Mikä mättää liikenteessä?

Ärsyttää, kun suojatietä ylittää joku "en käytä ilmansaastuttajia"-vakaumuksen omaava kloppi/muija. Eihän sillä oo mikään kiire, vaikka näkee, että odotan hänen hilaavan perseensä toiselle puolelle katua. Tahallaan kävelee oikein mahdollisimman hitaasti yli,niin kuin olisi sunnuntaikävelyllä puistossa :curs: Ymmärrän kyllä hitaan kadunylityksen jos kyseessä on kasikymppinen mummeli...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
H.C sanoi:
1. Ne jotka ajavat syystä tai toisesta (isoja teitä eritoten) 10-15 km/h alle rajoitusten.

Ja miksi tämä on ongelma eritoten isoilla teillä? Niillähän pääsee jopa ohi. Lankomiehen ikivanha hoppa kulkee huiput 100km/h. Vituttaako sekin?

Itse asiassa, mua nyppii hieman ihmiset jotka yhdistävät kaksi asiaa: a) ajavat 20km/h nopeusrajoituksia hitaampaa teillä, jossa ohittaminen on hankalaa ja b) eivät osaa päästää muuta liikennettä ohitseen. Ymmärrän hyvin jos joku 70-v pappara ei uskalla enää ajella autolla edes 80km/h, mutta ei olisi paljoa vaadittu pysähtyä välillä bussipysäkille päästämään sen 50+ auton letkan takaa ohitseen.

Esimerkki: Kustavin tiellä viimesyksyllä joku emäntä (40-50v ehkä) ajeli ikivanhalla pakulla 80-alueella 60-kmh. Lopulta pakun perässä ajava asuntovaunua vetävä autokin(!) lähti siitä ohi ja me siitä perässä. Ei edes tilaa antanut, vaikka piennarta piisasi. Katsottiin ohituksen jälkeen ylämäessä taakse ja paku aiheutti jonoa niin pitkälle kuin silmä kantoi. Jokainen ohittaja taisi soittaa torvea.

Jonoissa ohittelijat jotka vaarantavat liikennettä ja haittaavat toisten ajoa saamatta kuitenkaan itse mitään aikaan... Volvot yms. kalliimmat autot kunnostautuvat tässä keskimääräistä enemmän.

Samaa mieltä. Itse asiassa nämä aiheuttavat usein muun liikenteen hidastumista ängetessään väliin jos koko letka takana joutuu hidastamaan. Usein he eivät edes nopeuta omaa matkan tekoaan juuri lainkaan.

Autoilijat joille on kunniakysymys olla ajamatta rekan, kuorma-auton tai linja-auton perässä.

Ei se kaikille ole kunniakysymys. Mulle ei edes ole nopeuskysymys ohittaa rekka, vaan kysymys on siitä, että näkyvyys rekan takaa on puhdas nolla. Totta kai tarpeeksi pitkä turvaväli helpottaa, mutta henkilöauton persiissä on huomattavasti helpompi ennakoida liikennettä (kerkeää jarruttamaan aikasemmin, näkee kyltit paremmin jne).
 
Baarikello sanoi:
-Ramppikäyttäytyminen: liittyjä ei osaa tulla liikennevirtaan tarpeeksi kovaa ja liittyjälle ei osata antaa virrassa tilaa.

Minä ainakin liittyjänä toivon, ettei kukaan yrittäisi antaa minulle tilaa, siis Suomessa ajaessani. Lopputulos on yleensä se, että yrittäessäni liittyä jonkun edelle, kyseinen mestari kiihdyttää. Jos erehdyn yrittämään jonkun taakse, niin eikös sillä paskiaisella ala jarruvalot palaa. Minulle siis riittäisi helvetin hyvin, että ajaisivat sitä vauhtia mitä siihenkin asti.
 
Baarikello sanoi:
Kolme asiaa tulee mieleen:

-Ramppikäyttäytyminen: liittyjä ei osaa tulla liikennevirtaan tarpeeksi kovaa ja liittyjälle ei osata antaa virrassa tilaa.
:

Pahimmat tapaukset ajavat ramppia ensin n. 60km/h, sitten kauhistutaan kun ei näytä pääsevän sekaan kun muut menee niin lujaa. Sitten hiljennetään neljään kymppiin ja tukitaan myös kaikkien takana tulevien mahikset päästä liikennevirtaan. Joku pässi saattaa jopa pysähtyä kiihdytyskaistan/rampin loppupäähän odottelemaan sopivaa rakoa. Sekin on nähty. :curs:
 
:offtopic: Käykää reissussa vaikkapa Floridassa ja ajelkaa liikenteen mukana. Siellä on semmonen asenne, että jos käyttää vilkkua, on nössö -> kukaan ei käytä. Sivulle ei paljon vilkuiltu kaistaa vaihtdettaessa ja kuitenkin nopeudet oli pirun suuria. Lisäksi oli hauska kattella Haitilaisia, jotka istuivat pick-upin lavan reunoilla vailla tukea.

Siihen verrattuna kotimainen liikenne on yhtä juhlaa... :thumbs:

Mua vituttaa kuitenkin toi vilkun käyttämättä jättäminen ja kaikenmoinen suhailu liikenteessä.
 
laatikko sanoi:
Ja miksi tämä on ongelma eritoten isoilla teillä? Niillähän pääsee jopa ohi. Lankomiehen ikivanha hoppa kulkee huiput 100km/h. Vituttaako sekin?

Kyllähän se vituttaa... Ei välttämättä jos ajaa henkilöautoa mutta raskaskaalle liikenteelle asia on hieman eri. Rekka kun ei kiihdy aivan niin nopeasti, rajoitettuna ei kulje kuin tiettyä nopeutta, tarvitsee aika pirun pitkän matkan ohituksen suoritukseen ja on henkilöautoa alttiimpi olosuhteille... Oikeassa olet, ongelma ei ole eritoten isoilla teillä, mutta siellä sitä itse tapaan eniten...

laatikko sanoi:
Ei se kaikille ole kunniakysymys. Mulle ei edes ole nopeuskysymys ohittaa rekka, vaan kysymys on siitä, että näkyvyys rekan takaa on puhdas nolla. Totta kai tarpeeksi pitkä turvaväli helpottaa, mutta henkilöauton persiissä on huomattavasti helpompi ennakoida liikennettä (kerkeää jarruttamaan aikasemmin, näkee kyltit paremmin jne).

Ei niin, mutta ymmärrät varmaan että harmittaa kun auto joka ohittaa sinut jää junnaamaan eteen vain siksi että ei kestä syystä tai toisesta ajaa rekan perässä. Jos jäät ajamaan rekan eteen turhan lähelle olet suuremmassa vaarassa kuin huonolla näkyvyydellä rekan perässä. Meinaan että täysperävaunu ei pysähdy yhtä nopeasti kuin henkilöauto... Mutta eteenkin talvella kun tiellä on paljon kevyttä, pölisevää irtolunta ei rekan perässä todellakaan ole näkyvyyttä lainkaan.
 
H.C sanoi:
Ei niin, mutta ymmärrät varmaan että harmittaa kun auto joka ohittaa sinut jää junnaamaan eteen vain siksi että ei kestä syystä tai toisesta ajaa rekan perässä.

Juu, kyllähän noita henkilöautoilijakin joutuu välillä kokemaan.

Jos jäät ajamaan rekan eteen turhan lähelle olet suuremmassa vaarassa kuin huonolla näkyvyydellä rekan perässä. Meinaan että täysperävaunu ei pysähdy yhtä nopeasti kuin henkilöauto... Mutta eteenkin talvella kun tiellä on paljon kevyttä, pölisevää irtolunta ei rekan perässä todellakaan ole näkyvyyttä lainkaan.

Aika usein ajan huonoilla keleillä tai pimeällä mielelläni rekan perässä (en tietekään puskurissa kiinni). Sehän on mitä mahtavin "liha-aura" ja muutoinkaan tuolloin ei näkyvyydellä ole niin väliä, kun ei mitään muutakaan näe enkä huonoissa olosuhteissa ole niinkään huolissani siitä, että "koska olen perillä" vaan "kunhan selviän perille" ;).Rekoissa taitaa vissiin olla vielä henkilöautoa tehokkaammat valaisimet?
 
Joka päivä näkee liikenteessä jonkun saatanan talipään joka ei osaa väistää pyöräilijää. Niin monta kertaa olisin jo jäänyt alle jos olisin halunnu pitää kiinni omista oikeuksistani liikenteessä. Kyllä niihin tekisi joskus mieli soveltaa äärimmäistä fyysistä väkivaltaa... :curs:
 
On harvinaisen ärsyttävää ku ajat pyörällä sitten katot "Jaa tuo auto tulee suoraan ja lujaa pitääpä jarruttaa ja odottaa ,että se menee ohi" sitten kun ne kääntyyki toiselle tielle joka on ihan sen tien vieressä minkä yli yrität itse päästä silleen ,että laittavat vilkun samalla päälle kun kääntyvät tai eivät käytä vilkkua ollenkaan. Vilkun voisi laittaa hyvissä ajoin päälle eikä sillon ku lähtee kääntymään. Ja sitten ne väistämissäännöt: suojatiellä olevaa jalankulkijaa PITÄÄ väistää. Ei voi olla niin vaikeeta. Ja sitten pakotetaan pyöräilijät ja jalankulkijat odottamaan pakkasessa ,että pääsee omalla lämpimällä autolla ensin.
 
En ymmärrä miten ihmisillä on vaikeuksia liikkua jalkaisin liikenteessä. Aina saa kuulla samaa marinaa kun aiheesta puhutaan. Itse liikun lähes kaikki matkani julkisilla/kävellen eikä ole ongelmia. Jos kerran on jalkaisin liikkeellä niin ei voi olla niin kiire, ettei voi odottaa autojen menemistä suojatien ohi. Itselleni ei tulisi mieleenikään pitää kiinni noista (naurettavista) jalankulkijan oikeuksista; eli en siis ala hyppimään varsinkaan talvikeleillä autojen eteen marttyyrinä. Ja varsinkin pääkaupunkiseudulla on lähes kaikissa kriittisissä paikoissa liikennevalot.
 
Yleinen joustamattomuus ja joissain tilanteissa se, kun otsasuoni pullollaan on niistä omista oikeuksista pidettävä kiinni vaikka väkisin prkl. :(
 
laatikko sanoi:
Aika usein ajan huonoilla keleillä tai pimeällä mielelläni rekan perässä (en tietekään puskurissa kiinni). Sehän on mitä mahtavin "liha-aura" ja muutoinkaan tuolloin ei näkyvyydellä ole niin väliä, kun ei mitään muutakaan näe enkä huonoissa olosuhteissa ole niinkään huolissani siitä, että "koska olen perillä" vaan "kunhan selviän perille" ;).Rekoissa taitaa vissiin olla vielä henkilöautoa tehokkaammat valaisimet?

Kyllä, juuri näin. Matka-ajossa on erittäin helppoa peesata rekkaa (se ei turhia hiljentele, joutuu ennekoimaan vaaroja, eikä tee mitään yllättäviä liikkeitä ja toimii erinomaisena liha-aurana), jos vaan on aikaa, mutta jos ei ole niin senkun näyttää takavaloja :D

Ja ne valot, on ne vähän tehokkaammat... :rolleyes:
 
Suomalaisten jääräpäisyys. Eli, kun joku meinaa vaihtaa edellä kaistaa, niin painetaan kaasua, että tuohon sinä et ainakaan tuu. Miksei suomalaiset voisi ottaa toisia huomioon ja antaa tilaa?
 
Mua vituttaa että aamuisin jokasessa autossa on VAIN yksi ihminen sisällä. Se on täysin typerää - yksi voi saastuttaa jopa viiden edestä. Se on vaan helppo olla ajattelematta koko asiaa/tuntematta syyllisyyttä.. Jaettu vastuu, taijotain..

Sitten mua vituttaa se, että autoilijat eivät anna jalankulkijoille tietä, vaikka laissa on ihan selvästi, että niin pitäisi tehdä.

Lisäksi vituttaa vasemmalla kaistalla ajavat ja perässäroikkujat, mutta ei läheskään yhtä paljoa kuin 2 em. asiaa.
 
misha sanoi:
Jos kerran on jalkaisin liikkeellä niin ei voi olla niin kiire, ettei voi odottaa autojen menemistä suojatien ohi. Itselleni ei tulisi mieleenikään pitää kiinni noista (naurettavista) jalankulkijan oikeuksista; eli en siis ala hyppimään varsinkaan talvikeleillä autojen eteen marttyyrinä. Ja varsinkin pääkaupunkiseudulla on lähes kaikissa kriittisissä paikoissa liikennevalot.

Oikein!
Kävellen on sitäpaitsi huomattavasti helpompi tarkkailla tilannetta ja mennä yli sopivasta välistä.
 
Veeti sanoi:
Alinopeutta ajavat kuskit, jotka eivät huomio muita tiellä liikkuvia. Nämä tientukot aiheuttavat jonoja peräänsä, josta aiheutuu vaaratilanteita liikenteessä mm. turhien ohituksien ja riittämättömien turvavälien muodossa.

Niin ja nämä "liikenteen vaarantajat" ajaa vielä yleensä vasenta kaistaa. :curs: :wall:
 
Ei niitä jalankulkijoita kannata väistellä, pitää ajaa taloudellisesti...

Ärsyttävintä on toi nysvääminen kiihdytyskaistoilla. Miksei voida kiihdyttää ajonopeuteen, niín kuin jo autokoulussa opetetaan ja liittyä vaan sujuvasti liikennevirtaan.
....toisaalta useimmat kehä 3:n kiihdytyskaistoista on niin lyhyitä, että esim. 1.0 litraisella 15v autolla voi olla vaikeuksia päästä ajonopeuteen, varsinkin jos edessä hidastellaan.
-->tästä voi joskus seurata näitä pysähtymisiä, joista joku aiemmin valitti.

Liikennevaloista: Eikö sitä henkilöautoa voi vaan reilusti pysäyttää punaisiin valoihin ja lähteä reippaasti liikkeelle, kun vaihtuu vihreiksi?
Varsinkin ruuhka-aikaan säästettäisiin myös niiden takanatulevien aikaa, kytkintä, jarruja, bensaa ja hermoja jos jätettäisiin turha pelleily.

Älyttömintä mihin olen törmännyt on blokkailu, kun joku yrittää vaihtaa kaistaa.
 
* Vilkun käyttämättä jättäminen. Kuinka monta kertaa on odottanut T-risteyksessä päätielle kääntymistä. Auto lähestyy vasemmalta, oikealta ei tule ketään. Auto tulla hissutelee lähemmäs ja lähemmäs. Odottelen että tulisi jo. Vauhti viittaa kääntymiseen, ryhmittäytymättä jättäminen ja vilkuttomuus että suoraa tulee. Ja yllätys :hyper: se kääntyykin. Vilkkuun ei kosketakaan, tai sitten juuri ja juuri kääntyessä vilautetaan. Ja se kuskin näki varmasti että odotan juuri ja vain ainoastaan sitä ! (riippumatta millä autolla olen matkassa, ettei ainakaan voi ajatella, että tuo on tuommoisella sportilla matkassa, odottakoon...) Vilkuttamatta jättäminen näyttää olevan Mersu-Audi-Volvo -kuskien tapa
* Alinopeutta ajavat -> tästä seuraava jono-ohitus: 80-alueella körötellään 50-60:km tunnissa, ohi ei päästetä ja taakse kerääntyy lisää porukkaa. Heti kun tulee pieni rako vastaan tulevassa liikenteessä, joku älyvalo lähtee letkan takaa ohittamaan ~10 autoa. Ja koska rako on pieni, seurauksena hätäpaniikki ja kiilailu jonon väliin. Ohittamatta jäi siis se tukko + muutama muu. Puhumattakaan kolaririskistä.
* Keskiviivalla roikkuminen + alinopeus. Tapaa esiintyy pakettiautoilla liikenteessä olevilla mummeleilla... Körötellään menemään kuin oltaisiin yksin liikenteessä ja pelätään ojaa. Täytyy ajaa keskiviivan vieressä, tai jopa sen päällä. Ohittamaan on paha päästä, kun täytyy käydä vastaantulevan kaistalla kurkkimassa onko tilaa vai ei. Henkilöautosta sentään näkee läpi, ettei vedä vastaantulevan eteen tilantarkistuksen vuoksi...
* Liikenneympyrä on aivan :eek: -tapaus. Kolmion takaa eteen ja vilkku vasemmalle. Vilkku pois kun poistutaan ympyrästä. Lisäksi kerran on tullut vastaan yksi papparainen täällä Vaasan Prisman lähellä olevassa ympyrässä vastavirtaan.
* Punaisia päin ajaminen. Aina saa olla pelko persiissä kun yrittää kävellen suojatien yli, tai itse autolla ajellessa vihreän vaihduttua, että tuleeko vielä jostain joku tuhatta ja sataa päin punaisia ja jääkö alle. "Meni vähän vanhoilla vihreillä ! " :curs:
* Matolähdöt liikennevaloista. Voiko oikeasti autolla ajaa noin hitaasti muuta kuin kytkintä ~100 metriä luistattamalla ?! Kävellen olisit jo perillä. Tien yli pääsee pari kolme autoa ja loput jäävät jalkoihin kun valot vaihtuvat punaisiksi ja toisille vaihtuu vihreä.
* Joustamattomuus. Jos kaksikaistaisella tiellä yrität saada vaihdettua kaistaa, toisella kaistalla olevat kiihdyttävät: "Mun eteen se ei ainakaan tule". Himmaile siinä sitten vilkku päällä vapaata tilaa kaistalla odotellen, kun sun perään kertyy jonoa ja jokaisella takana olevalla on varmasti kiire...
 
Kyllähän se taitaa olla semmonen yleinen kuhnailu (alinopeus, tarpeeton hidastelu, hukassa olo), joka liikenteessä eniten nostaa verenpainetta. Ja tämä monesti ihan itsekkäistä syistä; miksi ihmeessä näitä kuhnailijoita sattuukin eteen aina silloin, kun olet tulossa salilta kotiin nälkäisenä, hikisenä ja väsyneenä.

Muita vähän vaarallisempia ärsytyksen aiheita on pyöräilijöiden totaalinen ignorointi (kuljen kesäisin työmatkat aina pyörällä auton sijaan), turvaväleihin kiilaaminen ja kaistaoptimointi. Kaistaoptimoinnilla tarkoitan lähinnä sitä, kun taajama-alueella vehdataan koko ajan kahden kaistan välillä, auta armias, jos satutaan sille kaistalle, joka on ehkä murto-osan hitaampi kun viereinen. Loppujen lopuksi nämä "optimoijat" saatavat olla jopa kaksi autoa minua edellä tien vaihtuessa yksikaistaiseksi (ja pahimmassa tapauksessa muuttavat vielä kuhnailijoiksi tässä vaiheessa).
 
Täälläkin moni on varmasti syyllistynyt seuraavaan edes tajuamatta että se on äärimmäisen ärsyttävää. Eli ajat etuajo-oikeutetulla tiellä ja näet että sivutieltä on tulossa auto helvetin kovaa, ajattelet että v...u, sehän tulee alle ja alat jarruttelemaan. Vasta viime tipassa tämä paikallinen Vatanen lyö jarrut kiinni ja jää odottamaan omaa vuoroaan. Eli kun olette tulossa sivutietä, niin tulkaa risteykseen tarpeeksi hiljaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom