Itse olen talouspolitiikassa fordilainen ja kannatan sosiaalista markkinataloutta (en sosiaalidemokraattista:whip: ). Siis kannatan verojen keräämistä ja aivan välttämättömien peruspalvelujen järjestämistä sillä rahalla.
En kuitenkaan kannata esim kulttuurin ja urheilun tukemista verovaroista muuten kuin lasten harrastusten osalta. Enkä muutakaan tukemista, joka ei ole kansalaisille täysin välttämätöntä. Vastustan kaikenlaisia yritystukia, vain starttiraha on hyvä idea jne.. Verotuksella yrityksiä voidaan tukea paremmin kuin millään TE-keskusten konsulttiarmeijalla.
Henry Fordin yksi perusopeista oli, että työntekijän käteenjäävään palkkaan ei saa missään olosuhteissa kajota. Siis ostovoima täytyy aina pitää korkealla, vaikka taloudellista allokkoa esiintyisi.
Siis kaikkia muita yrityksiin kohdistuvia maksuja pitäisi laskea, jotta palkat voidaan pitää korkealla ja samalla säilyttää myös liukuhihnatyöt mahdollisimman pitkään Suomessa. Tupoissa ei pitäisi tehdä muunlaisia "palkankorotuksia" ainakaan 5 vuoteen kuin verotuksen keventämisen kautta!
Jos yritystuista luovutaan, pitää myös yritysvero poistaa kokonaan, jos osinkoa ei jaeta vaan investoidaan ja kehitetään yritystä (kuten Viron ja Irlanti ovat tehneet). Tätä vasemmistolaiset poliitikot eivät ymmärrä, koska eivät ehkä ymmärrä yritysveron ja yrittäjän maksamien verojen eroa?
Verotus pitäisi kohdistaa vasta osingonjakovaiheessa yrittäjiin.
Samoin kuin perintövero pitäisi kohdistaa perinnön saajaan vasta jos alkaa realisoida perintöä (esim asuntoa, yritystä) rahaksi.
Siinä sitä listaa, ottakaa kiinni mistä saatte. Varmaan sieltä taas humanistit ja taloustieteilijät hyökkää teorioineen. Omat "teoriani" perustan yrittäjän arkeen ja havaintoihin maailmalta 25 vuoden ajalta. Uskoisin sen vastaavan aika montaa akateemista tutkintoa:whip:
Tässä mallissa on vain 1 ongelma, miten kerätä verot jos ei ole ketään ketä voisi verottaa... ei yksityishenkilöä eikä yritystä ?
Miten turvata välttämättömät peruspalvelut, jollei niille löydy rahoituspohjaa ?
Ja ne 'kirotut' TUPOt, niin niillä on pidetty suomalaista vientiteollisuutta aikalailla jaloillaan viime ison laman jälkeen. Eli jollei niitä olisi ollut viimeiset 15v, niin moni ala olisi hivenen eri jamassa kuin nykyään ja niitä lakkoja olisi aikaslailla enemmän. Mietitään vaikkapa resursseja ja kulutettua rahaa, mitä neuvottelut vie.. miksi sekoittaa pakka tekemällä samat neuvottelut 10 000:lla työmaalla, kun se asia voidaan tehdä 1:ssä pöydässä. ?
Niin ja tuon Viron nousu on 'hivenen eri asia', kuin jo teollistuneen länsimaan nousu. 11% on kiva luku, mutta jos se otetaan 1000:sta tai 10:stä, on korotus kasvussa aivan eri summa. Yksinkertaistettuna: ilmapallo on lähes täynnä ja 11% lisäämällä se räjähtää, jos se on tyhjä niin 11% lisäämällä se vain täyttyy. Tässä kai olisi ns. verranto siihen, mitä ero on ollut vaikkapa länsieurooppalaisen valtion ja Viron välillä. Kyllä, siellä on toistaiseksi tuottavia sijoituskohteita... ainakin seuraavat 3-5v, mutta asia ei sielläkään ole enää niin ruusuinen 10-15v päästä ja kansantalouden kasvu tuskin on nykyisissä prosenttilukemissa.
Kaikki kunnia Virolle ja heidän valitsemalleen tielle, mutta silti se on vielä niin pahasti 'kesken', ettei sitä voi suoraan verrata esimerkiksi Suomeen.
Kyllä tuossa Rytin mallissa jotain ideaakin on, tosin toteutus nykyjärjestelmään voisi olla aika 'ravistava' toiminto.
Kärjistettynä voitaisiin esimerkiksi jättäytyä pois TUPO:sta, itseasiassa olen sitä ihmetellyt jo kohta 15v, miksi meidän pitää ajaa 'kaupan kassan' etuja, ei nekään aja meidän etuja kun tiukka paikka tulee... eli mitä *ittua se meille kuuluu, miten niillä menee ? (jollei oma muija ole siellä kassalla töissä)
Tosiasiassa moni ala olisi aika 'heikoilla', jollei niitä vietäisi tällaisilla kokonaisedullisilla sopimuksilla eteenpäin. Pitää osata katsoa hivenen laajemmin, kuin omaan napaan, jotta pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta toimisi edes jotenkin. Ikävä homma on se, että ne joilla on niiltä otetaan ja ne joilla ei ole, ne saa....