseni, kun yritti ehtiä suojatien yli ennen minua :worship:
Vauhti kontaktihetkellä oli poliisin raportin mukaan muistaakseni n. 60 km/h ja osuman jälkeinen huippukorkeuteni silminnäkijöiden mukaan n. kolme metriä (voisipa katsoa nauhalta). Onnea oli mukana tavanomaista suurempi annos - tiedottomana kenttään laskeutuminen hoitui humalaisten törmäilyistä tutulla rennolla, mutta yllättävän turvallisella tavalla.
Be careful out there.
Siellä on aika pirun monta motafakaa ratin takana, joilla ei ole hajuakaan liikennesäännöistä - puhumattakaan kanssaeläjien hyvinvoinnin kunnioituksesta.

Liikenne on se paikka jossa näinkin rauhalliselta ihmiseltä palaa käämi hyvinkin helposti...

Minua vituttaa suuresti se, että

1. ohituskaistojen häämöttäessä aletaan kiihdyttämään vaikka edessä ei aja kukaan ja kun kaistat loppuu niin himmataan taas
2. liikennevaloissa kuppaajat
3. traktorit ym. hidastelijat, jotka eivät ymmärrä väistää sivuun ja antaa jonon mennä ohi
4. kuskit joiden on pakko ajaa risteyksistä esim. rekan "eteen", kun eihän sen perään tokikaan voi jäädä
5. kaikki "ämmät" jotka eivät ylipäätään YHTÄÄN seuraa liikennettä!

jne. jne.

dear_a sanoi:
Täällä ilmoittautuu yksi itsemurhajalankulkija.

dear_a, ja muut rakkaat :love: jalankulkijat :love: ,
Veljet ja Sisaret liikenteessä.

Itsekin joudun välillä jalkautumaan rakkaasta kulkuneuvostani ja nousemaan tasollenne jalankulkijaksi. Kävellessäni joudun ylittämään ajoratoja ja useimmiten teen sen (kuten kunnon jalankulkijan kuuluu) suojatietä pitkin. Olen siis omassa elämässäni kohdannut samoja epäkohtia kuin Te, joten uskon, että osaan ajatella tätä asiaa myös teidän kantiltanne.

Postauksen, johon dear_a viittasi, olin kirjoittanut huolen painaessa hieman keskiverto kävelijää leveämpiä hartioitani. Tuo huoli oli huoli Teidän turvallisuudestanne ja hyvinvoinnistanne, jota yritin parantaa nostamalla tämän yhteisen ongelman yleiseen tietouteen. Yritän ja teen parhaani, jotta osaisin ottaa Teidät entistä paremmin huomioon kun olette ylittämässä ajorataa, suojatiellä.

Muistakaa kuitenkin, että kaikilla :david:autoilijoilla ei ole aistit sillä tasolla millä ne ajamiseen kuuluisi olla ja kaikki ajoneuvot eivät ole siinä kunnossa jossa niiden kuuluisi olla, ja toisaalta taas esimerkiksi niinkin vähäpätöinen asia kuin väkivaltaisen raju aivastuskohtaus saattaa viedä terveen ja vastuuntuntoisenkin kuljettajan huomion juuri ratkaisevalla hetkellä, juuri ratkaisevaksi ajaksi. Nämä ovat tosiasioita jotka myös teidän on oman turvallisuutenne tähden otettava huomioon; valitettavasti ne valkoiset raidat tiessä ei kuitenkaan suojaa fyysisesti/konkreettisesti.

:haart: :lla
nimim. Autoilija/Satunnainen jalkautuja ;)

ps. Jos meinaan ajaa pienen sporttisen (?) typsyn päälle Hki:ssa, pitänee muistaa tarjota kyyti. :)

Se kyllä ärsyttää liikenteessä jos ajetaan selvää alinopeutta. Sitten asia on ok jos hidastelija antaa tietä kun sopiva paikka löytyy, monesti vaan silloin kun olisi tilanne päästä ohi niin sitten kiihdytetäänkin hieman yli nopeusrajoituksen ja pidetään siihen asti kun suora loppuu.

Ajakaa vaan ihmiset sitä vauhtia mitä oma auto/taidot/uskallus antaa myöten, mutta muistakaa myös muut tiellä liikkujat ja antakaa mahdollisuus ohittaa.

Kiitos, hei ja näkemiin. :kippis1:

B.O.S.S. sanoi:
Postauksen, johon dear_a viittasi, olin kirjoittanut huolen painaessa hieman keskiverto kävelijää leveämpiä hartioitani. Tuo huoli oli huoli Teidän turvallisuudestanne ja hyvinvoinnistanne, jota yritin parantaa nostamalla tämän yhteisen ongelman yleiseen tietouteen. Yritän ja teen parhaani, jotta osaisin ottaa Teidät entistä paremmin huomioon kun olette ylittämässä ajorataa, suojatiellä.

Rakkat fish ja flagellum dei,

Elämäni on saanut uuden suunnan... En olekaan enää yksin. Meitä on monta! Olemme tehneet samaa arvokasta työtä erikseen, yhteisen päämäärämme hyväksi. Vapauttakaa suojatiet jalankulkijoille autojen ikeestä! Taistoon veljet ja sisaret!! :whip: :)

Flagellum dei, olet suojateiden puolustusliikkeemme ensimmäinen marttyyri. Ota tämä arvonimi vastaan ylpeydellä! :D

Pakkis on ihana paikka: sain hyvän mielen kun voin kertoa täyspäisyydestäni huolestuneille ystävilleni jotka ovat kieltäneet minua ottamasta matsia autojen kanssa, että en olekaan ainoa ihminen tällä tärkeällä asialla - meitä on siis monta sekopäätä! :D

Ja jos B.O.S.S. aiot ajaa ylitseni suojatiellä, ainoa kyyti mitä siinä vaiheessa haluan on kyyti Marian sairaalaan, senkin ehkä mieluummin ambulanssilla, kiitos. ;)

eniten mättää kuljettajat joille käsitteet "kiihdytyskaista" ja "ryhmittyminen" on täysin vieraita,varsinkin toi ryhmittynen tuntuu täällä päin olevan monille täysin tuntematon käsite

Minulla kävelijänä tyylinä ottaa hieman ennakkoa, että pääsen heti auton jälkeen suojatien yli. Ikävä kyllä jotkut autoilijat kuvittelevat, että aikomuksenani on kävellä heidän autonsa alle joten pysähtyvät suojatien eteen.

Jalankulkijat vois kattoa että millon pomppaa sinne suojatielle, jos näkee että sieltä tulee yks kulkuneuvo suht reipasta nopeutta eikä näytä olevan järkevää pysähtyä siihen suojatielle odottamaan niin minkä takia pitää pompata siihen eteen koska siihen odottamiseen menee pari sekuntia enemmän aikaa. Itse ainakin koitan kattoa sopivan välin autojen jälkeen jonka kohalla menen yli, ja jos joku autoilija jaksaa antaa tilaa niin kiitetään.

Vaikka se nyt olis oikeus mennä suojatielle vaikka täysperävaunurekan alle niin kannattaa miettiä vähän.

Mikä mättää kiikenteessä?
-No kaikki vanhat jäärät jotka luulevat tietävänsä liikennesäännöt kun ne on opittu joskus 30-50luvuilla.
-Kaikki ne eläkeläis mummot/papat jotka ovat ylivarovaisia. Jos aamulla radiossa sanotaan että lapissa on huono ajokeli niin se ei tarkoita sitä että Kuopiossakin pitää varoa kaikkea salamaniskusta lottovoittoon ajaessa.

Nuo edelleen mättää liikenteessä ja nyt on pari muutakin uutta:
- autoilijat joiden pitää polttaa siinä ajaessa. Väitän että aivan yhtä suuri riski on tuon tupakan kanssa riehuminen, sytyttäminen,karistaminen,tumppaaminen kuin joku kännykkään puhuminenkin ajaessa. Monta kertaa on käynnyt niin että aivan yht`äkkiä edessä oleva hidastaa ja kuinka ollakkaan siellä alettiin etsimään tupakkaa jostain pallien välistä kun se putoaa tai on muuten kadoksissa ja takana olevat taas saa siinä jarrutella ja väistellä.
- sellaiset kuskit jotka ovat jonnekin menossa mutta eivät ole vaivautuneet ottamaan etukäteen tietoa reitistä vaan luetaan karttaa,ajetaan ja viellä seurataan kaiken maailman opasteita samalla. Kuopiossakin kaikissa suurissa kaupunkiin tulo liittymissä saisi ajaa joka päivä kolarin kun joku "maalta kaupunkiin" tulija vaihtaa keskellä risteystä oikean puoleiselta kaistalta keskimäisen kaistan ylitse vasemman puoleiselle kun huomaa keskellä risteystä että tuonnehan sitä pitääkin mennä.
- nuo kaikki tiukkapipoiset lakiin tuijottajat. Jos tiellä on 100 rajoitus niin mulle on aivan sama että ajaako joku minusta ohi ja millä nopeudella. Mutta osalla näistä lakipykälien viilaajille on elämäntehtävä että yritetään kaikki pakottaa ajamaan takana ja hieman alle 80 sen takia että ei rikota lakia.
- nuo peräkärrin/asuntovaunun ynm paskahuussien perässä vetäjät. Jos tiellä on 100 rajoitus ja sillä paskahuussi/lada yhdistelmällä ei saa ajaa kuin 80 niin katsokaa peiliin. Kun siellä on 10 autoa jonossa niin ajakaa vaikka metsään tai levikkeelle että muut pääsevät ohitse.
- se nuo jo edellä mainitut itsemurha kävelijät.... osalla noista kun on viellä se pakkoliike oireyhtymä siinä suojatien reunassa ja pitää rueta steppaamaan että menen tien yli,en mene,menempäs tai empäs mene,no menempäs tai empäs.... voi perkele jos auto hidastaa niin se on merkki siitä että ala talsia siitä ylitse, ei se kuski halua pysähtää ja nousta autosta levittämään punaista mattoa joka jalankulkijalle.
-olisihan noita viellä paljon lisää mutta nämä nyt taas tähän purkautumiseen helpotti:D

B.O.S.S. sanoi:
ps. Jos meinaan ajaa pienen sporttisen (?) typsyn päälle Hki:ssa, pitänee muistaa tarjota kyyti. :)

Kaksi kuvitteellista läheltäpiti-tilannetta, joista molemmat tapahtuvat Helsingin keskustassa keskellä suojatiellä. Kohtaajina auto ja suojatietä ylittävä henkilö.

Tilanne A:

Minä: Ei h_tti, kun ei suojateitäkään enää kunnioiteta... Mikä siinä on, että jalankulkijalle ei anneta tietä?! Tässä on suojatie, etkö näe? Jaahas, on sen verran iso kaveri, B.O.S.S. prkl, etkö sä mitään ole oppinut?! :curs:
(Viaton autonkuljettaja on ihmeissään.)

Tilanne B:

Autoilija: Taas näitä idiootteja hyppimässä suojatielle... Hei, kuules pieni ihminen, onko sun pakko hyppiä keskelle katua ihan huviksesi... Taidatkin olla niitä hulluja Pakkikselta, ilmeisesti dear_a, voi prkl kun toi teidän kansanliike on niin syvältä... Et kai sä oikeasti kuvittele, että te tolla tavoin maailmaa muutatte, tapatte vaan itsenne! :jahas: (Asiasta täysin tietämätön jalankulkija järkyttyy.)

- Autoilijat jotka eivät tiedä mikä kiihdytyskaista on!
- Autoilijat, jotka eivät osaa liittyä kiihdytyskaistalta muun liikenteen sekaan aiheuttamatta takana tulijoille jarruttelua, ohittelua jne.
- Ei osata kiihdyttää! Esim. liikennevaloista niin, että siitä kerkeisi useampi kuin kolme autoa. Ajetaan silti kaiken maailman T-vehkeillä vaikka perus Tojotakin näyttäs riittävän nykymenoon.
- Pysytään siellä oikean puoleisella kaistalla, jos meinataan "kirkkoon" mennä.
- Valojen vilkuttelijat...perk! Käsittääkseni liikenteessä SAA ohittaa. Näihin teiden kuninkaisiin törmää varsinkin Lahden moottoritiellä.
- Yleensä teiden TUKOT!

Lisäisin vielä, että ulkomaalaisissa kilvissä olevat autot saavat törttöillä Suomi-kuskia enemmän siitä ei mene heti herne nenuun :)

-"Minä tiedän oikeuteni" -tyyppiset tädit ja sedät jotka kävelee vaikka suoraan auton eteen nokka pystyssä kun tietävät oikeutensa
-Kaaharit
-Hidastelijat
-Penskat jotka pistää leikiksi vaarallisissa paikoissa
-Sporttipyöräilijät keskellä ajorataa

Yhtä#Hauista sanoi:
-Sporttipyöräilijät keskellä ajorataa

Selvennätkö? Kiinnostaisi vain tietää, kun itse olen motoristi ja "sportti" sellainen. :D

Varmaan tarkottaa noita kilpapolkupyöräilijöitä. Niillä on kyllä kusi niin rankasti noussu päähän että pitää välillä palautella maan pinnalle ajamalla ohi reippaasti stongaa hipoen. Pyöräilijän ajorata on penkareella, niin minkä perkeleen takia ajetaan keskellä kaistaa.

dear_a sanoi:
Rakkat fish ja flagellum dei,
Flagellum dei, olet suojateiden puolustusliikkeemme ensimmäinen marttyyri. Ota tämä arvonimi vastaan ylpeydellä! :D

Kiitos kiitos. Tätä nykyä autoa useammin jalan tai moottoripyörällä liikkuvana se marttyyrin lopullinen kohtalo luultavasti lähitulevaisuudessa kohdalle napsahtaakin, kun ottaa huomioon autoilijoiden vallitsevan taitotason ja asenteen.
No, neitsyet jo vuottavat paratiisissa, tai ainakin läpinäkyvään huntuun sonnustautunut Ensio Itkonen.

Keljuttaa ku vatipäät kävelijät/pyöräilijät ei tajua seurata liikennettä mistään suunnasta ja varsinkaan takaa. Kävellään neljää rinnakkain eikä tajuta välillä kattoa ollaanko pyöräilijöiden tukkeena. Sitte jos soittaa kelloa niin pyrähdellään laidasta laitaan kuin varpusparvi ja tönitään ja vedetään toisia laidasta toiseen. Perään sitten huudellaan ja puidaan nyrkkiä. Samanlaiset apinat yksinään kulkiessaan yhtäkkiä vaihtavat laitaa taakseen kattomatta. Pitäs vissiin olla sykkelissä joku sireeni aina päällä että pääsis eteenpäin. Pahimpia on keski-ikäset känät jotka tulee rinnakkain kävellen vastaan niin kapealla paikalla että ohi ei mahu. Eväkään ei värähdä että väistäsivät. Pitäs olla ajokoulun lisäksi kävelykoulu ja pyöräilykoulu.

Se mättää liikenteessä, että ihmiset eivät enää osaa liikennesääntöjä tai eivät ainakaan tiedä, milloin jalankulkijoita väistetään. Jos käännyt oikealle, sun täytyy väistää jalankulkijat. Jos käännyt vasemmalle, sun täytyy väistää jalankulkijat. Ihan turha mennä ennen heitä suojatien yli tai puhua, että he pomppivat suojatielle.

Kuva havainnollistaa asiaa: Sulla on punainen auto ja nuolet on kulkusuuntia. Tyypit kävelee suojatietä pitkin. Sinä et saa ajaa tuosta vasemmalle tai oikealle ennen kuin jalankulkijat ovat ylittäneet tien.
Et saa myöskään lähteä ajamaan vaikka ehtisit ennen jalankulkijaa suojatien yli. Aiheuttaa aivan turhia vaaratilanteita kiirehtiä tuossa tilanteessa ja ajaa nopeasti ennen kuin jalankulkijat ovat ylittäneet tien.

Jos tuossa risteyksessä olisi kolmio, joka on suojatien edessä, sinun täytyisi väistää myös jalankulkijat jotka on ylittämässä suojatietä, vaikka menisit suoraan.

Saattaa teillä olla kiire mutta liikennesäännöt on tehty noudatettaviksi. Varatkaa sen verran aikaa ajamiseen, että ei tule kiire ettekä aiheuteta liikenteessä turhia vaaratilanteita.

Liitteet

• liikennesäännöt.JPG
    liikennesäännöt.JPG
    30,6 KB · Katsottu: 160

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom