Mikä mättää liikenteessä?

- Ihmiset jotka eivät ymmärrä että rekkakuskit ja muut tekevät työtään, ja viivästys maksaa, rahaa. Bussin myöhästyessä matkustajat myöhästyvät jatko-yhteyksistä. En ole bussikuski enkä rekkakuski.

- Rekkakuskit jotka kihnuttavat aivan perässä kiinni vaikka ajaisi selkeää ylinopeutta. Ohitukseen ei varmastikaan pystytä, mutta se vekotin vaatii pysähtyäkseen matkaa keskustasta Espooseen saakka, edes jonkinlainen turvaväli siis varmuuden vuoksi, vauhti on silloin ihan sama, mutta välimatka eri.

- Turvavälin puute yleensäkin.

- Ihmiset jotka ajavat hiljaa mutta kaistan vasemmassa reunassa.

- RATTIJUOPOT. jokainen kännissä ajava ansaitsisi minun puolestani vaikka jäädä tienpenkkaan kiinni koko yöksi 30 asteen pakkasella. Ei mitään tyhmempää. Ja kännisten kuskien aiheuttamia vaaratilanteita ja temppuja näkee jatkuvasti.

- Haitariajo. Tasaista nopeutta kiitos. Tähän kuuluu myös jurnuttaminen pikkutiellä ja kiihdytäminen tien leventyessä tai ohituskaistan alkaessa.

- Teinit jotka luulevat olevansa kuskien eliittiä, ja jokainen jolla ei roiku karvanoppia, on vihollinen ja ansaitsee rangaistuksen. Korttia myönnettäessä pitäisi olla psyykkinen testi...ja karvanopat kieltää lailla - ai, mutta nehän onkin jo kielletty lailla.

+ On ihanaa kun joku antaa tietä leveän hymyn kera, kun rekka vilkuttaa vilkkua kun edessä on tilaa ohittaa.

+ Järkevä käyttäytyminen liikenteessä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi mikä ainakin tampereella mättää ja pahasti on se liikennevaloista lähteminen :curs: Mikä v***u siinä on kun vasta valojen vaihduttua ruvetaan etsimään sitä ykköstä silmään! Eilen olin hämeenpuistossa punaisissa, valot vaihtuivat vihreiksi pysyen niissä yli kymmenen sekuntia, lopputulos: 3 autoa pääsi valoista, niistä viimeinen keltaisilla :itku:
 
1. Moottoritiellä ihmiset eivät ymmärrä ajaa oikeaa kaistaa vaan on pakko jauhaa ohituskaistalla. Useimmiten ohituskaista onkin tupaten täynnä ja vauhti laskee 60-80km/h jo ennen kehä kolmosta. Pari vuotta ajelin päivittäin Lahden moottoritietä Helsinkiin ja joka aamu sama meininki.
2. Valtatie 1!!! Erityisesti käytös ko. valtatien ohituskaistojen kohdilla. Ensin körötellään 80km/h satasen alueella ja ohituskaistaa ennen kiihdytetään vauhti 110km/h. Luonnollisesti vauhti laskee ohituskaistan jälkeen.
3. Suurin osa autoilijoista ei näe/huomioi pyöräilijöitä. Liikun melko paljon pyörällä ja viime kesänä ajoin kaksi kolaria auton kanssa. Toisessa kolarissa kuski katsoi suuntaani ja rullasi stop-merkin takaa eteeni. Toisessa auto kääntyi pyörätielle eteeni. Onneksi kummassakaan kolarissa ei tullut henkilövahinkoja. Stop-merkin takaa eteen ajanut auto syytti minua kolarista koska ajoin kuulema liian kovaa??
 
Ren sanoi:
1. Moottoritiellä ihmiset eivät ymmärrä ajaa oikeaa kaistaa vaan on pakko jauhaa ohituskaistalla. Useimmiten ohituskaista onkin tupaten täynnä ja vauhti laskee 60-80km/h jo ennen kehä kolmosta. Pari vuotta ajelin päivittäin Lahden moottoritietä Helsinkiin ja joka aamu sama meininki.
2. Valtatie 1!!! Erityisesti käytös ko. valtatien ohituskaistojen kohdilla. Ensin körötellään 80km/h satasen alueella ja ohituskaistaa ennen kiihdytetään vauhti 110km/h. Luonnollisesti vauhti laskee ohituskaistan jälkeen.
Molemmat pitää valitettavan hyvin paikkansa. Tosin mikäli joku auto tirruttelee pitkään 10-20 km/h nopeusrajoituksen alle, niin kiihdyttäköön mun puolesta vaikka 120 km/h ohituskaistan alkaessa, mä yleensä ohitan sen joka tapauksessa. Muuten sitä saa taas körötellä 80 km/h seuraavaan ohituskaistaan asti ja ihmetellä mitä se edellä ajava oikein säätää.
 
Nämä reilua alinopeutta ajavat, ymmärrän jos ei uskalla ajaa, mutta en sitä ettei voi päästää reilusti ohi.

Ja tosta rekkojen perässä ajamisesta senverran, että rekka on todellakin hyvä apu kunnon lumipyryssä, mutta jos jätät sen reilun turvavälin niin ei tarvi montaa minuuttia ajaa kun joku tulee ohitte siihen väliin ja sitten seuraava ja seuraava...ja noi rekkakuskin antaa yleensä hyvin merkkiä ohituspaikan tullen jos vaan näyttää niille että on aikeissa ohittaa.

Sitten vituttaa tämä kaistanvaihto, laitat vilkun päälle ja kellään ei oo mitään aikomustakaan antaa tilaa tai kiihdyttää alta pois vaan ajatus on se, että mun eteen ei kukaan tule!!

Tämä liikennevaloista lähtemisen hitaus, odotetaan sen turvavälin syntyminen jos ennen kun lähdetään itse liikenteeseen ja sitten kuitenkin ajetaan perässä kiinni, voiko todellakin olla niin vaikeeta lähtee ripeästi liikenteeseen.

Sitten nämä taupauskset jotka eivät osaa ottaa pitkiä pois päältä kohdattaessa tai ohitustilanteessa.

Puskurissa kiinni ajajat jotka ohituksen jälkeen jäävät taas siihen eteen nysväämään.

Tästä tulikin mieleen :wanha: vitsi, eli mitä eroa on nuijalla ja idiootilla??





Idiootti ajaa sua nopeemmin ja nuija hitaammin.
 
Moottoritielle mentäessä kiihdytyskaistan käyttö päin helvettiä. Ajetaan sitä 60 kymppiä kunnes löydetään se sopiva rako johon pukahdetaan moottoritielle jonka JÄLKEEN vasta aletaan kiihdyttää. Ei vissiin monella riitä kapasiteetti kiihdyttämiseen ja peilien katsomiseen samanaikaisesti.
 
Plain and simple: ylinopeutta ajavat. Eli taajamassa (50km/h rajoitus) ajetaan kuutta-seitsemääkymppiä, maantiellä (80km/h rajoitus) vähintään satasta, yleensäkin missä tahansa ajetaan vähintään kuuttakymppiä. Ja sitten valitetaan kuin pikkutytöt jos virkavalta pysäyttää (saatanan pätemistarpeiset kytät, miksei ne ota oikeita rikollisia kiinni).

Se on myös huomattu, että kotiopetuksessa ajokorttinsa lunastaneet tuntevat liikennesäännöt keskimääräistä reilusti heikommin kuin ammattilaisten opettamat. Esim. ei ole hajuakaan vilkkujen tai ajovalojen oikeasta käytöstä, tai rymittymisistä.
 
Itse en omista autoa mutta kuljen pyörällä sitäkin enemmän. Yhdistetyllä jalkakäytävällä/pyörätiellä toivoisin jalankulkijoidenkin kulkevan oikeassa laidassa, vähentäisi jonkin verran väistelyntarvetta. Kaksi kaksisuuntaista "kaistaa" ei ole kiva juttu.

Toinen asia mitä toivon, on se että minulle ei tööttäiltäisi, heristettäisi nyrkkiä tai näytettäisi keskisormea kun ajan kadulla autojen seassa. Vaihtoehtona kun on joskus pelkkä jalkakäytävä enkä viitsisi sakkoja ottaa (Joo, olen laiska kun en jaksa taluttaa). Toki suurin osa autoilijoista osaa onneksi käyttäytyä.
 
Liikenneympyrästä poislähdettäessä ei vilkuteta,ja näin ollen hidastetaan toistenkin menoa! Sikamaiset 35 wannaberikasmies-paskat jotka sumeilematta vaarantavat liikennttä ihan järjettömillä ohituksilla! Tuppikullit jotka ajavat järjestään 40km/h loistavassakin säässä,tiellä kuin tiellä! Perseelleen parkkeeratut autot, P-alueella vieden noin 3auton tilan! Imbesillit jotka ajavat motarilla ohituskaistaa samaa vauhtia/jopa hiljempaa, kuin toisellakin. Ohittelijat motarilla,sadekeli tms., jotka kaistan ollessa 100km vapaana lykkäävät sen puskurinsa 2metrin päähän roiskuttaen näkyvyyden nollaan....:mad:
 
Sanniella sanoi:
Ohittelijat motarilla,sadekeli tms., jotka kaistan ollessa 100km vapaana lykkäävät sen puskurinsa 2metrin päähän roiskuttaen näkyvyyden nollaan....:mad:

Tässä kohtaa pitkät päälle, kunnon vilkuttelua kehiin. Voit myös kokeilal tööttäystä tai kostaa eli ohi ja sama temppu.

Ja jalka tietty jarrulle kun jotkut hullut ärsyyntyvät tuosta ja alkavat jarruttelemaan kiusaksi kun eivät tajua tehneensä itse virhettä. Tai tajuavat mutta haluavat "kouluttaa".

Puhelinsoitto olisi kuitenkin tehokkain kun jotkut eivät oikeasti osaa ajatella muita ihmisiä. Esim. vesikelillä eivät tajua että takana tulevan näkyväisyys on huono jos vaihtaa kaistaa heti eteen. Tai että oma kohtalaisen hidas eteneminen voi ärsyttää muita. Tai että ohituskaistalla ei notkuta turhaan.
 
Kritz sanoi:
Toinen asia mitä toivon, on se että minulle ei tööttäiltäisi, heristettäisi nyrkkiä tai näytettäisi keskisormea kun ajan kadulla autojen seassa.

Missäs näin tehdään? Ei kukaan oo mulle alkanu tööttäileen kun ajan autojen seassa. Kesäisin varsinkin tulee heitettyä pyörälenkkiä, ja maantiepyörällä ei oikein viitsi ajaa pyörätiellä. Ja pyöräilijällä on muuten täysi oikeus pyöräillä vaikka keskellä tietä jos niin haluaa.
 
Ironbutt sanoi:
Tässä kohtaa pitkät päälle, kunnon vilkuttelua kehiin. Voit myös kokeilal tööttäystä tai kostaa eli ohi ja sama temppu.

Aika hullua touhua tuokin, eikä auta mitään, vaarantaa vain liikennettä. Liikennesekoilun harrastajat luultavasti pitävät siitä, että saavat huomiota osakseen.
 
Nat_Ural sanoi:
Aika hullua touhua tuokin, eikä auta mitään, vaarantaa vain liikennettä. Liikennesekoilun harrastajat luultavasti pitävät siitä, että saavat huomiota osakseen.

Ei tuota nyt joka kerta tule harrastettua, mutta törkeimmät tapaukset kyllä vaativat reagointia. Ei sitä ikuisesti jaksa "kääntää toista poskea" kun yksittäiset autoilijat tahallaan ärsyttävät. Aika nopeasti sitä oppii tunnistamaan autoillessa ns. "tahattomat" tilanteet, jossa toinen kuski ei tiedä aiheuttavansa vaaratilanteita omalla ajollaan. Ja sitten taas ne hulttiot, joilta pitäisi ottaa kortti pois toisten ihmisten kiusaamisesta...

Raja tosin tässäkin on hämärä... aika ajoin meikäläinenkin saattaa herättää negatiivisia fiiliksiä muissa autoilijoissa. Enkä varmasti ole ainoa...
 
Mitään yksittäisiä pikkujuttuja on turha luetelle kun pahin puute on osoissa asioissa. Vaikka suomen liikennemäärät on todella pieniä niin silti liikenteestä on onnistuttu tekemään todella heikosti sujuvaa. Niin liikennesuunnittelu, liikenteen valvonta kuin yksittäiset autoilijatkin syyllistyvät tähän. Kaikki kyttäävät vaan jotain typeriä sääntöjä ja rajoituksia.

Kyllä on ikävä Baijerilaista liikennekulttuuria. Siellä yksilön kykyyn tehdä oikeita ratkaisuja luotetaan, kaikkea ei ole pakko säätää lailla varmuuskertoimena kymmenen. Imisiet ymmärtävät siellä oikean tilaanenopeuden, osaavat antaa ja ottaa tietä ihan eri malliin tilanteen mukaan ja eivät ole heti vihreinä kateudesta joka asiasta.

Yhden esimerkin voisi mainita vaikka täältä Oulusta. Moottoritein käyttö on yhtä hukassa täällä niin autoilijoilla kuin liikennesuunnittelijoillakin. Tälläinen tyyli johtaisi pikaiseen kaaokseen jos täällä olisi liikennettä ollenkaan samaan malliin kuin maailmalla.
 
Ironbutt sanoi:
Ei tuota nyt joka kerta tule harrastettua, mutta törkeimmät tapaukset kyllä vaativat reagointia. Ei sitä ikuisesti jaksa "kääntää toista poskea" kun yksittäiset autoilijat tahallaan ärsyttävät.

Niinpä, mutta se vaarallinen ärsyttäminen on niiden ihmisten harrastus. Kyseessä ovat paljolti samat kaverit, jotka yrittävät estää liittymisiä ja touhuavat muutakin kummallista liikenteessä. Niistä otuksista vain tuntuu hienolta saada joku suuttumaan.

Ei siinä voi oikeastaan tehdä mitään. Ehkä toivoa liikennevalvontarahoja käytettävän joskus muuhunkin kuin moottoritien varressa väijyskelyyn tutkan kanssa (yleistä täällä päin), tai automaattisten nopessakkokoneiden pystyttämiseen keskelle metsää (yleistä metsässä päin).
 
:offtopic:

NHB sanoi:
Kyllä on ikävä Baijerilaista liikennekulttuuria. Siellä yksilön kykyyn tehdä oikeita ratkaisuja luotetaan, kaikkea ei ole pakko säätää lailla varmuuskertoimena kymmenen.

Jooh, kyllä Saksaitävallassa nämä liikenneasiat ovat järkevämmin, olutkulttuurista puhumattakaan :)
 
Tulee kaksi asiaa mieleen:

-Ei kiihdytetä motarin kiihdytyskaistalla tarpeeksi, eikä näinollen päästä liikenteen rytmiin.
-Tullaan kolmion takaa, eikä kiihdytetä tarpeeksi nopeasti, jolloin etuajo-oikeutettua tietä ajava joutuu painamaan jarrua ettei tule perseeseen.

Nuo saavat minun otsasuoneni räjähtämään.. :curs:

Keskimäärin mielestäni suomessa ajetaan kuitenkin suht. hyvin, vaikkakin asenteissa olisi paljon korjaamista.
 
Tänään taas ajelin Turusta Laihialle, niin 8tiellä oli monenmoista tumpeloa. Suurin osa oli sellaisia, että välillä ajetaan n. 90km/h, ja hetken päästä sellanen 75km/h. Vittu menee hermot siellä takana, kun ei teidä, että meniskö ohi, vaiko eikö. Yleensä menen ohi, mutta hermoja se silti raastaa.

Toinen mikä rasittaa, on se, kun ihmiset ei osaa lähteä valoista. Kuinka jumaliste voi kestää niin kauan?
 
Powerhousu sanoi:
Missäs näin tehdään? Ei kukaan oo mulle alkanu tööttäileen kun ajan autojen seassa. Kesäisin varsinkin tulee heitettyä pyörälenkkiä, ja maantiepyörällä ei oikein viitsi ajaa pyörätiellä. Ja pyöräilijällä on muuten täysi oikeus pyöräillä vaikka keskellä tietä jos niin haluaa.

Jyväskylässä olen törmännyt tällaiseen. Ei se nyt mitään kansanhuvia sentään ole, suurin osa autoilijoista antaa kyllä pyörille tilaa. Joskus vaan osuu samalle kadunpätkälle jonkun ********n kanssa. No, onneksi pyöräteitä on kuitenkin ihan kohtuullisesti. :thumbs:
 
vasemalla kaistalla kuhnaaminen!!! hyvänä esimerkkinä hämeentien pää ennen moottoritietä. Vasta kehä 1 kohalla viimisimmät tajuu ajavansa 60 km/h vasemmalla kaistalla moottoritiellä.... :curs:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom